Good Bye, Hagen.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.993
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Gjest skrev:
Godt poeng! Hagen betaler 10mill i årslønn til lederen i sine selskap.
Det bidrar vel mer til godt arbeidsmiljø enn mange dasser på hytta...?

Så det er feil at Hagen deler overskuddet med de som drifter skuta også...?

Jeg skjønner ikke helheten i hva du argumenterer mot gjest.... ,men det er vel det at alt som gjør at noen har det godt er feil....?

Mvh
OMF

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
938
Jeg skjønner ikke ditt syn på avlønning av ledere, og på skattlegging i Norge. Siden du er siviløkonom så ser jeg det som noe du har lært på BI: en utrolig verdsetting av økonomiarbeid og en nedvurdering av hva det betyr å drive bedrift i et land med en velfungerende infrastruktur. Grådigheten i økonommiljøene er jo vel kjent både her hjemme og over dammen. Det ser ut som den kommer som følge av utdanningsmijøet i de økonomiske høyskolene, der de karrierebevisste økonomspirene måler suksess i penger og ingenting annet.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
OMF skrev:
Dette er vel typisk norsk misunnelse!
De rike betaler akkurat like mye skatt av sine kapitalinntekter og personinntekter som de fattige gjør.

Rikdom i Norge har som oftest opphave i hardt arbeid og fornuftige prioriteringer gjennom generasjoner.

Men alt er ved det normale her på berget….SV-erne som bruker 8 år på å få tatt en Bachelor i samfunnsfag og deretter holder en 8-4 jobb resten av livet – hyller seg selv som de perfekte samfunnsborgerne. Mens karrieremennenskene som sitter lange dager på skolen for å få topp karakterer, tar studiet på normert ditt (med ekstra fag og engasjement på si) og jobber rævva av seg sine første 10 år i arbeidslivet med stadig nye oppgaver og utfordringer skal ses ned på fordi de etter 20 år med hardt arbeid faktisk tjener godt. Og da betaler de mye mer skatt, større andel av inntekten i skatt, og bidrar både i form av inntektsskatt, formueskatt, arbeidsgiveravgift, verdiskapning, moms og særavgifter langt mer til felleskapet enn førstnevnte…Og denne holdningen – hvor man altså ikke unner de som har jobbet hardt for å oppnå noe det de har oppnådd – virker på meg som å være ren misunnelse….men da kommer SVerne…nei – de er da ikke opptatt av penger og materielle goder…..sikker sant det – hvorfor er man da så opptatt av at andre ikke skal få det…?

Mvh
OMF
Bare til info: Nei det er ingenting i mitt innlegg som har noe med misunnelse å gjøre; jeg bare påpeker de faktiske forhold. Jeg unner så absolutt folk pengene de har, og jeg er heller ikke personlig veldig opptatt av hvordan de har skaffet seg dem. Kanskje har noen jobbet hardt for dem ens stund, inntil de har begynt å yngle av seg selv. Sånt skjer faktisk, grunnet de basale strukturer i vårt økonomiske system, og det er greit nok.
At skatteplanleggerne er ansatt for å sørge for korrekt skatteinnbetaling er noe av det mest naive noensinne skrevet på noen debattside noe sted i verden. Det er ansatt for å betale minst mulig, punktum. Og de gjør det ved å tåkelegge eierstrukturer og transaksjoner. Man behvøer ikke være økonomiekspert for å se det; men en liten start kan for eksempel være å lese litt om de rikestes forretningsimperier. Pengene "forsvinner" på mystisk vis, ikke skal jeg si det er kriminelt, ei heller skal jeg si det er i tråd med skatteregimets idé.

Honkey

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
938
Jeg er så lei av dette misunnelsesargumentet. Det er visst eneste drivkraft de kjenner, de som bruker argumentet.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.997
Sted
Trondheim
Korrekt eller minst mulig er det samme i denne sammenhengen! Korrekt skatt er det man skal betale etter reglene. Hvis man betaler mer enn det, betaler man for mye!

Problemet er at skattereglene er lagd så kompliserte at ingen (heller ikke de som har lagd reglene) har full oversikt over dem. Dermed betaler vanlig folk normalt ikke korrekt skatt, men for mye (fordi de ikke har kunnskaper om å utnytte de reglene som gjelder).
Det er ikke feil å sørge for at man får de fradragene man har krav på.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Gjest skrev:
Jeg skjønner ikke ditt syn på avlønning av ledere, og på skattlegging i Norge. Siden du er siviløkonom så ser jeg det som noe du har lært på BI: en utrolig verdsetting av økonomiarbeid og en nedvurdering av hva det betyr å drive bedrift i et land med en velfungerende infrastruktur. Grådigheten i økonommiljøene er jo vel kjent både her hjemme og over dammen. Det ser ut som den kommer som følge av utdanningsmijøet i de økonomiske høyskolene, der de karrierebevisste økonomspirene måler suksess i penger og ingenting annet.
Det er bare tøvete spekulasjoner og vås. Utdyp dette er du grei: "en nedvurdering av hva det betyr å drive bedrift i et land med en velfungerende infrastruktur".

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.993
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Gjest skrev:
Siden du er siviløkonom så ser jeg det som noe du har lært på BI:
Jeg har min sivøk tittel fra NHH.

Nå er det ikke først og fremst lønn vi diskuterer i denne tråden, men jeg og synes en del former for avlønningen er horribel - spesiellt de tilfellene hvor lønnen er proporsjonal med omsetning/fortjeneste.

Men i de sammenhengene så synes jeg jo det er rart at eierne faktisk er villig til å gi bort penger på den måten....jeg synes vel at folk skal få det de eierne har lyst til å gi dem!

I tillegg så synes jeg det er alt for litt anerkjennelse for det å legge ned masse innsats gjennom et langt liv for å oppnå noe her på berget!

Mvh
OMF

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
otare skrev:
Korrekt eller minst mulig er det samme i denne sammenhengen! Korrekt skatt er det man skal betale etter reglene. Hvis man betaler mer enn det, betaler man for mye!

... Det er ikke feil å sørge for at man får de fradragene man har krav på.
Alle fattige og rike innretter naturligvis sin økonomi etter hvordan skattereglene er. Familien Brundtland skriver f.eks. alle sine bøker på mindre enn 1 måned for å få lavest mulig skatt. Slik er det.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.993
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Honkey-Chateau skrev:
Bare til info: Nei det er ingenting i mitt innlegg som har noe med misunnelse å gjøre; jeg bare påpeker de faktiske forhold. Jeg unner så absolutt folk pengene de har, og jeg er heller ikke personlig veldig opptatt av hvordan de har skaffet seg dem. Kanskje har noen jobbet hardt for dem ens stund, inntil de har begynt å yngle av seg selv. Sånt skjer faktisk, grunnet de basale strukturer i vårt økonomiske system, og det er greit nok.
OK – du er ikke misunnelig…det er notert! Du er bare veldig opptatt av de som har mye ikke skal ha så mye…?

Honkey-Chateau skrev:
At skatteplanleggerne er ansatt for å sørge for korrekt skatteinnbetaling er noe av det mest naive noensinne skrevet på noen debattside noe sted i verden.
Føler på en måte at dette er noe du mener jeg har skrevet….men det har jeg ikke…kan du sitere i så fall hvor jeg har skrevet dette!

Honkey-Chateau skrev:
Pengene "forsvinner" på mystisk vis, ikke skal jeg si det er kriminelt, ei heller skal jeg si det er i tråd med skatteregimets idé.
Hvor henter du informasjon om hvor mye de ulike rikingene tjener, hvor mye de betaler i skatt, hvor mye av denne kapitalen som er bundet i firma og hvor mye som er på privat hånd…? For du må jo ha denne informasjonen ganske detaljert for å kunne hevde at rikingene betaler lite skatt og bidrar lite til samfunnet…!

Eller bare synser du høyt…og påpeker noe du synes er feil (men ikke pga misunnelse)?

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.993
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Gjest skrev:
Jeg er så lei av dette misunnelsesargumentet. Det er visst eneste drivkraft de kjenner, de som bruker argumentet.
Ja gjest.....rart med det..., men når det eneste som kommer fra din kant er at rikingene har får mye og betaler for lite skatt - uten at det virker som du har tatt deg bryet med å sette deg inn i hvor mye eller hvordan de faktisk betaler skatt...og da lukter det missunelse synes jeg....det er åpenbart viktigere at andre ikke har det så mye enn at det faktisk er veldig bra for oss andre at de har mye!

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.993
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
BBking skrev:
Familien Brundtland skriver f.eks. alle sine bøker på mindre enn 1 måned for å få lavest mulig skatt. Slik er det.
Det gjorde vel Valla også - slik at hun kunne få fullt med sykepenger mens hun satt hjemme og skrev memoarer....

Det er rart med det....det er forksjell på folK!

Mvh
OMF

N

nb

Gjest
Honkey-Chateau skrev:
At skatteplanleggerne er ansatt for å sørge for korrekt skatteinnbetaling er noe av det mest naive noensinne skrevet på noen debattside noe sted i verden.
Hva er <i>korrekt</i> skatt? Er det så mye som f.eks SVs landsmøte mener at f.eks Hagen skal betale? Dersom skatten som betales ikke er korrekt, så har vedkommende person/bedrift sannsynligvis brutt skatteloven. Skattereglene pålegger ingen å betale mest mulig skatt, men å betale skatt etter gjeldende lover og regler.

Det er helt normalt for privatpersoner og bedrifter å søke å minimere skatteregningen sin. Jeg kjenner ingen som hvert år skirver et brev til skattetaten og trygler om å slippe å få nyte godt av rentefradraget på lånet sitt. Jeg vet heller ikke om noen som velger å selge boligen sin rett etter de må skatte av eventuell gevinst fremfor rett før de må gjøre det (relevant om man flytter).

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.164
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
dustetråd!
om Hagen flytter ut av Norge er ikke det noe stort nasjonalt tap imo
men han gjør det via stedfortreder! JESUS !
mvh
Leif

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.164
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
enig kjære kollega NB
for en gjeng med hyklere :eek:
mvh
Leif

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
938
OMF skrev:
Gjest skrev:
Ja gjest.....rart med det..., men når det eneste som kommer fra din kant er at rikingene har får mye og betaler for lite skatt - uten at det virker som du har tatt deg bryet med å sette deg inn i hvor mye eller hvordan de faktisk betaler skatt...og da lukter det missunelse synes jeg....det er åpenbart viktigere at andre ikke har det så mye enn at det faktisk er veldig bra for oss andre at de har mye!

Mvh
OMF
Ja, fordi det er slik du greier å lese denne teksten. Det er din tolkning, i ditt univers av misunnelse. Ikke mitt. Jeg og andre som tenker som meg er opptatt av helhet, samfunn og av at alle skal delta i dette samfunnet med både å yte og nyte godt av det som samfunnet skaper.

Motsatt det Thatcher sa i i starten av høyrebølgen (1980): "There is no such thing as a society"

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Gjest skrev:
OMF skrev:
Gjest skrev:

Mvh
OMF
Ja, fodi det er slik du greier å lese denne teksten. Det er din tolkning, i ditt univers av misunnelse. Ikke mitt. Jeg og andre som tenker som meg er opptatt av helhet, samfunn og av at alle skal delta i dette samfunnet med både å yte og nyte godt av det som samfunnet skaper.

Motsatt det Thatcher sa i i starten av høyrebølgen (1980): "There is no such thing as a society"
Så det å flytte fra Norge er umoralsk?

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.993
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Gjest skrev:
Ja, fordi det er slik du greier å lese denne teksten. Det er din tolkning, i ditt univers av misunnelse. Ikke mitt. Jeg og andre som tenker som meg er opptatt av helhet, samfunn og av at alle skal delta i dette samfunnet med både å yte og nyte godt av det som samfunnet skaper.
Dette blir jo akkurat som Lundteigen og Kolberg - fagre ord med et absolutt fravær av konkret innhold. Og slik går du rundt i ring.

For det virker jo ikke slik som at du synes personsbeskatningen er for lav, eller at bedriftsbeskatningen skulle vært høyere, eller at utbyttebeskantnignen er feil eller noe slikt.....problemet hver gang er at noen har for mye - det er det eneste som plager deg!

Mvh
OMF

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
otare skrev:

Problemet er at skattereglene er lagd så kompliserte at ingen (heller ikke de som har lagd reglene) har full oversikt over dem. Dermed betaler vanlig folk normalt ikke korrekt skatt, men for mye (fordi de ikke har kunnskaper om å utnytte de reglene som gjelder).
Det er ikke feil å sørge for at man får de fradragene man har krav på.
Hehe, det blir vel litt i enkleste laget. Poenget må vel mer være at har man næring og/eller inntekt i Norge, er skatteregimets idé at det skal skattes her. Vel... man kan vel uten å overdrive hevde at dette er en idé som ikke fullt ut deles av alle skatteytere, og da mer spesifikt de rikeste. Redskapet er en uryddig og utydelig malvase av strå- og datterselskaper, investorer, postbokser og skatteparadiser. Riktig skatt? Narr meg ikke til å le.

Honkey

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.993
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Betaler man mindre skatt hvis man har postboks...eller er det leien som er fradragsberettighet...?

Mvh
OMF

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.997
Sted
Trondheim
Reglene er der og skal følges. Hvis reglene åpner for at man betaler lite skatt, kan ikke de som følger reglene klandres for det.

En annen sak er jo at inntekter man har i andre land også skal skattes til Norge selv om denne inntekten ikke er knyttet til Norge på noen måte. Hvis man f.eks. har en leilighet i utlandet og leier den ut, skatter man til det landet der inntekten genereres (f.eks. i Frankrike). Men hvis den skatten blir mindre enn hva man skulle betalt i Norge, må man betale tilleggsskatt i Norge. Dette gjelder også hvis leiligheten er anskaffet for midler som ikke har noe med Norge å gjøre. Jeg kjenner en som er tsjekkisk statsborger som er bosatt i Norge og har arvet en leilighet i Tsjekkia. Denne leies ut, og inntekten fra utleien tas ikke til Norge. Like fullt må det betales skatt til Norge av denne utleien. Dette er penger som er generert fra et objekt som aldri har hatt noe med Norge å gjøre - ikke er den anskaffet for penger som er tjent i Norge, ikke er de som bor i den fra Norge, ikke er den som eier den norsk, og det betales skatt for utleien i Tsjekkia - og like fullt må det betales tilleggsskatt for dette til Norge.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
OMF skrev:
Honkey-Chateau skrev:
OK – du er ikke misunnelig…det er notert! Du er bare veldig opptatt av de som har mye ikke skal ha så mye…?
Overhodet ikke opptatt av det heller. Folk skal få ha så mye de bare orker. Jeg bare søker etter fattig evne å spørsmålsstille / argumentere i mot en del av de påstander jeg ikke er enig i fra deltakerne i denne konkrete debatten. Jeg TROR ganske enkelt ikke at alle rike eller fattige, har samme motivasjon, noen er kjipe, noen er misunnelige, uansett hvor mye eller lite de eier av jordisk gods.

Honkey-Chateau skrev:
Føler på en måte at dette er noe du mener jeg har skrevet….men det har jeg ikke…kan du sitere i så fall hvor jeg har skrevet dette!
Du skrev dette:
Tja…jeg vil anta at mange her på sentralen kunne spart ganske mye penger ved å få redusert skatt, arveavgift eller lignende hvis man fikk eksperthjelp. Og la meg bare si det slik – at det er ikke å svindle på skatten – det er å sørge for at du betaler riktig skatt.
Honkey-Chateau skrev:
Pengene "forsvinner" på mystisk vis, ikke skal jeg si det er kriminelt, ei heller skal jeg si det er i tråd med skatteregimets idé.
Hvor henter du informasjon om hvor mye de ulike rikingene tjener, hvor mye de betaler i skatt, hvor mye av denne kapitalen som er bundet i firma og hvor mye som er på privat hånd…? For du må jo ha denne informasjonen ganske detaljert for å kunne hevde at rikingene betaler lite skatt og bidrar lite til samfunnet…!

Eller bare synser du høyt…og påpeker noe du synes er feil (men ikke pga misunnelse)?

Mvh
OMF
Jeg verken synser eller sier noe som helst om hvor mye folk tjener. Det finnes statistikk på skatt i dette landet og det har ofte og gjentagende vært vist at de med størst verdier har størst muligheter og ressurser til å betale minst i % av realinntekt.
Videre kan jeg anbefale å lese (som ett eksempel kun): http://www.gyldendal.no/new/default...0AAFC1256C4C005E7813&ID_Product=9788205353466 , da denne gir et spennende innblikk i en pengesterk herres hverdag.

Honkey

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
938
OMF skrev:
Gjest skrev:
Dette blir jo akkurat som Lundteigen og Kolberg - fagre ord med et absolutt fravær av konkret innhold. Og slik går du rundt i ring.

For det virker jo ikke slik som at du synes personsbeskatningen er for lav, eller at bedriftsbeskatningen skulle vært høyere, eller at utbyttebeskantnignen er feil eller noe slikt.....problemet hver gang er at noen har for mye - det er det eneste som plager deg!

Mvh
OMF
Som skrevet før: økonomer flest i Norge mangler statsvitenskap og sosiologi. De forstår ikke hvor ensidig de selv ser på samfunnet og de forstår bare argumentasjon som er skrevet innefor sin egen ramme av forståelse. Det er bare en måte å forstå samfunnet på: en mulighet til personlig gevinst. For meg vitner det om fattigdom.

Forøvrig viser jeg til en professor fra NHH ( i håp om at du forstår bedre det han skriver) som ble sitert tidligere i tråden:

http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article1302782.ece

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.993
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Jada - jeg skrev dette….

OMF skrev:
Tja…jeg vil anta at mange her på sentralen kunne spart ganske mye penger ved å få redusert skatt, arveavgift eller lignende hvis man fikk eksperthjelp. Og la meg bare si det slik – at det er ikke å svindle på skatten – det er å sørge for at du betaler riktig skatt.
Så var det for å illustrere at det ikke er å svindle på skatten å bruke de fradragene skatteloven legger opp til. Men det er jo ingen av oss – som var utrykket jeg brukt – som bruker disse skatteekspertene til vår private skatt…..så når du sier:

Honkey-Chateau skrev:
At skatteplanleggerne er ansatt for å sørge for korrekt skatteinnbetaling er noe av det mest naive noensinne skrevet på noen debattside noe sted i verden. Det er ansatt for å betale minst mulig, punktum.
Så burde du vel heller forholde deg til det jeg skrev i neste avsnitt….

OMF skrev:
Dette er på ingen måte enkelt – og jeg vil nok anta at mange av disse ekspertene i like stor grad er ansatt for å skape sikkerhet og forutsigbarhet om avgjørelser som det å ”redusere” skatten.
Som omtalte de skatteplanleggerne du trolig refererte til!

At du antar at din snoking i skattelistene på nettet og tabeller presentert i VG gir et riktig innblikk i skatt og verdier – som du akkurat har beskrevet at er så innfløkt vil jeg hevde gjør at du danner dine oppfatninger på veldig tynt grunnlag!

(Det finnes også andre grunner til at det er mange kompliserte selskapskonstellasjoner – dette kan også ha med tillatelser, kontrakter, subsidier, finansiering, osv..)

Boken om Fredriksen hadde nok vært spennende – spesielt med tanke på risiko, finansiering, selskapsstrukt, gearing og råvaremarkeder!
At han ikke er snilleste i klassen når det kommer til business – synes jeg ikke påvirker det det at han i mine øyne er en dyktig forretningsmann og en raus giver til blant annet rikshospitalet.

Mvh
OMF

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.164
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
enig om Fredriksen, selv om han ikke hadde kommet sååå langt uten å operere i grenseland fra tid til annen
Hagen derimot, virker bare som en oppblåst kjiping
imo
mvh
Leif

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
OMF skrev:
Jada - jeg skrev dette….

OMF skrev:
Så var det for å illustrere at det ikke er å svindle på skatten å bruke de fradragene skatteloven legger opp til. Men det er jo ingen av oss – som var utrykket jeg brukt – som bruker disse skatteekspertene til vår private skatt…..så når du sier:

Honkey-Chateau skrev:
At skatteplanleggerne er ansatt for å sørge for korrekt skatteinnbetaling er noe av det mest naive noensinne skrevet på noen debattside noe sted i verden. Det er ansatt for å betale minst mulig, punktum.
Så burde du vel heller forholde deg til det jeg skrev i neste avsnitt….

OMF skrev:
Dette er på ingen måte enkelt – og jeg vil nok anta at mange av disse ekspertene i like stor grad er ansatt for å skape sikkerhet og forutsigbarhet om avgjørelser som det å ”redusere” skatten.
Som omtalte de skatteplanleggerne du trolig refererte til!

At du antar at din snoking i skattelistene på nettet og tabeller presentert i VG gir et riktig innblikk i skatt og verdier – som du akkurat har beskrevet at er så innfløkt vil jeg hevde gjør at du danner dine oppfatninger på veldig tynt grunnlag!

(Det finnes også andre grunner til at det er mange kompliserte selskapskonstellasjoner – dette kan også ha med tillatelser, kontrakter, subsidier, finansiering, osv..)

Boken om Fredriksen hadde nok vært spennende – spesielt med tanke på risiko, finansiering, selskapsstrukt, gearing og råvaremarkeder!
At han ikke er snilleste i klassen når det kommer til business – synes jeg ikke påvirker det det at han i mine øyne er en dyktig forretningsmann og en raus giver til blant annet rikshospitalet.

Mvh
OMF
La oss ikke gjøre dette til en persondebatt om undertegnede, men bare for å sette tingen på rett plass i henhold til dine spekulasjoner: Jeg har aldri - ikke en eneste gang - søkt i noen som helst skatteliste, og jeg betviler at jeg kommer til å gjøre det. Min oppfatning er også at jeg anser intekt for å være et personlig anliggende. Jeg baserer ikke min oppfatning om det norske skattesystem på VG, men på statistikk (www.ssb.no er en god side) som viser at skatten i % fra rike (navnløse) mennesker er svært, svært lav i Norge. Jeg er ikke forbanna for det, ikke misunnelig på disse rike, jeg konstanterer at det er slik systemet kan benyttes. Så debatterer jeg på prinsippielt grunnlag hvorvidt dette er i tråd med skattesystemets idé eller ei.
Sånn. Så slutter vi å bable om meg og mitt, og venner oss heller til debatten igjen.

Er heller ikke så opptatt av tilfellet Fredriksen per se, derimot er det flere spennende sider ved den økonomiske tenkning som ligger bak i de sfærer han ferdes. Og det er en god idé å lese om både ham og andre for så finne ut litt mer om hvordan det store bildet egentlig ser ut.
Jeg tror fortsatt ikke på at skatteplanleggerne er der av kun så prosaiske årsaker som du her fremstiller; man har regnskapsavdelinger til sånt. Et konglomerat av selskaper er kun et verktøy for å frigjøre midler som man ikke ønsker at skattemyndighetene skal ha noen del av. Om du er uenig i dette håper jeg på en forklaring på hva en postboks på Cayman Island ellers er god for.

Honkey

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
otare skrev:
Reglene er der og skal følges. Hvis reglene åpner for at man betaler lite skatt, kan ikke de som følger reglene klandres for det.
Noen lærer seg reglene bedre enn skatteetaten. Da får mikkemusgjengen i nytaliban (gjest, honk og co) problemer med "solidariteten".

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
938
BBking skrev:
otare skrev:
Noen lærer seg reglene bedre enn skatteetaten. Da får mikkemusgjengen i nytaliban (gjest, honk og co) problemer med "solidariteten".
Å? Har vi kritisert reglene som sådan? Eller lovlig praksis? Hvor da?

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Gjest skrev:
BBking skrev:
otare skrev:
Drit i den figuren, Gjest, snu ryggen til. Han kommer A-L-D-R-I til å fremme et eneste vettug eller velfundert argument i en eneste debatt, verken her eller noe annet sted. Ikke før, ikke nå, ikke i framtiden. Han er bare stolt over å kunne stave ordet "Taliban", samt at han føler seg overmåte ovenpå og kreativ fordi han har maktet å pare det med ordet "ny" etter bare 4 dårlige forsøk.

Honkey

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.164
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
interessante ord-delingsregler som p-r-a-k-t-i-s-e-r-e-s her 8)
mvh
Leif

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
LMC skrev:
interessante ord-delingsregler som p-r-a-k-t-i-s-e-r-e-s her 8)
mvh
Leif
N-o-e-n m-å-b-r-u-k-e-t-e-s-k-j-e-(k-a-r-l-g-j-e-s-t-o-g-h-o-n-k)

V

vredensgnag

Gjest
Ørnhøi i Dagsavisen:

Den 13. mai i 1814 behandlet Riksforsamlingen finanskomiteens innstilling. Da innledet grev Herman Wedel Jarlsberg det som skulle bli de rikes evige klagesang over høye skatter. Landets beste menn ville flytte fra Norge hvis en vedtok skatteforslaget, tordnet grev Wedel. Men det mente ikke en representant fra Bergen, presten Jonas Rein. Han ba om ordet og holdt en tale som er blitt stående som et retorisk mesterstykke i norsk politisk historie. Han mente alle måtte ofre etter evne for å bygge det nye Norge. Alle måtte betale skatt hvis vi skulle sikre friheten og en selvstendig norsk stat.

Talen er fortsatt en fryd å lese snart 200 år i ettertid. Han talte lenge og med stor patos. Da han nærmet seg slutten, var det dødsstille i salen. Grev Wedel, Severin Løvenskiold, Peder Anker og alle de andre mektige og rike så stivt framfor seg. Jonas Rein nærmest pekte på dem da han avsluttet slik: «Der gives menn iblant oss der true med at forlate fedrelandet såframt det bliver fritt. Bort med dem! La dem fly det land hvis uekte sønner de ere. Kun at de ville gjøre oss den tjeneste at fortie fra hvilket land de dro ut». Etter talen reiste det store flertallet seg og ga stående applaus. Og finanskomiteens innstilling ble vedtatt med stort flertall.

Her fant jeg hele talen til Rein:

http://virksommeord.uib.no/taler?id=26

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.461
Torget vurderinger
18
Gjest skrev:
BBking skrev:
otare skrev:
Du mener at Hagen skatter for lite men du er ikke kritisk til skattereglene ? Betyr det at du mener Hagen ikke følger skattereglene, at han snyter på skatten ?

Jeg har enda ikke sett deg lansere ett konkret forslag med sikte på å rette opp urettferdighetene i systemet som du hevder eksisterer. Alt du bringer til torgs er kritikk av BI og siviløkonom utdannelsen samt noe prat om at statsvitenskap og sosiolog må inn i økonomistudiene.

Et konkret spørsmål til deg:
Hva må gjøres med skattesystemet for å få det mer rettferdig i dine øyne ?

N

nb

Gjest
HC skrev:
Og vær gjerne konkret med satser, innslagspunkter, fradragsordninger, virkning på statens inntekter samt en liten betraktning rundt virkningene for små, mellomstore og store bedrifter i Norge, lønnsmottagere, pensjonister med formue men liten inntekt, eventuell sosial profil, bunnfradrag osv, osv.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
938
HC skrev:
Gjest skrev:
BBking skrev:
otare skrev:
Du mener at Hagen skatter for lite men du er ikke kritisk til skattereglene ? Betyr det at du mener Hagen ikke følger skattereglene, at han snyter på skatten ?

Jeg har enda ikke sett deg lansere ett konkret forslag med sikte på å rette opp urettferdighetene i systemet som du hevder eksisterer. Alt du bringer til torgs er kritikk av BI og siviløkonom utdannelsen samt noe prat om at statsvitenskap og sosiolog må inn i økonomistudiene.

Et forslag til deg: les innleggene mine før du anklager meg for noen meninger i det hele tatt! Du er på viddene!

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
938
nb skrev:
HC skrev:
Og vær gjerne konkret med satser, innslagspunkter, fradragsordninger, virkning på statens inntekter samt en liten betraktning rundt virkningene for små, mellomstore og store bedrifter i Norge, lønnsmottagere, pensjonister med formue men liten inntekt, eventuell sosial profil, bunnfradrag osv, osv.
Ha,ha. Ja skattesystemet er et omfattende system. Jeg så et intevju med skattedirektøren for noen år siden. Han uttalte at systemet er så stort at ingen har oversikt.

Kanskje denne mannen har god oversikt? Iallefall burde han ha det.

http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article1302782.ece

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Gratulerer med svart belte i "vri seg unna et hvert spørsmål med tomprat" Gjest

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.461
Torget vurderinger
18
Gjest skrev:
HC skrev:
Gjest skrev:
BBking skrev:
otare skrev:

Et forslag til deg: les innleggene mine før du anklager meg for noen meninger i det hele tatt! Du er på viddene!
Jeg har lest alle innleggene dine og har ikke funnet ett konkret forslag til endring/forbedring av skattesystemet. Har du noen forslag eller er systemet bra nok ?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.164
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
0 skatt og alt gjennom forbruk
så blir det ikke noe system å krangle om ;D