Håkon`s system - Per aspera ad astra

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Antall liker
0
Tenkte det kunne være greit med en egen tråd om mine greier, så here goes....

Først og fremst, den observante titteren vil nok raskt få med seg at det er "litt" mer her enn det normale 2-kanals systemet her, men det bunner ut i at anlegget er bygget opp med fokus på både musikk, film, konserter, høy brukervennlighet og ikke minst multiroms lyd/bilde i flere rom. Puristene advares herved. ;)

Hovedanlegget er et 7.1 system, med en Meridian 861 V4 prosessor som kjerne. Dette er samme modell som fikk Stereophile til å gjøre om karaktersystemet sitt for å kunne AAA-rangere den, og i tillegg til grei lyd er den også modulbasert slik at nye oppdateringer/utvidelser kan skje på samme platform - en kjempefordel i multikanalsverden. Den programmeres opp via PC, og har en ganske enkel romkorreksjon som jobber med decay under 250hz. 861 trenger i dag en oppdatering for å takle de nye HD-formatene, og dette har Meridian gjort ved å utvide den med HD621 - en ekstern enhet som tar i mot HDMI-signalene, router videosignalet bort fra audiokretsene og behandler audiosignalet med FIFO-buffering, upsampling og apodizing filter. Sistnevne filter er samme som sitter i Meridian sin siste CD-spiller, og som etter sigende skal være svært bra. Audiosignalet blir deretter sendt til 861 via 3 coax-kabler, og behandlet med 861`s DSP og DAC`er.

Etter å ha hatt litt ulike kilder i hus, har jeg sluttet å bruke mye penger på dette. Mulig det er fordi 861 er lite kresen på hva som kobles til eller kanskje fordi jeg hører dårlig - uansett har jeg funnet ut at jeg får mer ut av å legge pengene andre steder i kjeden. Per i dag bruker jeg digitalutgangen til et Sonos system, slik at jeg kan velge musikk fra sofaen via touchskjermen til en iPod Touch. Har vurdert å modifisere Sonos-enheten til en utgave som etter sigende skal ha bedre klokke og støyskjerming, men dette føler jeg ikke som kritisk. Kanskje mer spennende er det med en konverter som gjør det mulig å koble den til via HDMI, og få utnyttet apodizing filteret i HD621. Kommer nok også til å prøve å integrere Audiolense i systemet etter hvert, og da kan det hende jeg må gå over til PC-basert musikkavspilling uansett.

Når det gjelder høyttalere og forsterkere er det store ting på gang. Har tidligere hatt litt forskjellig i hus, og sist var det Focal Alto Utopia Be som forsvant ut av dørene. Her er det noe nytt og spennende på vei inn, men dette kommer jeg tilbake til. Ellers så er det en Velodyne DD-18 subwoofer som står for bassen, men denne deles ganske lavt og brukes først og fremst for å få full utnyttelse av 0.1 sporet på filmer og konserter. Bassen er også godt hjulpet av Earthquake romperistere i sofaen. Dette er 2 kraftige stempler som er boltet vertikalt fast inne i sofaen, og stor tilkoblet til en spesialbygget 600W PA-forsterker med innebygget EQ. De spiller fra 5hz og oppover, og skal etter sigende ha nok krefter til å knekke opp konstruksjonen på min sofa ref. Earthquake. Vel vel, så høyt spiller ikke jeg, men disse gir et artig trykk i ryggen på konserter og er et ekstra godt tilskudd til film. Trommeslagere bruker ofte mindre utgaver av dette festet til stolen eller tribunen for å holde takten, og de har vist seg å ha en rekke bruksområder når det kommer til simulering. De må derimot brukes med måte for at de ikke skal skille seg ut. Bakhøyttalere består av Bipole Focal høyttalere med totalt 4 Beryllium diskanter tilkoblet en Lyngdorf SDA2175 klasse D forsterker. Siden jeg bor i leilighet er det begrenset med plass, så dette er en grei løsning der de henger på veggen bak lytteren.

Prosjektor og motorisert 90-100" tabtension lerret skal også på plass, men per i dag er det en Pioneer 50" Kuro som står for bildene. Bruker en ekstern Optoma HD3000 videoprosessor med Gennum prosessor for å gjøre "gull ut av gråstein". Som DVD-spiller og CD-spiller brukes en Pioneer DV-989, og til Blu-Ray brukes inntil videre Playstation 3. På soverommet er står det også en Pioneer 50", da med sitt eget Tannoy 5.1 system koblet til en Yamaha RX-V663 receiver og samme Sonos multiromsystem. Alle kildene går via en matrise som router videokildene til ønsket lokasjon. Alt dette utstyret og alle mulige innstillinger gjør systemet tungt og lite brukervennlig, rett og slett et mareritt for min samboer. For å løse dette problemet er alle 10-12 fjernkontrollene kastet i skuffen og erstattet med et avansert Philips Pronto system som består av 2 fjernkontroller med touchskjermer, 2 ekstendere på LAN som fjernstyrer komponentene via IR, RS232, inn/utganger og en dynge med makroer. Til sammen ligger det nok 50 timer med programmering for å lage egne menyer, logoer, knapper custom-tilpasset leiligheten og ustyret. Resulatet er et nærmest "apple-grensesnitt" som gjør at selv gjester kan benytte systemet til sitt fulle. Systemet er også utvidet med Focal 8" tak-høyttalere på badet, også det styrt av Apple Touch. All musikk, bilder og filmer blir forøvrig lagret på en egen Synology NAS som er tilkoblet 1000mbit nettet i leiligheten. På den måten er ikke bare all media tilgjengelig på alle plasser i leiligheten, men også over eget web-grensesnitt.

Alt elektronikken er gjemt i en stor skjenk på soverommet, bortsett fra Meridian-prosessor og (fremtidig) Blu-Ray/CD spiller som får av praktiske årsaker hedersplass i stua. Resultatet er et relativt stort og avansert system med mange komponenter som fremstår som "minimalistisk" og brukervennlig. Det blir heller ingen varmeutvikling i stua, ei heller vifter som kan virke forstyrrende.

Akustikken er forøvrig ofte et ganske utfordrene tema i vanlige stuer, og min minimalistiske leilighet er intet unntak. Som sagt kommer noe en variant av PC-romkorreksjon etter hvert, men det er samtidig satt opp Gik akustikkpaneler på fremveggen, samt litt større hjørneabsorbenter som etter sigende skal jobbe også ned i bassen. Eget lytterom med dertil akustikk får vente til man flytter til hus med egne 4 vegger.

Bilder kommer, men leiligheten er ikke så gammel så det er fortsatt litt som skal på plass.

Takker for alle innspill som måtte komme. :)

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.819
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Men, men , men.....Har du vinene dine i stuetemperatur? Ikke å anbefale over lengre tidsrom, særlig på sommeren, og særlig hvis de er hvite. Beklager litt OT her, men dette er alvorlig. :)

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Antall liker
0
erato skrev:
Men, men , men.....Har du vinene dine i stuetemperatur? Ikke å anbefale over lengre tidsrom, særlig på sommeren, og særlig hvis det er hvite. beklager litt OT her, men dette er alvorlig. :)
Hehe... Er ingen utpreget vinsamler, selv om det er godt med et glass rødt/hvitt av og til. Og dette er bare et illustrasjonsfoto fra Meridian, ikke mitt oppsett. På bildet er også Meridian aktive høyttalere og deres 800 CD-spiller. Det er kun prosessoren jeg har.

Dog, takk for tipset. Det er vel en grunn til at egne temp.styrte vinskap er å få kjøpt. Det er vel å banne i kirken, men faktisk syntes jeg avkjølt vin er godt også - spesielt når det er varmt i været. Men vin skal kanskje ikke lagres for kaldt heller?

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Men, men, men... Har en måleteoretiker et så fett anlegg...?? Hvor har du gjort av gettoblasteren? ;D ;)

Stilig anlegg! Liker måten du har integrert multirom lyd og bilde. Har selv lignende løsning selv om det nok baserer seg på litt mer kommersielt tilgjengelige alternativer virker det som.

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Antall liker
0
Det er jo nesten frekt å starte en tråd med bare produktbilder. Her er mine franske Focal Alto Utopia Be som nylig ble solgt. Veldig pene høyttalere, men en nøytral og oppløst lydsignatur som er lett å like. Slet litt med å få de integrert i den nye leiligheten, men det skal sies at jeg ikke jobbet mye for å få det til heller.

De ble solgt først og fremst for å prøve noe helt nytt.

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Antall liker
0
Greven skrev:
Men, men, men... Har en måleteoretiker et så fett anlegg...?? Hvor har du gjort av gettoblasteren? ;D ;)

Stilig anlegg! Liker måten du har integrert multirom lyd og bilde. Har selv lignende løsning selv om det nok baserer seg på litt mer kommersielt tilgjengelige alternativer virker det som.
Slapp av, om det blir bra lyd ut av dette til slutt, så kan det også måles! ;D

Skal få laget et prinsippskjema på hvordan det hele henger sammen. Leiligheten er litt bygget om får å få integrert alt, og få det meste skjult. Ikke lett i en 3-roms på 70kvm. Største utfordringen er all kablingen, plass og varmeutviklingen. Har derfor vært litt planlegging for å få det til, men det er halve morroa.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.327
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Her kan det komme til å trenges både popcorn og notatblokk. Spennende, HåkonN!

U

utgatt60135

Gjest
Det er en stund siden jeg så du skulle bytte til noe annet, så nå er jeg spent på hva du valgte. Husker du nevnte en av mine favoritter Revel Ultima, men har en følelse for at det ikke ble de.

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Antall liker
0
Det er altså nye høyttalere og forsterkere som er bestilt og underveis.

Noen hint:

26,981538

og

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.327
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
MBL er iallefall noe HELT annet.

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Antall liker
1.598
Piega CL 90/120 X eller Master one?

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Antall liker
0
Ja, er det forsterkere eller høyttalere som har noe alu i seg. Og hvordan passer smørbrødet inn. Hmmm.....

En ny ledetråd. Her må man tenke litt "out of the box", og sikkert bruke tiden til hjelp...... ;)

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Tangen gjallarhorn med dvallinn?

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Fordi det er din anleggstråd.

Er vel gamle d'Appolito dette her. Har jo vært involvert i mye rart han.

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Antall liker
0
I see. D`Appolito er selvfølgelig korrekt.

+

= ?

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Antall liker
89
Torget vurderinger
1
Har ikke sett så mange høyttalere med d'Appolito konstruksjon og waveguide. Akkurat nå kommer jeg ikke på noen.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.125
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Har ikke sett ht med honeycombmembraner siden jeg solgte mine Technics SB- 10 rundt 1990. De hadde også en slags waveguide på bånddiskantene også, men var ikke D`Appolito konfigurert.
mvh

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
SKjønte ikke sammenhengen jeg da, hvis det stemmer.....

edit: eller jo, d'Appolito, sandwich, alu, waweguide (veeel.. ;)), VW (eller Porsche/Bugatti men samme konsern) men hva var det med den bien og timeglasset?

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
HåkonN skrev:
Det er jo nesten frekt å starte en tråd med bare produktbilder.
Så sant, så sant..!

Når får vi bedre innsyn i den private sfære? :D

Ellers et spennende og "i tiden" system! Forstår jeg deg riktig når jeg aner at film er en større lidenskap enn musikk?

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Antall liker
0
Det ble altså Adam Tensor Alpha.

For de som ikke kjenner ADAM, så er det et merke som på få år bygget seg opp til å bli en av verdens ledende på proffesjonelle studiomonitorer. De bygger først og fremst aktive høyttalere og er kjent for sin AMT diskant, og har i senere tid også begitt seg inn på hjemmemarkedet. Tensor-serien har også AMT mellomtoner. Flaggskipet deres, OSS har forøvrig stukket av med en del oppmerksomhet på Munchen messene i lag med referansesystemet til MBL. Lydmessig er vel Adam kanskje mest kjent som ekstremt dynamiske og svært nøytrale.

Fullaktive høyttalere med tilnærmet "døde" kabinetter bygget opp i en sandwich konstruksjon av 2 lag med tre og sand i mellom. Frontplaten er av honeycomb aluminium som skal være akustisk dødt og koble elementene til kabinettet på en bedre måte enn tradisjonelle løsninger. Kabinettet kommer i 2 moduler, og de er delt av med sandposer man legger i mellom for å mekanisk skille modulene av.

1 x 50W Klasse A/B
4 x 250W Klasse D
2 x 500W klasse D

Totalt 2050w per høyttaler. Parametrisk EQ med Q-faktor for kompansering mot rom. Alle forsterkere er også elektronisk tilpasset hvert sitt element. Alpha er bestykket med:

1 stk. X-Art diskant
2 stk. X-Art mellomtone
2 stk 9" Hexacone nedre mellomtone
2 stk. 13" Hexacone bass (foran/bak)

X-Art (som egentlig er en AMT) mellomtonene, og flytter etter sigende like mye luft som 2 stk. 7", og diskanten noe slik som 4 ganger så mye luft som en 1" domediskant. Høyttalerene spiller fra 20hz til 50khz, så noe sub burde det i allefall ikke være behov for til musikk. Hexacone er vel en slags honeycomb struktur belagt med kevlar-matriale for å få elementet lettere og stivere enn tradisjonelle membraner.

Dette er forøvrig første paret som kommer til Norge. Har kun funnet en annen (på nettet) som har Alpha, og han holder til i Australia (se bildet under).

Tyske Stereo er en av de få som har testet de, og ut i fra testen å dømme skal det bli spennende å etter hvert få de i hus.

"To make it short, the Tensor Alpha will linger in our memory as one of the highest class and `highest fidelity` speakers we ever were allowed to welcome in our listening rooms."

"New active speaker reference."

Vekt er på 155kg - per høyttaler, og de er rundt 170cm høye. Ikke akkurat WAF over dette altså, men who cares....

Og ja, om det skulle være noe som helst tvil - jeg gleder meg. Ganske mye. ;D

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Det var litt av en høytaler! skjønner at du gleder deg :)

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Antall liker
0
Karma skrev:
HåkonN skrev:
Det er jo nesten frekt å starte en tråd med bare produktbilder.
Så sant, så sant..!

Når får vi bedre innsyn i den private sfære? :D

Ellers et spennende og "i tiden" system! Forstår jeg deg riktig når jeg aner at film er en større lidenskap enn musikk?
Bilder kommer omsider. Show patience, det kan ta litt tid. :)

Og nei, film er ikke noe større lidenskap enn musikk. Men det blir en del film og konserter også.

Topp Bunn