Høytallere til et rom på 12m2

B

bamsemann

Gjest
Jeg ville ikke satset på D15 i et rom på 12 m2. Nå kommer det sikkert noen og er uenige i dette, men den høyttalen produserer så mye bass i forhold til størrelsen at dette tror jeg fungerer dårlig. Kim hos Lyric var da også skeptisk til D15 i min stue som tross alt er langt større enn dette.
Du har helt rett Fosse.. rommet vil gå i metning...

bamsemann.. :)

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Du får trøste deg med at du har gjort en god gjerning for et annet menneske, Joaquin! :D :D :D

den gamle proac response 2s er en perle, kanskje du finner denne brukt?
solgte mitt sett i yew-finish for 7k for noen måneder siden, og angrer litt.
2s er langt bedre enn 1.5, imho. kjappere bass, strammere lyd, mer rytmisk og engasjerende, samtidig som den fabelaktige proac-mellomtonen er ivaretatt.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Leste en ganske positiv test av Harbeth i et svensk hifi blad for en stund siden. Husker ikke moddel. Men den fikk bra omtalle. Så det kan kansje være noe.

mvh
Om jeg skal være så frank; det fins vel neppe et eneste produkt på markedet som ikke har fått positiv omtale en eller annen plass, av en eller annen, på et eller annet tidspunkt.

Når det så er sagt, så lager Harbeth imo veldig smektende toner generelt, klangmessig i samme gata som Rogers, Spendor og tildels SF osv, dvs laaangt fra f.eks Dynabel, Dynaudio og Audiovector som du var inne på tidligere..

Mvh Vidar P

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.793
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Du får trøste deg med at du har gjort en god gjerning for et annet menneske, Joaquin!  :D :D :D
hehe.
jeg kan jo ikke ha fjorten par høyttalere heller....
håper du koser deg med 2s'ene fremdeles, maghans.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.793
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Om jeg skal være så frank; det fins vel neppe et eneste produkt på markedet som ikke har fått positiv omtale en eller annen plass, av en eller annen, på et eller annet tidspunkt.

Når det så er sagt, så lager Harbeth imo veldig smektende toner generelt, klangmessig i samme gata som Rogers, Spendor og tildels SF osv, dvs laaangt fra f.eks Dynabel, Dynaudio og Audiovector som du var inne på tidligere..

Mvh Vidar P
sf har vel en ganske annen spillestil enn disse engelskmennene du nevner, vidar? mørkere, "tyngre" lyd (mindre rytmisk). jeg har iallfall gitt opp sf, men nå har jeg riktignok ikke hørt de aller nyeste kreasjonene fra den kanten.

K

kbwh

Gjest
It don't mean a thing if it ain't got that swing.

Hvilke Sf-modeller er det du har hørt, Joaquin, og med hva slags elektronikk?

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.793
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
It don't mean a thing if it ain't got that swing.

Hvilke Sf-modeller er det du har hørt, Joaquin, og med hva slags elektronikk?
concerto (har eid), concertino (har eid), grand piano (har eid), electa 2 (har eid), cremona auditor (såvidt som det er, butikk), extrema (kort, messe).
diverse elektronikk: holfi, elcomp, lavardin, meridian, densen, rørforsterkere ++++.

K

kbwh

Gjest
Ja da skal ikke jeg beskylde deg for å ha tatt noen uoverveid beslutning! ;D

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
sf har vel en ganske annen spillestil enn disse engelskmennene du nevner, vidar? mørkere, "tyngre" lyd (mindre rytmisk). jeg har iallfall gitt opp sf, men nå har jeg riktignok ikke hørt de aller nyeste kreasjonene fra den kanten.
Har de det? Jeg sa jo "tildels", fordi jeg synes vel selv kanskje at klangbalansen ikke er veldig langt ifra, iallefall ikke de siste år. I forhold til de andre høyttalerne Stivert har nevnt, så er jo SF definitivt mer i retning av de nevnte engelske, selv om jeg jo er tildels enig i at de (som jeg har hørt) ikke har samme rytmiske bounce og boogie som f.eks Harbeth, Spendor osv har på sitt beste... dvs når de er satt opp med kompetent utstyr av kompetente folk ;)

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Heller "Forca Italia" kanskje...?  :D
Høyttalere er jo så subjektivt, nettopp fordi alle er befengt med svake og sterke sider, og det er jo så forskjellig hvilke kompromisser vi evner å leve med; det som fungerer godt for meg, fungerer ofte dårlig for andre og vice versa.
Derfor synes jeg igrunnen også at det er rart at folk virkelig hører på andres råd når det gjelder om de skal kjøpe høyttaler X eller høyttaler Y.
Langt mer plausibelt er det selvsagt å danne seg en lytteliste ved å høre på andres råd. Men det fins jo knapt en eneste høyttaler på markedet som ikke har en gruppe tilhengere... så listen skulle blitt lang dersom man skulle hørt på alle råd og vink.

Når det så er sagt, så er det neppe noen hemmelighet at SF har sine styrker på andre områder enn akkurat PRaT...

Mvh Vidar P

K

kbwh

Gjest
Preferansene kan ofte være gitt av en ofan! opplevelse man har hatt en gang, men mest av musikken man synes er viktigst å få formidlet "riktig" vil jeg tro. Selvfølgelig er høyttalerkonstruksjon kompromissenes kunst.

Kan du ta PRaT= en gang til, Vidar?

Forza Italia, si, si, tutto bene!

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.793
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
pace, rythmic and timing.

K

kbwh

Gjest
Oppsettet mitt består "Stones-testen" det. Har hørt mange stereoanlegg som ikke klarer den.

Mulig at en bitteliten prat er til stede.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.793
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Har de det? Jeg sa jo "tildels", fordi jeg synes vel selv kanskje at klangbalansen ikke er veldig langt ifra, iallefall ikke de siste år. I forhold til de andre høyttalerne Stivert har nevnt, så er jo SF definitivt mer i retning av de nevnte engelske, selv om jeg jo er tildels enig i at de (som jeg har hørt) ikke har samme rytmiske bounce og boogie som f.eks Harbeth, Spendor osv har på sitt beste... dvs når de er satt opp med kompetent utstyr av kompetente folk  ;)

Mvh Vidar P
enig.

jeg sier ikke at sf er dårlige saker, de passer bare ikke for meg mht den elektronikken jeg tenderer å foretrekke. jeg liker dog meridian cd-spillere. dette er liksom "sf-faktoren" i mitt anlegg. matching betyr alt. en gang på 90-tallet satte jeg sammen et system bestående av meridian 508.20, elcomp 4.6 og aw100, sf concerto og transparent audio kabler. jeg falt i dypt søvn etter to låter og sov som et barn til skiva var slutt. helt sant.  dagen etter solgte jeg hele dritten.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.793
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Oppsettet mitt består "Stones-testen" det. Har hørt mange stereoanlegg som ikke klarer den.

Mulig at en bitteliten prat er til stede.
hva består oppsettet ditt av, valentino?

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.793
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Se på "min side", Joaquin.
flott system. jeg kjenner riktignok ikke til forsterkerne, men du har mye prat i kildene. tviler ikke på at sf gjør seg godt her.

jogrind

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.02.2005
Antall liker
0
Hei
12 m2 var jo ikke allverden da..
Tror kansje jeg hadde vurdert disse med noen lave stativer, http://www.vonschweikert.com/zlcr15.htm
De er ganske lette å plassere da det ikke finnes bassrefleks men noe de kaller for ventilering..
Senere når du har større rom og vil utvide, kansje til surround kan du jo bruke de du har bak og kjøpe disse til fronter, http://www.vonschweikert.com/zvr4jr.htm

ps. von schweikert merket på grillen er løst og kan monteres etter ønske.

Mvh jogrind

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
. I forhold til de andre høyttalerne Stivert har nevnt, så er jo SF definitivt mer i retning av de nevnte engelske, selv om jeg jo er tildels enig i at de (som jeg har hørt) ikke har samme rytmiske bounce og boogie som f.eks Harbeth, Spendor osv har på sitt beste... dvs når de er satt opp med kompetent utstyr av kompetente folk  ;)
Hvordan vil du plassere Proac (D-serien) her, Vidar?

Tenker da spesielt på rytme, boogie. Trodde Spendor (den nye serien) og Proac var temmelig like på dette området, eller har jeg forstått feil (ved lesing av utenlandske fora).

mvh

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
For å ta et selvhørt eksempel; Spendor S9e har mer PRaT enn Response D38, helt uten tvil, selv om sistnevnte er langt bedre i så måte enn sine forgjengere imo, og en virkelig god høyttaler.
Spørs litt på hva man snakker om, men når man hører en bassgang (la oss si f.eks Rita Eriksens versjon av Blue Moon of Kentucky), så bouncer bassen på en mer "swingende" måte med Spendor enn med ProAc, Spendor'ene virker "gladere" og danser mer, samtidig som de understreker kraften i bassgitaren på en mer bastant måte, både på anslag og på tonekraft.
Alt i alt så er bassgangen en vesentlig begivenhet, en større del av det som driver denne låta fremover med Spendor'ene, med ProAc'ene er den imponerende ren og flott, men virker ikke fullt så "meningsfull" om du skjønner... den bare ER der.

Dette blir litt vanskelig å sette ord på.

Mvh Vidar P

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.811
Torget vurderinger
49
Virker å være en interesant høytaler Spendor S9e .
Ser Spendor s9e ligger på 2900 pund i England , hva er prisen i Norge ?

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Flott forklart (som vanlig), Vidar.

Hvorfor er ikke Spendor mer utbredt blant Naimistene i England, mon tro?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Eia; du har nok gammel pris, den nye koster £3k i UK. Norsk pris er 40k, men importøren har "intropris" i øyeblikket, noen tusenlapper billigere.

Costello; jeg har liksom inntrykk av at Spendor ER relativt vanlig blant Naim-eiere i UK, ikke minst ift at det tross alt er en liten produsent. Philip Swift sier jo også i en mail til meg at de selger veldig mye til Naim-forhandlere.
Husk at Spendor har ligget lavt i terrenget i mange år etter Spencer Hughes' død (du vet, mannen til Dorothy... Spen-Dor ikke sant?), de har ikke drevet særlig nyutvikling under ledelse av Spencer og Dorothy's sønn, men solgt og levd på gamle storheter.
Når Philip Swift kjøpte fabrikken, noen år etter at han solgte sitt suksessrike firma Audiolab (til TAG, som klarte å ødelegge det hele), ble det virkelig sving på sakene. Det har fosset ut nye modeller, med fokus på å bevare de tradisjonelle Spendor-egenskapene men samtidig introdusere moderne dynamikk og presisjon. R&D-avdelingen har vokst med mange hundre prosent, og de har sendt ut modeller for test i all verdens hifi-presse. Det har lønt seg, fordi Se-serien ER svært god, og har følgelig mottatt alle slags lovprisinger og awards i pressen.

Mvh Vidar P

K

kbwh

Gjest
...
jeg sier ikke at sf er dårlige saker, de passer bare ikke for meg mht den elektronikken jeg tenderer å foretrekke. jeg liker dog meridian cd-spillere. dette er liksom "sf-faktoren" i mitt anlegg. matching betyr alt. en gang på 90-tallet satte jeg sammen et system bestående av meridian 508.20, elcomp 4.6 og aw100, sf concerto og transparent audio kabler. jeg falt i dypt søvn etter to låter og sov som et barn til skiva var slutt. helt sant.  dagen etter solgte jeg hele dritten.
Så ikke denne før nå Joaquin.
Salget kan jeg godt forstå. Har hatt originalConcertoer selv, men med Micromega Stage 6, Tandberg 3028 og 3026 foran. Det var andre boller :D

A

Antonx

Gjest
Jeg ville ikke satset på D15 i et rom på 12 m2. Nå kommer det sikkert noen og er uenige i dette, men den høyttalen produserer så mye bass i forhold til størrelsen at dette tror jeg fungerer dårlig. Kim hos Lyric var da også skeptisk til D15 i min stue som tross alt er langt større enn dette.
Mitt rom er alså litt mindre enn hans og har null problemer med bassen i D15, tvert imot synes jeg de passer ypperlig i små rom. De har kontrolert bass som ikke er kraftig pga bare et basselement.

Go for a lytt...!

Jeg ble advart av lyric mot for mye bass meg Studio 140 og det stemte! Ikke med D15. Super god høyttaler!! :D

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.811
Torget vurderinger
49
Kommer jo veldig an på elektronikken også .
Men hvis du har fått D15 til å spille bra skulle det jo ikke være noe i veien for at Stivert også kunne fått gode resultat .
Prøv ,er mitt forslag :)

A

Antonx

Gjest
Kommer jo veldig an på elektronikken også .
Men hvis du har fått D15 til å spille bra skulle det jo ikke være noe i veien for at Stivert også kunne fått gode resultat .
Prøv ,er mitt forslag  :)
Men jeg har en liten mistanke om at de to døråpningene mine er gunstige. Har noen erfaring med dette?

Jeg tror høyttalerne er langt viktigere enn forsterkeren angående evntuelle bassproblemer i rom.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.606
Torget vurderinger
28
Hvis du har et par dører på "heldig" sted er det klart at dette vil påvirke rommet i akustisk forstand.

Når det gjelder D15 og bass så refererer jeg kun til egen erfaring med høyttaleren basert på tre ulike forsterkere. Jeg er ellers ikke enig i at ikke høyttaleren har kraftig bass. Sammenlignet med andre toveis-konstruksjoner synes jeg bassen er ganske kraftig på D15. Men for all del, forsøk gjerne, det er alltid det klokeste om man har muligheten.

K

kbwh

Gjest
Ikke noe problem med mye bass i gangen om det er akkurat passe i lytteposisjonen kanskje?

A

Antonx

Gjest
Hvilket betyr?
At jeg får sette lyttestolen i gangen når det er litt lite bass på plata.. ;) definitivt mest bass der.. i den andre åpningen (kjøkkenet) er det veldig lite bass. Like foran sp er det lite bass men i sp er det ok.

Sammenlignet med
andre toveis-konstruksjoner synes jeg bassen er ganske kraftig på D15. .
Det er jeg enig i...

B

bamsemann

Gjest
Men jeg har en liten mistanke om at de to døråpningene mine er gunstige. Har noen erfaring med dette?

Jeg tror høyttalerne er langt viktigere enn forsterkeren angående evntuelle bassproblemer i rom.
Du har helt rett i at høyttaleren må tilpasses rommet, og så får du tilpasse forsterkeren til høyttaleren..

bamsemann.. :)

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Antall liker
3
Som sakt driver og pusser opp så får ikke tid til og svare så ofte.

Kan fortelle litt til om rommet. Det er 3x4m, den enne lang veggen blir det gipsplater på den andre er det 2 ganske store vindu. På den enne kort veggen(bak lytteposisjon) så har jeg tenkt og sett opp hyller på hele veggen slik at jeg får plass til cd plater og dvd filmer. Pluss et lite bord i et hjørne der det skal stå en stasjonær pc. Begge kort veggene er av betong/tegelstein. Blir parket på gulvet. I Taket er det betong. Nesten bare harde overflater :( Har endel jobbing med rommet før jeg er i mål med andre ord!

En annen ting er at det er ganske lytt her. Bor i tredje etasje med leiligheter over og under. Så har ikke mulighet til og spille så veldig høyt :(

mvh

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Antall liker
3
Nei, det har jeg ikke tenkt på. Tror du det kan være en bedre løsning?

mvh

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.606
Torget vurderinger
28
At jeg får sette lyttestolen i gangen når det er litt lite bass på plata.. ;)  definitivt mest bass der..  i den andre åpningen (kjøkkenet) er det veldig lite bass. Like foran sp er det lite bass men i sp er det ok.

Det er jeg enig i...
Men du sa jo for noen ganske få innlegg siden at du ikke synes bassen i D15 er kraftig ??? Poenget mitt med at du opplever mye bass i tilstøtende rom er at mye kan tyde på at du får en utlufting i bassen, og at rommet ditt derfor ikke opptrer som det var 12m2 likevel (i akustisk forstand).

Det er ikke meningen å være kranglevoren her, men jeg ønsker å påpeke nødvendigheten av å teste D15 før kjøp dersom den er tenkt brukt i et rom på 12m2 (uten ekstreme akustiske tiltak).

A

Antonx

Gjest
Men du sa jo for noen ganske få innlegg siden at du ikke synes bassen i D15 er kraftig ??? Poenget mitt med at du opplever mye bass i tilstøtende rom er at mye kan tyde på at du får en utlufting i bassen, og at rommet ditt derfor ikke opptrer som det var 12m2 likevel (i akustisk forstand).

Det er ikke meningen å være kranglevoren her, men jeg ønsker å påpeke nødvendigheten av å teste D15 før kjøp dersom den er tenkt brukt i et rom på 12m2 (uten ekstreme akustiske tiltak).
Ja det er klart. Alltid viktig å teste hjemme først uansett. Ja det er logisk at rommet oppleves større siden mye bass går ut i gangen. Hvordan kan jeg få den inn igjen ::).. Koomma da....

Lite eller mye bass? Tja hva er mye? Hva er lite?

Hjemme kommer det mest an på musikken og hva mikseren har gjort. I de aller fleste tilfeller er bassen tilstrekkelig men noen ganger for lite (enkelte rockeplater) og da snakker jeg om trykket som er begrenset av membrandstørrelsene.

Topp Bunn