Harbeth

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Er enig at rosewood er en vinner. Men det er nesten umulig å finne bilder av Harbeth i sort ask, så jeg tenkte det kunne være artig med et bilde. Vil tro at hos noen vil sort passe inn. Men føler vel at man forbinder sort litt mindre med klassisk Harbeth utseende.
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Jeg har hatt en flott ettermiddag sammen med Kurtis i dag. Dro med et par sett med Harbethhøyttalere for å forsøke dem i det store lytteerommet hans. Skikkelig luft rundt høyttalerene. Blir litt mer avslørende da. Over 40 kvadratmeter, og høyt under taket.
    Tror Kurtis fikk et lite sjokk, og har begynt å fantasere om Harbeth nå. Vi fikk skikkelig høre hva Harbeth duger til i et bra lytterom.
    M30 og de små P3ESR:
     

    Vedlegg

    cardas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2007
    Innlegg
    2.773
    Antall liker
    789
    Sted
    Nøtterøy
    Skulle vært gøy å hørt der! :D
    Blir selv bare mer og mer interesert i disse fantastisk flotte Harbeth høyttalerne!

    Mvh
    Andreas
     

    kurtis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.12.2005
    Innlegg
    141
    Antall liker
    21
    Alltid trivelig å få besøk av Hagto, så jeg gledet meg til at han skulle komme innom en tur. Normalt så tester vi to ikke utstyr når vi møtes, men lytter til musikk og har gode samtaler om nærmest alt mulig som har interesse. Dette var derfor noe nytt - han skulle ha med 2 par Harbeht høytalere og en ny USB-kabel.

    De minste, P3ESR, har jeg hørt hjemme hos ham og hos Maxwell i Kr.sand. Størrelsen tatt i betraktning så imponerte de stort begge steder. Men hva med et større rom (ca 6x8m - 3,5m til skråtak/takhøyde samt åpent til underetasje)? M30 har jeg aldri sett eller hørt før.

    M30 ble tilkoplet først på medbrakte stativer og vi fikk et godt inntrykk av både størrelse og design. Min kone var innom og utbrøt spontant -"dette er jo slike som vi hadde på 70-tallet". Vi ble fort enige om at de likevel var vakre i all sin enkelthet. Vi startet forsiktig, men umiddelbart så fyltes rommet av en fantastisk "god" klang. Fyldig og rund, men på ingen måter slapp mellomtone - bass og masse krydder og detaljer oppover i frekvensområdene. Så, mer volum og trykk; mellombassen kunne tydelig kjennes i brystet/mellomgulvet og alt hørtes så vidunderlig naturlig ut. Ingen tendenser til tynn og slitsom og "overdetaljert" lyd- Dette kan man lytte til i timesvis uten å bli sliten eller lyttetrett, garantert, Musikk er herlig!

    P3ESR sine kvaliteter kom også tydelig fram og slektsskapet er det vel ingen tvil om. Men - disse "barneskoeskene" trenger nok 1-2 gode subber for å kunne fylle mitt rom og holde følge med M30.
    I tillegg så hadde altså Hagto med en USB-kabel som vi skulle prøve i stedet for min ganske så standard kabel mellom PC og HRT II+. Jeg valgte å kople denne fra igjen etter ca 1 minutt - men dette er nok en annen historie Takk for en fin og lærerik dag, Hagto!
     

    kurtis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.12.2005
    Innlegg
    141
    Antall liker
    21
    Beklager, men jeg må bare presisere litt iht test av USB-kabelen vi testet. Av og til er 1minutt nok til å ane at det fort kan oppstå en avhengighets følelse. Og det passer meg ikke akkurat nå!
    NB! tror nok ikke dette er tråden for eventuelle kabeldiskusjoner - bare så det er sagt.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    legg gjerne ut info om usb-kabel (merke og modell) for oss andre slik at folket med pc-avspeling kan prøve sjølv :)
     

    kurtis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.12.2005
    Innlegg
    141
    Antall liker
    21
    Hei - USB_kabelen er fra Cardas og jeg tror den heter "Clear".
    mvh
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hagto skrev:
    Jeg har hatt en flott ettermiddag sammen med Kurtis i dag. Dro med et par sett med Harbethhøyttalere for å forsøke dem i det store lytteerommet hans. Skikkelig luft rundt høyttalerene. Blir litt mer avslørende da. Over 40 kvadratmeter, og høyt under taket.
    Tror Kurtis fikk et lite sjokk, og har begynt å fantasere om Harbeth nå. Vi fikk skikkelig høre hva Harbeth duger til i et bra lytterom.
    .....
    Morsomt å se, Hagto.
    Spesielt siden jeg bl.a. vurderte Tonart Etera da jeg kjøpte Harbeth.
     

    gs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    235
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Ønsker alle Harbeth eiere og selvfølgelig andre musikkelskere en riktig god jul.
    Kos dere alle sammen.
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    GOD JUL




    God jul til alle som er så heldige å være eiere av Harbethhøyttalere, og selvfølgelig til alle dere andre som leser tråden og drømmer om Harbeth ;)
     

    friisand

    Medlem
    Ble medlem
    27.10.2008
    Innlegg
    25
    Antall liker
    15
    Hello alle i Harbethianere! Så er her en ny lykkelig ejer af Super HL5. Hørte Harbeth for et par år siden på en hifi-udstilling og lydindtrykket satte sig fast! Nu står der et par her og spiller flot sammen med Musical Fidelity A5 amp.
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    friisand skrev:
    Hello alle i Harbethianere! Så er her en ny lykkelig ejer af Super HL5. Hørte Harbeth for et par år siden på en hifi-udstilling og lydindtrykket satte sig fast! Nu står der et par her og spiller flot sammen med Musical Fidelity A5 amp.

    Gratulerer en masse!



    Her et par bilder til:
     

    Vedlegg

    hebri

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.07.2009
    Innlegg
    63
    Antall liker
    0
    Hagto skrev:
    friisand skrev:
    Hello alle i Harbethianere! Så er her en ny lykkelig ejer af Super HL5. Hørte Harbeth for et par år siden på en hifi-udstilling og lydindtrykket satte sig fast! Nu står der et par her og spiller flot sammen med Musical Fidelity A5 amp.
    Synes man ser rigtig mange bilelder af Harbeth der spiller på Plinius.

    Er det et særligt godt match?
     

    gs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    235
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Grattis Hebri. Du kommer nok til å spille mye musikk fremover.
    Oj oj Hagto, det rommet skulle jeg gjerne hatt. Harbeth, Accuphase og Lamm må låte nydelig.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Velkommen, Hebri.
    Det er fint å se at det kommer flere SHL5-eiere innpå her. Det er jo den mest solgte Harbeth-modell på verdensbasis, tror jeg.

    Så flotte bilder du finner, Hagto. Det inspirerer :)
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    ottone skrev:
    Så flotte bilder du finner, Hagto. Det inspirerer :)
    Takk for det.

    Det som er synd med Harbeth er at de er blitt så etterspurt at fabrikken ikke klarer å levere nok. Det er derfor blitt lang ventetid på høyttalerne. Store importører har mulighet til å kjøpe inn store kvantum av gangen, slik at de hele tiden har på lager. Dette har mindre importører ofte ikke økonomisk mulighet til.

    Harbeth setter også opp prisene nå med ca 10%.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    For en tid tilbake var det en diskusjon her angående priser på Harbeth. Noen som vet sikkert hva en må regne med å måtte gi for SHL-5 i kirsebær?

    For de som har prøvd både SHL-5 og Compact 7 ES-3; er det vesentlig mer bass i storebror? Har selv 7'ern og kunne nok ønsket en tanke mer bass, selv om jeg godt kan leve med bassen slik den er.
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    K.H. skrev:
    For en tid tilbake var det en diskusjon her angående priser på Harbeth. Noen som vet sikkert hva en må regne med å måtte gi for SHL-5 i kirsebær?

    For de som har prøvd både SHL-5 og Compact 7 ES-3; er det vesentlig mer bass i storebror? Har selv 7'ern og kunne nok ønsket en tanke mer bass, selv om jeg godt kan leve med bassen slik den er.
    Veiledende pris for SHL5 nå er ca 30000. Leveringstid er mange måneder, og ja de har tydelig merkbart mer bass enn C7ES3.
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.392
    Antall liker
    721
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Veiledende pris for SHL5 nå er ca 30000.
    Det var ett bra kjøp,jeg fikk beskjed før prisene går opp att jeg måtte regne med 35 000,- og 8 til 10 mnd ventetid :(
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Petterone skrev:
    Veiledende pris for SHL5 nå er ca 30000.
    Det var ett bra kjøp,jeg fikk beskjed før prisene går opp att jeg måtte regne med 35 000,- og 8 til 10 mnd ventetid :(
    De er verd prisen, og koster omtrent det samme nå som de gjorde for 2 år siden. Men 8-10 mnd ventetid er lenge, og forhåndsbetaling er noe dritt.

    Harbeth er ikke interessert i å øke produksjonen, så eneste løsningen er vel at vi slutter å skryte. Holde kjeft altså, evt. begynne å lyge litt. Trasig dilemma egentlig....
     

    friisand

    Medlem
    Ble medlem
    27.10.2008
    Innlegg
    25
    Antall liker
    15
    Hagto skrev:
    K.H. skrev:
    For en tid tilbake var det en diskusjon her angående priser på Harbeth. Noen som vet sikkert hva en må regne med å måtte gi for SHL-5 i kirsebær?

    For de som har prøvd både SHL-5 og Compact 7 ES-3; er det vesentlig mer bass i storebror? Har selv 7'ern og kunne nok ønsket en tanke mer bass, selv om jeg godt kan leve med bassen slik den er.
    Veiledende pris for SHL5 nå er ca 30000. Leveringstid er mange måneder, og ja de har tydelig merkbart mer bass enn C7ES3.
    Ja...der er mere bas i SHL-5. I det hele taget er der mere af det hele ;D Jeg ville først have købt Compact 7 men var ikke tilfreds med diskanten. Jeg er vant til Aurum Cantus Volla og den har klokkeklar diskant i verdensklasse. I forhold til den lyder Compact 7 alt for diskantsvag. Men SHL-5 har mere luft i toppen pgra superdiskanten.

    I Danmark er der ingen leveringstid hvis man vil have Harbeth i cherry. Jeg fik mine SHL-5 med det samme! :p
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    friisand skrev:
    Hagto skrev:
    K.H. skrev:
    For en tid tilbake var det en diskusjon her angående priser på Harbeth. Noen som vet sikkert hva en må regne med å måtte gi for SHL-5 i kirsebær?

    For de som har prøvd både SHL-5 og Compact 7 ES-3; er det vesentlig mer bass i storebror? Har selv 7'ern og kunne nok ønsket en tanke mer bass, selv om jeg godt kan leve med bassen slik den er.
    Veiledende pris for SHL5 nå er ca 30000. Leveringstid er mange måneder, og ja de har tydelig merkbart mer bass enn C7ES3.
    Ja...der er mere bas i SHL-5. I det hele taget er der mere af det hele ;D Jeg ville først have købt Compact 7 men var ikke tilfreds med diskanten. Jeg er vant til Aurum Cantus Volla og den har klokkeklar diskant i verdensklasse. I forhold til den lyder Compact 7 alt for diskantsvag. Men SHL-5 har mere luft i toppen pgra superdiskanten.

    I Danmark er der ingen leveringstid hvis man vil have Harbeth i cherry. Jeg fik mine SHL-5 med det samme! :p
    Jeg opplever ingen savn i diskanten med C7. Synes egentlig ikke de er så forskjellige fra mine tidligere Dynaudio Special 25, som går for å ha en fin diskant. Kan det være en mulighet for at diskanten i SHL5 er litt for fremtredende og kan gjøre dem litt slitsomme i det lange løp?
     

    hebri

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.07.2009
    Innlegg
    63
    Antall liker
    0
    hebri skrev:
    Hagto skrev:
    friisand skrev:
    Hello alle i Harbethianere! Så er her en ny lykkelig ejer af Super HL5. Hørte Harbeth for et par år siden på en hifi-udstilling og lydindtrykket satte sig fast! Nu står der et par her og spiller flot sammen med Musical Fidelity A5 amp.
    Synes man ser rigtig mange bilelder af Harbeth der spiller på Plinius.

    Er det et særligt godt match?
    Jeg ved ikke hvad der er sket med dette indlæg. Men noget er der sket.

    Jeg har ikke fået SHL5. Desværre :(


    Det er friisand der har fået dem.
    Jeg har vist fået citeret forkert da jeg spurgte om Plinius er et godt match til Harbeth. Jeg beklager misforståelsen
     

    friisand

    Medlem
    Ble medlem
    27.10.2008
    Innlegg
    25
    Antall liker
    15
    K.H. skrev:
    friisand skrev:
    Hagto skrev:
    K.H. skrev:
    For en tid tilbake var det en diskusjon her angående priser på Harbeth. Noen som vet sikkert hva en må regne med å måtte gi for SHL-5 i kirsebær?

    For de som har prøvd både SHL-5 og Compact 7 ES-3; er det vesentlig mer bass i storebror? Har selv 7'ern og kunne nok ønsket en tanke mer bass, selv om jeg godt kan leve med bassen slik den er.
    Veiledende pris for SHL5 nå er ca 30000. Leveringstid er mange måneder, og ja de har tydelig merkbart mer bass enn C7ES3.
    Ja...der er mere bas i SHL-5. I det hele taget er der mere af det hele ;D Jeg ville først have købt Compact 7 men var ikke tilfreds med diskanten. Jeg er vant til Aurum Cantus Volla og den har klokkeklar diskant i verdensklasse. I forhold til den lyder Compact 7 alt for diskantsvag. Men SHL-5 har mere luft i toppen pgra superdiskanten.


    I Danmark er der ingen leveringstid hvis man vil have Harbeth i cherry. Jeg fik mine SHL-5 med det samme! :p
    Jeg opplever ingen savn i diskanten med C7. Synes egentlig ikke de er så forskjellige fra mine tidligere Dynaudio Special 25, som går for å ha en fin diskant. Kan det være en mulighet for at diskanten i SHL5 er litt for fremtredende og kan gjøre dem litt slitsomme i det lange løp?
    Det kommer jo osse an på hvad man er vant til og hvilken diskant man foretrækker. Men SHL-5 er ihvertfald ikke trættende at lytte til! Mere behagelig og ørevenlig lyd har jeg aldrig før ejet! Jeg kan lytte til musik i timevis nu!
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Hagto skrev:
    K.H. skrev:
    For en tid tilbake var det en diskusjon her angående priser på Harbeth. Noen som vet sikkert hva en må regne med å måtte gi for SHL-5 i kirsebær?

    For de som har prøvd både SHL-5 og Compact 7 ES-3; er det vesentlig mer bass i storebror? Har selv 7'ern og kunne nok ønsket en tanke mer bass, selv om jeg godt kan leve med bassen slik den er.
    Veiledende pris for SHL5 nå er ca 30000. Leveringstid er mange måneder, og ja de har tydelig merkbart mer bass enn C7ES3.
    Noen som har formeninger om hvorvidt det er lett å få til en subwoofer sammen med C7ES3? Eller er det kanskje likevel slik at en oppgradering til SHL5 er å foretrekke? Mitt lytterom er rundt 35 kvm, med takhøyde 2,40 m.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    K.H. skrev:
    ...........
    Noen som har formeninger om hvorvidt det er lett å få til en subwoofer sammen med C7ES3? Eller er det kanskje likevel slik at en oppgradering til SHL5 er å foretrekke? Mitt lytterom er rundt 35 kvm, med takhøyde 2,40 m.
    Maxwell har brukt C7 og sub med suksess på demo (Horten etc.), og HFSer ivarlo har gjort det samme.
    Flere kommenterte at det fungerte fint, bl.a. i denne tråden
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,38638.msg857149.html#msg857149
    Du kan jo sende ivarlo en PM og spørre
     

    kurtis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.12.2005
    Innlegg
    141
    Antall liker
    21
    Hei Hagto - utrolig mange fine bilder du finner av div. Harbeth utgaver. Hadde vært spennende å få høre 40.1 i et passende rom engang!
    mvh
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    kurtis skrev:
    Hadde vært spennende å få høre 40.1 i et passende rom engang!
    mvh

    Så Harbeth M30 gav mersmak......
    Det er vel ikke tilfeldigvis ditt rom du tenker på? ;D

    Er nok mulig det en dag, Trond pleier ikke være vanskelig slik.




    Harbeth M30 med Wadia og Nagra:







    M40.1:
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn