Hegel's vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • StoreMy

    Medlem
    Ble medlem
    15.09.2021
    Innlegg
    22
    Antall liker
    18
    Sted
    Hordaland
    Man må ha RC8 for å gjøre dette tror jeg. Så mitt tips om du ikke vil kjøpe en så kan man sikkert ta med forsterkeren til en HiFi klubb butikk og få hjelp med det.
    Utfordringen er at HifiKlubben ikke har listet denne lenger.
    Selvsagt meget mulig de skaffer allikevel.

    Satser i første omgang på at en kompis kommer innom med sin RC8 i lommen.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Det vil være det enkleste ja.

    Kjøpte en Hegel fjernkontroll av HiFi Klubben i Sverige for en stund siden som heller ikke var lista, men de skaffa den allikevel etter å ha sendt en forespørsel på mail.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    For noen fantasipriser på brukt hegel for tiden da. H190 til 28k på Finn.no blant annet. Det blir litt stivt for en såpass middelmådig forsterker som koster bare noen lapper mere ny. Den er jo dessuten overpriset til 35k etter min mening. Greit at Hegel av en eller annen grunn er bra på annenhåndsverdi på brukten men det må nå være måtepå🙈😅
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    764
    Antall liker
    453
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Var ikke h190 nede i nesten 20k for en tid tilbake (brukt altså)?

    Må si at jeg liker når hifi ikke halveres i pris bare man tenker på å åpne eska første gangen. Akkurat der har Hegel vært en motsats som år etter år holder seg akseptabelt i pris (selv om nye modeller kommer for salg).
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Var ikke h190 nede i nesten 20k for en tid tilbake (brukt altså)?

    Må si at jeg liker når hifi ikke halveres i pris bare man tenker på å åpne eska første gangen. Akkurat der har Hegel vært en motsats som år etter år holder seg akseptabelt i pris (selv om nye modeller kommer for salg).
    Jeg solgte min for 20k for noen år siden. Tror ikke jeg hadde fått så veldig mye mere for å si det slik. Sendte et bud på denne 190 som ligger ute til 28k bare for moro skyld. Den hadde han kjøpt brukt selv for 26k.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Enig at de er ekstremt overpriset både nye og brukte. Med det sagt så liker jeg Hegel lyden godt.

    Hadde ikke du H390 M.B.S?
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Enig at de er ekstremt overpriset både nye og brukte. Med det sagt så liker jeg Hegel lyden godt.

    Hadde ikke du H390 M.B.S?
    Hadde en H390. Byttet ut H190 mot en H390. Sistnevnte hadde mere pondus og var litt mere artikulert i bassen. Hegel lyden er bra viss man matcher den med rette høytalerne. Det bør være livlige og dynamiske høytalere etter min mening.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Senere Hegel forsterkere har blitt mer laid back og smoothe i toppen så jeg er nok litt enig der M.B.S. Funker veldig bra på Elac med Jet diskant, noe som kan skjære seg med visse andre forsterkere.
    Men selvom Hegel har blitt mer laid back de siste årene syns jeg dog de klarer å kombinere det med bra timing og rytme.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    764
    Antall liker
    453
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Hegel har helt klart hatt en endring i lydbildet de siste åra.
    Synd at så mange kun har hørt gamle h1, og trukket konklusjonen om at alt fra hegel låter spiker.
    H200 med pre delen fra h300 er ett godt eksempel på at ting skjedde! Etter å ha hørt h200 (anniversary?) husker jeg ett lite hakeslepp.

    Pr nå står det en h90 for tv/filmlyd i stua, på hytta står en annen h90, h80'en som pleide å leve på hytta har fått nytt hjem hjemme hos gamlingene.
    Har en h12 sammen med en node2 i stua da jeg prøver ut streaming (cd låter fortsatt bedre da......).
    H12 minner meg om h20 som jeg hadde tidligere, men når ikke opp til det jeg husker av h25. Men vanskelig å sammenligne da anleggets andre komponenter også har vært i endring.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Jeg fikk meg et aldri så lite hakeslepp når jeg slo til på en H80 for noen dager siden. Har hatt flere Hegel forsterkere, bl.a Röst, H90 og H120. Hadde forventa at den skulle være et par hakk dårligere enn disse. Men på visse skiver spiller H80 best av de! Litt mere åpen enn de nyeste Hegel på godt og vondt virker det som?
    Nyere forsterkere handler sikkert om bedre teknologi, men sikkert litt tonal tilpassing ifht hva markedet foretrekker vil jeg tro?
     

    Panny

    Medlem
    Ble medlem
    07.11.2010
    Innlegg
    35
    Antall liker
    44
    Har akkurat skaffet meg en HD30. Må si at denne er jeg kjempefornøyd med. Helt fantastisk oppløsning og dybde på musikken.
    Men jeg må plassere den inn i en stereobenk og da er av/på-knappen vanskelig å nå.
    Det jeg trenger er en trigger-inngang for å slå den av og på fra forsterkeren.

    Ser at den har en 12V IR inngang, men fungerer den som en trigger inngang? Står at den har samme funksjon som fjernkontrollen, hva nå det betyr.
     

    Panny

    Medlem
    Ble medlem
    07.11.2010
    Innlegg
    35
    Antall liker
    44
    Det kan jeg, men liker ikke å ha enheter stående på over lenger tid.
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Det er en grund til at den er satt på baksiden. Den er ment og stå på, for da låter den best.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Hegel ute i hardt vær igjen hos Audiosciencereview

     

    Jazzklang

    Medlem
    Ble medlem
    14.01.2021
    Innlegg
    38
    Antall liker
    12
    Sted
    Slemmestad
    Hei. Jeg er ganske ny på forumet her og har et spørsmål som kanskje kommer inn i tråden på feil måte. I så fall beklager jeg dette. Spørsmålet er: Jeg har mulighet for å kjøpe en Hegelforsterker billig av min bror. Det er en Hegel H 80 som er noen år gammel. Denne modellen har ikke utgang for vanlig høretelefon på forsiden. Jeg har veldig lyst på denne forsterkeren, men lurer på om det er lett å koble opp en høretelefonforsterker på denne Hegel modellen. Jeg har gode hodetelefoner fra Sennheiser som fortjener en forsterker, men er det noen her som har en Hegel H 80 som kan hjelp meg med spørsmålet?
     
    Sist redigert av en moderator:

    Hegel Music System AS

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.10.2015
    Innlegg
    43
    Antall liker
    100
    Hegel ute i hardt vær igjen hos Audiosciencereview

    Ja, det der var ikke småtterier å våkne til i dag. Vi jobber med å forsøke å gjenskape resultatene med egne instrumenter og kommer til å dele disse litt rundt. Altså hvorfor/hvordan og hva vi selv mener. En måling er jo en måling uansett, og ikke noe å si på som sådan. Men vi kjenner oss ikke helt igjen her. Vi investerer svært mye i å alltid ha de beste måleinstrumentene som finnes, og målinger er en vesentlig del av utviklingen vår.

    Inntil vi har vår egen tilbakemelding så tenkte jeg å dele en ekstern, nemlig fra Paul Miller i HiFi News. Paul er svært erfaren på målinger.
    Hegel H95 Network-Attached Amp Lab Report | Hi-Fi News (hifinews.com)
    Han konkluderer med at H95 sin RCA ut klipper på 1V.

    Men som sagt, vi håper å komme med litt eget tilsvar før helgen.
     

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    476
    Antall liker
    316
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Spørsmålet er: Jeg har mulighet for å kjøpe en Hegelforsterker billig av min bror. Det er en Hegel H 80 som er noen år gammel. Denne modellen har ikke utgang for vanlig høretelefon på forsiden. Jeg har veldig lyst på denne forsterkeren, men lurer på om det er lett å koble opp en høretelefonforsterker på denne Hegel modellen. Jeg har gode hodetelefoner fra Sennheiser som fortjener en forsterker, men er det noen her som har en Hegel H 80 som kan hjelp meg med spørsmålet?
    Hegel prioriterer som regel god lydkvalitet og kraft til lavest mulig pris. H80 er temmelig "nedstrippet" hva angår tilkoblingsmuligheter.

    Den har ikke en eneste analog linjeutgang, og kan dermed ikke kobles til en hodetelefonforsterker. Til det trenger man Rec Out (som sender ut et fullstyrke linjesignal uavhengig av forsterkerens volumkontroll).
     

    916

    Medlem
    Ble medlem
    14.10.2015
    Innlegg
    16
    Antall liker
    17
    Mulig det finnes flere versjoner, min H80 har utgang. Den kan i tillegg enten settes opp som fast utgang eller styrt av volumkontroll. Bruker den utgangen til en hodetelefonforsterker.
     

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    476
    Antall liker
    316
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Mulig det finnes flere versjoner, min H80 har utgang. Den kan i tillegg enten settes opp som fast utgang eller styrt av volumkontroll. Bruker den utgangen til en hodetelefonforsterker.
    Altså en RCA-utgang? Da må det finnes flere utgaver :unsure:

    På Hegels hjemmeside står det bare at den ene RCA-inngangen kan konfigureres til Home Theatre, men det nevnes ikke noen linjeutgang.

    @Jazzklang Da anbefaler jeg at du sjekker nøyaktig hvilken utgave av H80 det er snakk om. Hvis den aktuelle modellen har en slik utgang så vil det altså fungere.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.710
    Antall liker
    7.815
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Altså en RCA-utgang? Da må det finnes flere utgaver :unsure:

    På Hegels hjemmeside står det bare at den ene RCA-inngangen kan konfigureres til Home Theatre, men det nevnes ikke noen linjeutgang.

    @Jazzklang Da anbefaler jeg at du sjekker nøyaktig hvilken utgave av H80 det er snakk om. Hvis den aktuelle modellen har en slik utgang så vil det altså fungere.
    Den første utgaven av H80 hadde ingen utganger, men det kom etterhvert en nyere modell uten at den ble annonsert som noen mk2:
    1FEFD546-FC5A-4E57-8AB4-D30C7074CD67.jpeg

    Greit å sjekke hvem av utgavene som er den aktuelle forsterkeren som du sier 👍🏻
     

    Jazzklang

    Medlem
    Ble medlem
    14.01.2021
    Innlegg
    38
    Antall liker
    12
    Sted
    Slemmestad
    Hei og tusen takk for alle bidrag! Jeg skal sjekke ut hvilken versjon min bror har. Jeg tror den har mulighet for tilkobling for min bror kjøpte den ny for ikke så veldig mange år siden...
     

    Jazzklang

    Medlem
    Ble medlem
    14.01.2021
    Innlegg
    38
    Antall liker
    12
    Sted
    Slemmestad
    Et lite spørsmål til: Er det så å forstå at Hegel H 80 eldste versjon mangler output "variable" mens den nye versjonen har dette? Eller har jeg misforstått?
     

    Jazzklang

    Medlem
    Ble medlem
    14.01.2021
    Innlegg
    38
    Antall liker
    12
    Sted
    Slemmestad
    Den første utgaven av H80 hadde ingen utganger, men det kom etterhvert en nyere modell uten at den ble annonsert som noen mk2:
    Vis vedlegget 766865
    Greit å sjekke hvem av utgavene som er den aktuelle forsterkeren som du sier 👍🏻
    Et lite spørsmål til: Er det sånn å forstå at den nyeste versjonen av H80 har "variable", mens den eldste versjonen mangler denne utgangen, eller har jeg misforstått?
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.710
    Antall liker
    7.815
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Et lite spørsmål til: Er det sånn å forstå at den nyeste versjonen av H80 har "variable", mens den eldste versjonen mangler denne utgangen, eller har jeg misforstått?
    Det er korrekt oppfattet 👍🏻
    Vurderte den lenge selv, fått utallige bra tester. Så selv om det finnes mye bedre der ute så er det mye forsterker for rundt 5000kr brukt 👍🏻
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.327
    Antall liker
    3.504
    Torget vurderinger
    4
    Amir hadde visstnok henta ut signalet fra dacen via pre out og satt volum til 98, noe som iflg en i Hegel vil medføre høy forvrengning. Pre out skal være tappet fra utgangen.
    Blir spennende å se hva Hegel svarer :)
     

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    476
    Antall liker
    316
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    @Jazzklang Bare for å presisere: Når man kobler til en hodetelefonforsterker så ønsker man ikke å bruke variable på linjeutgangen fra "hovedforsterkeren", men derimot et signal som er "låst" på full styrke. (Og som @916 nevner er utgangen konfigurerbar mellom disse to). For at høyttalerene skal bli helt stille så må man enten bruke mute-funksjonen eller skru volumkontrollen helt ned, noe som naturlig nok påvirker variable-utgangen slik at man altså ikke får lyd fra noen av delene. Hodetelefonforsterkere har jo egen volumkontroll, og yter best når de mottar et linjesignal med maks nivå. Da vil også høyttalere og hodetelefonforsterkeren kunne reguleres helt uavhengige av hverandre. Lykke til! (y)
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Blir spennende å se hva Hegel svarer :)
    Er vel antageligvis ikke så mye å svare annet enn ikke koble line out til en effektforsterker. Hva line out skal/kan brukes til da er forsåvidt et interessant spørsmål.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Det handla også om at SINAD målinger på effekt delen hadde betydelig dårligere prestanda enn mange andre forsterkere i prisklassen. Noe er råttent her, håper det er Amir's målinger.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Det handla også om at SINAD målinger på effekt delen hadde betydelig dårligere prestanda enn mange andre forsterkere i prisklassen. Noe er råttent her, håper det er Amir's målinger.
    Tja, de forsterkermålingene er vel sånn midt på treet og samme "ball park" som andre Hegel forsterkere jeg har sett målinger på. Ikke klasseledende på noen måte, men jeg tipper den er god nok til å være transparent for det menneskelige øret i de fleste oppsett. Jeg tviler vel på at målingene er feil, men vi får se.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.438
    Antall liker
    35.249
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Snakker vi om en stor tabbe av Amir her. Hvor seriøst skal vi ta hans målinger?
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Snakker vi om en stor tabbe av Amir her. Hvor seriøst skal vi ta hans målinger?
    Vil si det er en stor tabbe og ikke sjekke hvordan den er konstruert før man publiserer så negative måledata. Forumet hans er ganske høyt aktet i visse kretser. Til tider hersker det gapestokk tendenser blant medlemmene som poster der.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Vil si det er en stor tabbe og ikke sjekke hvordan den er konstruert før man publiserer så negative måledata. Forumet hans er ganske høyt aktet i visse kretser. Til tider hersker det gapestokk tendenser blant medlemmene som poster der.
    Meh, selv før klipping så måler den dac'en i USB dongle territorium med SINAD på ca 80. Hvis dac målingene er korrekte så bør Hegel redesigne den delen av forsterkeren. Resten av pakka er helt ok og en slik alt-i-ett unit bør være attraktivt på hifi-markedet.
    At noen ASR medlemmer går helt av skaftet får så være, de hadde nok ikke kjøpt Hegel uansett målinger, med mindre prisen hadde vært $200 da.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.428
    Antall liker
    12.517
    Sted
    Sørlandet
    Det blir spennende å se tilsvaret fra Hegel for slike katastrofemålinger kan dem umulig være bekjent med.

    -BB-
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Det blir spennende å se tilsvaret fra Hegel for slike katastrofemålinger kan dem umulig være bekjent med.

    -BB-
    Jeg synes egentlig ikke dette er katastrofemålinger. Det er denne line in/dac tingen som man behøver en gjennomgang av. Det er mulig at målingene ikke sier noe om dac'en i det hele tatt, men det får vi forhåpentligvis klarhet i snart. Når man fikk den type måling på dac delen så mener jeg egentlig at Amir burde kontaktet Hegel før han publiserte målingene. Han har gjort feil før og selvom det har blitt korrigert så finnes fremdeles de originale målingene og vurderingene der også, noe som ikke er heldig synes jeg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn