Hegel's vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jallajalla

    Medlem
    Ble medlem
    19.12.2011
    Innlegg
    42
    Antall liker
    64
    hei

    Har en h390 som jeg hovedsakelig bruker til analog avspilling. Tenker litt på å anskaffe en litt god dac for avspilling til hodetelefonforsterker og da også bruke digitale kilder. Har idag satt opp Roon og det fungerer fint, og lurer derfor på følgende: Kan man bruke Roon ut fra digitalutgangen på h390´n til ny dac , og mute analogdelen? Er det sånn å forstå at når man velger "digital out ON" i sub-meny så sender den signal ut uansett?

    Ca sånn...takker for svar
     
    Sist redigert:

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    521
    Antall liker
    817
    Torget vurderinger
    8
    Ja i henhold til manual kan du også aktivere network delen til dac loop og din ev. eksterne dac til XLR input på H390. Hegel anbefaler det ikke da de mener det ikke gir noe lydgevinst. Jeg har selv brukt H390 og siden du nevner hodetelefon prioritering, anbefaler deg å kjøpe en god dac med hodetelefonutgang og innebygd nettverk og som støtter ROON. Da kan du koble nettverkskabelen fra H390 og kun bruke denne kabelen ved ev. sw. oppgraderinger.
    Du trenger da ikke ha på Hegel H390 når du kun bruker hodetelefoner. Det var slik jeg brukte min H390 før den ble solgt og byttet til en rein effektforsterker.




    The Network and USB inputs can be enabled separately. We recommend not using the DAC-Loop function on these inputs as they sound better when connected directly.
     

    homecinema

    Medlem
    Ble medlem
    29.03.2006
    Innlegg
    19
    Antall liker
    110
    hei

    Har en h390 som jeg hovedsakelig bruker til analog avspilling. Tenker litt på å anskaffe en litt god dac for avspilling til hodetelefonforsterker og da også bruke digitale kilder. Har idag satt opp Roon og det fungerer fint, og lurer derfor på følgende: Kan man bruke Roon ut fra digitalutgangen på h390´n til ny dac , og mute analogdelen? Er det sånn å forstå at når man velger "digital out ON" i sub-meny så sender den signal ut uansett?

    Ca sånn...takker for svar
    Jeg har en Hegel HD30 til salgs hvis du er interessert 😃
     

    jallajalla

    Medlem
    Ble medlem
    19.12.2011
    Innlegg
    42
    Antall liker
    64
    Ja i henhold til manual kan du også aktivere network delen til dac loop og din ev. eksterne dac til XLR input på H390. Hegel anbefaler det ikke da de mener det ikke gir noe lydgevinst. Jeg har selv brukt H390 og siden du nevner hodetelefon prioritering, anbefaler deg å kjøpe en god dac med hodetelefonutgang og innebygd nettverk og som støtter ROON. Da kan du koble nettverkskabelen fra H390 og kun bruke denne kabelen ved ev. sw. oppgraderinger.
    Du trenger da ikke ha på Hegel H390 når du kun bruker hodetelefoner. Det var slik jeg brukte min H390 før den ble solgt og byttet til en rein effektforsterker.




    The Network and USB inputs can be enabled separately. We recommend not using the DAC-Loop function on these inputs as they sound better when connected directly.
    hei igjen

    Ser det du beskriver i manualen...men er det sånn at dersom du velger digital ut i menyen til alltid å være høy, så vil all digital avspilling også alltid gå ut via "digital out"? Når jeg "muter" h390 på utgangen, så vil jeg ennå ha signal ut til en ekstern dac til min Cayin HA-3A....Blir vel som om du kun bruker streamer delen i Hegelen og bypasser alt det andre...
     

    jallajalla

    Medlem
    Ble medlem
    19.12.2011
    Innlegg
    42
    Antall liker
    64
    hei igjen

    Ser det du beskriver i manualen...men er det sånn at dersom du velger digital ut i menyen til alltid å være høy, så vil all digital avspilling også alltid gå ut via "digital out"? Når jeg "muter" h390 på utgangen, så vil jeg ennå ha signal ut til en ekstern dac til min Cayin HA-3A....Blir vel som om du kun bruker streamer delen i Hegelen og bypasser alt det andre...
    Fikk svar fra Hegel...
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Viking, avtageren til Mohican!

    Ser veldig bra ut, utenom en ting, hvorfor velge frontlading i denne prisklassen?
    Kan forstå at topp lading ikke blir valgt p.g.a plassbehov, men velg skuff da!
    Tror aldri jeg har lest om noen som er positiv til frontladning, selv om ikke alle missliker det like mye som jeg.
    Kan ikke forstå annet en at de mister en hel del salg p.g.a dette?

    NB!
    For alt jeg vet så har de gjort markedsundersøkelser og funnet at det er dette kundene vil ha.


    VikingAngle.jpg



    1023hegel.1.jpg
     
    Sist redigert:

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    653
    Antall liker
    310
    Torget vurderinger
    11
    Den digre chipen oppe i venstre hjørne, hva er det. Trodde det var slike som ble brukt for 20-30 år siden.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Den digre chipen oppe i venstre hjørne, hva er det. Trodde det var slike som ble brukt for 20-30 år siden.
    For dårlig oppløsing på bildet til at jeg klarer å lese hva som står på en, skulle jeg tippe så er det er det en programmerbar chip for software til spilleren.
    Bare tipper så kan være helt feil.
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    653
    Antall liker
    310
    Torget vurderinger
    11
    Husker min meridian 565 surround forforsterker hadde en liknende chip for firmware. Ved oppgradering så kjøpte man ny chip med ny firmware.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Viking, avtageren til Mohican!

    Ser veldig bra ut, utenom en ting, hvorfor velge frontlading i denne prisklassen?
    Kan forstå at topp lading ikke blir valgt p.g.a plassbehov, men velg skuff da!
    Tror aldri jeg har lest om noen som er positiv til frontladning, selv om ikke alle missliker det like mye som jeg.
    Kan ikke forstå annet en at de mister en hel del salg p.g.a dette?

    NB!
    For alt jeg vet så har de gjort markedsundersøkelser og funnet at det er dette kundene vil ha.
    Men er frontlading på noe vis ugunstig i forhold skuff når man tenker i forhold til lydkvalitet?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Men er frontlading på noe vis ugunstig i forhold skuff når man tenker i forhold til lydkvalitet?
    Tror ikke det, men betjeningen er det. Kjøper man en ny cdspiller i denne prisklassen nå så spiller men sannsynligvis en hel del cder.
     

    Audioten

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.11.2021
    Innlegg
    25
    Antall liker
    54
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Viking, avtageren til Mohican!

    Ser veldig bra ut, utenom en ting, hvorfor velge frontlading i denne prisklassen?
    Kan forstå at topp lading ikke blir valgt p.g.a plassbehov, men velg skuff da!
    Tror aldri jeg har lest om noen som er positiv til frontladning, selv om ikke alle missliker det like mye som jeg.
    Kan ikke forstå annet en at de mister en hel del salg p.g.a dette?

    NB!
    For alt jeg vet så har de gjort markedsundersøkelser og funnet at det er dette kundene vil ha.
    Vi var avhengig av et rent CD-drev til Viking, en Blu-ray eller DVD-mekanisme fungerer ikke med teknologien som benyttes her. Da er det få alternative tilgjengelig og denne mekanismen med frontmating var tilgjengelig, gir svært gode måleresultater og har høy toleranse for CD-plater med skader. Det har ingen betydning for lydkvaliteten om spilleren har skuff eller frontmating.

    Vi gjør faktisk ikke markedsundersøkelser om hva kunden vil ha, vi lager et så bra produkt som vi klarer, så er det opp til kunden om han/hun vil kjøpe. Foreløpig er alt vi klarer på produsere av Viking solgt i lang tid fremover.

    mvh
    Christian (jobber hos Hegel)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Vi var avhengig av et rent CD-drev til Viking, en Blu-ray eller DVD-mekanisme fungerer ikke med teknologien som benyttes her. Da er det få alternative tilgjengelig og denne mekanismen med frontmating var tilgjengelig, gir svært gode måleresultater og har høy toleranse for CD-plater med skader. Det har ingen betydning for lydkvaliteten om spilleren har skuff eller frontmating.

    Vi gjør faktisk ikke markedsundersøkelser om hva kunden vil ha, vi lager et så bra produkt som vi klarer, så er det opp til kunden om han/hun vil kjøpe. Foreløpig er alt vi klarer på produsere av Viking solgt i lang tid fremover.

    mvh
    Christian (jobber hos Hegel)
    Takk for svar.
    Som nevnt er det ikke lydkvaliteten jeg er bekymret for, men betjeningen. Har hatt frontlader i over 10 år og imo så er topplader eller skuff en mye bedre læsning om man spiller mye cder, Og det er da fortsatt noen rene cd drivverk på oem markedet etter det jeg har lest om nyere transporter og cd spillere.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.469
    Antall liker
    35.298
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Vil ikke frontlading slite mer på cd vs skuff?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Vil ikke frontlading slite mer på cd vs skuff?
    Kommer vel an på designet. Det var vel noe skriveri om det med Audiolab sin cd6000 spiller og selv om det var et marginal problem så har de valgt skuff på de nye spilleren sine. Eneste cd jeg har klart å ødelegge var i en frontlader, men det var i bil.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Fjelldal123

    Medlem
    Ble medlem
    02.12.2020
    Innlegg
    21
    Antall liker
    17
    Sted
    Trondheim
    Kjenner ikke til høytalerne dine så vanskelig å gi fullgode anbefalinger.
    Har du kun lånt med deg h120? Eller har du prøvd H95 hjemme også?
    Er når du har noe hjemme hos deg selv at du først finner om det passer for deg eller ikke.


    Om en 190 vil gi deg det du er på jakt etter er umulig å si.
    Kan fort være at en festkul fra denonen er borte som gjør at du føler noe er borte (kanskje bare ett fokuspunkt i den gamle som er fjernet).

    Som jeg har skrevet før, Hegel holder seg meget godt i pris på brukten, så det å prøve en brukt forsterket er relativt risikofritt.

    200/300 er jevnlig innom brukten. Om du ikke trenger digital inngangene leverer de mer omph enn en 90/Røst. Men du mister samtidig soundengine2 som åpna lyden på en måte.

    Om du holder til i Trøndelag kan du sende meg en dm.
    Det ble tilslutt en H190 og jeg er storfornøyd med valget. Større lyd og betraktelig mer trøkk/bass enn H120. :)
     

    Fjelldal123

    Medlem
    Ble medlem
    02.12.2020
    Innlegg
    21
    Antall liker
    17
    Sted
    Trondheim
    Hvordan spiller den i toppen i forhold til H120?
    Jeg vil si relativt likt. Den største forskjellen er større lyd og betraktelig mer bass. Med H120 var det svært lite bass på mine Dali Oberon 9, og jeg opplevde lyden som noe skjærende i ørene på enkelte låter. Lyden ble rett og slett mer komplett med H190. Det bør sies at jeg overhode ikke kan alle disse audiofile betegnelsene, så det kan hende mitt forsøk på å beskrive lyden blir noe forvirrende :D
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Jeg vil si relativt likt. Den største forskjellen er større lyd og betraktelig mer bass. Med H120 var det svært lite bass på mine Dali Oberon 9, og jeg opplevde lyden som noe skjærende i ørene på enkelte låter. Lyden ble rett og slett mer komplett med H190. Det bør sies at jeg overhode ikke kan alle disse audiofile betegnelsene, så det kan hende mitt forsøk på å beskrive lyden blir noe forvirrende :D
    Takk for utfyllende og godt svar. Du har garantert valgt rett. Jeg sammenligna H90 mot H190 på hifiklubben og fant ut at begge klarte å drive B&W 703 veldig bra, men på Dali i en prisklasse rundt 25k klarte ikke H90 jobben.

    Jeg opplevde også H120 som litt liten i lydbildet. Da syns jeg at Röst spiller litt större, men også noe mer analytisk. H190 høres ut som klokt valg.
     

    Fjelldal123

    Medlem
    Ble medlem
    02.12.2020
    Innlegg
    21
    Antall liker
    17
    Sted
    Trondheim
    Hei,

    Jeg streamer per i dag musikk via Hegels airplay2 og strømmetjensten er Tidal i cd-kvalitet. Mitt spørsmål er om det gir et løft i lydkvalitet å gå for en frittstående streamer ala Bluesound Node eller Wiim Pro Plus?
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.200
    Antall liker
    2.673
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    My oh my ,,, my hegel ,,,Viking .
    Jeg gjorde meg noen researcher på forhånd .Hegel bruker the neweste of everything "
    All made in norway ,,,teknikk og patenter .Det var dette jeg ville ha og håpet på

    Hva de har fått til her av red bookken er inntet annet enn formiddabelt

    Så er det andre av de absolutt største og tyngste drivene / cd spillerne i dag som Macking Tosh og esoteric som og kan det som hegelen gjør ,,, men til en 4x ish kost
    Viking  .jpg


    Jeg har eid mange dacer , mange CD s og drives ,,,og utallige filter mods / klokke / psu ,,, så tiden var inne for ett generasjon skifte : new 32 bit chip fra asahi kasei , integrert på ekte hegel vis . Sound engine , bitperfect egen super syncro clock og servo .
    Kan det bli bedre ?

    Selv er jeg over veldet av transparans , dynamikk , sammen hengende lydbilde fra bånn til topp ,
    Hele frekvens området ds størrelse på av instrumenter og vokaler er naturlige .Følelsen av å være tilstede i studio er der flere av favorittene mine .

    Viking er den ,,,,eneste spiller jeg har hørt feks som spiller shemaika copeland , (telarc ) never going back der du kan definere hvert instrument / lyd ,,,for der er ikke jitter eller forvrengning .
    Til nå har ikke en eneste favoritt CD / kutt kommet i disfavør med Hegelen

    Prince en av favorittene mine imponerer enda mer nå,,,, med sine insane mix og lyd orgier ,,,, og sånn går no timan ,,,

    Viking har gått nonn ståpp siden den kom i hus ,, vurderte å ta fri bare for begivenheten , men stakk tidligere

    Men nå er det tid for en kvells økt fysisk fordring

    PS :jeg vil takke Ole på hi fi klubben i drammen for særdeles hyggelig behandlig ekspedering ,, så at han passte på at jeg fikk en Viking før jul . Muchos Gratiaz

    .
     
    Sist redigert:

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.310
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Morsomt inlegg å lese Harepusen. Selv har jeg mistanke om at Hegel Viking er noe av det bedre til prisen. Gøy å se noen oppfatte nettop det.
     

    mikweb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.01.2006
    Innlegg
    108
    Antall liker
    11
    Sted
    Gjøvik
    Hei:)
    Regner med det er mange hegel kjennere på denne tråden. Jeg ønsker og prøve en 'eldre' hegel forsterker på 'kontoret' mitt. Nærlytting med elac debut reference høyttalere. Har vurdert Røst, H80 osv, men er usikker på hva som er best i forhold til pris. Prisklasse 6000-9000 tusen. Har god dac og streamer så de digitale kvalitetene betyr ikke noe på forsterkeren. Er det noen som har forslag eller synspunkter?
     
    Sist redigert:

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Hei:)
    Regner med det er mange hegel kjennere på denne tråden. Jeg ønsker og prøve en 'eldre' hegel forsterker på 'kontoret' mitt. Nærlytting med elac debut reference høyttalere. Har vurdert Røst, H80 osv, men er usikker på hva som er best i forhold til pris. Prisklasse 6000-9000 tusen. Har god dac og streamer så de digitale kvalitetene betyr ikke noe på forsterkeren. Er det noen som har forslag eller synspunkter?
    Utfra prisleiet ditt ville jeg gått for Røst. Den har større strømforsyning enn feks H80. Samt den kostet ca dobbelt så mye ny og. Har hatt Røst flere ganger opp gjennom pga at den spiller veldig bra til nettopp prisen. Så både effekt del og forforsterker er bedre på Røst enn H80. Samt en bedre dac, selv om du skal bruke ekstern dac/streamer. Ligger også en H300 på finn må til lave 8000 kr. Men bud er på 10000 kr per nå. Hadde du rodd den i land for inntil 12000 kr hadde det vært klart best. Mye effekt og en mer påkostet forsterker i sin tid. Men om maks er 9000 kr er Røst mulig å skaffe for ca 7 til 8000 kr. Lykke til 👍
     
    Sist redigert:

    nadanick

    Medlem
    Ble medlem
    30.03.2009
    Innlegg
    25
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Hei! Er det noen måte å fastslå alder på en Hegel H20 utifra feks serienummer eller annet?
     

    nadanick

    Medlem
    Ble medlem
    30.03.2009
    Innlegg
    25
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Hei! Er det noen måte å fastslå alder på en Hegel H20 utifra feks serienummer eller annet?
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Hei! Er det noen måte å fastslå alder på en Hegel H20 utifra feks serienummer eller annet?
    Da ville jeg hatt serienummer klart og tatt kontakt direkte med Hegel via mail feks. De har nok best kontroll på det 👍
     

    mikweb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.01.2006
    Innlegg
    108
    Antall liker
    11
    Sted
    Gjøvik
    Utfra prisleiet ditt ville jeg gått for Røst. Den har større strømforsyning enn feks H80. Samt den kostet ca dobbelt så mye ny og. Har hatt Røst flere ganger opp gjennom pga at den spiller veldig bra til nettopp prisen. Så både effekt del og forforsterker er bedre på Røst enn H80. Samt en bedre dac, selv om du skal bruke ekstern dac/streamer. Ligger også en H300 på finn må til lave 8000 kr. Men bud er på 10000 kr per nå. Hadde du rodd den i land for inntil 12000 kr hadde det vært klart best. Mye effekt og en mer påkostet forsterker i sin tid. Men om maks er 9000 kr er Røst mulig å skaffe for ca 7 til 8000 kr. Lykke til 👍
    Hvordan vurderer du Hegel 200 i forhold?
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Hvordan vurderer du Hegel 200 i forhold?
    For min del var H300 mye bedre enn H200. Hadde dem samtidig. H200 med HD20 dac. H300 var bedre med sin interne dac da. Fyldigere og bedre lyd generelt. H200 måtta man skru veldig mye opp på lyden for å få noe fylde. Er vel en H300 for 12k nå ute om ikke solgt. Men en Røst vil holde lenge om du ikke har tenkt å spille for alle rundt deg hele tiden. Klart ikke samme effekt som H300, men lyden er veldig oppegående i Røst.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    764
    Antall liker
    453
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Finnes to utgaver av h200.
    Senere modeller hadde preamp fra h300.
    Vet ikke ved hvilket serienr det skifter.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn