GrumpyPhile

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Godt å komme hjem på riktig side av by'n. Hvem kan tenkes å ha tegnet dette på innsiden av et utbrettcover for et norsk ensemble?


    IMG_20220829_200055.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: Jon

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde også satt en årslønn på Roger Dean, men rett svar var overraskende for meg også: Tor Einar Evju.

    SOFT FFOG (KAR230LPC). Tøff skive som selv @Powerpoint vil like.

    IMG_20220829_200314.jpg


    Derimot er Grobschnitts album tegnet av Roger Dean. - også overraskende brukbar prog.rock.

    IMG_20220828_170004.jpg
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.893
    Grobschnitt har opptil flere godsaker fra det glade 70-tallet vet du Grumpy ;)
    De står her nede i hylla til far (og sikkert hos Bartesam).

    Ikke Roger Dean nei.
    Der ble jeg kraftig lurt av insektflyet opp på himmelen.
    Dog kan det vel sies at herremannen som har tegnet coveret for Soft Ffog er kraftig inspirert av en annen mester 🧐
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    PEDER AF UGGLAS siste album "Go Easy"

    Jeg har alltid beundret Peders litt anonyme og "nedsnakkende" tilnærming til seg selv som artist og enkelheten i hverdagen der hjemme i Visby, Sverige, men aller mest hans produksjon og utøvelse av vakker bluesy og rootsy slidemusikk.

    Jeg har forsøkt ved flere anledninger å få Peder til å gi ut denne og de tre siste skivene på vinyl, men får det samme svaret hver gang om at det finnes hverken økonomi, eller noen som vil bidra og det at det ikke er så mange som vil kjøpe hans musikk. Hadde jeg bare vært en styrtrik kapitalist, så vet jeg hvor jeg skulle ha satt av en god slump.

    Til tross for alvorlig sykdom (ME/CFS), har han jaggu fiksa nok et strålende album - Go Easy. Dette er musikk med ekte følelser. Senk lyset, vær glad i dine medmennesker og lytt ...lytt og lytt ...enda en gang til - gjør det enkelt og GO EASY:


    1662051854840.png

    Albumet har ikke ett eneste dårlig spor!
    Gå gjerne inn på Bandcamp og svi av 70 spenn for albumet, men betal gjerne litt mer om du har anledning.
    Takk (y)


     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Har Autumn Shuffle på vinyl. Flott album. Synd hans andre plater ikke finnes i det formatet.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hehe, vi får lage en spesial til deg da vettu. Innspillingen er bra dynamisk og audiofil til tross for at den er gjort i stua hjemme i Visby. Gubben er god på å produsere i alle ledd.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Krokodillen kjente ikke mine planer, men jeg gav alt...

    Vi setter endelig kurs for Køben. Ferien i år blir avkortet, sånn reisemessig hvor vi nøyer oss med et intensivopphold i Kongens by og en ørlille avstikker.

    For å unngå piskeslag og endesløs kritikk når vi kommer hjem igjen, sørger jeg for å oppgradere alle overnattinger til de beste rommene som hotellene kan oppdrive. I tillegg øker jeg shoppingbudsjettet i håp om å blidgjøre Krokko'n når hun oppdager mine skumle planer - at jeg slettes ikke har tenkt å vie henne all vår tid sammen i Københavns gater ...nemlig!

    kollage_00_2022_09_052.jpg


    Vi har sjelden bodd så standsmessig på hotell før som i Dronning Louises Suite, 65 kvm fylt med romantisk innredning og en stor takterrasse med utsikt over Rådhusplassen og København by.

    kollage_06_2022_09_052.jpg


    Men, aller først overbeviser jeg Krokko'n at vi har litt ekstra tid før vi kan booke inn, så jeg spør henne om at vi kanskje skal svippe innom våre venner i Nordsø Records. Vi blir som vanlig godt mottatt av de alltid blide og glade Michael Hjort (No.1) og Henrik Damm Krogh. Vi koser oss og ser på produksjonen av Paul Banks kommende utgivelse. Det er hektisk aktivitet i lokalene og det er gjort noen forandringer siden sist vi var der, men scenen, kunsten og intimiteten er som alltid godt ivaretatt.

    kollage_03_2022_09_052.jpg



    kollage_02_2022_09_052.jpg



    Klok av skade går jeg raskt i gang med å bla igjennom produksjonen for hele den perioden siden sist vi var hos Nordsø Rec. Jeg har forhåndsavtalt med @HasseBasse at vi møtes her. Jeg vet jo ikke helt hva slags type han er og jeg har nå dårlige erfaringer med bl.a. svensker av typen @Cash 63 som stikker av med godissene rett foran nesa på meg. Jeg må sikre meg de beste platene før han kommer.

    Og plutselig er han der. OVKs Generalkonsul i Jutland ankommer i sin Smartkabriolet og vi finner tonen med en gang og bladder i vei og deler broderlig av godsakene :)


    kollage_00b_2022_09_052.jpg



    Her er noen av de 89 platene jeg kommer hjem med og ett stk. ærestrofé til odel og eie - The only one NORDSØ RECORDS GOLDEN MUG!

    kollage_07_2022_09_052.jpg
    kollage_08_2022_09_052.jpg
    kollage_09_2022_09_052.jpg
    kollage_10_2022_09_052.jpg


    Sulten begynner å gnage og vi er tørre i ganen av latter og mye prat. Danske smørrebrød og kold øl må til. Hassebasse vet hvor:

    kollage_00c_2022_09_052.jpg



    Gode og mette og litt småsnurrete i nøtta tar vi farvel med Hassebasse og hans bror. Vi gleder oss til å møtes neste gang på Gøteborgmessa.

    Nå tror jeg at Krokodillen ønsker seg litt oppmerksomhet og ser at det lyser shopping i øynene hennes.

    Vi flyr rundt i timesvis og ender til slutt på vår italienske favorittrestaurant før vi avslutter med en klassisk nightcup på takterrassen



    kollage_05_2022_09_052.jpg



    Neste dag er like solfylt og høstvarm og vi takker av vakre København for denne gang. På vei ut av byen stikker vi nok engang innom Nordsø og tar med en ekstrabunke vinyl til Krokkon's ville begeistring o_O


    kollage_11_2022_09_052.jpg



    Vi koser oss såpass at vi bestemmer oss under frokosten for å droppe båten hjem og heller ta en ny dansk dag i gågatene oppe i Helsingiør. Derifra tar vi ferja over til Sverige og setter kurs hjem i solnedgangen langsetter kustvägen.

    I Helsingør fant vi en sykkel (made by Petersen) som hadde passet til pedaltråkkerne i OVK fremfor de blingete magnesiumsyklene i metroseksuelle farger. Ekte sykkel denne Petersen.


    kollage_12_2022_09_052.jpg
    kollage_13_2022_09_052.jpg
    kollage_14_2022_09_052.jpg


    Vi kan påny konkludere med at VI ER HELDIGE - ja, svært heldige som kan holde på slik og kose oss, mens andre lider i krig, sykdom og annen elendighet. TAKK!
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.904
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Kudos til deg, for å gi Kroko´en en så pass "Tour de Luxe" (y).
    Herligt, at dere fikk de gode septemberdagene med. Det er fremdeles en smule tilbake, men
    22-23 grader er det ikke helt lengere. Perfect timing..
    Når jeg ser dit plateutvalg, angrer jeg litt på, at lommeboka var så dårligt forberedt :ROFLMAO::ROFLMAO:.
    Supergrei opplevelse å møte dere. Gleder meg til Göteborg.
    Hils Krok/K :love:
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Bør man være overrasket over nivået på dansk kvalitet?

    🤔

    Først måtte jeg bite meg i tunga når jeg hørte Ulteria på vinyl i går. Altså Ginne Markers siste skive.

    I dag har har jeg åpnet med Katrine Schmidts debutalbum Laying My Burdens Down. Fantastisk kvalitet på begge pressinger. Langt over gjennomsnittet på hele produksjonen. Slike oppdagelser synes jeg at er prisverdig - så takk til @HasseBasse for Katrine.


    IMG_20220910_181617__01.jpg
     
    Sist redigert:

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Hvor i alle dager fant du det eksemplaret av min favoritt whisky Caol Ila 2010 Signatory Vintage?? Denne strågule ufiltrerte whisky som mer ser ut som en O.P. Anderson akevitt, er så overraskende god og sammensatt på den maritime siden av smaksskalaen - og den deilige lange ettersmaken av tang, karamell, grønt eple og saltet sitron???! leker seg lenge og vel i ganen.
     
    Sist redigert:

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Mine Signatory erfaringer basert på innkjøp av 8 flasker av 1994 årgangen etter blindsmakinger av 31 ulike whiskyer i London. Kun denne ene som har overlevde dette innkjøpet for ca 15 år siden. Tør nesten ikke åpne den, da jeg vet at det da ikke lengre står noen flere på lager i egen heim. Trenger derfor å vite hvor jeg kan finne noen som kan fylle opp skumle hull egen hylle for skotsk myrvann...
    64607D86-65DC-4D2E-8E1E-A6B04FD5EF84.jpeg
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hei Terry, den stod enslig på en hylle i en dansk spritsjappe i gågata i Helsingør. Den spørgede pent "kan jeg blive med deg hjem for her i butiken kunde ingen drikke meg og det før mig saa trist og lei". Jeg synes så synd på den ensomme flaska altså... 😱🥳
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.631
    Sted
    Oslo
    Hei Terry, den stod enslig på en hylle i en dansk spritsjappe i gågata i Helsingør. Den spørgede pent "kan jeg blive med deg hjem for her i butiken kunde ingen drikke meg og det før mig saa trist og lei". Jeg synes så synd på den ensomme flaska altså... 😱🥳
    Hey, Hey, spoken like a true humanist, let the little bottles come to me.
    I'll promise you, if not a long life, at least a good one!
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Bortsett fra at jeg nå blir beskyldt for å være human også, så skal jeg hilse fra Katrine som var ute og spilte i går og går på scenen i Herning om 2 minutter.

    Screenshot_20220910-202918.jpg


    Ellers måtte jeg si fra meg en lunsj med Aske i Køben, men fikk ihvertfall overlevert ett eks. av Impromptu, spilt inn på MillFactory. Jazz, impro, blues, eller what? Men for en plate og for en vinylproduksjon!!!! I kveld ble jeg helt satt ut av fremragende dansker. Og enda har jeg igjen over 80 stykker + siste til Hanne Boel. Livet er til å leve!

    IMG_20220910_202633__01.jpg

    IMG_20220910_202427.jpg
     
    Sist redigert:

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.811
    Antall liker
    26.417
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Hei Terry, den stod enslig på en hylle i en dansk spritsjappe i gågata i Helsingør. Den spørgede pent "kan jeg blive med deg hjem for her i butiken kunde ingen drikke meg og det før mig saa trist og lei". Jeg synes så synd på den ensomme flaska altså... 😱🥳
    Har i det minste fått luktet på herligheten😍
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Nå spilles helligheten som @HasseBasse og jeg fikk smuglet ut. Et råskinn av en live bluesplate 2xLP i sort hvitt gatefold. Innspilt i det nu hedengagne littebitte københavnske spillested Bar Blues hvor de to innehavere, Dan og Alan var vilde med blues.

    Når Bar Blues lukkede 25-30 mennesker ind i lokalet, var stedet proppet, og publikum ved de første borde var så tør på den lille Scene, at man kunde rekke hånden ud og dele bayer og drinks med dem. Det var så fugtigt og varmt denne augustkvelden at man på optagelserne kan høre hvor svedige fingre glider utilsiktet på gribebrættet.

    Ind i mellem kan man også høre en entusiastisk bemerkning fra Alan, når han tager en pause fra køkkenet for at lytte til lidt musikk, men han læner sig op ad baren i sit sorte forklæde og ryger en af sine hjemmerullede smøger. Kasseapparatet brummer leijlighedsvis i baggrunden og et par vinglas klirrer, mens musikken følger sin egen kurs.

    Slik ER Danmark og denne fantastiske plata som ble innspilt i 2004, men utgis på vinyl først "snart" - stinn av rootsblues fra en dansk-amerikaner med stemme som en kvart Tom Waits. Søkke fanden om jeg legger mig nu. Ikke i vilde helvede 💫

    IMG_20220910_211235__01.jpg
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.631
    Sted
    Oslo
    Til #1.711
    Og artisten er?
    Og platen heter?
    Og hvilken etikett ( et lite nikk til Leif "Smoke Rings" Anderson) er den på?

    Ifølge min datter da hun var 9, så er jeg dansk av legning.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Til #1.711
    Og artisten er?
    BOg platen heter?
    Og hvilken etikett ( et lite nikk til Leif "Smoke Rings" Anderson) er den på?

    Ifølge min datter da hun var 9, så er jeg dansk av legning.
    Sender deg en PM.

    Leif Smoke hørte jeg ofte på. Har etpar årganger med opptak på Maxell tape fra Tandbergreceiveren.
     
    Sist redigert:

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Hei Terry, den stod enslig på en hylle i en dansk spritsjappe i gågata i Helsingør. Den spørgede pent "kan jeg blive med deg hjem for her i butiken kunde ingen drikke meg og det før mig saa trist og lei". Jeg synes så synd på den ensomme flaska altså... 😱🥳
    Har sendt et brev til Nobelkomiteen og nominert en viss Grumpy til den ettertraktede fredsprisen, for først å ha reddet ut en enslig flaske fra dansk fangenskap og deretter ha reddet en soning(fange) fra å sitte i sin celle med utsikter til å bli sittende med en tørr og skrikende strupe etter Signatory dråper. Min neste pit stop må bli i Helsingør. Du har jo alltid vært bedre enn de fleste med et kamera i sin hånd, og dette bildet sa mer enn tusen ord! Viktigst av alt sa ditt bilde tydelig de to viktigste ordene! Takker og bukker til den forhåpentligvis kommende fredsprisvinneren.....
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ikke bare hadde de denne signatory-greia, men det stod en serie litt dyrere, men ikke så voldsomt mye dyrere. Åhhhh, kanskje vi skal dra ned i sammen @terryboy ♿.

    Ps! Fort deg å sende inn til nominasjonskomiteen. Vi deler prisen og kjøper whiskysjappa 🥳

    Whisky does so much for us and ask for NOTHING IN RETURN.
     
    Sist redigert:

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hvis noen gidder; avslutt kvelden med Alvin Queen Trio - Night Train to Copenhagen, utgitt på Stunt Records.

    alvin-queen-trio-night-train-to-copenhagen.jpg


    Alvin var bl.a. trommisen til Horace
    Silver, Randy og Mike Brecker, George Benson og Tom Harrell og ikke minst ankeret i Oscar Peterson Trio.

    God natt. 🌚
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Still celebrating all my new Nordsø Records

    Jeg har enda så mange gleder å feire! Nå Anisette & The Danish Radio Big Band. Ja, det er Annisette som fremdeles holder koken. Og det gjør hun fanden meg så bra. Ja, vi snakker om evigunge Annisette fra Savage Rose!!!

    På plata Tale of Time vrenger hun stemmen som aldri før i Annisette-tolkninger av James Brown, Bob Dylan, John Turner, samt Thomas og Anders Koppel. Skiva er skrekkelig intens med en innlevelse og uttrykk som bare, ja bare Annisette klarer.

    Opptaket er upåklagelig. Vinylen er flawless, men det eneste som irriterer meg grønn, er at jeg dro jeg dro hjem fra Tønder festival (dk) dagen før hun gikk på scenen i 2017. -Skulle så gjerne ha opplevd dama live igjen.


    Annisette_2022_09_0518.jpg
     
    Sist redigert:

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Vanskelig å bli profet i eget land...

    Det er sjelden at jeg er begeistret for musikk som havner på rangerte lister, men denne gang fant jeg en liste som ikke er utelukkende kommers. Det var veldig gledelig den nye singelen til Bjørn Riis nå TOPPER den nederlandske TOPP 100-lista med "Dark Shadows, part 1", hvor han har med seg great-gig-in-the-sky-syngedama Durga McBroom (Pink Floyd)


    Screenshot_20220912-200840~2.jpg


    Sist jeg snakket med Bjørn, var han veldig spent på hvordan den nye plata ville bli tatt i mot ettersom han utelukkende har laget typisk "Pink Floyd-musikk". Bjørn har selvsagt brukt tilnærmet makne instrumenter, amper og pedaler som David Gilmour.

    Som en side-hobby drifter Bjørn nettsiden gilmourish.com. Her kan du lese mye om David Gilmour's ikoniske gitarer, amp'er og effekter m.m.

    Her er også en videofnutt hvor du kan se Bjørn sin tilnærming til hvordan plata og innspillingen ble gjort.




    Nå er det ikke mange dagene igjen før jeg kan hente en bunke:

    A_Feeling_Glimpse_cover_front_02.jpg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn