Grado og Alessandro hodetelefoner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Grado_banner_790x225.jpg


    Trådens emne
    Dette er en paraplytråd for hodetelefoner fra firmaene Grado Labs, Inc. og Alessandro High-End Products, samt populære, ofte kommersielle, modifikasjoner basert på disse.

    Den skal handle om emner som er felles for alle eller noen av disse hodetelefonene, likheter og forskjeller mellom modellene, passende hodetelefonforsterkere o.l. Det vil også være nyttig og riktig å sammenligne disse hodetelefonene med andre hodetelefoner (det er naturlig å sammenligne med).

    Det vil etterhvert kanskje i tillegg være naturlig å opprette separate tråder for en del av hodetelefonmodellene fra Grado.

    Innleggstitler
    Jeg oppfordrer dere til å benytte feltet "Overskrift:" i vinduet "Svar på Tråd" for å gi det enkelte innlegg en god og dekkende tittel. Dette gjør det lettere å finne frem i tråden etterhvert som den (forhåpentlig) vokser.
    Man kan f.eks. benytte produsent, produktnavn eller modellbetegnelse som innleggstittel.

    Bilder
    Inkludér gjerne et bilde siden et godt bilde ofte kan fortelle mye om et produkt.
    Benytt knappen "Legg til bilde" og en av disse valgene slik at bildet lagres i tråden slik at vi unngår lenker til bilder som er forsvunnet fra den opprinnelige adressen:
    • Fra datamaskin -> Fil
    • Fra URL -> Hake for "Hent ekstern fil og lagre den lokalt"
    Referanser og lenker
    Inkludér gjerne referanser og lenker. Det gjør det enklere for andre å finne informasjon, og forfatteren viser hvor informasjonen er hentet fra.

    Grado RS1_1155x770.jpg
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Grado PS500

    Grado PS500.png


    Grado PS500

    Features:
    • Vented diaphragm
    • Hybrid air chamber
    • UHPLC copper voice coil wire
    • UHPLC copper connecting cord
    • Tranducer type: dynamic
    • Operating principle: open air
    • Frequency Response: 14-29
    • SPL 1mW: 98
    • Normal Impedance: 32ohms
    • Driver matched db: .05

    What Hi-Fi har foreløbig kun vevpublisert en nyhetsartikkel 23.11.2011:
    Grado adds high-end PS500 headphones to its Professional Series | whathifi.com

    Grado adds high-end PS500 headphones to its Professional Series
    23 Sep 2011

    New from Grado is the PS500, the latest model in the company's Professional Series range.

    At £700, the open-backed PS500 is said to offer 'unrivalled value', UK distributor Armour Home explaining that the new model offers 'nearly all the performance of the £1835 PS1000 at not much more than one third of its price'.

    The PS500 shares the hybrid construction of the flagship model, having an inner sleeve of hand-crafted mahogany 'produced by using an intricate curing process' and an outer housing machined from a very hard metal alloy.

    Special treatment and casting of the metal increases its porosity, the idea being that 'this combination of wood and metal ensures that the earphone chamber has no "ringing" which might obscure detail or add coloration'.

    The headphones use rare earth metals in their large diaphragms, and the connecting cable is of Grado's latest design.

    The company says that this is 'a compact, comfortable, monitoring headphone that delivers open, dynamic, virtually distortion free and strikingly lifelike musical performances to delight even the most demanding of music lovers.'

    The PS500 goes on sale in mid-October.
    ardilla har allerede nevnt Grado PS500 i svar #2405 og presentert en positiv testomtale av David Weiss i SonicScoop 14.11.2011.

    HeadRoom med målinger og omtale:
    Grado PS 500, Grado PS500

    Robert H. Levi i Positive Feedback ISSUE 57 september/october 2011:
    grado

    Dale Thorn i Headfonics 25.10.2011:
    Grado PS-500 – The PS series gets affordable, but is it any good?

    BBC_Music_januar_2012.jpg


    BBC Music Magazine januar 2012 side 102 har en meget postiv omtale og gir den 5 (røde) stjerner (av 5 mulige?). Prisen er £700. Noen korte utdrag:
    [Bildetekst:]
    Broad appeal: the PS500s will suit both studio engineers and audiophiles

    [Avslutning:]
    the Grado PS500s are a breathtakingly good set of headphones and are fully recommended.
    Headfonia:
    The New Grado Sound: Grado PS500 | Headfonia

    Guest Review by Tom C på GoodCans.com:
    Grado PS500 Headphones | Professional Series | Review | Product Description | GoodCans.com : Listening Station!, Specializing in Quality Headphones

    Head-Fi.org:
    Grado Professional Series PS500 - Headphones
    Grado PS 500 Professional Series Headphone
    Grado PS 500 all new in the Grado Professional Series

    Headphiles:
    http://www.headphiles.org/index.php?topic=3680.0

    Head-Case.org trekker linjer til Grado HF-2:
    Grado PS500 - Headphones - www.Head-Case.org

    Grado (Head-Fi Series) HF-2
    Litt informasjon om Grado (Head-Fi Series) HF-2.
    Grado Head-Fi Series HF2 Headphones

    The Grado HF2 is the second limited edition Head-Fi fundraiser headphone produced by Grado Labs, following in the footsteps of the HF1. It takes the design of the HF1 a step further, with a hybrid body consisting of aluminum cups and a mahogany driver housing. This technique was also used in Grado's current flagship, the PS1000, prompting comments on the HF2 being a "baby PS1000". It originally went on sale as a pre-order for $429 at TTVJ.com on May 15, 2009, and was featured at CanJam of the same year. As of now, the only means of purchasing one is used.
    Grado Head-Fi Series HF2 Headphones
    The Grado HF2--It's For Real
    Grado HF2 | Headfonia
    Grado Head-Fi Series HF2

    Tillegg:
    InnerFidelitys målinger:
    http://www.innerfidelity.com/images/GradoPS500.pdf
    InnerFidelity December Update | InnerFidelity

    Been asked numerous time for Grado PS500 measurements, got that done. I thought they were better than most of my experiences with Grado cans
    Oppfølger til:
    CDWMcInSpots skrev:
    Hi-Fi Choice February 2012.jpeg


    Hi-Fi Choice februar 2012 inneholder en testomtale av Grado PS500:
    [Utdrag fra] Grado PS500 Headphones at Audio Affair

    hi-fi choice recommended.png


    Beautifully detailed sound that's rich in frequency extremes...a classy transducer that's well balanced in every sense

    The fact that the PS500 seems relatively unfussed about amplifiers (it likes a decent one but doesn't demand the absolute best) only adds to the considerable appeal of this very impressive product
    Expert Reviews:
    Grado PS500 review | Expert Reviews
    Ultrasone Signature Pro_Ultrasone Edition 8 Ruthenium_Grado PS500.jpg


    Fra venstre mot høyre:
    Et bilde som kan gi en idé om størrelse.
    ..
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Har faktisk til gode å høre Grado! Konsensus er vel at de er noe overpriset i Norge og da faller de fort utenfor min radar. Grado har vel kun åpne konstruksjoner?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.003
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Overpriset er et relativt begrep. Hallo kan by på mye godlyd
    Og så ser de kule ut. Alle et åpne, Ja.
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Overpriset er et relativt begrep. Hallo kan by på mye godlyd
    Og så ser de kule ut. Alle et åpne, Ja.
    Ja ut i fra hva jeg har lest om Grado-signaturen ville det ikke overraske meg om jeg likte dem!
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Jeg har Grado RS-1 som jeg har hatt stor glede av. Troverdig gjengivelse - satt senest for et par timer siden og lyttet til en LP, og tok meg selv i å bli spent mens jeg lyttet. Det er alltid et godt tegn.
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Jeg har Grado RS-1 som jeg har hatt stor glede av. Troverdig gjengivelse - satt senest for et par timer siden og lyttet til en LP, og tok meg selv i å bli spent mens jeg lyttet. Det er alltid et godt tegn.
    Kan jeg spørre hva du bruker av elektronikk med dem?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Forskjellig. Fortsatt begeistret for min Grace m-902b. Og så plugger jeg dem gjerne også rett inn i min Technics spolebåndspiller.
    Var påtagelig hvordan jeg ble spent i kroppen av å lytte til "Exilio de Gardel" LPen. Musikk jeg kjente godt, men som virkelig fikk vinger fra LP og inn i hodetelefonene. Grace m-902 har en god crossfeed som jeg syns gir en troverdig fordeling av L/R til hodetelefoner.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.003
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Crossfeed er strålende! Lavry DA11 har også crossfeed, men variabel :)
     

    Kopfhörer

    Medlem
    Ble medlem
    16.02.2011
    Innlegg
    41
    Antall liker
    2
    I Bergen (sentrum) kan man lytte til Grado RS1i og noen "lavere" modeller (bl.a. SR225i (?)) hos Musik Magazinet. Merkelig nok har ikke denne forretningen nevnte hodetelefonmerke på sitt nettsted. Prisene er, som ellers i kongeriket Norge, helt på jordbærtur.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.551
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hørte SR225i i dag, god lyd. Desverre så passet de hode mitt dårlig.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.003
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Er ikke enig at prisene er på bærtur generelt, må jeg si. Vi betaler moms, og vi betaler for 5 års reklamasjonsrett (noe jeg personlig støtter) Sennheiser HD800, Beyer T1 osv er gjerne dyrere i USA enn i Norge.

    HD800 koster 1500 USD - (og det er uten skatter osv) /MVA, dvs netto er den 25% dyrere over dammen. Amazon.com: Sennheiser HD800 Over-Ear Circum-Aural Dynamic Premiere Headphone: Electronics


    I Bergen (sentrum) kan man lytte til Grado RS1i og noen "lavere" modeller (bl.a. SR225i (?)) hos Musik Magazinet. Merkelig nok har ikke denne forretningen nevnte hodetelefonmerke på sitt nettsted. Prisene er, som ellers i kongeriket Norge, helt på jordbærtur.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Grado generelt, Grado SR225i og Alessandro High-End Products Music Series

    For meg ble HD-650 for grå, og kjedelig. Mangler rett og slett spilleglede.
    Selvsagt er jeg diametralt uenig i det der, ;) men siden det er akkurat det Grado-fanboys pleier å si, er det kanskje en idé å prøve et sett Grado? Grado-er er veldig frampå og "morsomme". Veldig rock'n'roll!

    Grado er ikke akkurat bang for the buck med de oppblåste prisene de opererer med i Norge, men det lar seg løse. SR225i er vel en slags sweetspot hva gjelder pris/ytelse på Grado-rangstigen, synes jeg. Ellers er et godt alternativ Alessandro (En slags rebadged Grado):

    Alessandro High-End Products

    Hvis noen kjøper, vil jeg gjerne prøvelytte! ;)
    ..
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Grado RS1i, PS500 og GS1000i, samt Alessandro MS Pro

    Innledning
    For en tid tilbake besøkte jeg en butikk en ettermiddag, og fikk muligheten til å lytte til Grado RS1i, PS500 og GS1000i i noen (ca. 3?) timer. Demorommet var egentlig oppatt senere samme ettermiddag, men jeg var heldig og personen dukket aldri opp. Dette medførte allikevel at jeg disponerte tiden og ressursene noe annerledes enn jeg (antagelig) ville gjort hvis jeg hadde visst at jeg fikk så lang demotid som jeg til slutt fikk.

    Jeg begynte med en runde der jeg vel startet med RS1i, fortsatte med PS500 og deretter GS1000i. Deretter byttet jeg en del frem og tilbake ettersom jeg fant det interessant.

    Kilde og hodetelefonforsterker
    Jeg hadde med meg min kjære Grace Design m903, men valgte p.g.a. opprinnelig ganske kort tid og god emballering å isteden benytte butikkens Lehmannaudio Black Cube Linear USB som DAK og hodetelefonforsterker. Gain ble (hvis jeg husker rett) satt til laveste trinn med bryterne på undersiden. DAKen var etter alt å dømme kun i stand til å håndtere 16 bit signaler siden jeg måtte endre min foobar2000-bitdybdeinnstilling. Denne hodetelefonforsterkeren er ikke impedansemessig et opplagt valg for Grado-hodetelefoner. Jeg har aldri hørt den før, og har også liten erfaring med Grado, og vet dermed ikke hvor stor betydning det evt. hadde for mine observasjoner.

    Kilde var medbragt PC med foobar2000. Den kjørte replaygain og -3 dB. Musikken var rippede CDer lagret i FLAC og ALAC. Musikken var som vanlig ganske allsidig.

    Komfort
    Jeg foretrekker generelt øreomsluttende hodetelefoner, og synes de fleste hodetelefoner som ligger oppå ørene, blir ubehagelige etter kortere eller lengre tid. De fleste Grado-hodetelefoner er dermed ikke et opplagt valg for meg. Grado har dessten ikke mykt polstrede puter som kan avhjelpe disse problemene. Derimot er grados tremodeller ganske lette, hvilket hjelper, og hodebøylen kan bøyes for brukertilpasning. Metallmodellene er derimot tyngre, og det merker man bl.a. ved økt presskraft mot ørene, og dermed (større og raskere) ubehag. Klokkenes/hodebøylens høyderegulering har rom for en god del større hoder enn mitt. Det er mulig at mennesker med små/lave hoder kan få problemer.

    Hvis jeg husker rett, var GS1000i den mest komfortable av disse hodetelefonene, men også denne berørte vel ytterørene enkelte steder(?) PS500 har metallklokkedeksler som øker vekten. Den blir raskere og mer ubehagelig en RS1i.

    Jeg er (vel) dermed enig med DavidMahler i at Grado har en del å gå på når det gjelder komfort.

    Lytteinntrykk
    GS1000i's lydpresentasjon skiller seg ganske mye fra de to andre. Dette skyldes formodentlig putene. Under denne demoen fikk de to andre mest spilletid, formodentlig fordi jeg av en eller annen grunn fant dem mer lydmessig attraktive. Det er mulig at DavidMahler kan fortelle oss noe om hvorfor. Resten handler derfor uansett om de to andre.

    RS1i og PS500 er mye likere, men det er allikevel et eller annet ved PS500 som medførte at jeg over tid graviterte mot denne og etterhvert gav denne mest spilletid, mens RS1i etterhvert kun ble benyttet til korte kontroller. Jeg observerte ikke nok til å si noe om hva det var som gjorde at jeg foretrakk PS500, men et eller annet var det. DavidMahler kan muligens gi innsikt i dette.

    Noen observasjoner (listen er ikke nødvendigvis komplett):
    • Det generelle, overordnede inntrykket er positivt
    • Lydkulen er ikke blant de største, men jeg tror ikke jeg opplevde ubehagelige artefakter el.l.
    • Bassen ruller av et stykke oppe. Jeg savnet noe på spor der dypbass er et merkbart element. På spor der dette ikke er fremtredende, savnet jeg vel ikke bass(?)
    • Det river i elektriske gitarer. Dette er noe helt annet en Audeze LCD2.2 bambus
    • Det fungerer bra på akustiske strengeinstrumenter, og f.eks. bluegrass var slett ikke dumt, igjen i motsetning til Audeze LCD2.2 bambus
    Avslutning/konklusjon
    Jeg er ikke fremmed for tanken om en hodetelefon med lyden til Grado PS500, men med vekten til RS1i, og gjerne komfortnivået til noe annet enn Grado.

    DavidMahlers omfattende artikkel kan tyde på at Alessandro High-End Products Music Series Pro, også kjent som Alessandro MS Pro, langt på vei kan være nettopp dette. Den er en tremodell som (formodentlig) er like lett som RS1i, og han mener den er lydmessig bedre enn RS1i og PS500.

    Det er jfr. Head.Fi.orgs "Grado Pad Choices And Mods" mulig at "TTVJ "Flat" Pads" og Sennheiser HD 414-puter er mer komfortable.

    Det finnes også andre øreputemuligheter for Grado inkl. Headphile C-Pads basert på beyerdynamic-velourputer (for DT 770?) og (GDS-)sock-mod.

