Hegel's vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg ser forresten at P30A har tre utganger (merket XLR, RCA1 og RCA2). Håper en av RCA-utgangene kan konfigureres til "Rec Out" slik at man kan koble til hodetelefonforsterker.

    Vis vedlegget 819398
    Kan ikke finne noe om muligheten for dette når det gjelder P30. Derimot har P20 ett sett RCA-Rec-Out-utganger. Forstå det, den som kan.....
     

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    476
    Antall liker
    315
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Da fant jeg mer informasjon den nye P30A. Den ene av de to RCA-utgangene kan konfigureres fra "variable" til "fixed", slik at man får anledning til å koble til hodetelefonforsterker.

    "En av de ubalanserte RCA-utgangene kan til og med konfigureres til å være en fast volumutgang."

    Stereo+ - Nytt High-End forsterkersett fra Hegel
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Jeg syns ikke Hegel skulle gått bort fra strømbryteren i fronten. Det harmonerte mye bedre enn det innhogget.

    Lånt bilde.
    656efa3549baa9ef6ce96739393e.jpeg.jpg
     

    Audioten

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.11.2021
    Innlegg
    25
    Antall liker
    54
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Hegel finner sikkert mye hjelp i deres konstruktive tilbakemeldinger;

    "Uff, det skar litt i mine øyne", " Nesten ikke mulig å gjøre designet mere traust og kjedelig enn det der", " Det var ikke pent", " Hvis de ikke kan bedre, burde de leid inn profesjonelle designere"

    Men for all del kjære Hegel-venner; kjør på;)
    Bildene yter ikke P30A og H30A rettferdighet, de ser mye bedre ut i "real life". Vi har til nå fått utelukkende positive tilbakemeldinger fra alle som beskuet produktene på messen i München, men det er jo som alltid snakk om smak og behag.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Bildene yter ikke P30A og H30A rettferdighet, de ser mye bedre ut i "real life". Vi har til nå fått utelukkende positive tilbakemeldinger fra alle som beskuet produktene på messen i München, men det er jo som alltid snakk om smak og behag.
    Tror ikke kritikerne av nye design handler om smak og behag, mer det at man har tatt til seg det Hegel står for av «bastant» design siden starten av - sågar rost av opp gjennom av rene designere - som dere nå «bryter» litt med.
    Uansett; noen nikker andre rister på hodet...

    Personlig opplever jeg det som «økshogg» i et ellers flott og ikke minst satt design, for ikke snakke om den «påklistrede» logoen som ikke en gang er plassert «synkront» for pre og amp.
    For Hegel fan som eventuelt satte kaffen i halsen eller kastet koppen i veggen - jeg også er stor fan av Hegel :cool:

    Tror uansett Holter & gjengen verdsetter meninger om det de gjør, mange merkergpr bare inn det ene/ut det andre…
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes heller ikke det er pent. Det er litt som med EC -du holder tradisjonen med et gitt formspråk.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.007
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Tenker at dette ikke har med design å gjøre i det hele tatt. Kun en design-endring for å markere forskjell i tid om noen forstår hva jeg mener. Endringen er tydelig nok til at vi forstår produkter før og etter øksehogget. En fornyelse som har fofnyelseseffekt selv om det ikke ser noe bedre ut. Støpeverktøyet til frontplaten trenger bare et påbygg som er langt rimeligere enn et helt nytt verktøy/støpeform. Samtidig reduseres mengden aluminium i hvert støp som raskt dekker kostnaden for verktøyendringen. Nytt design uten et helt nytt verktøy med kostnaden dette innebærer. Enkelt/rimelig og Hegel oppnår en endring.
    Lik det eller ikke. Hegel filosofien har ikke noe med design å gjøre ( i hvertfall ikke i 2022), kun mest lyd pr anvendt krone. På dette område holder Hegel stand.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg eid noen Hegel ting da, og det er litt som med EDC, som jeg også har eid noen av -man forventer et design uttrykk som er på sett og vis "tidløst" og umiskjennelig. Slik er det ikke med øksehugg modellene.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.007
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Nå har jeg eid noen Hegel ting da, og det er litt som med EDC, som jeg også har eid noen av -man forventer et design uttrykk som er på sett og vis "tidløst" og umiskjennelig. Slik er det ikke med øksehugg modellene.
    OK, men de skaper en fornyelse samtidig som at kun få eks produsert vil skape en besparelse i materialkost.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Lik det eller ikke. Hegel filosofien har ikke noe med design å gjøre ( i hvertfall ikke i 2022), kun mest lyd pr anvendt krone. På dette område holder Hegel stand.
    Tror du er inne på noe riktig, dvs. jeg ville erklært det som en av de som gir mest av det du mener de er best på, trolig også merkets største styrke. Men, når de på den nye modellen ikke en gang klarer designe inn plassering av sin egen logo på samme sted på frontene, da mener jeg det må tåles en smule kritikk. Spesielt så lenge logoen på ampens forgjenger var prentet inn i godset - nå en liten «klistrelapp»
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.007
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Tror du er inne på noe riktig, dvs. jeg ville erklært det som en av de som gir mest av det du mener de er best på, trolig også merkets største styrke. Men, når de på den nye modellen ikke en gang klarer designe inn plassering av sin egen logo på samme sted på frontene, da mener jeg det må tåles en smule kritikk. Spesielt så lenge logoen på ampens forgjenger var prentet inn i godset - nå en liten «klistrelapp»
    Enig! Prøvde bare å se det fra produsents ståsted.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.007
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Pga. av det øksehugget? det må vel også maskineres?
    Et øksehogg trenger bare et tilbygg i eksisterende støpeverktøy. Billig endring, med varig endring av aluminium anvendt.
     
    Sist redigert:
    M

    MarkusH

    Gjest
    Litt synd med design-bommen på den nye preen og effekten, minner meg lite om Hegel i alle fall. Synes alltid at de feite/runde detaljene har begynt med utseende på boksene og avsluttet ut av høyttalerne, så nå skal det kanskje bli litt kantete da?
    Tror nok jeg forholder meg til eldre modeller uansett, liker min P2A veldig godt. :)
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen av dere som har sett dem i virkeligheten, eller kun på bilder?
     

    Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.302
    Antall liker
    2.028
    Sted
    Nordland
    Jeg syns ikke Hegel skulle gått bort fra strømbryteren i fronten. Det harmonerte mye bedre enn det innhogget.

    Lånt bilde. Vis vedlegget 821725
    Uenig(H300vsH360)🥳 Less is more
    Hadde ingen problem med å adoptere bort H300, til ett godt hjem❤
    Innhogget, derimot😳 -Må dessverre melde pass ved neste oppgradering etter å ha holdt meg til Hegel siden lanseringen av H1-H200-H300-H360.. I mine øyne er dette bare trist! Klart utseende har noe å si for min del, HI-FI kroken er smykket i stua mi😑
    F7386664-3BE9-4A21-9D84-D28B595A4F4E.jpeg
    675EA0EC-2832-4C1A-9872-5EE8837D5745.jpeg
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Sikker på at de produsenter som har baller til å stå ved sin egen identitet og hvor design har mye å si, tjener på det i lengden uansett hvor mange idéer de selv eller andre har hatt om å endre - for å endre.

    Uten sammenligning - men fordi det er en stor design endring - dashbordet på BMWs nye elektriske biler! BMWs karakteristiske dashbordet er regelrett er kastet ut - inn med en (designmessig sett) "skinntrukket finér-plate" påmontert en super-bred iPad, looke alike Teslas billigste versjoner.
    BMW kunne like gjerne fjernet sitt karakteristiske og velkjente design-element "nyrene" i grillen - kunne bare ikke eid en slik ny BMW som følge av (regelrett) fjerningen av deres råflotte dashbord.
    Ville heller ikke ønsket Hegels nye H 30 med "påklistret papir-logo" inn i stereobenken, fremfor forrige modell med logo "inngravert" i metallet - man kjøper vel heller ikke en Rolex bare for å se hvor mye klokka er (hvis noen syntes jeg vektlegger design for mye) :cool:
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    398
    Torget vurderinger
    1
    Hjelpe meg så hi-fi klubben rider på med sin oppjuicing av priser🙈 Nå koster Hegel H390 13.000,- mere en den gjorde når den ble solgt hos Soundgarden. Sorry to say men nå er ikke denne forsterkeren et spesielt godt kjøp lengre. Til 50k var den god.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Tanken har mer enn streifa meg og. Mon tro om mangelen på halvledere er grunnen til dette?
     

    Audioten

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.11.2021
    Innlegg
    25
    Antall liker
    54
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Hjelpe meg så hi-fi klubben rider på med sin oppjuicing av priser🙈 Nå koster Hegel H390 13.000,- mere en den gjorde når den ble solgt hos Soundgarden. Sorry to say men nå er ikke denne forsterkeren et spesielt godt kjøp lengre. Til 50k var den god.
    Dette har ikke noe med at HiFi Klubben vil tjene mer penger å gjøre, men skyldes en kraftig kostnadsøkninger i produksjon. Alt av elektronikk-komponenter har hatt en voldsom prisøkning, integrerte kretser (ICer) til audio har økt med flere hundre prosent i pris. Prisen på råvarer som kobber, aluminium og stål har også flerdoblet seg, i tillegg har prisene på frakt og logistikk gått i taket. Alt av elektronikk vil gå opp i pris sånn verden er nå.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det burde bekymre bransjen. Renter, strøm, mat og drivstoff er nok et par hakk lenger frem i køen når det kommer til folks prioriteringer fremover.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Folk vil få mindre råd til dyre ting. Det vil bransjen måtte tilpasse seg. En ny æra innen Hifi står igjen for døra, slik det gjorde etter jappe-tida. Man kunne vasse i god Hifi på 90-tallet som ikke flådde skinnet av pølsa.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    398
    Torget vurderinger
    1
    Dette har ikke noe med at HiFi Klubben vil tjene mer penger å gjøre, men skyldes en kraftig kostnadsøkninger i produksjon. Alt av elektronikk-komponenter har hatt en voldsom prisøkning, integrerte kretser (ICer) til audio har økt med flere hundre prosent i pris. Prisen på råvarer som kobber, aluminium og stål har også flerdoblet seg, i tillegg har prisene på frakt og logistikk gått i taket. Alt av elektronikk vil gå opp i pris sånn verden er nå.
    Nå tenker jeg mere i forhold til hvordan andre aktører har justert sine priser siste 5 år. Jeg er fullstendig klar over situasjonen som er nå med bransjen og fleste andre bransjer. Det er tøffe tider for alle. Klubben som har større økonomiske muskler en samtlige av aktøren i denne bransjen burde jo i det minste kunne klare å holde prisene sine noenlunde. I stedet setter klubben opp prisene sine kunstig høyt i forhold til mange andre ved jevne mellomrom. Direkte til forbruker uten fordyrende mellomledd har vel vært filosofien til klubben i alle år. Et eksempel er Dali Epicon 6 som kostet kr 70k når den ble lansert, og nå er den kr 104.000,-.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Sånn det ser ut i verden for tiden er det kanskje på tide å vurdere andre produksjonsmuligheter enn å støtte autoritære regimer? Men i sluttenden er det forbrukeren som skulle få betale merkostnaden for det.
     

    Audioten

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.11.2021
    Innlegg
    25
    Antall liker
    54
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Produseres Hegel-produktene fremdeles i Kina?
    All serieproduksjon av Hegel har foregått på en dedikert produksjonslinje i Kina i over 20 år, det er ingen hemmelighet. Produksjon i Norge ville gitt et helt annet prisbilde. All produktutvikling foregår i Norge, det produseres også prototyper og førserieprodukter i Norge. Innkjøp av komponenter til produksjon gjøres i Norge og sendes videre til fabrikken slik at vi kan kontrollere og matche komponentene. I et Hegel-produkt vil man typisk finne deler og komponenter som stammer fra en rekke land, f.eks USA, Tyskland, Japan, Sverige, Norge, Taiwan, India, Kina mfl. Produktutvikling handler mye om å finne riktig teknologi og deler fra hele verden.

    Uansett produksjonsland vil så å si alt av elektronikkprodukter som finnes inneholde en stor andel komponenter produsert i Kina. Det er vel ikke utenkelig at vi ser en utvikling hvor det kommer flere alternativ til produksjon i Kina igjen, men det ligger nok noen år frem i tid. Det har vært en utvikling over lang tid hvor produksjon av ICer og elektronikk-komponenter har blitt flyttet til Asia og særlig Kina, nå vil både EU og USA oppskalere egen produksjon av blant annet beredskapsmessige årsaker, men det vil ta tid.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    All serieproduksjon av Hegel har foregått på en dedikert produksjonslinje i Kina i over 20 år, det er ingen hemmelighet. Produksjon i Norge ville gitt et helt annet prisbilde.
    OK. Men, med produksjon på andre siden av kloden skal det transporteres fram og tilbake, og dere har garantert et visst kostnadsbilde tilknyttet ordet kontroll - det at de gjør ting riktig og i den kvalitet Hegel søker (og trolig skal stå for) - hvilket "helt annet prisbilde" snakker dere egentlig om?

    Økning av fraktpriser, siden den gangen dere startet opp for et par tiår siden, trolig også med et høyere kostnadsbilde på lønninger der i forhold til oppstarten må da være momenter som faller negativt ut anno 2022!? ...I tillegg til at dere ville ha full kontroll fra A til Å på alle områder om alt foregikk i Norge.

    Alle produserer da ikke på andre siden av kloden med følger at det blir så dyrt at de ikke får solgt produktene sine vel?
    Det må da også inneha en viss verdi for dere selv dersom dere (som eksempelvis Electrocompaniet) kunne stå for et Made in Norway?! :cool: 🇧🇻
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Audioten

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.11.2021
    Innlegg
    25
    Antall liker
    54
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    OK. Men, med produksjon på andre siden av kloden skal det transporteres fram og tilbake, og dere har garantert et visst kostnadsbilde tilknyttet ordet kontroll - det at de gjør ting riktig og i den kvalitet Hegel søker (og trolig skal stå for) - hvilket "helt annet prisbilde" snakker dere egentlig om?

    Økning av fraktpriser, siden den gangen dere startet opp for et par tiår siden, trolig også med et høyere kostnadsbilde på lønninger der i forhold til oppstarten må da være momenter som faller negativt ut anno 2022!? ...I tillegg til at dere ville ha full kontroll fra A til Å på alle områder om alt foregikk i Norge.

    Alle produserer da ikke på andre siden av kloden med følger at det blir så dyrt at de ikke får solgt produktene sine vel?
    Det må da også inneha en viss verdi for dere selv dersom dere (som eksempelvis Electrocompaniet) kunne stå for et Made in Norway?! :cool: 🇧🇻
    Her er vanskelig å gi et eksakt svar, det ville innebære en voldsom investering å implementere en produksjonslinje i Norge, det vil nok i praksis ikke være mulig å gjennomføre et slikt prosjekt på kort sikt. Lønninger og kostnader har steget betraktelig i Kina den siste tiden, men det gjelder for så vidt sannelig kostnader i Norge og Europa også. Akkurat nå er et uhyggelig store utfordringer med tilgang på elektronikk-komponenter og ICer med galopperende prisøkninger, så både produktutvikling, logistikk og kalkulasjoner er mildt sagt utfordrende.

    Fraktprisene har økt den siste tiden, men fordi volumet til Hegel har økt, så blir likevel denne kostnaden faktisk lavere i dag fordi fulle containere gir lavere kostnad pr produkt enn små sendinger i tidligere tider. Kvalitetskontrollen den samme uansett produksjonssted, her er det ikke veldig stor forskjell i kostnad.

    Det er verdt å merke seg at Hegel har et produksjonsvolum i antall apparater som nok er 10-20 ganger høyere enn Electrocompaniet. Skulle vi bare produsert noen hundre forsterkere i året hadde det vært betydelig enklere å montere disse i Norge. Det blir følgelig vanskelig å beregne en eventuell produksjonskostnad i Norge da det ikke finnes noen eksisterende produksjonslinjer med tilstrekkelig kapasitet. Man måtte også da designe produktene fra grunn av med tanke på norsk produksjon, f.eks med en vesentlig høyere grad av automatisert montering av kretskort og et helt annet chassis, ellers vil sannsynligvis prisen minst doblet seg, noe som i praksis ville bety uselgelige produkter.
     
    • Liker
    Reaksjoner: raw

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.167
    Antall liker
    34.551
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg prøver å finne ut på ders hjemmeside informasjon om at deres produkter lages i Kina, men jeg er nok ekstremt dårlig til å lete, siden det nevnes at det ikke er noen hemmelighet at de produseres der.
     

    cykelmyg

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.11.2017
    Innlegg
    57
    Antall liker
    96
    Sted
    Silkeborg, Danmark
    Hegel og Roon update:
    Er der nogen, der har H390/590 og har den nye opdate med bl.a Roon?
    Er displayet ændret efter updaten? Står der “Roon Ready” i displayet efter update?
    Jeg har selv H390, og vil egentlig gerne have den nye update - men bruger IKKE Roon - og vil helst ikke have displayet “forurenet” med benævnelsen “Roon Ready”, eller tilsvarende.
     

    DagS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2004
    Innlegg
    466
    Antall liker
    496
    Sted
    Karlstad, Sverige
    Torget vurderinger
    8
    Det står ikke noe om Roon i displayet bortsett fra når man bruker Roon, såklart. (Samme som med Spotify)
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jeg har en Hegel-fjernkontroll til overs. Hvis noen trenger den, gis den altså bort. Edit: Den er nå gitt bort :)

    1662708794196.png
     
    Sist redigert av en moderator:

    sirop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2007
    Innlegg
    1.102
    Antall liker
    213
    Torget vurderinger
    4
    Hei,

    Jeg har en Hegel H80 på et par B&W 685S2 per nå.
    Kunne noen beskrevet forskjellene mellom de ulike Hegel modellene? Altså hvordan står H80 seg mot foreks. H90/95, Røst, evt. eldre H100.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Har hatt alle utenom H100 her.
    H80 syns jeg er den lydmessig mest balanserte av de, selvom både H90 og Röst byr på bedre oppløsning. H80 er litt varmere og litt rundere i toppen. H90 er nok litt varmere enn Röst, som har en veldig klar og definert, crisp topp. Vel, på mine oppsett iallefall.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn