Harbeth

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Michail

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2006
    Innlegg
    184
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    11
    Hei,

    Her ser dere bilde av mine nye P3ESR:

    Litt styr å få lagt inn bilder HFS men det gikk til slutt.

    Har hatt SHL 5 tidligere, men disse er klart bedre. Lett å integrere med min REL sub.
     

    Vedlegg

    Michail

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2006
    Innlegg
    184
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    11
    Hei igjen,

    Jeg får være rask før jeg får for mange på nakken:

    P3ESR fungerer mye bedre enn SHL5 hjemme hos meg i mitt lytterom.

    Men den trenger en sub for å blomstre, det gjør forsåvidt SHL5 også som mangler det siste lille som gjør de full-range.

    Og for de av dere som ikke har hatt SHL5 hjemme i stua, det er en stor høytaler som ruver godt spesielt på Skylan stativer (som jeg hadde).

    Mvh
    Michail
     

    leik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2008
    Innlegg
    327
    Antall liker
    56
    Sted
    stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Dette er en vennlig tråd, så ingen på nakken her.

    Gratulerer med nye P3. Tviler ikke på at de spiller veldig bra.
    Hadde dem hjemme i min stue også, fantastiske høyttalere. Og helt sikkert lettere å integrere med lytterom.
    Jeg fikk dem aldri skikkelig bra til sammen med min sub, men det sier mest om den tror jeg.

    Jeg ble forelsket i harbeth på grunn av hva de små der får til. Alt de gjør er riktig, men for meg gjorde de bare ikke nok. Iallefall ikke til å ha som hovedanlegg. Men jeg tar gjerne et par på tv-stua...

    Hva var det ved super5 som ikke fungerte hos deg?

    E
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.283
    Antall liker
    11.067
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Michail skrev:
    Hei igjen,

    Jeg får være rask før jeg får for mange på nakken:

    P3ESR fungerer mye bedre enn SHL5 hjemme hos meg i mitt lytterom.

    Men den trenger en sub for å blomstre, det gjør forsåvidt SHL5 også som mangler det siste lille som gjør de full-range.

    Og for de av dere som ikke har hatt SHL5 hjemme i stua, det er en stor høytaler som ruver godt spesielt på Skylan stativer (som jeg hadde).

    Mvh
    Michail
    Hei igjen Michail!

    Dette var interessant å lese, og kjekt å se igjen.
    Ingen på nakken her, bare kjekt å høre om erfaring med Harbeth. Artig at du er tilbake med Harbies :)
    Jeg har et par forrige generasjon P3ES2 liggende uprøvd, og gleder meg til å sammenlikne dem med SHL5 utpå høsten engang. Som deg har jeg supplert med en sub og syns det fungerer fint med SHL5. De klarer seg fint uten, men tjener på støtte i bånn likevel hvis det gjøres forsiktig.
    Det ser ut som du spiller med ganske forskjellig forsterkeri enn hva du hadde med SHL5. Hva slags rør-effekt er det du bruker? Opplever du stor forskjell i skifte av effekt-trinn?

    Jørgen
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Jeg har også en Harbethtråd på det engelske Harbethforumet.
    Alan A. Shaw skriver via tråden min ett innlegg for å vise sympati med folk i Norge etter de grufulle hendelsene i helga.
    Jeg legger inn innlegget her:


    Norwegian tragedy
    On behalf of this group, may we pass on our deepest sympathies to the people of Norway for the tragedy that has befallen them, and especially their young people in the past day.

    Of all of our suppliers, SEAS of Norway (who make our tweeters) is one of our very favourite. They visit us at least twice a year, every year; their products are excellent; they are exceptionally well organised and they are friendly, conservative people. You could not ask for a better human relationship with a supplier. I am sure that they are typical of the Norwegian people.

    During WW2, I understand that my grandfather was brought out of retirement from the Royal Navy and was involved as a reservist volunteer in hazardous sea journeys between Scotland and Norway. There has always been a strong friendship between the Scots and the Norwegians.

    Our heart goes out to SEAS and to our growing customer base in Norway.
    Alan A. Shaw
    Designer, owner
    Harbeth Audio UK
     

    leik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2008
    Innlegg
    327
    Antall liker
    56
    Sted
    stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Javel folkens.

    Jeg har endelig landet et par shl5 i lytterommet mitt. Det er jammen langt mellom brukte slike...
    Men nå er det silkeføre her, det flyter ut musikk av alle slag.

    Eivind

    leik skrev:
    Jeg skal nok gjøre det rette.
    Spørsmålet er bare om den andre parten gjør det samme...


    ottone skrev:
    leik skrev:
    ..........
    Jeg har muligens et par brukte shl5 på hånden, så .....fristelsen for å prøve harbeth er stor. Iallefall hvis jeg skal gå etter Word on the internet... Ikke at det sier allverdens, det må vel bare testes.
    Slå til med en gang!!
    Disse er etterspurt, lang venteliste på nyproduserte, og skulle du ikke være fornøyd blir du kvitt dem raskt uten tap.
    Jeg har hatt mine et par år, aldri vurdert å selge, men har likevel en liste av interesserte kjøpere.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer leik !!! :D
    Ja, SHL5 er virkelig gode HT som gir deg massevis av musikkglede, så at de er sjeldne på bruktmarkedet er ikke så rart ;)
    Hva benytter du sammen med dem? Og hvor stort er lytterommet?
     

    leik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2008
    Innlegg
    327
    Antall liker
    56
    Sted
    stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Det er vanskelig å få lastet opp bilder med mobil, så det får komme litt seinere.

    Jeg spiller i et rom som er rundt 14-15 m2, så temmelig lite. Men det har gode proporsjoner akustisk, så det burde være mulig å få til bra. Merker at det trengs nye stativer.
    Foreløpig er det litt provisorisk oppsett, basert på stativer fra mine forrige høyttalere...
    Trenger litt mer høyde.

    Ellers spiller jeg digitalt via en musichall dac25.2 og Leben CS-600
    Har også min gamle Lenco L78 stående, men den trenger TLC.
    Inspirert av Lenco-tråden her kommer jeg kanskje til å gi den nytt liv.
    Kikker litt på plinther.
    Men jeg tenker å tune plassering av shl5 skikkelig før jeg begynner på den galeien.
     

    leik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2008
    Innlegg
    327
    Antall liker
    56
    Sted
    stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Foreløpig sammensatt stativ basert på de gamle stativene mine til Proac Dtwo.
    Treblokkene hadde jeg egentlig tenkt å bruke under forsterker og dac, men dette funker også på et vis.
    De kommer iallefall opp i riktig høyde.
     

    Vedlegg

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    Skikkelig tøft med SHL5 i sort ask! :) Ikke så ofte å se i den finishen.

    Og Leben er jo et lite mesterverk det også og så kult det er med litt retro look.
    Er det akustiske tiltak du har på bakveggen eller er det et rammelerret til film kanskje?
     

    leik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2008
    Innlegg
    327
    Antall liker
    56
    Sted
    stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Takk. Det har blitt retro her ja, uten at det egentlig var noen plan. Det bare ble sånn.
    Men jeg liker det klassiske.

    Super5 er i tiger ebony faktisk, men utrolig mørke, nesten sort. Veldig vanskelig å ta bilde av det uten skikkelig lys. Må si meg veldig fornøyd med finshen.

    Rammen bak fungerer som et lerret, med innlagte akustikkplater som en del av synergien. Nå er det mest musikk det går i, og sjelden film, så de må vel gå under akustikktiltak egentlig. Bildekvalitet er ikke vektlagt i materialet for å si det sånn.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.283
    Antall liker
    11.067
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Nydelig, leik. Gratulerer.
    SHL5 i tiger ebony er det virkelig klasse over, ta godt vare på dem!
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Gratulerer med kjempefine høyttalere leik!
    Håper at du får mye glede av disse.
    Første gang jeg har sett SHL5 i den finishen her i Norge.
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Fikk lov til å legge inn bilder fra Dave som har tråden Dansk HiFi-Living.
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,32823.60.html

    Han hadde Avantgarde Duo Omega høyttalere, men fant seg ikke helt til rette med lyden fra disse. Etter en del høyttalertesting endte han opp med SHL5 som formidlet musikken slik han kunne like.
     

    Vedlegg

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    sorry leik.... trodde de var sort ask ut ifra bildene... men så sitter jeg bare med en klein asus minipc også da ;)
    Ta noen bilder i dagslys please.... Tiger Ebony er jo helt vidunderlig flott.....
    Fornøyd med lyden eller?........ all slags musikk låter bra?
     

    leik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2008
    Innlegg
    327
    Antall liker
    56
    Sted
    stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Takk for gratulasjoner folkens.
    Jeg skjønner allerede at de kommer til å gi meg mye glede, og vil garantert ikke bli byttet. Selv om jeg en gang tar skrittet opp til storebror 40.x, må vel disse bli i familien. Super5 og leben er arvemateriale...

    Finishen er veldig mørk, jeg ville nok også tippet på det samme som deg Liotheles ut ifra de bildene. Jeg skal ta fram kamera i morgen, og prøve å få fram gløden i treverket.

    De spiller fantastisk flott (som bare harbeth kan?) Nå har jeg veldig variert musikksmak, og som med de andre modellene kan de skille godt på innspillinger og sjanger. Som jeg synes er en veldig sunn egenskap. De spiser alt jeg kaster på dem, det flyter lett, og jeg har egentlig bare lyst til å skru volumet opp hele tiden.

    Litt overrasket over diskanten, som man fordomsfullt skulle tro var enda mer utpreget. Pga superdiskanten mener jeg. Men det er mulig at stativene mine gjør at bassen mudrer det til litt. Jeg skal prøve å finne på noe her.
    Men jeg liker spesielt godt hvordan de formidler skala og dybde da. Med innsikt.
    Sikkert fordi mine forrige ht var en god del mindre.

    I'll be back med mer...

    Eivind
     

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    noen i Bergen området som har super hl5?
     

    leik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2008
    Innlegg
    327
    Antall liker
    56
    Sted
    stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Hagto skrev:
    Første gang jeg har sett SHL5 i den finishen her i Norge.
    Siden det er laaang tid mellom disse på børsen, hadde jeg stort nedslagsfelt på bruktbørser rundtomkring. Trodde egentlig at tiger ebony var forbeholdt jubileumsutgaven, så jeg ble overrasket når jeg fant disse. Ingen jubileums dette altså.
     

    JESPER-HOLBERG

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.09.2005
    Innlegg
    160
    Antall liker
    406
    Sted
    Danmark
    leik skrev:
    Hagto skrev:
    Første gang jeg har sett SHL5 i den finishen her i Norge.
    Siden det er laaang tid mellom disse på børsen, hadde jeg stort nedslagsfelt på bruktbørser rundtomkring. Trodde egentlig at tiger ebony var forbeholdt jubileumsutgaven, så jeg ble overrasket når jeg fant disse. Ingen jubileums dette altså.
    Hei leik

    Tillykke med dine flotte SHL5. Efter min mening er Tiger Ebony den flotteste finish i Harbeth serie. Jeg måtte selv nøjes med Rosewood ;)
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    Fått tilbud på XF stands til SHL5 fra SomethingSolid i England til 250GBP inkl frakt + avgifter i Norge.
    Ikke så gæli vel?
    Har litt tro på openframe til Harbeth, selv om mange skryter av litt mer massive saker som feks Skylan.
    Noen som har prøvd begge deler?
     

    Vedlegg

    leik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2008
    Innlegg
    327
    Antall liker
    56
    Sted
    stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Morsomt.
    Jeg bestilte et par av de der i går faktisk. Bittelitt dyrere mine, må være en bra deal det der.
    Tror det ble 260 på meg. Ikke stor forskjell egentlig.

    Jeg har ikke testet begge deler på harbeth, men på mine forrige ProAc. Da var openframe best hos meg. Så jeg går for det med harbeth også. Tror det blir bra.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    leik skrev:
    Morsomt.
    Jeg bestilte et par av de der i går faktisk. Bittelitt dyrere mine, må være en bra deal det der.
    Tror det ble 260 på meg. Ikke stor forskjell egentlig.

    Jeg har ikke testet begge deler på harbeth, men på mine forrige ProAc. Da var openframe best hos meg. Så jeg går for det med harbeth også. Tror det blir bra.
    To sjeler, samme tanke......... ;)
    Forskjell i pris er sikkert relatert til høyde på stativene, jeg valgte 45cm som er en ideell høyde ift min lytteposisjon.

    Openframe er sikkert viktigere på harbeth enn proac da tynnveggede kabinetter resonnerer mye mer, så jeg har også trua på disse SometingSolid stativene. Blir nok en bestilling nå som krona er sterk ;)

    Hvor lang leveringstid ble du forespeilet, leik?
     

    leik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2008
    Innlegg
    327
    Antall liker
    56
    Sted
    stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel snakk om rundt en hundrelapp, så jeg bryr meg ikke.
    Det gjelder å smi mens pundet er 8,6 ja.

    Proac d2 som jeg hadde er også thin-wall, så jeg tror det er i samme gate. Jeg opplevde iallefall bedre bassrespons spesielt, og dermed også mindre mudder i mellomtonen. Har veldig tro på Something solid, virker som de er nærme å "forsvinne" som konstruksjon. Synes de tar seg veldig godt ut.
    Neste steg blir vel fritt opphengte høyttalere. Hadde vært morsomt å teste om ikke annet.

    Leverings var 3-4 uker.

    E
     

    leik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2008
    Innlegg
    327
    Antall liker
    56
    Sted
    stavanger
    Torget vurderinger
    1
    FLIGHT-100 skrev:
    leik skrev:
    Hagto skrev:
    Første gang jeg har sett SHL5 i den finishen her i Norge.
    Siden det er laaang tid mellom disse på børsen, hadde jeg stort nedslagsfelt på bruktbørser rundtomkring. Trodde egentlig at tiger ebony var forbeholdt jubileumsutgaven, så jeg ble overrasket når jeg fant disse. Ingen jubileums dette altså.
    Hei leik

    Tillykke med dine flotte SHL5. Efter min mening er Tiger Ebony den flotteste finish i Harbeth serie. Jeg måtte selv nøjes med Rosewood ;)
    Takk, men jeg må si at rosewood var det jeg egentlig så etter. Synes den er vel så flott egentlig. Synes du har vært heldig med finishen jeg.

    Det viktigste er vel at det låter så vannvittig bra som det gjør? Jeg synes ikke jeg savner noe. Jeg har en sub stående som jeg sikkert også tester ut en gang, men akkurat nå spiller det fantastisk her, også på bass. For en glede.

    Nå ratter jeg litt med korreksjon, for å få jevnet ut litt i responsen. Lite rom; endel modale frekvenser. Men kanskje også derfor jeg opplever super5 som veldig nær fullrange.
    Bruker Inguz audio via squeezebox. Målinger og filterproduksjon tas med REW. Er veldig usikker på hvor transparent denne løsningen er, men jeg tenker å finne ut om det er riktig vei å gå før jeg evt investerer i noe.


    Er det andre harbethanere som jobber aktivt med rom/akustikk?
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    leik skrev:
    Er det andre harbethanere som jobber aktivt med rom/akustikk?
    Burde definitivt gjort mer på den fronten ja. Har planer om å få opp noen akustikkplater og har også
    lyst til å teste Inguz men er litt usikker på hvordan man kommer igang.
    Har du noen tips leik? Er Inguz/Squeezebox lett eller kronglete?
     

    leik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2008
    Innlegg
    327
    Antall liker
    56
    Sted
    stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Liotheles skrev:
    leik skrev:
    Er det andre harbethanere som jobber aktivt med rom/akustikk?
    Burde definitivt gjort mer på den fronten ja. Har planer om å få opp noen akustikkplater og har også
    lyst til å teste Inguz men er litt usikker på hvordan man kommer igang.
    Har du noen tips leik? Er Inguz/Squeezebox lett eller kronglete?
    tja. Kronglete? Jeg vet ikke.
    Kommer vel an på hva man er vant til å klusse med på data.
    Jeg vil si det er helt greit, ikke spesiellt vanskelig.
    Men det er ikke veldig lagt vekt på brukervennlighet. Så det har sine sider.
    Jeg har en målemic, gjør målinger i RoomEqualizerWizard, som er et gratisprogram.
    REW kan så generere en filterfil, som legges inn i inguz. Ikke værre enn det. Fremgangsmåter finnes på inguz sin side.
    Men jeg skulle gjerne hatt feks audiolense til å generere filter, så det kan hende jeg må se på det etterhvert. Squeeze/inguz/rew er jo gratis, så det er et enkelt inntrinn i DRC.
    Jeg tenker det bare er å prøve seg fram.

    Grunnen til at jeg spurte andre her, var at alan shaw vel har endel meninger i forhold til akustikk og høyttalere. Jeg har lest igjennom trådene på harbeth user forum, og forsøker å finne noe som er gjennomførbart hos meg. Jeg tenker at harbeth fortjener så gode arbeidsforhold som mulig iallefall. På lavt til middels volum spiller det veldig fint, men etterhvert blir rombidraget fremtredende. Jeg har hele tiden har lyst til å skru opp godlyden ;D
     

    Dave

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Innlegg
    130
    Antall liker
    2
    Jeg arbejder både med eq og med akustikken. Det er min oplevelse, at SHL5 har et løft i mellembassen omkring 80 -200 hrz - det kan være vældig befordrende for musikken, men kan godt blive en anelse for meget, især nede i min betonkælder, hvor jeg både har bas-traps i hjørnerne og diffusorer på side-væggene (1'st. refleksionspunkterne) + hele frontvæggen er dæmpet med rock-wool i "skak-tern".
    Jeg kører med Itunes - Pure Music og Fabfilter og lader Fabfilter skærer SHL5 omkring de 200 hrz og i en blød kurve nedover ca. med -6db, og lader en Velodyne sub tage sig af frekvensen fra 80 hrz og ned. Jeg synes at det spiller med en bedre integrering af bassen i mit rum - basrefleks er altså svært at arbejde med, når man har begrænset med plads. Jeg kan skrue op og det hele høres sammenhængende ud og uden bulderbas.

    Mvh
    Dave
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    leik skrev:
    Liotheles skrev:
    leik skrev:
    Er det andre harbethanere som jobber aktivt med rom/akustikk?
    Burde definitivt gjort mer på den fronten ja. Har planer om å få opp noen akustikkplater og har også
    lyst til å teste Inguz men er litt usikker på hvordan man kommer igang.
    Har du noen tips leik? Er Inguz/Squeezebox lett eller kronglete?
    tja. Kronglete? Jeg vet ikke.
    Kommer vel an på hva man er vant til å klusse med på data.
    Jeg vil si det er helt greit, ikke spesiellt vanskelig.
    Men det er ikke veldig lagt vekt på brukervennlighet. Så det har sine sider.
    Jeg har en målemic, gjør målinger i RoomEqualizerWizard, som er et gratisprogram.
    REW kan så generere en filterfil, som legges inn i inguz. Ikke værre enn det. Fremgangsmåter finnes på inguz sin side.
    Men jeg skulle gjerne hatt feks audiolense til å generere filter, så det kan hende jeg må se på det etterhvert. Squeeze/inguz/rew er jo gratis, så det er et enkelt inntrinn i DRC.
    Jeg tenker det bare er å prøve seg fram.

    Grunnen til at jeg spurte andre her, var at alan shaw vel har endel meninger i forhold til akustikk og høyttalere. Jeg har lest igjennom trådene på harbeth user forum, og forsøker å finne noe som er gjennomførbart hos meg. Jeg tenker at harbeth fortjener så gode arbeidsforhold som mulig iallefall. På lavt til middels volum spiller det veldig fint, men etterhvert blir rombidraget fremtredende. Jeg har hele tiden har lyst til å skru opp godlyden ;D
    Takk for den, leik. Jeg får hive meg rundt å gjøre et forsøk. Jeg kan vel starte uten mic og bare leike meg litt med EQ? Fungerer Inguz forresten greit med SC 7.6.1?

    Skjønner godt du har lyst til å skru opp volumet.... det låter jo så utrolig riktig med SHL5 :) Ved hvilke frekvenser merker du rombidraget ditt leik? Er det i bassen?
    Hos meg er det mellomtonen som blir en tanke dominerende når jeg skrur opp volumet så jeg håper noen rockwool plater strødd utover skal justere dette noe?
     

    leik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2008
    Innlegg
    327
    Antall liker
    56
    Sted
    stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Høres fornuftig ut det der. Kan hende jeg må teste ut med en korrigert sub. Men ville kanskje delt litt lenger ned (50hz?) Jeg skal prøve meg litt med noen manuelle EQ-innstillinger, med noen myke kurver som du sier.
    Jeg synes forsåvidt også det er mer energi i Bassområdet som du sier, men vil tro kanskje at Harbeth vil være uenig i at den ikke er flat. Alan har iallefall uttalt seg om BBC-dipen som noen har meldt om. Jeg har ikke måleutstyr, men stoler egentlig på harbeths ord. Så det et mulig at det er rommet som gjør dette?




    Dave skrev:
    Jeg arbejder både med eq og med akustikken. Det er min oplevelse, at SHL5 har et løft i mellembassen omkring 80 -200 hrz - det kan være vældig befordrende for musikken, men kan godt blive en anelse for meget, især nede i min betonkælder, hvor jeg både har bas-traps i hjørnerne og diffusorer på side-væggene (1'st. refleksionspunkterne) + hele frontvæggen er dæmpet med rock-wool i "skak-tern".
    Jeg kører med Itunes - Pure Music og Fabfilter og lader Fabfilter skærer SHL5 omkring de 200 hrz og i en blød kurve nedover ca. med -6db, og lader en Velodyne sub tage sig af frekvensen fra 80 hrz og ned. Jeg synes at det spiller med en bedre integrering af bassen i mit rum - basrefleks er altså svært at arbejde med, når man har begrænset med plads. Jeg kan skrue op og det hele høres sammenhængende ud og uden bulderbas.

    Mvh
    Dave
     

    leik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2008
    Innlegg
    327
    Antall liker
    56
    Sted
    stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Det er enkelt å teste EQ med inguz. Jeg rullet tilbake til 7.5.3 av en eller annen grunn, som jeg ikke husker nå... Men det hadde ikke med inguz å gjøre.

    Rombidraget er først og fremst på 50, 60 og 80, som tilsvarer axiale stående bølger i rommet. så jeg forsøker å gjøre noe med de.
    Det faller bedre på plass, men er usikker på om det tilslører noe mer. Det tar tid å finne ut, prøve og feile.

    Uansett må jeg gjøre det hele på nytt når mine nye stativer ankommer :)



    Liotheles skrev:
    leik skrev:
    Liotheles skrev:
    leik skrev:
    Er det andre harbethanere som jobber aktivt med rom/akustikk?
    Burde definitivt gjort mer på den fronten ja. Har planer om å få opp noen akustikkplater og har også
    lyst til å teste Inguz men er litt usikker på hvordan man kommer igang.
    Har du noen tips leik? Er Inguz/Squeezebox lett eller kronglete?
    tja. Kronglete? Jeg vet ikke.
    Kommer vel an på hva man er vant til å klusse med på data.
    Jeg vil si det er helt greit, ikke spesiellt vanskelig.
    Men det er ikke veldig lagt vekt på brukervennlighet. Så det har sine sider.
    Jeg har en målemic, gjør målinger i RoomEqualizerWizard, som er et gratisprogram.
    REW kan så generere en filterfil, som legges inn i inguz. Ikke værre enn det. Fremgangsmåter finnes på inguz sin side.
    Men jeg skulle gjerne hatt feks audiolense til å generere filter, så det kan hende jeg må se på det etterhvert. Squeeze/inguz/rew er jo gratis, så det er et enkelt inntrinn i DRC.
    Jeg tenker det bare er å prøve seg fram.

    Grunnen til at jeg spurte andre her, var at alan shaw vel har endel meninger i forhold til akustikk og høyttalere. Jeg har lest igjennom trådene på harbeth user forum, og forsøker å finne noe som er gjennomførbart hos meg. Jeg tenker at harbeth fortjener så gode arbeidsforhold som mulig iallefall. På lavt til middels volum spiller det veldig fint, men etterhvert blir rombidraget fremtredende. Jeg har hele tiden har lyst til å skru opp godlyden ;D
    Takk for den, leik. Jeg får hive meg rundt å gjøre et forsøk. Jeg kan vel starte uten mic og bare leike meg litt med EQ? Fungerer Inguz forresten greit med SC 7.6.1?

    Skjønner godt du har lyst til å skru opp volumet.... det låter jo så utrolig riktig med SHL5 :) Ved hvilke frekvenser merker du rombidraget ditt leik? Er det i bassen?
    Hos meg er det mellomtonen som blir en tanke dominerende når jeg skrur opp volumet så jeg håper noen rockwool plater strødd utover skal justere dette noe?
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    leik skrev:
    ......
    Uansett må jeg gjøre det hele på nytt når mine nye stativer ankommer :)
    Har du motatt stativene, leik?
    Inntrykk mottas med stor interesse :)
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har prøvd Mcintosh og Harbeth sammen ?

    Mvh Espen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn