Jada - jeg skrev dette
.
OMF skrev:
Tja
jeg vil anta at mange her på sentralen kunne spart ganske mye penger ved å få redusert skatt, arveavgift eller lignende hvis man fikk eksperthjelp. Og la meg bare si det slik at det er ikke å svindle på skatten det er å sørge for at du betaler riktig skatt.
Så var det for å illustrere at det ikke er å svindle på skatten å bruke de fradragene skatteloven legger opp til. Men det er jo ingen av oss som var utrykket jeg brukt som bruker disse skatteekspertene til vår private skatt
..så når du sier:
Honkey-Chateau skrev:
At skatteplanleggerne er ansatt for å sørge for korrekt skatteinnbetaling er noe av det mest naive noensinne skrevet på noen debattside noe sted i verden. Det er ansatt for å betale minst mulig, punktum.
Så burde du vel heller forholde deg til det jeg skrev i neste avsnitt
.
OMF skrev:
Dette er på ingen måte enkelt og jeg vil nok anta at mange av disse ekspertene i like stor grad er ansatt for å skape sikkerhet og forutsigbarhet om avgjørelser som det å redusere skatten.
Som omtalte de skatteplanleggerne du trolig refererte til!
At du antar at din snoking i skattelistene på nettet og tabeller presentert i VG gir et riktig innblikk i skatt og verdier som du akkurat har beskrevet at er så innfløkt vil jeg hevde gjør at du danner dine oppfatninger på veldig tynt grunnlag!
(Det finnes også andre grunner til at det er mange kompliserte selskapskonstellasjoner dette kan også ha med tillatelser, kontrakter, subsidier, finansiering, osv..)
Boken om Fredriksen hadde nok vært spennende spesielt med tanke på risiko, finansiering, selskapsstrukt, gearing og råvaremarkeder!
At han ikke er snilleste i klassen når det kommer til business synes jeg ikke påvirker det det at han i mine øyne er en dyktig forretningsmann og en raus giver til blant annet rikshospitalet.
Mvh
OMF