Hegel's vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • FranZe

    Medlem
    Ble medlem
    06.08.2022
    Innlegg
    10
    Antall liker
    3
    Sted
    Levanget
    Software oppgradering Hegel H390
    Jeg oppdaterte i går min H390 til siste firmware v. 5123.32
    Dette tok veldig lang tid. Selve nedlastingen gikk rask på 1-2 minutt, men oppdateringen av forsterkeren etter nedlasting tok mer enn 5 timer. Er dette normalt ?
    Erfaringer med dette og med v. 5123.32 ?

    Released April 10, 2023
    - TV remote feature implemented
    - Startup volume and Max volume control menu selection added
    - Force update menu selection added
    - New update structure
    - General improvements (minor bugfixes
    Jeg oppdaterte nettopp og det tok såvidt over 5 minutter. Så vil kanskje tro det ikke er normalt at det tar 5 timer?
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Software oppgradering Hegel H390
    Jeg oppdaterte i går min H390 til siste firmware v. 5123.32
    Dette tok veldig lang tid. Selve nedlastingen gikk rask på 1-2 minutt, men oppdateringen av forsterkeren etter nedlasting tok mer enn 5 timer. Er dette normalt ?
    Erfaringer med dette og med v. 5123.32 ?

    Released April 10, 2023
    - TV remote feature implemented
    - Startup volume and Max volume control menu selection added
    - Force update menu selection added
    - New update structure
    - General improvements (minor bugfixes
    Det er nok ikke normalt. Men dersom du får opp at den nå har siste firmware så er vel alt i orden forhåpentligvis. Hør uansett med Hegel om dette. Dersom du sender mail til dei og ikke hører fra dei så sjekk om deres svar kanskje har lagt seg i søppelpost. Det skjer til tider.
     

    Audioten

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.11.2021
    Innlegg
    25
    Antall liker
    54
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Software oppgradering Hegel H390
    Jeg oppdaterte i går min H390 til siste firmware v. 5123.32
    Dette tok veldig lang tid. Selve nedlastingen gikk rask på 1-2 minutt, men oppdateringen av forsterkeren etter nedlasting tok mer enn 5 timer. Er dette normalt ?
    Erfaringer med dette og med v. 5123.32 ?

    Released April 10, 2023
    - TV remote feature implemented
    - Startup volume and Max volume control menu selection added
    - Force update menu selection added
    - New update structure
    - General improvements (minor bugfixes
    Oppdateringen tar normalt 5-10 minutter. Men firmwaren består denne gangen av to deler, det er ytterligere en nedlasting som trigges i løpet av oppdateringen. Denne vil bli stående på repeat inntil den er lastet ned, så jeg antar at det er et nettverksproblem som har gjort at det har tatt lang tid.
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    521
    Antall liker
    817
    Torget vurderinger
    8
    Oppdateringen tar normalt 5-10 minutter. Men firmwaren består denne gangen av to deler, det er ytterligere en nedlasting som trigges i løpet av oppdateringen. Denne vil bli stående på repeat inntil den er lastet ned, så jeg antar at det er et nettverksproblem som har gjort at det har tatt lang tid.
    Jeg har helt stabilt nettverk på ca 80 mbps. Forstekerens display viste ""downloading firmware" fra 0-100% i display. Dette tok litt over et minutt. Etter dette en liten pause på 1 minutt så et relé klikk/restart. Etter dette stod det "Updating bootloader + noen nummer" ...........i display i over 5 timer. Dette er vel et hjelpeprogram for fremtidige oppdateringer ref. "New update structure" fra denne versjonen.
     

    Audioten

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.11.2021
    Innlegg
    25
    Antall liker
    54
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har helt stabilt nettverk på ca 80 mbps. Forstekerens display viste ""downloading firmware" fra 0-100% i display. Dette tok litt over et minutt. Etter dette en liten pause på 1 minutt så et relé klikk/restart. Etter dette stod det "Updating bootloader + noen nummer" ...........i display i over 5 timer. Dette er vel et hjelpeprogram for fremtidige oppdateringer ref. "New update structure" fra denne versjonen.
    Tviler ikke på at nettverket ditt er helt stabilt, men her er det en server som skal kontaktes for å laste ned siste del av oppdateringen, dette vil forsøkes til det går i orden. Har du versjon p5123.32 med display versjon r20 i menyen og fungerende menyvalg for TV remote og Max/Startup volume, så er alt i orden.
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    521
    Antall liker
    817
    Torget vurderinger
    8
    Tviler ikke på at nettverket ditt er helt stabilt, men her er det en server som skal kontaktes for å laste ned siste del av oppdateringen, dette vil forsøkes til det går i orden. Har du versjon p5123.32 med display versjon r20 i menyen og fungerende menyvalg for TV remote og Max/Startup volume, så er alt i orden.
    👍 Alt dette er på plass ja. Og alt fungerer som det skal. Jeg har kjøpt H390 brukt og det er første gang jeg kjører en oppdatering på denne og med nettv.kabel...Ble litt overrasket over tiden oppdateringen tok. Har flere hi-fi / bilde komponenter + en bil som oppdateres jevnlig over wi-fi uten at dette stort sett tar mer enn fra 5 minutt til 45 minutt.
     

    Hegel Music System AS

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.10.2015
    Innlegg
    43
    Antall liker
    100
    Oppdateringen tar normalt 5-10 minutter. Men firmwaren består denne gangen av to deler, det er ytterligere en nedlasting som trigges i løpet av oppdateringen. Denne vil bli stående på repeat inntil den er lastet ned, så jeg antar at det er et nettverksproblem som har gjort at det har tatt lang tid.
    Vil bare bekrefte det som @Audioten skrev. Det er en stor oppdatering i 2 deler, så ulike ting kan ha forårsaket at den andre delen f.eks ikke har satt i gang med det samme. Så ingenting å bekymre seg for.

    Nå håper vi bare mange får glede av de nye funksjonene. :)
     

    Solmyr

    Medlem
    Ble medlem
    14.01.2010
    Innlegg
    36
    Antall liker
    28
    Apropos nye funksjoner, hva er "TV remote feature implemented"? Jeg har en 590 det tok under 10 min å få inn siste versjon på.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Noen som har lyst til å selge sin 590, send meg en pm;)
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    521
    Antall liker
    817
    Torget vurderinger
    8
    Jeg fikk i går en ny lydopplevelse med Hegel H390.
    Jeg koblet en Auralic Altair G2.1 streamer/dac/preamp på XLR inn på H390. (Altair G2.1 koster jo nå litt mer enn Hegel H390 ). Streamer fra ROON og fy søren for en fantastisk lyd jeg får i stua ! Kjempestort, 3D lydbilde med detaljer på plass uten at det låter analytisk og en enorm autoritet nedover i frekvensene. Dette viser hva analog delen i H390 er kapabel til. Den innebygde dac'en i H390 låter bra men dette tok lyden opp på et nytt nivå. Også CD drivverket med coax ut låt merkbart bedre i Altair G2.1 dac, XLR ut, enn direkt via dac'en i H390. Høyttalere i bruk er Marten Parker Duo. Jeg tenkte kanskje å bytte H390 til et reint slutt trinn og også bruke den glimrende preamp delen/volumkontrollen i Altair G2.1, men dette haster ikke og Hegel H390 blir nok stående en stund til

    IMG_6291.jpg
    .
     
    Sist redigert:

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.171
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Jeg fikk i går en ny lydopplevelse med Hegel H390.
    Jeg koblet en Auralic Altair G2.1 streamer/dac/preamp på XLR inn på H390. (Altair G2.1 koster jo nå litt mer enn Hegel H390 ). Streamer fra ROON og fy søren for en fantastisk lyd jeg får i stua ! Kjempestort, 3D lydbilde med detaljer på plass uten at det låter analytisk og en enorm autoritet nedover i frekvensene. Dette viser hva analog delen i H390 er kapabel til. Den innebygde dac'en i H390 låter bra men dette tok lyden opp på et nytt nivå. Også CD drivverket med coax ut låt merkbart bedre i Altair G2.1 dac, XLR ut, enn direkt via dac'en i H390. Høyttalere i bruk er Marten Parker Duo. Jeg tenkte kanskje å bytte H390 til et reint slutt trinn og også bruke den glimrende preamp delen/volumkontrollen i Altair G2.1, men dette haster ikke og Hegel H390 blir nok stående en stund til

    Vis vedlegget 913568 .
    Analogdelen i Hegel er god! Har sagt det før og jeg sier det igjen-Jeg likte H390 med ekstern dac( Gustard X26 Pro) bedre enn H590 med innebygd dac-Med god margin!
     

    haifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2003
    Innlegg
    187
    Antall liker
    90
    Sted
    Ås
    Er det noen som vet hvilken dac som er montert inn i H160?
     

    cykelmyg

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.11.2017
    Innlegg
    58
    Antall liker
    108
    Sted
    Silkeborg, Danmark
    Jeg fikk i går en ny lydopplevelse med Hegel H390.
    Jeg koblet en Auralic Altair G2.1 streamer/dac/preamp på XLR inn på H390. (Altair G2.1 koster jo nå litt mer enn Hegel H390 ). Streamer fra ROON og fy søren for en fantastisk lyd jeg får i stua ! Kjempestort, 3D lydbilde med detaljer på plass uten at det låter analytisk og en enorm autoritet nedover i frekvensene. Dette viser hva analog delen i H390 er kapabel til. Den innebygde dac'en i H390 låter bra men dette tok lyden opp på et nytt nivå. Også CD drivverket med coax ut låt merkbart bedre i Altair G2.1 dac, XLR ut, enn direkt via dac'en i H390. Høyttalere i bruk er Marten Parker Duo. Jeg tenkte kanskje å bytte H390 til et reint slutt trinn og også bruke den glimrende preamp delen/volumkontrollen i Altair G2.1, men dette haster ikke og Hegel H390 blir nok stående en stund til

    Vis vedlegget 913568 .
    Du kan inde i opsætningsmenuen på din Hegel konfigurere alle indgange til at være “direkt in” - altså udenom pre-delen og direkte ind i power trinet. Således også XLR indgangen.
    På denne lette og elegante måde kan du afgøre, om du liker pre delen i din Auralic bedre end pre delen i Hegel.
    Du kan således vælge at bruge din Hegel som slut trin på XLR indgangen, men som normal integreret forstærker på de øvrige analoge indgange - hvis det ønskes.
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    521
    Antall liker
    817
    Torget vurderinger
    8
    Du kan inde i opsætningsmenuen på din Hegel konfigurere alle indgange til at være “direkt in” - altså udenom pre-delen og direkte ind i power trinet. Således også XLR indgangen.
    På denne lette og elegante måde kan du afgøre, om du liker pre delen i din Auralic bedre end pre delen i Hegel.
    Du kan således vælge at bruge din Hegel som slut trin på XLR indgangen, men som normal integreret forstærker på de øvrige analoge indgange - hvis det ønskes.
    Hei. Er det helt sikkert at signalet går utenom preamp/volumkontroll i HT (XLR) fix mode. ? Du kan jo også velge en av de digitale inngangen som HT inngang. Da er den innebygde d/a konverteren med i signal kjeden. Jeg synes det er lite info å finne om dette.
     

    Audioten

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.11.2021
    Innlegg
    25
    Antall liker
    54
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Hei. Er det helt sikkert at signalet går utenom preamp/volumkontroll i HT (XLR) fix mode. ? Du kan jo også velge en av de digitale inngangen som HT inngang. Da er den innebygde d/a konverteren med i signal kjeden. Jeg synes det er lite info å finne om dette.
    HT (Home Theater) mode på dagens Hegel integrerte forsterkere setter volumkontrollen til null-nivå uten gain eller demping, men signalveien er den samme som når volumkontrollen er aktiv. Strengt tatt er det ikke veldig stor forskjell på inngangstrinnet i en effektforsterker og hvordan signalet blir behandlet i en integrert forsterker som står i HT-modus.
     

    cykelmyg

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.11.2017
    Innlegg
    58
    Antall liker
    108
    Sted
    Silkeborg, Danmark
    HT (Home Theater) mode på dagens Hegel integrerte forsterkere setter volumkontrollen til null-nivå uten gain eller demping, men signalveien er den samme som når volumkontrollen er aktiv. Strengt tatt er det ikke veldig stor forskjell på inngangstrinnet i en effektforsterker og hvordan signalet blir behandlet i en integrert forsterker som står i HT-modus.
    Jeg har bare forstået det sådan, at man helt kører uden om pre delen i HT mode, men måske jeg har taget fejl, og det blot er volumen, der bliver “nulstillet”, som Audioten skriver.
    Måske Hegel kan byde ind her, og beskrive hvad der er korrekt.
     

    Audioten

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.11.2021
    Innlegg
    25
    Antall liker
    54
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har bare forstået det sådan, at man helt kører uden om pre delen i HT mode, men måske jeg har taget fejl, og det blot er volumen, der bliver “nulstillet”, som Audioten skriver.
    Måske Hegel kan byde ind her, og beskrive hvad der er korrekt.
    For ordens skyld, jeg arbeider hos Hegel.
     

    Solmyr

    Medlem
    Ble medlem
    14.01.2010
    Innlegg
    36
    Antall liker
    28
    Jeg forsøkte å å lære min H590 fjernkontrollen fra LG OLED55G. Det ville den ikke. Forsøkte først med IR og trykket på mange/alle knappene på LG-kontrollen. Deretter forsøkte jeg neste opsjon med smart remote, men fant ingenting på det på min TV.
     

    Fjelldal123

    Medlem
    Ble medlem
    02.12.2020
    Innlegg
    21
    Antall liker
    17
    Sted
    Trondheim
    Hei! Jeg vurderer en Hegel forsterker da min nåværende Denon (2x65w 4ohm) er litt for svak for mine Dali Oberon 9. Jeg var innom Hifi-klubben og testet H95 og H120 på Oberon 9, og disse to var dag og natt i forhold til min gamle Denon. Ikke bare i trøkk, men lyden var rett og slett MYE bedre.

    Mitt spørsmål til dere er om det holder med en H95 eller bør jeg gå for H120? Etter den korte lyttestunden var det ingen åpenbar forskjell mellom disse to, men det kan godt være det hvis en tester noe lenger enn de 10 minuttene jeg var der.

    På forhånd takk
     

    jasjas

    Medlem
    Ble medlem
    08.02.2014
    Innlegg
    39
    Antall liker
    71
    Jeg har en HD20 som ser til å ha tatt kvelden. Alt av funksjonalitet sett fra display ser ut til å være i orden (bytte av inngang, volum, ol). XLR utgangene derimot spiller ikke helt på lag. DACen stod som en pre på et effekttrinn og det kom bare noen sprakelyder i HT. Er det noen måte å kjøre en diagnose på denne selv, eller er den bare å anse som el-avfall? Det var ingen spesiell foranledning for dette, det bare skjedde brått og uventet.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    764
    Antall liker
    453
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har en HD20 som ser til å ha tatt kvelden. Alt av funksjonalitet sett fra display ser ut til å være i orden (bytte av inngang, volum, ol). XLR utgangene derimot spiller ikke helt på lag. DACen stod som en pre på et effekttrinn og det kom bare noen sprakelyder i HT. Er det noen måte å kjøre en diagnose på denne selv, eller er den bare å anse som el-avfall? Det var ingen spesiell foranledning for dette, det bare skjedde brått og uventet.
    Har du mulighet til å sjekke rca utgangene?
    Har du sjekket at det ikke er forsterkeren som er defekt?

    Om du føler deg trygg, ta av topplokket å se etter åpenbare feil som løse ledninger, ting som er svart/smeltet.

    Alternativt koster det ikke mye å få ett elektronikkverksted å se over den. De kan da gi deg en pris på hva det vil koste å reparere enheten.

    HD20 har jo fortsatt en verdi på bruktmarkedet samt tydelig en praktisk verdi hos deg. Så om du kan reparere den for noen få penger taper du sansynligvis ikke noe på det.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    764
    Antall liker
    453
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Hei! Jeg vurderer en Hegel forsterker da min nåværende Denon (2x65w 4ohm) er litt for svak for mine Dali Oberon 9. Jeg var innom Hifi-klubben og testet H95 og H120 på Oberon 9, og disse to var dag og natt i forhold til min gamle Denon. Ikke bare i trøkk, men lyden var rett og slett MYE bedre.

    Mitt spørsmål til dere er om det holder med en H95 eller bør jeg gå for H120? Etter den korte lyttestunden var det ingen åpenbar forskjell mellom disse to, men det kan godt være det hvis en tester noe lenger enn de 10 minuttene jeg var der.

    På forhånd takk
    Om man kan stole på Google er en h95 en h90 med bedre digitaldel. H120 en Røst med bedre digitaldel.
    Forskjellen mellom h95 og h120 er +15W pr kanal (i all hovedsak).

    Sammenlignet h90 med Røst for en tid tilbake. De ekstra wattene gjorde seg ikke gjeldene før det ble veldig kompleks musikk på alt for høyt volum. Fant den gang at Røst ikke forsvarte prisforskjellen. Mistenker at det samme fort er realiteten nå.

    Har også sammenlignet h90 med h190. Det ga derimot mye større forskjell på både lavt og høyt volum. H190 ga større bredde/dybde i bildet som tegnes opp.

    Om du har midler til å kjøpe en h120 i butikk, ville jeg vurdert en brukt h190 istedet (bør bli billigere).
    Om du støtter norsk næringsliv og produsent (om ingen kjøper nytt vil både butikker og produsenter legges ned til slutt) tror jeg at jeg ville gått for h95.
    hfk låner deg kanskje begge modellene for å teste hjemme?
     

    jasjas

    Medlem
    Ble medlem
    08.02.2014
    Innlegg
    39
    Antall liker
    71
    Har du mulighet til å sjekke rca utgangene?
    Har du sjekket at det ikke er forsterkeren som er defekt?

    Om du føler deg trygg, ta av topplokket å se etter åpenbare feil som løse ledninger, ting som er svart/smeltet.

    Alternativt koster det ikke mye å få ett elektronikkverksted å se over den. De kan da gi deg en pris på hva det vil koste å reparere enheten.

    HD20 har jo fortsatt en verdi på bruktmarkedet samt tydelig en praktisk verdi hos deg. Så om du kan reparere den for noen få penger taper du sansynligvis ikke noe på det.
    Ingen av utgangene virker og effekttrinnet spiller bra med en annen pre.

    Jeg har skrudd opp for å se etter synlige feil, men det ser helt greit ut. Den består av mye smd, og da er det litt utfordrende å følge signalgangen. Virker som utgangen har gått, men det er påfallende at det er samme status på begge kanaler. Om noen har vært borti lignende feil og kan ha noen tips til hvor feilen kan være så hadde det vært fint å høre.
     

    Fjelldal123

    Medlem
    Ble medlem
    02.12.2020
    Innlegg
    21
    Antall liker
    17
    Sted
    Trondheim
    Om man kan stole på Google er en h95 en h90 med bedre digitaldel. H120 en Røst med bedre digitaldel.
    Forskjellen mellom h95 og h120 er +15W pr kanal (i all hovedsak).

    Sammenlignet h90 med Røst for en tid tilbake. De ekstra wattene gjorde seg ikke gjeldene før det ble veldig kompleks musikk på alt for høyt volum. Fant den gang at Røst ikke forsvarte prisforskjellen. Mistenker at det samme fort er realiteten nå.

    Har også sammenlignet h90 med h190. Det ga derimot mye større forskjell på både lavt og høyt volum. H190 ga større bredde/dybde i bildet som tegnes opp.

    Om du har midler til å kjøpe en h120 i butikk, ville jeg vurdert en brukt h190 istedet (bør bli billigere).
    Om du støtter norsk næringsliv og produsent (om ingen kjøper nytt vil både butikker og produsenter legges ned til slutt) tror jeg at jeg ville gått for h95.
    hfk låner deg kanskje begge modellene for å teste hjemme?
    Takk for svar! Budsjett er ikke satt i stein, men er ute etter hva som gir mest verdi for pengene. Jeg er ikke villig til å betale dobbel pris for f.eks 5% bedre ytelse. Jeg vurderer brukt, f.eks H200, men er usikker hvordan den stiller seg i forhold til de nyeste modellene til Hegel.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    764
    Antall liker
    453
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Takk for svar! Budsjett er ikke satt i stein, men er ute etter hva som gir mest verdi for pengene. Jeg er ikke villig til å betale dobbel pris for f.eks 5% bedre ytelse. Jeg vurderer brukt, f.eks H200, men er usikker hvordan den stiller seg i forhold til de nyeste modellene til Hegel.
    H200 er ingen dum forsterker. Så vidt jeg vet hadde de en oppdatering på den mot slutten med en bedre volumkontroll (fra h300).
    Hadde selv en h200 med en hd20 (og en cdp2se) i ett par år, kjempegod kombo (mot audiovector høytalere og senere jbl array). Masse kraft i h200!

    Etter å ha sjekka litt mer på nett kan det virke som h95/h120 har fått d/a konverter fra h190, så kanskje det forklarer noe av forbedringen jeg opplevde når jeg krysstesta i fjor? Testingen var med digital inn fra en node2. Kanskje forskjellene hadde vært mindre med en analog kilde?

    Hegel har holdt seg meget bra i pris på bruken siste 10år, så er virkelig noe det er "ufarlig" å prøve.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Hei. Mener på å ha lest at Hegel har håndmatchede komponenter i kun h590 av dei integrerte modellene og at man får dette i dei separate komponentene. Noen som vet?
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Er vel best å holde det hemmelig.
     

    Kruste

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.11.2021
    Innlegg
    55
    Antall liker
    80
    Sted
    Sel
    Mangler et par skruer til RC8 fjernkontrollen noen som har til overs ?
     

    homecinema

    Medlem
    Ble medlem
    29.03.2006
    Innlegg
    19
    Antall liker
    110
    Jeg har en HD30 til overs hvis noen er ute etter en fantastisk god DAC :cool:
     

    Fjelldal123

    Medlem
    Ble medlem
    02.12.2020
    Innlegg
    21
    Antall liker
    17
    Sted
    Trondheim
    H200 er ingen dum forsterker. Så vidt jeg vet hadde de en oppdatering på den mot slutten med en bedre volumkontroll (fra h300).
    Hadde selv en h200 med en hd20 (og en cdp2se) i ett par år, kjempegod kombo (mot audiovector høytalere og senere jbl array). Masse kraft i h200!

    Etter å ha sjekka litt mer på nett kan det virke som h95/h120 har fått d/a konverter fra h190, så kanskje det forklarer noe av forbedringen jeg opplevde når jeg krysstesta i fjor? Testingen var med digital inn fra en node2. Kanskje forskjellene hadde vært mindre med en analog kilde?

    Hegel har holdt seg meget bra i pris på bruken siste 10år, så er virkelig noe det er "ufarlig" å prøve.
    Dessverre ble H200 solgt før jeg rakk å se på den, men jeg lånte med meg hjem en Hegel H120, og jeg må si lyden var veldig bra og en betraktelig oppgradering i forhold til min gamle Denon. Det eneste jeg reagerte negativt på var at det var lite trykk/bass fra mine Dali Oberon 9 høyttalere. Burde jeg se på H190, selv om den er ( i mine øyne) relativt dyr? :)
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    764
    Antall liker
    453
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Dessverre ble H200 solgt før jeg rakk å se på den, men jeg lånte med meg hjem en Hegel H120, og jeg må si lyden var veldig bra og en betraktelig oppgradering i forhold til min gamle Denon. Det eneste jeg reagerte negativt på var at det var lite trykk/bass fra mine Dali Oberon 9 høyttalere. Burde jeg se på H190, selv om den er ( i mine øyne) relativt dyr? :)
    Kjenner ikke til høytalerne dine så vanskelig å gi fullgode anbefalinger.
    Har du kun lånt med deg h120? Eller har du prøvd H95 hjemme også?
    Er når du har noe hjemme hos deg selv at du først finner om det passer for deg eller ikke.


    Om en 190 vil gi deg det du er på jakt etter er umulig å si.
    Kan fort være at en festkul fra denonen er borte som gjør at du føler noe er borte (kanskje bare ett fokuspunkt i den gamle som er fjernet).

    Som jeg har skrevet før, Hegel holder seg meget godt i pris på brukten, så det å prøve en brukt forsterket er relativt risikofritt.

    200/300 er jevnlig innom brukten. Om du ikke trenger digital inngangene leverer de mer omph enn en 90/Røst. Men du mister samtidig soundengine2 som åpna lyden på en måte.

    Om du holder til i Trøndelag kan du sende meg en dm.
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    805
    Antall liker
    351
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
     

    nadanick

    Medlem
    Ble medlem
    30.03.2009
    Innlegg
    25
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Hei! Noen som vet om det finnes flere varianter av H20, typ oppdatert versjon etc.? Takk!
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    H600 er klar.

     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.232
    Antall liker
    4.854
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    https://www.soundstagehifi.com/index.php/equipment-reviews/1784

    Om H600:

    COVID-related supply-chain issues, however, and a fire at the AKM factory in Nobeoka City, Japan, disrupted availability of the [AKM] 4493 and forced Hegel to find new DAC solutions to secure production. A converter implementation based on the ESS Sabre 9038Q2M chip was ultimately selected as the most favorable solution. As a bit-perfect design, the Sabre DAC does not resample the incoming signal. It has “such high resolution and smoothness that it completely put the existing HD30 and H590 in a corner,” the Norwegian company claims.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn