Harbeth

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    63
    Torget vurderinger
    1
    clintern skrev:
    Heisann

    Leser gode ting om Harbeth. Vurderer P3ESR. Lydreferansene som gis i de forskjellige skriverier synes å passe mange av mine ønsker om hvordan ting skal låte.
    Hva tror folk om Mi10 ( 15w klasse A) sammen med Harbeth P3ESR? Pre er en malmin moddet Abrahamnsen dac. Skal spille i en stue på ca 30 kvm. Men spiller på tvers av rommet, lytteavstand er 2 -2,5 m. Har et par på hånd, men hjemlån blir nok ikke aktuelt.

    Mvh Tommy
    15 watt på 82db/w høyttalere i et rom på 30kvm? Det skal egentlig ikke gå.

    Du bør se på noen av de større Harbeth-modellene i et rom på 30kvm.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    719
    Torget vurderinger
    4
    Jubileumsåret (35 år) er godt igang så det må vel blåses liv i vennetråden igjen :)

    Har hatt mine SHL5 litt over et halvt år nå og kan melde om at kjærligheten bare har vokst seg større.
    De er noen FORMIDABLE musikkformidlere!

    Link til salgsbrosjyren (MED lyd!!) ;)
    http://www.harbeth.co.uk/library/harbro-v2nov2010/index.html

    Ellers leser jeg på moderforumet at Alan Shaw er strålende fornøyd med større og bedre produksjonslpkaler samt hans nye "utviklings-låve" så det er vel lov å håpe på ENDA bedre produkter fremover :)
     

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    slet ingen i Bergen som har SHL5 og kan gi lytt?
     

    Michail

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2006
    Innlegg
    184
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    11
    Hei,

    Jeg har hatt SHL5 og P3ESR. Har du det minste antydning til hardhet i et komponent eller i en kabel, så får du det mitt i trynet. P3 ESR mangler så mye bass at det ikke blir troverdig, og SHL5 såpass at du savner sub uansett. Jeg må innrømme at jeg har gitt opp Harbeth. (har dog ikke prøvd 40.1)

    Men for all del , tilhører du menigheten og fortsatt er troende (og det er jo som kjent lov) så lykke til...

    (70 og 80 talls teknikk er og blir 70 og 80 talls teknikk.)

    Harbeth minner litt om Morgan på bilfronten - det er rett og slett hardcore.

    Lykke til
     

    jaerbo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.10.2004
    Innlegg
    164
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    8
    Jeg synes dette er en meget interessant betraktning all den tid den stemmer forholdsvis godt overens med min egen (P3ES2, Compact 7)....... I forhold til den gemene oppfattning/inntrykk av Harbeth.....

    Ved overgang til Living Voice fikk jeg det jeg søkte/følte manglet på Harbeth -- men det er jo nok av tilfeller som har gått motsatt vei og funnet sine preferanser. Igjen har vi vel et eksempel på at smaken er som den berømte baken ;) Kan være greit å minne seg selv på dette når man leser omtaler/tester o.l ;) I beste mening selvsagt!!

    JE


    Michail skrev:
    Hei,

    Jeg har hatt SHL5 og P3ESR. Har du det minste antydning til hardhet i et komponent eller i en kabel, så får du det mitt i trynet. P3 ESR mangler så mye bass at det ikke blir troverdig, og SHL5 såpass at du savner sub uansett. Jeg må innrømme at jeg har gitt opp Harbeth. (har dog ikke prøvd 40.1)

    Men for all del , tilhører du menigheten og fortsatt er troende (og det er jo som kjent lov) så lykke til...

    (70 og 80 talls teknikk er og blir 70 og 80 talls teknikk.)

    Harbeth minner litt om Morgan på bilfronten - det er rett og slett hardcore.

    Lykke til
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Nå har vel Harbeth aldri vært for de som vil ha mye og dyp bass. Slik jeg oppfatter Harbeth fokuseres det heller på en innsiktsfull og organisk mellomtone. Og det er i mellomtonen det mest interessante skjer for veldig mye musikk.
     

    leik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2008
    Innlegg
    327
    Antall liker
    56
    Sted
    stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Det har vel kanskje noe med musikk-preferanser å gjøre også ja?
    At ikke all musikk plages like mye av at det mangler noe helt nederst, men er tjent med fokus på mellomregisteret som du sier.
    Selv bruker jeg en sub, og synes det funker. (pose og sekk)

    Men jeg synes ikke det er lite bass i harbeth. Ikke dyp, men fyldig nok. Passelig bløt...

    Ellers synes jeg ikke alt som har skjedd siden 80-tallet nødvendigvis er til det bedre, men også her er det vel smakssaker ute og går.
     

    JESPER-HOLBERG

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.09.2005
    Innlegg
    160
    Antall liker
    406
    Sted
    Danmark
    Michail skrev:
    Hei,

    Jeg har hatt SHL5 og P3ESR. Har du det minste antydning til hardhet i et komponent eller i en kabel, så får du det mitt i trynet. P3 ESR mangler så mye bass at det ikke blir troverdig, og SHL5 såpass at du savner sub uansett. Jeg må innrømme at jeg har gitt opp Harbeth. (har dog ikke prøvd 40.1)

    Men for all del , tilhører du menigheten og fortsatt er troende (og det er jo som kjent lov) så lykke til...

    (70 og 80 talls teknikk er og blir 70 og 80 talls teknikk.)

    Harbeth minner litt om Morgan på bilfronten - det er rett og slett hardcore.

    Lykke til
    Hei

    Det er korrekt at at SHL5 er en meget ærlig og afslørende højttaler. Jeg betragter ikke Harbeth som problemet, hvis der er hardhet i et komponent eller i en kabel. Det er optimeringen der ikke er på plads. Det gælder ikke kun Harbeth, men også mange andre højttalere!... Det kræver tålmodighed og snilde at optimerer sit setup. Til gengæld giver det fuld valuta på lydkontoen når det lykkes! Intet led er stærkere end det svageste.

    Personligt syntes jeg ikke mine SHL5 mangler bas. Smag og behag er heldigvis forskellig. Vi kan ikke alle like det samme ;)

    Jeg tilhører fortsat menigheten og er bestemt troende. Jeg er faktisk afhængig af sounden fra Harbeth 8)
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    719
    Torget vurderinger
    4
    FLIGHT-100 skrev:
    Michail skrev:
    Hei,

    Jeg har hatt SHL5 og P3ESR. Har du det minste antydning til hardhet i et komponent eller i en kabel, så får du det mitt i trynet. P3 ESR mangler så mye bass at det ikke blir troverdig, og SHL5 såpass at du savner sub uansett. Jeg må innrømme at jeg har gitt opp Harbeth. (har dog ikke prøvd 40.1)

    Men for all del , tilhører du menigheten og fortsatt er troende (og det er jo som kjent lov) så lykke til...

    (70 og 80 talls teknikk er og blir 70 og 80 talls teknikk.)

    Harbeth minner litt om Morgan på bilfronten - det er rett og slett hardcore.

    Lykke til
    Hei

    Det er korrekt at at SHL5 er en meget ærlig og afslørende højttaler. Jeg betragter ikke Harbeth som problemet, hvis der er hardhet i et komponent eller i en kabel. Det er optimeringen der ikke er på plads. Det gælder ikke kun Harbeth, men også mange andre højttalere!... Det kræver tålmodighed og snilde at optimerer sit setup. Til gengæld giver det fuld valuta på lydkontoen når det lykkes! Intet led er stærkere end det svageste.

    Personligt syntes jeg ikke mine SHL5 mangler bas. Smag og behag er heldigvis forskellig. Vi kan ikke alle like det samme ;)

    Jeg tilhører fortsat menigheten og er bestemt troende. Jeg er faktisk afhængig af sounden fra Harbeth 8)
    +1
    Helt enig med deg Flight
     

    leik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2008
    Innlegg
    327
    Antall liker
    56
    Sted
    stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er også enig med dere selvfølgelig. Godt det iallefall er tre shl5-fanatikere her.


    Tenkte litt på begrepet "troende". Selv om jeg liker dybden og det ektefølte forholdet til harbeth som ligger i det, liker jeg også begrepet "hørende" ;)
    En menighet av hørende?
     

    leik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2008
    Innlegg
    327
    Antall liker
    56
    Sted
    stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Fine bilder fra turen til maxwell forresten, kunne godt sett flere harbethbilder i tråden her hvis du har.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    pøs på med bilder ;D
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Michail skrev:
    Hei,

    Jeg har hatt SHL5 og P3ESR. Har du det minste antydning til hardhet i et komponent eller i en kabel, så får du det mitt i trynet. P3 ESR mangler så mye bass at det ikke blir troverdig, og SHL5 såpass at du savner sub uansett. Jeg må innrømme at jeg har gitt opp Harbeth. (har dog ikke prøvd 40.1)

    Men for all del , tilhører du menigheten og fortsatt er troende (og det er jo som kjent lov) så lykke til...

    (70 og 80 talls teknikk er og blir 70 og 80 talls teknikk.)

    Harbeth minner litt om Morgan på bilfronten - det er rett og slett hardcore.

    Lykke til
    Hei Michail!

    Jeg tror mange har vanskelig for å godta det, men det er klart for meg at folk opplever og hører forskjellig.
    Det at noen av oss liker Harbeth høyttalere skyldes slett ikke tro, men lydopplevelse. Jeg er klar over at designet på Harbeth er lite tidsmessig, og betraktes av de fleste som stygt og gammeldags. Flere venner og kjente skjønner ikke hvorfor jeg er så glad i mine (dine gamle) SHL5. Jeg har ikke hatt allverdens dyre høyttalere, men jeg har forelsket meg i lydkarakteren til Harbeth, og foretrekker den foran det meste annet jeg har hørt. Inkludert Kef Reference, som jeg betrakter som veldig gode høyttalere, også som tidligere Kef-eier. Jeg har også flere Quad ESL 63, som jeg verdsetter høyt, men som allround-høyttalere foretrekker jeg Harbeth SHL5.
    I min nye stue yter ikke SHL5 for lite bass, heller tvert imot. Jeg har brukt sub med disse en tid, men finner at de fungerer mye bedre uten. De er oppgitt å måle ganske flatt ned til 40Hz. Homogenitet i kombinasjon med liv og varme er min oppfatning av Harbeth.

    Dynamiske høyttalere i boksformet kabinett og transistorforsterkere kan gjerne kalles 70- og 80-talls teknikk, og rør og horn er 40- og 50-talls, ja elektrostater også. Og vinyl, men det låter ikke dårlig av den grunn. Teknologien kan fremdeles raffineres, og jeg ser ikke store framskritt innenfor hifi som skyldes teknikk fra 90-tallet eller senere.

    Forskjeller i preferanser og opplevelse er generelt fint, det tjener vi alle på.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    719
    Torget vurderinger
    4
    ottone skrev:
    Hei Michail!

    Jeg tror mange har vanskelig for å godta det, men det er klart for meg at folk opplever og hører forskjellig.
    Det at noen av oss liker Harbeth høyttalere skyldes slett ikke tro, men lydopplevelse. Jeg er klar over at designet på Harbeth er lite tidsmessig, og betraktes av de fleste som stygt og gammeldags. Flere venner og kjente skjønner ikke hvorfor jeg er så glad i mine (dine gamle) SHL5. Jeg har ikke hatt allverdens dyre høyttalere, men jeg har forelsket meg i lydkarakteren til Harbeth, og foretrekker den foran det meste annet jeg har hørt. Inkludert Kef Reference, som jeg betrakter som veldig gode høyttalere, også som tidligere Kef-eier. Jeg har også flere Quad ESL 63, som jeg verdsetter høyt, men som allround-høyttalere foretrekker jeg Harbeth SHL5.
    I min nye stue yter ikke SHL5 for lite bass, heller tvert imot. Jeg har brukt sub med disse en tid, men finner at de fungerer mye bedre uten. De er oppgitt å måle ganske flatt ned til 40Hz. Homogenitet i kombinasjon med liv og varme er min oppfatning av Harbeth.

    Dynamiske høyttalere i boksformet kabinett og transistorforsterkere kan gjerne kalles 70- og 80-talls teknikk, og rør og horn er 40- og 50-talls, ja elektrostater også. Og vinyl, men det låter ikke dårlig av den grunn. Teknologien kan fremdeles raffineres, og jeg ser ikke store framskritt innenfor hifi som skyldes teknikk fra 90-tallet eller senere.

    Forskjeller i preferanser og opplevelse er generelt fint, det tjener vi alle på.
    Et meget godt og nyansert innlegg Ottone :)
    Harbeth er en høyttaler som appelerer til mange men SELVFØLGELIG ikke alle.
    Det finnes faktisk ikke EN ENESTE HØYTTALER i hele verden som absolutt alle kan bifalle og erklære som den beste H som finnes!
    Til det er smak og behag altfor forskjellig!
    Og siden dette er en VENNETRÅD syns jeg de som ikke lenger er venner kan holde seg unna!
     

    Michail

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2006
    Innlegg
    184
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    11
    Liotheles skrev:

    Og siden dette er en VENNETRÅD syns jeg de som ikke lenger er venner kan holde seg unna!

    [/quote]

    Kritikk tåles ikke?

    Tvert i mot - potensielle Harbeth kjøpere bør få tilgang til synspunkter om at Harbeth ikke er for alle.

    Jeg har kjøpt/betalt og eid SHL5 og P3ESR, gjort mine erfaringer og deler av mine synspunkter.

    Jeg er ingen uvenn av Harbeth - har selvfølgelig hatt hyggestunder sammen med mine.
    Men innlegg av siste kategori - sånne vil ikke jeg være venner med!!

    Heretter holder jeg meg unna!!
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Michail skrev:
    Liotheles skrev:

    Og siden dette er en VENNETRÅD syns jeg de som ikke lenger er venner kan holde seg unna!
    Kritikk tåles ikke?

    Tvert i mot - potensielle Harbeth kjøpere bør få tilgang til synspunkter om at Harbeth ikke er for alle.

    Jeg har kjøpt/betalt og eid SHL5 og P3ESR, gjort mine erfaringer og deler av mine synspunkter.

    Jeg er ingen uvenn av Harbeth - har selvfølgelig hatt hyggestunder sammen med mine.
    Men innlegg av siste kategori - sånne vil ikke jeg være venner med!!

    Heretter holder jeg meg unna!!
    [/quote]

    Enig i at det også i vennetråder bør være rom for litt saklig kritikk. Alle vet jo uansett at alle høyttalere har sine styrker og svakheter. Hvorfor må da vennetrådene alltid bare være rosenrøde og dermed heller ikke spesielt informative, f.eks for folk som vurderer nykjøp.

    Jeg har hatt både C7ES3 og SHL5 og hadde kanskje ikke anskaffet noen av dem om jeg hadde lest litt om lignende erfaringer jeg etterhvert gjorde selv. Når det er sagt synes jeg begge var bra på hver sin måte, men også med noen svakheter etter min smak, som gjorde at de ble solgt rimelig kjapt. Så endte jeg opp med samme Dynaudio Special 25 jeg hadde hatt forut og som jeg ble anbefalt å bytte ut til fordel for mer "musikalske" høyttalere, nemlig Harbeth. ;)
     

    JESPER-HOLBERG

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.09.2005
    Innlegg
    160
    Antall liker
    406
    Sted
    Danmark
    Intet hifi er perfekt. Sådan er det bare. Gælder også Harbeth. Når det er sagt er SHL5 er den højttaler der 100% har ramt mit musikalske hjerte.

    Har ejet højttalere fra Verity Audio, Vienna Acoustics, ProAc, Zingali, Podium Sound, Focus Audio, B&W m.m. For mig er Harbeth SHL5 den højttaler som har givet den mest tilfredsstillende, musikalske allround oplevelse til dato. I mine ører er lyttetræthed ikke et tema med Harbeth, når man har fået 100% styr på synergien i kæden. Størstedelen af dem som jeg har haft til demo, har gennemgående været meget positive og begejstret for den performance der præsenteres via mit setup. Det er også en ekstrem engageret og musikalsk gengivelse. "More music - Less hifi"... Lige min lydfilosofi :)

    Ovenstående er min smag. Det er ikke sikkert at alle er til den lyd. Ville også være kedeligt, hvis vi alle kunne lide det samme. Så kunne vi nøjes med én HIFI producent i hele verden. Nei, det er dejligt at vi syntes om forskellige lydfilosofier samt musik. Hurra for den lille forskel ;)

    Selv om dette er en vennetråd for Harbeth, syntes jeg der skal være plads til forskellige synspunkter omkring Harbeth. Også Michail og jaerbo ;)
     

    jaerbo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.10.2004
    Innlegg
    164
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    8
    Takk :)

    Venn av Harbeth er jeg definitivt!! Jeg synes det er blant de aller fineste høytalerne jeg har hørt noensinne - og jeg er stor fan av konstruktøren sine tanker omkring design. I mitt tilfelle, med mitt utstyr, preferanser og rom likte jeg derimot Living Voice bedre. Derved er det IKKE sagt at Living Voice er beder høytalere enn Harbeth - bare for å presisere ;)

    Jan Erik = Venn av Harbeth ;)
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.393
    Antall liker
    724
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Og siden dette er en VENNETRÅD syns jeg de som ikke lenger er venner kan holde seg unna!
    Syntes att dette blir for dumt ::)

    Er selv en ivrig leser på Harbeth sitt org forum gjennom ett par år nå
    Leser også litt her inne,dette for og høre andres meninger og erfaringer.

    Å lage en vennetråd hvor vi kappes om og samle bilder og stryke hverandre på ryggen blir muligens litt feil ?
    Att noen deler sine erfaringer hvor Harbeth ikke passet inn ser jeg som positivt,dette for og få ett bedre bilde av dette merket sitt bruksområde.

    PS..... har selv hatt P3ESR
     

    gs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    235
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Er ikke all musikklytting/opplevelse subjektiv. Det er det som gjør denne hobbyen spennende.
    Derfor bør vi lytte til hverandre også.
    Så all konstruktiv og sakelig kritikk bør tåles.
    Må si meg enig i flere av de siste innleggene her, Harbeth lyden gjør at man slapper av og kan nye musikken-lenge.
    Spesielt mellomtonen har sjeldne kvaliteter.
    Hilsen en fornøyd eier av C7.
     

    leik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2008
    Innlegg
    327
    Antall liker
    56
    Sted
    stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Hei folkens.
    Vi må vel absolutt ha plass til alle meninger her, selv om det i "vennetråd" ligger at man er nettopp vennlig. Det er ikke sikkert kommentaren fra Liotheles var ment fullt så krass som den kan fremstå. Det er mulig iallefall. Det gjelder å ikke ha alle piggene ute (alle sammen.)

    Jeg tåler godt kritikk iallefall, men den bør vel være fokusert i det minste.
    Så for å være konkret : harbeth ble her kritisert på bass, noe som ble kommentert av flere. At en liten ht som P3 er bassfattig burde ikke være noe stort sjokk, og derfor kanskje ikke så relevant informasjon for potensielle kjøpere? Når det gjelder shl5 er det mulig at integrering med rommet er grunnen, siden flere opplever disse som bass-rike.

    Så var det noe om 70-tallet, som kanskje ikke er så lett å forholde seg til som kritikk. Er det utseendet? Er det konstruksjonsprinsippet? Er det noe i det hele tatt som kan refereres til lydkvalitet? Som sagt tidligere er de fleste prinsipper bygget på tidligere kunnskap, om det er rør, vinyl, horn eller transistor. At utseende, eller design, har blitt en annen faktor nå kanskje enn dengang, betyr ikke nødvendigvis at det er en forbedring av lydkvalitet. Det kan iallefall virke som det av og til er interiør som presser frem løsninger. Muligens.

    Jeg synes det fortjener littegrann pepper i det minste å kaste ut noe slikt i en vennetråd. Tonen i tråden synes jeg tross alt er ganske sivilisert. Men hvis du Michail kan si noe mer om dette kan det kanskje forstås bedre?

    Vil si at i en vennetråd bør det være stor takhøyde (også for uforskammet bejublende innlegg.)

    Alt dette, som alltid, i aller beste mening. :)
     

    dpetersen

    Medlem
    Ble medlem
    02.01.2009
    Innlegg
    28
    Antall liker
    9
    Goddag

    Jamen så vil jeg da lige melde mig i koret af folk der syntes godt om Harbeth.

    Grunden til at jeg for 1,5 år siden købte Harbeth SHL5 (erstattede Gamut L3) var at grundniveauet på denne højtaler er meget høj. Som nævnt er den meget god til at gengive mellemtonområdet, dog uden at der er noget i lydbilledet der bliver fremhævet mere end noget andet. Højtaleren er meget liniær og som flere har været inde på her i tråden, så afslører den alt foran i kæden. Altså en meget ærlig højtaler uden noget "stikker af" og det tiltalte mig meget.

    Den helt naturlige sound som SHL5 kan gengive uanset genre er helt forrygende. Den er nem at stille op hvis man skal give en hurtig demo i nye omgivelser, og arbejder man intenst med placering for at kunne vride det sidste ud af højtaleren så bliver man også belønnet. Her i huset spiller den med en højde, bredde, dybde som jeg er yderst tilfreds med. Måden som SHL5 kan gengive musikken på, på begge sider af højtalerne på er simpelthen skønt.

    Jeg har igennem de sidste 1,5 år fundet ud af at SHL5 ændre sig med alt udstyr man sætter foran og "følger med" når udstyret bliver bedre. Hvis man ser bort fra den fysiske formåen, ja så kunne man fristes til at sige at Harbeth SHL5 stiller krav til udstyret og ikke omvendt :)

    Det er en af de få højtalere jeg har hørt der helt og aldeles forsvinder i lydbilledet når musikken spiller. Jeg har MEGET svært ved at forestille mig at storebror'en M40.1 kan gøre det hele bedre uden at der mistes noget af "magien" fra SHL5.

    Med venlig hilsen en meget glad Harbeth ejer :D
     

    JESPER-HOLBERG

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.09.2005
    Innlegg
    160
    Antall liker
    406
    Sted
    Danmark
    Hej Dennis

    Din beskrivelse af SHL5 er spot on!.... Det er en en højttaler der vokser, når man finder ud af hvad der kan høstes af vellyd, med optimering af det øvrige udstyr.

    Hilsen endnu en lykkelig Harbeth ejer :)
     

    dpetersen

    Medlem
    Ble medlem
    02.01.2009
    Innlegg
    28
    Antall liker
    9
    Halløj Jesper

    Ja det er jo min oplevelse, så godt at der er nogen der er enige. Det kunne være spændende at høre hvad andre har af erfaringer med bedste neutrale match med Harbeth?

    Jeg har kun læst de sidste 2 sider :)
     

    Karla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    319
    Antall liker
    5
    För tredje året på raken tycker jag att Harbeth stod för bland det allra bästa ljudet på Stockholmsmässan.
    I år lyssnade jag på 7ES-3.

    Jag blir mer och mer sugen på att byta till Harbeth. :D
     

    dpetersen

    Medlem
    Ble medlem
    02.01.2009
    Innlegg
    28
    Antall liker
    9
    Hvor stort et rum anbefales til Harbeth M40.1?

    Her tænker jeg også på afstand fra bagvæg til front af højtaler, og afstand fra sidevæg til midt højtaler?

    Mvh. Dennis
     

    JESPER-HOLBERG

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.09.2005
    Innlegg
    160
    Antall liker
    406
    Sted
    Danmark
    dpetersen skrev:
    Hvor stort et rum anbefales til Harbeth M40.1?

    Her tænker jeg også på afstand fra bagvæg til front af højtaler, og afstand fra sidevæg til midt højtaler?

    Mvh. Dennis
    Overvejer du Dennis? ;)

    Jeg regner med at skulle forbi Troels med hans Sitar demo model, for at få udleveret mit eget eksemplar. Ved samme lejlighed skal jeg da lige lytte til Monitor 40.1. Kan spørge ham omkring dine spørgsmål ved samme lejlighed.

    Har ikke råd de næste par år. Men der skal jo også være plads til lidt drømme :eek:
     

    Vedlegg

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.393
    Antall liker
    724
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Her tænker jeg også på afstand fra bagvæg til front af højtaler, og afstand fra sidevæg til midt højtaler
    Noen som har erfaringer på dette ?
     

    dpetersen

    Medlem
    Ble medlem
    02.01.2009
    Innlegg
    28
    Antall liker
    9
    FLIGHT-100 skrev:
    Overvejer du Dennis? ;)

    Jeg regner med at skulle forbi Troels med hans Sitar demo model, for at få udleveret mit eget eksemplar. Ved samme lejlighed skal jeg da lige lytte til Monitor 40.1. Kan spørge ham omkring dine spørgsmål ved samme lejlighed.

    Har ikke råd de næste par år. Men der skal jo også være plads til lidt drømme :eek:
    Jeg skal helt sikkert prøve at have disse kære basser forbi på et tidspunkt, men det bliver først når der er skrabet penge sammen da jeg ikke vil spilde forhandlerens tid. Som du selv er inde på......om et par år :)

    Har dog hørt nogle som har fravalgt M40.1 netop fordi at de kun er bedre hvis de får optimale betingelser. Her tænkes på rummet. For mig er det ikke nok at bassen går lidt dybere. Det skal være bedre fra top til bund i hele lydbilledet. Disse "nogle" har i stedet for købt SHL5.

    Som sagt så er jeg selv meget imponeret af hvad SHL5 formår.

    Men du må meget gerne spørge Troels til råds. Her lever drømmen i bedste velgådende og får mere og mere næring ;D
     

    JESPER-HOLBERG

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.09.2005
    Innlegg
    160
    Antall liker
    406
    Sted
    Danmark
    Forstår dig til fulde. Drømmen lever også her min ven ;)

    Jeg hører lige Troels. Regner med at besøge ham om 1-2 ugers tid.
     

    dpetersen

    Medlem
    Ble medlem
    02.01.2009
    Innlegg
    28
    Antall liker
    9
    FLIGHT-100 skrev:
    Forstår dig til fulde. Drømmen lever også her min ven ;)

    Jeg hører lige Troels. Regner med at besøge ham om 1-2 ugers tid.
    Det er bare en aftale Holberg. Så kan du jo lige skrive her på forum hvad anbefalingerne er da der ikke er kommet nogle tilbagemeldinger endnu.
    Hvornår skal du egentlig forbi? Det kunne være man skulle derop også, så kunne vi eventuelt støde hovederne sammen?

    Der er ingen tvivl om at M40.1 kan spille godt i de fleste rum, men som mange allerede ved så er optimal placering altså meget vigtigt. En SHL5 kan lyde dobbelt så godt korrekt placeret, kontra at de er placeret efter tommelfinger regler. Efter 1.5 år så retter jeg stadigvæk lidt på højtalerne, og det er et must hvis man opgraderer andet sted i kæden.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Da får jeg melde meg som Harbeth venn. Gikk til anskaffelse av Harbeth Shl5. Flotte høyttalere i Eukalyptus finish.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Griffenfeldt skrev:
    Da får jeg melde meg som Harbeth venn. Gikk til anskaffelse av Harbeth Shl5. Flotte høyttalere i Eukalyptus finish.
    Ser man det, ser man det. Og så klassikeren SHL5. Gratulerer!

    På tide med en med Naim og Harbeth her. Det er en kombinasjon jeg har vært nysgjerrig på en stund.
    Kan vi håpe på rapport med subjektive inntrykk av match og lydkarakter ?
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Takker :)

    skal prøve å skrive ned ettpar ord og ta et bilde eller to.
    Rakk bare såvidt å sette de på plass i går før jeg måtte haste videre på jobb.
     

    gs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    235
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Grattis, Griffenfeldt.
    Du får nok mange herlige stunder foran anlegget nå.
    Skal bli spennende å lese om inntrykkene dine.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn