Harbeth?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Bare et lite hjertesukk; kan ikke dere som fremholder at Spendor evt Harbeth låter "mørkt" ta å revurdere hvordan dere opplever f.eks et symfoniorkester i en konsertsal? Eller evt ta en tur til et slikt evenement?

Hvordan kan en høyttaler med en relativt flat frekvenskurve låte "mørkt", eller diskantfattig, i tradisjonell forstand? Imo er dette bare tøv, og kun egnet til å villede. I beste fall kan man si at slike uttalelser har bommet totalt på hele poenget med musikken.

La meg ta et eksempel; Kristiansund Symfoniorkester spiller i Festiviteten, der er det en dempet høyfrekvens i rommets etterklang. Oslo Symfoniorkester spiller gjerne i Konserthuset, hvor det er en livlig høyfrekvent etterklang. Skal man dømme orkestrenes kvaliteter på grunnlag av etterklangen i rommet? Og hvilken etterklang er "riktig"? Imo er dette en total skivebom på de musikalske egenskapene hos en utøver evt et hifikomponent.
Det blir som å si at Weidemann maler lysere bilder enn Monet, og er dermed riktigere evt bedre.

Spendor'er har en egenskap som lett lurer den uerfarne; de har en relativt smal spredning av HF, og all den tid dette kan gi fordeler med absolutt klangbalanse i harde rom, så vil det også gi inntrykk av en "mørk" kvalitet når lyttet på fra sidene.
Dette har lite å gjøre med høyttalerens absolutte evner når riktig satt opp. Videre er de temmelig avslørende på kilde og forsterkeri, men på en litt uvanlig måte; de avslører med en gang elektronikk som låter døllt og dafft, i motsetning til høyttalere som avslører hardhet og vreng lett. Med riktig elektronikk, og riktig satt opp, så er dette langt fra mørke høyttalere!

Mvh Vidar P

B

bendis

Gjest
litt offtopic. men en høyttaler kan da låte både lyst og mørkt selv om frekvensresponsen er lik. forvrengningkarakteristikk! f.eks skiller bånddiskanter seg ut med en utpreket luftig og hurtig gjengivelse som kan oppfattes som lys.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
bendis skrev:
litt offtopic. men en høyttaler kan da låte både lyst og mørkt selv om frekvensresponsen er lik. forvrengningkarakteristikk! f.eks skiller bånddiskanter seg ut med en utpreket luftig og hurtig gjengivelse som kan oppfattes som lys.
Og hva kan man skylde på i konsertsalen (jmf unplugged musikk selvsagt), hvor det som regel låter "mørkere" enn hos hifinerdene da? Altså stikk motsatt av bånddiskantene du mener låter lyst.

Mvh Vidar P

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.488
Torget vurderinger
12
Vidar P skrev:
Spendor'er har en egenskap som lett lurer den uerfarne; de har en relativt smal spredning av HF, og all den tid dette kan gi fordeler med absolutt klangbalanse i harde rom, så vil det også gi inntrykk av en "mørk" kvalitet når lyttet på fra sidene.
Dette har lite å gjøre med høyttalerens absolutte evner når riktig satt opp. Videre er de temmelig avslørende på kilde og forsterkeri, men på en litt uvanlig måte; de avslører med en gang elektronikk som låter døllt og dafft, i motsetning til høyttalere som avslører hardhet og vreng lett. Med riktig elektronikk, og riktig satt opp, så er dette langt fra mørke høyttalere!

Mvh Vidar P
Vidar; hvordan mener du det at Harbeth benytter metaldomer i f.eks 7ES-3 og HL5, mens Spendors S-utgaver er utstyrt med softdomer, kan gi seg utslag i lydmessige forskjeller? Tror du Spendor vil kunne være lettere å få til sammen med Bryston-elektronikk?

Mvh.
Ketil

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ketil; siden du spør hva jeg mener; å velge høyttalere ut ifra specs er omtrent like dumt og like enkelt som å velge den perfekte kone ut ifra midjemål.

Mvh Vidar P

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.488
Torget vurderinger
12
Vidar P skrev:
Ketil; siden du spør hva jeg mener; å velge høyttalere ut ifra specs er omtrent like dumt og like enkelt som å velge den perfekte kone ut ifra midjemål.

Mvh Vidar P
Men er det ikke ofte slik at forskjellige forsterkermerker har en lyd/klangsignatur som gjør at en med ganske stor treffsikkerhet kan tippe hva som vil være en bra match, og motsatt? Har i alle fall inntrykk av at dette ofte forekommer her inne, når folk prøver å gi råd og tips, ut fra sine erfaringer. Dette skjer f.eks i diskusjoner om forskjellige pickup'ers egnethet i forskjellige sammenhenger. Kan ikke helt skjønne at dette ikke også gjelder i sammenheng med forskjellige forsterker/høyttalere-kombinasjoner.

Mvh.
Ketil

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
K.H. skrev:
Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
Men er det ikke ofte slik at forskjellige forsterkermerker har en lyd/klangsignatur som gjør at en med ganske stor treffsikkerhet kan tippe hva som vil være en bra match, og motsatt? Har i alle fall inntrykk av at dette ofte forekommer her inne..
Om du fortsatt spør hva jeg personlig mener; så synes jeg IKKE det. Dvs ikke med en beundringsverdig treffsikkerhet heller. Bare følg litt med på bruktbørsen... :) Tipping om hvordan en høyttaler fungerer er umulig selv for de aller mest erfarne hifibrukere.
Legg ellers merke til at de som bøser ut slike kjøpsanbefalinger er nybegynnere som startet å høre på hifi så og si igår, har ikke ennå klart å skille fascinasjonen for teknikk og lyd fra musikkopplevelsen, og ikke har den ringeste anelse om hvor omfattende kompleksiteten som interaksjonen mellom rom, høyttaler og elektronikk er.
Selv om jeg føler at jeg kjenner en høyttaler, så ville det aldri falt meg inn i min villeste fantasi å anbefale noen å kjøpe den! Jeg kan strekke meg til å anbefale å lytte til den hjemme... dersom andre forutsetninger synes å matche.

Hvorvidt en høyttaler er en bra match eller ei spørs mye mer på smak og på rom, for ikke å si lyttevaner, kilde, foretrukne egenskaper osv..
Om det forekommer mye anbefalinger på høyttalere her inne, så er det vel en god grunn til å føle som meg...; her prates ufattelig mye juvenilt vrøvl på ufattelig sviktende grunnlag. Unnskyld uttrykket, men det er hva jeg personlig mener.

Mvh Vidar P

Brevordner

Medlem
Ble medlem
27.08.2006
Antall liker
0
Vidar P skrev:
K.H. skrev:
Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
Men er det ikke ofte slik at forskjellige forsterkermerker har en lyd/klangsignatur som gjør at en med ganske stor treffsikkerhet kan tippe hva som vil være en bra match, og motsatt? Har i alle fall inntrykk av at dette ofte forekommer her inne..
Om du fortsatt spør hva jeg personlig mener; så synes jeg IKKE det. Dvs ikke med en beundringsverdig treffsikkerhet heller. Bare følg litt med på bruktbørsen... :) Tipping om hvordan en høyttaler fungerer er umulig selv for de aller mest erfarne hifibrukere.
Legg ellers merke til at de som bøser ut slike kjøpsanbefalinger er nybegynnere som startet å høre på hifi så og si igår, har ikke ennå klart å skille fascinasjonen for teknikk og lyd fra musikkopplevelsen, og ikke har den ringeste anelse om hvor omfattende kompleksiteten som interaksjonen mellom rom, høyttaler og elektronikk er.
Selv om jeg føler at jeg kjenner en høyttaler, så ville det aldri falt meg inn i min villeste fantasi å anbefale noen å kjøpe den! Jeg kan strekke meg til å anbefale å lytte til den hjemme... dersom andre forutsetninger synes å matche.

Hvorvidt en høyttaler er en bra match eller ei spørs mye mer på smak og på rom, for ikke å si lyttevaner, kilde, foretrukne egenskaper osv..
Om det forekommer mye anbefalinger på høyttalere her inne, så er det vel en god grunn til å føle som meg...; her prates ufattelig mye juvenilt vrøvl på ufattelig sviktende grunnlag. Unnskyld uttrykket, men det er hva jeg personlig mener.

Mvh Vidar P
Ikke for å være ufin, men slik jeg leser og oppfatter dine innlegg så virker Spendor å være de beste høyttalere uansett parametre og nesten litt uangripelige. Litt i forsvarsposisjon? Har du virkelig rukket å høre alt du mener å ha lyttet til og er det overveldende erfaringsgrunnlaget ditt reelt?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hvor i alle glade dager ser du det hen? Det sitatet du vedlegger fra meg handler jo ikke engang om Spendor... Les en gang til, og la ellers vær med å komme dragende med tøvete personangrep om forsvarsposisjoner. Her har jeg altså etter beste evne forsøkt å svare på de spørsmål jeg ble stilt, og lagt ned mye møye i det. Så kommer en slik som deg dragende med slik drit på helt sviktende grunnlag? Hva er meningen med dette?
Har du i det hele tatt bidratt med noe i en hifidiskusjon, eller overhodet sagt et vennlig ord til noen i din karriere på hfs? Det er lett å se igjennom dine innlegg så langt vet du.

En utfordring; les igjennom mine innlegg i denne tråden en gang til, og du vil se at jeg faktisk er en av de få her som ikke engang har sagt et eneste ord(!) om at Spendor-høyttalere låter bra! Jeg har ikke sagt annet enn at jeg anbefaler å prøve høyttalere hjemme, og at Spendor ikke låter mørkt under de rette forutsetninger. Så der bommet du på skiva, brevordner..

Mvh Vidar P

Musikkmannen

Æresmedlem
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
31.631
Sted
Kjelleren i kroken
Torget vurderinger
2
Det er vel det som ofte er et problem, at en uttaler seg om et produkt - uten å ha hørt det med forskjellige kombinasjoner. Tipper at Spendor ikke låter så mørkt hos deg Vidar, Naim løser nok opp Spendor på en god måte.
Jeg føler at det blir vanskeligere og vanskeligere å fortelle hvordan et produkt låter, da lyden ofte forandrer seg med andre kombinasjoner. Og heller hva som er god lyd. Før så mente jeg at bra lyd var en type lyd, mens nå inser jeg (heldigvis) at god lyd kan være så mangt, mens det jeg siktet etter var hva jeg likte best i lyd.

Spendor med Talk-sett er ikke mørkt, men har hørt det med andre produkter som får det til å bli tamt og mørkt.

Synes vi skal kutte ut "angrepene" og muligens forholde oss til tittelen på tråden.. "Harbeth?"

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
HoJ skrev:
Synes vi skal kutte ut "angrepene" og muligens forholde oss til tittelen på tråden.. "Harbeth?"
Du får virkelig ha meg unnskyldt, men når man blir trakassert på denne måten av slike mennesker, så forbeholder jeg meg virkelig retten til å oppklare de feil som blir fremstilt. Det skulle bare mangle!
Utover det så har jeg virkelig holdt meg til tråden, ved å beskrive Harbeths opphav i historisk lys, og utover det har jeg da altså svart på det TRÅDSTARTER har spurt meg om.

Men du får diskutere Harbeth videre i fred så mye du vil for min del.

Mvh Vidar P

P

Parelius

Gjest
Brevordner skrev:
Ikke for å være ufin, men slik jeg leser og oppfatter dine innlegg så virker Spendor å være de beste høyttalere uansett parametre og nesten litt uangripelige. Litt i forsvarsposisjon? Har du virkelig rukket å høre alt du mener å ha lyttet til og er det overveldende erfaringsgrunnlaget ditt reelt?
Ubehagelig lese, dette.

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Parelius skrev:
Brevordner skrev:
Ubehagelig lese, dette.
Virkelig? Jeg må si jeg oppfatter innlegget som uttrykk for undring, og nokså høflig skrevet. Og uansett ikke noe som rettferdigjør enkelte av de grovheter han ble utsatt for:

"Har du i det hele tatt bidratt med noe i en hifidiskusjon, eller overhodet sagt et vennlig ord til noen i din karriere på hfs? Det er lett å se igjennom dine innlegg så langt vet du. Hvorfor er du her egentlig?"

Faktisk mener jeg en unnskylding ville vært på plass. Alle kan gjøre overtramp, små og store (beskjedenhet hindrer meg fra å nevne navn), men det må gå an å prøve reparere på det værste i etterhånd. No

P

Parelius

Gjest
Dr.No skrev:
Parelius skrev:
Brevordner skrev:
Ubehagelig lese, dette.
Virkelig?
Jepp! Har aldri hatt sansen for mistenkeliggjøringsstrategier overfor samtalepartnere.

Musikkmannen

Æresmedlem
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
31.631
Sted
Kjelleren i kroken
Torget vurderinger
2
Men nå er vi virkelig O.T igjen.. Hørte Harbeth ?? stativ husker ikke hvilken.. Syntes det låt ganske likt spendor jeg (hos Maxwell i Stavanger)

Likte lyden godt jeg ;)

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.154
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Dr.No skrev:
Parelius skrev:
Brevordner skrev:
Ubehagelig lese, dette.
Virkelig? Jeg må si jeg oppfatter innlegget som uttrykk for undring, og nokså høflig skrevet. Og uansett ikke noe som rettferdigjør enkelte av de grovheter han ble utsatt for:

"Har du i det hele tatt bidratt med noe i en hifidiskusjon, eller overhodet sagt et vennlig ord til noen i din karriere på hfs? Det er lett å se igjennom dine innlegg så langt vet du. Hvorfor er du her egentlig?"

Faktisk mener jeg en unnskylding ville vært på plass. Alle kan gjøre overtramp, små og store (beskjedenhet hindrer meg fra å nevne navn), men det må gå an å prøve reparere på det værste i etterhånd. No
Helt enig med deg Dr.No.
Synes at Brevordner hadde fortjent et ordentlig svar på spørsmålene han spurte om.
Det var overhodet ikke frekt formulert i forhold til det svaret han fikk.

"Hvorfor er du her egentlig?" :eek:

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Morsomt å forsøke å dele hva man vet om Harbeth her, dere. Men Continuo og Dr No kan hvile i trygg forvissing om at de kan få lov å diskutere harbeth og alt annet uten at jeg skal blande meg ubetimelig inn.

Et tips å ta med for fremtiden; se sammenheng i ting. Og i dette tilfellet gjelder det sammenhengen mellom den kritikk som ble meg til del i tråden og det jeg faktisk har sagt.

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
491
Torget vurderinger
1
Så ble nok en tråd dramatisk ::)

Destiny.. :)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Må jo ha litt nerve ;)

"Hel; PR&T er det som all musikk handler om; pace, rhythm & timing." - Indirekte så sier du altså at Snell og AN ikke lager musikalske høytalere i det hele tatt Vidar P ? Velger å ta det med et smil...

Har hørt både Harbeth og Spendor og det er meget gode saker....Riktige uten å være kliniske... :)...Men som det er sagt, testes hjemme der de skal brukes...

"ulykkelig snell-eier" ;D

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
HCS skrev:
Må jo ha litt nerve ;)

"Hel; PR&T er det som all musikk handler om; pace, rhythm & timing." - Indirekte så sier du altså at Snell og AN ikke lager musikalske høytalere i det hele tatt Vidar P ? Velger å ta det med et smil...
Skal holde meg unna denne tråden og tråder som dette som sagt; men for å oppklare; beklager om jeg formulerte meg klønete; jeg har ingen som helst mening om at Snell og AN ikke lager musikalske høyttalere. Jeg sier bare at de ikke scorer veldig høyt på PR&T. Man kan ha andre innfallsvinkler til musikalitet enn det; det blir opp til øret som hører sikkert?

Mvh Vidar P

Musikkmannen

Æresmedlem
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
31.631
Sted
Kjelleren i kroken
Torget vurderinger
2
Igjen la oss holde oss til topic, dumt og trist at vi skal begynne å hakke på hverandre. Harbeth er gode høyttalere, men alt i hifi-verden vår handler om smak og behag, og hvordan vi oppfatter lyden\hvordan vi beskriver lyden. Skulle vært egen tråd (muligens det er alt) Hvordan definerer vi de forskjellige definisjonenen av "lyd uttrykk"..

Sorry der havnet jeg O.T 8)

S

Stover

Gjest
Jeg har ingen kunnskap om Harbeth, men kan kort oppsummere ang. Spendor.

Jeg fikk virkelig fart på Spendor S6e med min elektronikk og blei fristet til å oppgradere til S8e.
Duverden for en nedtur. Slapt, oppblåst, uengasjerende og mangel på musikk.
Ble satt for salg flere ganger.

Med samme elektronikk, i et helt annet rom i samme hus. Duverden for en forskjell.
Strammere, raskere, veldig god timing og mer musikk.

Er Spendor den mest responsvillige og innsiktsfulle høyttaler? Neppe, men den er et godt kompromiss.

Mao, det er nærmest umulig å si hvordan Harbeth eller Spendor vil låte hos deg, selv om de har sin signatur aldri så mye.

Lykke til.....og forresten. Jeg vil gjette på at Bryston og Spendor KAN bli bra ;)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
No offence taken Vidar P :). Og du har helt rett, det er opp til ørene som henger der... :D. At noen tråkker til for å tråkke PÅ folk her er bare å beklage...Keep up the good work, du har min fulle støtte!! :)

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
jeg synes ikke harbeth og spendor har så mange likheter lengre.
i gamle dager var det nok slik, selv om harbeth alltid har vært litt mer "vågalt" voica enn spendor.

av de nye seriene, så liker jeg harbeth langt bedre enn spendor.
monitor- og compact-seriene fra harbeth spiller spenstigere, mer åpent og med bedre dynamikk enn spendor s8e og s9e (som jeg har hørt).

gullmodeller fra harbeth:

compact 7es2 (har ikke hørt es3, men tror ikke den er dårligere enn forgjengeren).
monitor 30
monitor 40
super hl5

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
873
Leste meg igjennom denne gamle tråden etter at jeg leste en test av Compact 7ES-3 i svenske "Hifi & Musik" April 2008. Der er den i samme test som Dynaudio Focus 140, men slik jeg forstår er 7ES-3 en (bokstavelig talt) større høytaler, og ligner vel ikke så mye på Dynaudio(?). Selv om 7ES-3 sikkert ser ut som en "stor" kasse fra 70-tallet, ser den alikevel bra ut på bildene:) Hadde vært "kult" å hatt den i stua, må innrømme det. Men har dessverre aldri sett/hørt Harbeth. Jeg bor dessverre langt unna Maxwell-butikker. De burde solgt den på Elkjøp ;D

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
873
Ingen påtrengende Harbeth-feber på dette forumet tydeligvis. Er det noen som mener noe om Compact 7ES-3 høytalerne?? Eller som kanskje har et par hjemme og kan dele noen erfaringer?

Var på en liten Østlandstur forrige helg, og snek meg til å høre på et par spilt på noe rør-greier. Interessant! Veldig anderledes lyd enn det jeg er vant til. Veldig mye rom/luft rundt vokalen, og en egen evne til å fokusere på det som er "viktigst" på en innspilling. Håper jeg omsider får oppgradert høytalere og/eller forsterker i 2009, og disse høytalerne er innenfor rekkevidde (nåvel, litt dyrere enn jeg hadde tenkt men). Men hadde vært gøy med synspunkter fra andre som kanskje vet mer om Harbeth enn jeg..

Høytalerne er for øvrig mye større in real enn de ser ut på bilder.

En god omtale:
http://store.acousticsounds.com/pdf/Harbeth_7es-3_review_10-08.pdf

Best, ToreM.

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Antall liker
2
atonal skrev:
Jeg tror det var disse skoeskene Harbeth HL-P3ES-2 som ble demonstrert på Horten-messen:

Er enig med timc, og vil låne hans uttrykk: dritbra lyd. Dynamisk, stort lydbilde, detaljert med futt og fart. Godt matchet til rommet. De spilte på Sugden elektronikk. Ht. kostet en ca 17 000 såvidt jeg husker.
- Uansett - hva har "skoesker" å tilføre ny HT-tenking. Dette er mainstream...?

R

Rojoh

Gjest
janb skrev:
Hvis vi skal dra en skoallegori - theese boots are made for walking... Hvis vi skal holde oss til et mer nøkternt språk: At noen har valgt alternativt design betyr ikke nødvendigvis at det ut fra et helhetssynspunkt er så mye bedre etter min mening. Harbeth har høstet en god dose cred for sin måte å lage skoesker på. Tror disse høyttalerne godt kan være en endestasjon for mange som har snust på både det ene, og det andre. Jeg likte i allefall veldig godt det lille jeg har fått hørt av Harbeth. :)

Mvh. Johan

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
873
Rojoh skrev:
Hei, takk for lenken. Nei, denne hadde jeg ikke fått med meg (nei, ikke lett å få med seg alle trådene her inne lenger). Veldig gode kommentarer her, og fine bilder. Jeg kan nok si meg enig i det som kommer fram på denne lenken ut fra det lille jeg hørte. Mulig det kan bli litt vel mye mellomtone og litt lite topp og bunn. Dette er noe jeg får vurdere. Veldig mye bass er jeg ikke så opptatt av.

Det er noe med "tidløsheten" til Harbeth jeg finner tiltalende. Det å kjøpe noe som har (nesten) varig verdi, ikke minst i disse krisetider.

karlinn

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2005
Antall liker
110
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Kan nogen fortælle lidt mere om super hl5?
Jeg fik hørt sådan et par og jeg var meget imponeret over det ovre frekvens område men de manglede fylde, eller krop og bass, de var faktisk tynd i lyden under øvre midt bandet. Jeg kunne ikke lige pege på om det var noget i det setup jeg hørte dem i eller om de har sådan en spille stil? Nogen som har god kendskab til dem og vil fortælle lidt om det?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
janb skrev:
Om du kan gi meg et eneste annet eksempel på en produsent av idag som bruker Harbeth's kabinett-teknologi? Eller bruker Harbeth's elementer? Ja faktisk så er dette nesten så langt fra mainstream til prisen som jeg kommer på i farta.
I beg to differ; dette er ikke mainstream høyttalerbygging.

Mvh Vidar P

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Karlinn skrev:
Jeg fik hørt sådan et par og jeg var meget imponeret over det ovre frekvens område men de manglede fylde, eller krop og bass, de var faktisk tynd i lyden under øvre midt bandet. Jeg kunne ikke lige pege på om det var noget i det setup jeg hørte dem i eller om de har sådan en spille stil? Nogen som har god kendskab til dem og vil fortælle lidt om det?
Må være setup du hørte dem i. Det er endel som ikke velger HL-5 fordi de er litt for fete i lyden. Har du litt for lite rom og/eller uheldig plassering har det lett for å bli litt overdrevent mye og unyansert bass.
Har dem selv og absolutt alle har vært overrasket over at de er så fyldige og går så dypt i bassen.

karlinn

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2005
Antall liker
110
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Hagto skrev:
Karlinn skrev:
Må være setup du hørte dem i. Det er endel som ikke velger HL-5 fordi de er litt for fete i lyden. Har du litt for lite rom og/eller uheldig plassering har det lett for å bli litt overdrevent mye og unyansert bass.
Har dem selv og absolutt alle har vært overrasket over at de er så fyldige og går så dypt i bassen.
Tak for svaret.
Jeg tror jeg må give dem anden chance, bestemt fint potential for stor musik glæde. Jeg spiler på Quicksilver og vil så gerne tro at de vil fungere fint sammen.

Bols

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2007
Antall liker
15
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Har det kommet fram i tråden hva som er spesielt med kabinettkonstruksjonen, elementer eller delefilter til den avbildede "skoesken" i forhold til andre "skoesker"?
Jeg spør i all ydmykhet og undring siden jeg har hørt den og det var helt greit.
Ellers gir jeg Vidar P honnør for å legge ut massevis stoff. Mitt bidrag nå er helt latterlig i forhold, men jeg kan bare ikke forstå prisen på 17k. Sannsynligvis på grunn av utseendet?

Nailhead

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.12.2008
Antall liker
395
Torget vurderinger
1
Harbeth benytter "thin-wall panels" i sine kabinetter. Har bla.a et par Spendor S100 hvor det er benytta samme "thin-wall" prinsipp. Der er alle innvendige flater utenom frontplata belagt med 4mm. bitumenplater. Denne kabinettypen ble utviklet av BBC-ingeniørene allerede på 60-tallet. LS3/5A er jo et annet eksempel på dette. Der er det benytta 12mm. bjørkefinér som er belagt med bitumen. Bevisst kontroll med kabinettresonanser er vel et stikkord her.

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
bendis skrev:
enig, bred 3veis med en stor bass..
de høye dype ser ikke ut. ala RF83. fyttikatta!
Enig, digger det designet! Her er mine beist!

Vedlegg

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
873
Vidar Bol skrev:
Har det kommet fram i tråden hva som er spesielt med kabinettkonstruksjonen, elementer eller delefilter til den avbildede "skoesken" i forhold til andre "skoesker"?
Jeg spør i all ydmykhet og undring siden jeg har hørt den og det var helt greit.
Ellers gir jeg Vidar P honnør for å legge ut massevis stoff. Mitt bidrag nå er helt latterlig i forhold, men jeg kan bare ikke forstå prisen på 17k. Sannsynligvis på grunn av utseendet?
17k er dyrt, men ikke hårreisende dyrt. En må kanskje betale noen pund ekstra for "hand crafted" på den engelske landsbygda i relativt små opplag (her er det neppe mange "stordriftsfordeler" inn i bildet, i alle fall ikke på utviklingssiden, noe Harbeths egne videoer viser). Men de fleste høytalerprodusenter har vel 2-veis høytalere ca. i samme prisklasse, og jeg tror Harbeth tåler sammenligning, i alle fall i mellomtonen:) Leser nå i Harbeth "newsletter" at "skoeskene" kommer i ny utgave, P3ESR, som vistnok bruker Harbeths egenutviklet bass/mellomtone-element (jeg er litt usikker på om dette elementet brukes i den gamle versjonen?). Hvis P3ESR innehar noe av den samme lyden som 7ES-3 kan den fremstå som et godt kjøp hvis prisen blir ca. det samme som nå. Blir gøy å leser tester når de kommer.

Topp Bunn