Hegel's vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tiguan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.03.2010
    Innlegg
    61
    Antall liker
    2
    Hørte på H190 i dag opp mot "sikleforsterker" McIntosh MA9000 på dyre toveiss Dynaudio høyttalere. Vet jo H190 spiller bra, men ville i ro og fred høre de opp mot hverandre og konstantere overfor meg selv at det er en grunn til at noe koster mer enn annet.

    Sjokk! Forklart på en måte som at dersom man sier at H190'en låt som en FM-radio, spilte den rådyre flotte amerikaneren som å høre på langbølgen i forhold.

    Heder til Hegel, som spiller så bra.
    Heder til amerikanerne, som tvilholder på sitt sound selv om det høres ut som mellomtonen er hevet på dens (flotte) innebygde EQ og tilsvarende tilsvarende ned på diskanten - men disse stod flatt.

    Skulle til å spørre om å få høre forskjellen på H190 og Röst, men da ringte fruen og ville hjem.
    Hva låt best?

    Fm eller langbølgen?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hørte på H190 i dag opp mot "sikleforsterker" McIntosh MA9000 på dyre toveiss Dynaudio høyttalere. Vet jo H190 spiller bra, men ville i ro og fred høre de opp mot hverandre og konstantere overfor meg selv at det er en grunn til at noe koster mer enn annet.

    Sjokk! Forklart på en måte som at dersom man sier at H190'en låt som en FM-radio, spilte den rådyre flotte amerikaneren som å høre på langbølgen i forhold.

    Heder til Hegel, som spiller så bra.
    Heder til amerikanerne, som tvilholder på sitt sound selv om det høres ut som mellomtonen er hevet på dens (flotte) innebygde EQ og tilsvarende tilsvarende ned på diskanten - men disse stod flatt.

    Skulle til å spørre om å få høre forskjellen på H190 og Röst, men da ringte fruen og ville hjem.
    Hva låt best?

    Fm eller langbølgen?

    Hehe, det er der smaken kommer inn :cool:

    Tror jeg var rett over konfirmasjonalderen, jeg solgte en Radionette Soundmaster til en kamerat, hvor foreldrene skulle avgjøre om han fikk bruke så mye penger på en (for de) helt flat merkelig radio uten høyttalere. Vi koblet den til, jeg var nervøs, salget måtte bli noe av da jeg allerede hadde bestilt en Tandberg Huldra 10 fra Stereo Service i Oslo. Vi prøvde FM, så langbølgen - hvor mora plutselig brøt ut at den hørtes klarere ut en den første (FM). Og salg ble det, selv om jeg innprentet på kompisen etterpå at han MÅTTE bruke FM-båndet.
     
    H

    hifierik

    Gjest
    Jag har faktiskt inte hört HD30. Dock har jag haft både HD11 och HD20 i min ägo och tycker att båda lät mycket bra, oavsett pris - speciellt HD20. Kan tänka mig att PS Audio och HD30 drar ganska jämnt, dock har de kanske lite olika klang. Jag gissar på att HD30 är snäppet mer neutralt. DAC-loopen bör höja det hela ytterligare ett snäpp.

    Ja, svagaste länken i din anläggning är förmodligen inte elektroniken :) - det är bara att klättra ännu högre med till exempel högtalare... framöver. Ett tips, skynda långsamt - då hinner du lyssna in dig på hur du uppfattar musiken och vad du vill ha ut av din anläggning. Nu har du ju en väldigt rolig period framför dig då musiken har fått nytt liv. Kul!

    Gratulerar - låter finfint kan tänkas ;)!?

    Ja, absolutt. Har du sammenlignet den med PS Audio dac'en din?

    Med HD30 opplevde jeg større lydbilde i alle retninger, og mer nøyaktig plassering av de ulike instrumentene.

    Mye mer "luft" og definerte detaljer. For eksempel ble billydene i "Speedin' back to my baby" av Ace Frehley, mye tydeligere. Det var også andre låter der det kom nye detaljer fram.

    Brukte ikke DAC-loopen i går, skal koble inn den i kveld og høre om det ikke blir et ytterligere løft.

    Men nå begynner vel høyttalerne ærlig talt å bli litt "akterutseilt", selv om de er svært gode i forhold til prisen. Må vel budsjettere med en oppgradering der også i løpet av året...
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Nøytral og fin. Når elektronikken er god, tenker man ikke så mye på den, bare nyter musikken.

    Har tidligere hatt HD25, også i loop-kobling på H300, og en stund nå har jeg jo kun brukt den interne DAC'en i H360, men HD30/H360 leverer nær sagt selvfølgelig på et mye høyere nivå enn begge disse alternativene.

    Emit M30'ene skulle jeg egentlig bare ha i en kort periode for å teste hvor mye denne budsjettserien kunne yte i forhold til for eksempel Focus-serien som jeg kjenner godt fra før. Men de har vært så bra at de fikk utvidet oppholdstillatelse...




    Jag har faktiskt inte hört HD30. Dock har jag haft både HD11 och HD20 i min ägo och tycker att båda lät mycket bra, oavsett pris - speciellt HD20. Kan tänka mig att PS Audio och HD30 drar ganska jämnt, dock har de kanske lite olika klang. Jag gissar på att HD30 är snäppet mer neutralt. DAC-loopen bör höja det hela ytterligare ett snäpp.

    Ja, svagaste länken i din anläggning är förmodligen inte elektroniken :) - det är bara att klättra ännu högre med till exempel högtalare... framöver. Ett tips, skynda långsamt - då hinner du lyssna in dig på hur du uppfattar musiken och vad du vill ha ut av din anläggning. Nu har du ju en väldigt rolig period framför dig då musiken har fått nytt liv. Kul!

    Gratulerar - låter finfint kan tänkas ;)!?

    Ja, absolutt. Har du sammenlignet den med PS Audio dac'en din?

    Med HD30 opplevde jeg større lydbilde i alle retninger, og mer nøyaktig plassering av de ulike instrumentene.

    Mye mer "luft" og definerte detaljer. For eksempel ble billydene i "Speedin' back to my baby" av Ace Frehley, mye tydeligere. Det var også andre låter der det kom nye detaljer fram.

    Brukte ikke DAC-loopen i går, skal koble inn den i kveld og høre om det ikke blir et ytterligere løft.

    Men nå begynner vel høyttalerne ærlig talt å bli litt "akterutseilt", selv om de er svært gode i forhold til prisen. Må vel budsjettere med en oppgradering der også i løpet av året...
     

    Tiguan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.03.2010
    Innlegg
    61
    Antall liker
    2
    Hørte på H190 i dag opp mot "sikleforsterker" McIntosh MA9000 på dyre toveiss Dynaudio høyttalere. Vet jo H190 spiller bra, men ville i ro og fred høre de opp mot hverandre og konstantere overfor meg selv at det er en grunn til at noe koster mer enn annet.

    Sjokk! Forklart på en måte som at dersom man sier at H190'en låt som en FM-radio, spilte den rådyre flotte amerikaneren som å høre på langbølgen i forhold.

    Heder til Hegel, som spiller så bra.
    Heder til amerikanerne, som tvilholder på sitt sound selv om det høres ut som mellomtonen er hevet på dens (flotte) innebygde EQ og tilsvarende tilsvarende ned på diskanten - men disse stod flatt.

    Skulle til å spørre om å få høre forskjellen på H190 og Röst, men da ringte fruen og ville hjem.
    Hva låt best?

    Fm eller langbølgen?

    Hehe, det er der smaken kommer inn :cool:

    Tror jeg var rett over konfirmasjonalderen, jeg solgte en Radionette Soundmaster til en kamerat, hvor foreldrene skulle avgjøre om han fikk bruke så mye penger på en (for de) helt flat merkelig radio uten høyttalere. Vi koblet den til, jeg var nervøs, salget måtte bli noe av da jeg allerede hadde bestilt en Tandberg Huldra 10 fra Stereo Service i Oslo. Vi prøvde FM, så langbølgen - hvor mora plutselig brøt ut at den hørtes klarere ut en den første (FM). Og salg ble det, selv om jeg innprentet på kompisen etterpå at han MÅTTE bruke FM-båndet.
    ja og din smak foretrekker ?

    uten å tåkelegge svaret (-:
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hørte på H190 i dag opp mot "sikleforsterker" McIntosh MA9000 på dyre toveiss Dynaudio høyttalere. Vet jo H190 spiller bra, men ville i ro og fred høre de opp mot hverandre og konstantere overfor meg selv at det er en grunn til at noe koster mer enn annet.

    Sjokk! Forklart på en måte som at dersom man sier at H190'en låt som en FM-radio, spilte den rådyre flotte amerikaneren som å høre på langbølgen i forhold.

    Heder til Hegel, som spiller så bra.
    Heder til amerikanerne, som tvilholder på sitt sound selv om det høres ut som mellomtonen er hevet på dens (flotte) innebygde EQ og tilsvarende tilsvarende ned på diskanten - men disse stod flatt.

    Skulle til å spørre om å få høre forskjellen på H190 og Röst, men da ringte fruen og ville hjem.
    Hva låt best?

    Fm eller langbølgen?

    Hehe, det er der smaken kommer inn :cool:

    Tror jeg var rett over konfirmasjonalderen, jeg solgte en Radionette Soundmaster til en kamerat, hvor foreldrene skulle avgjøre om han fikk bruke så mye penger på en (for de) helt flat merkelig radio uten høyttalere. Vi koblet den til, jeg var nervøs, salget måtte bli noe av da jeg allerede hadde bestilt en Tandberg Huldra 10 fra Stereo Service i Oslo. Vi prøvde FM, så langbølgen - hvor mora plutselig brøt ut at den hørtes klarere ut en den første (FM). Og salg ble det, selv om jeg innprentet på kompisen etterpå at han MÅTTE bruke FM-båndet.
    ja og din smak foretrekker ?

    uten å tåkelegge svaret (-:

    Trodde du spøkte - jeg spøkte tilbake. Well, hi-fi er ikke spøk, skal vite ;)

    Hegel H190 spiller alldeles FABELAKTIG! Særdeles åpen & med luftig, uten at jeg fikk dannet meg nok grunnlag i bassen til å yttre meg om det, ikke all verden en skoeske-høyttaler kan gjøre der nede enten den heter dynaudio eller annet.

    Selv sverger jeg nok til en smule enda varmere lyd og kraftigere amper enn H190, men bare å ta seg av hatten for hva Hegel presterer på en rekke områder. Men jeg vil nok ikke parre Hegel med høyttalere med for "hard grunnlyd."

    Hva den flotte amerikaneren angår, som med sin kultur/design/image bare oser av stolthet og eierglede, men dessverre ikke mitt lydideal.
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.171
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Nøytral og fin. Når elektronikken er god, tenker man ikke så mye på den, bare nyter musikken.

    Har tidligere hatt HD25, også i loop-kobling på H300, og en stund nå har jeg jo kun brukt den interne DAC'en i H360, men HD30/H360 leverer nær sagt selvfølgelig på et mye høyere nivå enn begge disse alternativene.

    Emit M30'ene skulle jeg egentlig bare ha i en kort periode for å teste hvor mye denne budsjettserien kunne yte i forhold til for eksempel Focus-serien som jeg kjenner godt fra før. Men de har vært så bra at de fikk utvidet oppholdstillatelse...




    Jag har faktiskt inte hört HD30. Dock har jag haft både HD11 och HD20 i min ägo och tycker att båda lät mycket bra, oavsett pris - speciellt HD20. Kan tänka mig att PS Audio och HD30 drar ganska jämnt, dock har de kanske lite olika klang. Jag gissar på att HD30 är snäppet mer neutralt. DAC-loopen bör höja det hela ytterligare ett snäpp.

    Ja, svagaste länken i din anläggning är förmodligen inte elektroniken :) - det är bara att klättra ännu högre med till exempel högtalare... framöver. Ett tips, skynda långsamt - då hinner du lyssna in dig på hur du uppfattar musiken och vad du vill ha ut av din anläggning. Nu har du ju en väldigt rolig period framför dig då musiken har fått nytt liv. Kul!

    Gratulerar - låter finfint kan tänkas ;)!?

    Ja, absolutt. Har du sammenlignet den med PS Audio dac'en din?

    Med HD30 opplevde jeg større lydbilde i alle retninger, og mer nøyaktig plassering av de ulike instrumentene.

    Mye mer "luft" og definerte detaljer. For eksempel ble billydene i "Speedin' back to my baby" av Ace Frehley, mye tydeligere. Det var også andre låter der det kom nye detaljer fram.

    Brukte ikke DAC-loopen i går, skal koble inn den i kveld og høre om det ikke blir et ytterligere løft.

    Men nå begynner vel høyttalerne ærlig talt å bli litt "akterutseilt", selv om de er svært gode i forhold til prisen. Må vel budsjettere med en oppgradering der også i løpet av året...
    Hvilke focus har du hatt tidligere og hvordan vil du beskruive lyden i forhold til Focus? Er kabinettene resonansfri?
     

    ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    552
    Antall liker
    284
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Med HD30 opplevde jeg større lydbilde i alle retninger, og mer nøyaktig plassering av de ulike instrumentene.

    Mye mer "luft" og definerte detaljer.
    Først og fremst vil jeg gratulere med en fabelaktig god dac! Har kost meg mye med den i flere år og synes beskrivelsen du gir angående lyden er veldig treffende. Oppgraderte selv fra HD25 til HD30 og det var et løft uten sidestykke for min del iallefall!
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Nøytral og fin. Når elektronikken er god, tenker man ikke så mye på den, bare nyter musikken.

    Har tidligere hatt HD25, også i loop-kobling på H300, og en stund nå har jeg jo kun brukt den interne DAC'en i H360, men HD30/H360 leverer nær sagt selvfølgelig på et mye høyere nivå enn begge disse alternativene.

    Emit M30'ene skulle jeg egentlig bare ha i en kort periode for å teste hvor mye denne budsjettserien kunne yte i forhold til for eksempel Focus-serien som jeg kjenner godt fra før. Men de har vært så bra at de fikk utvidet oppholdstillatelse...




    Jag har faktiskt inte hört HD30. Dock har jag haft både HD11 och HD20 i min ägo och tycker att båda lät mycket bra, oavsett pris - speciellt HD20. Kan tänka mig att PS Audio och HD30 drar ganska jämnt, dock har de kanske lite olika klang. Jag gissar på att HD30 är snäppet mer neutralt. DAC-loopen bör höja det hela ytterligare ett snäpp.

    Ja, svagaste länken i din anläggning är förmodligen inte elektroniken :) - det är bara att klättra ännu högre med till exempel högtalare... framöver. Ett tips, skynda långsamt - då hinner du lyssna in dig på hur du uppfattar musiken och vad du vill ha ut av din anläggning. Nu har du ju en väldigt rolig period framför dig då musiken har fått nytt liv. Kul!
    Hvilke focus har du hatt tidligere og hvordan vil du beskruive lyden i forhold til Focus? Er kabinettene resonansfri?
    Vi får døpe omdøpe tråden midlertidig til "Hegel og Dynaudios venner"... :)

    Hørt en del på ulike Focus-modeller på Soundgarden, og hadde selv 140 noen år, og var veldig fornøyd med denne. Hadde dem på 75cm Atacama-stativer. En anelse mer punch i midbass i Focus-serien slik jeg opplevde det. Men ellers er det ikke mye som skiller dem. Holografien er på høyde. (tar forbehold om at det en stund siden. Har hatt litt forskjellige ht innom siden 140, så lyden er jo ikke helt friskt i minnet lenger).

    Det er lite kasselyd fra Emit'ene, god byggekvalitet på kabinettet. (men minuspoeng for litt kleine terminaler) Når jeg drar på skikkelig med for eksempel Krux eller Red Harvest, går de dog litt i knestående. Men dette er vel heller ikke akkurat deres "ball park".

    Hørte gjennom Tierney Sutton - Unsung Heroes i går kveld, og det var derimot så flott at det nesten kom en tåre i øyekroken.
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Med HD30 opplevde jeg større lydbilde i alle retninger, og mer nøyaktig plassering av de ulike instrumentene.

    Mye mer "luft" og definerte detaljer.
    Først og fremst vil jeg gratulere med en fabelaktig god dac! Har kost meg mye med den i flere år og synes beskrivelsen du gir angående lyden er veldig treffende. Oppgraderte selv fra HD25 til HD30 og det var et løft uten sidestykke for min del iallefall!
    Takker. Svært fornøyd så langt. Den plukker fra hverandre og presenterer musikk jeg trodde jeg kjente på en ny måte. Spesielt "dårlige" innspilninger, (som det er mange av i mine platehyller) får nytt liv. Plukket blant annet fram en "low-fi" mini-cd fra Trondheimsbandet Perished i går (nå er vi over i den sorte metall, dog av høyeste kvalitet), og HD30 brettet ut et lydbilde som var dobbelt så stort som jeg husket på den plata, og detaljer som ulvehyl og vind i tretoppene kom tydelig fram. Også vanskelige partier med akustisk gitar lagt over den elektriske "vrengen" er mye mer detaljert med HD30.

    Klar for nye dypdykk i platesamlingen i kveld! :)
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.171
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Nøytral og fin. Når elektronikken er god, tenker man ikke så mye på den, bare nyter musikken.

    Har tidligere hatt HD25, også i loop-kobling på H300, og en stund nå har jeg jo kun brukt den interne DAC'en i H360, men HD30/H360 leverer nær sagt selvfølgelig på et mye høyere nivå enn begge disse alternativene.

    Emit M30'ene skulle jeg egentlig bare ha i en kort periode for å teste hvor mye denne budsjettserien kunne yte i forhold til for eksempel Focus-serien som jeg kjenner godt fra før. Men de har vært så bra at de fikk utvidet oppholdstillatelse...




    Jag har faktiskt inte hört HD30. Dock har jag haft både HD11 och HD20 i min ägo och tycker att båda lät mycket bra, oavsett pris - speciellt HD20. Kan tänka mig att PS Audio och HD30 drar ganska jämnt, dock har de kanske lite olika klang. Jag gissar på att HD30 är snäppet mer neutralt. DAC-loopen bör höja det hela ytterligare ett snäpp.

    Ja, svagaste länken i din anläggning är förmodligen inte elektroniken :) - det är bara att klättra ännu högre med till exempel högtalare... framöver. Ett tips, skynda långsamt - då hinner du lyssna in dig på hur du uppfattar musiken och vad du vill ha ut av din anläggning. Nu har du ju en väldigt rolig period framför dig då musiken har fått nytt liv. Kul!
    Hvilke focus har du hatt tidligere og hvordan vil du beskruive lyden i forhold til Focus? Er kabinettene resonansfri?
    Vi får døpe omdøpe tråden midlertidig til "Hegel og Dynaudios venner"... :)

    Hørt en del på ulike Focus-modeller på Soundgarden, og hadde selv 140 noen år, og var veldig fornøyd med denne. Hadde dem på 75cm Atacama-stativer. En anelse mer punch i midbass i Focus-serien slik jeg opplevde det. Men ellers er det ikke mye som skiller dem. Holografien er på høyde. (tar forbehold om at det en stund siden. Har hatt litt forskjellige ht innom siden 140, så lyden er jo ikke helt friskt i minnet lenger).

    Det er lite kasselyd fra Emit'ene, god byggekvalitet på kabinettet. (men minuspoeng for litt kleine terminaler) Når jeg drar på skikkelig med for eksempel Krux eller Red Harvest, går de dog litt i knestående. Men dette er vel heller ikke akkurat deres "ball park".

    Hørte gjennom Tierney Sutton - Unsung Heroes i går kveld, og det var derimot så flott at det nesten kom en tåre i øyekroken.
    Takk=)
     

    SnorreF

    Medlem
    Ble medlem
    05.03.2018
    Innlegg
    23
    Antall liker
    7
    Sted
    Skien, Telemark
    Erfaringer med dette? Eller tips til annen løsning.?

    Apple TV 4 (kun hdmi) til NY Samsung LED TV - Optisk ut fra TV til DAC - Ballansert til H160 Erfaringer med dette?
    Har også en ny Macbook pro 13 retina. Om dette er en bedre løsning.
    Savner det å se f.eks youtube konserter på TV :) i tillegg til å få den gode lyden ut :)

    IMG_1630.jpg
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Jeg fikk redusert lydkvalitet med Roon->AppleTV4->LG OLED TV->Transporter sammenlignet med Roon direkte til Transporter.
     

    staley

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.02.2012
    Innlegg
    69
    Antall liker
    19
    Torget vurderinger
    3
    Hei! Har ikke H160 airplay? Jeg bruker AT4 til H90-dacen via airplay og anser det for en mye bedre løsning enn å kjøre lyd gjennom tv.
     

    SnorreF

    Medlem
    Ble medlem
    05.03.2018
    Innlegg
    23
    Antall liker
    7
    Sted
    Skien, Telemark
    Har ikke Samsung TV innebygd YouTube app ?
    Igjen her er jeg blank. Derfor spørsmål.
    Jeg trør jeg skjønner hva du mener. Se YouTube på TV via app på Samsung og lyd ut feks via optisk til dac også til H160. Droppe Apple TV. H160 har mulighet til å motta dette.? Hvor mottar den det ev best.?
     

    staley

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.02.2012
    Innlegg
    69
    Antall liker
    19
    Torget vurderinger
    3
    Jeg mente Apple TV 4. For å unngå hdmi til optisk konvertering i tven (som sikkert forringer lydkvaliteten), men jeg at det er en god løsning å sende lyd direkte til fra apple tv til h160 dac. H160 skal dukke opp i lyd ut innstillingene. Hegels airplay løsning skal være veldig god. Dette funker veldig bra på min apple tv 4k.
     

    staley

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.02.2012
    Innlegg
    69
    Antall liker
    19
    Torget vurderinger
    3
    Hegel må seff være koblet til samme nettverk som apple tv.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg mente Apple TV 4. For å unngå hdmi til optisk konvertering i tven (som sikkert forringer lydkvaliteten), men jeg at det er en god løsning å sende lyd direkte til fra apple tv til h160 dac. H160 skal dukke opp i lyd ut innstillingene. Hegels airplay løsning skal være veldig god. Dette funker veldig bra på min apple tv 4k.

    Jeg tror (!) at Hegel's videreutvikling av lydkvaliteten på airplay først skjedde med modellene H90 og H190.
    Men var jeg deg ville jeg ringe/maile Hegel og spørre, da selgere uten særlig kunnskap ofte svarer man på munnen når man spør om noe de ofte ikke vet noe om.
     

    staley

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.02.2012
    Innlegg
    69
    Antall liker
    19
    Torget vurderinger
    3
    Musicbear: Dette kan godt hende. Det burde uansett funke bedre enn å sende signalet gjennom en tv, tenker jeg. Hegel h90 er en fin ting til audiofile som er har apple tv uten optisk utgang. Tror det var i lyd og bildes test av H90 at de mente lyden var bedre med airplay, enn fra optisk utang på en apple tv3.
     

    SnorreF

    Medlem
    Ble medlem
    05.03.2018
    Innlegg
    23
    Antall liker
    7
    Sted
    Skien, Telemark
    Hegel må seff være koblet til samme nettverk som apple tv.
    De er det og det går det. Super lyd. Jeg er kjempe fornøyd. Anlegget er ikke like tilgivende på dårlige opptak men det forstår jeg årsaken til.
    Men på det oppsettet du beskriver nå. Har du eller er det mulighet til bilde på TV. 🤔
     

    staley

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.02.2012
    Innlegg
    69
    Antall liker
    19
    Torget vurderinger
    3
    Høres bra ut:) Ja, er selvfølgelig bilde på tven, mens lyden sendes til Hegel. (ikke helt sikker på hva du lurer på)
     

    SnorreF

    Medlem
    Ble medlem
    05.03.2018
    Innlegg
    23
    Antall liker
    7
    Sted
    Skien, Telemark
    Høres bra ut:) Ja, er selvfølgelig bilde på tven, mens lyden sendes til Hegel. (ikke helt sikker på hva du lurer på)
    Ikke jeg heller. Beklager mangel på fagkunnskap. Men spørsmålet er jo bilde på TV og lyden i høyttalerene på best mulig måte. Apple TV 4 har kun hdmi.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Hos meg ble det best lyd ved å gå fra TV-App til DAC og hoppe over Apple TV.

    Har ikke Samsung TV innebygd YouTube app ?
    Igjen her er jeg blank. Derfor spørsmål.
    Jeg trør jeg skjønner hva du mener. Se YouTube på TV via app på Samsung og lyd ut feks via optisk til dac også til H160. Droppe Apple TV. H160 har mulighet til å motta dette.? Hvor mottar den det ev best.?
     

    staley

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.02.2012
    Innlegg
    69
    Antall liker
    19
    Torget vurderinger
    3
    Bildet sendes med hdmi til tv og lyden går via trådløst til hegel.
     

    seboemer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    192
    Antall liker
    83
    Bildet sendes med hdmi til tv og lyden går via trådløst til hegel.
    Ja eller hdmi ifra appletv inn i tv og optisk kabel ifra tv inn i H90 eller H160 eller hva du har beste måten å gjøre det på
     

    SnorreF

    Medlem
    Ble medlem
    05.03.2018
    Innlegg
    23
    Antall liker
    7
    Sted
    Skien, Telemark
    Jeg mente Apple TV 4. For å unngå hdmi til optisk konvertering i tven (som sikkert forringer lydkvaliteten), men jeg at det er en god løsning å sende lyd direkte til fra apple tv til h160 dac. H160 skal dukke opp i lyd ut innstillingene. Hegels airplay løsning skal være veldig god. Dette funker veldig bra på min apple tv 4k.
    Gleder meg til å prøve dette;)
     

    Mr-Nobody

    Fersking
    Ble medlem
    18.03.2018
    Innlegg
    4
    Antall liker
    2
    Sted
    Tromsø
    Nytt medlem her 😊

    Har følgende 2 anlegg, ulike steder...

    Anlegg 1:
    Hegel Röst, Bluesound Node 1, System Audio Mantra 60, Nordost Heimdall Shotgun.

    Anlegg 2:
    Hegel H90, Bluesound Node 1, Canton Vento Reference 9, Nordost Red Dawn Biwire.

    Lurer på følgende:

    I hvilken grad utnyttes potensialet til TIDAL HiFi på disse to anleggene, med litt tanke på MQA og kompatibiliteten mellom Node 1 og Röst / H90?

    Evt. hvordan enkelt forbedre lydkvalitet med disse ulike 2 oppsettene? Tips og tilbakemeldinger mottas med takk.
     

    Even808

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.08.2017
    Innlegg
    52
    Antall liker
    3
    Mr Nobody, velkommen til forumet - Jøss, og du er fra Tromsø også gitt! (samme her ;) )

    Bruker du en applikasjon for å få bit perfect streaming? Det har for meg vært en ENORM forskjell. Jeg hadde glatt vært fornøyd om jeg la 5000kr i et produkt og fikk den forskjellen jeg får når jeg går fra Tidal MQA / HiFi eller Spotify Premium til JRiver eller Fidelify. Jeg antar Roon er det samme.

    Jeg oppfordrer deg til å teste JRiver sin trial versjon og bruke litt tid på å sette den opp, evt laste ned og teste fidelify (går langt raskere men mangler en rekke utility som spotify har, mens JRiver bare går i bakgrunnen mens du bruker Tidal som normalt).

    Jeg har selv Stax SR 007mk1 > Stax SRM 727II > Modi Multibit > JRiver > Spotify premium / tidal hifi og forskjellen har vært helt enorm. Jeg tør ikke love samme forskjellen på ditt anlegg, men du må nesten prøve det ut. Jeg er helfrelst.
     

    Mr-Nobody

    Fersking
    Ble medlem
    18.03.2018
    Innlegg
    4
    Antall liker
    2
    Sted
    Tromsø
    Takk for innspill 😊

    Det høres unekteli litt gresk ut for meg, men forstår det sånn at en programvare på en datamaskin gjør noe med lyden fra TIDAL HiFi. Korrekt?

    Betyr vel at streameren Bluesound Node 1 ikke behøves mellom TIDAL og forsterker/DAC. Korrekt?

    Søker litt på nett og innser at det e et lite lerret å bleke for å få det til. Men eksakt ka e det man får til i grunn? Underforstått, kossn- /og ka forbedres i lyden med f.eks JRiver?
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Er litt på jakt etter et mc riia trinn som passer til Hegel H190 og en Lyra Delos. Noen anbefalinger? Maks kr 20 000,-men helst under 10 000,-
     

    DagS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2004
    Innlegg
    469
    Antall liker
    506
    Sted
    Karlstad, Sverige
    Torget vurderinger
    8
    Er litt på jakt etter et mc riia trinn som passer til Hegel H190 og en Lyra Delos. Noen anbefalinger? Maks kr 20 000,-men helst under 10 000,-
    Jeg har Hegel Röst og Lyra Delos med Trichord Dino Mk3 som RIAA. Dette er en kombinasjon som jeg synes låter bra, men jeg kan ikke påstå at jeg noen ekspert. Til ca. 6000,- er det i alle fall ikke noe å si på forholdet mellom pris og lydkvalitet. Kan oppgraderes med ekstern strømforsyning hvis man ønsker.

    s-l1000.jpg


    DSC_9952_1000.jpg


    Link til produsentens hjemmeside.
     

    ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    552
    Antall liker
    284
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Bare en liten heads up...av en eller annen grunn har lydinnstillingene i Tidal endret seg hos meg. Vet ikke om det kom etter siste oppdatering eller at anlegget har vært av noen dager, men sjekk gjerne om deres oppsett er riktig.

    https://www.hegel.com/images/manuals/TIDALMastersGuide.pdf

    Merket det da en gammel godlåt dukka opp og låt langt fra som jeg husket den.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som har testet H190 og H360 opp imot hverandre? Hva var forskjellen? Dere som har HD30 i tillegg hva tilfører denne i forhold til de meget gode innebygde dacene?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Dere som har HD30 i tillegg hva tilfører denne i forhold til de meget gode innebygde dacene?
    Høyere utgifter? :D
    I min erfaring synes jeg det var vanskelig å finne ut av hva HD30 tilførte til H360 ved en del A-B testing i butikk. Jeg ble først satt ut av at alt ble bedre, men når jeg fjernet HD30 fra kjeden igjen merket jeg at volumet gikk ned. Så når HD30 kom inn igjen i kjeden og jeg fikk justert ned volumnivået et par hakk så ble det straks mye vanskeligere å finne ut av hva som var bedre.
    Et par forsøk frem og tilbake uten mulighet for å kvalitetssikre at volumnivået var likt ga meg et inntrykk av at det var noe klarere i mellomtonen, mer sprut i bass og noe sprøere i toppen med HD30.

    Problemet med denne erfaringen er at det er nettopp slike forskjeller man forventes å beskrive dersom man øker volumnivået med så lite som 0,5- 1 dB...
    Så fasiten må vel være at dette bør du teste og kontrollere med en kalibrert mikrofon for å eliminere muligheten for at man blir lurt av seg selv.

    Jeg har lest mange brukererfaringer som sier ting som dag og natt, men ingen har verifisert at de ikke blir skamlurt av kreativ gainstruktur.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Dere som har HD30 i tillegg hva tilfører denne i forhold til de meget gode innebygde dacene?
    Høyere utgifter? :D
    I min erfaring synes jeg det var vanskelig å finne ut av hva HD30 tilførte til H360 ved en del A-B testing i butikk. Jeg ble først satt ut av at alt ble bedre, men når jeg fjernet HD30 fra kjeden igjen merket jeg at volumet gikk ned. Så når HD30 kom inn igjen i kjeden og jeg fikk justert ned volumnivået et par hakk så ble det straks mye vanskeligere å finne ut av hva som var bedre.
    Et par forsøk frem og tilbake uten mulighet for å kvalitetssikre at volumnivået var likt ga meg et inntrykk av at det var noe klarere i mellomtonen, mer sprut i bass og noe sprøere i toppen med HD30.

    Problemet med denne erfaringen er at det er nettopp slike forskjeller man forventes å beskrive dersom man øker volumnivået med så lite som 0,5- 1 dB...
    Så fasiten må vel være at dette bør du teste og kontrollere med en kalibrert mikrofon for å eliminere muligheten for at man blir lurt av seg selv.

    Jeg har lest mange brukererfaringer som sier ting som dag og natt, men ingen har verifisert at de ikke blir skamlurt av kreativ gainstruktur.
    Takk for svar. Må si at jeg er meget imponert over hva H190 gjør med høyttalerene mine. Vurderer faktisk å bytte ut MA9000 med en H190 til. Tenkte kanskje det hadde vært gøy å hatt en H360 også men er usikker på om den låter like bra. Nyere teknologi i H190. Kanskje vente på en H390...... MA9000 har mer krefter men er ikke like dynamisk...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn