Haima sjå Jærbu.

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.583
Antall liker
536
Hell yes, nå snakker vi. Hadde du ikke vært så irriterende urban hadde du sikkert vært en mann av mitt hjerte. ;D
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Har foresten gjort avtale om kjøp av MingDa 3008A monoblokker,tror det kan bli bra på både Lowther og Bastanis 8)
Har du fått testet den du snakket om på Hørningene? Likte veldig godt en Audioromy 813 basert sak på Hørningene,ca 30w SE ,og det røret er jo litt likt 805. Har også en MingDa integrert 300B som imponerer meg klanglig og ikke minst noe av det mest solide og oversiktlige bygg jeg har sett innvendig omtrent uansett pris.

Kommer nok til å tweake litt på de også,prøve litt Lampizator triks og med andre deler innvendig,teste litt forskjellige motstander og kondiser,osv. : http://www.lampizator.eu/AMPLIFIERS/CHINA/Mingdamc300-C/ming-da.html
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Vel, ja, med 80w pr kanal å rutte med, bør det jo funke som en kule.
Mitt stalltips blir da å tuberolle litt, primært med 6L6... Du mister kanskje litt effekt ifht 5881, men ikke mer enn du bør kunne leve happy med.
Det er jo rør som ikke koster allverden, så da går det jo an.
Gøy å se gamle "forsterkerkjenninger" igjen... ;D

mvh
Proffen
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.583
Antall liker
536
@Rune. Ja brukte Ming-Da'en en god stund på de. Fantastisk forsterker på nesten all musikk bortsett fra den aller heftigste metallen.
Men ønsket om delt løsning, samt fjernkontroll gjorde att jeg solgte den til en kompis. Den spiller nå på noen HF 275, tror jeg de heter.

@Proffen. &L& er rør jeg også har sansen for. Brukte slike på Quicksilver monoblokkene jeg hadde før. Så ved rørbytte blir det nok 6L6 jeg går for ja.
Noen spesielle merker du kan anbefale?
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hei ja.
Nå begynner det å bli noen år siden jeg hadde GTA SE40 i mitt eie, men lurer på om det ikke var Svetlana jeg brukte... Noe ut over det tør jeg ikke si.
SE40 var min første rørforsterker, og jeg var totalt grønn mht rør, så det jeg testet ut var nok mer tilfeldig enn det jeg gjør i dag....

mvh
Proffen
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.583
Antall liker
536
Ahh, denne påsken har seilt rett opp til å være en av topp 3 på lista over "All time favorites" påsker! :D
Kom hjem fra havet på tirsdagen og kunne konstantere att våren var ankommet Jæren.

Og igår, etter å ha skjekket postens pakkesporing, viste det seg att min nybestillte Platespiller lå klar til avhenting sammen med noen ferske vinylplater. Spilleren ble sendt fra NAT i oslo på mandagen, så posten må tydeligvis ha overgått seg selv i dette tilfellet. :) Perfekt timing.
Skikkelig go'følelse å kunne spille vinyl igjen! 8)
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.583
Antall liker
536
Griffenfeldt skrev:
Grattis med ny spiller.

Trodde Våren kom til Jæren i Desember.
Takker :). Bilder er på vei... Bokstavelig talt faktisk. Det vil si, de befinner seg på en minnebrikke i en kamerats kamera, som kjørte herfra for ett kvarter siden.
Jeg er forøvrig litt spent selv på hvor lenge det går før de er klare for posting siden han er på vei til en date med uprøvd kvinnemenneske.
For hans del håper jeg det drøyer til langt utpå morgendagen. ;)

Selvsagt kommer våren allerede i desember her nede i møblerte strøk! Men beskjedne og høflige som vi er pleier vi ikke å skryte over det. Alle vet jo att Jærbuer generellt er utrolig lite brautende, og har absolutt ingen hang til å komme med renspikka løgn og grove overdrivelser. Slikt overlater vi til de litt mindre heldige, nord for skjævelandsbrua.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Store avstander der borte ? Siden bildene ikke har kommet ennå ... :)
 

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.525
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Kompisen slettet vel bildene da han brukte hele minnebrikken på det uprøvde kvinnemennesket...
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.583
Antall liker
536
prnesse skrev:
Kompisen slettet vel bildene da han brukte hele minnebrikken på det uprøvde kvinnemennesket...
Jeg så resultatet av den daten etter bare noen få dager. Hmpf! Det er tydeligvis mye morsommere å dille med stjerneskudd, strand, kvinne og lang eksponeringstid en platespillere. Ymter frempå nå og da, men har ikke tenkt å begynne å mase riktig enda. :)
Her går tiden med å skjekke ut mye nyinnkjøpt musikk.

Å høre Samsara Blues Experiment f.eks, på vinyl. Så høyt at det er rett før det går galt... Blir nesten ikke bedre en det. 8)

Ikke trykk på linken med mindre du har 20 min. å slå ihel. Og husk Maximum volume yields maximum results.
 

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.525
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Jaerbu skrev:
prnesse skrev:
Kompisen slettet vel bildene da han brukte hele minnebrikken på det uprøvde kvinnemennesket...
Jeg så resultatet av den daten etter bare noen få dager. Hmpf! Det er tydeligvis mye morsommere å dille med stjerneskudd, strand, kvinne og lang eksponeringstid en platespillere. Ymter frempå nå og da, men har ikke tenkt å begynne å mase riktig enda. :)
Her går tiden med å skjekke ut mye nyinnkjøpt musikk.

Å høre Samsara Blues Experiment f.eks, på vinyl. Så høyt at det er rett før det går galt... Blir nesten ikke bedre en det. 8)

Ikke trykk på linken med mindre du har 20 min. å slå ihel. Og husk Maximum volume yields maximum results.

Ikkje gløm å fyr opp pibå 8)
 

dado

Medlem
Ble medlem
14.12.2005
Innlegg
30
Antall liker
0
Jätte fina högtalare. Funderar själv på dom. Har du kanske jämfört Alkibiades med den Eufrodite? Äntligt Tommy Eufrodite Zigma är bättre.
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.583
Antall liker
536
Hei.
Nei de er de eneste Hörning høyttalere jeg har hørt, og de holder i massevis for meg. :)
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
dado skrev:
Jätte fina högtalare. Funderar själv på dom. Har du kanske jämfört Alkibiades med den Eufrodite? Äntligt Tommy Eufrodite Zigma är bättre.
Har hørt Eufrodite...Og eier Alkibiades... Har du stort nok rom er Alkibiades mektigre og større, mens Eufrodite , i mine ører , er kneppet mer homogen, da bassen KAN bli voldsom med Alikibades om en ikke matcher det hele godt nok... :)
 

dado

Medlem
Ble medlem
14.12.2005
Innlegg
30
Antall liker
0
Tack för svar. Jag kommer att köpa Hörning, frågan är bra vilken ;D ... har vuxit upp och vill inte analyser ljud längre ;)
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.583
Antall liker
536
Det gjør du helt rett i! Og er du riktig snill kan du tilogmed få kjøpe mine!
 

dado

Medlem
Ble medlem
14.12.2005
Innlegg
30
Antall liker
0
Säljer du? Tull är alltid riskzone :-[
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.583
Antall liker
536
Allt er da til salgs for rette prisen. :)
Egentlig så er det ikke bare toll/tull som er risk. ALL befraktning av slike beist er mer eller mindre risikabel.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.537
Antall liker
102.884
Torget vurderinger
23
:eek: :eek: Har du kjøpt parykk til å ha på brystkassa?? Høyst uvanlig 40-års gave.. Vel, gratulerer uansett!
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.583
Antall liker
536
Har også så smått begynt å shoppe litt deler til nytt høyttalerprosjekt.
Nærmere bestemt ett par 200hz horn og Fostex fulltoner, nøyaktigt likt H.R's opplegg. Det som gjenstår er ett par superdiskanter, bass-system samt delefilter.
Superdiskantene blir vel ett par slike tenker jeg: http://www.madisoundspeakerstore.com/bullet-tweeters/fostex-t900a-top-mount-horn-super-tweeter/ . Enkelt og greit.
Bass-avdelingen derimot, der er jeg helt blank. Ser det ligger noen JBL 18" på børsen. Kan disse brukes med gjevt resultat mon tro? Stuen er ikke av de største, og lytteavstanden vil vel ikke bli mer en ca. 2,5 meter fra hver høyttaler, med ca. samme avstand mellom de.
Når jeg ser på størrelsen til H.R's eminente basskasser blir jeg litt smånervøs. Det må da kunne bygges noe bra som ikke tar så stor gulvplass?
Det er mulig jeg må gå for 2 15" på hver side jeg også, men de kan da vel stå over/ under hornet?

Jeg er rett og slett ute etter en Grÿmgod bassoppskrift! ;D
Angående delefilter ønsker jeg i utgangspunktet å dele passivt for enkelthets skyld. En forsterkerkanal pr. side altså. Men tror vel egentlig det fort kan ende opp i separat forsterker for bassdelen (<300hz) med innebygget deling eller noe. Time will show.

Uansett, jeg kommer til å ta meg god tid på dette prosjektet da det vil innebære mye nye kunnskaper som må tilegnes, samt det att slike ting er det viktigt å kose seg med, og ikke bare trø isammen for å få fortest mulig lyd!
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.583
Antall liker
536
Tattooen ble til nærmest med en tilfeldighet faktisk. Jeg var nedi Lisboa, i fin silkebris, da jeg kom over ei tattoo-sjappe ved hotellet. Hadde lenge tenkt å ta en cover-up over en greie på armen jeg strengt tatt ikke hadde noe forhold til. Så jeg gikk inn og sa jeg skulle dekke over denne tattooen med en dødningskalle, drage eller whatever... Fikk vel ikke sånn kjemperespons på det, men ok, hun måtte ha EN ide til slik att hun kunne begynne å knote ned noe. Da sa jeg nærmest for fleip att hvis jeg fikk selveste Jimi på armen skulle jeg slettes ikke klage! ;D. Da dukket plutselig far sjøl frem bak ett forheng. Det viste seg att han var også en svoren Jimi fan. The rest is history as they say. 8 timer tok det, med 1 times innlagd lunsj!
(Og ja! Det var vondt under armen der!)

Nobre Tattoo heter sjappa.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.537
Antall liker
102.884
Torget vurderinger
23
Pust inn, pust ut, ta den tiden du trenger. Værste som finnes er stressløsninger. Utgangspunktet ditt er jo glimrende - ville vært meningsløst å gå på en halvveis bassløsning til resten. Det finnes mange kompetente løsninger der ute, både med 12, 15 og 18". Men hold deg unna billige typiske PA elementer.
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.583
Antall liker
536
Så sant så sant. Og det er jo bare ett luxus problem, da jeg skal lete blandt GODE bassere, og ikke kjipe løsninger.

Når det er sagt så har jeg 4stk. 12" liggende å slenge. Det er noen Audax bassere. (De som Eltek's AV-basser brukte i førsten).
Mener også von schveikert har brukt de i en av sine mastodonter av noen apekister.
Det hadde vært veldig praktisk hvis det skulle vise seg att disse kan brukes. Spørsmålet er vel om de spiller bra opp til 300hz, og om følsomheten er høy nok?

Hva er det egentlig jeg skal se etter når jeg skjekker elementer og kasseprinsipper?


Redigert...
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.537
Antall liker
102.884
Torget vurderinger
23
12" bør overhode ikke ha noen problem med 300 Hz, og Audax er gode elementer tradisjonelt. Kjenner de ikke inngående. Et problem kan kanskje være følsomheten - det må du sjekke. Klassiske gode elementer som passer til lydsignaturen du har valgt med oppsettet ditt er TAD, JBL, Altec, Fostex osv.
 

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
mener elteks av bass brukte 13" audax ja, skumoppheng/kapton voicecoil former/96db., mener det også ble benyttet i von schveikert`s toppmodell.

virket som et ok element, hadde normal/kort x-max tror ikke det har kortslutnings ringer etc, men kan vel funke for det ? verdt et forsøk.

mvh
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.583
Antall liker
536
13" ble de kalt ja. +-4mm xmax tilsier vel att de ikke er av de "raskeste" elementer, men heller ikke av de "tregeste"? Å høre på long-trow bassere sammen med lynkjappe horn har jeg prøvd før uten hell.

Angående følsomheten (2.83V/1m): 98 dB) så er det kanskje ikke så spinnhakkande galt? Den vil jo øke med x antall db når en har 2 stk. per side?

Jammen fant jeg ikke datablad også!
http://www.toutlehautparleur.com/audax/audax-pr330m0-p-1685.html
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.452
Antall liker
458
Torget vurderinger
2
12" i AV-bass var Vifa-element.Audax er 13" og hete PR330MO,har ventilert talespole,støpt chassi,8kg,følsomhet 98dB(93 i AV-bass) og brukt i VR-8 ja,med Audax 10" som midbass. Har hatt mine AV-bass i over 10år nu,like dem godt :)

mvh Filip
 

ssnht

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2004
Innlegg
457
Antall liker
52
Torget vurderinger
2
pengesluk skrev:
Pust inn, pust ut, ta den tiden du trenger. Værste som finnes er stressløsninger. Utgangspunktet ditt er jo glimrende - ville vært meningsløst å gå på en halvveis bassløsning til resten. Det finnes mange kompetente løsninger der ute, både med 12, 15 og 18". Men hold deg unna billige typiske PA elementer.
hva er billig ;D
 

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
Jaerbu skrev:
Angående følsomheten (2.83V/1m): 98 dB) så er det kanskje ikke så spinnhakkande galt? Den vil jo øke med x antall db når en har 2 stk. per side?
generelt kan en si at følsomheten som er oppgitt, ofte er noe optimistisk - ihvertfall hvis en skal bruke de nedover og ønsker litt varme i stemmer etc. brukes en forsterker som er unaturlig varm i lyden og/eller store baffler vil det selvsagt hjelpe.

Eltek var i hvertfall dengang av-bass ble utviklet seriøse, og 93 db. er nok et mer riktig tall (heller mindre), 2 stk 99 db med volumkontrollen i samme posisjon ?
mvh
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.583
Antall liker
536
ssnht skrev:
pengesluk skrev:
Pust inn, pust ut, ta den tiden du trenger. Værste som finnes er stressløsninger. Utgangspunktet ditt er jo glimrende - ville vært meningsløst å gå på en halvveis bassløsning til resten. Det finnes mange kompetente løsninger der ute, både med 12, 15 og 18". Men hold deg unna billige typiske PA elementer.
hva er billig ;D
Billig er slike elementer du ikke respekterer dagen derpå Søren.

Du er simpelten for treig F.E. Her i huset er nemlig effektiviteten i høysetet! ;D

Men tilbake til Audax... Selv om 99db kanskje er over gjennomsnittet effektivt er jeg redd det blir umulig å forenes med horna i ett passivt delt oppsett. Isåfall måtte vel horna strupes ganske så betraktelig.
Men hvis jeg kjører de med dedikert forsterkeri, så kanskje?

Spørsmålet er vel om jeg bare skal glemme de først som sist, eller om det finnes en måte å bruke de på som er virkelig GOD, og ikke bærer preg av noen form for nødløsning/ "man tager hva man haver". ::)
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.583
Antall liker
536
Må nesten komme med en liten oppdatering her. Horn prosjektet går saaakte med sikkert fremover. Har solgt Hørningene til en kompis, og fått bass-system i hus.
Her vises hvordan horn og bass er tenkt å implementeres. Aluminiums brakettene som skal holde horna er ferdiglagde og levert til lakkering.
bilde.jpg
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.583
Antall liker
536
Værste er att nå ser plutselig basstårna SMÅ ut hehe:cool:
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.583
Antall liker
536
Det begynner å ligne noe nå etterhvert! Har kun grovjustert delefrekvenser osv, men det lyder slettes ikke ille slik det står nå heller.
Horna skal ca. 30cm høyere, slik att mid-bassene kommer frem, men har ikke fått alu ramma til dette ferdig enda. Kommer tilbake med flere bilder etterhvert som det skrider sakte frem.



10478190_688526881196697_5624252086057866564_n.jpg
 

JoHoo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2013
Innlegg
4.278
Antall liker
4.190
Torget vurderinger
16
Kult oppsett og Søte tuter! Fostex 203en-s?
 
Topp Bunn