J
Jim.I.Hendriksen
Gjest
Satt her og så på noen intervjuer av Høgmo etter kampen, av og til så kan det høres ut som om han ikke klarer helt å skille mellom visjon og virkelighet. Han må gjerne bevise at jeg tar feil.
Var ikke uten grunn at jeg postet komiske Ali....Satt her og så på noen intervjuer av Høgmo etter kampen, av og til så kan det høres ut som om han ikke klarer helt å skille mellom visjon og virkelighet. Han må gjerne bevise at jeg tar feil.
Ja så den etterpå, ikke helt på jordet den nei...Var ikke uten grunn at jeg postet komiske Ali....Satt her og så på noen intervjuer av Høgmo etter kampen, av og til så kan det høres ut som om han ikke klarer helt å skille mellom visjon og virkelighet. Han må gjerne bevise at jeg tar feil.
Selvfølgelig har vi tatt i en ball. Sparket ball også. Høgmo trenger ikke tid - han trenger bedre spillere. Det er dumt å legge opp til å spille som han har ambisjoner om, hvis han ikke har spillere som er i stand til å gjennomføre strategien. Og det har han ikke. Nå tapte U-21-landslaget så det suste - så det er ikke sikkert at det hjelper å få noen år heller. Kan hende er disse U-21-spillerne oppskrytt. Gode nok i Norge - men ikke gode nok internasjonalt?Herregud ….noen her som har tatt i en ball selv
Skal han bygge ett nytt landslag trenger han tid,ikke en kamp men noen år !!
Selvfølgelig, pokaler i hylla her.Herregud ….noen her som har tatt i en ball selv
Skal han bygge ett nytt landslag trenger han tid,ikke en kamp men noen år !!
Det er riktig det remoten men klubbene er så opptatt av å være kortsiktige at de kjøper annenrangs spillere (som likevel er bedre enn våre beste..) fra utlandet i håp om kjapp succes. De har et ansvar for landslaget men de bryr seg ikke. Grunnlaget for et godt landslag legges i klubbene.Men hva med klubblagene i Norge, har ikke de noe skyld i dette?
Solskjær og mange andre kom vel frem pga godt arbeid i klubblagene fra tidlig alder av.
Før RBK så var det vel Kongsvinger som gjorde det bra i Europa, mener at de klarte og slå et par gode lag de også. i dag ryker vel klubblagene ut i første runde uansett hvilken motstander de har.
Det er jo ikke rart at de har problemer med å ta i mot en pasning, vi nordmenn er jo født med ski på beinaEn ting til her. Det med klima og lang vinter etc. Dårligere teknikk hos norske spillere.
Vi har innendørshaller og tippeligalagene trener hele året, i Norge men de er også delvis i sommerstrøk om vinteren.
Nordmenn har like bra fysikk og andre egenskaper som andre nasjoner.
Alikevel ser vi norske spillere som har store problemer med å gi en god pasning, ta imot og dempe en litt høy og vanskelig ball, og flere andre tekniske detaljer som andre land behersker veldig bra, og dette forundrer meg. Norske spillere burde kunne lære dette like godt som andre, så jeg tror noe må ligge på treningssiden.Om vinteren kan de trene på dette flere timer hver dag,innendørs eller i syden.
Må bare tilføye: Noen i norsk fotball må jo vite dette bedre enn meg.Jeg er ingen ekspert,bare tilskuer og observerer og registrerer.En ting til her. Det med klima og lang vinter etc. Dårligere teknikk hos norske spillere.
Vi har innendørshaller og tippeligalagene trener hele året, i Norge men de er også delvis i sommerstrøk om vinteren.
Nordmenn har like bra fysikk og andre egenskaper som andre nasjoner.
Alikevel ser vi norske spillere som har store problemer med å gi en god pasning, ta imot og dempe en litt høy og vanskelig ball, og flere andre tekniske detaljer som andre land behersker veldig bra, og dette forundrer meg. Norske spillere burde kunne lære dette like godt som andre, så jeg tror noe må ligge på treningssiden.Om vinteren kan de trene på dette flere timer hver dag,innendørs eller i syden.
Ja av og til så lurer man på hvem som er sjef; Siem eller Hallèn..Et lengre TV2 intervju med Drillo 14.10 : Se hele intervjuet der Drillo tar et oppgjør med NFF - TV 2 Play
Får ofte følelsen av at det har blitt alt for mange kokker i NFF,og for så vidt i veldig mange andre styrer og stell i hele samfunnet.For mye byråkrati.
Minner meg også en del om situasjonen i RBK,for lite faglig kunnskap i dressene og slipsene på toppen.
Dette er noe av det dummeste jeg har lest på lenge. Det var Drillos taktiske kunnskaper og evne til å sette sammen lag med komplementære egenskaper og spisskompetanse som skapte resultatene på 90-tallet. Norge var da ikke i nærheten av å ha spillere som individuelt kunne måle seg med de store den gangen heller, men Drillo skapte gull av gråstein.Tror det er ganske overdrevet det han gjorde på 90 tallet jeg, han var bare tilfeldigvis trener i en tid da vi av en eller annen merkelig grunn hadde flere spillere på et ganske høyt internasjonalt nivå, spillere som hadde kvaliteter både i hodet og bena og som spilte fast og gjorde det bra i toppklubber. Dessuten så gjorde RBK det veldig bra i disse tider med gode spillere som de "produserte" for lanslaget. Drillo hadde dekket bord på 90 tallet og hans innsats er overdrevet.Nei, jeg mener vi ble med da Drillo begynte,fikk være med i flere sluttspill og vant mange kamper,på 90 tallet.Han var god og tok i bruk det mannskap han hadde på beste måte, men negativ kritikk var det dengang også.
Kanskje like dumt.Dette er noe av det dummeste jeg har lest på lenge. Det var Drillos taktiske kunnskaper og evne til å sette sammen lag med komplementære egenskaper og spisskompetanse som skapte resultatene på 90-tallet. Norge var da ikke i nærheten av å ha spillere som individuelt kunne måle seg med de store den gangen heller, men Drillo skapte gull av gråstein.Tror det er ganske overdrevet det han gjorde på 90 tallet jeg, han var bare tilfeldigvis trener i en tid da vi av en eller annen merkelig grunn hadde flere spillere på et ganske høyt internasjonalt nivå, spillere som hadde kvaliteter både i hodet og bena og som spilte fast og gjorde det bra i toppklubber. Dessuten så gjorde RBK det veldig bra i disse tider med gode spillere som de "produserte" for lanslaget. Drillo hadde dekket bord på 90 tallet og hans innsats er overdrevet.Nei, jeg mener vi ble med da Drillo begynte,fikk være med i flere sluttspill og vant mange kamper,på 90 tallet.Han var god og tok i bruk det mannskap han hadde på beste måte, men negativ kritikk var det dengang også.
Fordi andre land/lag har kopiert mye av stilen til Drillo,f eks som soneforsvar.Kanskje like dumt.Dette er noe av det dummeste jeg har lest på lenge. Det var Drillos taktiske kunnskaper og evne til å sette sammen lag med komplementære egenskaper og spisskompetanse som skapte resultatene på 90-tallet. Norge var da ikke i nærheten av å ha spillere som individuelt kunne måle seg med de store den gangen heller, men Drillo skapte gull av gråstein.Tror det er ganske overdrevet det han gjorde på 90 tallet jeg, han var bare tilfeldigvis trener i en tid da vi av en eller annen merkelig grunn hadde flere spillere på et ganske høyt internasjonalt nivå, spillere som hadde kvaliteter både i hodet og bena og som spilte fast og gjorde det bra i toppklubber. Dessuten så gjorde RBK det veldig bra i disse tider med gode spillere som de "produserte" for lanslaget. Drillo hadde dekket bord på 90 tallet og hans innsats er overdrevet.Nei, jeg mener vi ble med da Drillo begynte,fikk være med i flere sluttspill og vant mange kamper,på 90 tallet.Han var god og tok i bruk det mannskap han hadde på beste måte, men negativ kritikk var det dengang også.
Nja vi hadde spillere på MU, Liverpool, City, Chelsea ++ dengang noe vi ikke er i nærheten av i dag. Enig i at det var mye gråstein men det var bra gråstein. Så kan man jo lure på hvorfor han ikke fikk det til denne gangen da, med dagens gråstein. Dårligere enn nå er det lenge siden vi har vært. Uten at Drillo har kunnet gjøre en dritt med det.
Dette blir helt feil. Man bygger en spillestil etter det spillermaterialet man har og hvordan dette spillermaterialet kan bruke sine ferdigheter til å vinne. Det er nytteløst å bygge en spillestil etter hva man synes er morsomt åNorge må bygge et lag rundt offensive spillere. Spille fotball som vil fremover på banen og er sultne på å score mål. Noen få lag i tippeligaen (godset <3) klarer det, men det må være en filosofi over det. Over tid. Her står treneren og apparatet sentralt.
Vi hadde ikke spillere som var gode nok. Sorry, å tro noe annet er naivt. At de spilte på de lagene du nevner betyr ikke at de holdt høyt internasjonalt nivå. Vi hadde kun en spiller på det nivået og det var Bratseth. De andre var ikke mye bedre enn de som spiller i dag. Det vi imidlertid hadde var spillere med spisskompetanse. Det har vi ikke i dag. Selv om de hadde spisskompetanseKanskje like dumt.Dette er noe av det dummeste jeg har lest på lenge. Det var Drillos taktiske kunnskaper og evne til å sette sammen lag med komplementære egenskaper og spisskompetanse som skapte resultatene på 90-tallet. Norge var da ikke i nærheten av å ha spillere som individuelt kunne måle seg med de store den gangen heller, men Drillo skapte gull av gråstein.Tror det er ganske overdrevet det han gjorde på 90 tallet jeg, han var bare tilfeldigvis trener i en tid da vi av en eller annen merkelig grunn hadde flere spillere på et ganske høyt internasjonalt nivå, spillere som hadde kvaliteter både i hodet og bena og som spilte fast og gjorde det bra i toppklubber. Dessuten så gjorde RBK det veldig bra i disse tider med gode spillere som de "produserte" for lanslaget. Drillo hadde dekket bord på 90 tallet og hans innsats er overdrevet.Nei, jeg mener vi ble med da Drillo begynte,fikk være med i flere sluttspill og vant mange kamper,på 90 tallet.Han var god og tok i bruk det mannskap han hadde på beste måte, men negativ kritikk var det dengang også.
Nja vi hadde spillere på MU, Liverpool, City, Chelsea ++ dengang noe vi ikke er i nærheten av i dag. Enig i at det var mye gråstein men det var bra gråstein. Så kan man jo lure på hvorfor han ikke fikk det til denne gangen da, med dagens gråstein. Dårligere enn nå er det lenge siden vi har vært. Uten at Drillo har kunnet gjøre en dritt med det. Drillo har sin filosofi han men forskjellen på dengang og nå er at dengang var det folk som evnet og omsette dette til praksis.
Lerheim hadde jeg glemt, helt til nå.Fordi andre land/lag har kopiert mye av stilen til Drillo,f eks som soneforsvar.Kanskje like dumt.Dette er noe av det dummeste jeg har lest på lenge. Det var Drillos taktiske kunnskaper og evne til å sette sammen lag med komplementære egenskaper og spisskompetanse som skapte resultatene på 90-tallet. Norge var da ikke i nærheten av å ha spillere som individuelt kunne måle seg med de store den gangen heller, men Drillo skapte gull av gråstein.
Nja vi hadde spillere på MU, Liverpool, City, Chelsea ++ dengang noe vi ikke er i nærheten av i dag. Enig i at det var mye gråstein men det var bra gråstein. Så kan man jo lure på hvorfor han ikke fikk det til denne gangen da, med dagens gråstein. Dårligere enn nå er det lenge siden vi har vært. Uten at Drillo har kunnet gjøre en dritt med det.
Hadde vi egentlig så mange i utlandet da Drillo tok over, jeg husker:
Bratseth i Werder Bremen
Thorstvetd i Tottenham
Berg i Blackburn
Usikker på Ronny Johnsen, men resten var vel i klubber i Østerike/Sveits eller i norske klubber, men det var mange som fikk kontrakt i England etter at landslaget gjorde det så bra under Drillo.
At Drillo ikke gjorde det så bra og burde og bli byttet ut er det liten tvil om, men å sparke han noen uker før han skulle gå av likevel var skammelig, og faktiskt som den eneste landlagstreneren som har fått sparken.
Noen som husker Lerheim?
Vant han noen kamper i det hee tatt?
Tror at vi egentlig er ganske enige jeg.Vi hadde ikke spillere som var gode nok. Sorry, å tro noe annet er naivt. At de spilte på de lagene du nevner betyr ikke at de holdt høyt internasjonalt nivå. Vi hadde kun en spiller på det nivået og det var Bratseth. De andre var ikke mye bedre enn de som spiller i dag. Det vi imidlertid hadde var spillere med spisskompetanse. Det har vi ikke i dag. Selv om de hadde spisskompetanseKanskje like dumt.Dette er noe av det dummeste jeg har lest på lenge. Det var Drillos taktiske kunnskaper og evne til å sette sammen lag med komplementære egenskaper og spisskompetanse som skapte resultatene på 90-tallet. Norge var da ikke i nærheten av å ha spillere som individuelt kunne måle seg med de store den gangen heller, men Drillo skapte gull av gråstein.
Nja vi hadde spillere på MU, Liverpool, City, Chelsea ++ dengang noe vi ikke er i nærheten av i dag. Enig i at det var mye gråstein men det var bra gråstein. Så kan man jo lure på hvorfor han ikke fikk det til denne gangen da, med dagens gråstein. Dårligere enn nå er det lenge siden vi har vært. Uten at Drillo har kunnet gjøre en dritt med det. Drillo har sin filosofi han men forskjellen på dengang og nå er at dengang var det folk som evnet og omsette dette til praksis.
manglet de svært mange basisegenskaper som gjorde at de ikke hadde topp internasjonalt nivå på tross av spisskompetansen. I tillegg var norske spillere svært billige. Det hadde en langt mer avgjørende betydning for antallet utenlandsproffer enn deres ferdigheter. i dag har fotballen utviklet seg. Man kommer ingen vei uten alle basisferdighetene på plass.
Mvh
Roysen
Lerheim må være den meste glemte av dem alle - vi har til og med glemt navnet. For het ikke Lerheim Stadheim? Eller kan hende var det Lerheim - hva vet vel jeg, kan ikke gå rundt å huske på alt, heller......Lerheim hadde jeg glemt, helt til nå.Fordi andre land/lag har kopiert mye av stilen til Drillo,f eks som soneforsvar.Kanskje like dumt.Dette er noe av det dummeste jeg har lest på lenge. Det var Drillos taktiske kunnskaper og evne til å sette sammen lag med komplementære egenskaper og spisskompetanse som skapte resultatene på 90-tallet. Norge var da ikke i nærheten av å ha spillere som individuelt kunne måle seg med de store den gangen heller, men Drillo skapte gull av gråstein.
Bratseth i Werder Bremen
Thorstvetd i Tottenham
Berg i Blackburn
Usikker på Ronny Johnsen, men resten var vel i klubber i Østerike/Sveits eller i norske klubber, men det var mange som fikk kontrakt i England etter at landslaget gjorde det så bra under Drillo.
At Drillo ikke gjorde det så bra og burde og bli byttet ut er det liten tvil om, men å sparke han noen uker før han skulle gå av likevel var skammelig, og faktiskt som den eneste landlagstreneren som har fått sparken.
Noen som husker Lerheim?
Vant han noen kamper i det hee tatt?Husker du Grip?
Lerheim hadde jeg glemt, helt til nå.Fordi andre land/lag har kopiert mye av stilen til Drillo,f eks som soneforsvar.Kanskje like dumt.Dette er noe av det dummeste jeg har lest på lenge. Det var Drillos taktiske kunnskaper og evne til å sette sammen lag med komplementære egenskaper og spisskompetanse som skapte resultatene på 90-tallet. Norge var da ikke i nærheten av å ha spillere som individuelt kunne måle seg med de store den gangen heller, men Drillo skapte gull av gråstein.
Bratseth i Werder Bremen
Thorstvetd i Tottenham
Berg i Blackburn
Noen som husker Lerheim?
Du har helt rett, det er Stadheim og ikke Lerheim, beklager dette.Lerheim må være den meste glemte av dem alle - vi har til og med glemt navnet. For het ikke Lerheim Stadheim? Eller kan hende var det Lerheim - hva vet vel jeg, kan ikke gå rundt å huske på alt, heller......Lerheim hadde jeg glemt, helt til nå.Fordi andre land/lag har kopiert mye av stilen til Drillo,f eks som soneforsvar.
Bratseth i Werder Bremen
Thorstvetd i Tottenham
Berg i Blackburn
Noen som husker Lerheim?
Helt i orden - vi har jo uansett glemt ham.Du har helt rett, det er Stadheim og ikke Lerheim, beklager dette.Lerheim må være den meste glemte av dem alle - vi har til og med glemt navnet. For het ikke Lerheim Stadheim? Eller kan hende var det Lerheim - hva vet vel jeg, kan ikke gå rundt å huske på alt, heller......Lerheim hadde jeg glemt, helt til nå.Fordi andre land/lag har kopiert mye av stilen til Drillo,f eks som soneforsvar.
Bratseth i Werder Bremen
Thorstvetd i Tottenham
Berg i Blackburn
Noen som husker Lerheim?
Mulig Høgmo er feil mann men Drillo var i hvert fall feil mann denne gangen. Synes ellers at denne evige sutringen om hvor dårlig teknikk vi har og hvor svakt spillemateriell Norge besitter er hemmende og defensiv. Greit nok at vi antakeligvis aldri kan konkurrere med nasjoner som Spania og Tyskland men er det noen spesiell grunn til at vi ikke kan hevde oss som et spillende lag mot Island, Danmark eller Uruguay for den saks skyld? Når man er låst fast i et kynisk system med ekstremt definerte roller og taktikk er det vanskelig å se ut som Messi. Vi har spillere som er bedre enn det Drillo fikk ut og har vi egentlig noe å tape på en mer spillende offensiv stil? Det er ting på gang i fotball-Norge på grunnplanet i barne- og ungdomsfotballen som jeg tror vil resultere i at vi om noen år har spillere som er teknisk gode nok til at Norge kan hevde seg med attraktiv fotball.For å kunne hevde seg trenger Norge en leder som Drillo som vet hvordan man kan sette sammen et lag med ferdigheter som passer til en taktikk som gir resultater. Dette har dog ikke vært mulig med dagens generasjon.
Høgmo er i hvert fall feil mann.
Mvh
Roysen
Uten å være ekspert på området: fint lite.Av ren nysjerrighet - hvor mye bedre blir egentlig basisferdigheter som teknikk, ballbeherskelse, presisjon i pasninger osv osv når man bikker la oss si 20 år?
Jeg tror ikke det er så ille. Min sønn (10 år) spiller fotball på skolen og idrettsakademiet hver eneste dag, det samme gjør de av kompisene hans som spiller aktiv fotball. Selve klubbfotballen er myyyyyyyyye bedre lagt opp nå enn da jeg spilte. Mer småspill, mer frihet, mer teknikk og ingen kondistrening. Selv ungene vet at skal man bli god må man være i form så det fikser de selv, ingen grunn til å kaste bort halve treningen på jogging. Det er også flust med ballbinger og på østlandet er det i hvert fall ganske bra innendørstilbud om vinteren. Norge har nok en vei å gå på trenerutdanning i breddefotballen men også der har mulighetene blitt mye bedre. Det største problemet slik jeg ser det er for stor grad av resultatorientering blant trenerne i barnefotballen, man kan fokusere enda mer på individuell mestring og variert trening men vi er på rett vei tror jeg.Uten å være ekspert på området: fint lite.
Da vi var unge - og det er lenge siden - hadde en del av guttene i klassen med seg fotball på skolen. Like naturlig å ha med fotball som skolebøker. Og vi spilte i hvert eneste friminutt. Og gjerne etter skoletid. Ikke noe skolefritidsordning den gangen. De som ville - og det var ganske mange - ble igjen og spilte litt. Gjerne mot både litt eldre og yngre som var interessert i å sparke litt fremfor å gå hjem og gjøre lekser.
Etter middag og lekser, gikk man ut for å sparke mer ball. Ikke noe facebook og slikt den gangen - det var på denne måten man traff likesinnede. Så sparket vi litt igjen. Og var vi for tidlig ute - og de andre ikke hadde spist ferdig eller ikke var ferdig med leksene - fant man seg en garasjeport, hvor man siktet inn utagbare skudd mot en imaginær superkeeper.
Går man forbi en idrettsplass i dag, er det stort sett ganske øde. Hvis det ikke tilfeldigvis er "treningstime", da. Som ungene blir kjørt til og fra, av utålmodige foreldre. Jeg tipper at vi fikk mer balltrening i løpet av en dag enn dagens unge fotballtalenter får i løpet av en hel uke. Det blir ikke noe ballferdigheter og innøvde fotballreflekser av dette.
Dette begynte antageligvis i 1970-årene. Da forsvant alle barna inn i TVstuene for å se på barneTV fremfor å gå ut og leke seg med ball. Etter hvert har dette bare utviklet seg - PC, dataspill, facebook og hva vet jeg. Det sosiale spillet har endret seg - man trenger ikke lenger å gå ut for å treffe likesinnede. Det var slikt man gjorde i steinalderen. Men vi ble ganske gode til å sparke ball.