HDMI-mysterium?

RealMonkey

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.09.2010
Antall liker
559
Sted
Lillestrøm
Hei!

Jeg har en headless pc i racket for streaming og dsp-funksjoner. For å å gjøre målinger og innstillinger, og i det siste også noe annet arbeid, bruker jeg tv'en som skjerm, tilkoblet med HDMI. Jeg har også en tvboks tilkoblet tv'en. Nå til spørsmålet: når pc'en har vært tilkoblet en stund og ikke vært bruk, blir bildet "rart". Dvs det blir en slags "skygge" på teksten, og en slags "hyperkontrast". For å avhjelpe dette, skifter jeg bare til en annen input (tv) og tilbake, og da er problemet borte igjen. Dette er altså et lett løsbart problem, men jeg lurer på hva som skjer, og om noen vet noe om dette fenomenet?

På forhånd, takk.

Eyvind

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
5.494
Høres ut som TVn kløner til synkronisering. Kan aktivere eller deaktivere sjermsparer på pc gjøre noe? Evt testet en annen oppløsning for å sjekke om TV henger bedre med.

Sist redigert:

RealMonkey

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.09.2010
Antall liker
559
Sted
Lillestrøm
Ja, takk, kan hende det har noe å si. Ingen aktiv skjermsparer eller liknende på pc. Kan prøve en annen oppløsning også.

Wiim

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.02.2025
Antall liker
81
Sted
Akershus
Min erfaring er at den har stått på for lenge. Restart fikser problemet hos meg.

RealMonkey

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.09.2010
Antall liker
559
Sted
Lillestrøm
Ja, jeg lever godt med å bare skifte til den andre hdmi-inngangen og tilbake, så det er et marginalt problem. Takk for innspill! Hvis jeg gidder, kan jeg poste en skjermdump når jeg kommer hjem (hvis det "rare" har oppstått igjen)

Eyvind

Topp Bunn