Litt oppdatering her.
Har lovt bilder, men jeg hadde egentlig tenkt til å kjøpe meg et rack først for å rydde opp litt. Når jeg fikk høyttalerene inn så det ikke ut i stuen pga enorme pappesker, en masse kabler og utstyr som følge av en del bytting/rep av sentrale enheter i systemet som HDMI matrixen. Nå har akkurat dette med racket vist seg å ta en god del mer tid enn planlagt siden jeg måtte finne noe som klarer å matche utførelsen og størrelsen på Adam Alpha. Rack er forøvrig endelig funnet og bestilt, men jeg får se om jeg ikke tar et bilde før racket ankommer fra Tyskland. Det lages på bestilling, så det tar litt tid.
Når det gjelder høyttalerene er kan jeg bare si det rett ut: dette er med hånden på hjertet noe av det bedre jeg har hørt - kanskje spesielt i et så dårlig rom. Og det inkluderer endesløs trasking på messer i både i Europa og USA, og inkluderer demoer på utstyr som får selv Alpha til å virke billige. Kort sagt fremstår lydsignaturen dønn nøytral i den form at nå har jeg ikke lenger et anlegg som gjør skam på noen innspillinger selv de dårlige. Noe av det første ørene (og kroppen) merker (og gjerne høyst uventet) er at de er ekstremt dynamiske. Dette viser seg selvsagt også på film - noen ganger smekker det til så voldsomt at hjertet gjerne slår en ekstra gang. Dette er vanligvis lett å få til med litt ekstra volum på de fleste høyttalere, men dette låter så vanvittig realistisk at det grenser til skummelt enkelte ganger. I det ene øyeblikket kjennes det ikke høyt ut i det hele tatt, bare behagelige stemmer og andre effekter, og i det neste virker det som noen høyst uventet smekker deg skikkelig i ansiktet. Motorlydene på det nye bilspillet Forza (XBOX360) er så realistiske og mektige at man glemmer nesten at det hele handler om rundetider. Man VIL gjerne bli forbikjørt av amerikanske veteranbiler i tunnelene. Lydsporet til både spill, musikk, konserter og film er blitt utrolig morsomt og engasjerende, men det er vel også slik gjengivelse av musikk bør være. Spesielt på gode musikkinspillinger skinner det igjennom at dette er high end, og man forstår fort hvor denne produsenten har sine røtter fra: studioutstyr. Her er det ikke mye "larger than life", men snarere en reproduksjon av lyden slik den var i studioet slik den er i virkeligheten. Enkelte høyttalere har en imponatoreffekt i et eller annet frekvensområde, noe som selvfølgelig kan være imponerende ved enkelte innspillinger under demonstrasjon, men over tid (eller av trente ører) blir slike egenskaper gjerne avslørt. Det betyr ikke at det er noe negativt, men i likhet med bildekalibrering har jeg etter vært begynt å sette pris på høyttalere som klarer å imponere uten slike effekter/saturation. Av og til brukes det også for å dekke over andre feil på høyttaleren, og det er slikt man som audiofil gjerne irriterer seg over tid.
AMT-diskantene/mellomtonene er forøvrig luftig og svært detaljert uten å overdrive og/eller gjøre skam på dårlige innspillinger. De er ganske enkelt utrolig bra, og kan vel best beskrives som en dynamisk utgave av elektrostater uten å være ego. Jeg hører faktisk mye mer på dårlige innspillinger enn noen gang, og det har utvidet musikkhorisonten desto mer (og det er vel en bra ting?). Gitarer høres akustisk korrekt ut, og med en dymanikk og energi som er tett opp mot det man forventer. Den horisontale off-axis responsen virker også å være veldig god, og det er forholdsvis lett å sette pris på lyden også utenfor sweetspot. Lydbildet er middels stort og en smule høyere en vanlig pga de høyt monterte diskantene, og dybden på instrumentene sitter ganske greit til tross for at rommets naturlige begrensninger nok er litt festbrems på enkelte parameter. Bassen er pinlig korrekt, vannvittig tight, gir et enormt fundament når det trengs og går regelrett avsindig dypt uten å vise tegn til å gi seg - selv ved det som kan regnes som langt over unormalt høye lyttevolum. Akkurat det med headroom er kanskje ikke rart da Alpha helt åpenbart er dimensjonert opp for langt større rom enn de står i her, men bassen i seg selv er av en kvalitet jeg ikke kan huske å ha hørt tidligere. Senest i går satt jeg hørte på Genesis, og da trommene i "In the air tonight" slo til fullt, var det umulig å ikke kjenne hårene reise seg. Ubetalelig. Selv når jeg sitter i sofaen og får ryggmassasje av Røyksopp eller Michael Jackson er det knapt reaksjon i elementene, og selv under kompliserte filmscener som virkelig voldtar vanlige høyttalere, spiller de bare fritt og lett med akkurat som ingenting skulle skjedd. En kan jo virkelig lure på hva man overhode skal med sub. Kommer nok til å dele Velodyne DD18 svært lavt - sannsynligvis ned mot 30-25hz. Målingene Jørn Rune gjorde viste faktisk noe økende energi ned mot 20hz på Alpha, noe som kan tyde på en god del output under 20hz også (Clio var ikke satt opp til å måle lavere). Jørn Rune satte opp høyttalerene til langt på natt, og gjorde målinger på begge høyttalerene individuelt med Clio. Ingen tvil om at rommet ikke er i nærheten av akustisk godt, noe jeg egentlig allerede visste, men EQ mulighetene på Tensor (og en habil kokk) har helt klart mye for seg og reddet mye av de aller mest negative rominduserte effektene. Selvsagt hører jeg at det er ganske mye å gå på ift. rom, som blant annet litt i overkant mye decay og et par hørbare resonanser (en blant annet midt i vokalområdet), men for å få tak på dette må nok mer avansert elektronisk romkorreksjon til. Heldigvis ser trenden om 100% purisme i signalkjeden mellom drivverk og pre til å være sakte på vei bort fra high-end markedet, og flere har fått øynene opp for at det ikke bare er bilde som har godt av justeringsmuligheter. Selv små justeringsmuligheter kan ha svært mye å si for sluttresultatet.
Sånn raskt ut i fra minnet ble diskanten redusert en del da rommet er veldig nakent og bidrar i overkant mye der. Det var også med Alpha en kraftig peak i lytteposisjon ved 40-45hz, denne ble dempet mye. I området 100-200hz var det (som det ofte er) litt mye suckout som følge av rommets dimensjoner, noe som selvsagt går på bekostning av "brystkassetrykket" (selv om de fire 9 varter opp med enda er mer energi og punch der enn jeg noensinne har hatt med Focal Utopia i samme rom). Det var ikke nok bånd igjen på den innebygde EQ`en for Jørn Rune til også å gå løs på dette området, så det er helt klart at et tyngre verktøy må til etterhvert i form av ekstern elektronisk EQ/romkorreksjon. I allefall om man vil ha maksimalt ut av slike høyttelere. Og det vil man jo gjerne med en slik investering. Dette kommer, men jeg må først finne en skikkelig løsning som også er noenlunde brukervennlig satt i system. Jeg ønsker også muligheten for egendefinerte presets/housecurves.
Sum a summarum: Adam Alpha passer mine preferanser perfekt, og jeg kan nå endelig jage oppgraderingspøkelset på dør, i allefall når det kommer til forsterkere og høyttalere. Aktive høyttalere er defintivt fremtiden, og det er høyst tvilsomt at jeg noensinne går tilbake. Forbedringene for min del handler nå om akustikk og elektronisk korreksjon, og jeg hører nå tydlig at det helt klart er rommet som er forbedringspotensialet (på flere områder) slik har det ikke alltid vært. Skal innrømme at jeg er virkelig stolte av dette kjøpet, og i en liten leilighet kan man være helt sikker på at man aldri glemmer en slik investering, hehe.
Eierskapet av disse dresskledde tyske majorene er dog ikke helt problemfritt - samboeren klager nå over at hun ikke ser TV`en fra kjøkkenet lenger, de er umulig å flytte på alene pga vekten på 155kg (AKA ikke-FG godkjent passiv tyverisikring) og de løse modulene, man ønsker alltid å spille litt høyere enn det som er forsvarlig - helt til en uventet lydeffekt (eller naboen) kommer å setter deg på plass og man må gjerne forklare alle nye gjester at audiofili ikke er sykdom som kan eller bør behandles. Forhåpentligvis finner de det ut selv når de setter seg i sofaen, men egentlig kunne jeg ikke brydd meg mindre. Man lever tross alt bare en gang, i allefall iflg. de fleste vestlige religionene. Og ja, jeg har allerede tittet på enebolig med potensielt gutterom på Finn, men akkurat det avventes litt. Rommet er ikke optimalt, men jeg håper å temme det en del med ytterligere romkorreksjon.
Stor takk til Jørn Rune/Midgard Audio for en svært vellykket leveranse med profesjonell hjelp til oppsett og kalibrering. Utstyret ble forøvrig tidsmessig levert akkurat som avtalt (noe som ikke alltid en selvfølge for high-end utstyr for å si det pent ingen nevnt, ingen glemt), og jeg er i det hele tatt svært så fornøyd med kjøpet.
Bilder kommer naturligvis når racket kommer på plass.