Good Bye, Hagen.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
309
Gjest skrev:
http://www.abcnyheter.no/node/92641

Rikinger er som andre folk. Noen har vett, -andre ikke.
Hvis man som seriøs forretningsmann er villig til å slippe årlig 50-100 mill rett ned i statskassa (svart hull!) hvis man lovlig kan unngå det frivillig, da er man ikke forretningsmann, da er man dum! Stupid symbolpolitikk ville det være hvis man lar andre (les sosialistene) ta seg av tenkearbeidet for seg....

Gunzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.08.2003
Antall liker
932
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Leser akkurat nå The Baader-Meinhof Complex...
Må beskjemmet innrømme at det dukker opp umoralske og forferdelige tanker i mitt hode.

Z

Zomby_Woof

Gjest
realist skrev:
Gjest skrev:
http://www.abcnyheter.no/node/92641

Rikinger er som andre folk. Noen har vett, -andre ikke.
Hvis man som seriøs forretningsmann er villig til å slippe årlig 50-100 mill rett ned i statskassa (svart hull!) hvis man lovlig kan unngå det  frivillig,  da er man ikke forretningsmann, da er man dum! Stupid symbolpolitikk ville det være hvis man lar andre (les sosialistene) ta seg av tenkearbeidet for seg....
Forsåvidt enig i det. Men det er ikke bare dette det handler om i Hagens tilfelle. Han har brukt overraskende mye krefter på å sutre over hvor forferdelig vondt han har det i Norge. Det er det siste som er så uspiselig. Det er mer enn en som i stillhet har flyttet sine 'skattbarheter' etter rasjonell overveielse. Hagen er en sutreunge.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.983
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Noen kommentarer fra meg også….

Hagen er en dust. Er skremmende å se at folk som forvalter så store verdier verken kan tenke eller prate for seg!

Om skatt.
I Norge har vi flat skatt hvis vi fjerner toppskatten. Så dersom man gjennomfører flat skatt – så vil alle som ikke betaler toppskatt betale mer i skatt og de som betaler mye toppskatt mindre. Jeg er vel ikke sikker på at det er en god ide!
Det er heller ingen store besparelser i arbeid ved å gjennomføre flat skatt.
Det kompliserte ved skatt ligger i å regne ut hva som er skattegrunnlaget – ikke hva skatten skal bli.

Hagen/selskapet!
Det kan for diskusjonens del være interessant å skille mellom privatpersonen Hagen og hans ulike investeringsselskaper. Hagen som privatperson er underlagt akkurat de samme skatteregler som oss andre for inntekt, og må i tillegg betaler formueskatt av formuen sin.
I tillegg betaler selskapene han eier både skatt, moms og arbeidsgiveravgift og mer til til staten.

Jeg hører med til de som mener at man skal skatte forbruk og ikke verdiskapning.
Hva mener jeg med dette – jo selv om Hagen ikke akkurat fremstår som en kjernekar – så er det han gjør utrolig viktig. Han skaper verdier, han sysselsetter, han betaler enorme summer i skatt, moms og arbeidsgiver avgift gjennom sine firmaer. Overskuddet fra denne virksomheten blir igjen i firmaet og kan finansiere ny virksomhet. Dette er ikke penger Hagen kan bruke på bil, båt eller skinnbukser. Pengene tilhører ikke Hagen som privatperson. Dersom Hagen selv vil bruke litt penger – kan han ta det ut i form av lønn (og betale inntektsskatt som alle andre) eller han kan ta utbytte hvor det betales 28% (På penger det allerede er betalt 28% skatt for bedriften på). I dag er det jo også slik at utbytte er beskattet med ca 50% det samme som høye lønninger er.

Når Hagen må betale formueskatt – så er konsekvensen av det – at han må tappe selskapet for penger (altså ta utbytte) for å betale skatten. Og siden Hagen beviselig er jævlig flink til å forvalte penger – så tror jeg det blir mer verdiskapning og velferd (ja faktisk) av at Hagen forvalter disse pengene og ikke staten.

Nå er det jo ikke så veldig kritisk om han flytter ut….da selskapene fremdeles befinner seg i Norge og vil betale de omtalte avgifter til den norske stat. Problemet er snarere at mye av grunderkapitalen forsvinner ut av landet – og det for en relativt liten skatteinngang på formueskatt.

Ser noen prater om spleiselag og samfunnsansvar og slikt….vel da synes jeg vel like godt man kan ta for seg Gro, Kjell Magne, Bjarne Håkon, Reitan, norske idrettstjerner osv…..det er ingen av disse som har skapt så mye verdier som det Hagen har gjort! Men han er en fjott – det skal han ha!

Mvh
OMF

V

vredensgnag

Gjest
Willoch er krystallklar i Dagsavisen, og mener Hagen burde ha tenkt dette bedre gjennom. Han påpeker at Hagen har nytt godt av hva fellesskapet har stilt til rådighet av virkemidler, og at det er helt naturlig at han bidrar til dette. At formueskatten kan revurderes er en sak, å skulle stikke av med pengene på denne måten, er noe annet.
Men Hagens problem må være at det er for mange Yes-men rundt ham. Han må ha trodd at utspillet ville være en bombe i oppløpet til valgkampen, og alt det gjorde var å gi krutt til Halvorsen og rette kanonen mot ham selv.

Dagsavisen setter bilde fra denne seansen på forsiden, og ønsker ham Bon Voyage.

Vedlegg

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.929
Torget vurderinger
0
Nå er jo ikke dette så mye å diskutere egentlig. Norge er et lite land og vi har simpelthen ikke plass til de store egoene til både Hagen og Sponhheim på så få kvadratkilometer! Hagen bare MÅ reise! ;D

Edit:
Det er vel alt for mye å håpe på at også Sponheim skulle pakke snippeska !?

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.290
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:
Willoch er krystallklar i Dagsavisen, og mener Hagen burde ha tenkt dette bedre gjennom. Han påpeker at Hagen har nytt godt av hva fellesskapet har stilt til rådighet av virkemidler, og at det er helt naturlig at han bidrar til dette. At formueskatten kan revurderes er en sak, å skulle stikke av med pengene på denne måten, er noe annet.
Men Hagens problem må være at det er for mange Yes-men rundt ham. Han må ha trodd at utspillet ville være en bombe i oppløpet til valgkampen, og alt det gjorde var å gi krutt til Halvorsen og rette kanonen mot ham selv.

Dagsavisen setter bilde fra denne seansen på forsiden, og ønsker ham Bon Voyage.
Jeg skulle gjerne lest den artikkelen, men finner den ikke. Har du en link?

V

vredensgnag

Gjest
bjornh skrev:
vredensgnag skrev:

Jeg skulle gjerne lest den artikkelen, men finner den ikke. Har du en link?
Ah, jeg siterte fra papiravisen, men fant artikkelen her:

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article428212.ece

– Jeg synes det er trist at folk som blir vellykkede i Norge ikke vil betale skatt til det norske samfunnet. En må være oppmerksom på hvilket samfunn som har gjort en til den man er, og hva man skylder dette samfunnet, sier Willoch.

N

nb

Gjest
Formueskatt i Norge er langt på vei symbolpolitikk. Staten drar inn kun 12 milliarder i året, og det er langt fra de rikeste (som Hagen) som står for mesteparten. Siden innslagspunktet er 470.000 kroner, så skal man ikke være veldig rik før man må betale denne.

Av land det er relevant å sammenligne med er det kun Sveits og Frankrike som har formueskatt. Jeg vet ikke hva den er i Frankrike, men i Sveits er den minimal (tror det er 0,3% mot 1.1% i Norge)

S

Slubbert

Gjest
Den nasjonalistiske masturbasjonen vil ingen ende ta i denne saken ser det ut til, nå har Hagen endog blitt en "folkefiende". Det går ikke an å kritiere "fedrelandet", "fellesskapet" eller hvilke andre meningsløse eufemismer statsmaktens lakeier bruker får å kvele dissens, lojalitet og lydighet kreves.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Det påståes at Hagen ville vært nullskatteyter om det ikke hadde vært for de 10 millionene han måtte betale i formueskatt.
Andre hevder at vi har flat skatt på minimum 28 % (for alle)

Dersom Hagen ikke har betalt noe inntektskatt, så lurer jeg på hvor han får penger til det daglige være fra (og det er vel ikke snaut), siden han da vel heller ikke har hatt inntekt ::)

Han ser jo rimelig velfødd ut da for tiden.

Sannheten er vel at mye av pengene som går med til det daglige være kommer fra driften..... bilene er firmabiler, div. boliger er vel representasjonsboliger, middager er vel representasjon o.s.v.
Dyktige revisorer og advokater har jo enkelte råd til i sin streben på å slippe å bidra med skatt...... det er faarlig det ;)..... skatt altså!

Mvh.KW

V

vredensgnag

Gjest
Hagen er ikke en Folkefiende, han er Bør Børson.

G

Gjestemedlem

Gjest
Slubbert skrev:
Den nasjonalistiske masturbasjonen vil ingen ende ta i denne saken ser det ut til, nå har Hagen endog blitt en "folkefiende". Det går ikke an å kritiere "fedrelandet", "fellesskapet" eller hvilke andre meningsløse eufemismer statsmaktens lakeier bruker får å kvele dissens, lojalitet og lydighet kreves.
Det er vel slasken selv som har lagt opp til dette ved å gå ut i media å "true" med å forlate fedrelandet og flytte seg og sin famlie til et annet samfunn der han slipper å bidra med noe.

Jeg vet ikke helt hvilken reaksjon han forventet på sitt utspill, men mye sympati blir det neppe av slikt. :-\

Kanskje han forventer en Facebook-kampanje. "La oss samle 300.000 underskriter for å beholde Hagen"?

Her er en passende bolig i hans kommende hjemland:

Vedlegg

S

Slubbert

Gjest
^ Greit nok det, men nasjonalismen er kvalmende okkesom.

G

Gjestemedlem

Gjest
Slubbert skrev:
Den er som forventet.

Hvis Hagen stille og fredelig hadde opprettet sine sveitsiske selskaper og flyttet over dit uten å lage noe voldsomt oppstyr rundt dette så hadde vel sikkert ikke mange giddet å løfte et øyenbryn igjen. Men når han prøver å ikle seg rollen som samfunnsbygger og landsfader som fortjener den norske befolkningen lojalitet og politikeres underdanighet... så kan jo dette slå litt tilbake. Mannen er rik nok til å ansette noen til å tenke for seg. Det burde han benytte seg av.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Slubbert skrev:
Den er som forventet.

Hvis Hagen stille og fredelig hadde opprettet sine sveitsiske selskaper og flyttet over dit uten å lage noe voldsomt oppstyr rundt dette så hadde vel sikkert ikke mange giddet å løfte et øyenbryn igjen. Men når han prøver å ikle seg rollen som samfunnsbygger og landsfader som fortjener den norske befolkningen lojalitet og politikeres underdanighet... så kan jo dette slå litt tilbake. Mannen er rik nok til å ansette noen til å tenke for seg. Det burde han benytte seg av.
Han er høy nok på seg selv til å tro at han ikke trenger noen til å tenke for seg

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.983
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
KW skrev:
Det påståes at Hagen ville vært nullskatteyter om det ikke hadde vært for de 10 millionene han måtte betale i formueskatt.
Andre hevder at vi har flat skatt på minimum 28 % (for alle)
Valebrokk nevner vel at Hagen familien betaler 80-90 millioner årlig i formueskatt. Så tallet er faktisk ganske betydelig....spesiellt i år hvor man ikke har tjent en krone.....

Inntektsskatten i Norge består av:
Trygdeavgift 7,8% betales av hele inntekten.
28 % skatt betales på inntekten etter fradrag og kapitalinntekter.
Toppskatt betales på personinntekten for det beløpet som overskrider de til enhver tid gjeldene grenser for toppskatt.

Vi har altså flat skatt på 35,8% med toppskatt på toppen.

Bedriftene i Norge betaler 28% skatt.

KW skrev:
Dersom Hagen ikke har betalt noe inntektskatt, så lurer jeg på hvor han får penger til det daglige være fra (og det er vel ikke snaut), siden han da vel heller ikke har hatt inntekt ::)
Med noen styreverv og andre roller tviler jeg på at det er mulig for Hagen og ikke ta ut noe i lønn. Men hvis Hagen for eksempel før endringene i utbytteregler tok ut noen hundre millioner i utbytte fra sitt selskap – så kan han utmerket godt leve noen år på dette uten skattbar inntekt.

KW skrev:
Sannheten er vel at mye av pengene som går med til det daglige være kommer fra driften..... bilene er firmabiler, div. boliger er vel representasjonsboliger, middager er vel representasjon o.s.v.
Dyktige revisorer og advokater har jo enkelte råd til i sin streben på å slippe å bidra med skatt...... det er faarlig det ;)..... skatt altså!
Hvis hagen har firmabil så må nok han fordelsbeskattes på samme måte som andre. Det samme gjelder representasjon. Så jeg synes vel du bør være litt forsiktig med å spekulere i at han bryter loven.

Synes vel heller ikke kommentaren din om skatt er spesielt treffende…..når man på den ene siden alltid omtaler Hagen og inkluder næringsvirksomheten, så kan man vel gjøre det når man snakker om skatteinnbetalinger også – og da er jeg sikker på at Hagen har betalt mange hundre millioner de siste årene og bidratt langt mer til fellesskapet enn de aller aller fleste her i landet!

Ja – han uttaler seg som en usympatisk dust, men det han har gjort av verdiskapning i næringslivet er utrolig viktig for landet! Vi trenger mange flere som han! Føler det er mange som sitter på sin høye hest her....hvor mange her bruker ikke de mulighetene som finnes når man skriver selvangivelse for å redusere egen skatt....? Er det usosialt å føre opp de fradragene man har krav på...?

Mvh
OMF

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
@OMF

Jeg forholder meg til Stein Erik Hagen

Jeg går bare ut i i fra uttalelsen om at han hadde vært nullskatteyter dersom det ikke var for de 10 mill. han måtte betale i formueskatt.

Formue1251 mill. (den formuen han skal betale 1,2 (?) % skatt av) det blir vel ca.15 mill.
Inntekt ca.8,5 mill.
Betalt skatt ca. 10 mill.

Jeg får det ikke til å stemme at han bare har betalt 10mill. dersom han først skal betale 15 mill i formueskatt, så 7,8 % i trygdeavgift av
hele inntekten (som vel normalt er større enn netto skattbar inntekt), deretter 28 % + ytterligere toppskatt av 8,5 mill.

Dersom han da vil bli fordelsbeskattet for firmabil, representasjon og slikt, så ville jo det komme i tillegg til de ca. 3mill. han i følge deg må betale på sin nettoinntekt (35,8 % av 8,5 mill.)

Eller kanskje de 8,5 millionene er medregnet div. fordeler for beregnet privatbruk av div. firmabiler o.l.

Edit 27/07; Nå skjønner jeg litt mer av at jeg ikke får det til å stemme :-[ Tallene er fra 2007 og formueskatten var nok ikke 1,2% men nærmere det halve (?) da, da blir det hele noe mer forståelig, beklager surret.

Jeg blir i hvert fall plusset på inntekten min for mobil og avis.

Jeg kommer i mitt regnehode frem til 18mill.+ mens han har betalt 10 mill. ???

Nå er det sikkert mye jeg ikke forstår i denne skattejungelen, hvor det stadig finnes frem nye smutthull.
Jeg er bare en enkel sjel ;D som i flere år har levert forenklet selvangvielse..... vel nå trenger man ikke gjøre noe som helst lenger, dersom man bare en vanlig lønnsmottaker med enkle økonomiske forhold.
Men formueskatt betaler je lell og itte har je tenkt å flytte hell.;)

Jeg kan se et problem med formueskatt (særlig) for mer vanlige folk, det er om rentene (noe det ikke er pr. idag) blir lavere enn formueskatten og lignende.
Med de økonomiske nedgangstidene vi har vært inne i, så kan jeg vel også se at andre rikere personer med tap synes det er galt å ta fra andre ressurser for å betale formueskatt.

Mvh.KW

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Spiralis skrev:
Nå er jo ikke dette så mye å diskutere egentlig. Norge er et lite land og vi har simpelthen ikke plass til de store egoene til både Hagen og Sponhheim på så få kvadratkilometer! Hagen bare MÅ reise! ;D

Edit:
Det er vel alt for mye å håpe på at også Sponheim skulle pakke snippeska !?
Hagen, i motsetning til Sponheim, har ikke noe stort ego, men nok et beskjedent selvbilde. Han har et stort behov for å respekteres av både overklassen og resten av folket. Så nå har han skutt seg selv litt i foten

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.983
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
KW...
Skattereglene gjelder nok for Hagen som for de fleste andre....
Men underskudd på næringsvirksomhet/aksjesalg er fradragsberettigheten på samme måte som gevinst er skattepliktig.

Men - det blir litt å gå rundt grøten dersom man ikke har 100% pålitelige tall....og det vet jeg ikke om vi har.

Denne evinnelige debatten om nullskatteytere baserer seg som oftest på det faktum at man regner akkumulering av kapital i bedriften - som bedriften har betalt skatt av - også sammenligner man da med den skatten som eieren betaler - ikke den skatten som firmaet allerede har betalt.

Skattetilpasning er jo et eget fagfelt - og vi har jo en helt egen nisje av advokater og konsulentersom kun jobber med slikt. Og der er poenget å unngå eller utsette skatt. Den personlig beskatningen er for folk som Hagen, Fredriksen, osv ikke så spennende - fordi selv om de selvsagt tar ut noen kroner i lønn og utbytte - så er det private forbruket ganske så moderat i forhold til de milliardene de har tjent de siste 10 årene.

For igjen å oppsummere poenget mitt - I Forsvaret lærte vi Tenk Trykk Tal - dette har ikke Hagen fått med seg.

Nå er det ikke Hagen som er privatperson som er interessant her - men det eierskapet han og familien representerer - og det er spesifikt de 80-90 millionene hvert år som de må betale i formueskatt som er debattens egentlige tema.

Mvh
OMF

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
KW...
Skattereglene gjelder nok for Hagen som for de fleste andre....
Men underskudd på næringsvirksomhet/aksjesalg er fradragsberettigheten på samme måte som gevinst er skattepliktig.
Men - det blir litt å gå rundt grøten dersom man ikke har 100% pålitelige tall....og det vet jeg ikke om vi har.
Tallene som er for 2007 er riktige nok de, og tviler vel på om det var så mye underskudd i 2007, finanskrisen hadde vel ikke startet da ::)

[/quote]Denne evinnelige debatten om nullskatteytere baserer seg som oftest på det faktum at man regner akkumulering av kapital i bedriften - som bedriften har betalt skatt av - også sammenligner man da med den skatten som eieren betaler - ikke den skatten som firmaet allerede har betalt.[/quote]

Jeg har forholdt meg til Hagen som privatperson og den inntekt/formue/skatt han betalte i 2007
Jeg snakker om skatt av den lønn som er registret som nettopp det (privat) og den formuen som er registrert som nettopp det, firmaet(ene) har vel helt andre og mye større tall, er det ikke snakk om over 20 milliarder da (riktignok for hele familiebedriften)

[/quote]Skattetilpasning er jo et eget fagfelt - og vi har jo en helt egen nisje av advokater og konsulentersom kun jobber med slikt. Og der er poenget å unngå eller utsette skatt. Den personlig beskatningen er for folk som Hagen, Fredriksen, osv ikke så spennende - fordi selv om de selvsagt tar ut noen kroner i lønn og utbytte - så er det private forbruket ganske så moderat i forhold til de milliardene de har tjent de siste 10 årene.[/quote]

Jeg forholder meg fortsatt til privatpersoner, gjerne de andre du nevner også og at de har andre muligheter enn vanlige folk til å betale mindre i skatt enn vanlige lønnsmottagere, nettopp med hjelp av advokater/konsulenter som de også må betale (men med hvilke penger blir de betalt ::))
Personlig beskatningen for disse ikke interessant sier du, for andre er det kanskje det for følelsen av rettferdighet når mange vitterlig betaler 40/50 % i skatt av intekten sin, også mange såkalte rike gjør det.

[/quote]For igjen å oppsummere poenget mitt - I Forsvaret lærte vi Tenk Trykk Tal - dette har ikke Hagen fått med seg.

Nå er det ikke Hagen som er privatperson som er interessant her - men det eierskapet han og familien representerer - og det er spesifikt de 80-90 millionene hvert år som de må betale i formueskatt som er debattens egentlige tema.

Mvh
OMF
[/quote]

Egentlig så synes jeg litt synd på en del av disse, som febrilsk hele tiden må investere i nye og større eiendommer for på den måten å slippe unna (formue)skatt, det blir jo en litt annen type skatt på eiendommer enn penger i form av kontanter i banken, samtidig som eiendom normalt stiger mer enn det rentene til enhver tid er.
Kanskje det er derfor han skal kjøpe seg noen rom i Sveits ;)

Mvh.KW

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.983
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Igjen....
Vet ikke hvor disse tallene komemr fra - hvis de feks er hentet fra skattelistene så skiller ikke de på feks hva som er lønnsinntekt (som gernerer både trygdeavgift og toppskatt i tillegg til den ordinære skattepå 28%) og hva som er kapitalinntekter - hvor det bare skal betales 28%. Denne skatten kan også motregnes mot fremførbart underskudd.

Nå har ikke jeg lest hva Hagen sine uttalelser - men så vidt jeg har forstått har Hagen overført verdiene sine til barna - så Hagen som privatperson er ikke så relevant. Derimot hvis man snakker om de samlede eierinteressene - altså familien - og ser på hva de har betalt i skatt og hvordan formueskatten (antydet til 80-90 millioner årlig av Valebrokk) - så er dette et betydelige uttak!

Det er også her jeg synes det er relevant å skille mellom hva som er "privat lønn og forbruk" - hvor familien sikkert tar ut litt lønn og utbytte til sitt eget forbruk. Og det er sikkert noen millioner i året. Men jeg føler meg nok trygg på at familiens forbruk er langt mindre enn feks det den omtalt formueskatten er.

Jeg synes også det blir feil å hele tiden omtale disse skattetilpasningene som "Lurerier". Hagen -sammen med alle andre bedriftseiere har en forpliktelse ovenfor sine arbeidere og aksjonærer og forvalte kapitalen på en best mulig måte. Å betale mer i skatt til staten enn nødvendige er vel ikke god forvaltning.

Hvis det viser seg et år at du selv kunne føre faktiske utgifter istedenfor minstefradrag for å redusere saktten din - vil du kalle dette skattetriksing og lureri.
Hva med arv....hva om du har en bestemor som har sittet i uskiftet bo - vil du da føre opp at du arver hele arven fra din bestemor og betale 8/20% arveavgift på store deler av beløpet, eller vil du benytte deg av mulighetent til å si at halvparten av arven kommer fra din bestefar...? Eller hva med å begynne å overføre faste beløp til barn og barnebarn for å få en formuesoverføring uten arveavgift...?
Slik kan man jo fortsette - er det virkelig så mange som ikke prøver å få fradrag på selvangivelsen eller å tilpasse en arvesituasjon slik at man kan betale mindre skatt...? Betaler alle sin skatt med glede - og kun sjekker selvangivelsen for å forsikre seg om at man betaler nok skatt...?

Hvis ikke - er det ikke da naturlige at de som betaler noen hundre ganger mer i skatt enn oss lønnnsmottakere også sjekker ut mulighetene som finnes...? Og hvorfor er det slik at ingen henger ut Hushovd, Solberg, Gro eller disse andre som flytter ut av landet for å spare noen relativt få millioner i skatt - mens Hagen familien sparer nærmere 100 millioner i året ved å flytte ut...?

Mvh
OMF

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Gjest skrev:
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1711978.ece

I blå-økonomenes verden er vel dette ok. Bare et resultat av det effektive markedet innenfor ledelse. Så mye mere verd enn all norsk infrastruktur og politisk tilrettelegging.
I likhetsideologenes (les nytalibans) verden hvor misunnelsen er sterkere (langt sterkere) enn kjønnsdriften, er dette sikkert ikke ok, spesielt ikke når det nærmer seg valg. For oss andre en bekreftelse på at belønning er jordisk.

S

Slubbert

Gjest
Gjest skrev:

I blå-økonomenes verden er vel dette ok.
Selvsagt er det ok, det var ingen urettmessig initiering av tvang involvert. Ingen vold heller, såvidt jeg kan se. En frivillig transaksjon mellom to samtykkende parter er alltid ok.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
938
BB: Bra at du skriver om slikt du vet mye om: misunnelse og misnøye. Det har du felles med både Stein-Erik og Carl-Ivar Hagen. Vi andre som du liker å slenge om som "Ny-taliban" er ikke så gode på slikt.

Slubbert: Tror du kan ha nytte av å gå mere kritisk inn på din bruk av begrepet "frihet". Det er flere måter å forstå begrepet enn din.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.983
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Gjest vil vel ha frem det poenget at:

knallhard innsats over en periode på 10-15 år under utdannelse.
Lange dager og hard innsats over 10-15 år i arbeidslivet.

Ikke skal kunne krones med høye lønninger! Det er jo selvfølgelig rettferdig at en fyr som har sovet seg gjennom skolen og aldri jobbet en time ekstra overtid eller tatt på seg en oppgave han ikker blitt tvunget til - også skal få samme lønn som de som virkelig har gjort en innsats.

Tenker folk på at det nok i de fleste tilfeller av toppledere med svært høy lønn nok ligger en lang og målrettet arbeidsinnsats som nok i mange tilfeller overstiger det toppidrettsutøvere legger ned...? Deres innsats er jo ofte begrenset til 10 år eller noe slikt...

Mvh
OMF

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
938
Nei. Men 10 mill er det ingen som er verd. 10 mill er beløpet Hagen sparer i skatt ved å flytte.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Gjest skrev:
Nei. Men 10 mill er det ingen som er verd. 10 mill er beløpet Hagen sparer i skatt ved å flytte.
Gjest mener at ingen er verdt 10 milioner, andre mener noe annet. Hva så?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
938
Riktig, jeg mener det, og mange med meg - mange av de som bygde dette landet f.eks.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
938
65finger skrev:
Gjest skrev:

I blå-økonomenes verden er vel dette ok. Bare et resultat av det effektive markedet innenfor ledelse. Så mye mere verd enn all norsk infrastruktur og politisk tilrettelegging.
Hva er det du prøver å få frem med dette innlegget Gjest?
Ironi. De effektive markedene som blå-økonomene snakker så ukritisk om fungerer slik. Pervertert konkurranse kalles det på fagspråket.

Blå-økonomene skulle hatt statsvitenskap som obligatorisk del av sin utdannelse. Da kanskje kunne de greie å forholde seg kritisk til markedstenkingen sin. Men de er jo så betatt av penger og grådighet (misunnelse) at det er ikke sikkert.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.983
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Gjest skrev:
Tja...Valebrokk mente vel at familien Hagen kunne spare 80-90 millioner i skatt årlig ved å flytte - og det er vel virksomheten han har tenkt å flytte...

Mvh
OMF

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
938
OMF skrev:
Gjest skrev:
Tja...Valebrokk mente vel at familien Hagen kunne spare 80-90 millioner i skatt årlig ved å flytte - og det er vel virksomheten han har tenkt å flytte...

Mvh
OMF
Vel, -jeg leste 10 mill et sted og skrev ut fra det.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Gjest skrev:
Riktig, jeg mener det, og mange med meg - mange av de som bygde dette landet f.eks.
Hvem er det som bygde dette landet Gjest?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
938
65finger skrev:
Gjest skrev:
Hvem er det som bygde dette landet Gjest?
Tror du vet svaret. Iallefall ikke Stein Erik eller Carl Ivar Hagen.

Topp Bunn