Grei platespiller for en ok sum

ovitzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Innlegg
870
Antall liker
866
Sted
Snarøya
Torget vurderinger
3
Hvordan er armen på en Kenwood KD2055? Disse Kenwood spillerne er vel levert med fri armer i ymse kvalitet?
 

69Variant

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.01.2021
Innlegg
263
Antall liker
594
Sted
Ørland
Torget vurderinger
2
Hvordan er armen på en Kenwood KD2055? Disse Kenwood spillerne er vel levert med fri armer i ymse kvalitet?
Jeg hadde en kd-2070 og den hadde i allefall en ok s-formet arm.
Pioneer PL-510a har jeg vert veldig fornøyd med.
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.600
Antall liker
1.861
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Ble til at jeg handlet en marantz 6200 fra en hyggelig herremann på forumet her.
Siden jeg ikke har innebygd riaa i forforsterker så handlet jeg en nad pp2e i all hast på hifi klubben i går.
Funker forsåvidt greit den, men jeg lurer på om det er mer å hente ved heller å handle en brukt.
Er det noen som har tips til en god riaa som kjøpes brukt for 2-3k?
Kunne kanskje hatt litt gain, syns det blir lavt med den nad`en
 
  • Liker
Reaksjoner: bia

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.655
Antall liker
21.456
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Gratla med kul Marantz!
(Hvorfor i all helvete oppgir ikke Klubben gain på pp2e, kun fantasi-SNR?)

Et par alternativer:
Cambridge Audio Alva Duo.
Schiit Mani 2 (2500,- ny, veldig god, variabel inngangskapasitans og gain).

Hvilken pickup sitter på Marantzen?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.655
Antall liker
21.456
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er lavt ja. Da skjønner jeg forsåvidt de pene SNR-tallene.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.816
Antall liker
38.471
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Gratulerer med flott spiller :) Jeg ville ha skiftet ut Naden, den er ikke veldig god

mvh
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.269
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Gratla med kul Marantz!
(Hvorfor i all helvete oppgir ikke Klubben gain på pp2e, kun fantasi-SNR?)

Et par alternativer:
Cambridge Audio Alva Duo.
Schiit Mani 2 (2500,- ny, veldig god, variabel inngangskapasitans og gain).

Hvilken pickup sitter på Marantzen?
Jvc x-1 Mk1 eller ortofon 520 (mener jeg nr 2 heter) Han fikk med 2.
 
Sist redigert:

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Innlegg
4.317
Antall liker
2.556
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Det ligger en NLE 17 på Finn til 4500. Litt mer enn3000 ,men den er god.
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.600
Antall liker
1.861
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Gratla med kul Marantz!
(Hvorfor i all helvete oppgir ikke Klubben gain på pp2e, kun fantasi-SNR?)

Et par alternativer:
Cambridge Audio Alva Duo.
Schiit Mani 2 (2500,- ny, veldig god, variabel inngangskapasitans og gain).

Hvilken pickup sitter på Marantzen?
Takk, den cambridgen virker jo bra, men kanskje en fordel hvis den takler mc også i tilfelle jeg vil teste dette senere.
Schiit mani 2 virker jo bra, prøvde å søke litt, men ser ikke ut som de har noe norsk forhandler?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.655
Antall liker
21.456
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Duet Audio er norsk forhandler, men nettsiden sier at den er tom på lager dessverre.
Schiit har den på lager selv. Du kunne jo høre med Duet hvordan det ligger an?
Det jeg virkelig liker med Mani 2 er at den tilbyr mange MM-settinger, er støysvak og også takler MC bra. Lastsettinger på MC-forsterkere påvirker innen rimelighetens grenser ikke lydkvaliteten, bare lydstyrken. Jada, jeg vet at det går imot konvensjonell visdom...
 
Sist redigert:

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.600
Antall liker
1.861
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Har ikke fått byttet ut riaa enda, men snurret et par hundre plater. Innser jeg må handle en skikkelig platevasker da endel av platene mine knitrer mye.
Har også testet begge pickup og landet på at ortofon 510 funker best av de jeg har.
Men
Jeg syns ikke lyden er slik jeg husker at den var med 1210 (helt annen tid og annet anlegg), lurer på om det er en ide å kanskje teste en annen pickup?
Platene mine består hovedsakelig av club, house og trance fra 90/00 tallet, samt noe hip hop.
Syns det mangler litt på bass siden
Har prøvd 1,5gram og opp til 1,7gram, jo mer jo bedre.
Gjør jeg noe gærent ved å øke denne mer?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.655
Antall liker
21.456
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det finnes en grense ja, typisk +/- 10% av nominelt trykk.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.951
Antall liker
1.286
Sted
Nadadouro, Portugal
Fabrikanten oppgir typisk anbefalt nåletrykk, samt minimum og maksimum, der er ikke noe i veien med å bruke opp mot maksimum om du føler det er bedre.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.594
Antall liker
3.130
Torget vurderinger
0
Hvilken PU er montert?
Har du vurdert brukt platespiller?
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.611
Antall liker
58.237
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Kupper tråden litt. Er dette noe å satse på? 5999,- ved bruk av rabattkode DEBUT.
Pro-Ject Debut PRO 5990,- MED RABATTKODE - Soundgarden
Jeg har ikke hørt spilleren selv, men etter det jeg kan begripe er det vanskelig å finne en ny spiller som er bedre enn det denne Pro modellen byr på til 6000 kr.
Nytt er nytt, sier jeg. Garanti er absolutt en fordel på platespiller der mye kan gå galt.

Absolutt en spiller jeg hadde sett på til ordinær pris også. Flere på nettet mener den er av de aller beste i sin prisklasse. De som har testet og sammenlignet sier den er bedre enn Rega rp3. Jeg synes også den er finere å se på. Denne armen tåler ganske sikkert en bedre pick up etter hvert hvis man ønsker det.
 

Panama Red

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.08.2009
Innlegg
3.199
Antall liker
3.684
Sted
Landås
Torget vurderinger
1
PU er Pick it Pro, som er en oppgradert 2M Silver.
Ser spilleren har fått gode kritikker bl.a. i What HI-FI?.
Har sett en del på brukte spillere, men er ganske fersk på området og vil ikke "skru" så mye.
Garanti er også en fordel.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.594
Antall liker
3.130
Torget vurderinger
0
Har sett en del på brukte spillere, men er ganske fersk på området og vil ikke "skru" så mye.
Garanti er også en fordel.
Med en annen spiller så unngår du VTA og slipper skruing.
Garanti er så meget - min Luxman fra 1977 har garantert ikke hatt behov for garanti/service fram til i dag.......kun litt smøring av pots for hastighet.....etter 40 år.....
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.611
Antall liker
58.237
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
PU er Pick it Pro, som er en oppgradert 2M Silver.
Ser spilleren har fått gode kritikker bl.a. i What HI-FI?.
Har sett en del på brukte spillere, men er ganske fersk på området og vil ikke "skru" så mye.
Garanti er også en fordel.
Dette er plug and play.
Garanti på platespiller skal ikke undervurderes. Særlig ikke hvis man bare vil ha noe som fungerer med en gang.
Jeg vil tro at pick up er det svakeste punkt her, men spiller blir vel kun levert som pakke.
De rimeligste Ortofon har en tendens til å låte for tynt og pistrete selv om det bedrer seg etter 20-30 timer. Kommer mye an på anlegget ellers.
Det beste er antagelig at man bytte pickupen til en noe dyrere modell fra f eks Nagaoka eller Audio Technica senere. Jeg tror f eks en Audio Technica VM540 ml til ca 3000 kr hadde vært mye bedre. Det spørs hvor mye man vil legge i det.
Hvis man i stedet går for brukt spiller må man gjerne regne med pris til ny pickup.
Det blir en vurdering man må ta.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.611
Antall liker
58.237
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Med en annen spiller så unngår du VTA og slipper skruing.
Garanti er så meget - min Luxman fra 1977 har garantert ikke hatt behov for garanti/service fram til i dag.......kun litt smøring av pots for hastighet.....etter 40 år.....
Hva mener du med å "unngå VTA"?
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.594
Antall liker
3.130
Torget vurderinger
0
Hva mener du med å "unngå VTA"?
For en som ikke ønsker å skru så er det greit med noe som ikke kan skrues på.... :unsure:

"
Azimuth og VTA justering
Den nyutviklede basen til tonearmen gir deg muligheten til å justere både azimuth og VTA-vinkelen (Vertical Tracking Angle). Tonearm-høyden kan enkelt justeres ved å justere på to lett tilgjengelige skruer. Alle disse mulighetene for innstillinger gir deg stor fleksibilitet i forhold høydejusteringer, noen som er svært nyttig om du skal bruke forskjellige matter eller andre pickuper. Å sette seg inn i disse innstillingene og eksperimentere med de, er helt nødvendig for å oppnå den beste lydkvaliteten og dra mest mulig nytte av pickupen."
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.611
Antall liker
58.237
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Alle pickuper har vertical track angel.
Det er ingen fordel å ikke ha mulighet til å justere dette.
Ofte er dette en av forskjellene på en god og en dårligere arm.

Men NÅ er vi O. T. 🙂
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.417
Antall liker
17.114
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Virker å være en fin spiller i prisklassen den Pro’n.
Absolutt en fordel å ha mulighet til å kunne foreta justeringer (om nødvendig), fremfor å ikke ha det.

Ser at den nye tonearmen forøvrig også er 8,6», slik det hele tiden har vært på Debut serien.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.500
Antall liker
6.873
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Platene mine består hovedsakelig av club, house og trance fra 90/00 tallet, samt noe hip hop.
Syns det mangler litt på bass siden
Har prøvd 1,5gram og opp til 1,7gram, jo mer jo bedre.
Gjør jeg noe gærent ved å øke denne mer?
Tror egentlig ikke bassmangelen er platespilleren eller pickupens skyld. Tror det mer bunner i at anlegget du har nå ikke er overfett i bunnen?

Johan-Kr
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.600
Antall liker
1.861
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Kanskje, men syns det er endel forskjell når man sammenligner med digital avspilling av samme sang.
Kan det være at platene er såpass møkkete at nåla ikke går skikkelig ned i sporet? Har bare vasket med mikrofiberklut og vann/såpe/isopropanol. Samt brukt platebørste før avspilling
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.500
Antall liker
6.873
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det nytter ikke å sammenligne med digital avspilling av samme sag, fordi vinyl og CD/streaming vil være mastret forskjellig. På club, hous og trans vil det bl.a. være tildels betydelig mengde med kompresjon inne i bildet, og det vil variere mellom de forskjellige masterne. Dette vil påvirke hvor mye trøkk du opplever i bunn.
Nå er forsåvidt den NAD-riaaen du har ikke allverden å rope om, så noe av problemet kan ligge der. Jeg ville kanskje sett lit mot en pickup som hadde litt trøkk i bunn, men det må være noe som høver til riaaen. En Denon DL103 hadde kanskje gjort susen om du har mulighet for MC-pickup?

Om platene er skitne eller ikke påvirker ikke bassen - hovedsakelig støy og evnt skurr i diskant. Det sagt - å vaske platene med klut er siste sort. Du lager mye riper og greier. Om du skal ha noe rimelig for å vaske platene med, er en spinclean en grei løsning til en forholdsvis rimelig penge. Fås hos platecompaniet og andre.

Johan-Kr
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.600
Antall liker
1.861
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Har levert inn riaa igjen å bruke nå midlertidig en gammel denon integrert og tar signalet videre fra rec out.
Har mulighet for mc ja, kan jo prøve det også. Får handle en skikkelig platevasker før jeg kjøper noe ny pickup.
Godt poeng rundt mastring, det kan jo kanskje forklare forskjellen.
Får se når om noen uker, da er hjemmekontoret ferdig, da tenker jeg å sette opp anlegget jeg hadde i gamle dager. Dog forskjellig rom, men spennende å se om det blir slik jeg husker, eller om hukommelsen spiller meg et puss.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.655
Antall liker
21.456
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
En platevasker er en veldig god investering. Jeg er i alle fall superhappy med HumminGuruen jeg kjøpte i vinter.

Pro-Ject Pebut Pro ser grei ut den. De har selvfølgelig spart på pickupen, men sånn er det alltid med ferdigspillere (Man kan alltids ta den helt med en Stylus 40 eller en LVB250-nål). Det hadde også vært kjekt med en undertallerken i metall for lavere W&F-tall, men så var det prispunktet da.
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.600
Antall liker
1.861
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Noen som har teste denne?
The Concorde ELITE is a premium Moving Magnet cartridge, based on the legacy of the Ortofon Concorde MkII Series. Owing to the number of components' upgrades, the ELITE achieves a new level of sound quality, not previously found in the DJ categorized cartridges.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.951
Antall liker
1.286
Sted
Nadadouro, Portugal
Ikke noe jeg ville kjøpt, 3 g nåletrykk og 8,5 mv skriker dj.....men ok, jeg har nesten 7 mv og 2 g.
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.600
Antall liker
1.861
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Hmm, hva er bakdelen med dette? Jeg bare lurer på om dette kanskje gir meg mer av det jeg er på jakt etter.
Eller er det mye nåletrykk for å unngå hopping og 8,5mv for å gjøre det høyere?
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.951
Antall liker
1.286
Sted
Nadadouro, Portugal
Hva er du ute etter da?
En pickup designet for dj har gjerne høyt nåletrykk, og høyt utgangssignal, desiderte hifi mm pickups kan ha nåletrykk så lavt som 0,75-1 mv og utgangssignal på omkring 4 mv, mc pickups har gjerne noe høyere nåletrykk men det varierer med design, utgangssignal er lavt, 0,3- 0,8 men også dette varierer med design. Noen mc, som Benz kan fås som Low, Medium eller High versjoner. High output mc går inn i MM ingangen.
Valg av pickup avhenger av hva du ønsker, hvilken riaa du har osv.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.611
Antall liker
58.237
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.600
Antall liker
1.861
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Hva er du ute etter da?
En pickup designet for dj har gjerne høyt nåletrykk, og høyt utgangssignal, desiderte hifi mm pickups kan ha nåletrykk så lavt som 0,75-1 mv og utgangssignal på omkring 4 mv, mc pickups har gjerne noe høyere nåletrykk men det varierer med design, utgangssignal er lavt, 0,3- 0,8 men også dette varierer med design. Noen mc, som Benz kan fås som Low, Medium eller High versjoner. High output mc går inn i MM ingangen.
Valg av pickup avhenger av hva du ønsker, hvilken riaa du har osv.
I utgangspunktet er jeg ute etter mer dynamikk og mer bass.
Men fikk en øyeåpner i går. Satt på en plate som var gullende ren og jeg tror kanskje problemet mitt ligger i platene mine. Denne plata hørtes helt fantastisk ut.
Har bestilt en humminguru nå så får man se om det kanskje er løsningen.
Bare synd den Norske krona har kollapsa, ender på 8.000tusen for en sånn nå med frakt og avgifter.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.594
Antall liker
3.130
Torget vurderinger
0
Satt på en plate som var gullende ren og jeg tror kanskje problemet mitt ligger i platene mine. Denne plata hørtes helt fantastisk ut.
Hvilken skive hørtes helt fantastisk ut...?
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.269
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
I utgangspunktet er jeg ute etter mer dynamikk og mer bass.
Men fikk en øyeåpner i går. Satt på en plate som var gullende ren og jeg tror kanskje problemet mitt ligger i platene mine. Denne plata hørtes helt fantastisk ut.
Har bestilt en humminguru nå så får man se om det kanskje er løsningen.
Bare synd den Norske krona har kollapsa, ender på 8.000tusen for en sånn nå med frakt og avgifter.
FB_IMG_1664699525398.jpg
 
Topp Bunn