Høytallere til et rom på 12m2

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Antall liker
3
Fikk kjøpt meg siste nr av Didelity i går :D Fikk lest testen av Dynaudio Focus 140 av RoDa. Yes det høres ut som det jeg er på letting etter. Så da spørs det om det blir disse etter hvert.

Spørsmålet da er hvilke stativer som passer best til disse? Kunne ha tenkt meg Solid Tech, siden jeg har Solid Tech rack.

mvh

Dallaz

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.04.2006
Antall liker
0
Hva med Spendor S3/5se? Har bestilt meg et par etter overbevisende lytting på Norsk hi-fi center (Veldig bra service og kunnskapsnivå i denne butikken!). De passer veldig godt til små rom og ligger på ca. 10.000. Er stativer med 5" elementer, men de spiller stort!

A

Antonx

Gjest
Jeg fikk prøve 5´ern hjemme og den fikk ikke forsterkeren min mye liv i men de avslørte alikevel en nydelig varm og myk klang. Jeg syntes også de ble for små til å fylle mitt like store rom.
Med en kraftigere forterker hadde det blitt klart bedre så de trenger krefter. Hallvar hørte på selv og sa at han like gjerne kunne ta de med tilbake med en gang. Dette spilte ikke bra sammen mente han også. Men jeg tror høyttalerne har et bra potensial med riktig match.

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Stivert Fikk lest testen  av Dynaudio Focus 140 av RoDa. Yes det høres ut som det jeg er på letting etter. Så da spørs det om det blir disse etter hvert. Spørsmålet da er hvilke stativer som passer best til disse? Kunne ha tenkt meg Solid Tech skrev:
Dynaudio Stand 4 i CHROME
Ingen over.... ingen ved siden av.... ;)

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Antall liker
3
Ligger et sett med Target stativer på bruktbørsen. Kansje de hadde passet bra? Eller er det bedre med orginal stativer?

mvh

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.152
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Ligger et sett med Target stativer på bruktbørsen. Kansje de hadde passet bra? Eller er det bedre med orginal stativer?

mvh

Selvfølgelig kjøper du Solid Tech Radius Loudspeaker Stand.
Aluminium (er bedre enn stål) stativer med plexiglass topp.
Du har jo rack fra samme fabrikant, ikke er de dyre heller.

B

bamsemann

Gjest

mvh
Jeg syns ikke at dynaudios stativer var noe bra, de har for liten fot, og de er derfor ustødige, og lyden blir deretter.

Ville heller gått for target....

bamsemann.. :)

K

kbwh

Gjest
Joa. Sf CA funker også fint i 4 ganger så store rom. Men budsjettet, holder det eller ryker det?

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Antall liker
3
Joa. Sf CA funker også fint i 4 ganger så store rom. Men budsjettet, holder det eller ryker det?
Dæven kor fiiiinnnnn dæm e!! Spørs om de ikke blir litt for dyre. Men sikle sikle.

Må uansjet vente litt med handling, rommet er ikke ferdig enda. Pluss at det er endel ting til som skal handles inn til leiligheten. Men de pengene som blir til overs skal brukes på høytallere.

Noen som har noen byggesett og anbefalle da? Har litt lyst til og bygge noe selv også.

Så langt så er det vel Dynaudio Focus 140 som står øverst på listen hvis jeg skal kjøpe nye.

mvh

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.152
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Noen som har noen byggesett og anbefalle da? Har litt lyst til og bygge noe selv også.

mvh
HFLS - 1 må vel være perfekt?
Test av RODA i Fidelity nr 21.

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.780
Torget vurderinger
49
Trenger et sett med nye høytallere. Har kjøpt meg(oss) ny leilighet, der har jeg fått meg et lytterom på hele 12m2. Trenger nye høytallere i den sammenheng, siden jeg tviller sterkt på at jeg får plass til Eteraene der. Har vel ikke råd til og bruke mere enn ca. 20000,- max på et sett. Spiller mye rart når det gjelder musikk, men det går mest i progrock. Elektronikken jeg bruker står "nederst" på siden.

Har tenkt litt på dynaudio focus 140, Krix Equinox, Dynabel superexact. Har og vurdert og bygge noe selv.

Kom med forslag!

mvh
Får nok snart samme "problem" selv .
Blir altfor lite lytte tid i stua med 3 unger og kone som skal se på tv til stadighet :mad: ;D
Desuten er kona litt lei av at hele stua er "full av hifi ting" som hun sier ;D
Må nok derfor trekke meg ned i kjelleren der jeg skal bygge om et rom på 12kvadrat til hifi rom . Regner med jeg ender opp med mindre gulvstående eller stativhøytalere .

Blir spennende å se hva du finner ut :)

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Hadde en lengre samtalle med Paul(Pm Audio) i dag. Spurte hva han anbefalte av høytaller til et rom på 12m2. Han hadde endel forslag. En av forslagene var disse(tror jeg):

http://www.bluenote.it/bluenote_product_dett.asp?cat=tabloud&IdProd=4

Synes de ser veldig spennende ut! Noen som har hørt de?

mvh
De så fine ut.
Jeg er da en sucker for papirbasser jeg da

Det som jeg mener er viktig ihendehold til stativhøyttalere
er deres lydbalanse med hensyn til "hvor" den lages.

Noen av dem skal stå litt nære bakvegg, og vil subtilt bli
varmere eller kaldere alt etter hvor nærme de da står bakvegg.

Så er de de som bare får bassboost ved plassering mot bakvegg, fordi deres klangbalanse er som ett resultat av responsen i området over 500hz...

I tester og forsøk gjordt av bl.a Stereophile viser det seg at klangen til en høyttaler nesten ene og alene oppstår som resultat av responsen under 500hz...

Så igjen til dette da...
Har den en port bakover?
Denne vil nok mest sansynlig også utstråle frekvenser langt over portresonansen
Dette vil også virke inn på klangbalansen ved "veggavstand"

Hm... er det ifra ca 3-400hz til ca 2000hz en liten oppgang i frekvenskurven vil høyttaler mest sansynligvis låte varmere med kanskje mulighet for bassbost rundt portresonans som eneste innvirkning...

Det er sånn ca mulig å spå hvordan klangbalansen vil bli
i rommet basert på slike tanker...

Variasjoner ifra ca 2000- 4000hz vil være særs hørbare, da øret er veldig følsomt akkurat her...
Ifra en ca 2000hz og opp til jeg ville sagt 7-8000hz bør det være flatest mulig... bulker på kurven bør vende oppover iallefall ifra 2000hz til 5000hz.
Dette er med på å gi en litt fyldig og autoritær klang.
Bulker ifra 100- 400hzhz bør unngås mener jeg.
Her bør det være flatt. Grunnen er veldig enkel.
Dette er grunntonespekteret , som via harmoniske komponenter vil overlagre seg laaaangt oppover i frekvensene og danne en dominerende lydsignatur...

Det er spesielt her dame og mannestemmen "lever" i sin bunn og grunn.

T

tst

Gjest
Hvis du vil bygge noe så er Hammer Dynamics S12 helt topp. Byggesett koster kr.8000,- og spiller bedre enn mange høyttalere til 50000,- (tilogmed Quad 989).

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Antall liker
3
Hvis du vil bygge noe så er Hammer Dynamics S12 helt topp. Byggesett koster kr.8000,- og spiller bedre enn mange høyttalere til 50000,- (tilogmed Quad 989).
De ser litt spennende ut de. Men er ikke de mest egnet for rørforsterkere?,

mvh

T

tst

Gjest
Jo, de passer vel best til rør og jeg har 300B på 9w som er nok i massevis men de fungerer også med kraftige transistorforsterkere. Men etterat du har hørt rør på disse vil du aldrig ha transistor igjen, enorm dynamikk.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
En annen høyttaler som også er kjent for helt besnærende
dynamisk lydbilde, dog ikke superoppløst er jo:
http://www.friedproducts.com/compact7.html
Disse ganske store bokhyllehøytalerne kommer inn under 20K i norge ville jeg tro.

I motsettning til deres litt større brødre i Fried serien så har disse en litt voluptiøs klang som vil muligens synergere bra med en ren og snappy amp.l
Bassen trenger spesielt litt krefter for å bli helt klar i denne.
Ettersigende istand til å stå nærme bakvegg uten å endre klangkarakter.
Disse vil skrelle tapeten om de får nok watt.
Use with caution trur eg.
;D

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Antall liker
3
TweakMan; har du ikke noe tro på disse Bluenote høytallerne?

Ser ganske spennende ut de nye Mentor 2 høytallerne til Dali. Noen som har hørt de?

http://www.hifiklubben.com/NO/Produ...lere/DALI_MENTOR_2_Hoeyttalere_Kirsebaer.htm#

Det er jo masse snaks på sidene til
http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudspeaker_Projects.htm

Disse ser spennende ut, http://www.troelsgravesen.dk/SP95.htm og denne http://www.troelsgravesen.dk/W1500_97.htm

Mulig at den gulvstående, har litt for mye bass i seg for et så lite rom.

Noen synspunkter rundt disse kreasjonene?

mvh

kake

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2006
Antall liker
0
det meste er overpriset i lyricland.

I

ijustpop

Gjest
Her har du en liten kvalitetshøyttaler som vil være perfekt i et 12kvadratsrom med din kvalitetselektronikk:

Tannoy Prestige Autograph Mini

Koster rundt 15 000. Stereofil har vel denne inne.
Låter veldig åpent og detaljert uten tegn til skarphet. Er vel egentlig laget for det japanske markedet med små rom og høykvalitets rørelektronikk.

Ken Kessler skrøt veldig av disse i Hifi News i sommer.
Ikke la deg lure, de er ca 35cm høye.

H

Homarhus

Gjest
Audiophysic Spark5. Det har jeg på et enda mindre rom. Og rommet mitt er for lite.
Skaff deg et nytt sted å bo!

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.780
Torget vurderinger
49
det meste er overpriset i lyricland.
He he , ikke allt .
Du får feks Cary 303/300 cd til 29800,- http://www.lyrichifi.no/ .
Denne koster 4000dollar(+taxes) i USA der den blir laget .
Du er god hvis du kommer med ett priseksempel fra en leverandør av amerikansk utstyr her til lands som kan slå den 8)

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.780
Torget vurderinger
49
Den er god, men alt for dyr til nypris.....

Krixen koster under en tredjedel og er like bra..

Har ikke hørt noen av disse ,men syntes det hørtes for godt ut til på være sant .
Kan du utdype dette nærmere Bamsemann før jeg begynner å tro at du er kjøpt og betalt av PM Audio ;D

B

bamsemann

Gjest
Har ikke hørt noen av disse ,men syntes det hørtes for godt ut til på være sant .
Kan du utdype dette nærmere Bamsemann før jeg begynner å tro at du er kjøpt og betalt av PM Audio  ;D
Kan jo gjøre et forsøk...

Jeg har selv eid proac 1s, og har spillt masse på 1sc..

Proacen har en liten tendens til å bli skarp på kvinnelig vokal, og så har den en litte dupp i nedre mellomtone hvor den mister litt kropp, før den kommer tilbake litt lavere..

Jeg har jo da også eid krix equinox, og jeg vil påstå at den er like god som proacen på perspektiv- fot- organisk levende lyd- innsikt og gjennomsiktighet, men krixen har ikke det samme problemet i toppen som 1s og 1sc hadde..

En annen liten og kjempegod høyttaler er dynaudio audience 42..

Kan nevne en test fra cigar, et amerikanskt livsstil magasin som da tester diverse produkter..

De bruker "eksperter" til å teste produktene sine..

De testet høyttalere på stativ med hjelp fra stereophile..

De som var med var: proac respons 1sc- totem model one signature- jm lab micro utopia- sonus faber electa amator- dynaudio audience 42, tror det var noen til..

De viste ikke om hva produktene kostet, og kåret derfor vinner kun på hvem de syntes spillte best..

Vinneren ble faktist dynaudio audience 42.....

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Antall liker
350
Torget vurderinger
2
Hva med Mi 1 AVANTGARDE ? Disse må da låte fortreffelig i små rom. Har hørt disse ved flere anledninger. En grisebra høytaler med veldig få svake punkter. Det eneste jeg bet meg merke i var tendenser til blåselyder fra bassproten ved ekstreme lydnivåer, men da måtte du stå helt inntil høytalern for å høre. Dette var da forige generasjon M1 ikke Mi1 der dette problemet er redusert/ løst.

Den fungerer på alt av musikk, har en enormt oppløst topp. Stort lydbilde og bra med bass til å være en liten høytaler.

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.780
Torget vurderinger
49
Kan jo gjøre et forsøk...

Jeg har selv eid proac 1s, og har spillt masse på 1sc..

Jeg har jo da også eid krix

Takker :)

Nå ble uttalelsen straks meget seriøs .

Så ProAc 1sc har et problem i diskanten ,hm ikke bra til 20 tusenkroners skoeske høytaler å være .

Har hatt ProAc Tablette 8 Ref Sig ,og dette var en kjempe høytaler imo. Med mer vekt på musikk enn detaljer ,men det kan jo også bli feil for noen ;D

jon-arsp

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
6
Jeg har kanskje ikke det mest eksotiske forslaget, men har stor glede av B&W 705 stativhøgtalere i et lite rom. De har vokst med oppgavene i form av forbedringer i elektronikken. Pr i dag jobber dem sm Hegel cdp4a, eci-3, rega p3 m clearaudio mm pigkup, og moscode super rør riia. Hvis noe skal ut med det første, er det ikke høgtalerne. Selvfølgelig står ikke heavy o.l. øverst på menyen.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
TweakMan; har du ikke noe tro på disse Bluenote høytallerne?
Noen synspunkter rundt disse kreasjonene?

mvh
De er helt ukjent for meg, inntil de ble linket til da.
Hjemmetest er saken vøttø om man skal kjøpe nytt, det mener jeg da...

Jeg har sagt det før, og sier det gjerne igjen...
Et rom er ett rom er ett rom, hør på høyttalerne om mulig i stua de skal stå!!

Oppgi stuas dimensjoner og få gjerne firmaet som har laget de til å uttale seg om hvor de skal stå og slikt om man tenker seg en demo.
Dette lar seg sikkert gjøre!!!
;D

Da kan man ta en god avgjørelse!
Å bare prøve hjemme uten den minste mengde råd fra selger/produsent er ikke det mest ideelle...

Når det gjelder de høyttalerne, så var de
1. Flotte å se på.
2. fornuftig laget
3. De har papirbasser (Det liker jeg...) + at disse vil da ha en fin klang spesielt i mellomtonen som din amp vil kunne dra nytte av, den er klar den ampen din...
Papirmembraner liker stemmer...
4. De har en diskant med nix oppbrytnings spike problemer... Igjen, ampen din når til stjernestøv der oppe, ha gjerne en høyttaler som klarer å formidle dette :)

Bluenote er kjent for solid kvalitet...

Disse ville jeg testa om jeg var deg jeg altså.
Var det PM Audio som solgte de? Tro gjerne de vil kunne
gi info om det jeg har nevnt. Det hadde jo vært flott da :)

Hm, men som sagt, for meg er disse helt ukjent da.

Jeg liker absolutt konseptet.

K

kbwh

Gjest
Med fare for å gjenta meg selv  ::)

Jeg synes sorte Concertino Domus er vakrere enn Cremona Auditor. Ikke si det til noen.

Jeg har storebroren Concerto, og det er en formidabel høyttaler hvis elektronikken ikke smører det til. Du bør høre lillebror.

B

bamsemann

Gjest
Takker  :)

Nå ble uttalelsen straks meget seriøs .

Så ProAc 1sc har et problem i diskanten ,hm ikke bra til 20 tusenkroners skoeske høytaler å være .

Har hatt ProAc Tablette 8 Ref Sig ,og dette var en kjempe høytaler imo. Med mer vekt på musikk enn detaljer ,men det kan jo også bli feil for noen  ;D
Jeg har hørt proac tablett 8 ref signature, og jeg likte den bedre i toppen, men så har den jo en annen diskant også da..

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.781
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
her har du et tips (funnet på hifimagasinet.se).
en fantastisk høyttaler. rytmisk og engasjerende. ikke den dypeste bassen, men bør fylle rommet ditt greit. vil du ha en litt mer sedat utgave, så er harbeth compact 7es2 et alternativ.

Harbeth Monitor 30
Harbeth Monitor 30. De er som nye, i Cherry finish. Alder 4år. Nypris 23500 Dkr.

Pris 9900 Dkr

Email for Billeder og spørgsmål.

Namn: Hanse
E-post: xhb@tele2adsl.dk

Telefon: 0045-41276005

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Det var jo ett bra tips det Joaquin.
Disse høyttaleren låter også fullvoksent ved ganske lave volum. Så man må ikke goose på hele tiden for å nyte musikken!

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Antall liker
3
Mange gode tips her!! SF skal jeg prøvd og få hørt om ikke så lang tid, toneart i Trondheim. Skal ta turen innom Hifi-Centerkjeden og Hi-Fi klubben og høre litt der også. Men disse Bluenote høytallrne likte jeg.

Proac har jeg også litt trua på. Kunne tenkt meg en lytt på D15.

Leste en ganske positiv test av Harbeth i et svensk hifi blad for en stund siden. Husker ikke moddel. Men den fikk bra omtalle. Så det kan kansje være noe.

mvh

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.903
Torget vurderinger
28
Jeg ville ikke satset på D15 i et rom på 12 m2. Nå kommer det sikkert noen og er uenige i dette, men den høyttalen produserer så mye bass i forhold til størrelsen at dette tror jeg fungerer dårlig. Kim hos Lyric var da også skeptisk til D15 i min stue som tross alt er langt større enn dette.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.781
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
den gamle proac response 2s er en perle, kanskje du finner denne brukt?
solgte mitt sett i yew-finish for 7k for noen måneder siden, og angrer litt.
2s er langt bedre enn 1.5, imho. kjappere bass, strammere lyd, mer rytmisk og engasjerende, samtidig som den fabelaktige proac-mellomtonen er ivaretatt.

Topp Bunn