Har Tidal en fremtid?

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
6.952
Antall liker
16.462
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Hva skjer med prisene hvis Tidal ryker? Er tidal det eneste alternativet sammen med roon?
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.485
Jeg tipper om man lokalt oppsampler 320kbps Spotify til 1411kbps med samme filter som MQA benytter snubler de fleste av oss i en A/B test. Kanskje jeg skulle gjort et forsøk da jeg har LMS konfigurert til slik oppsampling men med et mer standard filter.

Men som andre har påpekt er ikke Spotify god kandidat for dem som har tapt sitt hjerte til brukerflaten fra ROON. Personlig liker jeg ikke ha skjerm aktiv når jeg spiller musikk så primærfunksjonen til ROON går til spille hos meg.

Jeg har Deezer pluggen på LMS og må si at for Funk sjangeren kommer den opp med minst like mye spennende som Spotify. Men ikke samme artister er tilgjengelig. Vet ikke om et abonnement åpner for mer enn bare kvalitet?
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.396
Antall liker
1.867
Torget vurderinger
8
Ja, tenkte samme - og hvilke alternativ man har? Det står et NAS her med to tonn musikk, men alt det ekstra finnes jo på Tidal. Og Spotify låter ikke spesielt bra...
Igjen Spotify kommer med hifi
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.386
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hører du egentlig forskjell, her kan du teste flaggermusørene:
Hvordan får jeg testet dette via Sonos (connect)? Det er eneste måten jeg har for å streame inn i anlegget.
Leste jeg for raskt eller måtte dette gjøres via web? I såfall gidder jeg ikke en gang å prøve med det oppsettet jeg har.
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.816
Hvordan får jeg testet dette via Sonos (connect)? Det er eneste måten jeg har for å streame inn i anlegget.
Leste jeg for raskt eller måtte dette gjøres via web? I såfall gidder jeg ikke en gang å prøve med det oppsettet jeg har.
Tror ikke det går på noe vetig vis, har du ikke muligheter for å koble pc rett i anlegget via DAC?
 

vega jon

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2011
Innlegg
1.370
Antall liker
1.185
Sted
bærum
Torget vurderinger
3
Fortjener ikke Spotify engang å bli nevnt?
Jeg har sammenlignet Tidal Hifi mot Spotify Premium, foretrakk da Tidal. Kort sagt mer Hifi korrekt. Spotify flyter litt mer ut, men virker varmere i lyden.
Etter mye abo/innlogging problemer med Tidal var jeg nødt å bytte til Spotify, synes det er lettere å oppdage ny musikk nå og det fungerer bra.
spotify skal vel få oppgradert lyd nå rundt hjørnet.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.485
Hører du egentlig forskjell, her kan du teste flaggermusørene:
Jeg har tidligere postet om en opplevelse med lossless 1411kbps (CD-rip 16/44.1) vs Spotify 320kbps. Jeg kan i utgangspunktet kun untakvis klare å skille disse. Og da oftest når algoritmen feilaktig skaper dissharmoni i et frekvenspsekter i den komprimerte filen hvor saxofon og cymbaler skillers seg særlig ut.

Men det som virkelig slo meg var da jeg en periode var uten tilgang til mitt lokale CD-Rip arkiv og all musikk i 1 års tid kun ble streamet fra Spotify 320kbps. Når jeg fikk filserver opp å gå igjen og fikk spilt noen CD-Rip igjen var det ikke halleluja dette låt mye bedre. Men det jeg følte var en ro i kroppen nå jeg satt på musikk med full 1411kbps oppløsning. Jeg har opplevd lignende når jeg etter et par tiår satt opp vinylsnurren igjen.

Jeg har spekulert om hjernen vår på en eller annen måte forsøker kompensere for manglende innhold i lossy musikkfiler. Akkurat som om hjernen vet at noe mangler og fokuserer på dette som igjen øker stresshormoner i kroppen. Det skal sies at jeg også har andre underliggende sykdommer som gjør stress særlig ugunstig for meg så jeg er muligens over gjennomsnittet var for stress.
 

YesJens

Musikkelsker
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.214
Antall liker
6.131
Sted
Under stjernene
Har abonnert på Wimp nå Tidal en god del år. Sporadisk også tidligere på Spotify.
Etter Roon Nucleus+ kom i hus er det Qobuz og Tidal som gjelder. Synnes de utfyller hver andre. Om Tidal forsvinner dukker det vel opp noen andre. Litt dumt for de som har laget seg et rikholdig bibliotek.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.964
Hehe - stresshormoner? Kanskje det :)

Selv må jeg nok ned på ganske hard mp3 komprimering før jeg uten tvil plukker ut degradering - kanskje 128 kbps.

Men dynamisk komprimering slår hardt ut på avsky hormonene, går det under 10 mister jeg humøret :sick:
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.375
Sted
Sørlandet
Hadde artistene virkelig vært i sentrum samtidig som Tidal hadde kuttet MQA tullet så hadde dem muligens hatt en fremtid. Men jeg er redd det blir enda tøffere for dem i fremtiden.

 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.485
Hadde artistene virkelig vært i sentrum samtidig som Tidal hadde kuttet MQA tullet så hadde dem muligens hatt en fremtid. Men jeg er redd det blir enda tøffere for dem i fremtiden.

Vel, man kan jo si artisten er i fokus. De bare utelater å si at det kun gjelder utvalgte artister, — som i aksjonærer ;)
 
Topp Bunn