Høyttalere Høyttalere til 100 +-

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    592
    Du kan jo kikke på Raidho som spiller bedre enn mye, kanskje ikke så lett å få tak i brukt. Nytt begynner det å bli litt dyrt, men jeg har sett de brukt til salgs for ikke så lenge siden.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    ^ Jeg har tolket trådstarter som at han ønsker og behøver lett last, er ikke dette lengre et kriterie?

    Videre er det vel et poeng å ha litt "snill" klangstruktur, slik at diskant ikke stikker seg ut?

    Kan du si litt om rom (størrelse, hardhet, møblement etc...) og kilde / forsterker?
    Ja, det er korrekt, Håkon. Jeg ønsker primært noe som er en noenlunde lett last og som ikke trenger mye kraft og forsterkeri for å våkne. Noe som er litt enkelt å ha med å gjøre og homogen. Derfor også mine egne forslag og er ute etter tips til noe àla disse, nytt eller brukt. (B&W 800-serien synes jeg f.eks. - av det jeg har hørt - lett tenderer til å bli for hissige i toppen og pågående på en del musikk).

    Pt har jeg en Moon Neo Ace, som ble kjøpt brukt og for test, men som i utgangspunktet har alt jeg trenger foreløpig. I stedet for å spre pengene på høyttaler, streamer og forsterker, tenkte jeg heller å klare meg med Ace i første omgang - selv om den kan bli litt liten - og heller legge pengene i en god høyttaler, da det fremtrer som det mest fornuftige nå. Så har jeg et godt siste ledd og et godt grunnlag å bygge videre på.

    Rommet - dvs stua - er ca 40 m2, ca. 4.5 meter på tvers, slik at lytteavstanden blir omlag 4 meter. Rommet er lite dempet. Jeg spiller svært sjeldent rock/pop, hardere saker, eller høyt. Hvor mange dB høyttaleren kan trykke ut er derfor mer av akademisk interesse. Viktigere at den kan spille balansert på normale lyttevolum. Ut fra romstørrelse kan ofte enklere toveis bli litt spede (har prøvd)

    Min musikksmak er vel som "Radio Paradise". Kan vel ikke si det mer nøyaktig enn det. I tillegg hører jeg på en god del musikk hvor dybde, "lydlandskap" og finesse er et poeng, f.eks. er David Sylvian en av mine helter og dermed også Rain Tree Crow, Nine Horses, Richard Barbieri, osv. Olafur Arnalds - og hans like - spiller jeg også ofte.

    Jeg kan i samme slengen si litt om hva jeg legger i "musikalsk" og "elegant". Jeg har hatt mye utstyr som er meget gode på timing, entusiasme og PRaT, noe som ofte trengs på rock og up-tempo musikk, men som blir litt "flate", up-front og grove - etter min smak - på litt mer sart og stillferdig musikk. Her er det - etter min mening - noe avstand, differensiering, flyt og romgjengivelse som ofte trengs. Man kan sjeldent få alt, men skal jeg velge, prioriterer jeg eleganse, foran trøkk og entusiasme, for å si det slik. (Hvis man f.eks. hører på introen på "re:member" av Olafur Arnalds, så skjønner man kanskje hva jeg mener at "elegant" utstyr bør kunne gjengi godt.)

    I og for seg kunne vel elektrostater vært et poeng, men det skal stå i stua og så er det noe med å stå litt friere mtp forsterkervalg. Håper dette er litt klargjørende.
    Jo, dette var oppklarende.

    Moon Neo Ace er en flott alt-i-ett-maskin, godt motorisert til å være en 50-Watter. Uansett vil jeg (som nesten alltid) foreslå lett last, da jeg stort sett finner den typen høyttalere mer levende og ærlige, på et vis. Få, men gode elementer, enkle delefiltre, høy virkningsgrad.

    Rommet er og blir viktigste påvirker av lyden. Har du lite demping, spesielt i førsterefleksjonspunktene (nærmeste gulv, vegg, tak), vil lyden bli hard, særlig på litt volum. Gode gulvtepper og tjukke gardiner er alltid flott for lyden.

    Det hjelper også med god spredningskontroll, slik at førsterefleksjon treffer bak lytteposisjon. Sagt på en annen måte: horn eller wave guide. Med dine preferanser og beskrivelser står vel Tannoy og/ eller Fyne høyt oppe på lista, vil jeg si. Ø ønsker seg nok mer brutal strømforsyning, mens andre hornløsninger ofte favoriserer SET-forsterkere og denslags. Vi har ellers vært inne på Doxa, deres 8.2 vil også være en fornuftig innfallsvinkel her.

    Så mine forslag er dermed:
    Tannoy DC 10A eventuelt DC10 Ti
    Tannoy Prestige-serien (ligger et par Turnberry på Finn til 39 000,- f.eks.)
    Fyne F703 (dette er vel i grunn en viderutvikling av Tanoy DC 10 Ti)
    Har du fått hørt Fyne 7-serien Håkon?
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    834
    Antall liker
    413
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Anbefaler Ø Icon, den er drømmehøyttaleren min, i egen «mancave»!
    Spiller veldig bra på lavt volum, og sluker alle musikksjangre uten problem.
    Hørte disse hos Roald Mikkelsen, og vi hørte på alt fra klassisk til rock og akustisk, både på høyt og lavt volum.
     

    Fant

    --o-o--
    Ble medlem
    23.04.2015
    Innlegg
    237
    Antall liker
    104
    Sted
    Nittedal
    Ser du har Audiovector R3 Arrete på din shortliste. Etter å ha brukt et par måneder på demoer av bla SF, Piega, PMC og Spendor, ble det Audiovector på meg. Ingen av de andre kandidatene kunne måle seg med dem når det gjaldt først og fremst totalopplevelsen. De skiller seg spesielt ut i øvre mellomtone og diskant ved en fabelaktig hurtighet, transparens og åpenhet. Komplekse, store instrumenteringer leveres uten å stresse eller rote til lydbildet.

    Oslo Hificenter spilte på Naim-boks til 50k. Hjemme har jeg Bladelius pre og effekt og ene sideveggen i lytterommet har store vinduer, Jeg var spent på om dette kunne skape problemer i toppen. Det har ikke vært tilfelle. Ingen form for lyttetrøtthet, eller unaturlig skarphet. Jeg spiller bla rolig kvinnevokal (a la Radka Toneff, Susanna), ECM, elektrisk Miles Davis, Radiohead, Sunn O))) osv osv.

    Lykke til!
     

    Assy74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    565
    Antall liker
    215
    Sted
    Kristiansand
    Jeg kjøpte nettopp epicon 6 og er veldig fornøyd med de c,")
    synes også de gjør seg bedre enn de fleste høyttalere estetisk.... men det er jo en smaksak!
    Jeg haddelitt mye klang i stuen min og begynnt med litt akustiske tiltak... For de ble litt spisse hos meg i starten. men har gjort ett par tiltak nå og det hjalp veldig. ikke mye spisst nå lenger :) jeg er også svak for bw 802d... ikke siste utgave!
    du er velkommen til å komme på lyttebesøk om du er i kristiansand :)
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Audiovector R3 Arrete har imponert meg de gangene jeg har har hørt dem, tror det er en veldig bra høyttaler. Det er min favoritt på trådstarter liste.

    Ser du har Audiovector R3 Arrete på din shortliste. Etter å ha brukt et par måneder på demoer av bla SF, Piega, PMC og Spendor, ble det Audiovector på meg. Ingen av de andre kandidatene kunne måle seg med dem når det gjaldt først og fremst totalopplevelsen. De skiller seg spesielt ut i øvre mellomtone og diskant ved en fabelaktig hurtighet, transparens og åpenhet. Komplekse, store instrumenteringer leveres uten å stresse eller rote til lydbildet.

    Oslo Hificenter spilte på Naim-boks til 50k. Hjemme har jeg Bladelius pre og effekt og ene sideveggen i lytterommet har store vinduer, Jeg var spent på om dette kunne skape problemer i toppen. Det har ikke vært tilfelle. Ingen form for lyttetrøtthet, eller unaturlig skarphet. Jeg spiller bla rolig kvinnevokal (a la Radka Toneff, Susanna), ECM, elektrisk Miles Davis, Radiohead, Sunn O))) osv osv.

    Lykke til!
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har også vært inne på å sette Canton Reference 5K eller 3K på listen. Noen som har formening om disse?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Anbefaler Ø Icon, den er drømmehøyttaleren min, i egen «mancave»!
    Spiller veldig bra på lavt volum, og sluker alle musikksjangre uten problem.
    Hørte disse hos Roald Mikkelsen, og vi hørte på alt fra klassisk til rock og akustisk, både på høyt og lavt volum.
    Vel jeg opplever Ø mer i Klipsch gata-fart moro og trøkk- etter min erfaring, og vil ikke betegne den som elegant , som trådstarter har nevnt som kriterie,..her er det avgjørende å høre selv, som alltid
     
    Sist redigert:

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.257
    Antall liker
    2.494
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ville satt opp en liste ,reist rundtomkring for og lytte ,selv er jeg keen på Ø Audio tror den er perfekt til prog som er hovedmenyen.
     

    Lostx9

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    98
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    7
    Vil anbefale en tur innom Mala og lytte på Pylon Jasper 25.
    De er relativ lettdrevende og spiller engasjerende, og har en bra bass/mellomtone gjengivelse.
    Kan virke litt dempet i toppen, men det kan være rett i blinken i litt livlige stuer.
    Dette synes jeg er en bra allround høyttaler, som også høres OK ut på annet en superopptak.
    Vel verd å lytte til, kan jo fort spare deg for 50kkr;)
     

    Fredrik B.K.

    Medlem
    Ble medlem
    27.01.2009
    Innlegg
    27
    Antall liker
    49
    Sted
    Vestfold
    Har du vurdert Kroma Thais, vet at Endpoint Audio har et demosett for salg. Utrolig god høyttaler med en enormt god byggekvalitet som også låter helt fantastisk. Tror de ligger i det prissjiktet du tenker på. Lett last for forsterkerne og passer nok det du beskriver veldig bra.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Har du vurdert Kroma Thais, vet at Endpoint Audio har et demosett for salg. Utrolig god høyttaler med en enormt god byggekvalitet som også låter helt fantastisk. Tror de ligger i det prissjiktet du tenker på. Lett last for forsterkerne og passer nok det du beskriver veldig bra.
    Ja, har sett de ligge ute og har vært nysgjerrige på disse. Får sjekke litt nærmere rundt disse. :)
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    3 sider og ingen har nevnt Proac. D48R har alt som trengs og ligger i riktig prisleje.
    Ja, ProAc hadde jeg glemt litt og bør vel med som en kandidat. Har hatt 2.5 en gang i tiden. :)
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    ^ Jeg har tolket trådstarter som at han ønsker og behøver lett last, er ikke dette lengre et kriterie?

    Videre er det vel et poeng å ha litt "snill" klangstruktur, slik at diskant ikke stikker seg ut?

    Kan du si litt om rom (størrelse, hardhet, møblement etc...) og kilde / forsterker?
    Ja, det er korrekt, Håkon. Jeg ønsker primært noe som er en noenlunde lett last og som ikke trenger mye kraft og forsterkeri for å våkne. Noe som er litt enkelt å ha med å gjøre og homogen. Derfor også mine egne forslag og er ute etter tips til noe àla disse, nytt eller brukt. (B&W 800-serien synes jeg f.eks. - av det jeg har hørt - lett tenderer til å bli for hissige i toppen og pågående på en del musikk).

    Pt har jeg en Moon Neo Ace, som ble kjøpt brukt og for test, men som i utgangspunktet har alt jeg trenger foreløpig. I stedet for å spre pengene på høyttaler, streamer og forsterker, tenkte jeg heller å klare meg med Ace i første omgang - selv om den kan bli litt liten - og heller legge pengene i en god høyttaler, da det fremtrer som det mest fornuftige nå. Så har jeg et godt siste ledd og et godt grunnlag å bygge videre på.

    Rommet - dvs stua - er ca 40 m2, ca. 4.5 meter på tvers, slik at lytteavstanden blir omlag 4 meter. Rommet er lite dempet. Jeg spiller svært sjeldent rock/pop, hardere saker, eller høyt. Hvor mange dB høyttaleren kan trykke ut er derfor mer av akademisk interesse. Viktigere at den kan spille balansert på normale lyttevolum. Ut fra romstørrelse kan ofte enklere toveis bli litt spede (har prøvd)

    Min musikksmak er vel som "Radio Paradise". Kan vel ikke si det mer nøyaktig enn det. I tillegg hører jeg på en god del musikk hvor dybde, "lydlandskap" og finesse er et poeng, f.eks. er David Sylvian en av mine helter og dermed også Rain Tree Crow, Nine Horses, Richard Barbieri, osv. Olafur Arnalds - og hans like - spiller jeg også ofte.

    Jeg kan i samme slengen si litt om hva jeg legger i "musikalsk" og "elegant". Jeg har hatt mye utstyr som er meget gode på timing, entusiasme og PRaT, noe som ofte trengs på rock og up-tempo musikk, men som blir litt "flate", up-front og grove - etter min smak - på litt mer sart og stillferdig musikk. Her er det - etter min mening - noe avstand, differensiering, flyt og romgjengivelse som ofte trengs. Man kan sjeldent få alt, men skal jeg velge, prioriterer jeg eleganse, foran trøkk og entusiasme, for å si det slik. (Hvis man f.eks. hører på introen på "re:member" av Olafur Arnalds, så skjønner man kanskje hva jeg mener at "elegant" utstyr bør kunne gjengi godt.)

    I og for seg kunne vel elektrostater vært et poeng, men det skal stå i stua og så er det noe med å stå litt friere mtp forsterkervalg. Håper dette er litt klargjørende.
    Jo, dette var oppklarende.

    Moon Neo Ace er en flott alt-i-ett-maskin, godt motorisert til å være en 50-Watter. Uansett vil jeg (som nesten alltid) foreslå lett last, da jeg stort sett finner den typen høyttalere mer levende og ærlige, på et vis. Få, men gode elementer, enkle delefiltre, høy virkningsgrad.

    Rommet er og blir viktigste påvirker av lyden. Har du lite demping, spesielt i førsterefleksjonspunktene (nærmeste gulv, vegg, tak), vil lyden bli hard, særlig på litt volum. Gode gulvtepper og tjukke gardiner er alltid flott for lyden.

    Det hjelper også med god spredningskontroll, slik at førsterefleksjon treffer bak lytteposisjon. Sagt på en annen måte: horn eller wave guide. Med dine preferanser og beskrivelser står vel Tannoy og/ eller Fyne høyt oppe på lista, vil jeg si. Ø ønsker seg nok mer brutal strømforsyning, mens andre hornløsninger ofte favoriserer SET-forsterkere og denslags. Vi har ellers vært inne på Doxa, deres 8.2 vil også være en fornuftig innfallsvinkel her.

    Så mine forslag er dermed:
    Tannoy DC 10A eventuelt DC10 Ti
    Tannoy Prestige-serien (ligger et par Turnberry på Finn til 39 000,- f.eks.)
    Fyne F703 (dette er vel i grunn en viderutvikling av Tanoy DC 10 Ti)
    Fint, da kan jeg se litt på disse. Umiddelbart ser vel Fyne mest tiltalende ut, men er jo en del å spare på de øvrige. :)
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.374
    Sted
    Sørlandet
    Nylig lå toppmodellen til Harbeth ute på finn.no til 80k inkludert Tonträger stativ. En meget musikalsk, altetende høyttaler som fint drives med din nåværende forsterker. Selger er (var) Fosse her på forumet.

    Mvh
    -BB-
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Takk for alle innspill og tips til nå. Tror ikke jeg kan rekke over alle, har undersøkt litt rundt alle - og litt tas på beskrivelser og gefühl - men tror jeg koker det ned til:
    - Audiovector R3 Arrete eller Avantgarde
    - Aerial Acoustics 7T
    - Fyne 703
    - Focal Sopra 2
    - Kroma Thais
    - Proac D48R
    - Kef R11, eventuelt Reference
    - Revel F208BE (?)
    Det er en lang liste og blir jo selvfølgelig et spørsmål om hva jeg rekker over, som eventuelt kan skaffes brukt og mulighetene til å teste. Liker ting litt utenfor allfarveg og både Aerial Acoustic og Kroma fremstår spennende. Har imidlertid brent meg litt på det tidligere (blitt litt for spennende valg) og eventuelt kjøp fordrer vel at jeg er rimelig sikker på at de vil bli stående i overskuelig fremtid.
     
    Sist redigert:

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    ^ Jeg har tolket trådstarter som at han ønsker og behøver lett last, er ikke dette lengre et kriterie?

    Videre er det vel et poeng å ha litt "snill" klangstruktur, slik at diskant ikke stikker seg ut?

    Kan du si litt om rom (størrelse, hardhet, møblement etc...) og kilde / forsterker?
    Ja, det er korrekt, Håkon. Jeg ønsker primært noe som er en noenlunde lett last og som ikke trenger mye kraft og forsterkeri for å våkne. Noe som er litt enkelt å ha med å gjøre og homogen. Derfor også mine egne forslag og er ute etter tips til noe àla disse, nytt eller brukt. (B&W 800-serien synes jeg f.eks. - av det jeg har hørt - lett tenderer til å bli for hissige i toppen og pågående på en del musikk).

    Pt har jeg en Moon Neo Ace, som ble kjøpt brukt og for test, men som i utgangspunktet har alt jeg trenger foreløpig. I stedet for å spre pengene på høyttaler, streamer og forsterker, tenkte jeg heller å klare meg med Ace i første omgang - selv om den kan bli litt liten - og heller legge pengene i en god høyttaler, da det fremtrer som det mest fornuftige nå. Så har jeg et godt siste ledd og et godt grunnlag å bygge videre på.

    Rommet - dvs stua - er ca 40 m2, ca. 4.5 meter på tvers, slik at lytteavstanden blir omlag 4 meter. Rommet er lite dempet. Jeg spiller svært sjeldent rock/pop, hardere saker, eller høyt. Hvor mange dB høyttaleren kan trykke ut er derfor mer av akademisk interesse. Viktigere at den kan spille balansert på normale lyttevolum. Ut fra romstørrelse kan ofte enklere toveis bli litt spede (har prøvd)

    Min musikksmak er vel som "Radio Paradise". Kan vel ikke si det mer nøyaktig enn det. I tillegg hører jeg på en god del musikk hvor dybde, "lydlandskap" og finesse er et poeng, f.eks. er David Sylvian en av mine helter og dermed også Rain Tree Crow, Nine Horses, Richard Barbieri, osv. Olafur Arnalds - og hans like - spiller jeg også ofte.

    Jeg kan i samme slengen si litt om hva jeg legger i "musikalsk" og "elegant". Jeg har hatt mye utstyr som er meget gode på timing, entusiasme og PRaT, noe som ofte trengs på rock og up-tempo musikk, men som blir litt "flate", up-front og grove - etter min smak - på litt mer sart og stillferdig musikk. Her er det - etter min mening - noe avstand, differensiering, flyt og romgjengivelse som ofte trengs. Man kan sjeldent få alt, men skal jeg velge, prioriterer jeg eleganse, foran trøkk og entusiasme, for å si det slik. (Hvis man f.eks. hører på introen på "re:member" av Olafur Arnalds, så skjønner man kanskje hva jeg mener at "elegant" utstyr bør kunne gjengi godt.)

    I og for seg kunne vel elektrostater vært et poeng, men det skal stå i stua og så er det noe med å stå litt friere mtp forsterkervalg. Håper dette er litt klargjørende.
    Jo, dette var oppklarende.

    Moon Neo Ace er en flott alt-i-ett-maskin, godt motorisert til å være en 50-Watter. Uansett vil jeg (som nesten alltid) foreslå lett last, da jeg stort sett finner den typen høyttalere mer levende og ærlige, på et vis. Få, men gode elementer, enkle delefiltre, høy virkningsgrad.

    Rommet er og blir viktigste påvirker av lyden. Har du lite demping, spesielt i førsterefleksjonspunktene (nærmeste gulv, vegg, tak), vil lyden bli hard, særlig på litt volum. Gode gulvtepper og tjukke gardiner er alltid flott for lyden.

    Det hjelper også med god spredningskontroll, slik at førsterefleksjon treffer bak lytteposisjon. Sagt på en annen måte: horn eller wave guide. Med dine preferanser og beskrivelser står vel Tannoy og/ eller Fyne høyt oppe på lista, vil jeg si. Ø ønsker seg nok mer brutal strømforsyning, mens andre hornløsninger ofte favoriserer SET-forsterkere og denslags. Vi har ellers vært inne på Doxa, deres 8.2 vil også være en fornuftig innfallsvinkel her.

    Så mine forslag er dermed:
    Tannoy DC 10A eventuelt DC10 Ti
    Tannoy Prestige-serien (ligger et par Turnberry på Finn til 39 000,- f.eks.)
    Fyne F703 (dette er vel i grunn en viderutvikling av Tanoy DC 10 Ti)
    Har du fått hørt Fyne 7-serien Håkon?
    Til Simaudio Moon ace, så er det naturlig å dra fram Audiophysic Tempo+ Hadde simaudio ace og AP Tempo 25. Solgte det og fatter ikke hvorfor. Denne kombinasjonen har en eleganthet og sofistikerthet som er ganske drøy til prisen. Du er inni luksusverdenen. Eneste ankepunkt er at man må jobbe litt med plassering og demping av førsterefleksjon. Spendor D7.2 kan være et bra alternativ eller D9.2
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Nå er jeg gansk fornøyd med mitt eget system, men om jeg skulle handlet nytt i denne prisklassen og ville ha noen annet enn waveguide og horn, hadde jeg nok sett mer på ATCs aktive modeller.

    Nå er det riktignok mye ulumskheter som lurer i romakustikken, så med 4m+ lytteavstand og relativt stort rom har jeg selv landet på aktiv deling, DSP og suber - godt innenfor budsjettet du beskriver. Jeg mener mye avhenger om man får bassen til å sitte sånn noenlunde.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Jo, dette var oppklarende.

    Moon Neo Ace er en flott alt-i-ett-maskin, godt motorisert til å være en 50-Watter. Uansett vil jeg (som nesten alltid) foreslå lett last, da jeg stort sett finner den typen høyttalere mer levende og ærlige, på et vis. Få, men gode elementer, enkle delefiltre, høy virkningsgrad.

    Rommet er og blir viktigste påvirker av lyden. Har du lite demping, spesielt i førsterefleksjonspunktene (nærmeste gulv, vegg, tak), vil lyden bli hard, særlig på litt volum. Gode gulvtepper og tjukke gardiner er alltid flott for lyden.

    Det hjelper også med god spredningskontroll, slik at førsterefleksjon treffer bak lytteposisjon. Sagt på en annen måte: horn eller wave guide. Med dine preferanser og beskrivelser står vel Tannoy og/ eller Fyne høyt oppe på lista, vil jeg si. Ø ønsker seg nok mer brutal strømforsyning, mens andre hornløsninger ofte favoriserer SET-forsterkere og denslags. Vi har ellers vært inne på Doxa, deres 8.2 vil også være en fornuftig innfallsvinkel her.

    Så mine forslag er dermed:
    Tannoy DC 10A eventuelt DC10 Ti
    Tannoy Prestige-serien (ligger et par Turnberry på Finn til 39 000,- f.eks.)
    Fyne F703 (dette er vel i grunn en viderutvikling av Tanoy DC 10 Ti)
    Har du fått hørt Fyne 7-serien Håkon?
    Til Simaudio Moon ace, så er det naturlig å dra fram Audiophysic Tempo+ Hadde simaudio ace og AP Tempo 25. Solgte det og fatter ikke hvorfor. Denne kombinasjonen har en eleganthet og sofistikerthet som er ganske drøy til prisen. Du er inni luksusverdenen. Eneste ankepunkt er at man må jobbe litt med plassering og demping av førsterefleksjon. Spendor D7.2 kan være et bra alternativ eller D9.2
    Ja, Ace er en liten forsterker som virkelig har imponert meg til prisen, men tenkte uansett å se på høyttalere litt uavhengig av den. Uansett takk for informasjonen med AP Tempo 25. Har hatt Spendor D7, men det var ikke en lykkelig kombinasjon her hos meg. Mulig det er min noe «hardt» innredede stue, men det ble «stål og glass» på nesten all musikk. (Dog hadde jeg vel Naim Nova da).
     
    Sist redigert:

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Nå er jeg gansk fornøyd med mitt eget system, men om jeg skulle handlet nytt i denne prisklassen og ville ha noen annet enn waveguide og horn, hadde jeg nok sett mer på ATCs aktive modeller.

    Nå er det riktignok mye ulumskheter som lurer i romakustikken, så med 4m+ lytteavstand og relativt stort rom har jeg selv landet på aktiv deling, DSP og suber - godt innenfor budsjettet du beskriver. Jeg mener mye avhenger om man får bassen til å sitte sånn noenlunde.
    ATC er litt under radaren hos meg. Ser jo at de generelt får glimrende skussmål, men de har ikke overanstrengt seg med estetikk og design. Hvem forhandler ATC? Du er nok inne på noe med bassen, har hatt vanskeligheter med å få den til å sitte....
     
    Sist redigert:

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Mye av min egen erfaring med å få "bass til sitte" handler om fysiske avstander fra frontvegg til subwoofere og satelitthøyttalre. Per nu tenker jeg at Dutch&Dutch 8c er det nærmeste ferdigeksemplaret som spiller på lag med disse fysiske faktorene.

    Tidligere hadde NHT en gøyal sak kalt 3.3 som fikk en av Stereophile anmeldere av hengslene - men prinsippet var mye det samme. Høyttalerne var vel godt metern dype.
    https://www.stereophile.com/floorloudspeakers/1293nht/index.html

    For å oppnå fin bass i et rom, begynner man å krysse delelinjen for fint design/nice drivers med brute force fysikk. Som jeg tidligere skrev: For å få bassen til å sitte... ...det er mer brute force enn pen innpakning.

    DSP, suber og multiple amps er komplekst og "uønsket", men som sagt: Det behøves fort brute force i bassen... Vi snakker ikke om bassebass og partybass. Bare ren og tight bass med akkurat nok vekt og tyngde.
     
    Sist redigert:

    Tamburinmann

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.03.2016
    Innlegg
    57
    Antall liker
    28
    Tekton virker spennende! Ser en annen her på forumet har skaffet seg SET 15.
    De har visse tilbud for tiden: https://www.tektondesign.com/encore.html
    Så tidligere på Tekton, men de fremstår litt hjemmesnekret. De skal stå i stua og har dessverre ikke eget lydrom. Prioriterer litt bedre estetikk. :)
    Den ser jeg 100%. Jeg synes heller ikke de ser særlig estetisk ut, men de kommer svært bra ut i tester. Tror nok at jeg anskaffer meg et par Tekton's til min loftstue med tiden som mer eller mindre er en mancave :)
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Tekton virker spennende! Ser en annen her på forumet har skaffet seg SET 15.
    De har visse tilbud for tiden: https://www.tektondesign.com/encore.html
    Så tidligere på Tekton, men de fremstår litt hjemmesnekret. De skal stå i stua og har dessverre ikke eget lydrom. Prioriterer litt bedre estetikk. :)
    Den ser jeg 100%. Jeg synes heller ikke de ser særlig estetisk ut, men de kommer svært bra ut i tester. Tror nok at jeg anskaffer meg et par Tekton's til min loftstue med tiden som mer eller mindre er en mancave :)
    Ja, ser at det ikke er noe å si på lydkvalitet og forstår godt at man er interessert og kjøper. Hadde jeg hatt mulighet til mancave hadde vel mange prioriteter vært annerledes... :)
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    "Å få bass til å sitte - mk.II"

    Siden jeg føler bassen sitter sånn noenlunde, satte jeg nokså vilkårlig på denne platen/sangen siden jeg visste at anlegget ikke ville ha noe problem med denne:


    Ikke noe imponatorgreier. Bare helt "super"tight og "perfekt" bass.

    Det er omtrent slik du ønsker at anlegget skal spille bass - du hører fort om det blir helt feil. Bassen på platen er definift ikke feil.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Ser litt nærmere på Aerial Acoustics 7T... Den bruker en ringradiator, som vel er litt sjelden nå til dags, hvor man har bånddiskanter utviklet av Nasa for romferga, kryobehandlet og nedsenket i unevnelige væsker. Holder en «good old» ringradiator mål fortsatt, eller må man forvente reduksjon i oppløsning forhold til dagens standarder?
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Alle dere som foreslår dyre merker - hvorfor nevnes ikke XTZ Divine 100.49 ???
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Ser litt nærmere på Aerial Acoustics 7T... Den bruker en ringradiator, som vel er litt sjelden nå til dags, hvor man har bånddiskanter utviklet av Nasa for romferga, kryobehandlet og nedsenket i unevnelige væsker. Holder en good old ringradiator mål fortsatt, eller blir det litt grovt etter dagens standard?
    Som nevnt har jeg hørt 7t og blitt imponert. Dette er en glimrende høyttaler som spiller mye større enn sitt fotavtrykk. Veldig dynamisk og flott lyd. Men aner ikke hvordan den fungerer med "svake" forsterkere. Den som muligens har mest peil på Aerial er Kjetil Tveter som drev IntrepidAV (tidligere importør av Aerial). Han hadde en gang nicket "cappuchino" her på hfs, men aner ikke om han er aktiv her for tiden. Holdt til i Moss, mener jeg.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Ser litt nærmere på Aerial Acoustics 7T... Den bruker en ringradiator, som vel er litt sjelden nå til dags, hvor man har bånddiskanter utviklet av Nasa for romferga, kryobehandlet og nedsenket i unevnelige væsker. Holder en good old ringradiator mål fortsatt, eller blir det litt grovt etter dagens standard?
    Som nevnt har jeg hørt 7t og blitt imponert. Dette er en glimrende høyttaler som spiller mye større enn sitt fotavtrykk. Veldig dynamisk og flott lyd. Men aner ikke hvordan den fungerer med "svake" forsterkere. Den som muligens har mest peil på Aerial er Kjetil Tveter som drev IntrepidAV (tidligere importør av Aerial). Han hadde en gang nicket "cappuchino" her på hfs, men aner ikke om han er aktiv her for tiden. Holdt til i Moss, mener jeg.
    Takk for info. Ja, tror 7T er meget god, og av de mest aktuelle for meg, også grunnet generelt svært solide tilbakemeldinger overalt. Har tidligere vært i kontakt med ny importør, men ble ikke helt klok fra samtalen. Skal følge ditt innspill for mer info.

    Ace er kanskje et foreløpig stopp og ikke noe jeg planlegger ut fra, men denne videoen er jo interessant. Svinger selv over internett:

     
    Sist redigert:

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Ja, har gjort det flere ganger før. Små bruddstykker i butikker blir uansett ikke noe godt redskap for å sortere mange planer. Er bedre å reise for å få bekreftelse på en plan. :)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn