Grei platespiller for en ok sum

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.716
Antall liker
1.943
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Må børste støv av platene, har ikke snurret vinyl på en stund.
Trenger en ok spiller jeg kan bruke, har ikke lyst til å putte altfor mye penger i dette, men kan strekke meg til 5-6-7k for en spiller (brukt eller ny)
Trenger også en phono forsterker da min forforsterker ikke har platespiller inngang.
Er så sykt mye på finn så jeg sliter ærlig talt med å finne ut hva som er verdt å ha og ikke.
Helst en spiller jeg kan ha lenge og kanskje oppgradere etterhvert hvis jeg får dilla.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.954
Antall liker
1.291
Sted
Nadadouro, Portugal
Ville ikke kjøpe en ny spiller, veldigt over ditt budsjett men der ligger en til 12k på bruktbørsen her, den kan du ha lenge og oppgradere på. Ellers er det bare å vente på rette spiller til rette pris, og helst at den ikke skal sendes!
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
8
Innenfor ditt budsjett hadde jeg gått for en kenwood KD-500 som ligger på finn. På din kant av landet også. Men det er bare synsing fra min side.

C979EC6A-FE44-42F0-8E18-945AC29A45FE.jpeg
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.716
Antall liker
1.943
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Takk for svar så langt
Likte utseende på kenwood, alle komponenter er svarte, stein eller trevek så en hvit spiller hadde kanskje blitt kult.
Moderne rega etc er bare å styre unna? Ser det ligger en RP3 på finn innenfor det jeg vil betale.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.918
Antall liker
1.974
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Så på Reloop Turn3 før jeg flyttet på «Hybel». Overbevisende konstruert sak ift prisen, lite blest i disse dager, men ble skrevet mye bra da.
Fåes i hvit. Riia.

 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
8
Som alt annet er det smak og behag. Det finnes fans av alle fabrikanter. Selv begynte jeg med en, for meg, kostbar pro ject for en del år siden. Den ble byttet ut til fordel for en gammel Denon og var fornøyd med det. Men jeg er helt sikker på at jeg kunne blitt like førnøyd med andre spillere også.
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.716
Antall liker
1.943
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Så på Reloop Turn3 før jeg flyttet på «Hybel». Overbevisende konstruert sak ift prisen, lite blest i disse dager, men ble skrevet mye bra da.
Fåes i hvit. Riia.

Hmm, det så jo egentlig kjekt ut med usb interface så kan man jo få alle platene digitalt også.
Tanken min var å få alle platene over på spolebånd, men lurt å ha en digital kopi også gjerne.
Har forsåvidt en analog til digital sak liggende allerede så kan jo evt bruke den.
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.716
Antall liker
1.943
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Det var jeg ikke klar over, er det et samarbeid eller kopi?
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
16.989
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Husker jeg hadde en gang hadde en edruelig plan for min første(i nyere tid) platespiller. Rega planer 3, tror det gikk en mnd før jeg oppgraderte til RP8 og x antall riaa og pu oppgraderinger. Etter det har det tatt helt av. Jeg er en svak sjel🤪 lykke til😀
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.844
Antall liker
38.579
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Husker jeg hadde en gang hadde en edruelig plan for min første(i nyere tid) platespiller. Rega planer 3, tror det gikk en mnd før jeg oppgraderte til RP8 og x antall riaa og pu oppgraderinger. Etter det har det tatt helt av. Jeg er en svak sjel🤪 lykke til😀
Men du havnet på rett hylle til slutt :cool:

mvh
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.750
Antall liker
21.619
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg har gjort det, både fra vinyl og spolebånd. Datafiler er fine på det viset at de kan flyttes og kopieres og ordnes med uten at de blir dårlige eller i verste fall ødelagt.
Men jeg driver ikke med grammofonplater pga. Pure, Perfect Sound Forever.
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.716
Antall liker
1.943
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Hvorfor vil du lagre musikk med så mye støy digitalt? :unsure:
Blir det så mye støy da? Siden det er så mange som hører på vinyl så kan vel ikke være så ille, eller mener du at det blir mer støy når den konverteres til digitalt?
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.825
Antall liker
5.472
Sted
Holmestrand
Har hatt en Rega P3, aldrig igjen! Spånplate og strikk, ikke verdt pengene, ingen eierglede heller. Ikke tenk på å kjøpe en Billig Project heller! Kenwood, yes....klassiker.
Jeg kjøpte KD500 da den kom i attehundreogbrødmangel. Tjente meg godt i mange år før den begynte å gå ujevnt, og ble kassert. I dag har jeg en billig Pro-Ject. Sponplate(?) og strikk som du sier. Men den gjør jobben. 🤗
 
  • Liker
Reaksjoner: oal

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.259
Antall liker
9.496
Torget vurderinger
2
Om man kjøper en gammel klassisk brukt tror jeg en direktedrevet kan ha den fordel at det ikke trengs et belte , gode belter kan være vanskelige å finne. Selv om det selges alle mulige belter, så er kvaliteten avgjørende for stabil gange
 
  • Liker
Reaksjoner: bia

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.599
Antall liker
3.137
Torget vurderinger
0
Blir det så mye støy da? Siden det er så mange som hører på vinyl så kan vel ikke være så ille, eller mener du at det blir mer støy når den konverteres til digitalt?
Mye klaging på støy fra folket her - spesielt fra Hai-Fai komponenter - som koster mye eller sinnsykt mye penger. Rillestøyen fra vinyl er varierende i stor grad med kvaliteten/prisen på spilleren. Digital utgang er en funksjonalitet på spillere fra den aller kjipeste/billigste til den beste av de aller kjipeste så hva kan man si om kvaliteten på "rippe-verktøyet"?
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.461
Antall liker
35.291
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Jeg kjøpte en luxman pd272 i den prisklassen bare for å sjekke om vinyl var noe for meg. Denne hadde jeg i mange år - og brukte den utrolig mye. Ingen grunn til å kjøpe dyr spiller første gang. Bruk heller pengene på en god (behøver ikke å være dyr) riaa.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Digitalisere vinyl er litt genialt - men det kan være noen utfordringer med rimelig utstyr.
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.845
Antall liker
50.864
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Om man kjøper en gammel klassisk brukt tror jeg en direktedrevet kan ha den fordel at det ikke trengs et belte , gode belter kan være vanskelige å finne. Selv om det selges alle mulige belter, så er kvaliteten avgjørende for stabil gange
Enda en god grunn til å holde seg unna strikkdrevet, når en må jakte på gode belter også😳. Remdrevene spillere vil for altid være sårbare for tempraturer i det rommet de står i. Det hjelper lite på beltet da de uansett vil ha variasjoner i gangen pga av temp. Så ro ned nevrosene og spill musikk uansett drift av spiller😁
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.750
Antall liker
21.619
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Dårlig med brukte remdrevne med tilbakekopling, men det er det ikke mange direktedrevne som har heller.
Brukte gode remdrevne med strobelysbasert hastighetskontroll og -regulering finnes det noen av, blant annet den jeg nevnte tidlig i tråden.
Jeg blir litt satt ut av folk som vil ha platespiller men ikke liker å fikle, eller argumenterer mot et platespillerprinsipp pga fikling og/eller vedlikehold. Da kan man like gjerne holde seg digital. En platespiller klarer 11 bits dybde, 12 om den er dritgod...
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.825
Antall liker
5.472
Sted
Holmestrand
Jeg kjøpte en luxman pd272 i den prisklassen bare for å sjekke om vinyl var noe for meg. Denne hadde jeg i mange år - og brukte den utrolig mye. Ingen grunn til å kjøpe dyr spiller første gang. Bruk heller pengene på en god (behøver ikke å være dyr) riaa.
Antagelig noe av det smarteste som er sagt her. 🤗
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.825
Antall liker
5.472
Sted
Holmestrand
Min klassiske direktedrevne KD500 hadde fordelen av å ikke ha reim. Til gjengjeld hadde den ulempen av å være ikkereparerbar.
Vi har sendt folk til månen, så jeg tror ikke vi skal overdrive problemet med å snurre ei lita metallskive rundt med et turtall på 33 1/3….
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.716
Antall liker
1.943
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Hva mener du med at den ikke er reparerbar? Jeg vil ikke kjøpe en spiller jeg ender opp med å kaste dersom noe skjer.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.918
Antall liker
1.974
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Dårlig med brukte remdrevne med tilbakekopling, men det er det ikke mange direktedrevne som har heller.
Brukte gode remdrevne med strobelysbasert hastighetskontroll og -regulering finnes det noen av, blant annet den jeg nevnte tidlig i tråden.
Jeg blir litt satt ut av folk som vil ha platespiller men ikke liker å fikle, eller argumenterer mot et platespillerprinsipp pga fikling og/eller vedlikehold. Da kan man like gjerne holde seg digital. En platespiller klarer 11 bits dybde, 12 om den er dritgod...
Ser det litt annerledes her Valentino. Det blir fort for spesielt interesserte, når målet er «kun» å få analog godlyd.
Prøvde meg litt, og leste meg opp. Det var ihvertfall planen. Men etter mer man leser om alle hundrevis av innstillinger, justeringer og komponenter som ansees nødvendig av ekspertene for å kunne nyte en platespiller, så kommer HiFi nevrosene opp på et øvre plan. Spesielt når utstyret skal settes opp fra scratch.
Noen av oss vil ha en platespiller som er plug&play, eller enkelt oppsett som bare funker.
Det er jo slik mange av oss husker og brukte platespilleren den gang det var plater som gjaldt. Ingen drev med denne anale fiklingen da.
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
8
Helt enig!
At noen noen tar den helt ut på målinger og alslags teorier er helt greit - Men det er ikke nødvendig for å spille musikk.
 
Topp Bunn