Har jeg blitt kurert av hifi syka?

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
8
Hvis vi var sykelig interesserte i musikk hadde vi ikke vært på dette forumet. ::)
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
nei, da hadde vi hengt i kommentarfeltet på pitchfork.
haha, neida.
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Brasse skrev:
HIFI-sjuka har ingenting med musikk å gjere :eek: :-X
Nei, musikk er jo bare et nødvendig onde for å få testet anleggene våre..
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Ja, nettopp. Det låter bare litt bedre enn sinustoner.
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
8
Brasse skrev:
Ja, nettopp. Det låter bare litt bedre enn sinustoner.
Det er jaggu meg ikke alltid, utrolig hva noen setter på for å demonstrere anlegget...
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Takker for alle kommentarene. Jeg er glad for at dette er noe som rammer de fleste. Jeg har inn bruk for pengene ved et evnt salg, slik at om jeg går til det skrittet at jeg selger. Så vil de kronene bli stående på konto til det begynner å lugge i hifi nervrosa igjen.

Som mange har sier, jeg er ikke lei av muskk, for det hører jeg på. Men bare ikke slik som før. Så et anlegg skal jeg ha stående, men at jeg kanskje heller skulle ha solgt unna dagen oppsett, og kjøpt meg et rimelig et. som jeg har mulighet til å plassere på et annet rom enn stua.

Jeg får se hva jeg gjør. Om ikke lysten til lytting kommer tilbake så kan det vere at dette havner på brukten. Jeg har i vertfall ikke tenkt å ha dette oppsettet til kun tv lyd. Det er bortkasta penger..

Kanskje jeg heller skulle kjøpt et par gode headsett og en headamp. Det kan jeg jo ha stående på nattbordet eller på gjesterommet til lysten på hifi vender tilbake. Musikk intr er der.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.739
Antall liker
21.606
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
bia skrev:
Brasse skrev:
Ja, nettopp. Det låter bare litt bedre enn sinustoner.
Det er jaggu meg ikke alltid, utrolig hva noen setter på for å demonstrere anlegget...
Audiofile er ikke særlig glade i musikk, men de like lyden den lager! :)
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Retep skrev:
Jeg får se hva jeg gjør. Om ikke lysten til lytting kommer tilbake så kan det vere at dette havner på brukten. Jeg har i vertfall ikke tenkt å ha dette oppsettet til kun tv lyd. Det er bortkasta penger..
Det taper seg ikkje i verdi av å stå "ubrukt" når det allerede er brukt :)
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Brasse skrev:
Retep skrev:
Jeg får se hva jeg gjør. Om ikke lysten til lytting kommer tilbake så kan det vere at dette havner på brukten. Jeg har i vertfall ikke tenkt å ha dette oppsettet til kun tv lyd. Det er bortkasta penger..
Det taper seg ikkje i verdi av å stå "ubrukt" når det allerede er brukt :)
Det er jo sant, noe tap pga høyere alder å man kanskje regne med... Det hadde jeg faktisk ikke tenkt på. Takker for den.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
[/quote]

Audiofile er ikke særlig glade i musikk, men de like lyden den lager! :)
[/quote]

Da er jeg nok ikke audiofil i vertfall. Jeg er musicofil men, er avgengig av et anlegg for å spille den på.. ;D
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.510
Antall liker
102.796
Torget vurderinger
23
Retep, ikke gjør noe overilet. Bare vent til "loftet" ditt blir ferdig så kommer gløden tilbake med fornyet kraft. Husk at jeg har sagt det! Musikk er viktig, musikk er bra, og opplevelsen blir enda bedre når lokaliteter og anlegg er av en viss kvalitet.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
pengesluk skrev:
Retep, ikke gjør noe overilet. Bare vent til "loftet" ditt blir ferdig så kommer gløden tilbake med fornyet kraft. Husk at jeg har sagt det! Musikk er viktig, musikk er bra, og opplevelsen blir enda bedre når lokaliteter og anlegg er av en viss kvalitet.
Jo, du kan få sagt det. Er nesten ferdig med loftet på tegnebrettet. Så jeg gleder meg til det blir varmere i lufta igjen.

Nei jeg får la dette stå til pynt en stund til.....
 

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Innlegg
1.329
Antall liker
7
Audiofile er ikke særlig glade i musikk, men de like lyden den lager! :)
[/quote]

Da er jeg nok ikke audiofil i vertfall. Jeg er musicofil men, er avgengig av et anlegg for å spille den på.. ;D
[/quote] 1000 + :D

Mvh :)
 

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Innlegg
1.329
Antall liker
7
Retep skrev:
pengesluk skrev:
Retep, ikke gjør noe overilet. Bare vent til "loftet" ditt blir ferdig så kommer gløden tilbake med fornyet kraft. Husk at jeg har sagt det! Musikk er viktig, musikk er bra, og opplevelsen blir enda bedre når lokaliteter og anlegg er av en viss kvalitet.
Jo, du kan få sagt det. Er nesten ferdig med loftet på tegnebrettet. Så jeg gleder meg til det blir varmere i lufta igjen.

Nei jeg får la dette stå til pynt en stund til.....
Supert, klokt valg :D

Mvh :)
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Tsk tsk..

Du bruker jeg bare en liten integrert forsterker og et par moderate gulv-høyttalere. Ikke så ille det til å være tv-lyd? ::)

Støtter opp om forslaget om en liten hodetelefon-rigg. Da blir kanskje fokus mer på musikken? Du kommer langt med et par lapper på brukten.
 

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
24.648
Antall liker
32.611
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Har tatt sånne antiutstyrs tabletter (heter også andre prioriteringer 8) ) i snart et år, det hjelper, iallefall i perioder ;D
Mer og mer fokus på musikken blir resultatet etter hvert ;)

gismo
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.510
Antall liker
102.796
Torget vurderinger
23
;D ;D Antiutstyrs-tabletter, hehehe... er det det som kalles å svelge "den bitre pille" også?? Fæle saker. Jeg ville være ytterst forsiktig med for hard medisinering av den typen..
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Hehe..


Jo kanskje noen piller kunne ha hjelpt...

Tror jeg kanskje går for et par mindre stativ HT eller et headsett oppsett. Og ser om lysten kommer tilbake. Jeg må vel si at jeg er godt fornøyd med oppsettet, har ivertfall vert det. Og musikken som er det viktigste for meg strømmer ut slik jeg ønsker det.

Med et par små stativere så kan jeg flytte ampen inn på et gjesterom. Og kanskje ha mere lysst til å sitte framfor alteret når anledningen skulle by seg.

Så satser jeg på at jeg kommer over denne tørken en el annen gang.

Har holdt på med dette i ca 15år på budskjett nivå samt i mellomklassen de siste 3, men har aldri hatt det slik før. Har alltid gleda meg til å komme hjem o vere hjemme alene, guffe godt opp og synke godt ned i sofaen. Håper det kommer tilbake.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Du må for all del ikke finne på å nedgradere.

Jeg kjenner ingen som har klart det. Det går tilsynelatende bra en stund - og så savner man det man hadde. En dyr måte å gjøre det på.

Kjøp heller noen gode hodetelefoner.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.510
Antall liker
102.796
Torget vurderinger
23
Husk at jeg så råloftet ditt - det er ikke LOV å la en slik mulighet du har der være ubenyttet. En HÅN mot alle de som bor i blokk, har små stuer fylt av svigermor, drittunger, TV, Bokklubben, sure kjerringer osv. Kunstpause - javel, men før eller siden..
 

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
1.433
Antall liker
30
Ulf-B skrev:
Du må for all del ikke finne på å nedgradere.

Jeg kjenner ingen som har klart det. Det går tilsynelatende bra en stund - og så savner man det man hadde. En dyr måte å gjøre det på.

Kjøp heller noen gode hodetelefoner.
+1

Om man har holdt på i 15 år med dette så ser jeg ikke hvorfor det skulle bli lett å gå over i et nytt mønster, selv om man hadde det som mål i begynnelsen.

Det gjelder jo så mangt.

Om du solgte det du har for så å kjøpe noe billigere, mindre gjennomtenkt og bearbeidet enn det du har nå, Retep, så ville vel kanskje også den gamle gnisten komme tilbake (m.a.o. søken etter det bedre), men er det det man egentlig vil? Der tror jeg vanen ofte lurer oss med på sin velkjente sti.

Holder man ut litt så tror jeg man blir mer avlappet til det å la anlegget stå og setter mer pris på det samtidig.

Om du synes det låter utmerket nå, så tror jeg du vil like det kanskje enda bedre når spillegleden kommer tilbake. Bruk det for alle del på TV, filmtitting og radio også. Det er jo ren bonus å ha god gjengivelse av alt man måtte høre på. En pause er bare sundt, for man trenger ikke kvitte seg med anlegget som følge av et nytt kapittel, gjør man vel?

Lykke til med hva du enn måtte komme fram til.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Hehe..

Joda, men kan vel kalle det en kunstpause. Og det loftet er som sagt under planlegging og jeg kommer til å ta tak i det over vinteren. Den muligheten går ikke fra meg. Er jo hovedpunktet og det største argumentet mitt for å kjlpe hus kontra leilighet i by`n.

Og som Ulf sier. Har hørt det er dyrt å nedgradere. ;D
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Etter de mange advarslene og tipsene, så tror jeg uansett hvor lenge denne kunstpausen varer så blir dette stående. Ivertfall til jeg får laget til loftet.

Og jeg har ikke hatt et bedre oppsett i hus, det er det ingen tvil om. Jeg sitter innimellom og ser på brukten, mend et er ikke noe som frister, selv om det ligger mye bra der. Og til priser som er rett og slett tullete. ( Billig) Jeg vet hva jeg har og at jeg liker det, og tør ikke å selge unna for kjøpe noe nytt. Er for redd for å misste det jeg har oppnådd med mitt lille anlegg. Som noen her sa.. ;D

Har spilles det alt fra Black Metall til Klassisk og det låter bra uansett, men det er bare dette med lysten som har forsvunnet som dugg for solen. Jeg har musikk stående på, men det er mens jeg gjør andre ting samtidig. Det å sitte og ha full gi anlegget og musikken full oppmerksomhet, det er det det er slutt på.

Nei man får bare håpe på at den kommer tilbake om en stund. Kanskje jeg skulle brukt mere tid på å reise rundt å høre på andre sine oppsett. Kanskje det vil gi gnisten energi til å bli en flamme..
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.575
Antall liker
2.771
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Retep skrev:
Kanskje jeg skulle brukt mere tid på å reise rundt å høre på andre sine oppsett. Kanskje det vil gi gnisten energi til å bli en flamme..
Ugh, en klok beslutning er fattet. Og sitatet er helt klart å anbefale...
Mange trivelige mennesker out there, og bøttevis av spennende og gode oppsett! Og hobbyen er jo en sosial ting, da....
Og så blir en gjerne introdusert for ny og spennende musikk, som en ellers kanskje ville gått glipp av........

mvh
PRoffen
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.776
Antall liker
717
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Jeg nedgrarderte kablene mine. En smertefull opplevelse. :'(
 

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Innlegg
870
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
For 2 år siden bestemte jeg meg....-jeg skulle oppfylle en gammel drøm om motorsykkel.Jeg meldte meg på kurs og om ikke lenge hadde jeg lappen.
Jeg tok opp lån og nå skulle drømmen realiseres.En Harley Davidson skulle bli min og nytes.Alt dette gikk greit-lånet fikk jeg og snart var drømmesykkelen her.
På den tiden besto mitt oppsett av Hegel CDP4A spiller,Bladelius Thor mkll amp og Dynaudio Contour S3.4 HT.Jeg var ganske musikk og Hifi-trett på den tiden.

Opplevelsen med sykkelen svarte kanskje ikke til forventningene den første sesongen-jeg innså at tiden ikke var moden og barn,samboer,jobb og hus fortrengte motorsykkeldrømmen.

Så begynte musikk og lydinteressen og melde seg sakte igjen.
Jeg kjøpte ett Fidelity igjen og der fikk jeg se en Gryphon Diablo-da var det gjort.Nå skulle en drøm ofres for en annen.Ett Hi-End stereoanlegg.
Sykkelen ble solgt i Mars iår før sesongen startet og Jeg fikk tilslag på en Bladelius Embla Classic spiller.
Resten ble brukt til å bestille ett par Dynaudio Confidence C4 og en Gryphon Diablo :).

De fantastiske opplevelsene dette anlegget gir kan jeg nyte hele året-ikke bare noen timer om sommeren når jeg har tid.


Tro meg Hifi-syka kommer og går.Har du først fått den så slipper den ikke. :)
 
L

Labbis

Gjest
Hei!
Finnes det en ørliten mulighet for (til tross for høy pris og kvalitet) at den fine lyden kanskje ikke helt treffer der den skal? Hvis opplevelsen ikke pirker nok i ryggmargen og setter følelsene i sving, hjelper det ikke å prøve å overbevise seg selv om at "dette er det jeg vil ha"

Mvh
Kristian
 

saschagabor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2010
Innlegg
460
Antall liker
2
Retep skrev:
Kanskje jeg skulle brukt mere tid på å reise rundt å høre på andre sine oppsett. Kanskje det vil gi gnisten energi til å bli en flamme..
Det er nok veldig lurt. Men pass deg, det kan bli dyrt ;)
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.283
Antall liker
11.067
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Min enkle analyse: Retep er forelska.

Det er med damer som med hifi. Interessen går opp og ned.
Men det er ikke nødvendig å hive dem ut og skifte i hver eneste bølgedal.
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.884
Antall liker
13.881
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Retep skrev:
Fant ikke på noen annen overskrift siden mange kaller oss hifi folk for syke mennesker.... ;D

Uansett.

I de siste par ukene så har jeg ikke hatt noe behov eller lyst til å lytte på musikk. Og slik har det egentlig vert lenge. Har oppgradert ganske mye de siste 6mnd og har idag et oppsett som spiller meget godt. Alikevel så har jeg ingen lysst til å sette meg framfor anlegget.

Jeg har mere lysst til å gjøre andre ting. Som f.eks lese bøker, spille ps3, gjøre ting sammen med dama. Kino, besøke venner ol. Har ikke mange timer med fritid hver dag, men den tiden jeg har blir altså prioritert til andre ting enn hifi-en. Jeg hører på musikk men da som bakgrunnstøy når jeg gjør husarbeid eller lignende.

mange av kveldene sp sitter også frøkena mi og ser på tv, da det er mange serier som hun liker å følge med på. Dagens oppsett er for stort fysisk til å stå på noen andre rom enn i stua. Anlegget bir altså brukt til lyd fra tv.

Jeg har altså tv lyd til nypris på over 150k. Der er i vertfall snakk om overkill.

Jeg sitter her med tanker om å bare selge hele sulamitten og kjøpe et mye mindre oppsett med feks klipsch og rør. Kanskje en 10k eller noe slikt.

Det kan jeg plassere på andre rom og la de overskytende kronene ligge på konto til senere. På den måten så har jeg mulighet til bruk av anlegget på en helt annen måte. Og kan høre på musikk når hun ser på seriene sine.

Jeg legger ut denne tråden da jeg undrer på om noen andre har gjort dette og har hatt samme følelsen. Ingen intr for lyd og med et stort og flott oppsett som bare samler støv. Hvordan gjorde dere dette. Og har hifi intr kommet tilbake?

Mvh Peter

Jeg tror dette er noe du ikke behøver å gå til legen med, men jeg vet selvsagt ikke. ::)

Det er ikke helt sikkert det er djevelen som har skapt TVen heller. Jeg har vokst opp med TV som en fin ting og det funker også bra i dag å ha en titteboks i stua. Går an å legge opp regler eller tilpasse seg hverandre. ;)
Her om dagen kom sønnen og lurte på om han kunne se på TV med høretelefoner mens jeg spilte musikk. :-X

Vil du selge for å prøve annet så er det selvsagt en farbar vei, bare pass på at overskuddet ikke forsvinner i sluket men settes av til fremtidig hifi. ;)
Nedgradering eller "kutte ut hifi" er begge illusjoner som kan holde en stund......

Jeg vet ikke om det er rent positivt å flytte hifien i eget rom heller. På noen av svarene her så virker det som kjærringa er noe styggedom man skal komme seg unna for å kunne drive med egen hobby. Hva med ungene, bør de også plasseres slik at man slipper å omgås dem og kan drive med hobbyen? Kjærringa i stua med tv-serier, du på lytterommet med hifien og ungene på rommene sine for at de ikke skal forstyrre noen av dere... ;D ;D
Ser også poenget med disse føyelige konene som godtar alt og bare smiler. Men slike finnes da i oppblåsbar utgave som er billigere i drift? Neida, de smiler ikke, bare gaper... det er et poeng.

Om du bytter ofte eller sjelden, om du dyrker hobbyen foran anlegget eller bare nyter musikken, om du føler at det fortsatt ikke er perfekt selv om utstyret nå er flott og dyrt... Det er din greie og ditt valg. Enten fortsetter du (når gløden kommer tilbake) å bytte komponenter en etter en, eller så kan du selge alt og starte på et nytt prosjekt. Se på HEL, det er ikke begrensninger i hvor mange prosjekter du kan starte ;)

Til de som vil ha kjærringa mer interessert i hobbyen, er det seriøst?? Tenk å skulle krangle med kona om hva som skal inn av hifi!
"Jammen altså jeg vil ha den nye Trafomatic Aries i hvit som mteinum har, har du SETT hvor flott den matcher gardinene??"

Jeg er fascinert av de virkelig store musikk-konsumentene her inne. Hvordan de klarer å komme seg gjennom så mye musikk som de gjør og samtidig ha oversikt over alt det nye som kommer ut og hvor bra det er på en skala fra noe til noe annet som de selv har skapt for å skille seg ut fra 1-10 eller terningkast. Liker spesielt den der CABOWF som går fra en til ni istedet eller den som går fra 1 til 35. ;D

Uansett hva som skjer så vær du sikker på at denne hobbyen blir ikke borte. Er du interessert i god lyd til musikken din så er det en del av deg. Langt der inne i deg sitter det noe som du aldri kommer til å bli kvitt. ;)

Det du har gjort med anlegget koblet til TVen tror jeg er en liten tabbe. :-X
Har selv prøvd dette og endt opp med kul TVlyd og dårligere musikklyd. Skill de to fra hverandre så kan det heller være ok TVlyd med et billigere oppsett og musikklyd som er plassert for nettopp det. Så kan heller hifien stå der på sitt egen sted / sin egen del av stuen og nytes når behovet melder seg.

Tenker du kanskje på at anlegget ditt er blitt så bra at det fortjener oppmerksomhet når du skal lytte på det?
På med dressen og fore det med deilig musikk det fortjener?
Var det en annen feeling med busjettanlegg enn du har nå nærmere hi-enden?

Uansett vil du alltid være en av oss lydfreaker og hvor sterk fokus hobbyen har vil gå i bølgedaler.
Er du sjuk så er også vi sjuke, er du frisk så er også vi friske. ;D
 

S.E.

Medlem
Ble medlem
12.11.2006
Innlegg
22
Antall liker
1
Sted
Nordmøre
Har hatt mange ups n' downs selv i dette gamet. Har en gang gått til det drastikske skritt å selge hifi-anlegget for å erstatte det med et samsung surround til 5k. Skivene mine surret nok like mye i dette anlegget som i tidligere og senere anlegg, men savnet etter high fidelity ble for stort etterhvert og nytt anlegg ble anskaffet, nesten makan til det jeg hadde før.

Kvantiteten musikk har vært ganske konstant, for min del, men tider med "anleggsfokus" gjør at det blir gjort andre prioriteringer. I de perioder hvor jeg ikke søker forbedringer/oppgraderinger i lyd, er jeg mye åpnere musikalsk. Så for min del gjør periodene hvor jeg er mest hifi-interessert at jeg søker lyd foran musikk.

I en lengre periode nå har det meste av musikk blitt spilt på loftskontoret mitt, med B&W mm-1, eller på headset på iPhone. Hovedanlegget mitt blir sjelden brukt (mest til film), selv om jeg har eget rom til dette.. Spørs om jeg ikke er i en "down" nå hifi-messig, men koser meg med musikken allikevel, kanskje også i større grad.. :)
 

oisteinth

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.07.2006
Innlegg
75
Antall liker
3
Torget vurderinger
2
Retep skrev:
Fant ikke på noen annen overskrift siden mange kaller oss hifi folk for syke mennesker.... ;D

Uansett.

I de siste par ukene så har jeg ikke hatt noe behov eller lyst til å lytte på musikk. Og slik har det egentlig vert lenge. Har oppgradert ganske mye de siste 6mnd og har idag et oppsett som spiller meget godt. Alikevel så har jeg ingen lysst til å sette meg framfor anlegget.

Jeg har mere lysst til å gjøre andre ting. Som f.eks lese bøker, spille ps3, gjøre ting sammen med dama. Kino, besøke venner ol. Har ikke mange timer med fritid hver dag, men den tiden jeg har blir altså prioritert til andre ting enn hifi-en. Jeg hører på musikk men da som bakgrunnstøy når jeg gjør husarbeid eller lignende.

mange av kveldene sp sitter også frøkena mi og ser på tv, da det er mange serier som hun liker å følge med på. Dagens oppsett er for stort fysisk til å stå på noen andre rom enn i stua. Anlegget bir altså brukt til lyd fra tv.

Jeg har altså tv lyd til nypris på over 150k. Der er i vertfall snakk om overkill.

Jeg sitter her med tanker om å bare selge hele sulamitten og kjøpe et mye mindre oppsett med feks klipsch og rør. Kanskje en 10k eller noe slikt.

Det kan jeg plassere på andre rom og la de overskytende kronene ligge på konto til senere. På den måten så har jeg mulighet til bruk av anlegget på en helt annen måte. Og kan høre på musikk når hun ser på seriene sine.

Jeg legger ut denne tråden da jeg undrer på om noen andre har gjort dette og har hatt samme følelsen. Ingen intr for lyd og med et stort og flott oppsett som bare samler støv. Hvordan gjorde dere dette. Og har hifi intr kommet tilbake?

Mvh Peter
Kanskje musikken aldri har stått i sentrum? ..altså at interessen primært har bestått av utstyret og det evige jaget etter å søke etter bedre utstyr som gir enda bedre (eller annerledes) lyd?
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Hehhei.

Jo musikken har alltid stått først, men det er som jeg prøver å få frem. Første gangen i min karriere med hifi hvor jeg prioriterer eller ønsker å bruke fritiden på andre ting.

At jeg i det siste har oppgradert mye er rett og slett fordi jeg kunne. Og for at jeg liker god lyd, men jeg er mere glad i god musikk. Om dere forstår meg riktig.

ANlegget har alltid stått i en stue er jeg har hatt tv. Men helt ærlig så trodde jeg at jeg skulle bruke anlegget mere enn det som jeg gjør. Jeg hlrer jo på musikk, men ikke slik jeg hadde forestillt meg. Jeg har musikken på og driver med andre ting som fortiden er viktigere enn det å sitte og se mot anlegget.

Jeg håper dette bare er en down, men er jaggu ikke sikker.

I den spee starten i min karriere, men anlegg til 6-7K så var det raskest mulig hjem og sette på en av de få cd-ene jeg hadde. Og jeg husker at gutta komofte innom for å lese blad og digge musikk. Samtidig så var det mye trening med fotball friidrett, svømming og kampsport..

Fortiden så jobber jeg, ingen trening og musikk og hifi. Så jeg tror vel at jeg har gått lei, og et jeg bare skal ha dette stående og bruke det innimellom. Om jeg selger, så er det nok lenge til jeg kommer opp i det kvalitetsnivået som jeg er på i dag. Jeg savner innimellom tiden hvor jeg hadde en stpr Pioneer A616 og et par Sonab HT med 2 10" i hver på det lille gutterommet, hvor jeg virkelig kunne kjenne bassen og trøkket på kroppen.

Har i den senere tid fått høre lignende med Cerwin Vega og store Nad, men det gav med ingen ting. Har også vert på en del messer og lyttet til store tunge gode anlegg, Samt en del demoer i butikk med oppsett til over 500k. Men det gir meg faktisk ingenting det heller.

At jeg skulle bruke en god årslønn på et anlegg, kommer ikke på tale. Ivertfall ikke slik situasjonen har vert den siste tiden.

Uansett, mange gode råd her.Og oppsettet blir nok stående, ivertfall til over jul, så får vi se da. Skal tenke nøye igjennom hvordan jeg bruker det og om jeg har bruk for det slik det står idag.

Som det står skrevet over en plass. Dama i stua og jeg på lydrommet, er ikke sikkert det er noen god plan. Men det er dette med muligheten for å kunne ha en rolig time i godstolen, med kosen musikken gir meg. For det er musikken jeg er glad i, ikke anlegget, Men dette spiller bedre enn noe jeg har hatt tidligere. Men om jeg kan få samme roen og avslapningen ( meditasjon) med et lite rør og horn oppsett, så ser jeg ikke noe galt med det.

Er egentlig rart å sitte her i mørket og skrive disse tankene mine på skjermen. Igjen med musikk på headsett fra pc. jeg kose med skikkelig.

Mvh audiofrustrert.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Kva med musikkanlegg #1, dame og lyttar i stova? Ei god løysing, tykkjer iallfall eg. Så modererast lydstyrke og musikkval ein smule, men det er til å leve med. I staden for å sitte i furterommet med anlegg #2 og skikkeleg sær musikk på høgt lydtrykk...
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.576
Antall liker
27.685
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
på nytt:

Hvorfor ikke tenke litt utenfor boksen og kaste idiotkassa ut av stua? Så kan dere begge høre musikk der, og hvis madammen på død og liv vil se på tv, kan hun jo gå inn på furterommet.

mvh
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
tkr skrev:
på nytt:

Hvorfor ikke tenke litt utenfor boksen og kaste idiotkassa ut av stua? Så kan dere begge høre musikk der, og hvis madammen på død og liv vil se på tv, kan hun jo gå inn på furterommet.

mvh
Hehe...

Den kan jeg prøve. Tv på furterommet og tomt i stua. Hadde vert en drøm å ha hatt dama i armkroken med noen søte melodier over anlegget.

Kan bli mye hygge utover den kalde årstiden på den måten.
 

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Innlegg
1.290
Antall liker
1.274
Sted
Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
Evt. gjør som meg...

Kast hele TV'n...

Vi har nå vært uten TV siden mai og det er helt topp :D
Masse tid til overs og anlegget i stua.
Ungene ser på de programmene de vil på pc'ne på rommene sine, ellers så er vi sammen i stua.
Musikk nytes stor sett bestandig når jeg er hjemme. Litt dempet når de andre er hjemme med mindre de vil ha litt volum, og lyttenivå når jeg er alene hjemme.
Vi har dog noen musikkfrie helger innimellom. Da drar vi på hytta og nyter skogens ro. Der har vi hverken TV eller stereo... Kun en Tivoli Pal som fruen hører på av og til...
 
L

lasse5214

Gjest
Jeg vurderer også å kaste ut tv,n
Så jeg støtter Thumper her

Lasse :)
 
Topp Bunn