GUSTARD DAC venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Gustard bruker kaller det streamer/renderer.


    1670583093577.png
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    913
    Antall liker
    532
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    I min definisjon er den per dd ingen streamer da man ikke kan spille av direkte fra R26 vha app, men ser ikke bort i fra at det kommer med en software oppgradering i (nær)fremtiden.
    Det er dette som var kjerna i mitt spm.

    Korleis vil ei avspelingskjede med Gustard ROON-bridge sjå ut?

    Mvh Arild 🤔😊
     

    Fenris

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2008
    Innlegg
    104
    Antall liker
    23
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Det er dette som var kjerna i mitt spm.

    Korleis vil ei avspelingskjede med Gustard ROON-bridge sjå ut?

    Mvh Arild 🤔😊
    Har ingen erfaring med Roon bortsett fra en kortvarig test for etterhånden en del år siden.

    Gustard R26 fungerer vel i dag som endpoint for Roon og blir vel ingen forandring på det med mindre Gustard integrerer en Roon server?

    Dette er kun tanker fra min side og må tas med alle mulige forbehold 🤔
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Det er dette som var kjerna i mitt spm.

    Korleis vil ei avspelingskjede med Gustard ROON-bridge sjå ut?

    Mvh Arild 🤔😊
    Den vil dukke opp som et roon endpoint i roon. Går utifra at Gustard bruker en linux variant og du kan installere roon bridge på de fleste av disse.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.100
    Antall liker
    2.291
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Gustard R26 er ingen streamer, men fungerer som renderer dvs at man kan spille av fra app(på pc,iPad)på Spotify, Tidal, Qobus og Roon og sende signalet til R26. Har testet alle undtaget Roon og det fungerer bra

    Etter en måneds tid med testing måtte Denafrips Pontus II finne seg et nytt hjem.

    Lydmessig var de ganske like. Stort, med god dybde og fundament. Pontus dog en anelse varmere.

    Det som gjorde utslaget for meg er at R26 har en brukbar volum kontroll og fungerer som renderer I tillegg til god lyd👍
    Hvordan sendes signalet? Airplay, wifi, Bluetooth...?
     

    Fenris

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2008
    Innlegg
    104
    Antall liker
    23
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    AirPlay og UPnP protokoller er de jeg bruker fra IPad.

    Gustard har dessverre en svakhet i forhold til dokumentasjon eller rettere manglende sådan😕
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.100
    Antall liker
    2.291
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det betyr altså at hi-res fra qobuz kan man glemme, det samme med Tidal Masters (mqa). Altså man "må" ha en streamer ved siden av, noe som er helt uproblematisk for meg. Avklaringen er at dette ikke er å regne som en "streaming-dac", i alle fall ikke foreløpig. Men det er vel stort sett snakk om softwear så kanskje på et senere tidspunkt.
     

    Fenris

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2008
    Innlegg
    104
    Antall liker
    23
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Enig med deg.

    Bruker selv Lumin U2 når humøret tilsier fin lytting ellers holder det med R26 - renderer delen er ikke dårlig i mine ører.

    Gustard tenker litt fremover så forventer flere muligheter i kommende sw oppgraderinger🤞
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.833
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.833
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Må si jeg er spent på den nye A26. Den mye eldre A22 som også brukte AKM chip måtte se seg slått av X26Pro når den kom. Men , det har skjedd en god del siden da. A26 har mye samme design som både X26Pro og R26 . AK4499EX chip'en er også ny og forbedret .
    Ser frem til tester og mer omtale :)


    GUSTARD A26 DAC MQA Dual AK4499EX Chip with Streamer/Renderer PCM768& (shenzhenaudio.com)


    Avgjørelsen er tatt - det blir en A26 på nyåret :)
     

    Nadsokor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.07.2020
    Innlegg
    211
    Antall liker
    362
    Sted
    Vest-Agder
    Avgjørelsen er tatt - det blir en A26 på nyåret :)
    Avgjørelsen er tatt - det blir en A26 på nyåret :)
    Regner kanskje det blir å gjøre det samme for min del , men får vente litt da de ofte kjører noen kampanjer i ny og ne . Forresten merkelig at de ikke lager en ren dac uten pre og streaming!.. Er forøvrig veldig godt fornøyd med min Ladder Schumann Dac. Men søken etter Nirvana stopper vel ikke før pumpa mi gjør det :giggle:
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.833
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Etter ca 5 timers drift kan jeg bare si - A26 leverer . Og det til de grader også. Lyden er nå homogen med et stort og luftig lydbilde. Allikevel er dynamikk og bassfundament på plass samtidig. Det spiller rett og slett deilig. Meget fornøyd på alle parametere så langt.

    Det nye designet med kjøleribber på sidene ser ut til å fungere etter hensikten. Den er ikke på langt nær så varm som X26Pro. Touch OLED panelet fungerer også bra hvis man ikke ønsker å bruke fjernkontrollen hele tiden. Å levere noe slikt i denne prisklassen er intet mindre enn imponerende.


    A26.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.833
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Skal ikke mase om denne i en evighet, men runder av med å si at den virket bra innspilt etter ett døgn eller så. Mye mindre forandring etter det i alle fall.
    Nå kan det hende at førsteinntrykket også ble farget av at ting låter annerledes enn ESS/Sabre Dac'en. Men jeg føler vokalen har kommet bedre frem enn den gjorde når den ble koblet opp. Alt låt veldig luftig , noe det fremdeles gjør - men samtidig er det mer kjøtt på beinet nå. Instumenter og stemmer trer mer frem , men fremdeles i et større og luftigere rom enn før. Bassfundamentet er også utmerket , og den tonale balansen føles veldig riktig og homogen.

    Det er fremdeles ting å utforske - som forskjellige filtere osv. Den har også streamerfunksjon som ikke er prøvd ut enda. Her kommer det flere oppdateringer etter hvert så vidt jeg har forstått. AKM har utnyttet tiden bra etter at fabrikken brant ned. De har kommet opp med en chip som sies å være mye bedre enn den forrige. Og Gustard har klart å utnytte potensialet utmerket . Det handler jo om mye mer en de AKM chip'ene også da.

    Etter mine preferanser spiller dette grisebra - og prisen føles som ett rent kupp av de sjeldne.


    2.jpg
     
    Sist redigert:

    trondav

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2015
    Innlegg
    379
    Antall liker
    454
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    17
    Den ser lekker ut - spennende å høre når du har fått testet streaming funksjonen også. Greit med alt-i-en boks :)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.833
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Mener den ikke er "Roon ready" som krever sertifisering, men den har roon bride installert så den skal fungere out of the box med roon.
    Tenkte å teste Roon nå, og har koblet den til nettverket. Men nettbrettet som har fått innstallert fjernkontrollen finner ikke enheten.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Tenkte å teste Roon nå, og har koblet den til nettverket. Men nettbrettet som har fått innstallert fjernkontrollen finner ikke enheten.
    og du har installert Core på en PC/mac også? (bare sjekker)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Om du ser spilleren er det bare å gå inn på setting og services og logge inn med Qobuz. Enklere en å begynne å laste inn lokale filer.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.833
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Skal A/B teste litt med CD etter hvert.......
    En kjapp A/B test på et par CD'er. Har bare Apollo drivverket nå med coax mot DAC , men synes det spiller et knepp bedre. Litt bedre dynamikk og dybde.
    Er ikke veldig i lydmodus nå ( noen ganger ødelegger det musikkgleden) , så jeg skal teste litt mere en annen kveld her...........
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.489
    Antall liker
    35.336
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har den USB-Audio ut (som f.eks usb-a?)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    En kjapp A/B test på et par CD'er. Har bare Apollo drivverket nå med coax mot DAC , men synes det spiller et knepp bedre. Litt bedre dynamikk og dybde.
    Er ikke veldig i lydmodus nå ( noen ganger ødelegger det musikkgleden) , så jeg skal teste litt mere en annen kveld her...........
    En bedre test er vel mot streameren din? (så du tester samme versjon) Ligger mye dårlige versjon av rock/pop på streaming tjenestene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn