Håkon`s system - Per aspera ad astra

TAS

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2007
Innlegg
1.808
Antall liker
2.057
Sted
Norge
Torget vurderinger
9
Grattis med rå tøffe speakers blir spennende med lyd rapport utover høsten 8)
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Oj oj, drømmehøytalere dette her.

Gratulerer så meget.
 

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Innlegg
554
Antall liker
170
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Herlig at noen har anledning til å ta den HELT ut! Håper jeg får mulighet til å høre dette noen gang.(Les Adam)

mvh
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.251
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Seriøse høytalere, dette blir morro tenker jeg.
Vi trenger bilder når "goguttene" er på plass"
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Gratulerer med Adam Tensor Alpha!!
Samtidig ønskes du velkommen i klubben for store størrelser.. ;D
 

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
32.594
Antall liker
30.328
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Oj. Dette er spennende saker!
Gratulerer så mye; AMT rules ok.
 
R

RoDa

Gjest
HåkonN skrev:
Det ble altså Adam Tensor Alpha.

1 x 50W Klasse A/B
4 x 250W Klasse D
2 x 500W klasse D
Spennende tråd, spennende høyttalere! Gratulerer! 8)

Hvorfor bruker man ikke klasse-D hele veien?
Det må da være både plass- og energibesparende?

:) R
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
RoDa skrev:
Hvorfor bruker man ikke klasse-D hele veien?
Det må da være både plass- og energibesparende?

:) R
Dette skyldes nok sikkert besparelse. I og med at de bruker ASP moduler blir det både dyrt og unødvendig med krefter å bruke det til diskanten sammelignet med en liten AB forsterker. Man kan selvfølgelig spekulere i om det skyldes at ICE ikke måler så bra i diskantområdet og at AB er valgt fordi det låter bedre. Men det argumentet er nok tvilsomt, siden Adam utelukkende bruker ICE i sitt flaggskip Olympus Sound System.
 

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Innlegg
1.057
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Herlig frekke høyttalere, og ikke minst sparringspartnere på elektronikksiden som passer ilag med slike juveler.

Men hvorfor er mannen på bildet så alvorlig?? Han har kjøpt tidenes kremhøyttaler, men ikke så mye som et lite halvhjertet smil. Kanskje stundens alvor tynger.
 
U

utgatt60135

Gjest
mutz skrev:
Kanskje stundens alvor tynger.
Kanskje pga pengebruken ::)? Jeg lurer mange ganger på hvor folk får pengene fra. Missunnelig? Ja :-\. Valgt feil bransje og ikke gått etter penga? Hva jobber Håkon med?

Dette var bare ærlig ment, gratulerer med spennede høyttalere Håkon N :D.
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
RoDa skrev:
Hvorfor bruker man ikke klasse-D hele veien?
Det må da være både plass- og energibesparende?

:) R
Jeg har blitt fortalt at det skyldes at disse høyttalere har en diskant som strekker seg til 50KHz. De ønsket derfor en bredbåndet forsterker som dekket hele dette området.

Så får vi håpe at HåkonN har gullører nok til å dra fordeler av det utvidede frekvensområdet. :D
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
RoDa skrev:
HåkonN skrev:
Det ble altså Adam Tensor Alpha.

1 x 50W Klasse A/B
4 x 250W Klasse D
2 x 500W klasse D
Spennende tråd, spennende høyttalere! Gratulerer! 8)
Takker for gratulasjoner. Vurderte også Burmester B100, Meridian DSP og MBL 101, men Adam virker veldig spennende. Har også fått en demo på Beta, så jeg vet jo litt hva det handler om.

RoDa skrev:
Hvorfor bruker man ikke klasse-D hele veien? Det må da være både plass- og energibesparende?
Nå skal jeg trå litt varsomt i graset sett i lys av tidligere diskusjoner om A/B/C, men det er vel ikke til å legge i mellom at de mest vanlige klasse D konstruksjonene ikke har sin aller største styrke oppover i frekvens pga. det nødvendige lavpassfilteret. Adam gir forøvrig selv svar på spørsmålet ditt;

Brand new A/B amplifiers for X-ART
Every progress comes with new questions and difficulties. The new X-ART tweeter with its extended frequency band up to 50 kHz (-3 dB point) caused an interesting kind of problem: PWM amplifiers need a low pass filter to separate the modulation frequency from the audio band, and this may limit the reproduction capabilities of the new tweeter.

The perfect partner for X-ART
So ADAM decided to design its own high frequency power amp to allow the new high frequency unit to live up to its unique talents. A power amp module was created that shows ultra low distortion figures together with an excellent damping factor.

An internal bandwith of more than 1 MHz is externally limited so that the unit delivers an ultra wide response up to 300 kHz. With nothing limiting the talents of the X-ART tweeter, the monitor has unsurpassed clarity and openness which will please, amaze and thrill even the most experienced professional ear.
 
R

RoDa

Gjest
Takk for svar HåkonN.

Det er nok greit at jeg beholder min SAM V2 med en halv million hertz i båndbredde da, siden den tross alt har hele frekvensområdet å bale med.

Gleder meg til bilder av oppsettet 8)

R
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
Lyngen skrev:
mutz skrev:
Kanskje stundens alvor tynger.
Kanskje pga pengebruken ::)? Jeg lurer mange ganger på hvor folk får pengene fra. Missunnelig? Ja :-\. Valgt feil bransje og ikke gått etter penga? Hva jobber Håkon med?

Dette var bare ærlig ment, gratulerer med spennede høyttalere Håkon N :D.
Jeg har lest igjennom tråden til denne karen. Det er flere som fleipet med han om det bildet, og hvorfor han ikke smiler. Han virker som en beskjeden og hyggelig kar, og ut i fra hva han har hatt før (TAD) og resten av utstyrsparken, så er nok prislappen ikke noe han burde ha grunn til å reagere over.

Ikke at jeg føler noe stort behov for å forsvare min egen økonomi, men for min egen del så handler dette om prioriteringer. Jeg reiser av og til i jobb, og velger å bruke overskuddet på hobbyen som gir meg mest tilbake. Det er å lese mellom linjene at jeg muligens har gått etter pengene når jeg valgte bransje, men det er (heldigvis) feil. Jeg jobber i dag som prosjektingeniør (mot kunder hovedsakelig i oljebransjen). Har bakgrunn og utdannelse innen elektronikk/teknikk, og kunne faktisk ikke tenkt meg å jobbe med noe annet. Fullstendig frihet over egen arbeidsdag (frihet under ansvar heter det vel), og man er på mange måter sin egen sjef i et spennende og stadig varierende arbeidsmiljø. Hadde jeg trives bedre med en annen jobb, så hadde jeg byttet. De ekstra pengene gir meg ikke noe ekstra lykke, selv om det selvfølgelig er morsomt å kunne kjøpe denne type utstyr. Får jeg barn en dag blir det nok mange andre prioriteringer også, og det har jeg faktisk ingen problemer med. :)
 

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Innlegg
831
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Gratulerer! Store høyttalere i en liten leilighet kommer til å bli mye morro og sikkert by på noen utfordringer ;)
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
limvingen skrev:
Gratulerer! Store høyttalere i en liten leilighet kommer til å bli mye morro og sikkert by på noen utfordringer ;)
Definitivt! :)
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
Karma skrev:
Så får vi håpe at HåkonN har gullører nok til å dra fordeler av det utvidede frekvensområdet. :D
Det er liv laga over 20khz, Karma. Kan det høres, kan det måles - men her er det er faktisk målbart at hjernen vår plukker det opp også!En seier til både målemafiaen og "de subjektive"..... ;D

http://www.cco.caltech.edu/~boyk/spectra/spectra.htm

http://jn.physiology.org/cgi/content/full/83/6/3548

It is generally accepted that audio frequencies above 20 kHz do not affect human sensory perception since they are beyond the audible range (Durrant and Lovrinc 1977; Snow 1931; Wegel 1922). Thus for example, most of the conventional commercial digital audio formats [e.g., compact disks (CDs), digital audio tapes (DATs), and digital audio broadcasting] have been standardized to a frequency range that does not allow such high-frequency components (HFCs) of sounds to be included. As a premise for determining these formats, several psychological experiments were performed to evaluate sound quality subjectively by means of questionnaires, according to the recommendation of the Comité Consultatif International Radiophonique (CCIR 1978) or its modified versions. Studies by Muraoka et al. (1978) and Plenge et al. (1979), as well as other studies, concluded that listeners did not consciously recognize the inclusion of sounds with a frequency range above 15 kHz as making a difference in sound quality. Nevertheless, and interestingly enough, artists and engineers working to produce acoustically perfect music for commercial purposes are convinced that the intentional manipulation of HFC above the audible range can positively affect the perception of sound quality (Neve 1992). Indeed, the Advanced Audio Conference organized by the Japan Audio Society (1999) proposed two next-generation advanced digital audio formats: super audio compact disk (SACD) and digital versatile disk audio (DVD-audio). These formats have a frequency response of up to 100 kHz and 96kHz, respectively. However, the proposal was not based on scientific data about the biological effects of the HFCs that would become available with these advanced formats. Although recently there have been several attempts to explore the psychological effect of inaudible HFCs on sound perception using a digital audio format with a higher sampling rate of 96 kHz (Theiss and Hawksford 1997; Yamamoto 1996; Yoshikawa et al. 1995, 1997), none of these studies has convincingly explained the biological mechanism of the phenomenon. This may reflect in part the limitations of the conventional audio engineering approach for determining sound quality, which is solely based on a subjective evaluation obtained via questionnaires.

There are two factors that may have some bearing on this issue. First, it has been suggested that infrasonic exposure may possibly have an adverse effect on human health (Danielsson and Landstrom 1985), suggesting that the biological sensitivity of human beings may not be parallel with the "conscious" audibility of air vibration. Second, the natural environment, such as tropical rain forests, usually contains sounds that are extremely rich in HFCs over 100 kHz. From an anthropogenetic point of view, the sensory system of human beings exposed to a natural environment would stand a good chance of developing some physiological sensitivity to HFCs. It is premature to conclude that consciously inaudible high-frequency sounds have no effect on the physiological state of listeners.

In the present study, therefore, we addressed this issue by using quantifiable and reproducible measurements of brain activity. To measure human physiological responses to HFCs, we selected two noninvasive techniques: analysis of electroencephalogram (EEG) and positron emission tomography (PET) measurements of the regional cerebral blood flow (rCBF). These methods have complementary characteristics. EEG has excellent time resolution, is sensitive to the state of human brain functioning, and places fewer physical and mental constraints on subjects than do other techniques such as functional magnetic resonance imaging (fMRI). This is of special importance because some responses might be distorted by a stressful measurement environment itself. On the other hand, PET provides us with detailed spatial information on the neuroanatomical substrates of brain activity. Combining these two techniques with psychological assessments, we provide evidence herein that inaudible high-frequency sounds have a significant effect on humans.
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
HåkonN skrev:
.... Combining these two techniques with psychological assessments, we provide evidence herein that inaudible high-frequency sounds have a significant effect on humans.
Interessant!

En tanke slo meg:

Har vi her den endelige metode for å avslutte kabeldiskusjoner også? ;D
 

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Innlegg
2.434
Antall liker
1.598
Hei
Gratulerer med nye høyttalere. Dette blir kjempespennende og skjønner godt at du gleder deg. Hva har du tenkt å bruke som kilde, kabler etc? Når man kommer opp i denne klassen så "kåste de å vara kar" som vi flatbygdinger sier.

Karma: Det vil aldri noensinne kommme et godt nok argument, målemetode eller vitenskapelige bevis som kan hindre en kabeldebatt. Lenge leve kabelen.

Mvh
RBN
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
RBN skrev:
Gratulerer med nye høyttalere. Dette blir kjempespennende og skjønner godt at du gleder deg. Hva har du tenkt å bruke som kilde, kabler etc? Når man kommer opp i denne klassen så "kåste de å vara kar" som vi flatbygdinger sier.
Takk for det. :)

Siden jeg bruker Merdian som DAC, så er jeg kun avhengig av en digital kilde. Jeg verdsetter brukervennlighet og tilgjengelighet høyt, så musikken streames musikken fra disk, og velges via iPod Touch. Musikkstreameren/ekstenderen i dag er en standard og veldig ukomplisert Sonos ZP-80, men jeg utelukker ikke at jeg kommer til å oppgradere/modifisere den etter hvert/evn. prøve en dyrere løsning (for eks. Linn eller Sooloos). Samtidig har jeg planer om å teste Audiolense, og skulle det bli et hyggelig bekjentskap blir det plutselig straks mer begrenset hvilke veier man kan ta ift. avspilling. Tidligere så har forøvrig Meridian`en vist seg å være lite følsom for kilder, så jeg stresser ikke veldig på det punktet. Ikke akkurat nå.

Kabler ja. Nå er det jo aktive høyttalere jeg har bestilt, så høyttalerkabler blir det dårlig med. Med så korte signalbaner og forsterkere med så høy dempningsfaktor så tviler jeg på at det er noe å hente der heller. Det følger med ganske fine strømkabler på Adam, men det er mulig jeg kommer til å bytte de til ölflex eller lignende for å få noe som er godt skjermet i riktig lengde. Prosessor kobles til høyttalere med XLR. Som med strømkabler syntes jeg det er greit å få noe med riktig lengde. Bluejeans lager på bestilling enten med Belden sin twisted pair eller Canare sin star quad, ferdig terminert med Neutric plugger. Alt til en hyggelig pris. I utgangspunktet foretrekker jeg at kablene ikke fungerer som et filter, og det betyr fornuftige lederegenskaper og god skjerming. Nå skal det sies at jeg aldri har vært noen stor kabelentusiast, men det er mulig jeg for morro skyld prøver noe "bling bling"-kabler senere.

Ja, det koster å være kar. Det kan være en dyr hobby dette om man lar seg rive med. Får håpe det blir tid til å synke ned i sofaen med noe godt i glasset og nyte musikk til slutt... ;)
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
Litt oppdatering her.

Har lovt bilder, men jeg hadde egentlig tenkt til å kjøpe meg et rack først for å rydde opp litt. Når jeg fikk høyttalerene inn så det ikke ut i stuen pga enorme pappesker, en masse kabler og utstyr som følge av en del bytting/rep av sentrale enheter i systemet som HDMI matrixen. Nå har akkurat dette med racket vist seg å ta en god del mer tid enn planlagt siden jeg måtte finne noe som klarer å matche utførelsen og størrelsen på Adam Alpha. Rack er forøvrig endelig funnet og bestilt, men jeg får se om jeg ikke tar et bilde før racket ankommer fra Tyskland. Det lages på bestilling, så det tar litt tid.

Når det gjelder høyttalerene er kan jeg bare si det rett ut: dette er med hånden på hjertet noe av det bedre jeg har hørt - kanskje spesielt i et så dårlig rom. Og det inkluderer endesløs trasking på messer i både i Europa og USA, og inkluderer demoer på utstyr som får selv Alpha til å virke billige. Kort sagt fremstår lydsignaturen dønn nøytral i den form at nå har jeg ikke lenger et anlegg som gjør skam på noen innspillinger – selv de dårlige. Noe av det første ørene (og kroppen) merker (og gjerne høyst uventet) er at de er ekstremt dynamiske. Dette viser seg selvsagt også på film - noen ganger smekker det til så voldsomt at hjertet gjerne slår en ekstra gang. Dette er vanligvis lett å få til med litt ekstra volum på de fleste høyttalere, men dette låter så vanvittig realistisk at det grenser til skummelt enkelte ganger. I det ene øyeblikket kjennes det ikke høyt ut i det hele tatt, bare behagelige stemmer og andre effekter, og i det neste virker det som noen høyst uventet smekker deg skikkelig i ansiktet. Motorlydene på det nye bilspillet Forza (XBOX360) er så realistiske og mektige at man glemmer nesten at det hele handler om rundetider. Man VIL gjerne bli forbikjørt av amerikanske veteranbiler i tunnelene. Lydsporet til både spill, musikk, konserter og film er blitt utrolig morsomt og engasjerende, men det er vel også slik gjengivelse av musikk bør være. Spesielt på gode musikkinspillinger skinner det igjennom at dette er high end, og man forstår fort hvor denne produsenten har sine røtter fra: studioutstyr. Her er det ikke mye "larger than life", men snarere en reproduksjon av lyden slik den var i studioet – slik den er i virkeligheten. Enkelte høyttalere har en imponatoreffekt i et eller annet frekvensområde, noe som selvfølgelig kan være imponerende ved enkelte innspillinger under demonstrasjon, men over tid (eller av trente ører) blir slike egenskaper gjerne avslørt. Det betyr ikke at det er noe negativt, men i likhet med bildekalibrering har jeg etter vært begynt å sette pris på høyttalere som klarer å imponere uten slike effekter/saturation. Av og til brukes det også for å dekke over andre feil på høyttaleren, og det er slikt man som audiofil gjerne irriterer seg over tid.

AMT-diskantene/mellomtonene er forøvrig luftig og svært detaljert uten å overdrive og/eller gjøre skam på dårlige innspillinger. De er ganske enkelt utrolig bra, og kan vel best beskrives som en dynamisk utgave av elektrostater – uten å være ego. Jeg hører faktisk mye mer på dårlige innspillinger enn noen gang, og det har utvidet musikkhorisonten desto mer (og det er vel en bra ting?). Gitarer høres akustisk korrekt ut, og med en dymanikk og energi som er tett opp mot det man forventer. Den horisontale off-axis responsen virker også å være veldig god, og det er forholdsvis lett å sette pris på lyden også utenfor sweetspot. Lydbildet er middels stort og en smule høyere en vanlig pga de høyt monterte diskantene, og dybden på instrumentene sitter ganske greit til tross for at rommets naturlige begrensninger nok er litt festbrems på enkelte parameter. Bassen er pinlig korrekt, vannvittig tight, gir et enormt fundament når det trengs og går regelrett avsindig dypt uten å vise tegn til å gi seg - selv ved det som kan regnes som langt over unormalt høye lyttevolum. Akkurat det med headroom er kanskje ikke rart da Alpha helt åpenbart er dimensjonert opp for langt større rom enn de står i her, men bassen i seg selv er av en kvalitet jeg ikke kan huske å ha hørt tidligere. Senest i går satt jeg hørte på Genesis, og da trommene i "In the air tonight" slo til fullt, var det umulig å ikke kjenne hårene reise seg. Ubetalelig. Selv når jeg sitter i sofaen og får ryggmassasje av Røyksopp eller Michael Jackson er det knapt reaksjon i elementene, og selv under kompliserte filmscener som virkelig voldtar vanlige høyttalere, spiller de bare fritt og lett med akkurat som ingenting skulle skjedd. En kan jo virkelig lure på hva man overhode skal med sub. Kommer nok til å dele Velodyne DD18 svært lavt - sannsynligvis ned mot 30-25hz. Målingene Jørn Rune gjorde viste faktisk noe økende energi ned mot 20hz på Alpha, noe som kan tyde på en god del output under 20hz også (Clio var ikke satt opp til å måle lavere). Jørn Rune satte opp høyttalerene til langt på natt, og gjorde målinger på begge høyttalerene individuelt med Clio. Ingen tvil om at rommet ikke er i nærheten av akustisk godt, noe jeg egentlig allerede visste, men EQ mulighetene på Tensor (og en habil kokk) har helt klart mye for seg og reddet mye av de aller mest negative rominduserte effektene. Selvsagt hører jeg at det er ganske mye å gå på ift. rom, som blant annet litt i overkant mye decay og et par hørbare resonanser (en blant annet midt i vokalområdet), men for å få tak på dette må nok mer avansert elektronisk romkorreksjon til. Heldigvis ser trenden om 100% purisme i signalkjeden mellom drivverk og pre til å være sakte på vei bort fra high-end markedet, og flere har fått øynene opp for at det ikke bare er bilde som har godt av justeringsmuligheter. Selv små justeringsmuligheter kan ha svært mye å si for sluttresultatet.

Sånn raskt ut i fra minnet ble diskanten redusert en del da rommet er veldig nakent og bidrar i overkant mye der. Det var også med Alpha en kraftig peak i lytteposisjon ved 40-45hz, denne ble dempet mye. I området 100-200hz var det (som det ofte er) litt mye suckout som følge av rommets dimensjoner, noe som selvsagt går på bekostning av "brystkassetrykket" (selv om de fire 9” varter opp med enda er mer energi og punch der enn jeg noensinne har hatt med Focal Utopia i samme rom). Det var ikke nok bånd igjen på den innebygde EQ`en for Jørn Rune til også å gå løs på dette området, så det er helt klart at et tyngre verktøy må til etterhvert i form av ekstern elektronisk EQ/romkorreksjon. I allefall om man vil ha maksimalt ut av slike høyttelere. Og det vil man jo gjerne med en slik investering. Dette kommer, men jeg må først finne en skikkelig løsning som også er noenlunde brukervennlig satt i system. Jeg ønsker også muligheten for egendefinerte presets/housecurves.

Sum a summarum: Adam Alpha passer mine preferanser perfekt, og jeg kan nå endelig jage oppgraderingspøkelset på dør, i allefall når det kommer til forsterkere og høyttalere. Aktive høyttalere er defintivt fremtiden, og det er høyst tvilsomt at jeg noensinne går tilbake. Forbedringene for min del handler nå om akustikk og elektronisk korreksjon, og jeg hører nå tydlig at det helt klart er rommet som er forbedringspotensialet (på flere områder) – slik har det ikke alltid vært. Skal innrømme at jeg er virkelig stolte av dette kjøpet, og i en liten leilighet kan man være helt sikker på at man aldri glemmer en slik investering, hehe.

Eierskapet av disse dresskledde tyske majorene er dog ikke helt problemfritt - samboeren klager nå over at hun ikke ser TV`en fra kjøkkenet lenger, de er umulig å flytte på alene pga vekten på 155kg (AKA ikke-FG godkjent ” passiv tyverisikring”) og de løse modulene, man ønsker alltid å spille litt høyere enn det som er forsvarlig - helt til en uventet lydeffekt (eller naboen) kommer å setter deg på plass og man må gjerne forklare alle nye gjester at audiofili ikke er sykdom som kan eller bør behandles. Forhåpentligvis finner de det ut selv når de setter seg i sofaen, men egentlig kunne jeg ikke brydd meg mindre. Man lever tross alt bare en gang, i allefall iflg. de fleste vestlige religionene. Og ja, jeg har allerede tittet på enebolig med potensielt ”gutterom” på Finn, men akkurat det avventes litt. Rommet er ikke optimalt, men jeg håper å temme det en del med ytterligere romkorreksjon.

Stor takk til Jørn Rune/Midgard Audio for en svært vellykket leveranse med profesjonell hjelp til oppsett og kalibrering. Utstyret ble forøvrig tidsmessig levert akkurat som avtalt (noe som ikke alltid en selvfølge for high-end utstyr for å si det pent – ingen nevnt, ingen glemt), og jeg er i det hele tatt svært så fornøyd med kjøpet.

Bilder kommer naturligvis når racket kommer på plass.
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Gratulerer med vellykket justering! Med riktig teknikk og kompetanse kan man få mye mer ut av sin investering.
Jeg mistenker at ditt oppsett for meg vil være gjenkjennelig på en del parametre.. ;)
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
Skal ikke undervurdere aktiv deling, headroom og kalibrering nei.

Nevnte forøvrig noe om et nytt rack. Planen var egentlig kun et rack kun for senter og et par komponente - slik at jeg fikk plass til subwoofere på hver side av racket (mellom rack og fronthøyttalere).

I praksis så har det vist seg at Adam går så dypt at en subwoofer kan deles veldig lavt (sannsynligvis nede i 25-30hz området). Da er det lite poeng lenger med 2 subwoofere. Dvs. bunnkassene i Alpha fungerer jo egentlig som 2 subwoofere, og delefrekvensen på det bakre elementet deler faktisk helt nede ved 50hz.

Da kan jeg plassere sub ved sofaen, og heller bruke hele plassen mellom fronthøyttalere til et rack. Siden veldig mange av komponentene befinner seg i et annet rom, ville jeg ha det lukket og stilrent. Men det var sannelig ikke lett å finne et rack som gjør jobben samtidig som det matcher resten av utstyret. Spectral Catena var løsningen. De bygges på bestilling i den form/størrelse man vil ha, og man kan velge mellom 2000 NCS farger/innebygde Canton surround-høyttalere/LED lys/kabelgjennomføringer/ulike skuffer og skap/DVD innlegg +++. Lages i aluminium og glass.

Mitt blir helsort med alu-detaljer, og ca. 200cm bredt/50cm høyt. To moduler i høyden, og 3 i bredden - der den nederste raden er skuffer og den øverste raden er rom med vippedør.

Ulempen er at tyskerene bruker litt tid på å lage dette. Kommer ikke før i Januar, men jeg tror det blir riktig så pent.
 

Vedlegg

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Innlegg
3.075
Antall liker
1.484
Sted
Trondheim
Dette er et utrolig tøft musikksystem. Jeg har sansen for hvordan du har prioritert her. Selv om jeg aldri har hørt verken Meridian eller Adam har jeg inntrykk av at de lager seriøse no-nonsense produkter.

Mvh Ola
 

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
32.594
Antall liker
30.328
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Lekkert racksystem det der. Gleder meg til å se bilder av det hele i heimen.
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
HåkonN skrev:
Ulempen er at tyskerene bruker litt tid på å lage dette. Kommer ikke før i Januar, men jeg tror det blir riktig så pent.
Hvor ble det av bildene?
 
Topp Bunn