@OMF
Jeg forholder meg til Stein Erik Hagen
Jeg går bare ut i i fra uttalelsen om at han hadde vært nullskatteyter dersom det ikke var for de 10 mill. han måtte betale i formueskatt.
Formue1251 mill. (den formuen han skal betale 1,2 (?) % skatt av) det blir vel ca.15 mill.
Inntekt ca.8,5 mill.
Betalt skatt ca. 10 mill.
Jeg får det ikke til å stemme at han bare har betalt 10mill. dersom han først skal betale 15 mill i formueskatt, så 7,8 % i trygdeavgift av
hele inntekten (som vel normalt er større enn netto skattbar inntekt), deretter 28 % + ytterligere toppskatt av 8,5 mill.
Dersom han da vil bli fordelsbeskattet for firmabil, representasjon og slikt, så ville jo det komme i tillegg til de ca. 3mill. han i følge deg må betale på sin nettoinntekt (35,8 % av 8,5 mill.)
Eller kanskje de 8,5 millionene er medregnet div. fordeler for beregnet privatbruk av div. firmabiler o.l.
Edit 27/07; Nå skjønner jeg litt mer av at jeg ikke får det til å stemme :-[ Tallene er fra 2007 og formueskatten var nok ikke 1,2% men nærmere det halve (?) da, da blir det hele noe mer forståelig, beklager surret.
Jeg blir i hvert fall plusset på inntekten min for mobil og avis.
Jeg kommer i mitt regnehode frem til 18mill.+ mens han har betalt 10 mill. ???
Nå er det sikkert mye jeg ikke forstår i denne skattejungelen, hvor det stadig finnes frem nye smutthull.
Jeg er bare en enkel sjel ;D som i flere år har levert forenklet selvangvielse..... vel nå trenger man ikke gjøre noe som helst lenger, dersom man bare en vanlig lønnsmottaker med enkle økonomiske forhold.
Men formueskatt betaler je lell og itte har je tenkt å flytte hell.
Jeg kan se et problem med formueskatt (særlig) for mer vanlige folk, det er om rentene (noe det ikke er pr. idag) blir lavere enn formueskatten og lignende.
Med de økonomiske nedgangstidene vi har vært inne i, så kan jeg vel også se at andre rikere personer med tap synes det er galt å
ta fra andre ressurser for å betale formueskatt.
Mvh.KW