    Andres erfaringer
    Er det andre som har erfaringer med Grado RS1(i) vs. Grado PS500 vs. Alessandro MS Pro, og er villige til å dele dem med oss?
     

    Lateralus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    423
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    0
    Duet Audio har nylig blitt norsk importør og Audio Norge er forhandler av hodetelefonene fra Alessandro. Vi holder på med prissetting av produktene, og håper å motta første leveranse fra Alessandro rett før jul.


    Mvh
    Sture
    Audio Norge
    sture@audionorge.no
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    ^
    Takk, både for (raskt) svar og stadig jakt på nye produkter å importere.

    Jeg ser frem til nærmere prisinformasjon.

    Tillegg:
    Jeg har bedt Høvdingen om at trådtittelen endres til "Grado og Alessandro hodetelefoner".
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Alessandro MS Pro

    Noe informasjon om Alessandro High-End Products Music Series Pro, ofte kjent som Alessandro MS Pro:
    DavidMahler: "Battle Of The Flagships (50+ Headphones Compared): #33 ALESSANDRO: MS Pro":

    #33 ALESSANDRO: MS Pro



    Alessandro headphones look exactly like Grado headphones. This is because Alessandro headphones use Grado parts for their housing. Inside the ear-cups are drivers designed by George Alessandro. In totality, the sound is similar to Grado's, but not identical.


    The Music Series Pro uses the same housing as Grado's RS1. This means it uses the same mahogany ear-cups, the same leather headband, the same adjustment polls, and the same cable. It is inside the ear-cup where differences lie.

    I happen to prefer the sound of the MS Pro overall. It possesses a more neutral tonality. Because of this, I feel it suits a wider variety of genres. Out of all the Grado headphones that I've had the pleasure of hearing, the MS Pro's sound signature most closely resembles the HP1000. However, the MS Pro lacks some of the refinement which the HP1000 offers. Ultimately, the HP1000 is a superior sounding headphone, but at its price, the MS Pro is a better value.

    STRENGTHS
    TONALITY: I don't want to say that the MS Pro is perfectly neutral because it isn't, but it manages to get close to the neutral mark.

    MIDS: The midrange presentation of the MS Pro is really pure sounding to my ears. I actually prefer the midrange presentation here to any of Grado's current offerings. I particularly like the way female voices sound with the MS Pro.

    TREBLE: The MS Pro offers tremendous extension and clarity. The treble seems slightly raised, but not aggressively so. I would say there is evidence of grain every so often, but nothing that should be cause for alarm.

    GENRE MASTER: I enjoy the MS Pro's sound signature with a wide variety of music. I find that it fares particularly well with large-ensemble jazz and rock music.

    EASY TO AMP: The MS Pro doesn't require all too much power to sound good. However, it really gains a fuller sound with tube amplification. I happen to really enjoy the way it sounds with the TTVJ Millett 307A, which is a fairly neutral sounding tube amplifier.

    WEAKNESSES
    COMFORT: The MS Pro comes with the Grado “Bowl” earpads. I simply do not find these pads to be comfortable. Regardless of how loose I make the headband, the shape and fit of the bowl pads seem to irritate my ears like few other earpads can.

    CONSTRUCTION: I'm not a fan of the Grado retro-design. As Alessandro headphones incorporate the same exact design as Grado headphones, I am afraid they fail to please me in this regard.

    IMAGING: Like the RS1 and the RS2, the MS Pro is not particularly strong in the imaging department.

    STORAGE: Unfortunately, the MS Pro ships with the same style packaging with which Grado headphones ship: a pizza-box-style cardboard exterior with an open-cell foam interior.

    ON THE FENCE
    TRANSPARENCY: With the MS Pro, the level of transparency largely depends on the positioning of the ear-cups. I have noticed at times that sound can have a nasal quality to it. This is easily amendable by repositioning the ear-cups. However, even with the ear-cups in their most sonically-pleasing position, there is still an absence of complete and utterly brilliant transparency.

    BASS: The bass here offers punchy mid-bass impact, but lacks extension. I enjoy the way that toms sound with the MS Pro.

    SOUNDSTAGE: Just as with the Grado on-ear models, the Ms Pro's soundstage is neither wide nor tall, but it is round and well-defined.

    CABLE: As with the RS1 and the RS2, the MS Pro's stock cable is hardwired and terminates to a quarter-inch plug. The cable's quality seems to be about average.

    FOR THE PRICE
    B

    If I had to choose between the RS1 and the MS Pro, I would choose the MS Pro. I prefer its more neutral tonality. Both happen to be excellent mid-priced high-end headphones. Of the headphones which I own, I find that the MS Pro is the best on-ear headphone currently in production alongside the Ultrasone Edition 8. While I have spent time evaluating the Grado PS500, I do not own it. When I've compared it against the MS Pro, I have found that I prefer the MS Pro.

    QUICK CHECK
    • DESIGN: On-Ear
    • DRIVERS: Dynamic
    • IMPEDANCE: 32 Ohms
    • ISOLATION: Little to None
    • AMPLIFICATION: Preferred
    • MY PREFERRED AMP: TTVJ Millett 307A
    • SOUNDS BEST WITH: Jazz
    • CABLES USED: Stock
    • REVISIONS KNOWN: None known to me
    • FLAGSHIP STATUS: Currently Is
    • PRODUCTION STATUS AS OF 2012: In Production
    • COST: 699.99
    Han forvirrer meg noe ang. musikksjangre, men jeg velger å tro på signalene om allsidighet, bl.a. basert på observasjonene under min ovennevnte gradodemo.
    GENRE MASTER: I enjoy the MS Pro's sound signature with a wide variety of music. I find that it fares particularly well with large-ensemble jazz and rock music.

    [...]

    • SOUNDS BEST WITH: Jazz
    Vs. Grado PS500:
    While I have spent time evaluating the Grado PS500, I do not own it. When I've compared it against the MS Pro, I have found that I prefer the MS Pro.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Øreputer, hodebøyler, m.m.

    Grado-hodetelefoner leveres og har vært levert med en rekke ulike øreputer. Øreputene har betydning for både lyd og komfort. Dette ser ut til å være en god oversikt: "Grado Pad Choices And Mods": http://www.head-fi.org/a/grado-pad-choices-and-mods

    Øreputene kan for en del medføre komfortproblemer. Det finnes en rekke modifikasjoner og tredjepartsprodukter både av øreputer og bøyler.

    Mer informasjon:
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Driverne er forskjellige i Alessandro High-End Products Music Series og Grado Labs

    Hva er forskjellen på [Alessandro High-End Products Music Series] og Grado [hodetelefoner]??
    Driverne ifølge DavidMahler som skriver følgende:
    [...]
    Alessandro headphones look exactly like Grado headphones. This is because Alessandro headphones use Grado parts for their housing. Inside the ear-cups are drivers designed by George Alessandro. In totality, the sound is similar to Grado's, but not identical.

    The Music Series Pro uses the same housing as Grado's RS1. This means it uses the same mahogany ear-cups, the same leather headband, the same adjustment polls, and the same cable. It is inside the ear-cup where differences lie.

    I happen to prefer the sound of the MS Pro overall. It possesses a more neutral tonality. Because of this, I feel it suits a wider variety of genres. Out of all the Grado headphones that I've had the pleasure of hearing, the MS Pro's sound signature most closely resembles the HP1000. However, the MS Pro lacks some of the refinement which the HP1000 offers. Ultimately, the HP1000 is a superior sounding headphone, but at its price, the MS Pro is a better value.

    [...]

    If I had to choose between the RS1 and the MS Pro, I would choose the MS Pro. I prefer its more neutral tonality. Both happen to be excellent mid-priced high-end headphones. Of the headphones which I own, I find that the MS Pro is the best on-ear headphone currently in production alongside the Ultrasone Edition 8. While I have spent time evaluating the Grado PS500, I do not own it. When I've compared it against the MS Pro, I have found that I prefer the MS Pro.

    [...]
    En annen fordel med Alessandro Music Series Pro vs. Grado PS500 er lavere vekt, hvilket sannsynligvis gir færre/mindre komfortproblemer ref. innlegg #16 "Grado RS1i, PS500 og GS1000i, samt Alessandro MS Pro" i tråden "Grado og Alessandro hodetelefoner"

    Grado HP1000 ble laget i 3 utgaver og kun produsert i til sammen 1000 eksemplarer. Den har i lang tid kun vært tilgjengelig på bruktmarkedet.
    ..
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Symphones Magnum

    Magnum-2.jpg


    Kanadiske Symphones Magnum:

    Developed for the audio purist, the Symphones Magnum enhancement is a custom-built reference upgrade currently available to Grado SR325 and Alessandro MS2 headphones.
    agoston.berko post #2301 1/12/13 at 5:07am [mine uthevninger]
    [...]
    this is what I'm talking about. everybody finds his sweet spot in the Grado/Alessandro/Magnum line-up. but this fact is hard say about other companies.

    Grado: enjoy the aggressive nature of rough sounds but at the same time listen to MUSIC
    Alessandro: calm down a bit BUT keep the musicality on the highest level
    Magnum: raise the bass department to keep up with sub90hz territory.
    [...]
    Head-Fi.org: "Symphones Magnum upgrade for Grado SR325 and Alessandro MS2"

    Man spør seg dog, ref. tidligere innlegg i denne tråden, om vekten vil redusere komforten.

    Tillegg:
    Head-Fi.org: Currawong: "Review: Symphones Magnums (with comparisons to the HF-1s, HF-2s, HD-800s, HE-5s and Stax)"
     
    Sist redigert:

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Syns ikke mitt SR325is er så hakkendes gale sån komfort-messig, kjøpte dog nye puter i samme slengen for sammenligningens skyld, og like greit var det egentlig. Satt nylig igjennom LOTR:Two Towers Extended Edition med dette headsettet uten noe som helst ubehageligheter :)

    Forøvrig elsker jeg designet til Grado settene, skikkeig retro look altså. Vet mange rundt meg er uenige med meg i det da.:cool:
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Komfort, vekt og puter

    Man spør seg dog, ref. tidligere innlegg i denne tråden, om vekten [på Symphones Magnum] vil redusere komforten.
    En god del mennesker har større eller mindre komfortproblemer med Grado-hodetelefoner generelt. Mine forsøk tyder dessuten på at komfortproblemene øker med hodetelefonenes vekt. Dét er selvsagt ikke overraskende.

    Jeg har ikke forsøkt modeller med plast utover så vidt å ha en eller to på hodet en kort stund. Derimot har jeg forsøkt modeller med tre og metall(overtrukket tre) i form av RS1i, GS1000i og PS500. Metallmodellene er naturlig nok tyngre enn tilsvarende tremodeller. Min erfaring tyder på at denne økte vekten forsterker komfortproblemene. Jeg er derfor ekstra aktsom overfor metallmodellene.

    Jeg tror, basert på rask lesning, at Symphones Magnum har mer metall enn Grado- og Alessandro-modellene de(n) bygger på, og dermed høyere vekt. Dét var bakgrunnen for min ovensiterte vekt- og komfortkommentar.

    Jeg tror dog at de ulike putene kan ha betydning for komforten. Se innlegg tidligere i denne tråden.

    Jeg tror også at brukerens øreform og sensitivitet har betydning for opplevd komfort. Noen ørers form passer bedre til Grado-puter enn andre. Se den nedennevnte tråden.

    Jeg liker generelt øreomsluttende hodetelefoner langt bedre enn hodetelefoner som ligger oppå ørene. De fleste av de sistnevnte gir etter en stund komfortproblemer. Det kan bli direkte vondt, særlig i antiheliks, etter typisk ca. 2 timer.

    Les gjerne tråden "Menneskers og hodetelefoners fysiske egenskaper og mål".
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Grado-prisene er redusert

    Vedrørende priser på Grado, så har importør nå satt ned prisene på samtlige modeller. PS500 koster f.eks. oppunder 6k, mens RS1i ligger på mellom 7-8k ny. Ser enkelte har litt forskjellige tilbud på de ulike modellene. Uansett kjekt å se at prisene er blitt moderert.
    ..
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Veldig lyst på de der..!
     
    • Liker
    Reaksjoner: KML

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Vedrørende priser på Grado, så har importør nå satt ned prisene på samtlige modeller. PS500 koster f.eks. oppunder 6k, mens RS1i ligger på mellom 7-8k ny. Ser enkelte har litt forskjellige tilbud på de ulike modellene. Uansett kjekt å se at prisene er blitt moderert.
    ..
    Akkurat det, er veldig bra!
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Det er på tide, ja, Grado har vært overpriset maks i Norge. Hva ligger f.eks. PS 1000 på nå? Hvor står de nye prisene?

    KML: Grattis med PS500. Er de tunge? PS 1000 var meget tunge. Her er noen amatørbilder av mine gamle PS 1000 med blank krom, hvis noen lurer på hvordan de ser ut i virkeligheten. De kommer vissnok i matt også.

    grado-ps-1000-01.jpg


    grado-ps-1000-02.jpg


    grado-ps-1000-03.jpg


    Og her er et tullebilde, faktisk det første bildet jeg postet her på HFS, og da i "den store hodetelefontråden". Det ble opprinnelig postet, fordi jeg var veldig stolt av å ha kjøpt både m903 og PS 1000. Loevhagen sa at jeg burde ha brukt de resterende pengene, for da ville jeg fått noe som var mye bedre, hahaha. :D

    grado-ps-1000-04.jpg
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    De ser jo kule ut - og jeg beklager for 3. gang at jeg ga deg et stikk den gangen. Uhøflig av meg. * rusler bort i skammekroken *
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    554
    Antall liker
    83
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tusen takk for det Titten. Mye lytteglede i dette settet!

    Ifølge importøren skal prisene til OHFC være representative. Ser også at denne butikken har tilsvarende priser i sine annonser på Finn.no.

    Uutrolig flotte de PS1000, men har lest at de er trmmelig skarp/heftig i toppen?
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    De ser jo kule ut - og jeg beklager for 3. gang at jeg ga deg et stikk den gangen. Uhøflig av meg. * rusler bort i skammekroken *
    Ja, de er faktisk kule, men for tunge for et hode med normal bredde. De blir hengende og slenge som et par musefletter.

    Vel, det var vel meg som induserte, hahaha. Når man kommer med ti poster og legger ut bilde av grado ps 1000 med masse tusinger slengende rundt, så kan det oppfattes noe brifete. Det var jo også intensjonen; å "tullebrife", så kommentaren din var egentlig bare morsom. :D
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Tusen takk for det Titten. Mye lytteglede i dette settet!

    Ifølge importøren skal prisene til OHFC være representative. Ser også at denne butikken har tilsvarende priser i sine annonser på Finn.no.

    Uutrolig flotte de PS1000, men har lest at de er trmmelig skarp/heftig i toppen?
    Bare hyggelig :) Er det mer musikalsk glede i PS500 enn SR-009, vil du si? Blir det litt for perfekt med SR-009? (Ikke hørt noen av dem, ren gjettning).

    Takk.

    Ja, ser flotte ut, men ble veldig harde i toppen. Og synes heller ikke at de imponerte spesielt bassmessig, hverken på dypbass eller i mellomtonen. Grace Design m903 er nok langt lysere og nøytral enn Vioelectric V200, så det er mulig at det kunne ha vært en bedre kombo. Solgte dem pga skarp topp, fattig bass og dårlig komfår.
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    554
    Antall liker
    83
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hehe :D

    Vedrørende vekt på ps500, så oppleves disse som marginalt tyngrr enn rs1i. Veldig komfortable.

    Glemte helt å svare deg på dette istad.
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    554
    Antall liker
    83
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ser den. V200 virker til å være en kjempematch!

    009, he500 og ps500 har definitivt hver sine styrker og svakheter, og skal ikke legge skjul på at morofaktoren er noe høyere i ps500. Dog kommer den til kort i andre sammenhenger sammenliknet med de to andre. Alt til hver sin anledning og humør! :D

    Karakteristikken/ulikhetene ved ulike hodetelefonene er egentlig den direkte årsak til at jeg kjøpte dem. Sådan er det gull å kunne variere lydformidler litt etter hva en har "lyst å lytte med".
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn