Harbeth

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    Sitter å hører på et sett lånte Spendor SP3/1R2 her. Noen som har hørt denne og kan si litt om denne kontra c7-es3? Denne spendoren er litt mindre men skal ha forholdsvis lik lyd som harbeth'en.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.317
    Torget vurderinger
    49
    Sitter å hører på et sett lånte Spendor SP3/1R2 her. Noen som har hørt denne og kan si litt om denne kontra c7-es3? Denne spendoren er litt mindre men skal ha forholdsvis lik lyd som harbeth'en.
    Blir synsing fra min side da jeg ikke har hørt 3/1 R2, men R2 er tunet mer "detaljert" enn tidligere Spendor.
    Vil tro R utgaven er mer lik C7-ES3.
     

    ksr

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.02.2009
    Innlegg
    96
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    1
    Siden der ikke er mange billedestormere her, følger en lille håndfuld fra den store dag, hvor HL5 kom i hus. Det blev fejret, Deutz Brut, chips eller potetgull, som de også kaldes, en kniv til at åbne æskerne med, og en tragt til at fylde stativerne med. Stativerne er open frame. Uskarpe billede skyldes fotografen og højt adrenalinspejl. Kameret fejler ikke noget.

    L1020452.jpg
    L1020453.jpg
    L1020454.jpg
    L1020456.jpg
    L1020458.jpg
    L1020459.jpg
    L1020468.jpg
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    Sitter å hører på et sett lånte Spendor SP3/1R2 her. Noen som har hørt denne og kan si litt om denne kontra c7-es3? Denne spendoren er litt mindre men skal ha forholdsvis lik lyd som harbeth'en.
    Blir synsing fra min side da jeg ikke har hørt 3/1 R2, men R2 er tunet mer "detaljert" enn tidligere Spendor.
    Vil tro R utgaven er mer lik C7-ES3.
    Hmm, den R2-modellen er hvert fall alt for heftig og begeistret i øvre halvdel av registeret til at den er noe for meg. Det bør også være betydelig mer varme i Harbeth skal det i det hele tatt være noe å tenke på. Nesten sjokkerende hvor lite den Spendoren passer meg og mitt rom/utstyr her.

    Jeg kommer aldri i mål.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.317
    Torget vurderinger
    49
    Sitter å hører på et sett lånte Spendor SP3/1R2 her. Noen som har hørt denne og kan si litt om denne kontra c7-es3? Denne spendoren er litt mindre men skal ha forholdsvis lik lyd som harbeth'en.
    Blir synsing fra min side da jeg ikke har hørt 3/1 R2, men R2 er tunet mer "detaljert" enn tidligere Spendor.
    Vil tro R utgaven er mer lik C7-ES3.
    Hmm, den R2-modellen er hvert fall alt for heftig og begeistret i øvre halvdel av registeret til at den er noe for meg. Det bør også være betydelig mer varme i Harbeth skal det i det hele tatt være noe å tenke på. Nesten sjokkerende hvor lite den Spendoren passer meg og mitt rom/utstyr her.

    Jeg kommer aldri i mål.

    R2 er som sagt tunet litt "detaljert" i forhold til tidligere Spendor som nok har endel av fylden og naturlighet som du søker.
    Harbeth 30.1 var etter min mening tunet litt i samme leia, C7ES3 spiller naturlig behagelig og man blir aldri sliten i øra.
    Selv bruker jeg ProAc som er litt mer rocka (svinger mer) enn C7ES3, men har mye av naturligheten til denne, men det er endel forskjeller der også fra modell til modell.

    Disse spiller jeg på http://www.stereophile.com/standloudspeakers/792proac/#1iFCiVks1k7hTtdt.97
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Sitter å hører på et sett lånte Spendor SP3/1R2 her. Noen som har hørt denne og kan si litt om denne kontra c7-es3? Denne spendoren er litt mindre men skal ha forholdsvis lik lyd som harbeth'en.
    Blir synsing fra min side da jeg ikke har hørt 3/1 R2, men R2 er tunet mer "detaljert" enn tidligere Spendor.
    Vil tro R utgaven er mer lik C7-ES3.
    Hmm, den R2-modellen er hvert fall alt for heftig og begeistret i øvre halvdel av registeret til at den er noe for meg. Det bør også være betydelig mer varme i Harbeth skal det i det hele tatt være noe å tenke på. Nesten sjokkerende hvor lite den Spendoren passer meg og mitt rom/utstyr her.

    Jeg kommer aldri i mål.
    Jeg har C7-ES3. Har spilt på de i relativt lite og relativt stort rom og på et godt utvalg forsterkere. C7 låter alt annet enn tynt og skarpt. Vil vel heller påstå at de kjennetegnes av litt ekstra fylde og kropp.

    Om du er i Oslo må du gjerne komme å høre. Hadde jeg hatt noen passende stativer så jeg kunne jeg demonstrert i hovedanlegget også, men vi finner nok en råd med det.

    Velkommen.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    Takk for innspill karer! Bor på nordvestlandet og er såkalt dobbeltarbeidende så en Oslotur blir dessverre vanskelig å få til. Men tilbudet er mottatt med takk:)

    Vet ikke hvorfor det ikke vil seg, nesten alle høyttalere jeg har hatt innom de siste to tre årene har vært for massive i kvinnevokaler/ saksofon/ fiolin-området. Denne Spendoren er faktisk den verste sålangt, og med betydelig sibilanter i tillegg.

    Jeg får se etter Harbetheiere i Midt-Norge og spørre pent om et dagsbesøk med wienerbrød og kaffe. Folk med denne hobbyen er vanligvis enormt hyggelige og hjelpsomme.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Jeg får se etter Harbetheiere i Midt-Norge og spørre pent om et dagsbesøk
    Jeg etterspurte det samme i denne tråden for en tid siden, uten respons. I tillegg, vennlige som de er disse forhandlerne så er det ikke bare rett frem å deponere hjem. Høre dem i eget rom, i eget oppsett er essensiellt spør du meg. Om ikke det går kan man like godt kjøpe brukt Harbeth (når disse en sjelden gang dukker opp), prøve dem hjemme over tid og heller selge dem igjen om det ikke skulle passe. Om det skulle koste et lite tap, så er det verdt det spør du meg.

    Bestemte meg for Kudos istedet, den fikk jeg prøve hjemme, kanskje vil jeg prøve å eie Harbeth en gang i fremtiden.
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    7
    C7ES3 er kur mot lyttetretthet. Musikkelskerens valg

    Nesten alle high-end-høyttalere er slitsomme rundt 1-2 kHz, og gir lyttetretthet, i hvert fall i de fleste normale stuer. Harbeth har bedre mellomtone-elementer enn alle andre jeg har hørt, og er i tillegg voicet naturlig (blant annet for naturlig gjengivelse av tale). C7ES3 er i en egen klasse hva gjelder å låte naturlig og behagelig, samtidig som de er engasjerende og rocka nok. En musikkelskers klare valg. Har to par. På hytta og i hjemmekinoen. Og 40.2 i lyttestua. Supre, men også mer krevende. Lykke til! Også fra Østlandet
    IMG_2552.jpg
     
    Sist redigert:

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    Pokker så fine bilder, karer!

    C7ern er i mine øyne den mest harmoniske rent utseendemessig. Ikke for stor, ikke for liten og med akkurat de rette proporsjonene. Men: Lyden må sitte ordentlig skal jeg ikke få hetta og angermann enda en gang. Så jeg får vente på en anledning til å høre de. Aller helst hjemme, eventuelt hos forhandler eller eiere i felt.

    Rart hvordan en firkantig sak i enkel kirsebærfiner kan ha slik appell....
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    719
    Torget vurderinger
    4
    Pokker så fine bilder, karer!

    C7ern er i mine øyne den mest harmoniske rent utseendemessig. Ikke for stor, ikke for liten og med akkurat de rette proporsjonene. Men: Lyden må sitte ordentlig skal jeg ikke få hetta og angermann enda en gang. Så jeg får vente på en anledning til å høre de. Aller helst hjemme, eventuelt hos forhandler eller eiere i felt.

    Rart hvordan en firkantig sak i enkel kirsebærfiner kan ha slik appell....
    Ikke så rart egentlig...... det handler om hvordan de formidler MUSIKK ;)
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    ...javisst, men for en som aldri har hørt dem, bare lest og sett bilder, så har de altså en må-ha ved seg som er litt vanskelig å forstå, gitt et veldig upretensiøst utseende. Det er virkelig ikke vanskelig å finne høyttalere med større wow-faktor enn disse. Men likevel...:)

    Kjenner at jeg ønsker at jeg skal være i mål med et par slike. Men vi får nå se. Dvs. høre først.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.428
    Antall liker
    12.517
    Sted
    Sørlandet
    Jeg koser meg på hytta;

    IMG_0901.jpg


    IMG_0902.jpg


    IMG_0903.jpg


    P3' ene var en smule tørre så jeg ga kabinettene litt pleie;

    IMG_0904.jpg


    SHL5 spiller veldig fint på Mcintosh. Stort, åpent og deilig. P3 derimot fungerer ikke like bra og det mangler dynamikk. Det blir rett og slett for mye "varm rødvin" Jeg pakket ned Mcintosh og koblet opp dette settet;

    IMG_0905.jpg


    Her snakker vi en nær perfekt match i mine ører. En utrolig spilleglede med masse dynamikk som kler de små Harbethene veldig bra!

    Jeg bruker bildefunksjonen og importerer bildene rett fra min iphone så jeg må beklage at ikke bildene har riktig retning.

    Mvh
    -BB-
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Har lyst å prøve et par Harbeth og trenger litt veileding på modeller. Jeg har nå et par Kef 201/2 med Rel 5 sub som spiller veldig detaljer og fint men har lyst å prøve noe som ikke er i mangel på ord er mer livlig i presentasjonen. Har tidligere hatt et par Spendor S8e som jeg ikke fikk til å fungere hos meg, var ikke direkte dårlig men de ble for mørke og lite detaljerte for meg. Skal brukes i rom på ca 25m2 sammen med Phonosophie pre/effekt (4x45w) (eller Cyrus Pre/effekt som alternativ).
    Er også viktig at modellen spiller bra på lavt volum.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Etter å ha lest meg gjennom siste halvdel av denne tråden så virker det som om Super HL5 plus er den modellen jeg bør prøve. Men stemmer det at plassering av SHL5 plus er mer kritisk en f.esk M.30.1 og 7ES3?
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    482
    Antall liker
    459
    Sted
    Jar
    Jeg har ikke sammenlignet ulike Harbeth-modeller, men ef veldig fornøyd med mine Compact 7 ES-3. Åpen, naturlig og lettflytende lyd. Funker fint med både Audio Note OTO SE Signature (ved moderat volum), ASR Emitter I og div. Electrocompaniet. Jeg har også Audio Note AN-E LX, men foretrekker Harbeth. Pustelyder og detaljer kommer bedre fram på AN pga mer nivå i presensområdet, men Harbethene har ellers en fyldigere mellomtone og er mer homogene. Anbefales på det varmeste!
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.485
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Spilte i 27 kvm tidligere med M30.1 og vil ikke si de er på vanskelige å plassere.

    Phonosophie er nok et par hakk hvassere enn Cyrus. Har hørt/hatt begge.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Var SHL5 plus som jeg ser at noen mener er kresne på plassering, så M30.1 er et alternativ. Phonosophie er som du sier et par hakk opp fra Cyrus (men 3 x pris også) men litt usikker på om de er kraftige nok til min Kefene mine som liker mye watt, men 4x45w spiller bedre en 2x150w fra Cyrus. Blir nok vanskelig å selge Phonosophie settet så det er enklere å teste andre høyttalere.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.485
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Harbeth er lettdrevne. De er laget for typiske små, engelske forsterkere. Er vel bare 40.1 som er naskelig å drive.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Harbeth presenterer en ny modell på messen i München iflg Facebook.
    Er det en oppgradering av en eksisterende høyttaler som vanlig eller blir det en helt ny høyttaler tro?
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    719
    Torget vurderinger
    4
    Harbeth presenterer en ny modell på messen i München iflg Facebook.
    Er det en oppgradering av en eksisterende høyttaler som vanlig eller blir det en helt ny høyttaler tro?
    Ifølge det jeg kan lese på Harbethforumet blir det iallefall ikke noen gulvstående eller noe med bånddiskant....... blir noe i retning mer evolusjon enn revolusjon melder Alan, så da snakker vi vel oppgradering av en eksisterende modell igjen da ;)
     
    Sist redigert:

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Ja, stemmer det er 30.2 som er ny. Jeg så den utstilt på messa i München i dag.
     

    Festus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2010
    Innlegg
    1.263
    Antall liker
    3.112
    Torget vurderinger
    3
    30.2 allerede. Hva er nytt med de?
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Hei
    De har kommet med en 30.2 40th Anniversary modell. Denne blir laget i begrenset opplag og i en spesiell finish. Den blir dyrere enn M30.1.
    Den har WBT terminaler og bedre kondensatorer i delefilter pluss bedre kabler og nydesignet diskant.
    Erstatter ikke M30.1 som vil fortsette i sortimentet.
    Mvh Torry

    DSC_0002.jpg
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    719
    Torget vurderinger
    4
    Du må ikke legge de på gulvet på den måten der, de låter bedre stående på stativer ;)
    Grattis!
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har lenge vurdert et par C7ES-3. Basert på omtaler fra hfs-ere skal disse være svært musikalske og ganske gode allroundere.

    For min del trives jeg best med høyttalere med slike egenskaper; altså 'musikalske' i den betydningen at de ikke er helt kritisk avslørende som mange studiomonitorer og nådeløse mot mindre gode innspillinger. På samme måte er det med allround-egenskapene siden jeg hører på alt fra blytung metal til klassisk, ofte med ganske varierende innspillings- og/eller mastringskvalitet.

    Nå har jeg en gyllen mulighet siden det ligger et par C7ES-3 på Torget, men når jeg har lest noen tester så blir jeg litt i tvil om allround-egenskapene. Spesielt disse avsnittene fikk meg til å lure litt:

    c7-test.png


    Sakset fra: Harbeth HL-Compact 7ES-3 Loudspeakers | StereoNET

    Det skal sies at det å spille høyt ikke er et tema for meg. Men tungrock og metal hører jeg en del på (sammen med mye annet), så da lurer jeg litt på om det bare er evnen til å spille tordnende høyt som ligger bak setningen "AC/DC does not", eller om det er tonale egenskaper som gjør at rock ikke låter engasjerende. Om det er det sistnevnte tror jeg ikke at C7ES-3 vil bli det store for meg i lengden. Men basert på det jeg har lest fra andre hfs-ere om disse høyttalerne, får jeg det ikke helt til å stemme.

    Dessverre har jeg aldri fått høre C7ES-3. Jeg må nok til Østlandet eller Sørlandet for å få hørt disse, og det var egentlig planen under en østlandstur for et par år siden, men forhandleren hadde ikke disse inne da. Derimot fikk jeg en liten prøvelytt på Monitor 30.1 og ble nesten 'bergtatt' av mellomtonen :) Men basert på skriverier fra andre hfs-ere er disse mer monitor-aktige (les: som avslørende studiomonitorer), og med mitt svært varierte musikkbibliotek vil de kanskje bli for nådeløse mot de mindre gode innspillingene.

    Så hva tenker Harbeth-ekspertene? Er C7ES-3 gode allroundere, eller blir det "AC/DC does not"?

    P.S. I dag har jeg et par Spendor A3 som jeg syns fungerer glimrende som allroundere, men jeg har liksom aldri helt klart å slippe tanken på disse C7ES-3 siden jeg ble introdusert for disse for et par år siden da jeg var på jakt etter nye høyttalere (og endte opp med Spendor A3).
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.317
    Torget vurderinger
    49
    De er nok litt milde i utrykket, så for hardt slående rock ville de ikke vært mitt førstevalg, blir nok litt for tamt.
    Hvis du liker rock litt behagelig fremført kan de nok fungere.

    Edit: På det de er gode til er de magiske.
     
    Sist redigert:

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    C7es3 er den harbethen jeg har mest troen på. Har eid m30.1, SHL5 og p3esr. Slik jeg har skjønt det er c7es3 den som anses som den beste allrounderen av de mindre modellene. For min del ble m30. 1 litt for kjedelige og SHL5 solgte jeg pga den idiotiske grunnen av at jeg fikk muligheten til å kjøpe noe annet. Det er veldig sannsynlig at et par c7es3 ender opp hjemme her på ett eller annet tidspunkt.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Slik jeg har skjønt det er c7es3 den som anses som den beste allrounderen av de mindre modellene.
    Takk, dette bekrefter også det jeg har lest.

    Hvis du liker rock litt behagelig fremført kan de nok fungere.
    Dette høres egentlig ut til å passe perfekt for mine preferanser :)

    Det er veldig sannsynlig at et par c7es3 ender opp hjemme her på ett eller annet tidspunkt.
    Med slike erfaringer er det vel da veldig sannsynlig at jeg kommer til å svi av en del kroner inne på Torget nå :D

    Spesielt denne setningen gjør det vel nesten irreversibelt å unngå å bli C7ES-3-kjøper:
    Edit: På det de er gode til er de magiske.
    :)
     
    Sist redigert:

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Ja det er noe eget med harbeth. Spesielt SHL5 hadde en helt magisk flyt i alt den gjorde. Jeg tror c7es3 strammer opp litt i bunn, går nok ikke så dypt, men trykker litt mer på rytmisk musikk. Forhåpentligvis har den samme flyten som SHL5.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Rommet er stue/kjøkken i åpen løsning, og hele rommet er på ca. 28 kvadratmeter. Selve stuedelen er på ca. 18 kvadratmeter. Det er fire meter i lytteretning fra frontveggen ved høyttalerne til bakvegg. Høyttalerne jeg har nå står med 50 cm avstand fra frontveggen. En murvegg/pipe stikker ut 1,4 meter ved 'skillet' mellom stuedelen og kjøkkendelen (skimtes så vidt i høyre bildekant), resten er gipsvegger. Golvet er av betong kledd med belegg, og det er flatt tak med takplater (ca. 2,25 meter høyde opp til taket).

    Hva tenker dere om C7ES-3 i dette rommet?

    lytterom.jpg


    For øvrig fant jeg igjen denne brukererfaringen fra en tidligere tråd da jeg bytta høyttalere i 2015:

    c7-innlegg.jpg
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: oes

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    7
    C7ES3 er helt fantastiske. Har dem på hytta og i hjemmekino hjemme. Hvis du likte mellomtonen på M30.1, men liker mer fylde, bass og moro, så er C7 et sikkert valg. De funker på all slags musikk. Akkurat nå har jeg koblet bort subwooferen i hjemmekinoen pga irriterende klikkelyd, og kjenner overraskende nok ikke noe hastverk med å fikse/bytte sub.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Mistenker at oes og jeg deler samme smak. Synes å huske at han også gikk for et par m30.1 for en stund siden, men at de ikke fenget i like stor grad som andre harbeth. Mulig jeg liker det lille ekstra alvestøvet i diskanten som hjemmevariantene SHL5 og c7es3 har? SHL5 hadde i hvert fall en lettflytende lyd som var besnærende. Litt ullen i bunn og det er der jeg antar c7es3 strammer opp litt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oes

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    7
    Det stemmer fry. M30.1 måtte vært kombinert med sub for at jeg skulle falt for den. Helt nydelig på enkelte plater, men litt slank lyd på andre plater. C7 er etter min smak en mer velbalansert allrounder. "Disney-alvestøvlyden" fremheves for mye på SHL5 etter min smak. Tror ikke jeg har behov for superdiskant.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn