Hegel's vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.940
    Antall liker
    8.244
    Torget vurderinger
    1
    Når det er klart at Hegel følger med på tråden, så vil jeg benytte anledningen til å spørre hvorfor en så glimrende dac som HD25 ble fjernet uten å bli avløst av ny model?
    I dag skiller deet 31000kr fra HD12 til HD30, og dere mangler både 1 og 2 modeller i prisklassen mange kjøpere tilhører. HD12 når ikke HD25 til anklene, og da kunne dere jo bare oppgradert HD25 til HD25-DSD???
    Jeg har hatt Hegel HD10 (god), HD20 (bedre) og et par ganger HD25 (mye bedre), som jeg også har i dag. Så når kommer dere med en etterfølger i 15000kr klassen?
    mvh
    Bjørn Andresen
    Dette "når ikke opp til anklene" vet jeg ikke helt om eg kjøper. Selv om du dobler prisen på mange produkter, innebærer det ikke nødvendigvis at du dobler ytelsen.
     

    seboemer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    192
    Antall liker
    83
    Når det er klart at Hegel følger med på tråden, så vil jeg benytte anledningen til å spørre hvorfor en så glimrende dac som HD25 ble fjernet uten å bli avløst av ny model?
    I dag skiller deet 31000kr fra HD12 til HD30, og dere mangler både 1 og 2 modeller i prisklassen mange kjøpere tilhører. HD12 når ikke HD25 til anklene, og da kunne dere jo bare oppgradert HD25 til HD25-DSD???
    Jeg har hatt Hegel HD10 (god), HD20 (bedre) og et par ganger HD25 (mye bedre), som jeg også har i dag. Så når kommer dere med en etterfølger i 15000kr klassen?
    mvh
    Bjørn Andresen
    Dette "når ikke opp til anklene" vet jeg ikke helt om eg kjøper. Selv om du dobler prisen på mange produkter, innebærer det ikke nødvendigvis at du dobler ytelsen.
    Helt riktig derfor lurer jeg hvorfor en dac skal ligge på 15-16000 og når det gjelder HD30 så synes jeg den er overpriset.
    Har HD12 selv og lånte en HD30 skjønner ikke den store prisforskjellen så mye bedre er den ikke
     
    H

    hifierik

    Gjest
    OK! En viktig faktor i sammanhanget borde vara att känsligheten hos varje högtalare spelar roll för vad det gäller till exempel bakgrundsbrus (noise). Jag upplevde till exempel mer brus med Klipsch RF7 MKII (101 db) än med Dynaudio Contour S3.4 (86 db). När musiken är i gång är det dock inte lika störande, anser jag. Men visst, man vill ju ha det tyst(are) när det ska vara det :)!

    H20 har jag haft i min ägo och den fungerade helt perfekt, liksom H300 och H160, - ren och kraftfull signal till högtalarna.
    Helt enig, H20 er en fortreffelig forsterker. Eneste svakhet for min del var hørbar egenstøy i stille partier. Der var H360 mye bedre ved a-b sammenligning.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.672
    Antall liker
    1.839
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    OK! En viktig faktor i sammanhanget borde vara att känsligheten hos varje högtalare spelar roll för vad det gäller till exempel bakgrundsbrus (noise). Jag upplevde till exempel mer brus med Klipsch RF7 MKII (101 db) än med Dynaudio Contour S3.4 (86 db). När musiken är i gång är det dock inte lika störande, anser jag. Men visst, man vill ju ha det tyst(are) när det ska vara det :)!

    H20 har jag haft i min ägo och den fungerade helt perfekt, liksom H300 och H160, - ren och kraftfull signal till högtalarna.
    Helt enig, H20 er en fortreffelig forsterker. Eneste svakhet for min del var hørbar egenstøy i stille partier. Der var H360 mye bedre ved a-b sammenligning.
    Har ingen problem med støy på Rf-7mk3 eller Rf-63 på min H360 i allefall :)
     

    SnorreF

    Medlem
    Ble medlem
    05.03.2018
    Innlegg
    23
    Antall liker
    7
    Sted
    Skien, Telemark
    H160, Monitor Audio Silver 8, Van Den Hull Air.

    Hei, ny på dette forumet.
    Har H160, MA Silver 8 og Van Den Hull Air,.

    Nylig kjøpt en H160 og gått vekk fra Suround.

    Verdt å koble til H25 DAC? I loop?

    Er det noen som kan anbefale meg en musikk formidler, media Player, streamer? For best mulig lyd. Balansert, Ubalansert eller digitalt?


    På forhånd takk, :)


    IMG_1604.jpg


    _719978140.jpg


    fullsizeoutput_101.jpg
     
    Sist redigert:

    SnorreF

    Medlem
    Ble medlem
    05.03.2018
    Innlegg
    23
    Antall liker
    7
    Sted
    Skien, Telemark
    Lekkert og smakfullt rom :D
    Enig. Tenkte det samme selv :) Dog fikk jeg lyst å sentrere anlegget og TV på den hvite veggen. Også for å få dradd den ene taleren lengre fra hjørnet :)

    Enig.Men jeg syntes det blir for varmt fra peisen/ ovnen. Jeg dro det ut 55cm før helgen. Store endringer da. høyttalerene står 210 ifra hverandre. 55 ut fra vegg og 220/230 fra sweetspott. Sofaen står 20cm fra betong bakvegg. Jeg kunne sentrert det på den hvite veggen. Men får litt trøble med sofaen og trappen opp til 2 etg.
    Vet jeg kunne gjort mye med rommet. men det skal jo liksom brukes også:
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Lekkert og smakfullt rom :D
    Enig. Tenkte det samme selv :) Dog fikk jeg lyst å sentrere anlegget og TV på den hvite veggen. Også for å få dradd den ene taleren lengre fra hjørnet :)

    Enig.Men jeg syntes det blir for varmt fra peisen/ ovnen. Jeg dro det ut 55cm før helgen. Store endringer da. høyttalerene står 210 ifra hverandre. 55 ut fra vegg og 220/230 fra sweetspott. Sofaen står 20cm fra betong bakvegg. Jeg kunne sentrert det på den hvite veggen. Men får litt trøble med sofaen og trappen opp til 2 etg.
    Vet jeg kunne gjort mye med rommet. men det skal jo liksom brukes også:
    Man må ofte ofre det tekniske mot det estetiske og praktiske. Sånn er det nok for de fleste uten eget lytterom. Men uansett er det jo viktigst at du har lyd i det hele tatt :) Flott oppsett og flott rom. Kos deg du ;)
     

    SnorreF

    Medlem
    Ble medlem
    05.03.2018
    Innlegg
    23
    Antall liker
    7
    Sted
    Skien, Telemark
    Du mener HD25 på den Pioneer,en ?
    Det er i tilfelle ikke nødvendig da den er en vel så god dac som HD25.

    Det er ikke dac Loop på H160.

    En Pioneer N-70AE er topp streamer med balansert ut.

    Test av Pioneer N-70AE nettverksspiller | Lyd & Bilde

    Forskjeld til det bedre med H25 kontra uten?

    Tenkte først å fremst forskjeld i dac som er integrert i H160 kontra ekstern H25?
    Det jeg har pr. nå er Apple tv 3 og 4(Denne utgår har kun hdmi) og Mackbook. Til å formidle musikk.
     

    SnorreF

    Medlem
    Ble medlem
    05.03.2018
    Innlegg
    23
    Antall liker
    7
    Sted
    Skien, Telemark
    Erfaring med h160 og MA silver 8?

    Noen som har prøvd dette.? Eller har positiv/ negeativ erfaring med Hegel til MA?
     
    X

    X186841

    Gjest
    Jeg syntes MA Silver 8 passet Hegel bortimot perfekt etter min smak. Audiovector låt ikke bra på Hegel.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Noen som har prøvd dette.? Eller har positiv/ negeativ erfaring med Hegel til MA?
    Siden du lurer, er det noe du selv er misfornøyd med i ditt nåværende oppsett? Noe du vil ha mer eller mindre av i lydbildet? Er det for lyst i toppen f.eks?
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Jeg kjører også Hegel og MA. Kjempekombinasjon det. :)

    Bruker laptop og USB som kilde, enten Tidal Hi-fi, eller FLAC fra NAS via Foobar.

    Sent fra min G8141 via Tapatalk
     

    SnorreF

    Medlem
    Ble medlem
    05.03.2018
    Innlegg
    23
    Antall liker
    7
    Sted
    Skien, Telemark
    Noen som har prøvd dette.? Eller har positiv/ negeativ erfaring med Hegel til MA?
    Siden du lurer, er det noe du selv er misfornøyd med i ditt nåværende oppsett? Noe du vil ha mer eller mindre av i lydbildet? Er det for lyst i toppen f.eks?
    Jeg har ikke fått H160 enda. Den er på vei. Bare nyskjerig på erfaringer.
    Spiller på Yamaha suround toppmodell og vintage Rotel effektforsterker. Plukket ned i kveld i påvente av ny forsterker.
     

    SnorreF

    Medlem
    Ble medlem
    05.03.2018
    Innlegg
    23
    Antall liker
    7
    Sted
    Skien, Telemark
    Noen som har prøvd dette.? Eller har positiv/ negeativ erfaring med Hegel til MA?
    Siden du lurer, er det noe du selv er misfornøyd med i ditt nåværende oppsett? Noe du vil ha mer eller mindre av i lydbildet? Er det for lyst i toppen f.eks?
    Er det jeg er skeptisk på. Lyst i toppen.? Har ikke prøvd forsterkeren enda.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Noen som har prøvd dette.? Eller har positiv/ negeativ erfaring med Hegel til MA?
    Siden du lurer, er det noe du selv er misfornøyd med i ditt nåværende oppsett? Noe du vil ha mer eller mindre av i lydbildet? Er det for lyst i toppen f.eks?
    Jeg har ikke fått H160 enda. Den er på vei. Bare nyskjerig på erfaringer.
    Spiller på Yamaha suround toppmodell og vintage Rotel effektforsterker. Plukket ned i kveld i påvente av ny forsterker.
    Akkurat. Du har ikke den i dag. Du får vel nesten bare vente og høre hva du selv synes :) Ta det derfra. Det jeg har hørt av MA har jeg kanskje følt var tunet litt lysere. Men matching er jo avgjørende. H160 er en av de Hegel jeg har eid og hørt som har hatt mest analogt preg over lyden. Nå har jeg stort sett hatt det med Dynaudio da de går godt sammen i mine ører. Satser på du liker det du hører. Ikke kjøp noe før du får hørt. Sannsynligvis vil du få en del bedre stereo lyd ved bruk av H160 kontra Yamaha surround. Blir interessant å se hva du syns.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er ingenting å bekymre seg over, H160 og Monitor Audio Silver-serien er fabelaktige greier. Jeg ser ingen poeng i å gruble på separat DAC for å gjøre lydkvaliteten noe bedre, men det finner du nok snart ut av selv :)
     

    SnorreF

    Medlem
    Ble medlem
    05.03.2018
    Innlegg
    23
    Antall liker
    7
    Sted
    Skien, Telemark
    Noen som har prøvd dette.? Eller har positiv/ negeativ erfaring med Hegel til MA?
    Siden du lurer, er det noe du selv er misfornøyd med i ditt nåværende oppsett? Noe du vil ha mer eller mindre av i lydbildet? Er det for lyst i toppen f.eks?
    Jeg har ikke fått H160 enda. Den er på vei. Bare nyskjerig på erfaringer.
    Spiller på Yamaha suround toppmodell og vintage Rotel effektforsterker. Plukket ned i kveld i påvente av ny forsterker.
    Akkurat. Du har ikke den i dag. Du får vel nesten bare vente og høre hva du selv synes :) Ta det derfra. Det jeg har hørt av MA har jeg kanskje følt var tunet litt lysere. Men matching er jo avgjørende. H160 er en av de Hegel jeg har eid og hørt som har hatt mest analogt preg over lyden. Nå har jeg stort sett hatt det med Dynaudio da de går godt sammen i mine ører. Satser på du liker det du hører. Ikke kjøp noe før du får hørt. Sannsynligvis vil du få en del bedre stereo lyd ved bruk av H160 kontra Yamaha surround. Blir interessant å se hva du syns.
    Joda, men artig å høre andres erfaringer. Ingen like rom. Sitter dog ikke igjen med et inntrykk av at MA er tunet lyst. I mitt rom med en litt for kraftig Rotell forforsterker er det heller litt varmt. Men blir grumsete/ nervøst i topp på høyt nivå. Dette jeg håper å få bukt med med H160;)
     
    X

    X186841

    Gjest
    Bruker balansert så sant mulig og da med kabler fra Kjell & Company som har utmerkede balanserte kabler.
    Til høyttalerne bruker jeg 6 kvadrat svenske kobberkabler fra Clas Ohlson.

    Jeg syntes MA Silver 8 passet Hegel bortimot perfekt etter min smak. Audiovector låt ikke bra på Hegel.
    Bruker du noe spes. type kabler.? balansert, om du har noe tilkoblet?
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Er det noen som vet om det er gjort endringer på HD30 siden den kom på markedet?

    Eller er de som ruller av samlebåndet i dag helt identiske med de første som ble solgt?
     

    SnorreF

    Medlem
    Ble medlem
    05.03.2018
    Innlegg
    23
    Antall liker
    7
    Sted
    Skien, Telemark
    Nå er H160 på plass. Meget fornøyd. ??????????????????Klart og luftig. Fyldig bass. Hører toner jeg aldri har hørt før. H160 går godt sammen med MA. Har kun prøvd streaming fra telefon og MacBook via USB. Fra Spotify.
    Syntes kanskje jeg kan få end bedre oppløsning. Men det kan jeg jo også.
    Hvilket volum har andre ved «litt» høy spilling.? Virker som jeg må langt opp for å spille høyt 70. Mulig det har noe med streaming eller USB å gjøre.
     
    Sist redigert:

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Nå er H160 på plass. Meget fornøyd. ??????????????????Klart og luftig. Fyldig bass. Hører toner jeg aldri har hørt før. Virker som de går godt sammen. Har kun prøvd streaming fra telefon og MacBook via USB. Fra Spotify.
    Syntes kanskje jeg kan få end bedre oppløsning. Men det kan jeg jo også.
    Hvilket volum har andre ved «litt» høy spilling.? Virker som jeg må langt opp for å spille høyt 70. Mulig det har noe med streaming eller USB å gjøre.
    Gratulerer med ny forsterker. Godt du er fornøyd da :) En må som regel skru en del opp på dem før de ‘våkner’. Fra 50 og opp begynner det å gå over normalt snakkelyd nivå. Streaming mener jeg har litt lavere lyd. Selv brukte jeg Apple TV optisk inn i dac den gang jeg hadde en slik. Da var 70 rimelig høyt på et par Dynaudio S1.4 LE og Focus 160. USB skal være nokså likt optisk. Hva er lydnivå satt ut fra PC? Mange mener at 85% - 90% av maks volum ut fra PC er gunstig for lydkvalitet. Altså ikke 100%. Men høres ut som du fikk mer av musikkgleden enn via surround forsterkeren din. Og det var vel hovedmålet med bytte? Kos deg med ny lyd ;)
     

    SnorreF

    Medlem
    Ble medlem
    05.03.2018
    Innlegg
    23
    Antall liker
    7
    Sted
    Skien, Telemark
    Nå er H160 på plass. Meget fornøyd. ������������������Klart og luftig. Fyldig bass. Hører toner jeg aldri har hørt før. Virker som de går godt sammen. Har kun prøvd streaming fra telefon og MacBook via USB. Fra Spotify.
    Syntes kanskje jeg kan få end bedre oppløsning. Men det kan jeg jo også.
    Hvilket volum har andre ved «litt» høy spilling.? Virker som jeg må langt opp for å spille høyt 70. Mulig det har noe med streaming eller USB å gjøre.
    Gratulerer med ny forsterker. Godt du er fornøyd da :) En må som regel skru en del opp på dem før de ‘våkner’. Fra 50 og opp begynner det å gå over normalt snakkelyd nivå. Streaming mener jeg har litt lavere lyd. Selv brukte jeg Apple TV optisk inn i dac den gang jeg hadde en slik. Da var 70 rimelig høyt på et par Dynaudio S1.4 LE og Focus 160. USB skal være nokså likt optisk. Hva er lydnivå satt ut fra PC? Mange mener at 85% - 90% av maks volum ut fra PC er gunstig for lydkvalitet. Altså ikke 100%. Men høres ut som du fikk mer av musikkgleden enn via surround forsterkeren din. Og det var vel hovedmålet med bytte? Kos deg med ny lyd ;)
    Satte den til 85%. :) Takker for god info og tips. :) Ja. Mye mer musikalsk dette. En fryd for øret.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hørte på H190 i dag opp mot "sikleforsterker" McIntosh MA9000 på dyre toveiss Dynaudio høyttalere. Vet jo H190 spiller bra, men ville i ro og fred høre de opp mot hverandre og konstantere overfor meg selv at det er en grunn til at noe koster mer enn annet.

    Sjokk! Forklart på en måte som at dersom man sier at H190'en låt som en FM-radio, spilte den rådyre flotte amerikaneren som å høre på langbølgen i forhold.

    Heder til Hegel, som spiller så bra.
    Heder til amerikanerne, som tvilholder på sitt sound selv om det høres ut som mellomtonen er hevet på dens (flotte) innebygde EQ og tilsvarende tilsvarende ned på diskanten - men disse stod flatt.

    Skulle til å spørre om å få høre forskjellen på H190 og Röst, men da ringte fruen og ville hjem.
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Ønsket HD30 velkommen i anlegget i går. Det ble mange timer med lytting på gode, gamle cd-plater som nærmest fremstod som nye opplevelser! Sammen med det solide drivverket i CDP4A spiller dette som en drøm.

    Hørte blant annet gjennom Ace Frehley sin soloplate, Mozaik - Changing Trains, Dire Straits - Brothers in arms og Isengard - Vinterskugge. Var også innom Sabbat - History of a time to come, sånn bare for å ha dekket litt forskjellig musikalsk og lydmessig terreng... :)

    Skal plukke fram mange golden oldies i kveld også, gleder meg allerede. Må bare passe på å ikke spille så høyt at ungene våkner...


    HD30 1.jpg


    HD30  2.jpg
     
    H

    hifierik

    Gjest
    Gratulerar - låter finfint kan tänkas ;)!?

    Ønsket HD30 velkommen i anlegget i går. Det ble mange timer med lytting på gode, gamle cd-plater som nærmest fremstod som nye opplevelser! Sammen med det solide drivverket i CDP4A spiller dette som en drøm.

    Hørte blant annet gjennom Ace Frehley sin soloplate, Mozaik - Changing Trains, Dire Straits - Brothers in arms og Isengard - Vinterskugge. Var også innom Sabbat - History of a time to come, sånn bare for å ha dekket litt forskjellig musikalsk og lydmessig terreng... :)

    Skal plukke fram mange golden oldies i kveld også, gleder meg allerede. Må bare passe på å ikke spille så høyt at ungene våkner...


    Vis vedlegget 485653

    Vis vedlegget 485654
     

    SnorreF

    Medlem
    Ble medlem
    05.03.2018
    Innlegg
    23
    Antall liker
    7
    Sted
    Skien, Telemark
    Ønsket HD30 velkommen i anlegget i går. Det ble mange timer med lytting på gode, gamle cd-plater som nærmest fremstod som nye opplevelser! Sammen med det solide drivverket i CDP4A spiller dette som en drøm.

    Hørte blant annet gjennom Ace Frehley sin soloplate, Mozaik - Changing Trains, Dire Straits - Brothers in arms og Isengard - Vinterskugge. Var også innom Sabbat - History of a time to come, sånn bare for å ha dekket litt forskjellig musikalsk og lydmessig terreng... :)

    Skal plukke fram mange golden oldies i kveld også, gleder meg allerede. Må bare passe på å ikke spille så høyt at ungene våkner...


    Vis vedlegget 485653

    Vis vedlegget 485654
    Pent. :)
     

    cykelmyg

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.11.2017
    Innlegg
    58
    Antall liker
    108
    Sted
    Silkeborg, Danmark
    H190 Hovedtelefon tilslutning:
    Jeg har en Hifiman HE400i, som jeg har stor glæde af, og benytter hovedtelefon udgangen på min Hegel H190. Lyden er meget åben og dynamisk, især mellemtonen (vokal stemmer) står meget naturligt.
    Imidlertid tror jeg, Hifiman HE400i har potentiale til en endnu bedre hovedtelefonforstærker end den indbyggede i Hegelen.
    Er der nogle af Jer, der har erfaring for, hvor højt man skal bevæge sig op i prisklasse, for at finde en hovedtelefonforstærker, der er bedre end Hegelens indbyggede? Hvilken model kan I måske pege på i prisklassen op til 10000 kr?
    Selv har jeg et par stykker i tankerne: Ifi Audio Micro Can SE, Icon Audio med rør, Burson Audio Conductor V2 - blot for at nævne nogle få.
    Cykelmyg
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Gratulerar - låter finfint kan tänkas ;)!?

    Ja, absolutt. Har du sammenlignet den med PS Audio dac'en din?

    Med HD30 opplevde jeg større lydbilde i alle retninger, og mer nøyaktig plassering av de ulike instrumentene.

    Mye mer "luft" og definerte detaljer. For eksempel ble billydene i "Speedin' back to my baby" av Ace Frehley, mye tydeligere. Det var også andre låter der det kom nye detaljer fram.

    Brukte ikke DAC-loopen i går, skal koble inn den i kveld og høre om det ikke blir et ytterligere løft.

    Men nå begynner vel høyttalerne ærlig talt å bli litt "akterutseilt", selv om de er svært gode i forhold til prisen. Må vel budsjettere med en oppgradering der også i løpet av året...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn