GroundSound workshop

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Jeg lurer på et par ting i forhold til gain og GS. Jeg har ikke lagt på noen nivåhevinger på EQ. Alle nivåer har blitt redusert til jevnest mulig elementrespons og deretter justert ved å dempe nivåer på topp/mellomtone/bass til jeg har en lydsignatur som jeg liker. Føler jeg har litt lite nivå i forhold til hva jeg skulle ønske. Lekte meg litt i XO Wizard her om dagen og fant et par gain-settinger som jeg lurer litt på. Legger ved bilde med disse merket. Output level (dbFS) er dratt ned til -6.02. Hva betyr dette? Kan dette justeres opp for å gi ekstra gain? Har det evt. noen negative bivirkninger? Har justert opp G (dB) til 6dB noe som gir et helt ok gain nivå uten at jeg kan høre noen umiddelbar degradering av lyden. Default var 0.0dB. Hvilken av disse to bør jeg booste for å få ønsket gain nivå? Håper jeg klarte å formulere meg så det ble forståelig..
    XO wizard screendump.jpg
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Får svare meg selv i forhold til hva jeg hører når jeg leker med disse gain kontrollene. Autogain G (dB) var ingen suksess. For mye bivirkninger når jeg får testet litt frem og tilbake. Opplever at lyden blir hard og komprimert ved å aktivere og sette gain til +6dB. Det aner meg dessuten at den andre gain justering kun brukes dersom man måler i XOverWizard. Jeg måler med Arta og har kun brukt filter og eq funksjonene i XOW.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Autogain skal i utgangspunktet være aktiv! Å kjøre på med positivt gain her gir klipping og lyden du beskriver.

    dB-justeringen på venstre side av skjermen er jeg også nysgjerrig på hva er for noe.
     

    Robert GS

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.02.2008
    Innlegg
    40
    Antall liker
    17
    Sted
    Helsingør, Danmark
    Helt korrekt svar til emokid :)

    Gain indstillingen i forbindelse med "level metret" bør altid blive på de -6dB og vil absolut ikke ændre på det forhold som tidligere beskrevet med manglende gain i den
    efterfølgende power amp, hvis man skal bruge meget EQ. Gain ved level metret er kun rettet mod lydkort / software måling og gør hverken fra eller til i selve setup processen.

    Mvh. Robert GS
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.865
    Antall liker
    10.699
    Torget vurderinger
    10
    Har GS en global EQ ala miniDSP. Det må man vel ha for å kunne voice?

    Denne oversikten fra siste Musikkpraksis er kjekk. Lydteknikkere gjør ting enkelt og greit. Vi HiFi folk burde hatt mer kontakt med dem :)
     

    Vedlegg

    Robert GS

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.02.2008
    Innlegg
    40
    Antall liker
    17
    Sted
    Helsingør, Danmark
    @ HEL

    Ja da - input processing block - der er mere end rigelig med EQ og du kan lave optil 4 presets til at eksperimentere med forskellige "voicing" eller andet du skulle ønske at påvirke klangbalancen med.

    Mvh. Robert GS
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.865
    Antall liker
    10.699
    Torget vurderinger
    10
    Gjelder samme regel med kun pinne 1 på XLR inn til GS?

    Lydkortet har ikke balansert ut og jeg skal bruke overgang:
     

    Vedlegg

    Robert GS

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.02.2008
    Innlegg
    40
    Antall liker
    17
    Sted
    Helsingør, Danmark
    Gjelder samme regel med kun pinne 1 på XLR inn til GS?

    Lydkortet har ikke balansert ut og jeg skal bruke overgang:

    Nej - der er forskel på indgange og udgange...

    Du ville aldrig kortslutte en udgang på en effektforstærker (?) og det samme gælder for DCN28 udgangene !

    MEN indgange skal være tilsluttet enten et signal i form af en udgang fra en kilde eller være "bundet" til "signal jord" ellers opfanger den jo støj.
    Da en balanceret indgang som en XLR indgang jo er skal begge indgange (ikke inverteret - pin 2 og inverteret - pin 3) være forbundet altid.

    Se mere i FAQ under "How do I make RCA / chich to XLR cable?"

    Mvh. Robert GS
     

    Robert GS

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.02.2008
    Innlegg
    40
    Antall liker
    17
    Sted
    Helsingør, Danmark
    Er der brum i dit system - så kan du være helt sikker på at der er en stel sløjfe i form af kabler... (altså hvis du benytter GS produkter)
    En kilde kan være netop en RCA til XLR indgangsadaptor - som er en nem løsning på at få det ubalancerede signal ind i DCN28.
    Problemet opstår fordi adaptoren ofte er lavet i metal og "kortslutter" den ydre kappe på XLR delen med RCA yderleder (skærm) herved kan der opstå en brumsløjfe.

    Mvh. Robert GS
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.865
    Antall liker
    10.699
    Torget vurderinger
    10
    Plutselig fikk jeg denn meldingen fra sonos med coax og fra en annen kilde med optisk? Har slått av og på men fortsatt like dødt?

    Har også testet med ipod på analog 2 og lydkortet på analog 1. Tom det ørlille suset i systemet er borte. Noen som har forslag til feilsøking?
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.865
    Antall liker
    10.699
    Torget vurderinger
    10
    Robert har bedt meg laste inn systemsoftwaren på nytt.
    Stay tuned :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.865
    Antall liker
    10.699
    Torget vurderinger
    10
    Trenger litt hjelp her nå.


    SPM 1:

    I mitt måleoppsett (M-Audio Mobilepre, ubalanserte utganger) så er det feedback tror jeg. Når jeg blåser i mikrofonen så hører jeg blåsingen i høyttalerne. Jeg har satt det lille høyttalerikonet på Windows linjen nede til høyre på mute. Når jeg reduserer nivået på potmeterne på inngangen på lydkortet så forsvinner blåsingen men da kommer det heller ikke signal inn til målingen. Er dette feil? Er dette feedback som ikke skal være der?

    Fra manualen til DCN28:
    Important note It’s also very important to turn off system sound on the PC/laptop or make sure that thesystem sounds is played on other sound card than the one used for measurements (eg laptop internal speakers plays system sounds and USB sound card for measurements). If this is ignored, you might risk burning a tweeter because of the low frequency content of the system sounds!



    SPM 2:

    Når jeg kjører loopback så er det kun mulig med Jack/TRS (mono) da det ikke er XLR/balansert ut. Lydkortet fungerer jo kun med phantom power on, det er ikke separat phantom power bryter pr kanal. Ihht Groundsounds FAQ så må jeg ikke gjøre det? Hvorfor? Kan de forårsake problemer? Selv ikke lydkort anbefalt av Groundsound har separat phantom power on off pr kanal.

    Fra FAQen til DCN28:
    Required cables depends on hardware, but at least microphone cable, cable between soundcard output and amplifier input and reference loop back cable.NOTE: Avoid phantom power from the reference input XLR to the reference output by using a reference cable with TRS + TRS connectors).




     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.893
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Er det ikke en egen volumknott for playback? Jeg har playback volum på 0 når jeg gjør måling med mitt lydinterface.
    Jeg får feedback når jeg skrur den opp.
    Kan det være noen voluminnstillinger i driverne til kortet du har oversett?
    B
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.893
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hehe....svarer for meg selv, Leif. Ja, digital ER gøy.
    Når det er sagt, skulle jeg gjerne hatt en A80 og en Oracle, men jeg har ikke plass. Hverken fysisk eller tiden det stjeler:D

    B
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.865
    Antall liker
    10.699
    Torget vurderinger
    10
    Er det ikke en egen volumknott for playback? Jeg har playback volum på 0 når jeg gjør måling med mitt lydinterface.
    Jeg får feedback når jeg skrur den opp.
    Kan det være noen voluminnstillinger i driverne til kortet du har oversett?
    B
    Skal kikke litt i morgen. Du har pm :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.865
    Antall liker
    10.699
    Torget vurderinger
    10
    Da ble min GS sendt til DK på service.
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Da har det blitt en Ground Sound eier til her.
    Foreløpig blir den kun brukt som en ren pre/dac, men utover høsten kommer nok alle funksjonene til å bli tatt i bruk (og da kommer det sikkert noen "newbee" spørsmål også). Spiller forresten som en kule rett ut av esken, som ren forforsterker og dac :cool:

    Med fare for å bli missforstått, er ikke noen "format hore", men har nå brukt noen få mynter på dsd, og jeg lurer på om ikke den tar dette på usb inngangen? Jeg mener ihvertfall at streameren min er satt opp til å sende DSD "bitperfect" ut over usb, og det spillte ihvertfall musikk her. Også DXD 24bit 352kHz ble det musikk av. (mulig det har blitt diskutert tidligere, men har i så fall ikke fått det med meg)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.865
    Antall liker
    10.699
    Torget vurderinger
    10
    Da har det blitt en Ground Sound eier til her.
    Foreløpig blir den kun brukt som en ren pre/dac, men utover høsten kommer nok alle funksjonene til å bli tatt i bruk (og da kommer det sikkert noen "newbee" spørsmål også). Spiller forresten som en kule rett ut av esken, som ren forforsterker og dac :cool:

    Med fare for å bli missforstått, er ikke noen "format hore", men har nå brukt noen få mynter på dsd, og jeg lurer på om ikke den tar dette på usb inngangen? Jeg mener ihvertfall at streameren min er satt opp til å sende DSD "bitperfect" ut over usb, og det spillte ihvertfall musikk her. Også DXD 24bit 352kHz ble det musikk av. (mulig det har blitt diskutert tidligere, men har i så fall ikke fått det med meg)
    Den tar kun 16 bit - 44 eller 48 via USB

    Du må kjøpe en USB-coax dings for å få 24/96, høyere enn det tar den ikke
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Da har det blitt en Ground Sound eier til her.
    Foreløpig blir den kun brukt som en ren pre/dac, men utover høsten kommer nok alle funksjonene til å bli tatt i bruk (og da kommer det sikkert noen "newbee" spørsmål også). Spiller forresten som en kule rett ut av esken, som ren forforsterker og dac :cool:

    Med fare for å bli missforstått, er ikke noen "format hore", men har nå brukt noen få mynter på dsd, og jeg lurer på om ikke den tar dette på usb inngangen? Jeg mener ihvertfall at streameren min er satt opp til å sende DSD "bitperfect" ut over usb, og det spillte ihvertfall musikk her. Også DXD 24bit 352kHz ble det musikk av. (mulig det har blitt diskutert tidligere, men har i så fall ikke fått det med meg)
    Den tar kun 16 bit - 44 eller 48 via USB

    Du må kjøpe en USB-coax dings for å få 24/96, høyere enn det tar den ikke
    Ok, da er det sikkert slik at det skjer en konvertering i streameren.
    Takk for svar :)
     

    Robert GS

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.02.2008
    Innlegg
    40
    Antall liker
    17
    Sted
    Helsingør, Danmark
    For klarhed skal det lige oplyses at DCN28 kan modtage sample frekvenser op til 192kHz (216kHz SRC4392), men internt er DSP sample frekvensen 96kHz.
    Der er jo også en begrænsning via TOS link på 96kHz (ligger i selve TOS modtageren), så HVIS man vil have 192kHz ind i DCN28 skal man altså anvende Coax eller AES indgangene.

    Mvh. Robert GS
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.865
    Antall liker
    10.699
    Torget vurderinger
    10
    Men 192 kHz inn blir uansett downsamplet i DSPn så det vil aldri komme høyere oppløsning enn 96 kHz ut?

    Synes forøvrig high rez, vinyl eller redbook er hipp som happ, det viktigste er innspillingen. Som 1969 modell liker jeg 80 talls pop, nettopp derfor har jeg vinyl, mange CDer fra den tiden låter dårligere enn vinyl.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.865
    Antall liker
    10.699
    Torget vurderinger
    10
    Da har jeg endelig gått fullaktivt fireveis i 8 kanaler. Har også fått til måling av impulsrespons, takk grelv og Johoo :)

    Jøje meg hvor godt det lyder når frekvensrespons og løpetid er brukbart på stell. Og jeg har såvidt begynt.

    Og en takk til Robert også for et fantastisk produkt. Groundsound er fine saker.

    image.jpg
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.300
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    grattis! da er de nye bass-skapene i drift?
    mvh
    Leif
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.865
    Antall liker
    10.699
    Torget vurderinger
    10
    Yes :) potensial her. Med Crown K1 er det bra med gainreserver. Det som faktisk har minst gain er T500 (en del EQ nedtrekk) som drives av SIT2 (lav gain). Skjønner nå hva grelv mente om at TAD 2001 er lettere å ha med å gjøre når man deler nedover i forhold til en Super-Diskant.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.865
    Antall liker
    10.699
    Torget vurderinger
    10
    Input blockens EQ gir ingen utslag på målinger. Om jeg slår korrigeringen av/på er det ingen utslag?

    Noen som vet råd?
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Du laster opp disse til de forskjellige presets(meny nederst på skjermen). Kanskje din enhet står i en annen preset enn den du laster ned til?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.865
    Antall liker
    10.699
    Torget vurderinger
    10
    Så presets er knyttet til voicing i input block EQn? Genialt :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.865
    Antall liker
    10.699
    Torget vurderinger
    10
    Et spm til.
    Bruker Crown K1. Den har bryter for hhv 1,4 v med 31,5 dB gain alternativt 2,65 v med 26 dB gain. Hva passer best til GS sine analoge utganger?
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Er det noen som kan forklare meg hvordan man skal sette korrekt target level i XOverWizard?
    GS target level.jpg


    Den stod på 94dB som default og jeg har alltid hatt -7,4dB på autogain. Dette uten at en eneste biquad har boostet gain. Feilsøkte ved å deaktivere alt av biuads uten at det påvirket nivået på autogain. Da jeg hevet target level til ca 105dB justerte autogain nivået til 0.0dB og jeg har plutselig den gain i systemet som jeg hadde forventet med en systemrespons rundt 105-108dB. Spørsmålet er nå, hvordan vet jeg at jeg har rett nivå på target level?? Er det så enkelt at når ingen eq punkter booster signalet og autogain står på 0 så er det bra?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.865
    Antall liker
    10.699
    Torget vurderinger
    10
    Noen som vet hva som skjer her? Har slått av og på pcn og GSn.
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.865
    Antall liker
    10.699
    Torget vurderinger
    10
    Etter en god natts søvn fant pcn og groundsound ut at de ville snakke sammen igjen???
     

    Robert GS

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.02.2008
    Innlegg
    40
    Antall liker
    17
    Sted
    Helsingør, Danmark
    Et spm til.
    Bruker Crown K1. Den har bryter for hhv 1,4 v med 31,5 dB gain alternativt 2,65 v med 26 dB gain. Hva passer best til GS sine analoge utganger?
    Det kommer an på dit setup ! - hvis du har brug for meget EQ (gain) i bassen hvor jeg formoder du vil bruge Crown K1 så skal du sætte den til 31,5dB.
    Har du derimod ikke brug for meget EQ og følsomheden i bassen er nær det samme som de øvrige frekvensbånd samt forstærkerne er indenfor nogenlunde samme
    gain så bør du sætten gain i K1 til 26dB... FOR så får du bedre SNR og bedre bit opløsning. SNR og bit opløsning er dog altid vigtigst i de højere frekvensbånd.

    Lad mig gentage det kommer an på dit setup og du kan jo bare prøve dig frem og HUSK at du har Channel attenuation til rådinghed via encoderen på fronten af
    DCN28 !

    Mvh. Robert GS
     

    Robert GS

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.02.2008
    Innlegg
    40
    Antall liker
    17
    Sted
    Helsingør, Danmark
    Er det noen som kan forklare meg hvordan man skal sette korrekt target level i XOverWizard?


    Den stod på 94dB som default og jeg har alltid hatt -7,4dB på autogain. Dette uten at en eneste biquad har boostet gain. Feilsøkte ved å deaktivere alt av biuads uten at det påvirket nivået på autogain. Da jeg hevet target level til ca 105dB justerte autogain nivået til 0.0dB og jeg har plutselig den gain i systemet som jeg hadde forventet med en systemrespons rundt 105-108dB. Spørsmålet er nå, hvordan vet jeg at jeg har rett nivå på target level?? Er det så enkelt at når ingen eq punkter booster signalet og autogain står på 0 så er det bra?
    Jeg kunne godt tænke mig at "se" dine .eqc og xof filer, da target level er et redskab man bruger under optimering og intet har at gøre med gain strukturen.
    Hvordan går du frem under optimeringsprocessen? Bruger du udelukkende optimizer eller laver du "manuel" optimering?

    Derimod påvirker det gain struktur når man aktivere / deaktivere autogain. Har man været lidt ivrig med gain kan man meget hurtigt "opnå" digitalt klip - det kan gå
    for visse lavt indspillede musiknumre men vil ikke være behageligt at høre på på langt det mest musik.

    Mvh. Robert GS
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.865
    Antall liker
    10.699
    Torget vurderinger
    10
    Et spm til.
    Bruker Crown K1. Den har bryter for hhv 1,4 v med 31,5 dB gain alternativt 2,65 v med 26 dB gain. Hva passer best til GS sine analoge utganger?
    Det kommer an på dit setup ! - hvis du har brug for meget EQ (gain) i bassen hvor jeg formoder du vil bruge Crown K1 så skal du sætte den til 31,5dB.
    Har du derimod ikke brug for meget EQ og følsomheden i bassen er nær det samme som de øvrige frekvensbånd samt forstærkerne er indenfor nogenlunde samme
    gain så bør du sætten gain i K1 til 26dB... FOR så får du bedre SNR og bedre bit opløsning. SNR og bit opløsning er dog altid vigtigst i de højere frekvensbånd.

    Fint, tusen takk :)

    Lad mig gentage det kommer an på dit setup og du kan jo bare prøve dig frem og HUSK at du har Channel attenuation til rådinghed via encoderen på fronten af
    DCN28 !

    Yes i know. Channel attenuaton og mute på frontpanelet til GS er genialt og brukes.

    Mvh. Robert GS
    I dag skal jeg prøve en ny target curve fra dagens avis, litt mye bass kanskje?
    Det blir trolig lite diskant de neste årene :(

    image.jpg
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Takk for kjapt svar Robert. Jeg bruker ingen av de innebygde optimaliserings prosessene i XOverWizard. Jeg måler med Arta og bruker kun Xover funksjonen i XOW. Emokid har lært meg fremgangsmåten og jeg bruker kun eq for å dra ned peaker på målekurvene. Ingenting dras opp! Hvordan kan jeg vise deg mine .eqc og xof filer? Mail? Tror ikke det skal være noe problem med digital klipping og autogain er aktivert!


    Er det noen som kan forklare meg hvordan man skal sette korrekt target level i XOverWizard?


    Den stod på 94dB som default og jeg har alltid hatt -7,4dB på autogain. Dette uten at en eneste biquad har boostet gain. Feilsøkte ved å deaktivere alt av biuads uten at det påvirket nivået på autogain. Da jeg hevet target level til ca 105dB justerte autogain nivået til 0.0dB og jeg har plutselig den gain i systemet som jeg hadde forventet med en systemrespons rundt 105-108dB. Spørsmålet er nå, hvordan vet jeg at jeg har rett nivå på target level?? Er det så enkelt at når ingen eq punkter booster signalet og autogain står på 0 så er det bra?
    Jeg kunne godt tænke mig at "se" dine .eqc og xof filer, da target level er et redskab man bruger under optimering og intet har at gøre med gain strukturen.
    Hvordan går du frem under optimeringsprocessen? Bruger du udelukkende optimizer eller laver du "manuel" optimering?

    Derimod påvirker det gain struktur når man aktivere / deaktivere autogain. Har man været lidt ivrig med gain kan man meget hurtigt "opnå" digitalt klip - det kan gå
    for visse lavt indspillede musiknumre men vil ikke være behageligt at høre på på langt det mest musik.

    Mvh. Robert GS
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Prøv en kurve med matvarepriser, når du vil ha mer luft i lyden. Har ingen kurver å vise til, men 20% prisstigning på min favorittost i en jafs i vår er drøyt. Men mange er nok glade for den kurven du har bilde av.

    Dere med GroundSound er heldige som får rask ekspertisehjelp. Jeg skulle ønske det var tilfelle med et annet dansk firma jeg har utstyr fra. Fornøyde brukere er god reklame.

    Eirik.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn