Politikk, religion og samfunn Høyre og sentrumspartienes klamme hånd strammer til...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.961
    Torget vurderinger
    4
    Jeg opplever at det er en stor forskjell på de "unge voksne" i 30-40-årene og foreldregenerasjonen når det gjelder innstilling til lån og formue.
    Svært mange er ikke så opptatt av å nedbetale boliglån for å faktisk eie egen bolig når de blir eldre. Derimot er mange opptatt av cashflow. Samme hva det koster og hva gjelden er bare man kan betjene cashflowen. Og investeringene i bolig (og følgelig gjelden) maksimeres fordi "det koster det det koster" og pga. en evig optimistisk forventning til prisstigning og lave renter. For å optimalisere skattefordelen opprettholdes om nødvendig gjeldsgraden med nye boliginvesteringer.

Alt er vel og bra så lenge forutsetningene holder stikk, men jeg er seriøst redd for at svært mange norske husholdninger har en gjeldsgrad ift inntekt som ikke tåler særlig økning i rentenivået eller fall i inntekt. Når det kommer en korrigering i boligmarkedet eller et tøffere arbeidsmarked vil mange slite. Jeg ser for meg alle "gjeldsofrene" som må få hjelp og støtte av tante staten, betalt av skattepengene fra de som har planlagt privatøkonomien mer langsiktig og konservativt.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg opplever at det er en stor forskjell på de "unge voksne" i 30-40-årene og foreldregenerasjonen når det gjelder innstilling til lån og formue.
    Svært mange er ikke så opptatt av å nedbetale boliglån for å faktisk eie egen bolig når de blir eldre. Derimot er mange opptatt av cashflow. Samme hva det koster og hva gjelden er bare man kan betjene cashflowen. Og investeringene i bolig (og følgelig gjelden) maksimeres fordi "det koster det det koster" og pga. en evig optimistisk forventning til prisstigning og lave renter. For å optimalisere skattefordelen opprettholdes om nødvendig gjeldsgraden med nye boliginvesteringer.
    Det er forståelig. Det hjelper lite om man eier noe litt fortere når man blir pensjonist en gang hvis man i tiden fram til det skal ha så store månedlige utgifter at det blir vanskelig å leve.

Alt er vel og bra så lenge forutsetningene holder stikk, men jeg er seriøst redd for at svært mange norske husholdninger har en gjeldsgrad ift inntekt som ikke tåler særlig økning i rentenivået eller fall i inntekt. Når det kommer en korrigering i boligmarkedet eller et tøffere arbeidsmarked vil mange slite. Jeg ser for meg alle "gjeldsofrene" som må få hjelp og støtte av tante staten, betalt av skattepengene fra de som har planlagt privatøkonomien mer langsiktig og konservativt.
    Hvis folk vil kan de forsikre seg mot renteøkninger ved å inngå fastrenteavtaler på sine lån. Det er ingen som tvinger en til å gamble på lave renter.

Samme hvilken situasjon der blir er det en ting som er sikkert, og det er at det blir vanskeligere for folk å betjene lån hvis fradraget faller bort, og de får det dobbelt opp hvis renten øker.

N

nb

Gjest
    Nordmenn er helt i verdenstoppen i gjeld pr. innbygger i forhold til inntekt. Ligger eksempelvis laaangt foran USA på det området.

Det er primært et problem for unge i etableringsfasen om det går galt, den eldre delen av befolkningene har gjerne betydelig lavere belåningsgrad og tåler således et boligprisfall bedre om de blir nødt til å selge. Mange har også relativt mye å gå på når det gjelder annet forbruk, om inntekten blir lavere er det ganske mye man kan kutte ut slik at man fortsatt er i stand til å betjene boliggjelden, som av naturlige årsaker er noe av det man bør prioritere høyest når det kniper.

Det er stor forskjell på å ha 4 mill i gjeld på en bolig til 7 mill og å ha 2 mill i gjeld på en bolig til 2.1 mill.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.609
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Versjon 2 er kanskje "snillere"
    Burde havnet i journalister til strykkarakter dette ;)

erna2.jpg

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.690
    Torget vurderinger
    2
    Det som sjokkerer meg er skoleduellen sist hvor Høyre og Erna ble fullstendig avkledd.
    Høyre har for meg stått for tradisjonelle skoleverdier basert på kunnskap ,orden og flid, (og ikkeno dustereformer ) slik som i Finland. Nå derimot tar de etter det mest mislykkede fra Sveriges privatiserte"frie" skolemarked. De velger løsninger som er det motsatte av Euopas beste skole!!

Men kanskje Høyres sofaklubb på Montebello finner det som en opportun måte å la avkommet rømme fra skoler med innvandrerandelen på 10% og ned til 0% vha privatisering. Så får vi andre tapere send vår taperbarn på en tapende offentlig skole hvor nordmenn er i mindretall.

Vil gjerne ha en ny regjering, men den rendyrkede liberalismen, og skole basert på markedsmekanismer får meg til å si farvel til Høyre etter 30år. Jeg vil ikke mine barnebarn vokse opp i et skolesystem som minner om det engelske ( og amerikanske)!
    Så får jeg heller leve med snillismen til Ap og Sv.

Hvis Erna lurer på hvorfor de stuper på meningmålingene for hun ringe meg,eller stikke fingern i jorda..

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.707
    Torget vurderinger
    0
    Ja Balle,

Du er ikke alene om å sørge over Høyres stormløp mot det gjennomført liberalistiske samfunnet, dog med et unntak når det gjelder overvåking av landets innbyggere!

Et helt livs politiske arbeid for det partiet har tatt slutt! For min del var DLD dråpen som fikk det til å renne over, skjønt etter det jeg ser i dag ville det nok ha rent over på detet tidspunkt uansett. Det er nå mange saker der Høyreledelsen har solgt partiets sjel!

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.085
    Torget vurderinger
    1
    Dette med fritt skolevalg er jo en kjernesak for Høyre. Hvis vi tenker litt etter så vet vi jo alle at fagfolkene innen skole og utdanning aldri kommer til å gå tilbake til et foreldet system. Det gjør ikke Høyre heller. Men de går inn for at alle nye lærere skal være lektorer, altså 5-årig lærerutdannelse og styrking av fag. At private slipper til ser jeg egentlig ikke som et stort problem. Hvis det blir det, så må man faktisk begynne å spøre seg om det offentlige leverer tilstrekkelig kvalitet i skoletilbudet sitt. En annen ting er at Høyre neppe har tenkt å detaljstyre skolen politisk. Forhåpentligvis får pedagogikk og kunnskaper fokuset igjen, og mindre skjema-vrlde og fikse ideer.

Jeg har jobbet i noen år nå, i skolen, og sett litt til noen av de eksperimentene og skjemaveldene som har kommet og gått. Jeg tror det er på tide å begynne å se på kjerneverdiene i skolen igjen. Altså et sted man er for å lære.

Sist redigert:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    For mange svorne tilhenger av statmonopolet på skoler ligger grunntanken om at skolen ikke i først og fremst er til for å lære elevene fagkunnskap men å gi dem sosial trening, innprente dem med korrekte politiske holdninger, oppdra dem til lydige borgere og prege dem med grunntanker. Kunnskap, fag og yrker er ikke helt uvesentlig der heller selvsagt, skolen vil ikke kunne fungere uten, men det kommer som sagt i andre rekke for mange sosialister.

Det er også hovedgrunnen til at man aksepterer religiøse skoler og snåsaskoler, fordi disse også har sterkt fokus på holdningspåvirkning og indoktrinering som er innenfor de aksepterte sosiale rammer, mens rene kunnskapsskoler mer eller mindre er forbudt, og skal i alle fall ikke motta noen offentlig støtte.

Skoler som kun tilbyr bedre undervisning og metode blir ikke tilgjengelig for elever fordi man er livende redd for at propagandahegemoniet i den offentlige skolen skal stå for fall og erstattes med kunnskapsbasert undervisning fri for langvarige holdningskampanjer og sosialdemokratisk preging.

Dette er jo selvsagt en generell trend, og for den enkelte elev og lærer er det ikke sikkert at det oppleves så sterkt i det daglige. Men dette langvarige presset har absolutt sine virkninger når vi ser på de store linjene og tidsperspektivene.

Jeg er helt overbevist om at kraften i motstanden mot privatdrevne skoler ligger i dette, og har til syvende og sist absolutt ingen verdens ting med økonomi å gjøre.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.085
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ingenting i mot at man lærer normer og adferd i skolen. Fordi det trenger vi hos den oppvoksende generasjon. Men, jeg pleier å se på det som å lære kjøreregler og lære dem konsekvenser av adferd. Og at de har et valg, der de selv i stor grad forstår rett og galt og konsekvensene av sin egen adferd.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg har ingenting i mot at man lærer normer og adferd i skolen. Fordi det trenger vi hos den oppvoksende generasjon. Men, jeg pleier å se på det som å lære kjøreregler og lære dem konsekvenser av adferd. Og at de har et valg, der de selv i stor grad forstår rett og galt og konsekvensene av sin egen adferd.
    Joda, sosialisering er en del av oppdragelse og undervisning. Men i dette ligger også et stort makt til å påvirke elever i en tankegang og ideologi som man ikke på noen annen tilsvarende måte kan oppnå. Det er derfor svært viktig å ha kontroll med dette mediet slik at man kan kan påvirke det demografiske grunnlaget for egen politisk grunnideologi.

Selv om man i Norge stort sett er mye mer subtil enn vi ser i mange andre land, så er effekten likevel betydelig og bør ikke undervurderes. Det er ikke utelukkende negativ heller, for det gjøres mye for å skape en forståelse av fellesskap og sameksistens som er et gode for landet som helhet. På godt og vondt er jeg dog overbevist om at det som sagt er her redselen for å bryte statens (nesten)monopol på undervisning ligger.

Hva som er til det beste for elevene kommer langt ned på listen.

G

Gjestemedlem

Gjest
    gårsdagens valutarapport fra Citigroups London-kontor advarer meglergiganten om konsekvensene for norsk økonomi og kronekursen dersom Frp vinner valget. Økt inflasjonspress, stigende kronkurs og svekket konkurranseevne for fastlandsindustrien er blant effektene Citigroup frykter.

Verdens største finanshus advarer mot Frp - DN.no

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.085
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke det ganske usaklig å kommentere utseendet på folk? Er det ikke deres politiske engasjement som er interessant her?

C

cruiser

Gjest
    Den siste kommentaren fra ketil solvik olsen i den dn artikkelen illustrerer jo veldig godt at fyren ikke har noe som helst kompetanse på økonomi og inflasjon

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    gårsdagens valutarapport fra Citigroups London-kontor advarer meglergiganten om konsekvensene for norsk økonomi og kronekursen dersom Frp vinner valget. Økt inflasjonspress, stigende kronkurs og svekket konkurranseevne for fastlandsindustrien er blant effektene Citigroup frykter.

Ja finanshusene er de vi burde høre på, de har jo gjort mye bra de siste 10 årene.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Er ikke det ganske usaklig å kommentere utseendet på folk? Er det ikke deres politiske engasjement som er interessant her?
    Det er kulturen i AP, når man tenker på Støre, Eide, Stoltenberg og Giske der hodet sitter ytterst på skuldrene så er det feil at noen faktisk har litt ekstra på kroppen.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Frp trenger en planke. De har allerede mistet det rent blå flertallet på meningsmålingene, og hvis tullepartier som Krf og Miljøpartiet De Gale blir nødvendig for flertall tyder mye på en mindretallsregjering av Høyre alene. Men det ser penere ut å trekke seg tilbake "fordi man ikke får gjennomslag for saker" enn å akseptere at de blir blokkert av kristenfalangistene og deres støttepartier.

G

Gjestemedlem

Gjest

Ja finanshusene er de vi burde høre på, de har jo gjort mye bra de siste 10 årene.
    Siden Frp stort sett abonnerer på sin finanspolitikk fra dem så burde dette være et solid stikk siden til dem.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0

Siden Frp stort sett abonnerer på sin finanspolitikk fra dem så burde dette være et solid stikk siden til dem.
    Det du sier er at Citygroup er uenig med seg selv?

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Frp trenger en planke. De har allerede mistet det rent blå flertallet på meningsmålingene, og hvis tullepartier som Krf og Miljøpartiet De Gale blir nødvendig for flertall tyder mye på en mindretallsregjering av Høyre alene. Men det ser penere ut å trekke seg tilbake "fordi man ikke får gjennomslag for saker" enn å akseptere at de blir blokkert av kristenfalangistene og deres støttepartier.
    Jeg tror FRP kommer til å stå på utsiden av en sentrum/Høyre regjering, har faktisk mere tro på at SP bytter beite så vi får V,KRF,SP og Høyre i regjering.
    Altså akkurat den samme politikken vi har i dag.

V

vredensgnag

Gjest

Det du sier er at Citygroup er uenig med seg selv?
    Eh, nei. Men det skjønner du nok.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.412
    Torget vurderinger
    1

Venstresiden er ikke så nøye med det :rolleyes: de har jo gode intensjoner da er alt lov……..

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg tror FRP kommer til å stå på utsiden av en sentrum/Høyre regjering, har faktisk mere tro på at SP bytter beite så vi får V,KRF,SP og Høyre i regjering.
    Det kan godt hende. SP er jo tradisjonelt ikke sosialister, de er bare totalt korrupte og villig til å gå i regjering med dem som betaler deres eiere best. De er et parti med én sak, og da er det ikke så vanskelig å kjøpe dem.

V

vredensgnag

Gjest
    Det kan godt hende. SP er jo tradisjonelt ikke sosialister, de er bare totalt korrupte og villig til å gå i regjering med dem som betaler deres eiere best. De er et parti med én sak, og da er det ikke så vanskelig å kjøpe dem.
    Det er en grunn til at Sp skiftet navn fra Bondepartiet. Men selv om jeg var ung og ikke forstod så mye av politikk, så hadde jeg sansen for Per Borten. "Regjeringssamarbeid er som å bera staur, dei spriker til alle kantar."

Og Borten hadde klart den beste schwungen på det å gå lettkledd.

960x.jpg

G

Gjestemedlem

Gjest
    En ting skal SP ha. Deres ungdomspolitikere forstår partiets linje.

sp1.jpg

sp2.jpg

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.412
    Torget vurderinger
    1
    Den siste kommentaren fra ketil solvik olsen i den dn artikkelen illustrerer jo veldig godt at fyren ikke har noe som helst kompetanse på økonomi og inflasjon
    Da kan du sikkert forklare hvorfor aktivitet stimulert av lånte penger skal gi mindre inflasjon, at det blir dyrere for AS Norge er det jo ingen tvil om elle tar vi grønnskollinger feil av det også?

C

cruiser

Gjest
    Da kan du sikkert forklare hvorfor aktivitet stimulert av lånte penger skal gi mindre inflasjon, at det blir dyrere for AS Norge er det jo ingen tvil om elle tar vi grønnskollinger feil av det også?
    Svar på det første er at de skal betales tilbake, om det blir dyrere spørs jo hvordan man regner, tar man ikke med i regnestykket konsekvensene som citigroup her nevner eller tar man det med..

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Svar på det første er at de skal betales tilbake, om det blir dyrere spørs jo hvordan man regner, tar man ikke med i regnestykket konsekvensene som citigroup her nevner eller tar man det med..
    Men nå har vi hatt sterk krone og høy vekst i boligprisen i mange år under den rød/grønne regjeringen, hvorfor blir det så mye verre under FRP?

Ingen som synes det er rart at VERDENS største finanshus advarer mot at Norge skal bruke mindre penger til investeringer i andre land?

V

vredensgnag

Gjest
    Men nå har vi hatt sterk krone og høy vekst i boligprisen i mange år under den rød/grønne regjeringen, hvorfor blir det så mye verre under FRP?

Ingen som synes det er rart at VERDENS største finanshus advarer mot at Norge skal bruke mindre penger til investeringer i andre land?
    Egentlig ikke - verdens ledende finanshus mottar hver måned 85 milliarder dollar i støtte fra USA (Fed.) Da Bernanke en tid tilbake ymtet frempå om at man kanskje ikke ville fortsette med dette fikk investors panikk, og han måtte helle en del olje på vannet for at tilliten skulle stige igjen.
    Federal Reserve To Keep Buying $85 Billion In Bonds Each Month Until Job Market Improves

Det norske oljefondet har sikkert litt av samme funksjon. Man vet at man har en nyttig idiot som investerer i utlandet, og da er det viktig å sørge for at denne ikke omprioriterer.

C

cruiser

Gjest
    Inflasjonen er og har vært lav de senere årene. Boligprisene har også økt delvis pga lav rente som holdes nede pga lav inflasjon

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Vil ikke ha en sentrums - Høyreregjering.

AP og haleheng kommer ikke i posisjon.

Jeg liker ikke Høyre, men innser at de med stor sannsynlighet havner i en kommende regjering.
    Derfor blir jeg å stemme FRP - for å prøve å holde sentrum unna -

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Inflasjonen er og har vært lav de senere årene. Boligprisene har også økt delvis pga lav rente som holdes nede pga lav inflasjon
    Men boligprisene har økt betraktelig, enda mere hadde den økt hvis det ikke hadde kommet et krav om høyere egenandel, sterk krone har vi hatt i mange år også.

FRP vil minske antall folk i byråkratiet og heller bruke de pengene de sparer på det til og bygge veier, skoler og andre gode formål, så hvorfor blir det inflasjon med at FRP flytter penger fra folk som jobber på kontorer til arbeidere som jobber fysisk.

Det er bare et tidsspørsmål før vi får et stort smell i Norge også uansett hvilket parti som styrer, statsbudsjettet har vel økt med 100% under de rød/grønne regjeringen og det er heller ikke bærekraftig.

Gjestemedlem kan du vennligst fjerne bilde nummer 2, jeg blir dårlig hver gang jeg ser det, på forhånd takk.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn