Hagens hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.596
    Antall liker
    11.123
    Ett spørsmål jeg har stilt meg selv i forbindelse med bytte av rom er hvor vidt jeg måtte komme til og skifte høyttalere eller ikke. Jeg elsker disse PMC BB5, men hvis jeg ikke kom til og se noen tegn til og få dem til i forhold til rommet var jeg forberedt på og måtte gjøre et skifte.
    Det gleder meg derfor og ha kommet fram til at dette ikke er nødvendig. Selv om dette er noen beist av noen stativhøyttalere som har kapasitet til et rom laaaangt større enn det de står i nå, fungerer de faktisk overraskende bra her nå. Jeg har begynt med og flytte litt frem og tilbake på dem, tilpasset absorbenter og diffusjon, og nå begynner jeg og forstå noe mer av potensiale i dette rommet. Jeg begynner og bli optimistisk . . .


    tempImageMTeC04.jpg


    I anledning testing av høyttaler posisjoner vurderer jeg også om jeg skal gjøre stativene på BB5 litt lavere. Kanskje jeg skal finne en stol som er mer oppreist og høy, men jeg liker og sitte litt bakoverlent og avslappet, så hvis jeg gjennomfører dette blir det nok litt kutting av stativer.
    På kjøkken fronten er alt stas. Vi har fått putene til spisekroken og er meget fornøyd!!


    tempImageoscDyf.jpg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.914
    Torget vurderinger
    24
    Takk for sist nlykke. Det var særdeles hyggelig. Virkelig.
    Jeg skammer meg litt over å ha vært så opptatt av deres nye kjøkken, nye stue, champagne og sushi at jeg glemte å spørre om å få se lytterommet.

    Jeg kommer snarlig tilbake.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.596
    Antall liker
    11.123
    Takk for sist nlykke. Det var særdeles hyggelig. Virkelig.
    Jeg skammer meg litt over å ha vært så opptatt av deres nye kjøkken, nye stue, champagne og sushi at jeg glemte å spørre om å få se lytterommet.

    Jeg kommer snarlig tilbake.
    Det var bare bra at du glemte det. ;) Det er såpass uferdig der oppe at det og vise det fram nå får jeg litt dårlig magefølelse av. Vi sees snart i rene audiofile rammer!:cool:
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.589
    Antall liker
    3.693
    Torget vurderinger
    6
    Ett spørsmål jeg har stilt meg selv i forbindelse med bytte av rom er hvor vidt jeg måtte komme til og skifte høyttalere eller ikke. Jeg elsker disse PMC BB5, men hvis jeg ikke kom til og se noen tegn til og få dem til i forhold til rommet var jeg forberedt på og måtte gjøre et skifte.
    Det gleder meg derfor og ha kommet fram til at dette ikke er nødvendig. Selv om dette er noen beist av noen stativhøyttalere som har kapasitet til et rom laaaangt større enn det de står i nå, fungerer de faktisk overraskende bra her nå. Jeg har begynt med og flytte litt frem og tilbake på dem, tilpasset absorbenter og diffusjon, og nå begynner jeg og forstå noe mer av potensiale i dette rommet. Jeg begynner og bli optimistisk . . .


    Vis vedlegget 960054

    I anledning testing av høyttaler posisjoner vurderer jeg også om jeg skal gjøre stativene på BB5 litt lavere. Kanskje jeg skal finne en stol som er mer oppreist og høy, men jeg liker og sitte litt bakoverlent og avslappet, så hvis jeg gjennomfører dette blir det nok litt kutting av stativer.
    På kjøkken fronten er alt stas. Vi har fått putene til spisekroken og er meget fornøyd!!


    Vis vedlegget 960058
    Dette er jo en av fordelene til PMC og ATL systemet. Fyller store rom, men kan også fungere meget bra i mindre rom i forhold til størrelsen på høyttalerne.

    Som en Studio skribent uttalte når han testet noen store PMC studio monitorer: Det unike med PMC er at du kan få dem til å fungere i så små rom. At kravet er bare at du kan klare å få lukket døren etter deg:cool:
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Skjer hver gang, det er så rart.
    Opplever dette hele tiden selv
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.596
    Antall liker
    11.123
    I kveld har jeg fått igang maskineriet og jeg kan ikke si annet enn at så langt innfrir den forventningene, så til de grader.

    tempImageKwET3B.jpg


    Denne kommer ikke til å stå lite brukt her i huset! Men det er mulig at klesbudsjettet må nedprioriteres, for billig er jo ikke akkurat denne grenen av hobbyen . . .😅
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det går vel an å diskutere det man er enig om også, eller ?
    Selvfølgelig morsommere å krangle om det man er uenig om;)
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.596
    Antall liker
    11.123
    Her kommer en lyn-oppakningstråd.

    tempImagew6JMN1.jpg


    Dette bestilte jeg onsdag morgen.

    tempImageGsNkdm.jpg


    Allerede her har dere vel en viss anelse . . .

    Tata!

    tempImagewBdDKq.jpg


    Og dermed er blingfaktoren på A 81 økt med 100%!

    tempImagePFVkwL.jpg


    Ble den ikke deilig og blingete? :cool:

    Ps: Dette ble sendt fra Frankrike onsdag formiddag og framme torsdag tidlig ettermiddag. Her har Posten noe å lære . . .
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.596
    Antall liker
    11.123
    Helgen har kommet og jeg sitter med et aldri så lite hakeslepp. Denne platen har jeg inngående kjennskap til, men at den skulle låte så bra i mitt nye lytterom hadde jeg ikke forventet. Du verden!
    Den klaverklangen jeg har her nå på denne skiva er referanse . . .:cool:

    Godt at noe låter bedre enn før.

    tempImage7zvzpt.jpg


    Ellers kan jeg røpe at det er mer tape på vei inn, og det er jo ikke noe dårlig nyhet . . . Når det er sagt begynner vinylavspillingen og ta seg opp her nå. Små justeringer, plassering av akustiske tiltak bringer meg sakte framover. Jeg begynner i det hele tatt og trives bedre og bedre her i hulen min!
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.589
    Antall liker
    3.693
    Torget vurderinger
    6
    Helgen har kommet og jeg sitter med et aldri så lite hakeslepp. Denne platen har jeg inngående kjennskap til, men at den skulle låte så bra i mitt nye lytterom hadde jeg ikke forventet. Du verden!
    Den klaverklangen jeg har her nå på denne skiva er referanse . . .:cool:

    Godt at noe låter bedre enn før.

    Vis vedlegget 968644

    Ellers kan jeg røpe at det er mer tape på vei inn, og det er jo ikke noe dårlig nyhet . . . Når det er sagt begynner vinylavspillingen og ta seg opp her nå. Små justeringer, plassering av akustiske tiltak bringer meg sakte framover. Jeg begynner i det hele tatt og trives bedre og bedre her i hulen min!
    Nydelig skive. Er det den ifra den nye produksjonen som vi lyttet til prøve trykket?
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.596
    Antall liker
    11.123
    Nydelig skive. Er det den ifra den nye produksjonen som vi lyttet til prøve trykket?
    Stemmer. Et vanvittig innsyn i opptaket her. Jeg må si jeg har svært lite innvendinger til denne utgaven. Her er det gjort GODT håndverk!!
     
    • Love
    Reaksjoner: nat

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.589
    Antall liker
    3.693
    Torget vurderinger
    6
    Stemmer. Et vanvittig innsyn i opptaket her. Jeg må si jeg har svært lite innvendinger til denne utgaven. Her er det gjort GODT håndverk!!
    Det ble valgt riktig pressing👍
    En skive alle burde ha i hus og få bestilt og kjøpt hos 2L!
    Det var foresten den skiva vi brukte i Kristiansund som referanse for noen helger siden!
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.596
    Antall liker
    11.123
    Det ble valgt riktig pressing👍
    En skive alle burde ha i hus og få bestilt og kjøpt hos 2L!
    Det var foresten den skiva vi brukte i Kristiansund som referanse for noen helger siden!
    Skulle veldig gjerne vært på den seansen der.
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.589
    Antall liker
    3.693
    Torget vurderinger
    6
    Skulle veldig gjerne vært på den seansen der.
    Den seansen var nok en overraskelse (i positiv forstand) for alle som var til stede.
    Dette var folk med lang fartstid innen musikk og HiFi og skeptiske til både kabler og strømprodukter.
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.991
    Antall liker
    10.646
    Sted
    Skien
    Helgen har kommet og jeg sitter med et aldri så lite hakeslepp. Denne platen har jeg inngående kjennskap til, men at den skulle låte så bra i mitt nye lytterom hadde jeg ikke forventet. Du verden!
    Den klaverklangen jeg har her nå på denne skiva er referanse . . .:cool:

    Godt at noe låter bedre enn før.

    Vis vedlegget 968644

    Ellers kan jeg røpe at det er mer tape på vei inn, og det er jo ikke noe dårlig nyhet . . . Når det er sagt begynner vinylavspillingen og ta seg opp her nå. Små justeringer, plassering av akustiske tiltak bringer meg sakte framover. Jeg begynner i det hele tatt og trives bedre og bedre her i hulen min!
    Da ble den skiva bestilt nå :)
    Takk for tips nlykke og ha en strålende lørdag :)


    Mvh: Espen L
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.596
    Antall liker
    11.123
    Forrige lytterom var bredt men hadde ikke den tilsvarende dybden til og eksprimentere med avstanden mellom lytteposisjon og høyttalere. Nå er denne muligheten mye større og jeg prøver meg fram fra ca 2-4 meter. Når jeg sitter nærmest får jeg et meget åpent, uanstrengt og transparent gjengivelse. Bassen får litt mindre skyv men blir samtidig mer klanglig informativ.
    Dette er vel mer "nearfield/midfield" posisjon enn hva jeg tidligere brukte, men så langt tror det er denne settingen jeg foretrekker her nå. Totaliteten er til tider meget bra.
    Avstanden mellom høyttalerne(210 cm) er på grunn av rommets bredde låst. Så langt har jeg satt BB5 rett fremover uten på vinkling innover. Dette blir selvfølgelig også testet ut mer om i nær framtid, men her tar jeg ett skritt av gangen.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.378
    Antall liker
    63.384
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Streamer for øyeblikket, Polarity. Det som slår meg er, hudløst. Ikke be meg utdype, hudløst 😄 Takk for flott musikktips! 😊
     

    Nemlonif

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    79
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo
    Stemmer. Et vanvittig innsyn i opptaket her. Jeg må si jeg har svært lite innvendinger til denne utgaven. Her er det gjort GODT håndverk!!
    Jeg kan istemme i at Polarity lyder godt. Nevnte prøvelytting ble gjort hos meg; en ære. Etterpå har jeg oppgradert platespiller fra Magne til Galder, og gjengivelsen har blitt en god del bedre.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.596
    Antall liker
    11.123
    Jeg kan istemme i at Polarity lyder godt. Nevnte prøvelytting ble gjort hos meg; en ære. Etterpå har jeg oppgradert platespiller fra Magne til Galder, og gjengivelsen har blitt en god del bedre.
    Ja lydgjengivelsen har blitt veldig mye bedre! Innsikten i opptaket, tredimensjonaliteten, roen og ikke minst den helhetlige sammenhengen er nå en nytelse å høre på.
    Min opplevelse av gårdsdagens seanse må jo sees i lys av at du nå har ny platespiller og monoblokker(på lån). Det var altså to komponent endringer siden sist, men det er ikke tvil om at dette går i riktig retning og vel så det!
    Den rytmiske presisjonen i anlegget ditt er jo noe for seg selv. Jeg tror ikke jeg har hørt Romantic Warrior så tight, åpent og presist i noe anlegg før! Veldig imponerende, og ikke minst morsomt. Det er ikke noe som kommer unna lupen i dette opptaket lenger!


    Vi får jo ikke nok bilder av det nye vidunderet.

    tempImage1h218B.png




    tempImagewfl1GO.png

    Og ellers kan man se "låneblokkene" i hver sin vugge i dette bildet.

    Forøvrig er det morsomt at disse nye blokkene som spiller vel så godt/bedre er rimeligere enn blokkene du har til service.😎
     

    Nemlonif

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    79
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo
    Takk for besøket og for veldig hyggelig omtale, kjære fetter!
    Monoblokkene EAM Studio 301 er oppgitt til å yte 550 watt i fire ohm i hele frekvensområdet. Det er tilstrekkelig for PMC-høyttalerne, viser det seg. Audioagenten har lånt meg dem mens mine Studio 501 Ltd er inne til service. Oppbygningen og kretskortene i 301 er annerledes enn i 501, og min opplevelse er at 301 spiller vel så musikalsk som de eldre storebrødrene. Så vidt jeg har forstått, er 501 ute av produksjon. Modell 301 opplever jeg som en lydmessig oppgradering, og den lavere effekten later ikke til å være noe problem. De har aluminiumstrafo og evner å lage balansert lyd med fint basstrykk selv ved lavere volum. På realistiske lydvolum spiller de uanstrengt og med stort dynamisk spenn.
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.589
    Antall liker
    3.693
    Torget vurderinger
    6
    Jeg kan istemme i at Polarity lyder godt. Nevnte prøvelytting ble gjort hos meg; en ære. Etterpå har jeg oppgradert platespiller fra Magne til Galder, og gjengivelsen har blitt en god del bedre.
    Jeg kan istemme i at Polarity lyder godt. Nevnte prøvelytting ble gjort hos meg; en ære. Etterpå har jeg oppgradert platespiller fra Magne til Galder, og gjengivelsen har blitt en god del bedre.
    Morten og Morten takker for at du åpnet ditt hjem for denne prøvelyttingen. Og i ettertid var det så moro å høre at endelig kom Allnic Rose til sin rett!
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.596
    Antall liker
    11.123
    For min egen del var jeg ute i vintermørket og sanket inn mer tape. :cool:

    tempImage7APsx5.jpg


    Det er ikke store samlinga ennå, men man må jo begynne, og jeg er nokså nøye med hvilke titler jeg kjøper.

    tempImageBNnwaY.jpg


    Her blir det ikke kjøpt ting jeg ikke har et fohold til på en eller annen måte.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.596
    Antall liker
    11.123
    Da har jeg brukt ettermiddagen og kveld til og spille gjennom alle 6 båndene. Her var det ingen skuffelser, kun nytelse på litt forskjellige nivåer.

    Jeg begynte med Al de Meola "Elegant Gipsy". Kanskje ingen referanse innspilling i seg selv, men på bånd kommer både Meolas teknikk og musikalitet fram på en vesentlig tydeligere og mer engasjerende måte enn min vinylinnspilling greier og formidle. Denne gamle traveren har fulgt meg siden min ungdom og har med dette fått en renessanse her i huset.

    Neste var Gary Peacock/Chick Corea. En ganske morsom men på sin måte krevende stykke musikk som forutsetter at jeg er i humør til "lek og innfall". Det var jeg i dag og synes dette var bra selv om jeg kanskje synes klaverklangen ikke kom på høyde med gjengivelsen av bassen til Peacock. Kanskje opptakets skyld eller et akustisk problem?

    Yama Moto trio var ende mer spinnvill og dynamisk, akkurat slik jeg forventet. Dette var skrekkelig gøy men jeg måtte være litt forsiktig med volumkontrollen. Dynamikken er så hinsides at pianoet ved noen anledninger tok helt av og ble for hardt. Ellers en nydelig innspilling!

    Så har jeg kommet til kveldens høydepunkt; Charles Mingus. Denne trodde jeg skulle få hard konkurranse av vinylen jeg har, for den er meget god! Men dette er helt klart den innspillingen på tape som jeg har fram til nå som feier alt annet til side. Her sitter jeg ikke og hører på et stereoanlegg. Med denne innspillingen er jeg der, som i en tidsreise. Helt rått!!👏 Denne utgivelsen er på 2 bånd hvor det andre båndet er av en tykkere og "bedre/annerledes" kvalitet. Jeg må si at jeg likte dette andre båndet veldig godt selv om jeg opplevde en anelse mindre energi helt i toppen til fordel for noe mer kjøtt på benet i mellomtone/bass gjengivelsen. Jeg vet ingen ting om prisforskjell, så hvor vidt det eventuelt er verdt prisforskjellen, skal være usagt.

    Avslutningen stod Stan Getz for. Dette er et helt festlig opptak fra 1980 hvor han spiller med yngre musikere. Den er definitivt utypisk men veldig bra. Lyden er mer original/rar enn bra. Det virker som et liveopptak hvor en del frekvenser definitivt ikke har vært helt under kontroll. Dette medfører en helt syk bassgjengivelse i ett frekvensområdet og hvor gitar og saksofon i perioder har en litt tilbaketrukket lyd. Rart men samtidig veldig livaktig.🤔

    Som dere skjønner er tapen kommet for og bli her i huset. Ikke på bekostning av vinylen men som et sterkt alternativ . . .😎

    Ha en fortsatt god musikalsk kveld.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.914
    Torget vurderinger
    24
    Takk for en fantastisk dag gutter: @woodrand kom på kaffe og scones kl 10.30. En time og 6 kopper senere traff vi @nlykke oppi gata. Veien var kort til Jessheim og nyåpnet butikk. Det var hyggelig det. Likevel, høydepunktet var Brunello, julekake og tape hos @nlykke ca 200 meter hjemmefra.

    28EE4917-46B9-4935-82CF-00DBD3DF9DFF.jpeg


    Dette låter uforskammet godt. Jeg likte dette veldig, veldig godt. God kropp, herlig mellomtone og null mas.
    Kan nesten ikke forstå at det funker med disse voksne høyttalerne i dette vesle rommet, men det gjør det!

    Brunelloen var skikkelig god, og klart bedre enn Barberaen.

    Gratulerer nlykke! Dette er glimrende. Takk for fin dag!
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.596
    Antall liker
    11.123
    Tusen takk til dere også. Slike litt improviserte møter som dette i en ellers fullpakket "pliktstyrt" hverdag er noe jeg setter umåtelig stor pris på! Når da både vin og lyd faller i smag, kan jeg ikke annet enn og takke for responsen som du vet jeg verdsetter høyt!

    Neste gang skal det være mer Brunello og mindre Barbera . . . 😉
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.914
    Torget vurderinger
    24
    Tusen takk til dere også. Slike litt improviserte møter som dette i en ellers fullpakket "pliktstyrt" hverdag er noe jeg setter umåtelig stor pris på! Når da både vin og lyd faller i smag, kan jeg ikke annet enn og takke for responsen som du vet jeg verdsetter høyt!

    Neste gang skal det være mer Brunello og mindre Barbera . . . 😉
    Nei, du må ikke føle behov for å følge opp den Brunelloen. Ikke noe feil med Barbera, men det er klart vi gikk høyt ut med en glimrende Brunello.

    Dette var moro nlykke. Virkelig. Jeg hadde tatt dette anlegget fremfor nær sagt anything, anytime. Du kan skru lyd!
     

    Nemlonif

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    79
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo
    Jeg var også så heldig å få være med. Enda jeg har hørt masterbånd både på messer og allerede et par ganger hos Petter, gav det ekstra innblikk å sitte noen timer i godt lag og bli kjent med båndlyden fra ulike innspillinger. Kort sagt er det en gjengivelse i en klasse for seg selv. Svært tiltalende og fri for alt som kan fremkalle lyttertretthet. 😘
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn