Hagens hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.558
    Antall liker
    102.983
    Torget vurderinger
    23
    Som ihuga fan av Herbie og Gershwin ble skiva innhandlet sporenstreks da den ble utgitt! Har fått mange runder på snurra, med ikke alt for lange mellomrom. Herbie flørter her med amerikansk populærmusikk og har med flere interessante artister. Ganske diversifisert repertoar og die hard fans av "tradisjonell" Hancock får seg fort en overraskelse...
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.597
    Antall liker
    11.152
    Omgjøringen av kjøkkenet på vårt nye sted går rolig framover. Den vanskeligste delen av jobben er nå gjort. Bæreveggen som stod mellom stue og kjøkken er nå borte og erstattet med en limtredrager.
    Det neste som skal skje er og legge nytt panel på tak og vegger for så til slutt og gjøre ferdig gulvet. Men før dette kan skje må vi vente på elektrikeren som skal legge inn skjult anlegg. Han har ferie i 2 uker til så her må jeg smøre meg med litt tålmodighet . . .


    tempImageymbEFW.jpg
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.597
    Antall liker
    11.152
    Nå tror jeg ikke det er lenge til jeg starter nedriggingen av lytteloftet, men enn så lenge står det her fortsatt og spiller til glede og avslapning.
    I kveld starter jeg med Bach, så får jeg se hvor jeg ender. Èn av naboens tenåringer er tydeligvis alene hjemme med alt hva det medfører. Musikkvalget hans er fra et annet univers enn mitt og han skal ikke klare og plage meg mht volum . . . 😈


    tempImageY1ANyD.jpg



    tempImageOn5lNr.jpg
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.597
    Antall liker
    11.152
    I går var overrekkelsen av vår gamle bolig, og fra og med i dag har vi heldigvis kun ett hus å forholde oss til.😅
    Det er noe helt spesielt med flytting og jeg er kommet fram til at jeg gjorde dette akkurat i tide før jeg ble noe særlig eldre. Fy for en omstendelig prosess!
    Vel gjennomført og fortsatt i live!

    For meg er jo ikke dette noe nytt område. Her er jeg oppvokst og må si at det føles ganske så fint og komme tilbake hit. Man får et nytt perspektiv. Barndomshjemmet var en gammel Sveitservilla, så dette er noe helt annet men for meg et riktigere/bedre valg.

    Flyttekaoset er selfølgelig komplett, men noe orden har vi greid og opprette allerede.


    tempImage7T5uu4.jpg


    tempImagefAmyFM.jpg


    Angående audiofil aktivitet er vel dette den første sommeren jeg kan huske at anlegget stort sett har vært nede og ubrukt. Der skal det skje endringer men det må fortsatt vente litt. Første prioritet er kjøkkenet som nevnt litt ovenfor og i og med sommerferie etc hos håndverkere jeg er avhengig av, her dette gått langsomt. Men nå begynner jeg å se lyset i tunnelen, så om noen uker regner jeg at alt er på plass.

    Det er deilig og ha kommet ned til kysten igjen!!

    tempImagekeaQfQ.jpg
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.991
    Antall liker
    10.648
    Sted
    Skien
    I går var overrekkelsen av vår gamle bolig, og fra og med i dag har vi heldigvis kun ett hus å forholde oss til.😅
    Det er noe helt spesielt med flytting og jeg er kommet fram til at jeg gjorde dette akkurat i tide før jeg ble noe særlig eldre. Fy for en omstendelig prosess!
    Vel gjennomført og fortsatt i live!

    For meg er jo ikke dette noe nytt område. Her er jeg oppvokst og må si at det føles ganske så fint og komme tilbake hit. Man får et nytt perspektiv. Barndomshjemmet var en gammel Sveitservilla, så dette er noe helt annet men for meg et riktigere/bedre valg.

    Flyttekaoset er selfølgelig komplett, men noe orden har vi greid og opprette allerede.


    Vis vedlegget 940668

    Vis vedlegget 940670

    Angående audiofil aktivitet er vel dette den første sommeren jeg kan huske at anlegget stort sett har vært nede og ubrukt. Der skal det skje endringer men det må fortsatt vente litt. Første prioritet er kjøkkenet som nevnt litt ovenfor og i og med sommerferie etc hos håndverkere jeg er avhengig av, her dette gått langsomt. Men nå begynner jeg å se lyset i tunnelen, så om noen uker regner jeg at alt er på plass.

    Det er deilig og ha kommet ned til kysten igjen!!

    Vis vedlegget 940677
    Gratulerer nlykke :)
    Ser flott ut (y)

    Mvh: Espen L
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.597
    Antall liker
    11.152
    Her kommer en liten oppdatering av hva som har vært i fokus de siste ukene.


    tempImageHDE3yw.jpg


    Det begynte med at vi bestemte oss for at kjøkkenet skulle bli en del av spisestuen. Deretter ballet det bare på seg . . .

    tempImagejI12x3.jpg


    tempImagelXb7Ro.jpg


    Her var det til tider mer arbeid enn hva jeg hadde regnet med!

    tempImage3mOrwe.jpg


    Så begynte den mer konstruktive delen.

    tempImageLv5b4m.jpg


    tempImageIhh7IJ.jpg


    Og i dag gjøres det klart til gulvsliperen. Amerikansk eik som ble kjøpt fra en kar som hadde noe til overs etter et større prosjekt viste seg og være så som så mht. rette bord, men litt triksing og miksing gav et helt ålreit resultat.

    tempImagev2dANe.jpg


    tempImagegIn9rg.jpg


    Neste uke kommer kjøkkenleverandøren og monterer kjøkkenet.
    Joda, man har da fortsatt nok og henge fingrene i . . . :cool:
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.597
    Antall liker
    11.152
    Har spilt denne flere ganger i kveld. Dette er noe av det mer spennende trio samarbeidet jeg har hørt på lenge!! Jeg håper disse tre kommer ut med mer!!!


     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.991
    Antall liker
    10.648
    Sted
    Skien
    Takk Espen. Her ser du årsaken til at jeg ikke fikk tid til og stikke innom ditt nye sted i sommer. Vi får ha det tilgode.:cool:
    Forstår godt at prioriteringer nå er å få det nye huset ferdig.
    Bare plinge på når det måtte passe senere (y)
    Gleder meg til å se bilder når det er ferdig :)

    Mvh: Espen L
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.597
    Antall liker
    11.152
    Det går framover. Eikegulvet er nå ferdig slipt og olje/lakket.


    tempImageSzcZIJ.jpg


    Sluttresultatet er jeg fornøyd med og det var også godt og få slipt opp stue/spisestue gulvet mens vi var i gang. Det var lenge siden det var stelt med og var matt og "slitent".


    tempImageV2p8a2.jpg


    I dag sitter jeg bare med kaffen og koser meg mens kjøkkengutta har begynt og montere kjøkkenet. Nå var det jaggu meg deilig og se på andre jobbe litt . . .🤣

    tempImageQA1tXt.jpg


    Angående anlegget og musikken har ikke ting stått helt stille. Jeg har faktisk fått opp anlegget slik at det spiller, foreløpig bare med cd men vinylriggen er snart ferdig justert, og da skal det bli f . . . så deilig og få spilt svart gull igjen!!

    tempImagevuHz6V.jpg
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.597
    Antall liker
    11.152
    Det sies at begravelse, skilsmisse og flytting er tre av de mest anstrengende prosesser du går igjennom. På bakgrunn av sist sommer må jeg si meg enig. Riktig nok skjedde heldigvis ikke noen av de to første punktene, men flyttinga var mye mer omfattende enn jeg hadde regnet med og det er derfor jeg har en virkelig godfølelse når nå ting begynner å falle på plass.
    På torsdag ble kjøkkenet brukelig etter at elektriker og rørlegger fikk koblet til alt nødvendig. Det gjenstår fortsatt litt listing og annet småarbeid, men nå er det i allefall i drift.

    tempImageZIeAVO.jpg


    Ellers driver jeg og bor meg inn i lytterommet. Det og skifte rom er som vi alle vet den største forandringen du opplever mht lyden og hvordan anlegget fungerer i sin helhet. På grunn av familier forøkning(Nina og jeg har fått 3 barnebarn det siste året) vil ikke lytterommet ha den ønskede størrelsen inntil videre. Men det lever jeg faktisk helt greit med.
    Fra og gå fra et lytterom med stor gulvflate/lavt under tak, har jeg nå det motsatte; God takhøyde men mye mindre gulvplass. Foreløpig er ikke lyden noe og skryte av men i løpet av de dagene jeg nå har vært aktiv der oppe har jeg kommet noe videre i hva jeg tenker meg vil være fornuftig og jobbe med.
    Kort fortalt har jeg mistet mye av den store punchy lyden og fått mindre lydscene, slankere bass og noe hardere mellomtone.
    Nei, det høres ikke bra ut og det synes jeg heller ikke det er, men det er allikavel lys i tunnelen etter min vurdering. Detaljeringen og "renheten" i presentasjonen er god her og jeg har på følelsen at hvis jeg gjør de rette tingene, prøver og feiler men ikke mister motet vil dette bli bra, eller kanskje riktig så bra.🤔 Dessuten må jeg jo si at jeg elsker denne delen av hobbyen hvor du jobber med både rom og anlegg for og få ut det potensiale som ligger der. En matmetafor kunne kanskje være at jeg har skiftet stamrestaurant fra Brasserie France og går nå i retning Alex Sushi?

    Ellers var jeg sist helg i Horten. Jeg koste meg veldig sosialt. Ble faktisk mest imponert av de mindre/moderate anleggene der i år. Fikk nok en gang bekreftet at dsp ikke er noe for meg.
    Dette var ikke noe "partyanlegg", men du verden for en klanggjengivelse og raffinement!

    tempImagep6tCUn.jpg



    Ja jeg ble faktisk så inspirert av messas analoge anlegg at det resulterte i en nyervervelse, men den kommer jeg tilbake til om noen dager . . .
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.597
    Antall liker
    11.152
    I går kveld var jeg over hos min kjære fetter og bivånet oppsetning av hans siste investering. Jeg var tydeligvis imponert av hva jeg hørte for jeg glemte og ta bildet av ferdig oppsatt spiller, men her er i allefall bilder som forteller hva han har kjøpt.


    tempImagerjVEwN.jpg


    Store deilige deler.

    tempImagex1nFVo.jpg


    Her er montørene dypt konsentrert og utveksler hvor vidt vatringen er god nok.

    Jeg må si jeg gleder meg til neste besøk hos Finn. Dette tror jeg er en game changer.:cool:
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.524
    Antall liker
    3.637
    Sted
    Sunnmøre
    Veldig kjekk tråd å følga med på dette, @nlykke. Burde lesa meir av slikt, og mindre om krig og elende. Ikkje så mykje å bidra med herifrå, altså, men kompliment frå ein entusiastisk lesar.

    Barndomshjemmet var en gammel Sveitservilla, så dette er noe helt annet men for meg et riktigere/bedre valg.
    Det biletet av stova, med tegl og ståande, patinert furu, hadde garantert fått drøssevis av kompliment i "Vakker design"-tråden på OT. Sidan du ikkje har lagt det ut der, får du iallfall eitt no. Elles er det alltid kjekt å følgja med på oppussing, og sjølvsagt, korleis hifi skal tilpassast nye ytre vilkår.

    Artig at du godkjenner Thöress; det ser interessant ut med eit veldig fint design (men, akk, heilt utanfor mi rekkjevidde nett no).
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.597
    Antall liker
    11.152
    Veldig kjekk tråd å følga med på dette, @nlykke. Burde lesa meir av slikt, og mindre om krig og elende. Ikkje så mykje å bidra med herifrå, altså, men kompliment frå ein entusiastisk lesar.



    Det biletet av stova, med tegl og ståande, patinert furu, hadde garantert fått drøssevis av kompliment i "Vakker design"-tråden på OT. Sidan du ikkje har lagt det ut der, får du iallfall eitt no. Elles er det alltid kjekt å følgja med på oppussing, og sjølvsagt, korleis hifi skal tilpassast nye ytre vilkår.

    Artig at du godkjenner Thöress; det ser interessant ut med eit veldig fint design (men, akk, heilt utanfor mi rekkjevidde nett no).
    Så hyggelig at tråden faller i smak. Jeg skriver om det av mitt liv som handler om hifi og som har innvirkning på både inspirasjon og lyd. Rommet er jo til de grader én av faktorene her og selv om jeg ikke er i nærheten av det forrige rommet mht lyd, koser jeg meg og jobber videre mot nye mål.
    Ja, den stuen var vel kanskje hovedårsaken til at Fruen og jeg falt helt pladask. . .
     
    Sist redigert:

    Nemlonif

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    81
    Antall liker
    352
    Sted
    Oslo
    Gratulerer til Finn🙂 betyr det nå att en annen Ovk'er får inn nytt drivverk fremover🤔
    Ja, takk, jeg er nå lykkelig eier av en kliss ny Bergmann Galder+Odin, som Morten i NAT kjørte meg hjem med mandag. Godt å ha kyndig hjelp også av fetter Petter i oppsetting av en slik flott spiller. Min krevende damevenn, Rose Allnic, har endelig blitt stablet ordentlig opp, og synger med fortryllende raffinement og innblikk fra sin nye trone. Denne komboen leverer vinyllyd jeg aldri har hatt her før. Jeg er på vei til ekstase, men må nok gjennom noen uker med finjusteringer og eksperiment før jeg kan tro meg helt fornøyd.
     
    Sist redigert:

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.511
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ja, er ikke det deilig Finn! Alle de mer eller mindre tullete plastikkvaterne er jo bare tilfeldig om de er i nærheten av nøyaktighet eller ikke. Jeg har i overkant ti ulike plastikkvatere av den vanligste sorten å se her inne på hfs. Legger du de side om side så spriker de i alle retninger - så hvilket skal man stole på da? Å spandere på seg et kalibrert maskinvater er vel anvendte penger, om man ikke har annet (laser)verktøy e.l. som dekker samme funksjon.

    Kos deg og spill i vei!
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.593
    Antall liker
    3.705
    Torget vurderinger
    6
    Ja, er ikke det deilig Finn! Alle de mer eller mindre tullete plastikkvaterne er jo bare tilfeldig om de er i nærheten av nøyaktighet eller ikke. Jeg har i overkant ti ulike plastikkvatere av den vanligste sorten å se her inne på hfs. Legger du de side om side så spriker de i alle retninger - så hvilket skal man stole på da? Å spandere på seg et kalibrert maskinvater er vel anvendte penger, om man ikke har annet (laser)verktøy e.l. som dekker samme funksjon.

    Kos deg og spill i vei!
    Heldigvis så følger det med Bergmann Galder som en av oppgraderingene som har kommet (y)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn