Hekk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Gjestemedlem skrev:
    Komponenten skrev:
    Får man epler på det de første årene så lenge det blomstrer, eller går det noen år?
    Om blomstene blir til epler kommer vel mest an på om du har en pollineringssort i nærleiken. Men du kan godt rissikere å få litt epler på dem allerede til høsten om du er heldig, men det tar nok en 2-3 sesonger før det blir noe høst å glede seg til.
    Det har jo stått på et hagesenter til nå, så i år bør det vel ordne seg, kan det ikke bestøve seg selv?

Plommetreet slo til med hele tre plommer i fjor, så vi er vel ikke akkurat så godt vant, det vil si, det blir mye plommer annet hvert år vanligvis.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Komponenten skrev:
    Det har jo stått på et hagesenter til nå, så i år bør det vel ordne seg, kan det ikke bestøve seg selv?

Plommetreet slo til med hele tre plommer i fjor, så vi er vel ikke akkurat så godt vant, det vil si, det blir mye plommer annet hvert år vanligvis.
    Ingen av eplesortene er selvpollinerende, men i år kan det være nok hvis det har blomstret i hagesenteret. Men for ettertiden er du avhengig av at det står et epletre av en kompatibel sort i nærheten, enten i din hage eller over gjærdet til naboen. Har du ikke dette kan du jo vurdere å kjøpe et tre til (men du kan ikke kjøpe et annet Rød Prins da dette er genetisk identisk til ditt eksisterende tre og derfor ikke kan pollinere det).

Plommer er greiere der. Har du Opal, Victoria, eller Jubileum (3 av de vanlige sortene) så er alle disse selvfertile slik at du klarer deg med ett tre. Det er forøvrig helt vanlig at man har vekslende avling fra år til år, spesielt hvis det ene året er en veldig rik avling.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Er ikke epletrær podet?
    Kan de ikke pode inn to forskjellige varianter på samme tre så slipper man å alliere seg med naboen??

Er alle Rød prins genetisk like, det var da merkelig, da vil jo avkom bli blanding med noe annet uansett.

Jaja, får nå se på det med epler da, men det er jo fine blomster på det...

To av naboene har i hvert fall epletrær, får satse på at det går greit da.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Komponenten skrev:
    Er ikke epletrær podet?
    Kan de ikke pode inn to forskjellige varianter på samme tre så slipper man å alliere seg med naboen??
    Jo det går fint an å gjøre. Man får også kjøpt slike på hagesentrene der 3-4 sorter er podet på samme grunnstamme.

Er alle Rød prins genetisk like, det var da merkelig, da vil jo avkom bli blanding med noe annet uansett.
    Ja det er riktig. Hvis du sår frøene fra eplene du får blir det noe helt annet som kommer opp av jorden. Det er derfor fruktsortene podes på grunnstammer og ikke formeres ved frø.

Jaja, får nå se på det med epler da, men det er jo fine blomster på det...

To av naboene har i hvert fall epletrær, får satse på at det går greit da.
    Sikkert helt greit da.

[/quote]

Musikkmannen

Æresmedlem
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    29.242
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Ok over til et annet problem, har noen frukttrær som jeg har glemt å stelle med i år. Når kan jeg beskjære disse, og hvordan gjøres det. Min far har altid snakket om "kaste en flosshatt gjennom trærne" - selv om han's ser mere ut som en busk.. Så hvordan skal en beskjære træ'ne?

G

Gjestemedlem

Gjest
    HoJ skrev:
    Ok over til et annet problem, har noen frukttrær som jeg har glemt å stelle med i år. Når kan jeg beskjære disse, og hvordan gjøres det. Min far har altid snakket om "kaste en flosshatt gjennom trærne" - selv om han's ser mere ut som en busk.. Så hvordan skal en beskjære træ'ne?
    Midt på sommeren er en grei tid å beskjære frukttrærne på, men vent til de er i god vekst og de nye bladene er i full produskjon. Tradisjonelt gjøres dette gjerne på vinteren, men like mye fordi det ikke er så mye annet arbeid som står på på denne tiden som noe annet. Våren mens og like etter de nye bladene har kommet og høsten rundt bladfall er de dårligste tidspunktene. Fordelen med å klippe om vinteren er at du lettere får bedre oversikt når bladene ikke står i veien, men for treets skyld er sommeren like gunstig. Det gjelder også for andre trær.

Det er litt for intrikat å gå i detalj på hvordan du klipper dem. Men konsentrer deg om å fjerne grener som vokser loddrett, grener som vokser innover i treet og grener som gnager på andre. Men beskjær nå for all del ikke for mye, da sterk beskjæring kun stimulerer til sterk nyvekst, og du kan fort ende opp med et tre som er mye tettere enn det var i utgangspunktet. Så ta det heller over noen år hvis det ikke har blitt sett til på en stund. Tenk lys, og at lyset skal slippe til frukten direkte, men at du også beholder mest mulig bladmasse som produserer energi til treet og de enkelte greinene.

Så vær på den forsiktige siden, hvis du ikke finner en svært god grunn til å beskjære en grein så lar du den stå.

Musikkmannen

Æresmedlem
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    29.242
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Takker, tror jeg med trygghet kan ta disse djevelhorna som står å peker rett opp mot himmelen i første omgang da..

Musikkmannen

Æresmedlem
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    29.242
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    På tide å dra denne tården frem igjen..

Har en thuja-hekk som vokser voldsomt oppover, men den siste 30cm så er det ikke noe blader, bare sammen. Hvordan skal en beskjære en thuja-hekk som er 1,5 år gammel?

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.463
    Torget vurderinger
    2
    HoJ skrev:

Har en thuja-hekk som vokser voldsomt oppover, men den siste 30cm så er det ikke noe blader, bare sammen. Hvordan skal en beskjære en thuja-hekk som er 1,5 år gammel?
    Og dette grubler du på midt på vinteren ? ;D

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    31.467
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Man skulle bodd i Rogaland. Fremdeles. Not. ;D

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    43.236
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    HoJ skrev:

En Thuja bør ikke kappes i høyden før den har nådd ønsket høyde.

G

Gjestemedlem

Gjest
    soundscape skrev:
    Det er riktig, la den vokse til ønsket høyde og hold den der ved regelmessig stussing.

(Den ideelle høyden å beskjære en thujahekk på er forøvrig ca 3cm.)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.862
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Gjestemedlem skrev:
    soundscape skrev:
    Det er riktig, la den vokse til ønsket høyde og hold den der ved regelmessig stussing.

(Den ideelle høyden å beskjære en thujahekk på er forøvrig ca 3cm.)
    Berre for å vere vanskeleg; I Portugal er det vanleg med cedertre-hekk hjå dei betrestilte. Er dette noko å satse på? Her heime går det vel ikkje, men...

G

Gjestemedlem

Gjest
    Audiophile-Arve skrev:
    Berre for å vere vanskeleg; I Portugal er det vanleg med cedertre-hekk hjå dei betrestilte. Er dette noko å satse på? Her heime går det vel ikkje, men...
    Blir nok en dyr hekk. Men det er endel seder å få kjøpt i butikkene her hjemme også og som kan trives greit i milde vestlandsstrøk.

Japanseder, Altlasseder og kanskje min favoritt Libanonseder kan alle plantes om man vil (H2). Men prisen tilsier at det nok best egner seg til solitærplantinger.

Vil du ha en fin bartrehekk er nok hemlokk eller lerk bedre valg. De er ikke så krevende som gran.

Musikkmannen

Æresmedlem
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    29.242
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan få min thuja-hekk fyldigere. Har hørt "rykter" om at den bør beskåres også i grenene som går til siden, men da blir den vel ikke fyldigere?

G

Gjestemedlem

Gjest
    HoJ skrev:
    Hvordan få min thuja-hekk fyldigere. Har hørt "rykter" om at den bør beskåres også i grenene som går til siden, men da blir den vel ikke fyldigere?
    Det blir mye tettere og finere hvis den beskjæres ofte. Hver gang litt lenger ut enn den forige helt til du har omtrent den bredden den skal ha. Når du skjører av en gren kommer det gjerne to nye fra samme sted. Det fører til en tettere vekst i hekker. Litt smalere oppe enn nede er også en grei regel.

Musikkmannen

Æresmedlem
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    29.242
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    På'n igjen, nå er nye flotte blomster på plass, hekken klippet og jeg ser lite av skvallerkål i år.. Så derfor må jeg prøve å få kontroll på gressplenen i år.. Den har litt mose, men sliter mest med løvetann og annen grums. Regner med at plenrens vil gjøre sitt, men har dere andre tips?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.183
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    I år begynte jeg tidlig på hagen. Fjernet 2 stygge og plasskrevende Tuja trær. I tillegg har jeg bygget en markterasse og satt opp et partytelt. Hagemøblene er nybeiset og betongverandaen er høytrykkspylt. Rekkverket har jeg oljet også. Jøss så mye jeg har rukket.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.919
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

Trekker frem hekketråden vår igjen!

Vi skal plante en hekk nå i våre - og utifra tråden som velger vi nok Barlind!

Noen spørsmål dukker selvsagt opp:
    1) Hvor får man mest for pengene her i Bergen mtp Barlind..?
    2) Jeg kan utmerket godt dekke til med bark, gjødsle og vanne regelmessig. Utfordringen hos meg er å plante dypt nok.....hvor viktig er dette? Hekken skal stå ut i mot en skråning - slik at røttene vil få god mulighet til å følge skråningen nedover.....?
    3) Hva er optimalt plantetidspunkt...?

Mvh
    OMF

G

Gjestemedlem

Gjest
    OMF skrev:
    Hei!

Trekker frem hekketråden vår igjen!

Vi skal plante en hekk nå i våre - og utifra tråden som velger vi nok Barlind!

Noen spørsmål dukker selvsagt opp:
    1) Hvor får man mest for pengene her i Bergen mtp Barlind..?
    2) Jeg kan utmerket godt dekke til med bark, gjødsle og vanne regelmessig. Utfordringen hos meg er å plante dypt nok.....hvor viktig er dette? Hekken skal stå ut i mot en skråning - slik at røttene vil få god mulighet til å følge skråningen nedover.....?
    3) Hva er optimalt plantetidspunkt...?

Mvh
    OMF
    På spørsmål 1 er jeg nok inhabil siden jeg jobber på et hagesenter, men se seg ikke blind på pris. Se på plantene først, det er stor variasjon på kvalitet og faktisk størrelse selv om de oppgis som samme høyde av butikk eller leverandør, og plantestørrelsen har også innvirkning på hvor tett du bør sette dem. 'Hilli' er en grei sort til hekk. Plantingen skal ikke gjøres dypere enn det plantene står i potten, men det er viktig at det er god, dype og veldrenert jord under. På en slik plassering som du beskriver kan fort tørke bli et problem så da er det ekstra viktig med jord med god struktur som kan holde på fuktigheten hvis du reiser bort i sommer. Plant på snart telen er gått fra jorden, jo tidligere jo bedre. Vent i alle fall ikke til like før sommeren og varmen kommer. Bedre om plantene får etablere seg og utvikle litt rotsystem utover klumpen før den tid. Bland gjerne litt kalt i jorden hvis du ikke fyller på med kjøpejord. Barlind er ikke en surjordsplante.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.648
    Torget vurderinger
    24
    Barlind er suverent til hekk. Vokser fort NOK, tåler alt av beskjæring og ser langt bedre ut enn de fleste andre vintergrønne enkle varianter. En barlindhekk som er godt stelt ser mye mer elegant og "dyr" ut enn det meste. Snøherdig også, dersom det er et tema. Har selv en lang skråning mot fire naborekkehus (som ligger et par meter lavere i terrenget) og den er delvis beplantet med barlind langs gangstien parallelt med huset. Skråningen ned mot naboene, ca.5m.nedover, og 25m. lang, er i sin helhet beplantet med "Stephenandra" eller flikkransstopp som den heter på norsk. En tøff bunndekkende plante som er tilnærmet vedlikeholdsfri, og holder ugress unna. Flott kombinasjon med vintergrønt og stein.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn