Hegel's vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    Har kjøpt en brukt H80. Tenkte å koble opp mot ekstern DAC, men fant ut at den innebygde er like bra. Skal vel være tilsvarende HD11. Så da ble ekstern DAC solgt. Mindre apparater, færre ledninger = mer konevennlig oppsett... Fjernkontrollen som fulgte med var ikke original; og av alle ting en Naim. Kan justere volum med den, men det er også alt. Skal sjekke ut en gammel Hegel fjernkontroll jeg her kommet over. Om den ikke fungerer så ser jeg at det finnes en del uorginale, som f.eks. denne:

    Det er en av/på bryter i underkant av apparat, men finner ikke noen stand-by innstilling som mange forsterkere har. Merker at når volum settes til 0 så slår et relé inn - eller ut. Men det er vel ikke det samme som stand-by?
     
    Sist redigert:

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Den originale fjernkontrollen fås såvidt jeg vet å kjøpe på hifiklubben? Eller ennå bedre, kjøp den litt større i plast som er enormt mye bedre enn den lille som fulgte med.

    Dacen i H80 er helt ok syns jeg. Foretrekker den foran HD11 som jeg syns kan bli litt ivrig i toppen. Men på papiret er nok HD11 noe bedre.

    Standby funksjon har den ikke, men et relé slår av utgangen når du setter volumet på 0. Blir det samme som å trykke på mute.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Hvilken Hegel-forsterker er den neste til å bli fornyet/oppgradert? Tenker da integrerte. Hva bruker å være endringsfrekvensen?
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.150
    Antall liker
    2.074
    Er ikke den mangfoldige integrerte porteføljen ganske så fersk og fin da? Det er så mange modeller at det ligger vel an til å utfase en modell eller to. Det blir litt forvirrende med modellbetegnelser også. Nye 120 er mindre enn gamle dagers 100. Fortsettelsen på 100 var 160, som nå er avløst av 190. Blir 190 erstattet, blir den mindre enn gamle 200. Sistnevnte har evolvert til dagens 390..
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Er ikke den mangfoldige integrerte porteføljen ganske så fersk og fin da? Det er så mange modeller at det ligger vel an til å utfase en modell eller to. Det blir litt forvirrende med modellbetegnelser også. Nye 120 er mindre enn gamle dagers 100. Fortsettelsen på 100 var 160, som nå er avløst av 190. Blir 190 erstattet, blir den mindre enn gamle 200. Sistnevnte har evolvert til dagens 390..
    For all del. Men Hegel bruker jo å fornye med jevne mellomrom slik jeg oppfatter det. Tror det er H190 som er eldst av de nålevende etter å ha sett gjennom litt omtaler.
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    H80 har ikke, som mange andre forsterkere, stand-by funksjon. En kan mute eller sette volum til 0. Eller bruke av/på bryter. Hvor mye strøm trekker den på MUTE? Plunder og heft å stadig bruke av/på knappen.
     
    Sist redigert:

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    476
    Antall liker
    316
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Hi-Fi Klubben kjører tilbud på to Hegel-forsterkere under Black Days. H95 og H390 selges med hhv 33% og 21% rabatt.

    Hegel - Black Days
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.909
    Antall liker
    8.201
    Torget vurderinger
    1
    For oss som aldri har testet Hegel. Hvordan spiller denne sammenlignet med feks NAD 316 V2 til halve prisen?
    Forutsetter jo at man har testet begge. Men om jeg får velge, så holder jeg en knapp på Hegel'en. Jeg hadde forrige utgave, H90 og den var særdeles strømsterk og spilte så godt at jeg mente den var den beste forsterkeren Hegel har laget, sett i forhold til pris.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.594
    Antall liker
    3.130
    Torget vurderinger
    0
    Er det noen her som er venn med Hegel V10 Riaa-forsterker?
    Vurderer å satse på det beste som er i markedet med den.... :unsure:
     

    DagS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2004
    Innlegg
    469
    Antall liker
    506
    Sted
    Karlstad, Sverige
    Torget vurderinger
    8
    Jeg er venn med V10 og er strålende fornøyd. Har ikke sammenlignet med andre RIAA i helt samme prisklasse, men mitt inntrykk er at den er bra på alt. Det vil si at den har ekstremt lite egenstøy, er veldig dynamisk og kraftfull men også detaljert, bra på dybde- og breddeperspektiv, og er nøytral uten at den oppleves som analytisk i negativ forstand.
    For meg har den gitt et helt nytt liv til platesamlingen min og jeg koser meg med vinyl som aldri før.
    Anbefales helt klart av "en som ikke har hørt alt"!
     

    JD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Innlegg
    900
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hi-Fi Klubben kjører tilbud på to Hegel-forsterkere under Black Days. H95 og H390 selges med hhv 33% og 21% rabatt.

    Hegel - Black Days
    Er i markedet for en forsterker i H95-klassen, med krav om digital inn, og helst innebygget streaming, minimum Spotify Connect. Noen med innspill på hvordan en H95 er sammenlignet med en NAD C368 med Bluos modul, som nå begge er på tilbud denne uka.
     
    Sist redigert:

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    C368 byr jo på en del mer; fullverdig streamer med alle tjenester, hdmi for tv, og til og med en MM-riia. Spørsmålet er jo hva du trenger, eller ønsker. NAD er klasse D, Hegel er AB. Har såvidt sett og hørt litt på dem, men ikke nok til å si noe om lydmessige forskjeller. Det har jo litt med høyttalere å gjøre også, AB pleier å være bedre enn D ved tungdrevne høyttalere, men holder de seg over 4 ohm har nok akkurat det mindre å bety.
    Om du klarer deg med Spotify Connect og ikke spiller LP hadde jeg gått for Hegel, den er nok et par hakk over, rent lydmessig.
     

    JD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Innlegg
    900
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    C368 byr jo på en del mer; fullverdig streamer med alle tjenester, hdmi for tv, og til og med en MM-riia. Spørsmålet er jo hva du trenger, eller ønsker. NAD er klasse D, Hegel er AB. Har såvidt sett og hørt litt på dem, men ikke nok til å si noe om lydmessige forskjeller. Det har jo litt med høyttalere å gjøre også, AB pleier å være bedre enn D ved tungdrevne høyttalere, men holder de seg over 4 ohm har nok akkurat det mindre å bety.
    Om du klarer deg med Spotify Connect og ikke spiller LP hadde jeg gått for Hegel, den er nok et par hakk over, rent lydmessig.
    Ikke behov for platespiller, og om jeg kobler TV til med HDMI eller optisk spiller vel liten rolle, vel. Ikke landet høyttalere heller, ser litt på Pylon Diamond 28, Klubben har B&W 603 Anniversary Edition på tilbud, men er litt usikker på de.

    Tilbake til Hegel, noen grunn til å velge en eldre H160 som fås brukt til omtrent samme pris? Kan jo evt parre med en Bluesound Node e.l.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er ingen Hegel-ekspert, men har et bestemt inntrykk av at jo nyere jo bedre gjelder her. H160 har selvfølgelig litt mer krefter, men personlig hadde jeg nok valgt en ny H120 eller H95 før den.
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    593
    Ikke behov for platespiller, og om jeg kobler TV til med HDMI eller optisk spiller vel liten rolle, vel. Ikke landet høyttalere heller, ser litt på Pylon Diamond 28, Klubben har B&W 603 Anniversary Edition på tilbud, men er litt usikker på de.

    Tilbake til Hegel, noen grunn til å velge en eldre H160 som fås brukt til omtrent samme pris? Kan jo evt parre med en Bluesound Node e.l.
    Hvem du bør velge kommer ann på høyttaleren du skal bruke. Jeg har ikke testet Pylon med Hegel, men mange ganger med BW. Jeg foretrekker ofte eldre Hegel på en del høyttalere, da de er litt lysere i toppen og oppleves mere nøytrale
    i lydbildet. Men som sagt dette avhenger høyttaleren. Og til H160 mer kraft er nesten aldri dumt.
     
    Sist redigert:

    JD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Innlegg
    900
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hvem du bør velge kommer ann på høyttaleren du skal bruke. Jeg har ikke testet Pylon med Hegel, men mange ganger med BW. Jeg foretrekker ofte eldre Hegel på en del høyttalere, da de er litt lysere i toppen og oppleves mere nøytrale
    i lydbildet. Men som sagt dette avhenger høyttaleren. Og til H160 mer kraft er nesten aldri dumt.
    Hvordan opplever du de nyere? Fyldigere/varmere? Har sett H300 til ca 14k nå også
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    593
    Hvordan opplever du de nyere? Fyldigere/varmere? Har sett H300 til ca 14k nå også
    Jeg opplever de som du nevner og litt mer dempet/mørkere i toppen, noe som kan være bra med mange høyttalere.
    Men med andre blir litt for kjedelig og mørkt. Hvordan høyttaler skal du bruke?
     

    JD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Innlegg
    900
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg opplever de som du nevner og litt mer dempet/mørkere i toppen, noe som kan være bra med mange høyttalere.
    Men med andre blir litt for kjedelig og mørkt. Hvordan høyttaler skal du bruke?
    Skal skifte ut de jeg har også, så jeg har ikke landet på noe, men ser på Pylon Diamond 25 som et alternativ.
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    593
    Skal skifte ut de jeg har også, så jeg har ikke landet på noe, men ser på Pylon Diamond 25 som et alternativ.
    Med forbehold om att jeg aldri har hørt Hegel på de. Så hadde jeg hatt Pylon selv ville jeg fint kunne valgt H300 og H360 fremfor H390.
    Da jeg ikke anser det som mye sannsynlig att Pylon vil låte hardt og skarpt med de. Også med tanke på
    prisen man sparer, for meg lett valg.
     
    Sist redigert:

    JD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Innlegg
    900
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Brukt Røst vs ny H95? Ca 4 k fordel brukt akkurat nå.

    Røst har vel Airplay, men er det en ulempe kontra Spotify Connect?
     
    Sist redigert:

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    593
    Brukt Røst vs ny H95? Ca 4 k fordel brukt akkurat nå.
    Brukt Røst vs ny H95? Ca 4 k fordel brukt akkurat nå.

    Røst har vel Airplay, men er det en ulempe kontra Spotify Connect?
    Det ser ut som forskjellene dreier seg i hovedsak om Dac og streaming. Så forsterker delen er lik H90.
    Så da er nok Røst å foretrekke hvis man trenger kraft og finesse.
     

    MORTIS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.11.2003
    Innlegg
    194
    Antall liker
    5
    Hei
    Litt amatør på dette, men kjøpt meg en hegel H190 som jeg bruker sammen med bluesound boks( eldre type) med optisk kabel.
    Det står i display på Hegel 48 kHz, er dette beste lydkvalitet? Jeg bruker Spotify.

    Mvh
    Morten
     

    Hegel Music System AS

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.10.2015
    Innlegg
    43
    Antall liker
    100
    Hei
    Litt amatør på dette, men kjøpt meg en hegel H190 som jeg bruker sammen med bluesound boks( eldre type) med optisk kabel.
    Det står i display på Hegel 48 kHz, er dette beste lydkvalitet? Jeg bruker Spotify.

    Mvh
    Morten
    Hei Morten.

    Gratulerer med H190. Ja, 48kHz er det beste du kan få med Spotify. Mulig du kan få en høyere rate om du byttet til Tidal, men er ikke 100% sikker på hvordan evt eldre Bluesound bokser funker. Det er det muligens andre her som kan hjelpe med.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    763
    Antall liker
    452
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Hei
    Litt amatør på dette, men kjøpt meg en hegel H190 som jeg bruker sammen med bluesound boks( eldre type) med optisk kabel.
    Det står i display på Hegel 48 kHz, er dette beste lydkvalitet? Jeg bruker Spotify.

    Mvh
    Morten
    H190 har Spotify connect innebygget. Ville vært interessant å høre hava du opplever mellom Spotify via bluesound og Spotify connect direkte (krever nettverkskabel i amp).
     

    Mr-Nobody

    Fersking
    Ble medlem
    18.03.2018
    Innlegg
    4
    Antall liker
    2
    Sted
    Tromsø
    Godt nyttår!

    Slo til på tilbudet fra HiFi-Klubben i fbm. BlackFriday og kjøpte meg en H95, som er tenkt å erstatte min nåværende Röst. Henter den i morgen.

    Noen av dere som har skiftet ut Röst til fordel for H95? Hva er evt. deres erfaringer med H95 kontra Röst?

    Har eid mange ulike Hegel forsterkere, som mange av dere også har.

    Spiller på Canton Reference 9 DC, etter min mening litt undervurderte høyttalere.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Er der noen som har gått til anskaffelse av Hegels nye forsterkersett og kunme tenke seg å dele sine erfaringer? Kanskje spesielt med tanke på den nye analoge pre ampen P30a som er interessant.
     

    Stigb1993

    Medlem
    Ble medlem
    01.02.2015
    Innlegg
    29
    Antall liker
    16
    Sted
    Frei
    Har skaffet meg en marantz som bruker samme frekvens på fjernkontrollen som min p30, er det noen som har en grei løsning på dette? Kan P30 bruke flere koder ved evnt anskaffelse av programmerbar fjernkontroll? :unsure:
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    816
    Torget vurderinger
    8
    Er det noen som har god erfaring med en "bedre" strømkabel til Hegel H390 enn den medfølgende "lakris kabelen" ? Hva brukes ?
     

    Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.336
    Antall liker
    2.128
    Sted
    Nordland
    Godt nyttår!

    Slo til på tilbudet fra HiFi-Klubben i fbm. BlackFriday og kjøpte meg en H95, som er tenkt å erstatte min nåværende Röst. Henter den i morgen.

    Noen av dere som har skiftet ut Röst til fordel for H95? Hva er evt. deres erfaringer med H95 kontra Röst?

    Har eid mange ulike Hegel forsterkere, som mange av dere også har.

    Spiller på Canton Reference 9 DC, etter min mening litt undervurderte høyttalere.
    Hvordan gikk byttet? Forskjellen på Röst vs H95..

    Canton har også blitt solgt av Elkjøp (de billigste modellene), og er nok grunnen til at merket er «undervurdert» i HI-FI-miljøet.

    Jeg har Canton Ref. 3.2 DC.. Etterfølgeren 3K ville nok ha vært det dyreste produktet i hyllene til Elkjøp om de hadde solgt HI-END-utstyr😂

    Er storfornøyd med Canton🥳🥳🥳
    AD23FC08-6F57-49D6-BAC9-BC3589DF642D.jpeg
    ABF5C04B-A9DD-42FF-82E2-A437924C5A44.jpeg
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Hegel har dessverre slutta å produsere eksterne dacer.. Siste var vel HD30.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.862
    Antall liker
    17.394
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Hei.
    Er det noen av dere Hegel venner som vet hva disse tidlige Hegel effektene heter? Bilde ar fra Hegel sine lokaler.

    Vis vedlegget 768155
    De to forsterkeren til venstre (På bildet i sitert post) heter altså Hegel Audio CA 250.
    IMG_2618.JPG


    Jeg har hatt en stående en stund og tenkte nå den skulle få litt omsorg i form av en service. Men jeg sliter litt med å finne noen data på denne. Noen som kan hjelpe? @Hegel Music System AS ?
     
    Sist redigert:

    Audioten

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.11.2021
    Innlegg
    25
    Antall liker
    54
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    De to forsterkeren til venstre (På bildet i sitert post) heter altså Hegel Audio CA 250.
    Vis vedlegget 897469

    Jeg har hatt en stående en stund og tenkte nå den skulle få litt omsorg i form av en service. Men jeg sliter litt med å finne noen data på denne. Noen som kan hjelpe? @Hegel Music System AS ?
    Her finnes nok bare dataene i hodet til Bent Holter, vi har ingen info i arkivet til Hegel Music System, dessverre.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Godt nyttår!

    Slo til på tilbudet fra HiFi-Klubben i fbm. BlackFriday og kjøpte meg en H95, som er tenkt å erstatte min nåværende Röst. Henter den i morgen.

    Noen av dere som har skiftet ut Röst til fordel for H95? Hva er evt. deres erfaringer med H95 kontra Röst?

    Har eid mange ulike Hegel forsterkere, som mange av dere også har.

    Spiller på Canton Reference 9 DC, etter min mening litt undervurderte høyttalere.
    Hvordan er inntrykket?
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    816
    Torget vurderinger
    8
    Software oppgradering Hegel H390
    Jeg oppdaterte i går min H390 til siste firmware v. 5123.32
    Dette tok veldig lang tid. Selve nedlastingen gikk rask på 1-2 minutt, men oppdateringen av forsterkeren etter nedlasting tok mer enn 5 timer. Er dette normalt ?
    Erfaringer med dette og med v. 5123.32 ?

    Released April 10, 2023
    - TV remote feature implemented
    - Startup volume and Max volume control menu selection added
    - Force update menu selection added
    - New update structure
    - General improvements (minor bugfixes
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn