GrumpyPhile

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.953
    Antall liker
    5.530
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Bestilles den via hans hjemmeside, eller kommer den i butikker også?
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.953
    Antall liker
    5.530
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Mulig å kjøpe et av dem direkte fra deg? Alltid kjekt med signerte eksemplar 👍
     

    gooner4ever

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Innlegg
    834
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan også tenke meg den skiva. Gi beskjed hvis du har en til overs. Pendler til Oslo så det går greit å svippe innom og plukke opp.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.958
    Et eksemplar av Bjørn Riis - A Fleeting Glimpse ønskes sendt østover også om bunken rekker Grumpy :)
    Så kan jeg flyte rolig inni høsten, og sveve inne foran låvedørene når vinden uler og regnet pisker ned på utsiden.
    Og så møtes vi forhåpentligvis i Gøteborg :geek:
     
    Sist redigert:

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.631
    Antall liker
    15.457
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jazz som aldri går i dass

    ...og ALDRI når Sam Records stempler inn som part i produksjonen.
    Dessuten er det vel sjelden, om noensinne, at Miles har feila katastrofalt på plate, så da er det vel bra uansett. I tillegg er skiva en småsøt 10" som er tatt opp i Paris 4. desember 1957.

    Covers_collage_01.jpg


    På den tiden er Miles engasjert på Club Saint-Germain' og på Olympia Theatre. I nabolaget til Saint-Germain-des-Près treffer han på bl.a. Louis Malle som nettopp har ferdigstilt sin første film; ‘Ascenseur Pour L’échafaud’. Jean-Paul Rappeneau, et jazzhue og stor fan av Louis Malle’s assistent på det tidspunktet, foreslo å spørre Miles Davis om å skape filmmusikken. De klarte å arrangere en privat fremvisning av filmen. Miles kom med tre franske Jazz'ere - Barney Wilen på tenorsax, René Urtreger på piano, Pierre Michelot på bass og hans kompajong Kenny Clarke på trommer – til studioet ‘Le Poste Parisien’ uten å ha forberedt det minste. Miles Davis gav musikerne kun noen enkle, elementære harmoniske føringer som han hadde samlet sammen på hotellrommet. Innspillingen ble gjort i løpet av natta og havnet på denne tapen;


    Miles-Tape-01.jpg

    Det ble aldri gitt noe eget album i USA, men 10 av låtene fra soundtracket havnet på en av sidene av albumet Jazz Track som ble GRAMMY-nominert i 1960 i kategorien Beste jazzopptreden, solo eller liten gruppe *).

    ‘Ascenseur Pour L’échafaud’ er så absolutt noe å eie for hardcore blodfan av fransk jazzhistorie og/eller Miles.


    Filmen vet jeg adskillig mindre om;

    Ascenseur Pour L’échafaud_filmplakat_b.jpg


    Derimot vet jeg mer om Frank Oz-filmen
    "Dirty Rotton Scoundrels" (Svindlere med stil) m/Steve Martin, Michael Cane hvor søstra til Krokodillen spilte Miss Krista Knudsen i forrige århundre - 1988 🥴

    svindlere_med_stil_aina_walle.jpg


    *) Grammy'en dette året ble forøvrig vunnet av André Previn for West Side Story
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.991
    Antall liker
    20.054
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Jazz som aldri går i dass

    ...og ALDRI når Sam Records stempler inn som part i produksjonen.
    Dessuten er det vel sjelden, om noensinne, at Miles har feila katastrofalt på plate, så da er det vel bra uansett. I tillegg er skiva en småsøt 10" som er tatt opp i Paris 4. desember 1957.

    Vis vedlegget 849485

    På den tiden er Miles engasjert på Club Saint-Germain' og på Olympia Theatre. I nabolaget til Saint-Germain-des-Près treffer han på bl.a. Louis Malle som nettopp har ferdigstilt sin første film; ‘Ascenseur Pour L’échafaud’. Jean-Paul Rappeneau, et jazzhue og stor fan av Louis Malle’s assistent på det tidspunktet, foreslo å spørre Miles Davis om å skape filmmusikken. De klarte å arrangere en privat fremvisning av filmen. Miles kom med tre franske Jazz'ere - Barney Wilen på tenorsax, René Urtreger på piano, Pierre Michelot på bass og hans kompajong Kenny Clarke på trommer – til studioet ‘Le Poste Parisien’ uten å ha forberedt det minste. Miles Davis gav musikerne kun noen enkle, elementære harmoniske føringer som han hadde samlet sammen på hotellrommet. Innspillingen ble gjort i løpet av natta og havnet på denne tapen;


    Vis vedlegget 849447

    Det ble aldri gitt noe eget album i USA, men 10 av låtene fra soundtracket havnet på en av sidene av albumet Jazz Track som ble GRAMMY-nominert i 1960 i kategorien Beste jazzopptreden, solo eller liten gruppe *).

    ‘Ascenseur Pour L’échafaud’ er så absolutt noe å eie for hardcore blodfan av fransk jazzhistorie og/eller Miles.

    Excuse me????
    Ifølge Discogs, er alle nedenstående (av 114 versioner) US-utgivelser fra ulike år (digi-downloads ikke talt med)
    men jeg kanskje missforstod, hva du skrev??;)

    https://www.discogs.com/release/5256097-Miles-Davis-Quintet-Ascenseur-Pour-LEchafaud

    https://www.discogs.com/release/2843947-Miles-Davis-Ascenseur-Pour-LÉchafaud-Lift-To-The-Scaffold

    https://www.discogs.com/release/6972957-Miles-Davis-Ascenseur-Pour-LÉchafaud-Lift-To-The-Scaffold

    https://www.discogs.com/release/6972957-Miles-Davis-Ascenseur-Pour-LÉchafaud-Lift-To-The-Scaffold


    https://www.discogs.com/release/8989724-Miles-Davis-Ascenseur-Pour-LÉchafaud

    https://www.discogs.com/release/12642490-Miles-Davis-Ascenseur-Pour-LÉchafaud

    https://www.discogs.com/release/1081517-Miles-Davis-Ascenseur-Pour-LÉchafaud

    https://www.discogs.com/release/15369889-Miles-Davis-Ascenseur-Pour-LÉchafaud-Lift-To-The-Scaffold-Original-Soundtrack-Complete-Recordings
     
    Sist redigert:

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    424
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    7
    Vanskelig å bli profet i eget land...

    Det er sjelden at jeg er begeistret for musikk som havner på rangerte lister, men denne gang fant jeg en liste som ikke er utelukkende kommers. Det var veldig gledelig den nye singelen til Bjørn Riis nå TOPPER den nederlandske TOPP 100-lista med "Dark Shadows, part 1", hvor han har med seg great-gig-in-the-sky-syngedama Durga McBroom (Pink Floyd)


    Vis vedlegget 849083

    Sist jeg snakket med Bjørn, var han veldig spent på hvordan den nye plata ville bli tatt i mot ettersom han utelukkende har laget typisk "Pink Floyd-musikk". Bjørn har selvsagt brukt tilnærmet makne instrumenter, amper og pedaler som David Gilmour.

    Som en side-hobby drifter Bjørn nettsiden gilmourish.com. Her kan du lese mye om David Gilmour's ikoniske gitarer, amp'er og effekter m.m.

    Her er også en videofnutt hvor du kan se Bjørn sin tilnærming til hvordan plata og innspillingen ble gjort.




    Nå er det ikke mange dagene igjen før jeg kan hente en bunke:

    Vis vedlegget 849084
    Sitter og hører på denne nå. Blir vel til å bestille fysisk. Den var ikke tilgjengelig for streaming på Qobuz, men på Spotify var den.

    Det som er litt morsomt, er at jeg satt og hørte på DSOTM med kona, og under «Great gig in the sky» fortalte at denne syngedama hadde vært med på en ny utgivelse. Hun spurte selvfølgelig hvilken, og det hadde jeg ikke svaret på. Husket heller ikke hvor jeg hadde fått med meg det, men måtte jo søke på Clare Torry for å se hva nytt hun hadde gitt ut. Det var noen år siden sist, så her måtte noe være feil…

    Men så tenkte jeg det kom fra hfs, og da forsøkte jeg først å søke på Clare Torry, men siste post om henne var i 2021, så da testet jeg «syngedama» inn i søkefeltet her, og så jo at det var her, i din tråd, at jeg hadde lest om Bjørn Riis og «syngedama».

    Da gikk det jo selvfølgelig opp for meg at her har du lurt meg trill rundt, for det er jo ikke Durga McBroom som er med på Great gig in the sky, men Clare Torry! Så Clare Torry har ikke vært med på noen nyutgivelse, men jeg fikk i det minste hørt på Bjørn Riis sin nyeste plate 😀

    Det skal sies at McBroom har sunget med PF, men ikke på DSOTM. Da den ble gitt ut (73), var Durga 11 år…
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.631
    Antall liker
    15.457
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Du har helt rett Jonas, men har nok tolket meg feil. Jeg tror heller ikke at noen har skrevet at Durga sang på DSOTM-plata.

    Durga:
    She went on to have a long stint with them (Pink Floyd), being the only backing vocalist to appear consistently on all of their shows starting from the November 1987 concert at Omni Arena of A Momentary Lapse of Reason Tour up to the final concert of The Division Bell Tour in October 1994. She also performed on their appearance at the 1990 Knebworth festival and has provided vocals for the Pink Floyd live albums Delicate Sound of Thunder, and Pulse, and the Pink Floyd studio albums The Division Bell, and The Endless River, as well as David Gilmour's 2001 solo tour.
     
    Sist redigert:

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    424
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    7
    Du har helt rett Jonas, men har nok tolket meg feil. Jeg tror heller ikke at noen har skrevet at Durga sang på DSOTM-plata.

    Durga:
    She went on to have a long stint with them (Pink Floyd), being the only backing vocalist to appear consistently on all of their shows starting from the November 1987 concert at Omni Arena of A Momentary Lapse of Reason Tour up to the final concert of The Division Bell Tour in October 1994. She also performed on their appearance at the 1990 Knebworth festival and has provided vocals for the Pink Floyd live albums Delicate Sound of Thunder, and Pulse, and the Pink Floyd studio albums The Division Bell, and The Endless River, as well as David Gilmour's 2001 solo tour.
    Ser jo nå at det ikke står noe om DSOTM, men kun Great gig… my bad 😀 hovedpoenget var tross alt at jeg endte med å høre på en jeg trodde var Torry, men som var Durga.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.422
    Antall liker
    17.115
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Clare Torry ble ikke kreditert for sitt vokale bidrag på DSOTM. Hun stevnet PF, og vant saken. På senere "anniversary" utgivelser av DSOTM er hennes navn med.

    Clare Torry.JPG
     
    Sist redigert:

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.631
    Antall liker
    15.457
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    NO SORRY Jonas_H

    Takk for oppdateringer godtfolk.
    Jeg kunne også latt vær å skrive "great-gig-in-the-sky-syngedama Durga McBroom" . -Ser at det lett kunne oppfattes som at jeg mente at hun var den originale og første som jalla låten inn på plate. Du har ingen grunn til å si sorry @Jonas_H.
    Tvert om er det jeg som skal sorry-for.

    Dessuten var jeg og hentet etpar esker hos Bjørn i dag - 10 dager før release 30/9. -Snill fyr.
    Da klarer vi å få med en plate til @HasseBasse på Gøteborgmessa.


    Bjørn_Riis_2022_A_Fleeting_Glimpse.jpg

    Angående Dunga McBroom, så ble jeg nysgjerrig på om noen husker, eller vet hvem som kora Roger Waters på 15. årsjubileet til Norwegian Wood i Frognerbadet 14. juni 2006? Dengang tok jeg i mot hele gjengen backstage når de ankom i den sorte Merce-limo-kassevogna fra Bislett Bilutleie. Jeg husker i grunn best hvor blide og fornøyde disse fantastiske syngedamene var (kunne Katie Kissoon vært en av de?) Roger Waters var som han er... 🥴

    Selve konserten var forrykende bra, spesielt etter første sett/pausen da lyden ble vridd opp betraktelig. Været var strålende, ikke for varmt. Billettene forsvant visstnok i løpet av 18 minutter selvom de ble lagt ut midt i vinterferien et halvår før. Waters fikk med seg 8000 tilskuere med i et unisont ”we don’t need no education”-kor, og hvor han (nesten) helt til slutt fikk den siste brikken på plass med en fyldig, tung og altomsluttende versjon av ”Bring The Boys Back Home” før Snowy White herja med "Comfortably Numb" hvorpå alle tuslet dauhørte og fornøyde hjem til sitt eget nachspiel.

    Setlista den kvelden var:

    First Set
    1. In the Flesh
    2. Mother
    3. Set the Controls for the Heart of the Sun
    4. Shine On You Crazy Diamond (Parts I-V)
    5. Have a Cigar
    6. Wish You Were Here
    7. Southampton Dock
    8. The Fletcher Memorial Home
    9. Perfect Sense (Parts 1 and 2)
    10. Leaving Beirut
    11. Sheep
    The Dark Side of the Moon
    1. Speak to Me
    2. Breathe
    3. On the Run
    4. Time
    5. Breathe (Reprise)
    6. The Great Gig in the Sky
    7. Money
    8. Us and Them
    9. Any Colour You Like
    10. Brain Damage
    11. Eclipse
    Encore:
    1. The Happiest Days of Our Lives
    2. Another Brick in the Wall, Part 2
    3. Vera
    4. Bring the Boys Back Home
    5. Comfortably Numb
     
    Sist redigert:

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.631
    Antall liker
    15.457
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Etter å ha hørt singelen en rekke ganger, var jeg spent på både variasjonen og sammensetningen av låtene på Mini-albumet til Bjørn. Skiva skuffer ikke. Dette var 30 minutter med fire låter som holder en jevn og bra standard. Høydepunktene er nok åpningssporet Dark Shadows, Part 1 og avslutningssporet Dark Shadows, Part 2.

    Albumet er en ren Floyd-hyllest og jeg synes at det er nokså tøft å gjøre noe som Bjørn Riis her har gjort. Jeg synes at han har lykkes bra, men hør sjøl!

    IMG_20220920_155558__01.jpg

    Jacob Holm-Lupo bekrefter nok en gang at han er en av våre beste på å mastre. Meget god balanse i hele plata.

    Jeg glemte kanskje å nevne Mimmi Tamba som også deltar på vokalsiden. Hun gjør seg sjelden bort og det var et flott gjenhør med dama på 31 år som jeg ikke har sett siden hun sang Bowie på Sentralen. Plata til Bjørn avslutter med Dark Shadows (part 2). - En knallsterk avslutning som delvis utfordret Magicoene her hjemme. Plata tåler å spilles høyt 👍

    IMG_20220920_155810__01.jpg


    OVKere og OASere som enda ikke har tatt kontakt kan få plata til "klubbpris" så lenge lageret rekker.​
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.974
    Antall liker
    11.819
    Sted
    Hus
    Etter å ha hørt singelen en rekke ganger, var jeg spent på både variasjonen og sammensetningen av låtene på Mini-albumet til Bjørn. Skiva skuffer ikke. Dette var 30 minutter med fire låter som holder en jevn og bra standard. Høydepunktene er nok åpningssporet Dark Shadows, Part 1 og avslutningssporet Dark Shadows, Part 2.

    Albumet er en ren Floyd-hyllest og jeg synes at det er nokså tøft å gjøre noe som Bjørn Riis her har gjort. Jeg synes at han har lykkes bra, men hør sjøl!


    Jacob Holm-Lupo bekrefter nok en gang at han er en av våre beste på å mastre. Meget god balanse i hele plata.

    Jeg glemte kanskje å nevne Mimmi Tamba som også deltar på vokalsiden. Hun gjør seg sjelden bort og det var et flott gjenhør med dama på 31 år som jeg ikke har sett siden hun sang Bowie på Sentralen. Plata til Bjørn avslutter med Dark Shadows (part 2). - En knallsterk avslutning som delvis utfordret Magicoene her hjemme. Plata tåler å spilles høyt 👍

    Vis vedlegget 850715

    OVKere og OASere som enda ikke har tatt kontakt kan få plata til "klubbpris" så lenge lageret rekker.​
    Henter gjerne i morgen hvis det er OK :unsure:
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.422
    Antall liker
    17.115
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^^ Det var Katie Kisson, PP Arnold og Carol Kenyon som var koristen der.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.422
    Antall liker
    17.115
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Takk, bra at du er mer oppegående på Waters og Pink Floyd enn meg, ptb (y) :love:
    Tok det ikke helt på husken mht Kenyon, men fant frem til at hun erstattet Susannah Melvoin (som koret sammen med Kissoon og Arnold under In the flesh touren).
    Melvoin forøvrig da gift med Doyle Bramhall II som var gitarist sammen med White og Fairweather Low under den touren.
    Tidligere var hun sammen med Prince og med i hans band.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.631
    Antall liker
    15.457
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Takk @HasseBasse !!!!

    Du hadde helt rett! -For en herlig plate med dansk laidbackness. Allikevel masser av dynamikk, krisp råskap og tilstedeværelse :eek:

    Takk for plata 👌

    PAULBANKSPAULBANKSPAULBANKSPAULBANKS og litt STEEN VIG.

    IMG_20221003_174217.jpg
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.991
    Antall liker
    20.054
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Jeg sa jo det :ROFLMAO: .
    Og ja.... Imponerende innspilln.-kvalitet på det album´et.
    Går helt klart an å høre, at dette er gjort på et litet rom. Veldig "fortettet" atmosfære. Rytmikk å spilleglede
    skinner kraftig igjennem. Tracket "Litle Red Hen" swinger som bare xxxxxxxxxx 🥰
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.991
    Antall liker
    20.054
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Takk for tips, @Grumpy og @HasseBasse! Nye artistar for meg. Svingar fint av denne!😃👍🏻
    Liker man sjangren hans, er det meste med Paul Banks Topklasse.
    Utover de to seneste som @Grumpy viste/tok med hjem fra Nordsø Records, er her litt inspirasjon til Discogs-jakten ;) ;)

    L1000247.jpg

    L1000242.jpg

    L1000241.jpg
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.631
    Antall liker
    15.457
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    DYNAMIKK, eller Alfred DYNAMITT?

    Jeg tror nesten begge deler i dette tilfellet. Platene er full av durablige smekk - og det på blanke messingen. På selveste dagen for utdelingen av Alfred Nobels fredspris dupper en konvolutt ned i postkassa. Den inneholder forståelig nok ikke en eneste fredspris, men derimot tre kremCDs - hvorav to fra kanskje det fremste jazzorkesteret vi har i landet. Du er neppe uenig i det @J.O ? 😋

    Plata 'Logical Fallacies'
    Allerede etpar minutter ut i åpningssporet 'Ad Hominem' begynner @J.O (Jan Olav) å skrelle barken av bassen. Hør ikke bare på messinginstrumentene, men også hvor eminent og godt trommer er gjengitt. 'Appeal to Authority' drar opp et slemmere tempo - nå er Scheensgjengen virkelig i gang og åpningstonene på 'Ad Populum' trykker bassgassen enda et hakk nærmere bånn og ingen ser seg tilbake før plata ebber ut i stillheten hvor det viser seg at jeg sitter alene med stillhetens øresus og kan ikke vente et sekund lenger før jeg hører på neste sølvplate.

    PS!
    Platas høydepunkt kan være 'Slippery Slope' - en kul småfunky låt og mon tro om det er Hammond C-3 med Leslie jeg hører? Dessuten lurer jeg på Jan Olav, hvilke basser du har brukt på plata Logical Fallacies?


    Scheen Jazzorkester_kollage.jpg

    BE PROUD J.O og tusen takk for platene - dette er lokal kultur på nasjonalt nivå!
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn