Sport, sykkel og trening Høgmo ny landslagssjef

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Uten å være ekspert på området: fint lite.

Da vi var unge - og det er lenge siden - hadde en del av guttene i klassen med seg fotball på skolen. Like naturlig å ha med fotball som skolebøker. Og vi spilte i hvert eneste friminutt. Og gjerne etter skoletid. Ikke noe skolefritidsordning den gangen. De som ville - og det var ganske mange - ble igjen og spilte litt. Gjerne mot både litt eldre og yngre som var interessert i å sparke litt fremfor å gå hjem og gjøre lekser.

Etter middag og lekser, gikk man ut for å sparke mer ball. Ikke noe facebook og slikt den gangen - det var på denne måten man traff likesinnede. Så sparket vi litt igjen. Og var vi for tidlig ute - og de andre ikke hadde spist ferdig eller ikke var ferdig med leksene - fant man seg en garasjeport, hvor man siktet inn utagbare skudd mot en imaginær superkeeper.

Går man forbi en idrettsplass i dag, er det stort sett ganske øde. Hvis det ikke tilfeldigvis er "treningstime", da. Som ungene blir kjørt til og fra, av utålmodige foreldre. Jeg tipper at vi fikk mer balltrening i løpet av en dag enn dagens unge fotballtalenter får i løpet av en hel uke. Det blir ikke noe ballferdigheter og innøvde fotballreflekser av dette.

Dette begynte antageligvis i 1970-årene. Da forsvant alle barna inn i TVstuene for å se på barneTV fremfor å gå ut og leke seg med ball. Etter hvert har dette bare utviklet seg - PC, dataspill, facebook og hva vet jeg. Det sosiale spillet har endret seg - man trenger ikke lenger å gå ut for å treffe likesinnede. Det var slikt man gjorde i steinalderen. Men vi ble ganske gode til å sparke ball.
Jeg tror ikke det er så ille. Min sønn (10 år) spiller fotball på skolen og idrettsakademiet hver eneste dag, det samme gjør de av kompisene hans som spiller aktiv fotball. Selve klubbfotballen er myyyyyyyyye bedre lagt opp nå enn da jeg spilte. Mer småspill, mer frihet, mer teknikk og ingen kondistrening. Selv ungene vet at skal man bli god må man være i form så det fikser de selv, ingen grunn til å kaste bort halve treningen på jogging. Det er også flust med ballbinger og på østlandet er det i hvert fall ganske bra innendørstilbud om vinteren. Norge har nok en vei å gå på trenerutdanning i breddefotballen men også der har mulighetene blitt mye bedre. Det største problemet slik jeg ser det er for stor grad av resultatorientering blant trenerne i barnefotballen, man kan fokusere enda mer på individuell mestring og variert trening men vi er på rett vei tror jeg.
Du har sikkert rett - jeg har ikke så mye kontakt med moderne barnefotball i dag, men da barna mine var småaktive - rundt 1990 og utover - var situasjonen ganske tragisk. Og det er jo denne generasjonen som er i sin "beste fotballalder" i dag.

Men selv om de mest ihuga fotballgærningene sikkert får sin tilmålte treningsdose, er landslagsfotball også et spørsmål om statistikk: Hvor stor er befolkningen, og hvor stor andel av denne satser på fotball på et seriøst nivå. Sånn sett har Norge ikke det beste utgangspunktet - for å si det mildt - hvis vi sammenligner med de store fotballnasjonene. Altfor mange som blir avledet til å drive med andre ting her på berget. Ikke at det gjør noe: det er viktigere for nasjonens velferd at de unge utdanner seg til gagns mennesker - som kan gjøre nytte for seg der de trengs i forskjellige yrker - enn at de blir best i verden til noe så unyttig som å sparke en ball.

• Liker
Reaksjoner: HCS

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Antall liker
736
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
Lurer på ? går debatten på måten Drillo ble sparket på eller Høgmos ferdigheter som trener vesus Drillo ?

De er begge barn av den samme skolen, sette sammen lag med komplementære egenskaper og spisskompetanse er og det har vert læresettning nummer en i alle år :)
Og det var først og fremts Eggen som dyrket dette,det på basis av hans læremester Schou Andreassen sine ideer før der igjen

Drillo gjørde sitt i en epoke da dette var mulig,bygde laget på den gode årgangen som slo europas best u21 lag 6´0 i Stavanger,neste dag vant A landslaget 2-1 i Oslo,men dette er tilbake i 91
Nesten alle ble profiler siden i karriæren,flo passningen kom til ved en tilfeldighet og ble siden ett varemerke :(
Tottenham,werder bremen,liverpool,manch u,chelsea,bayern m,pluss en haug med mindre klubber spilte disse i,samt RBK som var i europa en klubb som man la merke til

Dette har vi ikke i dag og må rebygge

Mener Drillo aldri skulle blitt re engasjert ,han var ute på dato for lenge siden,slik fotballen har utviklet seg,kan Sverige og Danmark bør vi også klare det

Men sparkingen og behandlingen er en annen sak !

Sist redigert:

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2012
Antall liker
280
Torget vurderinger
0
Lurer på ? går debatten på måten Drillo ble sparket på eller Høgmos ferdigheter som trener vesus Drillo ?

De er begge barn av den samme skolen, sette sammen lag med komplementære egenskaper og spisskompetanse er og det har vert læresettning nummer en i alle år :)
Og det var først og fremts Eggen som dyrket dette,det på basis av hans læremester Schou Andreassen sine ideer før der igjen

Drillo gjørde sitt i en epoke da dette var mulig,bygde laget på den gode årgangen som slo europas best u21 lag 6´0 i Stavanger,neste dag vant A landslaget 2-1 i Oslo,men dette er tilbake i 91
Nesten alle ble profiler siden i karriæren,flo passningen kom til ved en tilfeldighet og ble siden ett varemerke :(
Tottenham,werder bremen,liverpool,manch u,chelsea,bayern m,pluss en haug med mindre klubber spilte disse i,samt RBK som var i europa en klubb som man la merke til

Dette har vi ikke i dag og må rebygge

Mener Drillo aldri skulle blitt re engasjert ,han var ute på dato for lenge siden,slik fotballen har utviklet seg,kan Sverige og Danmark bør vi også klare det

Men sparkingen og behandlingen er en annen sak !
Denne tråden har vel blitt mere om at Drillo fikk sparken enn Høgmo som den nye landslagstreneren.

Men da Drillo tok over landslaget hadde ikke Norge så mange spillere i de klubbene du nevnte, det var først etter suksessen til RBK og landslaget vi begynte og få mange proffer i de store klubbene.

Det var vel heller ikke meningen at Drillo skulle bli landslagstrener, men når Solbakken trakk seg så det ble Drillo den nye treneren for en kort periode, Drillo gjorde det faktisk ganske bra i starten.

I denne saken har NFF dummet seg ut flere ganger, ving klippet Semb, løyet til Høgmo og selveste sparkingen av Drillo.

Når det kommer til Høgmo så tror jeg han kommer til og gjøre en brukbar jobb, Norge er dessverre ikke bedre for øyeblikket og jeg kan ikke se en eneste norsk trener som kan gjøre det noe bedre.

Nå er NFF igjen i bråk, skal kanskje saksøke TV2 pga at de sendte Norge - Island på zebra og ikke på hovedkanalen.

Nå fikk jeg lyst på en ny schæfer etter at det dukket en opp på csi , gud bedre jeg elsker den rasen.

Fra wiki
Hvis man ser på enkeltspillerne var nok ikke dette det beste laget Norge noensinne hadde hatt. Strengt tatt hadde Norge anno 1990 bare to spillere som holdt høy internasjonal klasse – Erik Thorstvedt og Rune Bratseth. Disse to ble bærebjelkene i landslaget, som ellers ble supplert med unggutter som Øyvind Leonhardsen, Stig Inge Bjørnebye, Lars Bohinen og Erik Mykland.

Lys i tunnelen?

http://www.nrk.no/sport/fotball/hallen-kan-fa-konkurranse-1.11302063

Sist redigert:

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2012
Antall liker
280
Torget vurderinger
0
Dette er noe av det dummeste jeg har lest på lenge. Det var Drillos taktiske kunnskaper og evne til å sette sammen lag med komplementære egenskaper og spisskompetanse som skapte resultatene på 90-tallet. Norge var da ikke i nærheten av å ha spillere som individuelt kunne måle seg med de store den gangen heller, men Drillo skapte gull av gråstein.
Kanskje like dumt.

Nja vi hadde spillere på MU, Liverpool, City, Chelsea ++ dengang noe vi ikke er i nærheten av i dag. Enig i at det var mye gråstein men det var bra gråstein. Så kan man jo lure på hvorfor han ikke fikk det til denne gangen da, med dagens gråstein. Dårligere enn nå er det lenge siden vi har vært. Uten at Drillo har kunnet gjøre en dritt med det.
Fordi andre land/lag har kopiert mye av stilen til Drillo,f eks som soneforsvar.

Hadde vi egentlig så mange i utlandet da Drillo tok over, jeg husker:

Bratseth i Werder Bremen
Thorstvetd i Tottenham
Berg i Blackburn

Usikker på Ronny Johnsen, men resten var vel i klubber i Østerike/Sveits eller i norske klubber, men det var mange som fikk kontrakt i England etter at landslaget gjorde det så bra under Drillo.

At Drillo ikke gjorde det så bra og burde og bli byttet ut er det liten tvil om, men å sparke han noen uker før han skulle gå av likevel var skammelig, og faktiskt som den eneste landlagstreneren som har fått sparken.

Noen som husker Lerheim?

Vant han noen kamper i det hee tatt?
Lerheim hadde jeg glemt, helt til nå.:) Husker du Grip?
Nå var det Stadheim og ikke Lerheim jeg mente, Lerheim er vel han som løper rundt på skistadion med en sprøyte og noen glass for å tømme noen for blod.

Jeg tror jeg husker Grip sånn svakt, het han ikke Tord eller noe slikt til fornavn, men jeg husker faktisk ingen av kampene da han var landslagstreneren.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Stadheim it was. Når jeg røsker litt i hukommelsen så var det han som stod i intervjuer etter kampene og sa det var et hederlig resultat..uansett...på kav sogning?

Uansett, hvis man ser fremover så blir neste års EM kval vanskelig. Nevnt tidligere så er en av de viktigste konsekvensene på at vi har levert dårlig de siste åra at vi blir desto dårligere seedet. Vi var faktisk seedet som det beste laget (nivå 1..) før denne kvaliken og likevel var vi uten mulighet til å kvale etterhvert.

Hvis man ser på seedingen pr. dato så kan det bli stygt neste år, vi risikerer å havne i samme gruppe som de aller beste. Det hjelper heller ikke at noen land seedet bak oss sannsynligvis også er bedre enn oss. Nå er jo EM utvidet til 24 land så det blir nesten en prestasjon i seg selv å ikke klare det. Men vi trenger flaks og den første flaksen må vi ha i trekningen.

Norge kan m?te Spania, Belgia, Polen og Island - sport - Dagbladet.no

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Antall liker
736
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
hans første år :) :) han også trengte litt tid før det kulminerte med vm i 94
1994.15.01.USA - Norge 2 - 1. Frank Strandli.
19.01.Costa Rica - Norge 0 - 0.
09.03.Wales - Norge 1 - 3. Jostein Flo, Erik Mykland, Jahn Ivar Jakobsen.
20.04.Norge - Portugal 0 - 0.
22.05.England - Norge 0 - 0.
01.06.Norge - Danmark 2 - 1. Jahn Ivar Jakobsen, Henning Berg.
05.06.Sverige - Norge 2 - 0.
19.06.Norge - Mexico 1 - 0. VM i USA. Kjetil Rekdal.
23.06.Italia - Norge 1 - 0. VM i USA.
28.06.Irland - Norge 0 - 0. VM i USA.
07.09.Norge - Hviterussland 1 - 0. Geir Frigård.
12.10.Norge - Nederland 1 - 1. Kjetil Rekdal.
16.11.Hviterussland - Norge 0 - 4. H Berg, Leonhardsen, L Bohinen, K Rekdal.
14.12.Malta - Norge 0 - 1. Jan Åge Fjørtoft.
1993.
10.02.Portugal - Norge 1 - 1. Gøran Sørloth.
30.03.Qatar - Norge 1 - 6. Leonhardsen, J Flo, 3x Fjørtoft, Mini Jakobsen.
28.04.Norge - Tyrkia 3 - 1. Kjetil Rekdal, J Fjørtoft, Mini Jakobsen.
02.06.Norge - England 2 - 0. Øyvind Leonhardsen, Lars Bohinen.
09.06.Nederland - Norge 0 - 0.
18.08.Færøyene - Norge 0 - 7. Bohinen,Leo,2x Mjelde,2x Østenstad,Pedersen.
08.09.Norge - USA 1 - 0. Stig Inge Bjørnebye.
22.09.Norge - Polen 1 - 0. Jostein Flo.
13.10.Polen - Norge 0 - 3. Jostein Flo, Jan Åge Fjørtoft.
10.11.Tyrkia - Norge 2 - 1. Lars Bohinen.
1992.
07.01.Egypt - Norge 0 - 0.
04.02.Bermuda - Norge 1 - 3. 3x Øyvind Leonhardsen.
29.04.Danmark - Norge 1 - 0.
13.05.Norge - Færøyene 2 - 0. Gøran Sørloth, Lars Bohinen.
03.06.Norge - Scotland 0 - 0.
26.08.Norge - Sverige 2 - 2. Øyvind Leonhardsen, Roger Nilsen.
09.09.Norge - San Marino 10 - 0. 2x Rekdal,3x Halle,2x Sørloth,2x Nilsen,Mykland.
23.09.Norge - Nederland 2 - 1. Kjetil Rekdal, Gøran Sørloth.
07.10.San Marino - Norge 0 - 2. Jahn Ivar "Mini" Jakobsen, Jostein Flo.
14.10.England - Norge 1 - 1. Kjetil Rekdal.
02.12.Kina - Norge 2 - 1. Jostein Flo.
1991.
17.04.Østerrike - Norge 0 - 0.
01.05.Norge - Kypros 3 - 0. Pål Lydersen, Totto Dahlum, Gøran Sørloth.
23.05.Norge - Romania 1 - 0. Jan Åge Fjørtoft.
05.06.Norge - Italia 2 - 1. Tore Andre Dahlum, Lars Bohinen.
08.08.Norge - Sverige 1 - 2. Øyvind Leonhardsen.
28.08.Norge - Sovjet Unionen 0 - 1.
25.09.Norge - Tjekkoslovakia 2 - 3. Jahn "Mini" Jakobsen, Jan Åge Fjørtoft.
30.10.Ungarn - Norge 0 - 0.
13.11.Italia - Norge 1 - 1. Lars Bohinen .
1990.
04.02.Norge - Sør Korea 3 - 2. Ørjan Berg, Bent Skammelsrud, Rune Tangen.
07.02.Malta - Norge 1 - 1. Jan Åge Fjørtoft.
27.03.Nord Irland - Norge 2 - 3. Bent Skammelsrud, Jørn Andersen, Erland Johnsen.
06.06.Norge - Danmark 1 - 2. Jørn Andersen.
22.08.Norge - Sverige 1 - 2. Per Egil Ahlsen.
12.09.Sovjet Union. - Norge 2 - 0.
10.10.Norge - Ungarn 0 - 0.
31.10.Norge - Cameroon 6 - 1. Bratseth, Bohinen, Dahlum, 3x Fjørtoft, Sørloth.
Egil "Drillo" Olsen ny Landslagstrener !
07.11.Tunisia - Norge 1 - 3. 2x Tore Andre Dahlum, Kåre Ingebrigtsen.
14.11.Kypros - Norge 0 - 3. Gøran Sørloth, Lars Bohinen, Sverre Brandhaug

Sist redigert:

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.316
Torget vurderinger
18
Er ofte ikke enig med den mannen, men her tror jeg han er inne på noe.

Brannfakkel fra Ap-Bøhler: Barn må lære å vinne og tape - VG Nett
Bøler er helt på viddene etter min mening. For det første er det ikke tilfellet at man ikke registrerer resultatene. Det gjøres nettopp med henblikk på å jevne ut puljene i seriespillet, det eneste man ikke har er tabell. At man taper eller vinner med 20 mål er uheldig men dette skjedde før også og i større grad enn nå basert på min erfaring. Problemet med inndeling A og B lag tidlig og å spille med de beste hele tiden er at mange slutter. Det er ikke mulig å si hvem av 6-7 åringene som blir god, det er så mye som skjer med fysikk og interesse at en som ikke utmerket seg i 6-10 års alderen kan være best som 14 åring. Det er forøvrig min mening at de som ikke takler å tape og som er mest opptatt av resultatene er foreldre og trenere. Jeg var på trenerseminar i fjor med en tippeligatrener og han mente at man ikke burde begynne å tenke resultat før i 14-15 års alderen, det viktigste var mestring og jevne kamper. Spør for eksempel Stig Inge Bjørnebye om man bør toppe laget med 7-8 åringer, det er få topptrenere eller spillere som synes det er en god ide.

N

nb

Gjest
Jeg ser på det som en stor fordel at færrest mulig av den oppvoksende generasjon vier en uforholdsmessig stor del av sitt unge liv til å prøve å bli svært gode i idrett. De aller, aller, aller fleste vil feile og da har man brukt tiden på noe som er relativt lite konstruktivt på lang sikt.

Ellers var det en bra sak om talenter i A-magasinet for en tid tilbake, mellom annet påpekte Stig Inge Bjørnebye at de ikke finner de største talentene i aldersbestemte klasser, de som er født tidlig på året er sterkt overrepresenterte av naturlige årsaker. Når man ikke en gang klarer å ta hensyn til noe så banalt som at det er ganske stor forskjell i fysiske forutsetninger på noen som er født 1. Januar og noen som er født i slutten av desember når de er i sine unge år, så er det relativt mørkt.

Her er saken:
http://www.aftenposten.no/amagasinet/article4115697.ece

4 år før Bjørnebye debuterte på A-landslaget fikk han til sammen 12 minutter spilletid på en uke på Gotia cup.

Undersøkelse etter undersøkelse viser det samme: Den relative alderseffekten har enorm betydning.

55 av de 117 spillerne som var innom Norges guttelandslag (G15) mellom 2004 og 2008, var født i første kvartal. Bare 9 i det siste.
25 av spillerne ble født i januar. Det er åtte flere enn i årets fem siste måneder tilsammen!

Sist redigert:
Topp Bunn