Høytallere til et rom på 12m2

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.599
Torget vurderinger
28
Tror vi har vært her før. Trykket er så klart ikke av det største med 6,5", men det er vel i utgangspunktet frekvensresponsen som er avgjørende for rommet? Og -3dB ved 30hz er hva jeg vil kalle mye for en toveiskonstruksjon.

Stivert, når det gjelder å spille på langveggen tror jeg det kan fungere ganske godt. Jeg opplevde god bredde i lydbilde med D15 som kan plasseres rimelig langt fra hverandre. Spiller idag på langveggen, selv om det gjør at jeg må sitte klin oppi bakveggen, men har absorbenter bak, så det hjelper.

K

kbwh

Gjest
Slik du beskriver rommet tror jeg at det er akustisk mest symmetrisk om tverraksen. Uten å ha sett det ville jeg tatt utgangspunkt i vindusveggen som frontvegg.

Førsterefleksjonsdrap er et must uansett da, så en pakke rockwool eller to og noe pent fra Marimekko til å trekke dem med kan du bare bestille med en gang...

Forresten så har Stereoplay.de en ganske kul regneservice for plassering i rektangulære rom, med data for høyttalere de har testet.

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Antall liker
3
Kunne ha tatt et bilde av rommet og lakt ut. Men det fryktlig rottete dær enda!! Står mye av flyte lasset der inne pluss diverse materialer og verktøy.....

Men ideen med og ha høytallerne på lang veggen høres ut som en bra ide!! Da er det om og finne noen som kan stå ganske nære bakvegg.

mvh

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Antall liker
26
Torget vurderinger
1
Vil der være noen fordeler ved å vælge trykk kammer høyttalere til små rum? eller høytallere med bassport i front!

Mvh Tom-Erik

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hvorfor skulle det være en fordel med lukket? Dersom nivået i bassen er det samme, enten det er IB eller port, så vil vel romforsterkningen på de problematiske frekvensene også være den samme...?

Port foran har jo klare ulemper, fordelen er jo hovedsaklig at porten havner ca 30cm lengre fra bakvegg enn om den var bak. Bølgene blir jo rundtstrålende uansett ved de frekvensene, så du oppnår nøyaktig samme ved å trekke en bakportet høyttaler 30cm frem..

Derimot er det imo etpar betydelige fordeler med bakportet høyttaler; og det er ikke minst demping av pustelyder, og muligheten til å trekke de litt lengre frem for forbedret perspektiv UTEN å miste bassens romforsterkning.

Mvh Vidar P

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Antall liker
26
Torget vurderinger
1
Det er vel nettop dette som er problemet i små rum, at du ikke har plass til å trekke høyttalerne så langt fra veggen som ønskeligt, eller? og vil ikke en port bakk, gi en bassøkning pga. bakkveggen? De lavest frekvensene er etter hva jeg forstår umugligt å temme ved foreks. dæmpning av rummet

Tom-Erik

K

kbwh

Gjest
Til små rom er det greit å velge høyttalere som ikke går for dypt i bassen. Om en eventuell bassport peker forover eller bakover er ikke så viktig så lenge høyttalerene plasseres riktig.

Små høyttalere er også egnet for nærfeltslytting, altså avstand høyttaler-øre ned mot 1m, og det er også praktisk i små rom.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er vel nettop dette som er problemet i små rum, at du ikke har plass til å trekke høyttalerne så langt fra veggen som ønskeligt, eller? og vil ikke en port bakk, gi en bassøkning pga. bakkveggen? De lavest frekvensene er etter hva jeg forstår umugligt å temme ved foreks. dæmpning av rummet

Tom-Erik
Prinsippet er greit; bølgene er hovedsaklig rundtstrålende i dypbassen, og i en frem-portet høyttaler vil lydbølgene følgelig ha en større vei å vandre til bakveggen (svarende til dybden på et kabinett) med følgelig mindre forsterkning. Imidlertid blir det ikke noe kortere til sidevegg eller gulv; og de forsterker like mye..
Det er ikke slik at "bassen går fremover" eller "bassen går bakover" ettersom hvor porten er; det er bare å stikke hodet inn i hjørnet på rommet bak en høyttaler, så skjønner man fort at her skjer ting.

I et veldig lite rom er det uansett, som Valentino sier, ikke mye smart å velge en høyttaler med dyp eller kraftig bass, uansett hvor porten måtte være hen..

Mvh Vidar P

A

Antonx

Gjest
Men er ikke nivået i dypbass viktig? Bare nivået ikke er for kraftig kan det gå riktig bra i bassområdet?

Jeg har ikke all verdens erfaring men hver gang jeg har hørt stativhøyttalere store som små rom har jeg savnet bass.

Hadde jeg vært Stivet ville jeg har prøvd (hjemlån) en gulvmodell som ikke er for kraftig i bassen først.
F. eks så tror jeg Triangle Celius tross størrelsen hadde gått bra siden den ikke går spesielt dypt og har stram bass men definitivt mere bass en de fleste stativhøyttalere.

Hva tror dere om bassporten i bunnen slik ProAc har?
Det skulle da tilsi midt i mellom bassport foran og bak. Det sies at dette gjør dem plasseringsvennlige.

Selv om bass er rundtstråler har det vel endel å si i hvikken retning luften blir trykket i utgangspunktet i følge litt logisk tenkning? Men dette vet jeg ikke så mye om. Hvis jeg skyver mine nær hjørnene forstrekes bassen endel men ikke veldig mye.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Men er ikke nivået i dypbass viktig? Bare nivået ikke er for kraftig kan det gå riktig bra i bassområdet?
Det er allikevel fysisk umulig å oppnå virkelig dyp bass i et lite rom; det er enkelt å regne på nødvendige bølgelengder vs romlengde.

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
EDIT: skal modifisere uttalelsen over litt; det er vel fysisk mulig å oppnå dyp bass i små rom, men i praksis så vil man ramle borti svært så mange problemer som må overkommes.
Ved 100Hz er en lydbølge omlag 3.5m lang. Ved 20hz er den 17(!) meter lang. Noen plasser har jeg lest at du bør ha lengste romdimensjon på 1/2 av den bølgelengden du ønsker oppnå om du skal ha et godt resultat; dvs 8.5 meter for 20hz. Videre er det et poeng ved hvilken lengde lydbølgen har mest energi, og såvidt jeg vet så er vel det ved 1/4 og 3/4 av lengden, dvs på bølgetoppene. Slik sett kan man si at man oppnår første bølgetopp ved 20hz på 17/4=4.25 meter. Korriger meg om det er feil her, men du vil da oppnå uendelig kansellering pga stående bølger.

Stående bølger, lydbølger som slår mellom parallelle vegger som en sprettball, er vel en stor årsak til at det blir vanskelig med dyp bass i små rom. Klikk på linken for å se en animasjon av en stående bølge.

Stående bølge

Om du har hodet der bølgetoppen er, så vil du høre frekvensen tydelig, om du har hodet i bølgedalen vil du ikke høre den. Se på animasjonen for en normal lydbølge uten hinder til sammenlikning;

Lydbølge som går gjennom rommet uhindret

Uansett hvor du er i rommet, vil du i siste eksempel høre en jevn og god bassrespons.
Når du legger sammen en rekke frekvenser, så begynner et rom med stående bølger å se/høres temmelig skrudd ut.

Mvh Vidar P

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.587
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Miaen er bra den. Uten konkurranse til den prisen. Snakket med innehaver av Audiofoni idag. Kom nettopp inn en last med Mia II og noe annet nytt fra Xavian. Blir visstnok noe av det det skal spilles på i Horten.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Shahinian Super ELF...
Også noe jeg ville sett på med en så kraftig forsterker som nevnte her.

Shahinian er sfæroid høyttalere.
Dvs de lager ikke "hifi-lyden"...
Men de lager den dynamiske opplevelsen man får i en faktisk konsertsal. Som jo skiller seg ifra det en highend høyttaler genererer...radikalt...

Super ELF skal helst stå på en ikea stand... tenk det...! :)
Og nei, det er ikke kødd! Det har vist seg å være best!

Ett forslag som at jeg tror at Shahinian Obelisk ville skremt
livskiten og tårene frem ifra enhver mørk krok...
Vil nok gå forbi i stillhet. ;)

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Antall liker
3
Har hørt/lest masse positivt om Krix Equinox i det siste så det blir vel et par av de.

mvh

Arne_Langaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2002
Antall liker
0
Jeg vurderer både Krix Equinox og BBC monitoren LS3/5a dit jeg skal flytte, siden "lyttekroken" blir ca 2 x 3 meter i en "L" formet stue på ca. 25 kvm. MEN, det finnes tross alt høyttalere som er konstruert for å spille optimalt i normale stuer, uten spesiell demping etc. og nå kommer det snart en Carlssonhøyttaler til omkring Svkr. 7000,- som har lite "fotavtrykk" og elementene plassert slik at lyden vil strømme over sofarygger etc. nemlig OA-60. Den vil jeg være NØDT til å vurdere, for siden jeg har hatt OA-50.2 i mange år nå, og ALDRI følt trang til å bytte av lydmessige årsaker, så er det klart at Carlsson eliminerer eventuelle problemer man måtte kunne ha med romakustikk. Slike problemer blir større jo mindre rom man har. Carlsson fås kjøpt i Hamar og i Sverige: http://www.larsenhifi.com/af.htm

OA-60:

http://www.carlssonplanet.com/oa60.php

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Antall liker
3
Jeg vurderer både Krix Equinox og BBC monitoren LS3/5a dit jeg skal flytte, siden "lyttekroken" blir ca 2 x 3 meter i en "L" formet stue på ca. 25 kvm. MEN, det finnes tross alt høyttalere som er konstruert for å spille optimalt i normale stuer, uten spesiell demping etc. og nå kommer det snart en Carlssonhøyttaler til omkring Svkr. 7000,- som har lite "fotavtrykk" og elementene plassert slik at lyden vil strømme over sofarygger etc. nemlig OA-60. Den vil jeg være NØDT til å vurdere, for siden jeg har hatt OA-50.2 i mange år nå, og ALDRI følt trang til å bytte av lydmessige årsaker, så er det klart at Carlsson eliminerer eventuelle problemer man måtte kunne ha med romakustikk. Slike problemer blir større jo mindre rom man har. Carlsson fås kjøpt i Hamar og i Sverige: http://www.larsenhifi.com/af.htm

OA-60:

http://www.carlssonplanet.com/oa60.php
Carlsson har jeg helt glemt. Har ikke hørt det, men har lest endel om de, og at enkelte er helt frelste når det kommer til disse.

Hvordan spiller de/lyder de? Og hvilken model kunne passe romme mitt?

mvh

K

kbwh

Gjest
Du bør absolutt snakke med Hifi-Guiden på Hamar, Stivert. OA-60 tror jeg kan være en killer.

Arne_Langaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2002
Antall liker
0
Mitt inntrykk av mine egne OA-50.2, og den som ligner veldig på OA-60, forgjengeren OA-58, lyttet til i en svensk butikk:
Tonalt nøytralt. Går langt ned i bassen. Veldig stor, luftig, og åpen tredimensjonal lyd hvor lytterommets vegger forsvinner lydmessig slik at musikken synes å komme fra områder utenfor veggene hvis innspillingen er god nok. Lyden er spesiell på den måten at den synes å oppstå i rommet, ikke fra høyttalerne, så lyden ligner mye på dipolhøyttalere. Veldig plasseringsvennlig da Carlsson skal plasseres på dempeføtter direkte på gulvet og helt inntil bakvegg. Dempematter rundt elementene stopper nærfeltsrefleksen som slører lydbildet. Frekvensgangen er tilpasset plassering inntil vegg. De sprer godt og skal ha mest mulig samme frekvenskurve også i den reflekterte lyden, altså mest mulig samme nøytrale tonekurve målt på siden av elementene. De er lettdrevne, og du kan oppfatte f. eks. sangteksten selv på meget lavt volum. Mellomtoneegenskapene synes å være meget gode, selv om jeg tror f. eks. BBC monitoren LS3/5a, elektrostater, og magnestater, er ennå bedre akkurat på dette. OA-60 har ikke kommet ennå, men er like rundt hjørnet, jeg skal iallefall lytte på de når de kommer!

rotecop

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
1.108
Torget vurderinger
2
Har du solgt eterane.Det er ikke sikkert det lønner seg å tenke standarisert.Siden du er vant med store dipol høytalere tviler jeg på at du blir fornøyd med små mellomklasse høytalere.Jeg tror du blir fort misfornøyd.Jeg har selv god erfaring med store høytalere i 12m2 rum med skrå tak.siden du ikke skal spille høyt tror jeg det kommer til å funke

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Antall liker
3
Har du solgt eterane.Det er ikke sikkert det lønner seg å tenke standarisert.Siden du er vant med store dipol høytalere tviler jeg på at du blir fornøyd med små mellomklasse høytalere.Jeg tror du blir fort misfornøyd.Jeg har selv god erfaring med store høytalere i 12m2 rum med skrå tak.siden du ikke skal spille høyt tror jeg det kommer til å funke
Har ikke noe lyst til og selge Eteraene!!! De spiller sinnsykt bra!! Og jeg har ikke fått satt de opp slik som de skal være heller enda ??? Men det nærmer seg. Skal jo ikke bo i denne leiligheten så alt for mange år heler. Skal ha hus etter vært. Hadde vært artig og prøve de. Får jo uansjett ikke til og spille så høyt som jeg vil, blir ganske laft volum for det meste.

Noen syns punkter om dette?

mvh

T

timc

Gjest
Jeg brukt mine Etera på 12kvm gulv.....hele rommet var 19kvm inkludert hems på 7kvm.....spillte bra.

Mvh

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.793
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
12 kvm? da ville jeg puttet inn et par 1sc eller 2s og kost meg glugg ihjel.

rotecop

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
1.108
Torget vurderinger
2
Min erfaring med store rum er at bassen kan få et løft i et område som er vanselig å dempe.ellers synes jeg at fokuset på bass er en avsporing.Jeg ser melomtonen som mye mer problematisk.Jeg har selv et par dynaudio audiens 52se som jeg bruker som bak høytalere.de er meget gode men kan ikke sammenlignes med en stor høytaler.Jeg tror at stivert vil oppleve alle høytalerene som er foreslått her som trange i lydbilde og båndbredde.En liten høytaler er en liten høytaler om den står på gulv eller ikke.

Topp Bunn