Hører du egentlig forskjell, her kan du teste flaggermusørene:
Do an ABX test in your browser, and see if you can tell the difference between lossless and Spotify-compression quality audio
abx.digitalfeed.net
Jeg har tidligere postet om en opplevelse med lossless 1411kbps (CD-rip 16/44.1) vs Spotify 320kbps. Jeg kan i utgangspunktet kun untakvis klare å skille disse. Og da oftest når algoritmen feilaktig skaper dissharmoni i et frekvenspsekter i den komprimerte filen hvor saxofon og cymbaler skillers seg særlig ut.
Men det som virkelig slo meg var da jeg en periode var uten tilgang til mitt lokale CD-Rip arkiv og all musikk i 1 års tid kun ble streamet fra Spotify 320kbps. Når jeg fikk filserver opp å gå igjen og fikk spilt noen CD-Rip igjen var det ikke halleluja dette låt mye bedre. Men det jeg følte var en ro i kroppen nå jeg satt på musikk med full 1411kbps oppløsning. Jeg har opplevd lignende når jeg etter et par tiår satt opp vinylsnurren igjen.
Jeg har spekulert om hjernen vår på en eller annen måte forsøker kompensere for manglende innhold i lossy musikkfiler. Akkurat som om hjernen vet at noe mangler og fokuserer på dette som igjen øker stresshormoner i kroppen.
Det skal sies at jeg også har andre underliggende sykdommer som gjør stress særlig ugunstig for meg så jeg er muligens over gjennomsnittet var for stress.