|
Du er inne på noe vesentlig, Greven. Mange tråder drukner i OT og utenomsnakk og sjikane.Greven skrev:Dette synes jeg er uproblematisk. Det hadde heller vært bedre om moderatorene kunne moderere litt mer. Feks fjerne OT innlegg, drittkasting og generelt uhøflige svar. Alt for mange tråder blir spammet ned og blir etterhvert meningsløse der poenget ser ut til å være å ha rett..
I dagens hi-fi-marked har vi egentlig et luksusproblem. Vi kan heldigvis, i det store og hele, egentlig ikke snakke om "dårlige" produkter. Det meste som kommer ut på markedet er bra, og er bare nødt til å være bra, ellers dør det ut av seg selv.pks skrev:Hvis det ikke lengre er lov å si noe negativt om et produkt uten og teste, måle og etterprøve, skjønner jeg virkelig ikke vitsen med FORUM. Tygg litt på ordet.
PK
Dette er noe jeg har påpekt flere ganger, men det er å snakke for døve ører.F.R.A.N.K skrev:Personlig synes jeg det skurrer litt når moderatorene er med i diskusjoner, som moderator. Syns moderatorene skal holde seg til å moderere. Når de bare skal prate, kan de bruke et privat "nick". Dette fordi man som moderator bør framstå som en 100% nøytral part når det trengs.
Frank
ENIG!!F.R.A.N.K skrev:Personlig synes jeg det skurrer litt når moderatorene er med i diskusjoner, som moderator. Syns moderatorene skal holde seg til å moderere. Når de bare skal prate, kan de bruke et privat "nick". Dette fordi man som moderator bør framstå som en 100% nøytral part når det trengs.
Frank
Moderatorenen kan bruke en felles bruker,som de kan moderere med.johna skrev:ENIG!!F.R.A.N.K skrev:Personlig synes jeg det skurrer litt når moderatorene er med i diskusjoner, som moderator. Syns moderatorene skal holde seg til å moderere. Når de bare skal prate, kan de bruke et privat "nick". Dette fordi man som moderator bør framstå som en 100% nøytral part når det trengs.
Frank
Ikke bare blir det diskutert fra moderatorers side, men også slengt "morsomheter" etc.
Joda, uskyldig, faktisk morsomt og rett timing har det også vært, men jeg mener en moderator skal holde seg til å...moderere.
Så får heller vi brukere av forumet godta den politikken moderatorene forhåpentligvis er blitt enige og instruert i å håndheve.
bjornh skrev:Det vi ønsker her, er at det skal komme litt argumentasjon rundt hvordan ting (les: Hifi komponenter) får noe til å bli godt eller dårlig. Jeg, og flere andre enten de er vanlige medlemmer eller moderatorer har jo erfaringer som tilsier at en del kombinasjoner ikke fungerer optimalt, eller etter preferansene.
Når, det det hele ender bare med en subjektiv oppramsing av
Gode høytalere:
1.....
2.....
3-N.....
Dårlige høytalere
1.....
2.....
3-N.....
-så sier det seg selv at dette ikke ser bra ut, hverken for eierene av disse høytalerne, forhandlere eller omdømmet til HFS når medlemmer og gjester på HFS reagerer med å stemple f.eks. B&W som dårlige (ergo ligg unna, la vær å prøve, eventulet kjøpe). Det bør herske liten tvil at assosiasjonsevnene til mennesker fungerer slik at dersom noe blir forfektet (les: hevdet, påstått, bevist, vedtatt) ofte nok, så etablerer dette også seg lett som rådende oppfatning hos mange, selv om de bare kan basere dette på 2. hånds erfaringer: dvs. andres erfaringer og oppfatninger.
Ta en titt på kabelsiden. Det er vel en kjent sak at det er i ferd med å bli en vedtatt sannhet her at "kabler ikke har noe å si, så lenge de måler likt". Lobbyen som i bunn og grunn står for dette synet står ekstremt sterkt her på HFS, og det er nesten slik at dersom noen våger å si at dyre kabler med lav skineffekt (bare for å komme med noe...) hevder at de er bra/bedre enn andre kabler så bryter stormen løs, og man risikerer å sables ned, spesielt dersom man ikke innehar tekniske kunnskaper som kan måle seg med en ingeniør.
Men, kabeltrådene er et eksempel der folk generelt er flinke til å argumentere (noen ganger midre flinke) -og dermed bringe fram sitt syn på hvorfor noe er bra/mindre bra.
bjornh
Det dere ønsker her ja... Det må da være måte på? Er dette et forum? Skal man konstruere innlegg etter hva moderatorene "ønsker." Hva er galt med å si at BW suger om det er dette man mener?bjornh skrev:Det vi ønsker her
Du svarte ikke på spørsmålet mitt.bjornh skrev:Det vi ønsker her, er at det skal komme litt argumentasjon rundt hvordan ting (les: Hifi komponenter) får noe til å bli godt eller dårlig. Jeg, og flere andre enten de er vanlige medlemmer eller moderatorer har jo erfaringer som tilsier at en del kombinasjoner ikke fungerer optimalt, eller etter preferansene.
Når, det det hele ender bare med en subjektiv oppramsing av
Gode høytalere:
1.....
2.....
3-N.....
Dårlige høytalere
1.....
2.....
3-N.....
-så sier det seg selv at dette ikke ser bra ut, hverken for eierene av disse høytalerne, forhandlere eller omdømmet til HFS når medlemmer og gjester på HFS reagerer med å stemple f.eks. B&W som dårlige (ergo ligg unna, la vær å prøve, eventulet kjøpe). Det bør herske liten tvil at assosiasjonsevnene til mennesker fungerer slik at dersom noe blir forfektet (les: hevdet, påstått, bevist, vedtatt) ofte nok, så etablerer dette også seg lett som rådende oppfatning hos mange, selv om de bare kan basere dette på 2. hånds erfaringer: dvs. andres erfaringer og oppfatninger.
Ta en titt på kabelsiden. Det er vel en kjent sak at det er i ferd med å bli en vedtatt sannhet her at "kabler ikke har noe å si, så lenge de måler likt". Lobbyen som i bunn og grunn står for dette synet står ekstremt sterkt her på HFS, og det er nesten slik at dersom noen våger å si at dyre kabler med lav skineffekt (bare for å komme med noe...) hevder at de er bra/bedre enn andre kabler så bryter stormen løs, og man risikerer å sables ned, spesielt dersom man ikke innehar tekniske kunnskaper som kan måle seg med en ingeniør.
Men, kabeltrådene er et eksempel der folk generelt er flinke til å argumentere (noen ganger midre flinke) -og dermed bringe fram sitt syn på hvorfor noe er bra/mindre bra.
bjornh
Den store, første tråden som ble slettet het "Hvilke høyttalere har overbevist mest og skuffet deg mest", den som går nå heter "Hvilke høyttalere har ovebevist deg mest".J.Finvaag skrev:Begynner nesten å bli litt komisk det her, i den nye tråden om hvilke høyttalere har imponert deg mest eller noe slikt. Har en lagt inn hva som ikke imponerte og det blir slettet, med begtrunnelse at dette ikke er topic samtidig som det blir sagt at det er fint med kritikk også. Hvorfor iallverden blir da en tråd slettet som var identisk vor det også var lagt opp til å gi kritikk ? dette blir for dumt..
Fra HFS regler sakser jegtoriamos skrev:Det dere ønsker her ja... Det må da være måte på? Er dette et forum? Skal man konstruere innlegg etter hva moderatorene "ønsker." Hva er galt med å si at BW suger om det er dette man mener?bjornh skrev:Det vi ønsker her
Dette er ikke moderering, dette er sensur.
Dersom du er uenig i reglene som gjelder på HFS så er det selvsagt ditt preogativ, men inntil de blir endret så gjelder de .. også for deg. Du kaller det sensur at vi etterlever reglene; vi kaller det moderering.3) Drittkasting om produkter og forretninger er ikke tillatt, og alle meninger skal ha en saklig begrunnelse. Kommentarer som at produkt x er "drit dårlig" er dermed ikke tillatt, og hvis du ikke liker et produkt så er det tillatt å skrive dette, men det skal som sagt begrunnes på en saklig måte, hvis ikke kan innlegget bli slettet. På denne måten vil andre brukere lettere skjønne hvorfor du kom med uttalelsene.
Ditt forslag er bragt til Høvdingens opphøyde oppmerksomhetpks skrev:Moderatorenen kan bruke en felles bruker,som de kan moderere med.
Pk
Drittkasting og ei liste med komponeter som har skuffet er ikke det samme.JackX skrev:Fra HFS regler sakser jegtoriamos skrev:Det dere ønsker her ja... Det må da være måte på? Er dette et forum? Skal man konstruere innlegg etter hva moderatorene "ønsker." Hva er galt med å si at BW suger om det er dette man mener?bjornh skrev:Det vi ønsker her
Dette er ikke moderering, dette er sensur.
Dersom du er uenig i reglene som gjelder på HFS så er det selvsagt ditt preogativ, men inntil de blir endret så gjelder de .. også for deg. Du kaller det sensur at vi etterlever reglene; vi kaller det moderering.3) Drittkasting om produkter og forretninger er ikke tillatt, og alle meninger skal ha en saklig begrunnelse. Kommentarer som at produkt x er "drit dårlig" er dermed ikke tillatt, og hvis du ikke liker et produkt så er det tillatt å skrive dette, men det skal som sagt begrunnes på en saklig måte, hvis ikke kan innlegget bli slettet. På denne måten vil andre brukere lettere skjønne hvorfor du kom med uttalelsene.
mvh
JackX
Den kjappeste måten å besvare er å be deg lese reglene. I reglenes pkt.3 ser du - og jeg quoter atter en gang til din forlystelse - følgende:Hvorfor blir ikke http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,16897.60.html moderert?
Her er det masse skryt til utstyr uten å si noe om rom og utstyr. Noen få nevner så vidt utstyr.
Jeg vil ha et helt konkret svar på hvorfor vi kan si noe positivt om noe uten begrunnelse, mens vi ikke kan si noe negativt.pk
Den tankemessige mest utfordrende begrunnelsen kommer her: et positivt utsagn om et produkt vil i seg selv kun maksimalt kunne utløse nyskjerrighet og egenlytting før en potensiell kjøper legger kortet på disken og handler. Et ubegrunnet negativt utsagn vil omvendt kunne vekke negative assosiasjoner om produktet (og evnt. butikken), og vil således kunne ha en markedsføringsmessig effekt det kan være vanskelig eller umulig å gardere seg mot. En begrunnet negativ erfaring kan på den annen side etterprøves av en som føler at et omtalt produkt kunne kanskje være av interesse.3) Drittkasting om produkter og forretninger er ikke tillatt, og alle meninger skal ha en saklig begrunnelse. Kommentarer som at produkt x er "drit dårlig" er dermed ikke tillatt, og hvis du ikke liker et produkt så er det tillatt å skrive dette, men det skal som sagt begrunnes på en saklig måte, hvis ikke kan innlegget bli slettet. På denne måten vil andre brukere lettere skjønne hvorfor du kom med uttalelsene.
Dersom du gidder å heve blikket noen linjer lenger opp i dette svaret så ser du rødt på hvitt at ... hvis du ikke liker et produkt så er det tillatt å skrive dette, men det skal som sagt begrunnes på en saklig måteDrittkasting og ei liste med komponeter som har skuffet er ikke det samme
Det står da vitterlig at ALLE meninger skal ha en saklig begrunnelse. Dere får det jaggu travelt nå med moderatorpotene deres.JackX skrev:@Pks
Du har to meldinger jeg vil kommentere:
(1)Den kjappeste måten å besvare er å be deg lese reglene. I reglenes pkt.3 ser du - og jeg quoter atter en gang til din forlystelse - følgende:Hvorfor blir ikke http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,16897.60.html moderert?
Her er det masse skryt til utstyr uten å si noe om rom og utstyr. Noen få nevner så vidt utstyr.
Jeg vil ha et helt konkret svar på hvorfor vi kan si noe positivt om noe uten begrunnelse, mens vi ikke kan si noe negativt.pk
Den tankemessige mest utfordrende begrunnelsen kommer her: et positivt utsagn om et produkt vil i seg selv kun maksimalt kunne utløse nyskjerrighet og egenlytting før en potensiell kjøper legger kortet på disken og handler. Et ubegrunnet negativt utsagn vil omvendt kunne vekke negative assosiasjoner om produktet (og evnt. butikken), og vil således kunne ha en markedsføringsmessig effekt det kan være vanskelig eller umulig å gardere seg mot. En begrunnet negativ erfaring kan på den annen side etterprøves av en som føler at et omtalt produkt kunne kanskje være av interesse.3) Drittkasting om produkter og forretninger er ikke tillatt, og alle meninger skal ha en saklig begrunnelse. Kommentarer som at produkt x er "drit dårlig" er dermed ikke tillatt, og hvis du ikke liker et produkt så er det tillatt å skrive dette, men det skal som sagt begrunnes på en saklig måte, hvis ikke kan innlegget bli slettet. På denne måten vil andre brukere lettere skjønne hvorfor du kom med uttalelsene.
(2)Dersom du gidder å heve blikket noen linjer lenger opp i dette svaret så ser du rødt på hvitt at ... hvis du ikke liker et produkt så er det tillatt å skrive dette, men det skal som sagt begrunnes på en saklig måteDrittkasting og ei liste med komponeter som har skuffet er ikke det samme
--------------------
mvh
JackX
Jeg rykker tilbake til start.pks skrev:Hvis det ikke lengre er lov å si noe negativt om et produkt uten og teste, måle og etterprøve, skjønner jeg virkelig ikke vitsen med FORUM. Tygg litt på ordet.
PK
Ikke sant? jeg synes forum-følelsen er blitt litt borte.Parelius skrev:Hvilket herlig sofisteri!
Da får alle ta inn i signaturen sin, at det som uttrykkes er ens personlige mening etc. Da skulle alt være tillatt, og en kan si det en har villet, uten at noen kommer og redigerer en bort. - Som ikke alt dette er underforstått i alt som sies og har med vurderinger å gjøre. Gudhjælpe!
noe slikt ?Parelius skrev:Hvilket herlig sofisteri!
Da får alle ta inn i signaturen sin, at det som uttrykkes er ens personlige mening etc. Da skulle alt være tillatt, og en kan si det en har villet, uten at noen kommer og redigerer en bort. - Som ikke alt dette er underforstått i alt som sies og har med vurderinger å gjøre. Gudhjælpe!
Perfekt...J.Finvaag skrev:noe slikt ?Parelius skrev:Hvilket herlig sofisteri!
(se under tekst)