GroundSound workshop

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.883
    Torget vurderinger
    23
    Det baller på seg med Grundsund eiere!
     

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    JoHoo har lurt meg ut på glattisen (et eller annet sted må skylden plasseres).
    Ja - og feigingen har ikke kjøpt selv, bare lurt andre utpå!
    :p
    Jeg er nok dessverre selvlurt skal jeg være dønn ærlig, men mannen hadde gode argumenter, det skal sies.
    Jern er på vei fra alle kanter. Noen woofere nå så begynner det å nærme seg digitalt armageddon på Grorud.
     

    freddie77

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Innlegg
    866
    Antall liker
    457
    Er det noen som har erfaring med plateforsterkerene fra GroundSound?
     

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    Ser druntblunt forsøker å påberope seg tittelen som den mest lyd-ukyndige DCN28-eier i universet. Det skal vi så fall jaggu bli to om!


    Jeg hoppet med begge ben og armer ut på glattisen i går kveld. Uten å ha vært borti en tøddel hva DSP angår så var 'bruksanvisningen' alt annet enn imponerende, men med minne om tider hvor man blåste i bruksanvisningen til VHS-spilleren, eller med frodig mot og manglende kunnskap skrudde websider i notepad, så kunne da saktens det samme gjøres her. Vel ... fullt så enkelt var det ikke viste det seg. Etter en hel del forundring og frustrasjon så fikk jeg da til slutt ut noe som minnet om lyd av bafflene, men ikke stort mer. Et glass Zacapa fikk dog roet gemyttene en smule og her er det det jo slett ingen grunn til å finne opp hjulet på nytt, HFS er jo proppfull av kunnskap som gjerne deles.

    I stedet for å gå gjennom alt jeg evt har gjort galt, la meg nå aller først spørre hvordan dere har kalibrert mikrofonen?
    Jeg bruker en Umik, som jeg ikke fant i oversikten og ei heller var jeg i stand til å oppdatere mic/programvare med nedlastet kalibreringsfil (krevde filformatet .dat). Ok, så manuellt da, vel ... loopback oppkobling? Hva i h... bokser og kabler og Belsebubs oldemor. Det ble et glass Zacapa til.


    Spørsmål 2 (her må jeg legge til at jeg har absolutt null erfaring med delefiltere og begreper, så null grunn til å kjekke seg i forklaringen med forkortelser og snarveier):

    High Pass slope 1 (og slope 2)? Mitt forhold til slope er skibakker vinterstid.
    Samme to løypevalg finnes da for LP.
    Jeg tenker utifra en kunnskapløs logisk approach at HP satt på 200 forteller meg at alle signaler høyere i frekvens vil slippe gjennom, med en avrulling nedover basert på filteret jeg setter. F.eks 24 db Link/Riley bare for å velge noe. Eller er dette helt motsatt tenkt av realitetene?
    Hva slope 2 gjør her vet jeg ingenting om.

    LP tenker jeg da gjør det samme, men da for signaler høyere enn f.eks 200hz, med fallende kurve utifra filteret jeg velger.



    Jeg får bare beklage hvis dette blir aldeles for banalt for de mange vise menn, men så dølt og simpelt er altså mitt utgangspunkt.


    Prosessing blocks (brikke tildelt for prosessering av et spesifikt element(er) kanskje?), stimulus og andre besnærende begreper får tas ved hornene ved anledning. Først må jeg i det minste vite at mic'en måler korrekt.


     
    Sist redigert:

    druntblunt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.03.2014
    Innlegg
    156
    Antall liker
    169
    Sted
    Jar
    Torget vurderinger
    1
    Ser druntblunt forsøker å påberope seg tittelen som den mest lyd-ukyndige DCN28-eier i universet. Det skal vi så fall jaggu bli to om!
    Pirrende. Dette vekker konkurranseinstinktet i meg :cool:


    Jeg hoppet med begge ben og armer ut på glattisen i går kveld. Uten å ha vært borti en tøddel hva DSP angår så var 'bruksanvisningen' alt annet enn imponerende, men med minne om tider hvor man blåste i bruksanvisningen til VHS-spilleren, eller med frodig mot og manglende kunnskap skrudde websider i notepad, så kunne da saktens det samme gjøres her. Vel ... fullt så enkelt var det ikke viste det seg. Etter en hel del forundring og frustrasjon så fikk jeg da til slutt ut noe som minnet om lyd av bafflene, men ikke stort mer. Et glass Zacapa fikk dog roet gemyttene en smule og her er det det jo slett ingen grunn til å finne opp hjulet på nytt, HFS er jo proppfull av kunnskap som gjerne deles.

    I stedet for å gå gjennom alt jeg evt har gjort galt, la meg nå aller først spørre hvordan dere har kalibrert mikrofonen?
    Jeg bruker en Umik, som jeg ikke fant i oversikten og ei heller var jeg i stand til å oppdatere mic/programvare med nedlastet kalibreringsfil (krevde filformatet .dat). Ok, så manuellt da, vel ... loopback oppkobling? Hva i h... bokser og kabler og Belsebubs oldemor. Det ble et glass Zacapa til.
    Friskt ut fra startblokka kjøpte jeg meg også en Umik - før jeg leste mik-anbefalingene på GS sidene. Nå var jeg så heldig å få Robert Sørensen på besøk og han hadde med eget utstyr slik at jeg fikk sett hvorfor man trenger en mik med loopback. Du har ganske enkelt ikke muligheten til å justere input presist uten. De to søylene du ser til venstre i skjermbildet for måling - Mic og Ref er for dette. Jeg vil tro du kanskje bare har signal på den som heter Mic? Vel, jeg så meg i alle fall nødt til handle meg lydkort og kompatibel mik.

    Spørsmål 2 (her må jeg legge til at jeg har absolutt null erfaring med delefiltere og begreper, så null grunn til å kjekke seg i forklaringen med forkortelser og snarveier):

    High Pass slope 1 (og slope 2)? Mitt forhold til slope er skibakker vinterstid.
    Samme to løypevalg finnes da for LP.
    Jeg tenker utifra en kunnskapløs logisk approach at HP satt på 200 forteller meg at alle signaler høyere i frekvens vil slippe gjennom, med en avrulling nedover basert på filteret jeg setter. F.eks 24 db Link/Riley bare for å velge noe. Eller er dette helt motsatt tenkt av realitetene?
    Hva slope 2 gjør her vet jeg ingenting om.

    LP tenker jeg da gjør det samme, men da for signaler høyere enn f.eks 200hz, med fallende kurve utifra filteret jeg velger.



    Jeg får bare beklage hvis dette blir aldeles for banalt for de mange vise menn, men så dølt og simpelt er altså mitt utgangspunkt.
    Stemmer det. Akkurat som i bakken angir slope brattheten på avklippinga av lyd i frekvensområdet. slope 1 = grønn løype, 2 = blå, 3 = rød osv.


    Prosessing blocks (brikke tildelt for prosessering av et spesifikt element(er) kanskje?), stimulus og andre besnærende begreper får tas ved hornene ved anledning. Først må jeg i det minste vite at mic'en måler korrekt.


    Blokkene er en måte å organisere kanalene på. Input heter A og B og vil typisk representere høyre og venstre kanal. Output er delt i blokker 1-8. Her gjelder det å holde tunga litt rett i munnen når du kobler bakpå boksen. Robert anbefalte meg følgende for å gjøre det ryddig: A på venstre og B på høyre - da blir det lik orientering både ved analog og digital input. Videre (jeg har tre-veis oppsett) venstre: diskant - 1, mellomtone - 2, bass 3, høyre: diskant - 4, mellomtone - 5, bass -6. Når du trykker på Routing knappen mellom input og output blokker definerer du oppsettet. Eller når du velger ny x-over så vidt jeg husker.

    Stimulus er den type signal du sender gjennom høyttalerne når du skal måle.

    Jeg er litt ute av det nå siden det er en stund siden jeg pakket bort måleutstyret. Kommer til å ta det fram igjen om et par ukers tid tenker jeg. Har mora mi boende her nå og da er det liksom ikke alburom for soniske utskeielser. Lykke til videre, du blir bankers fornøyd når du får ting på plass etterhvert, men det er en tornefull vei når du starter fra scratch som jeg også gjorde.
     

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    Takker og bukker druntblunt!
    Det var et par pigger på stien ja :)

    Nå har jeg vel i tillegg klart å blåse en forsterker til %(/¤%%&#. Ble greit utålmodig, ut med GS og inn med B5. Endelig litt lyd, men ikke særlig lenge dessverre. Et element hoppet ut og den ene rørblokka kjørte dermed uten last en kort periode, likte det dårlig later det til. Mistenker opt for å ha lagt på røret.

    Får pent gå til anskaffelse at ny mic/lydkort da med andre ord. Det hadde jo ikke gjort noe om produsenten var en smule tydeligere på dette.
    Hva endte du opp med her?
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Selv bruker jeg Arta til å måle med og Xover wizard til å justere. En av årsakene er at på arta er stort brukermiljø og lettere å hente ut informasjon og kunnskap. Om man heller bruker REW så har den også fordelen med å stort brukermiljø.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    vet ikke da jeg ikke har prøvd. Brukte kun arta til å måle og så gjør jeg endringene i xover wizard og programmerer boksen. Fungerte fint og raskt og nå er lydkortet og mikrofonen pakket ned da jeg ikke regner med å bruke det noe mer før evt endringer i hardwaren kommer på plass.
     

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    Ok, takk for svar.

    Da har jeg trolig gjort et eller annet fryktelig feil, jeg kom aldri til noe punkt hvor jeg egentlig fikk satt noen verdier/deling etc. Antok det var fordi programmet da ikke hadde noen måling å jobbe utifra. Alt var bare grått/deaktivert. Har åpenbart en vrien læringskurve her, vanskelig å danse med to venstreben :)
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    for å sette igang en ny crossover - går du til siste fanen - X-over og i menyen File velger du New med device DCN28.
    Der skal du ha to input blocks og feks 8 output blocks.

    Da får du kommet i gang. Når du skal måle et og et element så setter du bare på mute på de utgangene du ikke skal måle og programmerer groundsounden.
    På output så kan du kjøre edit filter og vips har du kommet et skritt eller tre lengre.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.987
    Antall liker
    2.912
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Vurderer så smått ny pre.
    Vil Groundsound være et valg på AG Mezzo ?
    Eller er det helt bortkastet ?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.866
    Antall liker
    10.699
    Torget vurderinger
    10
    Installerte akkurat softwaren og ble litt svett.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.866
    Antall liker
    10.699
    Torget vurderinger
    10
    Bruker du kun X-Over fanen?
    Jeg får ikke frem menyen hvor man legger til ekstra EQ punkter.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Jepp. Trykk edit filter på den respektive kanalen du vil justere. Høyreklikk i vinduet og legg til eq-punkt.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.866
    Antall liker
    10.699
    Torget vurderinger
    10
    Kan 2 kanaler summeres til en monokanal mtp monosubwoofer?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg har så vidt klådd på en GroundSound. Virker veldig logisk for meg, og lett å jobbe med. Låter bra også. :)
    Minuser:
    - Ingen nivåmetre noe sted
    - Ikke realtime justeringer
    - Konfig lagres ikke i selve boksen, men som en fil på PC'en
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.866
    Antall liker
    10.699
    Torget vurderinger
    10
    Robert kommer snart inn i tråden med egen profil og da får vi support :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.866
    Antall liker
    10.699
    Torget vurderinger
    10
    Kan 2 kanaler summeres til en monokanal mtp monosubwoofer?
    Svar fra Robert S:

    Du kan "summe" input A og B i crossbar - den lodrette bar mellem input processing og output processing.
    Når den er åben klikker du bare i felterne så der står 1 eller ingen ting eller du kan skrive linært tal som signal skal "ganges" med inden det sendes til output processing... Det kunne i så fald være din subwoofer udgang:

    mono.jpg
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Skulle svært gjerne hatt muligheter for å lagre forskjellige filter under forskjellige presets. Emo hadde fått en forklaring fra Robert på hvorfor dette ikke var mulig med måten vi to har satt opp Groundsoundene våre på. Har glemt hvorfor, og skulle som sagt gjerne hatt muligheten..
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Du programmerer presets i inputfilterne til venste i bildet, Gutty. Beklager, glemte rett og slett å svare på mailen din. Jeg bruker stort sett ikke dette da dette stjeler en del headroom fordi man bare kan justere nivået nedover, og tuningen jeg normalt legger inn er heving i bass.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Hmm. Vi får ta en seanse på tlf en kveld det passer emo. Tror tiden er moden for litt mer læring for min del. For jeg tror det er nettopp slik jeg har voicet filteret mitt. Kun tatt ned nivå, ikke hevet noe.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.866
    Antall liker
    10.699
    Torget vurderinger
    10
    For sikkerhets skyld så dobbeltsjekker jeg. Altså:

    XLR
    pin 1 = jord
    pin 2 = pluss non inverted
    pin 3 = inverted FRAKOBLES??

    RCA
    senter = pluss fra pin 2
    kappe = jord

    ser også på min kabel at også selve klemfjæra er koblet til pin 2 og 3??

    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
     

    Robert GS

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.02.2008
    Innlegg
    40
    Antall liker
    17
    Sted
    Helsingør, Danmark
    For sikkerhets skyld så dobbeltsjekker jeg. Altså:

    XLR
    pin 1 = jord
    pin 2 = pluss non inverted
    pin 3 = inverted FRAKOBLES??

    RCA
    senter = pluss fra pin 2
    kappe = jord

    ser også på min kabel at også selve klemfjæra er koblet til pin 2 og 3??

    Vis vedlegget 316009
    På billedet ser det ud som om at både pin 3 og XLR metallet har forbindelse til pin 1 - og det er ikke godt.
    Der vil være risiko for brum og den inverterende udgang fra DCN28 vil blive kortsluttet. SÅ tilslut kun pin 1 til RCA skærm / stel !

    Mvh. Robert GS
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.866
    Antall liker
    10.699
    Torget vurderinger
    10
    Hvor mye gain er det ut av GS?
     

    Robert GS

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.02.2008
    Innlegg
    40
    Antall liker
    17
    Sted
    Helsingør, Danmark
    @ HEL
    Jeg går ud fra at du mener max. udgangsspænding ???
    Maksimal udgangsspænding er 6Vrms ~ 16Vpp, men dette påvirkes af dit aktuelle setup.
    For hvis du for eksempel har et voldsomt gain i en PEQ i bassen vil du mangle dette head room i f.eks. mellemtonen.
    Overordnet er dette gjort således for at undgå clip (= forvrængning) i først det digitale domæne og efterfølgende i den analoge buffere.
    Skal du f.eks. booste meget i bassen skal du sikre dig at der er noget ekstra gian i basforstærkeren således at det ikke belaster det samlede setup.

    Hvad er din udfordring?
    Kan du sende et setup til mig så jeg kan kigge på det?

    Mvh. Robert GS
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Hvor stort headroom er det i det digitale domenet? Jeg går ut fra at et digital inngangssignal dempes f.eks 10 dB i DSP slik at man kan lage PEQ med gain uten å klippe signalet.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.866
    Antall liker
    10.699
    Torget vurderinger
    10
    @ Robert :)

    Setupen er beskrevet i post #1941

    Det er boost i bassen som er utfordringen ja
     

    Robert GS

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.02.2008
    Innlegg
    40
    Antall liker
    17
    Sted
    Helsingør, Danmark
    @ Syncrolux
    Nej ingen dæmpning - men lægger du en PEQ ind med gain vil dette gain automatisk blive opvejet på alle udgange for at undgå klip i det digitale domæne og herved opnåes fuld bitdybde. Man kan slå auto gain fra men så skal man være forberedt på grim lyd og det frarådes på det kraftigeste !

    @HEL
    Som forudset med "probelemet" i bassen skal du have højere gain i din forstærker til bassen - der er ligesom ingen anden vej frem.
    Hvilken forstærker er det?

    Mvh. Robert GS
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ok, skjønner. Så hvis man legger på en 10 dB peak, så vil overall gain i det digitale domenet bli -10 dB. Og deretter får man et analogt gain etter DAC på 10 dB?
     

    Robert GS

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.02.2008
    Innlegg
    40
    Antall liker
    17
    Sted
    Helsingør, Danmark
    Øhhh - hvis du sætter en PEQ med et gain på 10dB - så sætter auto gain et gain på -10dB for alle udgangene for så går udgangen ikke i klip der hvor PEQ har sit maksimum. Maksimum signal digitalt er 0dB totalt og dette svarer til de 6Vrms analogt ud - de øvrige udgange vil i så fald have et maksimum på 1,2Vrms forudsat at der ikke er en PEQ med gain på disse udgange. For at undgå problem skal man have øget gain i selve basforstærkeren med de 10dB.

    Mvh. Robert GS
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.866
    Antall liker
    10.699
    Torget vurderinger
    10
    @HEL
    Som forudset med "probelemet" i bassen skal du have højere gain i din forstærker til bassen - der er ligesom ingen anden vej frem.
    Hvilken forstærker er det?

    Mvh. Robert GS
    Et stk Hypex UCD 2000 Watt 4 ohm med 34 dB gain. Kjøres som mono og driver 2 stk paralellkoblede AE18TDH+ 8 ohm med 100 dB følsomhet pr stk, dog et enormt fall ned til 30 Hz i lukket kasse, f3 ca 83 dB.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.866
    Antall liker
    10.699
    Torget vurderinger
    10
    @Robert

    Problemet i bassen er teoretisk. Har ikke koblet opp / bygget ferdig enda :)
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Er heldig og demper bassen mest i groundsound, selv med horn fra mellombass og oppover;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn