Har Tidal en fremtid?

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.168
Antall liker
34.551
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Nå blusset saken opp for fullt igjen om Tidal sin litt tvilsomme metode... Hva tror dere kommer til å skje med strømmetjenesten som uten tvil låter "best"?
Og hvis den forsvinner, har vi en god erstatter?
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.374
Sted
Sørlandet
Klarer ikke Tidal å tjene penger på ærlig vis har dem heller ikke livets rett. Dessverre for meg som har 4000 album og godt over 100 spillelister der.

-BB-
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.168
Antall liker
34.551
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Fungerer her også, men det var heller ikke spørsmålet.. Finnes det noen gode alternativer?
 

kmolds

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2010
Innlegg
373
Antall liker
758
Sted
Ulsteinvik
Qobuz er et interessant alternativ. Jeg bor i Tyskland så her kan vi bruke det. Vil anta det kommer til Norge etterhvert. Interessant fordi Qobuz også tilbyr en del album i hi-res. www.qobuz.com
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.495
Antall liker
9.221
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Er veldig fornøyd med Tidal og bruker det daglig, er ikke så veldig bekymret hvis de blir borte, markedet i Norge må jo da bli veldig fristende for f.eks. Qobuz. Markedet er der så alternativene kommer.
 

Sst

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2015
Innlegg
692
Antall liker
471
Saken nå var vel strengt tatt bare en kort opplysning om at økokrim etterforsker med tanke på å "bekrefte eller avkrefte" påstandene i DN sin sak.
Saken har ikke blitt kjørt internasjonalt, og er fremdeles helt ubekreftet etter 7-8 måneder, så inntil videre mener jeg det virker urimelig å skulle si opp abonnementet e.l.
 

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Innlegg
528
Antall liker
173
Torget vurderinger
12
Fortjener ikke Spotify engang å bli nevnt?
Jeg har sammenlignet Tidal Hifi mot Spotify Premium, foretrakk da Tidal. Kort sagt mer Hifi korrekt. Spotify flyter litt mer ut, men virker varmere i lyden.
Etter mye abo/innlogging problemer med Tidal var jeg nødt å bytte til Spotify, synes det er lettere å oppdage ny musikk nå og det fungerer bra.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.168
Antall liker
34.551
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Lydmessig så håper jeg på bedre en Spotify, så den ønsker jeg ikke med som alternativ. Så klar har jeg den også. Spotify for resten av familien + i bilen, mens jeg koser meg med Tidal.
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.396
Antall liker
1.866
Torget vurderinger
8
Vil komme flere alternativer uansett da 99,9% av musikk avspilling i verden streames
 

AlfdB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2014
Innlegg
225
Antall liker
92
Tidal er en god strømmetjeneste, der lydkvaliteten er i høysetet. Men påstått lureri/svindel må de i så fall slutte med, og - ikke minst - de må tjene penger. Det siste gjør de i dag åpenbart ikke, da er det nesten selvsagt at noe etterhvert vil skje. Konkurs, salg, nye eiere?? Uansett hva som skjer så tipper jeg at Tidal blir videreført - ikke minst med grunnlag i de verdier som ligger i det utviklingsarbeidet som er lagt ned gjennom årene, og den verdien som ligger der.

Uansett, jeg har både vinylsnurrer og maskin for avspilling av blanke plastskiver i racket.....
 

YesJens

Musikkelsker
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.212
Antall liker
6.126
Sted
Under stjernene
Hei
Beklager så mye, har blandet sammen tidal og Roon
Bruker Roon Nucleus+ hvor Tidal er integrert og Mola Mola Makua DAC, har sagt opp Spotify av lydmessige årsaker

Hilsen

Jens
 

Sosjojuror

Medlem
Ble medlem
03.10.2017
Innlegg
41
Antall liker
26
Sted
Orkdal
Håper Tidal overlever. Jeg fikk med ett års Wimp-abonnement da jeg kjøpte meg en Squeezebox i 2009, og har ikke sett tilbake. Den intuitive GUI-en (som jeg liker mye bedre enn Spotify sin), muligheten til å kjøpe sanger og album, samt lossless har gjort at jeg alltid har foretrukket det når det kommer til streaming. En ypperlig måte å oppdage ny musikk på.

Jeg streamer ikke så mye, jeg foretrekker å ha musikken lokalt, siden det er veldig mye jeg ikke finner på Spotify/Tidal/Google/Apple. Har livstidsabo på Plex og har alltid tilgang til musikken min, men som sagt, til kjøp av musikk i brukbar kvalitet, og for å oppdage nye artister og låter, er det uslåelig i mine øyne.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.784
Antall liker
913
en del år siden du brukte spotify sist da? GUI er jo omtrent identisk, Tidal kopierte det.
 

Sosjojuror

Medlem
Ble medlem
03.10.2017
Innlegg
41
Antall liker
26
Sted
Orkdal
Nei, jeg har åpna Spotify titt og ofte, vil si det er vesentlige forskjeller. Blant annet i hvordan album vises. Og jeg synes også startsiden til Spotify er langt mer rotete.

Men generelt holder jeg meg unna begge. Åpner Tidal kun når jeg er på jakt etter noe nytt (og det skjer ikke ofte), og Spotify kun når jeg skal sjekke at spillelistene jeg oppretter med Soundiiz er korrekte.
 

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Fremtiden ser strålende ut for alle streamings media, du er udgået på dato vis du tror det er in med at ha hundrevis av CD eller LP stående.

Bare spør kona vis du er i tvilv ;)
 

oen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2010
Innlegg
1.745
Antall liker
2.294
Sted
Portugal
Twitter-sjef Jack Dorseys selskap Square blir majoritetseier i den omstridte strømmetjenesten Tidal

Fra DN i dag
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.396
Antall liker
1.866
Torget vurderinger
8
Fungerer her også, men det var heller ikke spørsmålet.. Finnes det noen gode alternativer?
Ja Spotify hifi dukker snart opp og klarer du deg uten MQA som det er mye delte meninger om og som enkelte ser på som en eneste stor bløff så ser jo det lyst ut
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.027
Antall liker
533
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Ja Spotify hifi dukker snart opp og klarer du deg uten MQA som det er mye delte meninger om og som enkelte ser på som en eneste stor bløff så ser jo det lyst ut
Her har jeg glemt følge med i timen - hva er bløffen?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Noe forteller meg at både Tidal og Spotify blir borte. Spørs om svenskene greier å inngå ny avtale med Koreas CacaoM..Apple Music , derimot, vil overleve.For å være ærlig...OM begge to skulle bli borte, syns jeg faktisk det er positivt.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Jeg tror Tidal er ferdig om Spotify velger en ærlig og åpen løsning med cd-kvalitet når de senere i år kommer med lossless. Men om Spotify også velger MQA er vi like langt, eller nesten satt tilbake for da blir jo MQA påtvunget oss i langt større grad enn i dag. Spotify er overlegent størst og kan putte MQA og Tidal i graven om de velger et åpent lossless-format.
Qobuz ryktes å ha satt i gang en prosess for utrulling i Skandinavia. Det er jo positivt om det er lydkvalitet som betyr mest. Har dog ingen kjennskap til katalogen eller brukergrensesnittet deres.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.036
Antall liker
2.482
Her har jeg glemt følge med i timen - hva er bløffen?
Jeg har lirt av meg en lenger post på dette med linker for utdypende informasjon
 
M

MusicBear

Gjest
Ja Spotify hifi dukker snart opp og klarer du deg uten MQA som det er mye delte meninger om og som enkelte ser på som en eneste stor bløff så ser jo det lyst ut
Mulig jeg spør dumt, men er det mulig å beskrive lyd-forskjellen på Tidal CD-kvalitet og MQA (som jeg kan null og niks om)?
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.036
Antall liker
2.482
Mulig jeg spør dumt, men er det mulig å beskrive lyd-forskjellen på Tidal CD-kvalitet og MQA (som jeg kan null og niks om)?
Finnes Tidal CD-kvalitet fortsatt i Norge? I utlandet rapporteres det at innhold som før var 16/44.1 CD kvalitet på Tidal HiFi nå er MQA-CD som er 15-bit audio og 1-bit ren digital støy som plassholder for MQA sertifikater og kode. Altså lossy audio.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.080
Antall liker
10.479
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Nei det er ikke mulig. Noen synes MQA er bedre. Noen synes motsatt og andre hører ingen forskjell.
Du får velge hva du ønsker å tro på :)
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Mulig jeg spør dumt, men er det mulig å beskrive lyd-forskjellen på Tidal CD-kvalitet og MQA (som jeg kan null og niks om)?
Det er fortsatt noen album som ligger der i begge versjonene, men langt færre enn før tror jeg. Jeg gjorde en A/B test for noen dager siden og foretrakk da 16/44 foran Master. Den viktigste forskjellen var imidlertid gain, det var høyere lyd fra den ene enn den andre. Ganske stor forskjell også. Tror det var Master-versjonen som var lavest. Husker ikke hvilket album det var, men tror det var fra 90-tallet.
Gjorde den samme "testen" på en 2020-utgivelse, men da hørte jeg ikke noen forskjell.
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.027
Antall liker
533
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Jeg har lirt av meg en lenger post på dette med linker for utdypende informasjon
Takk for forklaringen - nå skjønner jeg hva dere mener! Hvilke fornuftige alternativer finnes da?
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.036
Antall liker
2.482
Om man leser mitt innlegg linket til lenger oppe ser man at lyttetester bør inneholde informasjon om hvordan man pakker ut MQA. En enkel unfold er kun FLAC utpakking uten noe MQA rekonstruksjon annet enn degradering av lyd. I følge patentet vil en 24-bit stream da kun beholde 13-bit PCM audio for non-MQA DAC. Det eneste man kan være sikker på er at om man kan hente ut datastrømmen digitalt har man ikke full MQA rekonstruksjon.

Ser man på illustrasjonbildene fra patentet ser man MQA egentlig ikke noe mer enn omstokking av data for infromasjon over 13-bit. LItt som man skrev koder i Mikke Mus Detektivklubb. Men MQA fjerner i tillegg bokstaver (samples) man aldri kan erstatte. MQA tar high-resolution ut av high-resolution ved rett og slett slette data, — men ikke inteligent som andre lossy format som MP3.
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.415
Antall liker
14.388
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Etter det jeg har lest de siste årene så går vel Tidal og Spotify med blodrøde tall og holdes kunstig i live av sine investorer. Deriblant mange av de store underholdningsselskapene (plateselskapene) som pøser inn penger for å unngå at massene skal velge piratkopiering og Napster lignende tilstander! Det er jo egentlig litt forunderlig at prisen på disse strømningstjeneste ikke skal koste mer, men det har jo noe med flat prisstrategi på verdensbasis.
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.027
Antall liker
533
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Håper de holder seg i live da jeg er flittig bruker av roon.
Ja, tenkte samme - og hvilke alternativ man har? Det står et NAS her med to tonn musikk, men alt det ekstra finnes jo på Tidal. Og Spotify låter ikke spesielt bra...
 

birk88

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2016
Innlegg
391
Antall liker
270
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Er det noen grunn til at ingen nevner Deezer Hifi som en mulighet?
Har ikke testet selv, men den ser ut til å være tilgjengelig i Norge (og til en lavere pris enn Tidal).
 
Topp Bunn