HC's lille reise inn i musikkens store univers...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    Ellers tok jeg meg en tur til Hadeland, riket for sautjuver og hvor GRISgrendt gir nye dimensjoner.. Uansett, der ble to byggverk plukket opp, gratis. Får jeg spiriten over meg kan en ihvertfall bruke dette til å lære litt.. Gleder meg.. Nok skrål fra denne nissen, sayonara.. 😊

    Vis vedlegget 654417
    Mangler bare diskant nå, så begynner det å ligne noe :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mangler bare diskant nå, så begynner det å ligne noe :)
    Tviler på at det er så enkelt.. Kanskje det kan fungere som en midbass løsning for noe dærøig under 35 tror jeg ikke de går.. :giggle:


    Rolig helg før fjelltur til uka. Har hatt besøk av en motor-interessert kompis. Han hadde med gave. Selv ser jeg på slike produkter som lurium..

    1596717776569.jpg


    Rart hvor kreative folk blir når det gjelder å prakke løsninger for de som driver med en hobby.. Hifi som hobby er ikke unikt når det gjelder snakeoil ihvertfall.. Men innimellom er det bare deilig å flyte med, la ting som de er. Belønning for min del i dag var å la nevøen min sitte på, etter han fikk fylle på snakeoil.. Å se han happy var den beste "effekten"..

    1596807643659.jpg


    Etter at muttern har vært her å malt litt akustikkplater må jeg til med plassering av høyttalere igjen. Ser det som en nyttig øvelse med langt større effekt enn det meste annet av tweaks...

    1596717799751.jpg


    Rommet kan såklart bli bedre, men en får greie seg med det en har. Finnes et par stuer her inne som egner mer for nips og te, enn øl og musikk... :giggle:

    FB_IMG_1595792192582.jpg


    Den der gjelder begge steder... :ROFLMAO:
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Da får hifi være hifi, og musikk blir motorbrøl og vindstøy,ingen besøkende er meldt fra vest og fjellet kaller.. :giggle:.. Tre dager i Rondane med været som er meldt, blir topp.. Dragen tar bil, hun har vært med meg før på slike... Dvs, en slik, leid for anledningen... :cool:


    1596957689953.jpg
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 654748

    Rart hvor kreative folk blir når det gjelder å prakke løsninger for de som driver med en hobby.. Hifi som hobby er ikke unikt når det gjelder snakeoil ihvertfall.. Men innimellom er det bare deilig å flyte med, la ting som de er. Belønning for min del i dag var å la nevøen min sitte på, etter han fikk fylle på snakeoil.. Å se han happy var den beste "effekten"..
    Rent teknisk er det ikke nødvendigvis feil det som loves av "luriumet".

    Er det en oktanbooster, betyr altså det at du kan øke kompresjon uten av du får tenningsbank. Du får samme effekt av å tilsette bly i bensinen, men ettersom dette ikke er lov, har det vært forsket fram andre stoffer med samme effekt. I tillegg kan det tisettes stoffer med enda høyere energiinnhold enn bensin, slik at du kan få en (mikroskopisk) effektøkning fra drivstoffet, men den virkellige effektøkningen kommer selvfølgelig ikke før du rent faktisk øker kompresjon på en eller annen måte. (Høvler toppen, setter inn turbo etc...)
    Det som derimot skjer om du tilsetter okanbooster i drivstoffet til en normal motor, er at du faktisk flytter selve tenningstidspunktet, og dermed makstrykket i sylinderen til et litt senere tidspunkt, og dermed taper du litt effekt. Har du Lambda-sonde eller lignende løsning, vi dette justere seg selv, men en eventuell effektøkning vil ikke oppnås annet enn ved det eventuelle økte energiinnholdet i drivstoffet.

    So there you have it. Stoffet virker sikkert, men det er beregnet på motorer med såpass høy kompresjon at lovlig drivstoff skaper tenningsbank.
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ingen tenningsbank, enda jeg kjører med 98 oktan Håkon.. Men effekten er jrg uansett usikker på.. :giggle:

    Uansett, fremme. Litt mør i skinka og støl i skuldrene... Men happy..

    20200809_163854.jpg


    Rondane innfrir, som vanlig. Vurderer å teste et bad i morgen, om været blir som nå. Tror det er kaldt.. :p

    20200809_163936.jpg


    Ikke strøm eller innlagt vann, slik skal hyttetur være :giggle:
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.196
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Ingen tenningsbank, enda jeg kjører med 98 oktan Håkon.. Men effekten er jrg uansett usikker på.. :giggle:

    Uansett, fremme. Litt mør i skinka og støl i skuldrene... Men happy..

    Vis vedlegget 654949

    Rondane innfrir, som vanlig. Vurderer å teste et bad i morgen, om været blir som nå. Tror det er kaldt.. :p

    Vis vedlegget 654950

    Ikke strøm eller innlagt vann, slik skal hyttetur være :giggle:
    Ser meget idyllisk ut. :) Kos dere!
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Takk Zulu. Dagen har gått med til 2,5 mil rundt et vann. Angrer ikke, ihvertfall ikke med så trivelig selskap, Dragen og Ulven. Ulven prøvde etter beste evne å kverke ei ku og et par sau så jeg måtte stå på litt, 50 kg bremser ikke lett med forhjulstrekk i fullt trav.. :ROFLMAO:

    1597071633838.jpg


    Tror egentlig Ulven var litt imponert over hvor mye ei ku kunne markere... Her gjaldt det å sette skapet rett, en er da ikke noe vanlig pyntebikkje
    1597071853625.jpg


    Uansett, naturen er vakker her oppe. Og jeg innbiller meg at vi moderne mennesker har godt av å komme oss ut av betong-jungelen..

    1597071808428.jpg


    1597071867413.jpg


    Det skal dog innrømmes at uttrykket "smekk på pung" fikk en ny dimensjon når en kom tilbake til utgangspunktet, ca 2,5 mil. Nå er en ikke bare mindre pen, men gammel også.. :unsure: :ROFLMAO:

    1597072641514.jpg
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.695
    Antall liker
    37.938
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Flott plass HC :) du har nok rett i at en burde bruke naturen mere, godt for sjela

    mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Flott plass HC :) du har nok rett i at en burde bruke naturen mere, godt for sjela

    mvh
    Ja, se til andre land, Kina, Brasil osv! Der er de mye flinkere til å bruke naturen! Bygger storbyer, industri og brede veier! Her til lands er det bare skau og ubrukte ressurser!
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Her brukes naturen. Et lett drag av sensommerbris leker blandt snorer og stenger. Solen
    42CB350E-5713-4E85-8ADF-242B0CBD0D3E.jpeg
    sender sine siste stråler før den kryper i ly bak det store treet.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.929
    Antall liker
    27.650
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Morsomt HC! Furusjøen ble vurdert, men Gio og jeg trakk heller opp i høyden, til Gråhø. Pungen og Furusjøen ses
    til høyre i bildet. ;)

    84B60548-9E57-4414-8710-54880562F184.jpeg
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Morsomt HC! Furusjøen ble vurdert, men Gio og jeg trakk heller opp i høyden, til Gråhø. Pungen og Furusjøen ses
    til høyre i bildet. ;)

    Vis vedlegget 655162
    Vurderer en tur opp dit i morgen. Må vurdere litt, form, tid, hvor solbrent en er.. Å fytti h.. å det var kaldt vann.. Pungen er på grensen til fremmedord.. :oops:.. Men godt å føle en har gjort et realt dagsverk.. Ulven er helt toast..

    20200810_174452.jpg


    Men er like sliten jeg.. Fantastisk deilig..

    1597071790205.jpg


    Nye broer å krysse i morgen, gleder oss.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mens andre er heldige og kan nyte slott og glitter blir det her helt enkelt :giggle: . Men idag bærer det til topps og det blir bra. Har og de siste dagene vurdert å droppe ut litt, fordype meg i andre ting. Har og et tilbud som gjør at turen til Trondheim droppes muligens. Vi er heldige, som har aå mange tilbud :giggle:

    20200811_101200.jpg


    Edit: Tråden er stengt inntil videre pga. en liten pause fra hi-fi
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Da er en tilbake etter en, muligens, altfor kort pause. Det har uansett vært nødvendig, opphold på steder hvor hvitekledde frakker, kanyler og desinfeksjon er en naturlig kombinasjon gjør at livet bokstavelig passerte i revy,i en periode. Da blir hifi, musikk, og nytelse litt underordnet. Heldigvis har en fått støtte av venner, også blant folk her inne, og det varmer. Nå blir det rekonvalesens en periode, og det tror jeg blir fint. Lassemann er i gang med modding av en pre jeg har kjøpt. Riktignok gammel, men den kostet 1,5 månedslønn i nåværende kurs, den gang den var ny. Lagga skal bli med å få pusset opp mine gamle Omega og Longines ur, det ser jeg frem til.



    Så ja, en føler seg litt klemt av livet.. Men det gjør en istand til å sette virkelig pris på det. Sesongen for bil-hobby er også over, ihvertfall kjøring. Da blir det vel litt skruing..

    1599392336057.jpg


    Sparkler Audio ble solgt. Så nå trenger jeg et cd drev. EMC UP? Hmm.. Vet ikke, kikket litt på bevisfrond sin Rega. Men hatet å vente 8 sekunder på den, og vil sikkert hate det igjen..

    1600286681389.jpg


    Heldigvis er det litt på tv. Nye Disney+ med Mandalorian er smått genial. Hovedserien er alikevel på HBO. Ridley Scott, stor fan av han..
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.366
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Godt å ha deg tilbake blant oss friske(re) pasienter ved dette ganske utmerkede sanatorium.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    r2r cd-spilleren fra sparkler er kul.
    du skulle beholdt den, hcs.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Forsatt god bedring,(hvis det trengs ) og velkommen tilbake :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    r2r cd-spilleren fra sparkler er kul.
    du skulle beholdt den, hcs.
    Du har muligens rett i det.. Lista med ting en burde beholdt begynner å bli lang.. Og det betyr ikke at en har blitt klokere, snarere tvert imot..
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Forsatt god bedring,(hvis det trengs ) og velkommen tilbake :)
    Takk J. Joa, sofaen sin mange gleder for være nok en periode.. :LOL:. Hva skjedde med deg? Gato, og nå Kina amp og rør-rulling som er nesten verre enn i gamle dager.. :)
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Takk J. Joa, sofaen sin mange gleder for være nok en periode.. :LOL:. Hva skjedde med deg? Gato, og nå Kina amp og rør-rulling som er nesten verre enn i gamle dager.. :)
    savnet rør rett og slett :), skal beholde begge deler, er veldig fornøyd med Gato forsatt, men vanskelig å rulle rør på den
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Tilbake i folden med friskt mot og barnlig iver! Har vært vanskelig å holde skipet på stø kurs uten størrmann ved roret! Velkommen tilbake bror! :)
     
    • Love
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tilbake i folden med friskt mot og barnlig iver! Har vært vanskelig å holde skipet på stø kurs uten størrmann ved roret! Velkommen tilbake bror! :)
    Takk min venn. Når tåka letter av opiater og klø-salve skal jeg belemre deg med mitt nærvær :).. Det har vi fortjent, begge to..
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    ...du må gjerne komme tåkete om du har med noen jazzdrops til meg også! :sneaky:
     
    • Haha
    Reaksjoner: HCS

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.196
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    HCS back in action! . Blir straks mer interessant å være på sentralen da. Vælkømmin tilbake :)
     
    • Love
    Reaksjoner: HCS

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.563
    Antall liker
    7.519
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Hyggelig å se innlegg fra deg igjen, har lurt på hvorfor det har vært så stille den siste tiden. Masse god bedring :)
     
    • Love
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Takk karer, dette er rørende :). Gleder meg til å komme i gang mer med hifi igjen, selv om det så mørkt ut en periode..

    FB_IMG_1600430608786.jpg


    Jeg tror uansett at livet på sofaen for min del er så sunt,spiser alt for mye.. Og så er Dragen snill og Ulven ligger å snorker godlynt ved siden av meg.. Dagens første oppgave blir å få sendt en forsterker for Milenko. Er mellommann så da er det bare å ordne opp..
    FB_IMG_1600376889656.jpg


    Holder en ikke dampen oppe så ser en slik ut i november.. Ikke at det er så langt unna allerede..
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.695
    Antall liker
    37.938
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Godt å se det er liv i karen :) God bedring HC
    Høsten er i gang og det er på tide å sparke liv i Hifi en igjen

    mvh
     
    • Love
    Reaksjoner: HCS

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Godt å se deg tilbake :)
    God bedring!!

    "Raised By Wolfes" er vel foreløpig kun ute på TNT streamingen til Altibox, selv om den sikkert kan "jukses" på plass via andre løsninger?!
    Håper at den blir tilgjengelig på andre plattformer etterhvert. Og at det slippes flere episoder enn en og en.
    Serien virker utrolig bra!
     
    • Love
    Reaksjoner: HCS

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Godt å se deg aktiv igjen. Ikke fått med meg hva som har skjedd, men god bedring og lykke til i din videre søken i hifi universet :)
     
    • Love
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Godt å se deg tilbake :)
    God bedring!!

    "Raised By Wolfes" er vel foreløpig kun ute på TNT streamingen til Altibox, selv om den sikkert kan "jukses" på plass via andre løsninger?!
    Håper at den blir tilgjengelig på andre plattformer etterhvert. Og at det slippes flere episoder enn en og en.
    Serien virker utrolig bra!
    Ja, det er via TNT jeg har den nå. Enig i at det er døvt med en og en episode. For en Star Wars geek har The Mandolorian vært en fornøyelse. Og Tenet på kino, meget bra.. Gratulerer med hønn, gode høyttalere :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Godt å se deg aktiv igjen. Ikke fått med meg hva som har skjedd, men god bedring og lykke til i din videre søken i hifi universet :)
    Takk mister. Nu går alt så meget bedre, tror jeg. Hva med deg, har du blitt singel mann? Langt verre er det at du vurderer å selge smykket fra Heed.. Den forsterkeren likte jeg, veldig. :)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Takk mister. Nu går alt så meget bedre, tror jeg. Hva med deg, har du blitt singel mann? Langt verre er det at du vurderer å selge smykket fra Heed.. Den forsterkeren likte jeg, veldig. :)
    Godt å høre :)

    Tja, sivilstatusen er et pågående eventyr.. vi sitter under samme tak enda, og det er vingling.. men det blir salg av hus og flytting uansett. Så får vi se hvilken vei det går.

    Nysgjerrigheten er tøff, men Heed overlevde primaluna som var innom på test.. og ja, det er en knakende god forsterker som er veldig lett å like.. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Av og til får man en vekker som ikke er av den snilleste sorten så godt å høre du er tilbake og klar for nye hifi eventyr!
     
    • Love
    Reaksjoner: HCS

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.232
    Sted
    Langesund
    Det var uhyggelige kontraster å lese innlegg 7574 og 7575. Livet byr på toppturer og nedturer.

    Håper du er på bedringens vei og nye "topper" kan bestiges.

    Vennlig hilsen Tor
     
    • Love
    Reaksjoner: HCS
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn