Heed's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    Moiz: Takk for det. Av en eller annen grunn mangler 'koblingsskjemaet' midt på terminalplata på mine høyttalere.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    På tide med en liten oppdatering. Hadde en lengre godstund i stresslessen i går kveld/natt. Kjørte på med alt fra ho Kari, klassisk musikk instrumentelt og opera, countryballader, U2 og AC/DC. Lavt volum middels volum og høyt. NAD M3 er en virkelig god forsterker så den har ikke problemer med å dra til når det kreves.


    Jeg oppdaget ganske fort at også Enigma har godt av å vinkles inn mot lytteposisjon. Da sitter lydbildet som det skal; stort og homogent. Selv om det er små høyttalere oppleves ikke lyden som 'lavtliggende'. Tvertom, god bredde og høyde og med nok volum i midten på vokaler og det som er ment å være midt i lydbildet.


    NADen har to høyttaler-utganger A og B. Disse kan betjenes uavhengig med et par knapper på fjernkontrollen. Her skulle det kjøres sammenlignende test mellom veteranene (HF 275 Helios) og jyplingene fra Heed. Hf-ene ble koblet til og plassert utvendig for Enigmaene og vinklet ganske kraftig inn mot lytteposisjon pekende rett på meg der jeg satt. Utfra sånn som jeg husket det hele ventet jeg egentlig ikke så stor forskjell.


    Men det var det. Enigma er nok litt mer effektive og spilte med litt høyere nivå, men dette var mye mindre enn forventet- Den umiddelbare forskjellen lå i lydbildet. HFene virket usammenhengende i sammeligning med Enigmas uanstrengte måte å smelte sammen kanalene til ett stort lydpanorama foran deg. HFene delte opp lyden påfallende mye mer. Nå stod de riktignok litt bredere plassert, men de var vinklet direkte inn mot meg. Stemmer og instrumenter står for så vidt i senter når de skal, men det er myere lavere volum på et vis, man må tenke og 'mane' fram senteropplevelsen mye mer enn på Heed, der alt bare er 'riktig'- Lukket jeg øynene kunne jeg sverget på at det var en senterhøyttaler som hjalp til i midten der....Men altså: Også Enigma måtte vinkles innover. Det hjalp bare så mye mer enn på HFene.


    Tonalt: Enigma spiller fyldigere, med et deilig lite løft i 'bassgitarområdet'- Dette kledte egentlig all musikk fra klassisk til U2 (du verden hvor dårlig lydkvalitet det er på Joshua Tree!) på Kari Bremnes ble det egentlig litt for mye av det gode. Hfene spilte magrere og subjektiv litt gråere. De er nok strengt tatt mer detaljerte og egnet til innsikt i detaljene- Diskanten er for eksempel mye bedre på HFene. Dynaudiodiskanten slår Morel'en i Ennigma på både å være mer utstrakt men samtidig være helt fri for sibilanter - en uvanlig og sjelden kombinasjon. Enigma er litt forsiktigere i toppen og sibilantene merkes vanligvis ikke, men på Kari Bremnes hører man godt forskjell.

    Summasummarum: Enigma slår mine gamle følgesvenner 3-1 og blir stående. De gir en lettflytende, deilig lyd med et attraktivt lydbilde som er både stort og homogent over hele scenebredden samtidig som man likevel lett plasserer instrumenter spredd utover. Alt røres ikke sammen i en diffus smørje, noe som man kanskje mistenke gitt konstruksjonen på Enigma. Klangen er ren, fyldig og jevn, men et varmetilskudd i øvre bassområde som kler det meste av innspilt musikk, slik jeg ser det. De spiller ikke egentlig dypbass, og diskanten er som sagt litt under det man kunne håpe på, men i sum er dette så langt den beste høyttaleren jeg har hatt.

    PS: Å ha en forsterker med fjernbetjent bytte mellom to høyttalerpar er gull verdt i en situasjon der man skal sammenligne høyttalere. Jeg trodde nå jeg kjente mine gamle ganske godt og mente vel at forskjellen ikke var så stor etter den første uka med Heed alene. Men ved direkte sammenligning er forskjellene mye større enn jeg trodde.
     
    Sist redigert:

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    Hva er forskjellen på denne og vanlig Enigma og Envoy?
     

    Zeitgeist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Innlegg
    1.509
    Antall liker
    1.572
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    Melder meg inn i klubben med 2 stk obelisk pm. Virker veldig solid bygget og langt kraftigere enn størrelsen tilsier.
     

    kjetil200

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Innlegg
    398
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    14
    Har googlet uten å finne noe veldig relevant. Er det noen som har testet dac 2,1 kortet i Obelisk mot frittstående dac'er? Jeg har en Rega DAC og lurer på å bytte den ut med dac-kortet i forsterkeren da jeg kun har en digital kilde uansett.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Tror man må opp i Obelisk mk3 for å bruke DAC 2.1-kortet? Det mindre kortet har ikke fått like bra omtaler. Det er nok bra til prisen, men det blir vel hipp som happ om det er bedre enn Rega Dac.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Da tror jeg det er en god løsning, selv om det kanskje ikke spiller helt på høyde med den separate DAC'en.
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Noen som har hørt grand enigma og "vanlige" enigma, som har noen inntrykk/meninger om forbedringene i grand?
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.047
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Var hyggelig å bli Heed venn.. :)

    IMG_20160406_224339.jpg
     
    N

    Naca4

    Gjest
    En Ion Obelisk 2 produsert i Wales 1989-90 står og spiller her nå. Dette er en forgjenger til Heed Obelisk. Er en god del kraftigere en Naim Nait 1 eller Nait 2 og den spiller meget bra.

     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har hørt grand enigma og "vanlige" enigma, som har noen inntrykk/meninger om forbedringene i grand?
    Jeg har vanlige Enigma i stua. Synes de spiller helt nydelig - NÅR de blir avlastet av en subwoofer i bassen. De går reltivt dypt uten sub også, men da synes jeg bassen blir litt utflytende og grøtete, noe som preger hele lydbildet. Men når jeg lar suben ta det som skjer under 80-90 hz, blir det fenomenalt. Så jeg vil tippe at grand enigma er mer solide i bassområdet også. Ellers er det jo høyttalere som er bedre på å skape et stort lydbilde enn på nitid presisjon og oppløsning. Har lenge vaklet frem og tilbake mellom dem og et par aktive monitorer jeg har stående. Monitorene mine gir en helt annen oppløsning og presisjon, men er ikke i nærheten av den luftigheten og storslagenheten enigmaene får til. Jeg vil tippe at grand enigma kanskje har enda bedre drivere enn vanlige enigma, og dermed har enda bedre detaljer og presisjon. Men har ikke hørt dem, så jeg vet ikke.

    Håper dette var til litt hjelp. Skal forøvrig prøve å romkorrige/equalize enigmaene med Dirac live i løpet av uka, når jeg får macen tilbake fra reparasjon. Kan evt fortelle om erfaringene med det, og om det evt rydder opp i bassen også uten hjelp av sub.
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hei

    Kjøpt meg en brukt Heed Obelisk DA
    Må få testet dette mye mer, men først tenkte jeg, lavere trøkk?
    Nei, bare full kontroll og borte var bomybassen i rommet som har vert på alle andre DACer jeg har hatt.
    Og jeg som var redd høyttalerne var for store for stua. :)

    Dette smaker fugl og HI-END :)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hei

    Kjøpt meg en brukt Heed Obelisk DA
    Må få testet dette mye mer, men først tenkte jeg, lavere trøkk?
    Nei, bare full kontroll og borte var bomybassen i rommet som har vert på alle andre DACer jeg har hatt.
    Og jeg som var redd høyttalerne var for store for stua. :)

    Dette smaker fugl og HI-END :)

    Stille her.. Hører alle bare på musikk? :)

    Fortsatt imponert over dacen.

    Det er dacen sin det ja. :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Kjøpt meg en brukt Heed Obelisk DA
    Må få testet dette mye mer, men først tenkte jeg, lavere trøkk?
    Nei, bare full kontroll og borte var bomybassen i rommet som har vert på alle andre DACer jeg har hatt.
    Og jeg som var redd høyttalerne var for store for stua. :)

    Dette smaker fugl og HI-END :)

    Stille her.. Hører alle bare på musikk? :)

    Fortsatt imponert over dacen.

    Det er dacen sin det ja. :)
    Jo, man spiller musikk! :)

    På min jobb (åpent kontorlandskap), spiller jeg med nettopp denne DAC'en, den mater i sin tur Trafomatic Audio Experience Head One, over på diverse hodetelefoner, som oftest Beyerdynamic DT 770 Pro (250 Ohm). Det er ikke tilfeldig at jeg har valgt denne DAC'en. Jeg forstår at du kan oppleve den som litt lett nedover, for øvrig har den litt forskjellig karakter om du benytter "Direct" eller "Line" utgangen, der sistnevnte har litt mer fylde, men også mister noe luft og detaljer.
    En litt oversett DAC, har jeg inntrykk av, med klangkarakter som er sjelden, og selv om det tar litt tid før den kryper under huden på deg, så griper den skikkelig, når den først finner veien. Egentlig DAC'enes svar på Kudos høyttalere! :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hei

    Kjøpt meg en brukt Heed Obelisk DA
    Må få testet dette mye mer, men først tenkte jeg, lavere trøkk?
    Nei, bare full kontroll og borte var bomybassen i rommet som har vert på alle andre DACer jeg har hatt.
    Og jeg som var redd høyttalerne var for store for stua. :)

    Dette smaker fugl og HI-END :)

    Stille her.. Hører alle bare på musikk? :)

    Fortsatt imponert over dacen.

    Det er dacen sin det ja. :)
    Jo, man spiller musikk! :)

    På min jobb (åpent kontorlandskap), spiller jeg med nettopp denne DAC'en, den mater i sin tur Trafomatic Audio Experience Head One, over på diverse hodetelefoner, som oftest Beyerdynamic DT 770 Pro (250 Ohm). Det er ikke tilfeldig at jeg har valgt denne DAC'en. Jeg forstår at du kan oppleve den som litt lett nedover, for øvrig har den litt forskjellig karakter om du benytter "Direct" eller "Line" utgangen, der sistnevnte har litt mer fylde, men også mister noe luft og detaljer.
    En litt oversett DAC, har jeg inntrykk av, med klangkarakter som er sjelden, og selv om det tar litt tid før den kryper under huden på deg, så griper den skikkelig, når den først finner veien. Egentlig DAC'enes svar på Kudos høyttalere! :)

    Mvh
    Håkon Rognlien


    Takke være din test, jeg kjøpte den.. men las og mange andre tester etterpå. Hjelpes så mye skryt den får.

    Jeg kommer nok ikke til å selge denne dac'en nei.
    Virker som forsterkeren fikk 100 watt mer, minst, da bassen ble strammet opp ganske så mye. Tok bare sekunder fra jeg lurte på om den var tynn til jeg skjønte at nei, bare kontroll til tusen. :)
    Lyden gikk fra HIFI til HI-END hos meg , med denne DAC'en :)
     

    eirike

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    95
    Antall liker
    80
    Sted
    Hamar
    Torget vurderinger
    1
    Melder meg på som venn av Heed etter min siste ervervelse, Obelisk DT. Foreløpig ikke fått gjort meg veldig godt kjent med denne, men det jeg har hørt så langt gjør meg meget fornøyd med kjøpet. Det er da en bra start på et bekjentskap:) Koblet den sammen med en Primare DAC 30 via optisk, da dacen må til service for igjen å reagere på coax. Skjønner det slik at coax som regel er det foretrukne, så gleder meg til å teste det. Serviceinnstillingen til Moiz audio bør vel igjen applauderes, imponende!
    IMG_20170507_194327513.jpg
    IMG_20170507_194342804.jpg
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Oppgrader dac med 2 nye kort.
    1 kort for programvare og nå virker usb på windows 10 :)
    1 Kort for Lyd. Enda bedre vart det.

    Pris for begge kort var vel rett under 5000,-

    Storfornøyd. :)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    HIFI+ som jeg anser å være seriøs, skriver i en test (google oversetter):

    En gang for å spekulere på hvorfor noen kan vurdere å kjøpe en CD-transport i 2011 og en gang til for å prøve å plassere denne kombinasjonen i det store CD-spillerhierarkiet. Faktisk løste begge spørsmål seg om sekunder, for nettopp samme grunn. Lydkvaliteten - det nærmeste jeg kan komme til Heed-lyden, er trolig en Audio Research-CD-spiller. De to har samme stramme fokus og uanstrengt musikalitet.

    https://translate.google.no/translate?hl=no&sl=en&tl=no&u=http%3A%2F%2Fwww.hifiplus.com%2Farticles%2Fheed-obelisk-dt-cd-transport-da-dac-hi-fi-79%2F&anno=2

    Gode skyssmål dette.
    Og der kan jeg stille meg bak. :)
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Etter noe feilsøking pga skjevt noe krympet lydbilde med litt forvrengning i en kanal er feilen detektert til Heed dac`en.Noen som har opplevd noe lignende?
     

    Moiz Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Innlegg
    4.144
    Antall liker
    777
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    123
    Etter noe feilsøking pga skjevt noe krympet lydbilde med litt forvrengning i en kanal er feilen detektert til Heed dac`en.Noen som har opplevd noe lignende?
    høres ut som en defekt utgangskondensator
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Etter noe feilsøking pga skjevt noe krympet lydbilde med litt forvrengning i en kanal er feilen detektert til Heed dac`en.Noen som har opplevd noe lignende?
    Nei

    Send den inn. Den fortjener å være i orden.

    Tips, oppdater kortene og :)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    [/QUOTE]


    Driver til nye kortet i dac?

    Det som jeg lastet ned fra Heed virket ikke etter jeg resatte pc-windows 10. Mulig det skyldes windows 10 oppdatering?

    Men dette som ligg klart for nedlasting i link, virker: https://www.xmos.com/support/tools

    Gratis, bare å registrere seg. :)
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Er den bedre enn Black Dragon som du hadde før?
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Interessant dac, får teste den hvis jeg kjøper meg en forsterker uten innebygd dac.
     

    dotn

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.02.2011
    Innlegg
    84
    Antall liker
    134
    Torget vurderinger
    1
    Kommer den nye integrert " Lagrange" fra Heed Audio.

    64499257_2298965763527661_8674403022320697344_o.jpg


    Heed-Lagrange-br-Amplificateur-Integre.jpg


    62643559_2298965770194327_7104932787366395904_o.jpg


    62596423_2298965960194308_6599015369661218816_o.jpg


    62524563_2298966000194304_1804703390437998592_o.jpg


    HEED-HEED-LAGRANGE-11 (1).jpg


    HEED-HEED-LAGRANGE-11.jpg
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Limer inn det jeg skrev i MI tråden.


    MI er jo bra som vi vet. Eller ekstremt bra.
    Fikk DAC i posten som jeg skal bruke til rom nr 2.
    Testet den nå på stue anlegget mot Heed sin DAC.
    Bel Canto DAC 2.5

    Mye skryt av DAC 2.5 på nettet. Veldig mye skryt.
    Sett og at folk sier den er mye lik Hegel HD 25 som jeg ikke har testet.

    Så hvordan ble dette her?

    Vart litt skuffet faktisk..
    Vist er den god, men at Heed er så mye bedre er overraskende for meg.
    Nå skrev H.Rognlien i en test at Heed var helt der oppe med HI-END dacene.
    Det har han da jammen rett i tenker jeg nå.

    DAC 2.5 spiller bra, men den er ikke helt der oppe.
    Alt er mer klart og bedre dynamikk og skiller mer på bassen hos Heed.
    F.eks pianoet, når en slår en tone..så plinger det mye klarere og dynamisk på Heed.
    DAC 2.5 er litt mer diffus på en måte.

    Så dere som er i markedet etter en dyrere DAC bør høre Heed (med de nye korta).

    MI skilte godt på disse to DACene.
    Flott elektronikk som låter fortreffelig og som er ypperlig til å skille annet utsyr.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn