Hegel's vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Janix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Innlegg
    661
    Antall liker
    107
    Min beste anbefaling av de produktene jeg har hørt og testet fra Hegel gjennom tiden er P20. Beste forforsterkeren jeg har i minne, faktisk bedre enn P30. Vel og merke testet med en rekke andre effekter enn Hegel sine.
    Har du en for salg eller kjenner en som har det;)?
    Beklager at jeg har ikke og gjør ikke det. Skulle jeg kjøpt en enkel forforsterker i dag så hadde jeg ikke vært i tvil.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Mange gode tips og råd her. Tror jeg skal gi H160 en sjanse, fremstår som et knallkjøp til bruktpris på 12-13-14k.

    Det eneste som gjør meg litt tvilende, vet ikke om jeg har grunn til å tvile, er nå når Rösten ligger på 13k som demo. Likte den veldig godt, men til prisen er det noe som sier meg at H160 er et enda bedre kjøp. Enige? Uenige?
    Jag vill si at hvis du trenger effekten til H160 så er det ingen vei utenom. Røst har ikke uendelig med krefter når man vil spille litt ekstra høyt. Ellers syns jeg Røst byr på bedre lyd på lavt til middels volum. Så fort man drar på litt ekstra så får derimot H160 et tydelig forsprang.

    Jeg tror også dette med matching vil ha litt innvirkning. Skal du bruke intern dac eller ikke f.eks. H160 våkner veldig i bånn, også på lave volum med HD11 merker jeg. Litt i retning av den type lyd Røst gir på lave volum med innebygd dac, selv om Røst alltid har et lite forsprang mtp oppløsning.

    Jeg var aldri i tvil, den økte effekten til H160 gjorde den til mitt valg. Det skal litt til før den mister pusten, og om jeg vurderer den som en ren forsterker har den et veldig stort potensiale imo.

    Jeg føler at kvaliteten på den innebygde dac'en ikke er helt i tråd med kvaliteten på forsterker delen, så hvis man har mulighet til en bedre dac, helst med litt fyldig og samtidig godt oppløst lyd vil man få et langt bedre resultat.

    Men Bent Holter gjorde mye smart med H160 som førte til EISA pris i 2015. Dette med streaming rett fra telefon traff jo markedet midt i smørøyet.
    I mine ører ville H160 være verdt prisen som ren forsterker, og jeg ser på den innebygde dac'en som en løsning for å få til streaming på en enkel måte med en absolutt brukbar lydkvalitet.
    Jeg kommer i så fall til å kjøre med intern DAC, og enten Apple TV, Chromecast Audio, eller innebygget AirPlay. En Bluesound e.l kommer senere. Men viktigere, så matches det med Dynaudio Focus 140, og de små rakkerne er glad i strøm. Og jeg tror det er punktet hvor H160 spiller Röst litt ut av diskusjonen.
    Da er det ingen tvil. Du kommer til å savne krefter med Røst i lengden. Kjør for H160.
     

    ThomasJudoka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Innlegg
    149
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Mange gode tips og råd her. Tror jeg skal gi H160 en sjanse, fremstår som et knallkjøp til bruktpris på 12-13-14k.

    Det eneste som gjør meg litt tvilende, vet ikke om jeg har grunn til å tvile, er nå når Rösten ligger på 13k som demo. Likte den veldig godt, men til prisen er det noe som sier meg at H160 er et enda bedre kjøp. Enige? Uenige?
    Jag vill si at hvis du trenger effekten til H160 så er det ingen vei utenom. Røst har ikke uendelig med krefter når man vil spille litt ekstra høyt. Ellers syns jeg Røst byr på bedre lyd på lavt til middels volum. Så fort man drar på litt ekstra så får derimot H160 et tydelig forsprang.

    Jeg tror også dette med matching vil ha litt innvirkning. Skal du bruke intern dac eller ikke f.eks. H160 våkner veldig i bånn, også på lave volum med HD11 merker jeg. Litt i retning av den type lyd Røst gir på lave volum med innebygd dac, selv om Røst alltid har et lite forsprang mtp oppløsning.

    Jeg var aldri i tvil, den økte effekten til H160 gjorde den til mitt valg. Det skal litt til før den mister pusten, og om jeg vurderer den som en ren forsterker har den et veldig stort potensiale imo.

    Jeg føler at kvaliteten på den innebygde dac'en ikke er helt i tråd med kvaliteten på forsterker delen, så hvis man har mulighet til en bedre dac, helst med litt fyldig og samtidig godt oppløst lyd vil man få et langt bedre resultat.

    Men Bent Holter gjorde mye smart med H160 som førte til EISA pris i 2015. Dette med streaming rett fra telefon traff jo markedet midt i smørøyet.
    I mine ører ville H160 være verdt prisen som ren forsterker, og jeg ser på den innebygde dac'en som en løsning for å få til streaming på en enkel måte med en absolutt brukbar lydkvalitet.
    Jeg kommer i så fall til å kjøre med intern DAC, og enten Apple TV, Chromecast Audio, eller innebygget AirPlay. En Bluesound e.l kommer senere. Men viktigere, så matches det med Dynaudio Focus 140, og de små rakkerne er glad i strøm. Og jeg tror det er punktet hvor H160 spiller Röst litt ut av diskusjonen.
    Da er det ingen tvil. Du kommer til å savne krefter med Røst i lengden. Kjør for H160.
    Takk for meningsutveksling 😊
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.316
    Torget vurderinger
    49
    Dynaudio Focus trenger krefter, tror det blir en knall match.
     

    ThomasJudoka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Innlegg
    149
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Jeg slenger ut et spørsmål til mens jeg er i gang: Hva med H160 vs H300? For meg ser det ut som om mangelen på AirPlay, samt mer krefter hos H300 i det vesentlige er forskjellen. Er det mere? Som lydsignatur eller tekniske ting som er helt åpenbare? Er det en kjipere forsterker sånn rent bortsett fra kreftene? Jeg ser liksom ikke så mye skriverier om den (H300).
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Jeg har ikke testa de side mot side men vet at andre her inne har gjort det.
    Men jeg har testa H300 mot H200 og da vil jeg si at H300 gikk av med seieren. Endel varmere i lyden, litt bedre bass på lavt volum, større lydbilde, renere diskant. Allikevel var det et par innspillinger H200 var litt bedre på i form av bedre attack i mellomtone og diskant. Så noe av den tilførte varmen i H300 gikk nok litt på bekostning av det.

    Vet flere sier at H160 låter bedre i mellomtone og diskant, men har ikke sammenligna de opp mot hverandre så der får andre evt kime inn.

    Fikk inntrykk av at H300 også lider litt av dette med at man må dra på litt før den begynner å høres riktig morsom ut. Er nok bare siste generasjon Hegel som har fått orden på dette skikkelig.
     

    ThomasJudoka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Innlegg
    149
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke testa de side mot side men vet at andre her inne har gjort det.
    Men jeg har testa H300 mot H200 og da vil jeg si at H300 gikk av med seieren. Endel varmere i lyden, litt bedre bass på lavt volum, større lydbilde, renere diskant. Allikevel var det et par innspillinger H200 var litt bedre på i form av bedre attack i mellomtone og diskant. Så noe av den tilførte varmen i H300 gikk nok litt på bekostning av det.

    Vet flere sier at H160 låter bedre i mellomtone og diskant, men har ikke sammenligna de opp mot hverandre så der får andre evt kime inn.

    Fikk inntrykk av at H300 også lider litt av dette med at man må dra på litt før den begynner å høres riktig morsom ut. Er nok bare siste generasjon Hegel som har fått orden på dette skikkelig.
    Jeg har ikke gjort de store undersøkelsene, men det kan vel kanskje være interne greier som DAC og SoundEngine som varierer mellom H160 og H300, også? H160 ble liksom lovpriset, mens H300 er mindre omtalt. I hvert fall virker det sånn.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Det er sound engine 1 som sitter i begge. Dac'en i H300 har jeg lest er bygd opp rundt en Analog Devices dac chip - muligens samme som ble benyttet i HD10 og HD20. I H160 er det en 24 bits variant av AKM chipen som sitter i HD11, HD12, og HD25.

    Men vet de forbedra forforsterker delen i H160, så mye er nok derfor den har et visst forsprang i forhold til H300.
     

    ThomasJudoka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Innlegg
    149
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Det er sound engine 1 som sitter i begge. Dac'en i H300 har jeg lest er bygd opp rundt en Analog Devices dac chip - muligens samme som ble benyttet i HD10 og HD20. I H160 er det en 24 bits variant av AKM chipen som sitter i HD11, HD12, og HD25.

    Men vet de forbedra forforsterker delen i H160, så mye er nok derfor den har et visst forsprang i forhold til H300.
    Ja, nettopp, så de store forbedringene kom egentlig ikke før H360? Blir nok en H160, føler meg mest trygg på den.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Det er sound engine 1 som sitter i begge. Dac'en i H300 har jeg lest er bygd opp rundt en Analog Devices dac chip - muligens samme som ble benyttet i HD10 og HD20. I H160 er det en 24 bits variant av AKM chipen som sitter i HD11, HD12, og HD25.

    Men vet de forbedra forforsterker delen i H160, så mye er nok derfor den har et visst forsprang i forhold til H300.
    Ja, nettopp, så de store forbedringene kom egentlig ikke før H360? Blir nok en H160, føler meg mest trygg på den.
    Føler vel egentlig at forbedringene begynte å komme med H300. Også har det hele gått stadig framover siden det.

    Tror nok at H160 kanskje kan være litt enklere å matche med tanke på lydsignatur enn H300, selv om denne har et kraftoverskudd i forhold.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Jeg slenger ut et spørsmål til mens jeg er i gang: Hva med H160 vs H300? For meg ser det ut som om mangelen på AirPlay, samt mer krefter hos H300 i det vesentlige er forskjellen. Er det mere? Som lydsignatur eller tekniske ting som er helt åpenbare? Er det en kjipere forsterker sånn rent bortsett fra kreftene? Jeg ser liksom ikke så mye skriverier om den (H300).
    Se gjerne på post #2498 side 125 her i tråden. Der beskrev jeg grovt litt forskjeller.
     
    H

    hifierik

    Gjest
    Tack för förklaringen!

    Min beste anbefaling av de produktene jeg har hørt og testet fra Hegel gjennom tiden er P20. Beste forforsterkeren jeg har i minne, faktisk bedre enn P30. Vel og merke testet med en rekke andre effekter enn Hegel sine.
    Oj! Hur menar du här, kan du förklara din tanke? ;)
    Har hatt noen produkter fra Hegel som 3 integrerte forsterkere og 2 cd spillere og 2 ganger P20 og 2 dacer...som jeg kan huske. Var veldig fornøyd med P20, men tilsvarende skuffet over P30. Ble bare litt nostalgisk når jeg så denne tråden. Kan jo legge til at han som kjøpte P30 av meg ble veldig fornøyd i motsetning til meg. Kan jo være at det var en dårlig kombo med det jeg ellers hadde, men aldri blitt så skuffet over noe kjøp som rett etter at P30 kom i salg. Så det var min tanke :)
     

    ThomasJudoka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Innlegg
    149
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skifter tema litt, og spør om DAC, dere som har full kontroll på Hegel. Hvordan er HD-10? og hvordan er HD-11?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    HD 11 synes jeg var veldig bra, men noe fremtredende i toppen. HD 20 var hakket mer behagelig der, ellers veldig lik.
    Til prisen (ca 2500-3000 kr) vil jeg si at HD 11 er nært så bra man kan få det. Aldri prøvd HD 10, men sies at HD 11 var et kraftig hopp oppover.
    Fordel hvis du kan bruke XLR ut fra dac'en, ifølge Hegel.
     

    ThomasJudoka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Innlegg
    149
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    HD 11 synes jeg var veldig bra, men noe fremtredende i toppen. HD 20 var hakket mer behagelig der, ellers veldig lik.
    Til prisen (ca 2500-3000 kr) vil jeg si at HD 11 er nært så bra man kan få det. Aldri prøvd HD 10, men sies at HD 11 var et kraftig hopp oppover.
    Fordel hvis du kan bruke XLR ut fra dac'en, ifølge Hegel.
    Ok. Det blir i kombinasjon med Dynaudio Focus, og muligens Musical Fidelity, så om den er litt frampå i toppen tror jeg ikke gjør noe.

    Blir i så tilfelle XLR ut, ja. Ser 11ern fikk raving reviews...
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hadde ikke stusset hvis jeg var ute etter en billig dac, HD 11 er meget godt egnet til et slikt oppsett i mine øyne. Ikke minst veldig lettsolgt hvis du ikke skulle bli fornøyd, det er alltid en faktor verdt å regne med :)
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Enig med HD11. Litt frempå i toppen. HD20 er bedre enn både HD11 og HD10. HD10 mangler litt i forhod til begge de andre. Dette var min erfaring når jeg hadde disse. Men hva skjedde med H160 planene dine? :)
     

    ThomasJudoka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Innlegg
    149
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Hadde ikke stusset hvis jeg var ute etter en billig dac, HD 11 er meget godt egnet til et slikt oppsett i mine øyne. Ikke minst veldig lettsolgt hvis du ikke skulle bli fornøyd, det er alltid en faktor verdt å regne med :)
    Jeg har også en god følelse på kombinasjonen. Og ellers er jeg enig; det virker som Hegel generelt er ganske lettsolgt :)
     

    ThomasJudoka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Innlegg
    149
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Enig med HD11. Litt frempå i toppen. HD20 er bedre enn både HD11 og HD10. HD10 mangler litt i forhod til begge de andre. Dette var min erfaring når jeg hadde disse. Men hva skjedde med H160 planene dine? :)
    Hehe, god fråga! Nei da, det har ikke skjedd noe drastisk med de planene. Men jeg scanner jo stadig markedet når jeg skal bytte alt av elektronikk. Jeg har nå vært mentalt innom Nad, Naim, Hegel og Musical Fidelity. Til og med Krell fikk litt oppmerksomhet av nepa i går... Det spørsmålet jeg stilte angående DAC var i fall jeg skulle snuble ogramle ut på et annet merke som forsterker. Jeg ønsker stadig å involvere Hegel på et eller annet vis, for å bevare det nooooe mer analytiske i tilnærmingen. Etter hva jeg har lest, vel og merke.. :)
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Nå skal jeg gjøre forvirringen komplett og si at jeg syns HD11 er bedre enn HD20. Iallefall i kombinasjon med H160. I mine ører har den bedre sammenheng mellom de ulike frekvens spektrene samt noe mindre "grus" i diskanten. Syns ikke den stikker av i diskanten. Bassen kommer bedre fram på lavt volum.

    Er mulig dette har endel med kabling og gjøre, for andre her har jo ikke det samme inntrykket. Men jeg har hørt en som var på Hegel demo mens HD20 fortsatt var i salg at Hegel gutta sa den hadde bedre lyd pga bedre utgangstrinn, men på neste messe når HD20 var utfaset så var plutselig HD11 bedre pga nyere digitaldel.
     
    Sist redigert:

    MoonDust

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2010
    Innlegg
    248
    Antall liker
    133
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Husk at Hegel dacer har for høyt utgangsnivå på RCA utgang. Bedre på xlr er min erfaring.
     

    MoonDust

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2010
    Innlegg
    248
    Antall liker
    133
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    2.5volt .. 0.5v for høyt..gir 1db høyere nivå en standard. Dette gjelder forsåvidt veldig mange andre merker.
     

    Taunus

    Medlem
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    28
    Antall liker
    12
    Jeg er ingen Hegel-fantast, men jeg har latt meg imponere av den reisen Hegel har vært gjennom det siste tiåret. I dyp respekt tillater jeg meg derfor å plante et innlegg her på vennetråden, en grovkornet oppsummering av hvordan jeg har opplevd de ulike Hegel-forsterkerne, basert på butikk-demoer, hjemlån og inntrykk fra ulike hjemme-anlegg her i Bergen.

    Innledningsvis produserte Hegel robuste, middels raffinerte forsterkere med pinnestiv strømforsyning som ga høy dempefaktor og marginal IHF. Forsterkerne hadde stålkontroll i bassen, men klang og makrodynamikk var overdempet, toppen var skarp, og det musikalske engasjementet var rimelig fraværende. Knust glass og metall, iflg. Vadset. Ble i praksis bare solgt i Norge. Jeg likte ingen av dem.

    Vendepunktet kom i 2006 med H200. Forvregningen var nå nede på akseptablet nivå, og 200 watt, 20kg og 20.000,- gjorde H200 til ny referanse i klassen. Modellen ble etterhvert også lagt merke til ute, tross stiv pris på $4000. Men H200 var etter mitt skjønn fremdeles Hegel: kraft og kontroll i bassen, overdempet makrodynamikk, syntetisk mellomtone, metallisk topp, et middels informativt sort/hvitt-lydbilde, grunntoner uten fylde, overtoner uten oppløsning, og H200 trengte høyt lydnivå for å oppnå "naturlig" klangbalanse (Fletcher-Munson fenomenet). H200 var rytmisk og musikalsk uengasjerende, sterkt avhengig av krykkehjelp fra omliggende komponenter. H200 med dvd-spiller og System Audio låt skarpt, anemisk og kjedelig. Med vinylrigg og gamle Response (eller gulvstående Dynaudio) låt H200 mye bedre enn man hadde lov å forvente av en 20k forsterker.

    H100, H70 og H300 var marginalt mindre forvrengt enn H200 og manglet etter min smak fremdeles hjerte og smerte nedover og oppløsning og renhet oppover. De innebygde dac'ene holdt heller ikke mål, og ved de fleste anledninger låt det (mye) bedre med ekstern (varmtklingende) budsjett-dac. Jeg hadde fremdeles til gode å la meg sjarmere av en Hegel-forsterker.

    Et nytt vendepunkt kom med H80, H360 og særlig H160. Forvregningen var nå såpass lav og oppløsningen såpass høy, både i forsterker og dac, at modellene ikke bare ble lagt merke til ute, de ble omtalt nær uten negative bemerkninger overhode. Og jeg slutter meg gjerne til ovasjonene og superlativene. Alt var blitt bedre: bassen opplevdes som enda kraftigere, enda strammere og enda dypere, mellomtonen hadde endelig fått kjøtt på kroppen og var mer levende, toppen var ren og utstrakt, klangen var fyldigere og mer "naturlig", makro- og mikrodynamikken var fremragende, og modellene ga vidunderlige, krystallklare innsyn inn i musikken og inn i lydbildene. Modellene var rentspillende og potente (og relevante), kreftene sto i forhold til prisen, klangen var spiselig (for både britiske og amerikanske anmeldere), og modellene gjorde at jeg kastet fordommene på båten og var på nippet til å kjøpe en H160.

    Med Røst, H90 og H190 (og H360 med ekstern dac) er forvregningen redusert ytterligere noen knepp og jeg kan ikke forstå annet enn at modellene må være blant det ypperste man kan kjøpe i sine respektive prisklasser. Hegel mangler etter min smak fremdeles litt hjerte & smerte og musikalsk frodighet, men jeg vurdere nå sterkt å kjøpe en H90 eller en Røst. Noen som vet hva som skjer med lagerbeholdningen til swsg nå etter konkursen? Blir det noe salg?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg er ingen Hegel-fantast, men jeg har latt meg imponere av den reisen Hegel har vært gjennom det siste tiåret. I dyp respekt tillater jeg meg derfor å plante et innlegg her på vennetråden, en grovkornet oppsummering av hvordan jeg har opplevd de ulike Hegel-forsterkerne, basert på butikk-demoer, hjemlån og inntrykk fra ulike hjemme-anlegg her i Bergen.

    Innledningsvis produserte Hegel robuste, middels raffinerte forsterkere med pinnestiv strømforsyning som ga høy dempefaktor og marginal IHF. Forsterkerne hadde stålkontroll i bassen, men klang og makrodynamikk var overdempet, toppen var skarp, og det musikalske engasjementet var rimelig fraværende. Knust glass og metall, iflg. Vadset. Ble i praksis bare solgt i Norge. Jeg likte ingen av dem.

    Vendepunktet kom i 2006 med H200. Forvregningen var nå nede på akseptablet nivå, og 200 watt, 20kg og 20.000,- gjorde H200 til ny referanse i klassen. Modellen ble etterhvert også lagt merke til ute, tross stiv pris på $4000. Men H200 var etter mitt skjønn fremdeles Hegel: kraft og kontroll i bassen, overdempet makrodynamikk, syntetisk mellomtone, metallisk topp, et middels informativt sort/hvitt-lydbilde, grunntoner uten fylde, overtoner uten oppløsning, og H200 trengte høyt lydnivå for å oppnå "naturlig" klangbalanse (Fletcher-Munson fenomenet). H200 var rytmisk og musikalsk uengasjerende, sterkt avhengig av krykkehjelp fra omliggende komponenter. H200 med dvd-spiller og System Audio låt skarpt, anemisk og kjedelig. Med vinylrigg og gamle Response (eller gulvstående Dynaudio) låt H200 mye bedre enn man hadde lov å forvente av en 20k forsterker.

    H100, H70 og H300 var marginalt mindre forvrengt enn H200 og manglet etter min smak fremdeles hjerte og smerte nedover og oppløsning og renhet oppover. De innebygde dac'ene holdt heller ikke mål, og ved de fleste anledninger låt det (mye) bedre med ekstern (varmtklingende) budsjett-dac. Jeg hadde fremdeles til gode å la meg sjarmere av en Hegel-forsterker.

    Et nytt vendepunkt kom med H80, H360 og særlig H160. Forvregningen var nå såpass lav og oppløsningen såpass høy, både i forsterker og dac, at modellene ikke bare ble lagt merke til ute, de ble omtalt nær uten negative bemerkninger overhode. Og jeg slutter meg gjerne til ovasjonene og superlativene. Alt var blitt bedre: bassen opplevdes som enda kraftigere, enda strammere og enda dypere, mellomtonen hadde endelig fått kjøtt på kroppen og var mer levende, toppen var ren og utstrakt, klangen var fyldigere og mer "naturlig", makro- og mikrodynamikken var fremragende, og modellene ga vidunderlige, krystallklare innsyn inn i musikken og inn i lydbildene. Modellene var rentspillende og potente (og relevante), kreftene sto i forhold til prisen, klangen var spiselig (for både britiske og amerikanske anmeldere), og modellene gjorde at jeg kastet fordommene på båten og var på nippet til å kjøpe en H160.

    Med Røst, H90 og H190 (og H360 med ekstern dac) er forvregningen redusert ytterligere noen knepp og jeg kan ikke forstå annet enn at modellene må være blant det ypperste man kan kjøpe i sine respektive prisklasser. Hegel mangler etter min smak fremdeles litt hjerte & smerte og musikalsk frodighet, men jeg vurdere nå sterkt å kjøpe en H90 eller en Røst. Noen som vet hva som skjer med lagerbeholdningen til swsg nå etter konkursen? Blir det noe salg?
    Innlegg som dette her, Taunus, sånt er noe av det bedre man lese her på sentralen.

    Spent på hva du har å si til H590, når den kommer :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.917
    Antall liker
    8.203
    Torget vurderinger
    1
    Nei, Soundgarden blir ikke å avholde "opphørssalg" eller gi bort noen Hegel-produkter til gi-bort-priser.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.427
    Antall liker
    12.517
    Sted
    Sørlandet
    Nei, Soundgarden blir ikke å avholde "opphørssalg" eller gi bort noen Hegel-produkter til gi-bort-priser.
    Pussig men fornuftig at dem har bestemt seg for å slutte med å ”gi bort” Hegel. Tidligere var det bare å vente maks en mnd så kom det en mail med tilbud på ditt og datt. Aldri behøvde man å kjøpe noe til fullpris der... kanskje ikke så rart det gikk som det gikk med dem og med også med Hegel på bruktmarkedet...

    -BB-
     

    ThomasJudoka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Innlegg
    149
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er ingen Hegel-fantast, men jeg har latt meg imponere av den reisen Hegel har vært gjennom det siste tiåret. I dyp respekt tillater jeg meg derfor å plante et innlegg her på vennetråden, en grovkornet oppsummering av hvordan jeg har opplevd de ulike Hegel-forsterkerne, basert på butikk-demoer, hjemlån og inntrykk fra ulike hjemme-anlegg her i Bergen.

    Innledningsvis produserte Hegel robuste, middels raffinerte forsterkere med pinnestiv strømforsyning som ga høy dempefaktor og marginal IHF. Forsterkerne hadde stålkontroll i bassen, men klang og makrodynamikk var overdempet, toppen var skarp, og det musikalske engasjementet var rimelig fraværende. Knust glass og metall, iflg. Vadset. Ble i praksis bare solgt i Norge. Jeg likte ingen av dem.

    Vendepunktet kom i 2006 med H200. Forvregningen var nå nede på akseptablet nivå, og 200 watt, 20kg og 20.000,- gjorde H200 til ny referanse i klassen. Modellen ble etterhvert også lagt merke til ute, tross stiv pris på $4000. Men H200 var etter mitt skjønn fremdeles Hegel: kraft og kontroll i bassen, overdempet makrodynamikk, syntetisk mellomtone, metallisk topp, et middels informativt sort/hvitt-lydbilde, grunntoner uten fylde, overtoner uten oppløsning, og H200 trengte høyt lydnivå for å oppnå "naturlig" klangbalanse (Fletcher-Munson fenomenet). H200 var rytmisk og musikalsk uengasjerende, sterkt avhengig av krykkehjelp fra omliggende komponenter. H200 med dvd-spiller og System Audio låt skarpt, anemisk og kjedelig. Med vinylrigg og gamle Response (eller gulvstående Dynaudio) låt H200 mye bedre enn man hadde lov å forvente av en 20k forsterker.

    H100, H70 og H300 var marginalt mindre forvrengt enn H200 og manglet etter min smak fremdeles hjerte og smerte nedover og oppløsning og renhet oppover. De innebygde dac'ene holdt heller ikke mål, og ved de fleste anledninger låt det (mye) bedre med ekstern (varmtklingende) budsjett-dac. Jeg hadde fremdeles til gode å la meg sjarmere av en Hegel-forsterker.

    Et nytt vendepunkt kom med H80, H360 og særlig H160. Forvregningen var nå såpass lav og oppløsningen såpass høy, både i forsterker og dac, at modellene ikke bare ble lagt merke til ute, de ble omtalt nær uten negative bemerkninger overhode. Og jeg slutter meg gjerne til ovasjonene og superlativene. Alt var blitt bedre: bassen opplevdes som enda kraftigere, enda strammere og enda dypere, mellomtonen hadde endelig fått kjøtt på kroppen og var mer levende, toppen var ren og utstrakt, klangen var fyldigere og mer "naturlig", makro- og mikrodynamikken var fremragende, og modellene ga vidunderlige, krystallklare innsyn inn i musikken og inn i lydbildene. Modellene var rentspillende og potente (og relevante), kreftene sto i forhold til prisen, klangen var spiselig (for både britiske og amerikanske anmeldere), og modellene gjorde at jeg kastet fordommene på båten og var på nippet til å kjøpe en H160.

    Med Røst, H90 og H190 (og H360 med ekstern dac) er forvregningen redusert ytterligere noen knepp og jeg kan ikke forstå annet enn at modellene må være blant det ypperste man kan kjøpe i sine respektive prisklasser. Hegel mangler etter min smak fremdeles litt hjerte & smerte og musikalsk frodighet, men jeg vurdere nå sterkt å kjøpe en H90 eller en Røst. Noen som vet hva som skjer med lagerbeholdningen til swsg nå etter konkursen? Blir det noe salg?
    Röst har nå i hvert fall gått for 13k (demomodeller). Var nære ved å kjøpe en selv.

    Jeg har spurt en del her i tråden, og fått enda flere gode svar, spesielt vedr. forholdet mellom Röst og H169, og nå må det innrømmes at valget denne gangen falt på en Musical Fidelity. Den har innebygget DAC (visstnok en god en), men kun USB inn, så jeg vurderer fremdeles Hegel. Da i form av en HD11.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Er enkelt og greit ingen Hegel produkter på lager i nettbutikken, alle har ubekreftet lagerstatus. Kanskje det er blitt bestillingsvarer, mulig ikke Hegel tør å sende så mye til de på krita. Er jo ikke akkurat bombesikkert att de holder hodet over vannet så lenge.

    Så de var trolig ganske tomme på hovedlageret da konkursen kom, men det er en del ute i butikkene som fortsatt er i drift og der er det sikkert mulig å prute litt.
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Hegel er i utgangspunktet lagervarer. Soundgarden har brukt sommeren på å tømme seg for "gamle synder", aka mobiltilbehør og sånt, men er nå i ferd med å normalisere drift og lager. Vil tro de fleste butikkene nå har demomodeller, og lager eller kort leveringstid på hele sortimentet. :)

    Sent fra min G8141 via Tapatalk
     
    X

    X186841

    Gjest
    Du har god greie på hva Soundgarden.no AS driver med skjønner jeg.

    Hegel er i utgangspunktet lagervarer. Soundgarden har brukt sommeren på å tømme seg for "gamle synder", aka mobiltilbehør og sånt, men er nå i ferd med å normalisere drift og lager. Vil tro de fleste butikkene nå har demomodeller, og lager eller kort leveringstid på hele sortimentet. :)

    Sent fra min G8141 via Tapatalk
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Da ligger min Hegel H90 ute for salg på brukten her. Mint tilstand. Bare å hive seg rundt folkens😄 Byttesyken slo inn igjen. Andre gang jeg har kjøpt og solgt denne fantastiske lille forsterkeren nå. Spiller med en utrolig kropp og fylde til å være en intgr Innstegsmodell fra Hegel. Det som har slått meg flere ganger med denne er hvor høyt man kan spille uten at den mister roen fra 300hrz og heile veien opp.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Hopper vel rett over til H590 :cool:
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.917
    Antall liker
    8.203
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel ikke helt utenkelig heller..? :rolleyes:
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det er vel ikke helt utenkelig heller..? :rolleyes:
    Skal bli spennende å se hvordan H590 står seg mot tilsvarende modeller fra Accuphase, Luxman, Parasound, Audiaflight, Ayre, mbl, Devaliet, Gryphon, Moon, T+A, McIntosh, Burmester, Marantz - for å ta noen av konkurrentene pluss/minus 15.000/20.000 kroner.
     

    Hoji

    Fersking
    Ble medlem
    13.08.2018
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Er det noen som kan si noe om forskjellen mellom Hegel og Simaudios produkter? Har en Simaudio Moon Neo Mind streamer som jeg vurderer å parre med en forsterker som Moon 240i eller Hegel som Røst, h160 eller h190. Litt ulike prisklasser men på bruktmarkedet viskes disse noe ut.
     

    staley

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.02.2012
    Innlegg
    69
    Antall liker
    19
    Torget vurderinger
    3
    Hei Hegel-venner!

    Tror dere det kommer en ny dac snart med o-led display?

    Er strålende fornøyd med min H90. Har snart ett-års jubileum med den, og må si det er første forsterkeren jeg har hatt som jeg har vært fornøyd med så lenge:)
    Rart at jeg ble fornøyd med Hegel, som jeg så lenge unngikk fordi jeg trodde de var kliniske og umusikalske. Så feil kan man ta.

    Men føler ikke at dac-delen er helt på samme nivå... Noen synspunkter på dette? Bruker for tiden Abrahamsen v6 og foretrekker denne nå.
    Lyst på fullt hegel oppsett, men ønsker at ting skal matche utseendemessig også...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn