Harbeth

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • leik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2008
    Innlegg
    327
    Antall liker
    56
    Sted
    stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med nye høyttalere, og et riktig godt valg var det...

    Frontdeksler kan være tricky å få av. Jeg brukte ingen verktøy, for å være sikker på å ikke skade noe. Kun fingertupper og tålmodighet.

    Ser fram til bilder og lytteinntrykk.

    E
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Takker Leik.

    Å bruke fingertuppene på å få av frontdekslet tror jeg blir umulig!
    Jeg antar at det er forskjell på lyden med/uten dekslet?

    Bilder kommer etterhvert.
     

    leik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2008
    Innlegg
    327
    Antall liker
    56
    Sted
    stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Hei.
    Ikke helt umulig, men jeg er enig i at det krever fingertuppstyrke. Begynne å klatre kanskje?
    Jeg jobbet en stund med det. Men det kan vel være at det er litt individuell forskjell.
    Jeg kjøpte mine brukt, så de hadde sikert vært av før.
    Noen har brukt en mynt synes jeg å huske.

    Jeg har ikke satt meg ned og sammenlignet så nøye med og uten deksel. I hodet mitt er det selvfølgelig mer detaljer når jeg ser diskantene, så hvis jeg skal ha en skikkelig sit-down tar jeg dem av ;)
    (I følge Alan Shaw er dekslene fullstendig transperente.)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Griffenfeldt skrev:
    Takker gs.

    Er det noen triks for å få av frontdekselet?
    På mine Tandberg TL1520 bruker jeg en vanlig bestikk kniv for å ta av frontdeksel.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Om de er vanskelige å få av så skal de vel være på da :p
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Brasse skrev:
    Om de er vanskelige å få av så skal de vel være på da :p
    mest sannsynlig hadde jeg uansett valgt å ha de på, men hadde bare lyst til å se hvordan de ser ut uten.
     

    leik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2008
    Innlegg
    327
    Antall liker
    56
    Sted
    stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Griffenfeldt skrev:
    Brasse skrev:
    Om de er vanskelige å få av så skal de vel være på da :p
    mest sannsynlig hadde jeg uansett valgt å ha de på, men hadde bare lyst til å se hvordan de ser ut uten.
    Fint oppsett griff. er det ikea-krakker?
    Du har mange timer med musikk- og filmglede foran deg.

    Jeg tror det bare er nødvendig å ta dekselet av hvis utseendet ikke virker hi-fi nok...
    I hverdagen har jeg alltid mine på; det er en grunn til at de er der.

    e
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Det er Ikea krakker. Ekte high end :)

    Må vurdere noe som er litt mer egnet til bruken, men de fungerer greit nok.
     

    Brian7500

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    433
    Antall liker
    4
    Griffenfeldt skrev:
    Det er Ikea krakker. Ekte high end :)

    Må vurdere noe som er litt mer egnet til bruken, men de fungerer greit nok.
    Må jeg spørge, hvad modelnavn dit Ikea møbel har?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.283
    Antall liker
    11.067
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Griffenfeldt skrev:
    Takker gs.

    Er det noen triks for å få av frontdekselet?
    Trikset er å bruke en tang, og legge et tøystykke imellom i kjeften så du ikke skader rammen eller kabinettet. Tangen bør ikke være spiss, en vanlig kombinasjonstang går bra, eller en liten flattang. Lirk litt om gangen på hver side, og ikke bruk makt. Husk det er en fordel at fronten sitter godt, det er ikke meningen at de skal falle av ved uhell, og disse høyttalerne er laget for å brukes.
     

    gs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    235
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Flott oppsett Griffenfeldt, nydelige bilder.
    Spiller med frontstoffet på. Har hatt dem av en gang, brukte da en binders som jeg bøyde til og kom på baksiden av ramma, men tålmodighet kreves.
    Har hatt en del høyt. oppigjennom åra, C7 er de første (bortsett fra Quad 63 da) som jeg syns spiller like godt med frontstoffet på.
    Skal bli artig å lese om inntrykkene dine etterhvert.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Konge det der Griff, krakkene er ikke så dumme de ser jeg. Førsteinntrykk da?
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer Griffenfelt!
    Strålende valg av nye høyttalere.
    Naim og Harbeth er en uimotståelig kombinasjon IMO.
    Har spilt på Naim Supernait og Harbeth SHL5 i snart ett år nå og blir bare mer og mer fasinert av hva denne kombinasjonen har å by på.

    Ser du også bruker Oddvar krakker fra Ikea. Ikke ulikt mitt oppsett det der :)
    Men ønsker meg sånne SomethingSolid stativer som Leik har.... lekre saker....
     

    Vedlegg

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    Griffenfeldt....... noen lytteinntrykk enda?
    Artig å høre litt fra en ny Harbeth eier ;)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.283
    Antall liker
    11.067
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Så fint, Hagto.
    Smakfullt der fra broderfolket.

    Nordöstra Skåne har ett tätt bestånd av Harbeth

    Fint land.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Kan kanskje skrive ned ett par ord, men venter på ett par ting som vil ytterligere løfte ting et hakk her.
    Det tar litt tid med optimalisering og justering før alt sitter som det skal.
    Mener selv at jeg har fått til bassen. Målte høyden fra gulvet og opp til midten av 8"eren og ganget med 1.27. Hos meg ble det 95 cm fra front av baffel og til veggen bak. Da satt den som en kule!
    Mener også at jeg har fått til innsynet og åpenheten v å vinkle de lett innover. Perspektiv er viktig for meg og føler at det er på plass også.
    Nærmere beskrivelser vil komme om litt.

    Thomas
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Vel vel vel, endelig etter mye rokkering frem og tilbake, inn og ut, vinkling und so veiter, så føler jeg at ting endelig sitter.
    Er nok litt i overkant nøye på at egenskaper som klang og perspektiv skal sitte, men nå føler jeg at skuldrene er senket ( mulig at timen hos Kiropraktoren i dag også har hjulpet litt med det :) )

    Høyttalerene fremstår som ganske nøytrale og tro mot kildematrialet. Jeg har eid endel høyttalere fra UK opp igjennom i og med at jeg ser på meg selv som Anglofil. Dette må være en av de første som ikke er tørre i bassen. De er ikke direkte fruktige heller, men en god mellomting. Noe av det første jeg måtte eksperimentere med var kontakten høyttalerene hadde med Ikea krakkene. Det første jeg gjorde var å bruke myke skumpropper. Det var ingen suksess. Da blandet bassen seg med mellombassen. Det vil jeg ikke ha noe av. Gikk over til små skiferfliser som jeg la i hvert hjørne. Det strammet opp ting vesentlig. Skal jeg ha et "skikkelig" stativ, blir det et uten bunn. Harbeth skal tydeligvis vibrere uanstrengt under.

    Diskanten er ikke diskant i Harbeth høyttalerene. De er bare naturlig forlengelse av instrumentene oppover i flankene. Ganske uanstrengt, men likevel distinkt nok til å oppleves som naturlig og tilstedeværende.

    Venter på en Naim powerline som min "siste" oppgradering på en liten stund. Jeg er 100% sikker på at Harbeth Shl5 vil avsløre om den er verdt pengene, akkurat som en god høyttaler skal gjøre.

    Thomas
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    Griffenfeldt skrev:
    Vel vel vel, endelig etter mye rokkering frem og tilbake, inn og ut, vinkling und so veiter, så føler jeg at ting endelig sitter.
    Er nok litt i overkant nøye på at egenskaper som klang og perspektiv skal sitte, men nå føler jeg at skuldrene er senket ( mulig at timen hos Kiropraktoren i dag også har hjulpet litt med det :) )

    Høyttalerene fremstår som ganske nøytrale og tro mot kildematrialet. Jeg har eid endel høyttalere fra UK opp igjennom i og med at jeg ser på meg selv som Anglofil. Dette må være en av de første som ikke er tørre i bassen. De er ikke direkte fruktige heller, men en god mellomting. Noe av det første jeg måtte eksperimentere med var kontakten høyttalerene hadde med Ikea krakkene. Det første jeg gjorde var å bruke myke skumpropper. Det var ingen suksess. Da blandet bassen seg med mellombassen. Det vil jeg ikke ha noe av. Gikk over til små skiferfliser som jeg la i hvert hjørne. Det strammet opp ting vesentlig. Skal jeg ha et "skikkelig" stativ, blir det et uten bunn. Harbeth skal tydeligvis vibrere uanstrengt under.

    Diskanten er ikke diskant i Harbeth høyttalerene. De er bare naturlig forlengelse av instrumentene oppover i flankene. Ganske uanstrengt, men likevel distinkt nok til å oppleves som naturlig og tilstedeværende.

    Venter på en Naim powerline som min "siste" oppgradering på en liten stund. Jeg er 100% sikker på at Harbeth Shl5 vil avsløre om den er verdt pengene, akkurat som en god høyttaler skal gjøre.

    Thomas
    Så du har endelig truffet den anglofile spikær'n på hue nå da Thomas?
    Gratulerer!;)

    Vi er utrolig nok (muligens) aleine her på Harbeth forumet som Naimbies (Naim + Harbies), men vi får nok
    selskap etterhvert skal du se.

    Interessant det du sier ang plassering.
    Hvordan har du endret plassering, vinkling etc i forhold til bildet i innlegg 884?
    Og hvilken størrelse har rommet ditt?

    Ang kontaktpunkt.
    Jeg bruker Holfi dempeputer (ca.6x6x1cm) mellom krakken og HT og syns det fungerer bra, men har ikke prøvd noe annet enda da. Jeg har, som du, tatt av setet på krakken slik at det blir mest mulig en openframe løsning, noe jeg har veldig tro på med en slik konstruksjon som Harbeth.
    Skifer bør jeg få prøvd, andre ting du har testet?

    Til slutt....hva er det du forer nDac med?

    mvh
    Terje
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Interessant det du sier ang plassering.
    Hvordan har du endret plassering, vinkling etc i forhold til bildet i innlegg 884?
    Og hvilken størrelse har rommet ditt?
    jeg har satt de litt lengre fra hverandre. Nå er det ca 235 cm fra midt på basselementet mellom. Jeg har "tellekanter" på vegg til vegg teppet mitt. Vinklet ca 0,5 cm i slengen til det satt. Vanskelig å si om du hadde sett forskjell fra bildet? Dro de også 5 cm lengre ut fra veggen. Nå er de ca 1 meter ut målt fra fronten og bakover.

    Har ikke forsøkt andre ting under høyttalerene, men vurderer å kjøpe bronsespikes eller lignende til å ha mellom krakk og høyttalerene.

    Det var stor forskjell i perspektiv når det først satt. Nå forsvinner høyttalerene og dybden i lydbildet er ganske tydelig.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Til slutt....hva er det du forer nDac med?
    bruker pc med en Hegel hd2 usb konverter. Bruker hovedsaklig Spotify og Jriver. Har ikke gått helt over til nas/streamer riktig enda.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    Griffenfeldt skrev:
    jeg har satt de litt lengre fra hverandre. Nå er det ca 235 cm fra midt på basselementet mellom. Jeg har "tellekanter" på vegg til vegg teppet mitt. Vinklet ca 0,5 cm i slengen til det satt. Vanskelig å si om du hadde sett forskjell fra bildet? Dro de også 5 cm lengre ut fra veggen. Nå er de ca 1 meter ut målt fra fronten og bakover.
    Manualen anbefaler en avstand på ca 250cm, så vi er nærme idealet :)

    Hos meg er det ca 240cm mellom, og 145cm fra baffel til frontvegg. Litt toe-in men for mye ødelegger litt av bredden i lydbildet syns jeg. Ca 95cm til sidevegger.
    Lytteposisjon ca 415cm fra fronvegg. Rommet er 740cm i lengde og 430cm i bredde.

    Shl5 skal jo fungere i mye mindre lytterom enn mitt, men de fungerer godt også i litt større.

    Har du jobbet noe med akustiske tiltak i rommet?
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Rommet mitt er 3,80 x 4,40 x 2,07
    Ikke altfor stort, men det fungerer overraskende godt. Tror ikke jeg ønsker de lengre fra hverandre. Er litt redd for at det skal låte hult i midten, eller at jeg skal miste fokus.

    Jeg har møblert rommet slikt at hjørner er brutt og jeg har slengt opp ett par remedier på veggene. Jeg har vegg til vegg tepper.

    Hva består anlegget ditt av? Jeg klarer ikke helt å tyde bildet ditt.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    Rommet har iallefall mye å si for lyden, det er helt sikkert. Jeg tenkte å prøve noen akustikkplater på veggene i førsterefleksjonspunktene. Er litt redd for å dempe for mye så jeg får begynne i det små.

    Anlegget består av Rega RP3, Stageline, Squeezebox Touch moddet med TT 3.0 og TeddyPardo PS, Supernait m/Hicap2 og Harbies'ene.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Leste i nyhetsbrevet at Harbeth skal presentere en ny høyttaler på årets Munchen messe. Enda en grunn til å glede seg til turen nedover!
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Da fikk jeg endelig av dekselet. Fikk hjelp av en venn som heter Nebb Tang. Kjekk kar som fikk de av uten problem.
    Tror ikke jeg detekter særlig forskjell med og uten egentlig?!
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.283
    Antall liker
    11.067
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Griffenfeldt skrev:


    Et stemningsbilde
    Fin stemning det der, Griffenfeldt. SHL5 er absolutt finest med grillen på, og jeg hører heller ikke forskjell.
    Fin musikk på vinyl ser jeg, og er det ikke en god malt vi skimter der oppe til venstre?
    Et gult lys skiller seg litt ut i racket, men man skal vel ikke bli altfor konform heller.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Mye fin musikk og god malt drikke er viktig for god psykisk helse. Det ene Gule lyset er egentlig grønt det også, men det lyser ikke så sterkt. Det er en Naim boks fra før de skiftet utseende til dagens. Dette er en Nap180 og er forløperen til Nap200 ( effekttrinn )
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Så ut til å være ei skikkelig koselig hule for å nyte musikk Griffenfeldt :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn