Høyttalerkorreksjon fra SS er skumle greier

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    505
    Antall liker
    858
    Sted
    Sandnessjøen
    Hei og godt nyttår mine HiFi nerder!

    I romjuls tiden har jeg hatt litt tid til overs, og brukt en del tid på å teste forskjellige målemetoder, forskjellige typer filter, hva som er vrient å finne på målinger mm. Mer om anlegget som måles i kan leses mer om her:

    Derfor ønsker jeg å dele mine erfaringer om følgende temaer:

    1 - Korreksjon av høyttaler med ulike verdier for Q på EQ

    I eksemplene tar jeg i utgangspunkt i ringradiator da den har størst avvik i frekvensrespons i forhold til sine arbeidsområder. Den har et avvik på godt over 12db fra 1.500-20.000hz. Dette er da utgangspunktet jeg har å jobbe med:
    Ringradiator uten EQ.png



    EQ med høye Q verdier
    Det første jeg prøver er å EQ så flat som mulig ved bruk av flere filter med høy Q. Det benyttes da 9stk filter med høye Q verdier for å glatte ringradiator. Mørk blå er måling uten filter og lys blå med filter:


    Ringradiator EQ høy Q.png



    Dette ser jo ikke så verst ut på papiret. Lyttet til dette og det på mange måter høres balansert ut, men det låter hardt, lite snert og sprut helt i toppen. Dette ga raskt lyttetretthet og ble ikke det resultatet jeg ønsket.


    EQ med lave Q verdier

    Neste forsøk var motsatt strategi med færrest mulig filter med lav Q. Det ble da brukt kun 1stk lav pass filter, og ett filter til med lav Q. Og kun det. Mørk blå er måling uten filter og lys blå med filter:
    Ringradiator EQ lav Q.png


    Ved første øyekast ser denne ikke like «glatt og pen» ut som første, men samtidig ikke så verst med tanke på at det brukes 2 filter i stedet for 9 filter.

    Dette låt vesentlig bedre! Driveren låter ikke hardt og spruten som jeg savnet kom frem. Låter generelt roligere og behagelig. Nå låter det mye mer riktig. Litt fin trimming kanskje, men utgangspunktet er meget bra i forhold til Eq med høy Q.


    2 - Korreksjon via måling fra lytterposisjon VS måling i nærfelt

    Det er mange strategier for hvordan mann EQ og hvilke forutsetninger som skal legges til grunn. De fleste korreksjonsprogrammene som finnes tar kun for seg målinger stort sett rundt lytterposisjon, men tar ingen målinger av spredningsmønster til driveren, og nærfelt. Jeg tester litt, og tar utgangspunkt i Harman 8db Target curve som er av di populære.



    Korreksjon via måling fra lytterposisjon


    Først ut er å Level matche så langt det lar jeg gjøre så jeg har et helt flatt utgangspunkt og lar Dirac ta seg av korreksjon/house curve via lytterposisjon siden jeg har det i DSP. Dirac ønsker da av 9 punkts målinger som er rundt lytterposisjon som er visualisert på bildet under:
    DiraC.png

    Bilde hentet fra dirac sine hjemmesider


    Det ble litt mer arbeid enn forventet å få Dirac til å treffe target da Dirac har innebygget maks begrensninger for EQ. Derfor måtte jeg i stedet manuelt EQ/level mellom drivere en del på forhånd slik at Dirac hadde et bedre utgangspunkt. Kontroll målte da og fikk da target som ønsket.



    Dette ser på målingene veldig bra ut. Låter det bra? Tjæh. Det er noe som mangler og låter litt hardt. Ga litt lytte tretthet. Ut ifra målingene ser det i balanse ut, men ørene mine sier noe annet som er vanskelig å sette fingeren på. Ikke helt krise, men ikke så godt som det kan låte.



    Korreksjon via måling i nærfelt


    Målingene tas 1m fra driverne i lytteaksen. Det er for å samtidig korrigere for spredningsmønsteret til driveren. EQ’er i utgangspunktet alle driverne helt flatt i frekvens, unntaksvis midbass som begynner å stige forsiktig mot sub. Etterpå justere level mellom drivere til det låter balansert.



    Hvordan låter dette? Det låter meget bra. Målingene ser ikke perfekt ut i lytterposisjon, men dette låter mange hakk bedre. Låter mykere, mer balansert. Det som overasker meg mest er helt klart toppen.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.339
    Sted
    Østfold
    Spennende dette her. Hvert punkt vi setter i EQ gir en type ringing, og med mindre den matcher nøyaktig minimum-fase-oppførselen til driveren ender man opp med noe hørbart om ikke Q er veldig lav. Maskeringseffekten av dette er ganske heftig. Synes denne er interessant i kontekst av korreksjon som bommer litt:

     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.138
    Antall liker
    6.553
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Interessant, har lignende erfaring. Her er rød kurve et antall punkter med relativt høy Q, mens på blå så er alle punkter på Q 0,7. Det er også fem(!) færre punkter på den blå graven (husker ikke nøyaktig antall på hver, men tipper det er under halvparten så mange punkter på den blå).

    Det er jo i prinsipp like jevnt, og høres også både åpnere/klarere ut, og mer snert og fres i transienter med lav Q filterne.

    1672841123280.png
     

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    505
    Antall liker
    858
    Sted
    Sandnessjøen
    Interessant, har lignende erfaring. Her er rød kurve et antall punkter med relativt høy Q, mens på blå så er alle punkter på Q 0,7. Det er også fem(!) færre punkter på den blå graven (husker ikke nøyaktig antall på hver, men tipper det er under halvparten så mange punkter på den blå).

    Det er jo i prinsipp like jevnt, og høres også både åpnere/klarere ut, og mer snert og fres i transienter med lav Q filterne.

    Vis vedlegget 881890
    Ja var ikke stor forskjell på kurvene der :)

    Av nysgjerrighet. Ble denne målingen tatt i lytterposisjon?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.591
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    hmm
    Så du måler 1 mtr fra og på hver høyttaler for seg selv?
    Setter du mic i ca høyde for lytte posisjon eller ca halvparten av høyde på høyttaler?
    Dette må testes
     

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    505
    Antall liker
    858
    Sted
    Sandnessjøen
    hmm
    Så du måler 1 mtr fra og på hver høyttaler for seg selv?
    Setter du mic i ca høyde for lytte posisjon eller ca halvparten av høyde på høyttaler?
    Dette må testes
    1m fra hver høyttalere i lytteaksen. Høyde tok jeg 80cm som da er senter diskant og senter lytteakse
     

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    505
    Antall liker
    858
    Sted
    Sandnessjøen
    @Soundmannen har du formulert noen teori om hvorfor nærfeltsmåling oppleves mer korrekt?
    Min teori:
    For å overdrive litt. Se for deg at du har høyttaleren vinklet rett frem. Altså ingen vinkel inn mot lytteposisjon. Og du har en bred lyttetrekant og måler i lytteposisjon.

    Hvis du da EQ flatt i lytteposisjon og siden diskanten har smalere spredning enn lavere frekvenser. Så vil den EQ ganske mye diskant for å få det flat i lytteposisjon og tar da ikke høyde for all diskanten som spres i resten av rommet.

    Har du høyttalerne vinklet direkte i lytteposisjon og EQ'er flat, så vil du oppleve mye mindre diskant da du har mye mindre diskant totalt inkl. spredningen.

    Kort oppsummert så tror jeg at mann ikke korrigert for spredningsmønskeret. Men om @Snickers-is Må rette på meg gjenstår å se 😅
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.591
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Har ikke en kanal pr driver så får nok ikke justert det like bra som deg. Må behandle hele høyttaler som en enhet
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.048
    Antall liker
    2.507
    Kort oppsummert så tror jeg at mann ikke korrigert for spredningsmønskeret. Men om @Snickers-is Må rette på meg gjenstår å se 😅
    Kan det være derfor mange gjør flere målinger i lytteposisjon? Som om de er en veldig urolig person benytter de heller et gjennomsnitt av mange målinger i området rundt lytteposisjon med mikrofon pekende opp, ikke mot kilde.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.138
    Antall liker
    6.553
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Min teori:
    For å overdrive litt. Se for deg at du har høyttaleren vinklet rett frem. Altså ingen vinkel inn mot lytteposisjon. Og du har en bred lyttetrekant og måler i lytteposisjon.

    Hvis du da EQ flatt i lytteposisjon og siden diskanten har smalere spredning enn lavere frekvenser. Så vil den EQ ganske mye diskant for å få det flat i lytteposisjon og tar da ikke høyde for all diskanten som spres i resten av rommet.

    Har du høyttalerne vinklet direkte i lytteposisjon og EQ'er flat, så vil du oppleve mye mindre diskant da du har mye mindre diskant totalt inkl. spredningen.

    Kort oppsummert så tror jeg at mann ikke korrigert for spredningsmønskeret. Men om @Snickers-is Må rette på meg gjenstår å se 😅
    Det mikrofonen plukker opp i lytteposisjon er jo i utgangspunktet summen av både direktelyd og refleksjoner sånn sett. Jo nærmere høyttaleren du måler jo mindre av rommet får du korrigert for - men vet ikke om det er høyttaler eller rom du forsøker å EQe. :)
     

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    505
    Antall liker
    858
    Sted
    Sandnessjøen
    Kan det være derfor mange gjør flere målinger i lytteposisjon? Som om de er en veldig urolig person benytter de heller et gjennomsnitt av mange målinger i området rundt lytteposisjon med mikrofon pekende opp, ikke mot kilde.
    Ja til meg er det 4m mellom høyttalerne og sitter 3.5m fra direktelyden. Tok også flere målinger, men 1m fra eller til rundt lytteposisjon utgjør jo ikke mange grader i forhold til off axis på høyttaleren. I sammenlignen jeg gjorde var det 9 målinger i lytteposisjon med 2m mellom de to lengste avstandene.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.591
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Spennende dette her. Hvert punkt vi setter i EQ gir en type ringing, og med mindre den matcher nøyaktig minimum-fase-oppførselen til driveren ender man opp med noe hørbart om ikke Q er veldig lav. Maskeringseffekten av dette er ganske heftig. Synes denne er interessant i kontekst av korreksjon som bommer litt:

    den var interessant, men ble litt forvirra.
    Feks i gitareksemplet så får den ene gitaren eq setting for at de ikke skal konkurrere med hverandre.
    Vel og bra for en innspilling, men hva hvis dette feks er akustisk og live, da vil man vel ha samme problematikken?
     

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    505
    Antall liker
    858
    Sted
    Sandnessjøen
    Det mikrofonen plukker opp i lytteposisjon er jo i utgangspunktet summen av både direktelyd og refleksjoner sånn sett. Jo nærmere høyttaleren du måler jo mindre av rommet får du korrigert for - men vet ikke om det er høyttaler eller rom du forsøker å EQe. :)
    Ja det er selvsagt godt poeng, men kommer også ann på hvilken gate du bruker. Blir vell mest at mann ikke får korrigert for spredningen :)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.138
    Antall liker
    6.553
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ja det er selvsagt godt poeng, men kommer også ann på hvilken gate du bruker. Blir vell mest at mann ikke får korrigert for spredningen :)
    Nå har jeg ikke helt kontroll på hva du har av utstyr, men ser ut som selvbygg? I så fall burde du vel optimalt sett korrigert og tunet høyttalerne først, og så gjort eventuelle justeringer ift rommet etterpå, dvs holdt romkorreksjon og høyttalerkorreksjon separat. Hvis du ikke har gjort det allerede da. :)
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.048
    Antall liker
    2.507
    den var interessant, men ble litt forvirra.
    Feks i gitareksemplet så får den ene gitaren eq setting for at de ikke skal konkurrere med hverandre.
    Vel og bra for en innspilling, men hva hvis dette feks er akustisk og live, da vil man vel ha samme problematikken?
    Selvsagt. Noen band er bevist dette og benytte ulike gitarer i forsøk på å ta plass i ulike frekvensspekter.
    Metallgitarister med nedstempte gitarer har en lei tedens til å ta frekvenspsekter til bassisten. Og bassisten tar spekter som basstromma lever i. Alt er basert på kompromisser hvor enkeltinstrumenter ofte ender opp med EQ som får dem til å låte fryktelig når man hører dem isolert. En av grunnene til at såkalt hifi musikk ofte har enkle instrumentringer som ikke går i veien for hverandre.
     

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    505
    Antall liker
    858
    Sted
    Sandnessjøen
    Nå har jeg ikke helt kontroll på hva du har av utstyr, men ser ut som selvbygg? I så fall burde du vel optimalt sett korrigert og tunet høyttalerne først, og så gjort eventuelle justeringer ift rommet etterpå, dvs holdt romkorreksjon og høyttalerkorreksjon separat. Hvis du ikke har gjort det allerede da. :)
    Det har jeg :)
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Selvsagt. Noen band er bevist dette og benytte ulike gitarer i forsøk på å ta plass i ulike frekvensspekter.
    I akustiske band velger man kanskje rett og slett å spille litt annerledes. I et jazzband vil pianisten/gitaristen gjerne bruke det rommet som fins mellom bass og melodiinstrument (eller i oktaven(e) over melodiinstrumentet), for eksempel.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Kul tråd! Inspirerte meg til å prøve noen nye ting de neste dagene. Jeg HAR jo skilt mellom høyttaler- og romkorreksjon men kanskje ikke like strikt som jeg burde. Mulig jeg gav opp LITT tidlig fordi å komme helt i mål med nærfeltsmålinger er vanskelig på mine Moevla line arrays med kompleks (tredelt) avrulling av mellomtonene i arrayet kombinert forskjellig grad av kardiode, høyttalere både foran og bak osv... Eneste som er relativt enkelt å måle er diskanten men den var jo tilsvarende lett å korrigere dessuten... Jeg har selvsagt målt hvert enkelt element nærfelt men å forstå hvordan det summeres er en utfordring siden det er avstandsavhengig. Burde egentlig ta dem ut på terrassen og målt på korrekt avstand men det skjer ikke...
    Tips?
     
    Sist redigert:

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    505
    Antall liker
    858
    Sted
    Sandnessjøen
    Kul tråd! Inspirerte meg til å prøve noen nye ting de neste dagene. Jeg HAR jo skilt mellom høyttaler- og romkorreksjon men kanskje ikke like strikt som jeg burde. Mulig jeg gav opp LITT tidlig fordi å komme helt i mål med nærfeltsmålinger er vanskelig på mine Moevla line arrays med kompleks (tredelt) avrulling av mellomtonene i arrayet kombinert forskjellig grad av kardiode, høyttalere både foran og bak osv... Eneste som er relativt enkelt å måle er diskanten men den var jo tilsvarende lett å korrigere dessuten... Jeg har selvsagt målt hvert enkelt element nærfelt men å forstå hvordan det summeres er en utfordring siden det er avstandsavhengig. Burde egentlig ta dem ut på terrassen og målt på korrekt avstand men det skjer ikke...
    Tips?
    Hjelper mye å ta dem midt ut på gulvet så langt unna vegger så du får minst mulig refleksjoner med på målingene. Beste er jo å ta dem ut seff :)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.238
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    0
    Fint initiativ!😊

    Jeg opplever at når man gjør slike sammenlikninger så er det så mange parametere man ikke har 100% kontroll på at man finner de rette årsakssammenhengene. Det er så mye her som faktisk innvirker lyden at jeg vil anbefale å teste mye enklere slik at man har kontroll.

    Nivå på frekvensrespons har stor betydning så jeg ville passet på at nivået er helt like når du skal sammenlikne. Nivå på diskanten har for eksempel også ofte stor innvirkning. Det vil ikke være unaturlig at filteret som totalt sett stresser diskanten mest kan låte hardere og mindre åpent.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.238
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    0
    Interessant, har lignende erfaring. Her er rød kurve et antall punkter med relativt høy Q, mens på blå så er alle punkter på Q 0,7. Det er også fem(!) færre punkter på den blå graven (husker ikke nøyaktig antall på hver, men tipper det er under halvparten så mange punkter på den blå).

    Det er jo i prinsipp like jevnt, og høres også både åpnere/klarere ut, og mer snert og fres i transienter med lav Q filterne.

    Vis vedlegget 881890
    Interessant. Jeg synes det er ganske stor nivåforskjell på disse mellom 700-3000hz. 0.5 db over en oktav er lett hørbart og her kan det se ut som det er ca 4 db rundt 2Khz. Er du sikker på at det ikke er nivået som utgjør den hørbare forskjellen?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.138
    Antall liker
    6.553
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Kul tråd! Inspirerte meg til å prøve noen nye ting de neste dagene. Jeg HAR jo skilt mellom høyttaler- og romkorreksjon men kanskje ikke like strikt som jeg burde. Mulig jeg gav opp LITT tidlig fordi å komme helt i mål med nærfeltsmålinger er vanskelig på mine Moevla line arrays med kompleks (tredelt) avrulling av mellomtonene i arrayet kombinert forskjellig grad av kardiode, høyttalere både foran og bak osv... Eneste som er relativt enkelt å måle er diskanten men den var jo tilsvarende lett å korrigere dessuten... Jeg har selvsagt målt hvert enkelt element nærfelt men å forstå hvordan det summeres er en utfordring siden det er avstandsavhengig. Burde egentlig ta dem ut på terrassen og målt på korrekt avstand men det skjer ikke...
    Tips?
    Når høyttalerne er så store og står i et rom, er det nok nesten umulig å korrigere kun høyttalerne gitt forutsetningene du har. Fordelen med custom er jo at det er jo ikke SÅ kritisk å skille dette 100%, da høyttalerne kun skal funke i ditt rom.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.138
    Antall liker
    6.553
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Interessant. Jeg synes det er ganske stor nivåforskjell på disse mellom 700-3000hz. 0.5 db over en oktav er lett hørbart og her kan det se ut som det er ca 4 db rundt 2Khz. Er du sikker på at det ikke er nivået som utgjør den hørbare forskjellen?
    Jeg har hørt forskjell på høyttalere når jeg bare har trodd at jeg byttet konfig mens jeg i praksis hørte på samme konfig hver gang også jeg, så jeg er ikke sikker på noe. :)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.138
    Antall liker
    6.553
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Interessant. Jeg synes det er ganske stor nivåforskjell på disse mellom 700-3000hz. 0.5 db over en oktav er lett hørbart og her kan det se ut som det er ca 4 db rundt 2Khz. Er du sikker på at det ikke er nivået som utgjør den hørbare forskjellen?
    Det er ca 1dB forskjell ved 2k, men oppimot 2dB ved 2.1-2.3ish. Så potensielt hørbart det også ja.

    1672910733649.png
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.647
    Antall liker
    21.433
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er hørbart så det holder, men frekvensresponsmessig er vi her i «hva foretrekker jeg?»-området.
    Anlegget mitt er 4-veis dsp-delt på 13. året. Filtrene har blitt enklere med tiden. Låter nok mer avslappet nå til tross for en litt mer ruglete frekvensrespons.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.238
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har hørt forskjell på høyttalere når jeg bare har trodd at jeg byttet konfig mens jeg i praksis hørte på samme konfig hver gang også jeg, så jeg er ikke sikker på noe. :)
    Ja, det er lunefullt det der😊
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn