Gonzo nesten-dipol sub?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.535
    Antall liker
    35.441
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Takk, den hadde jeg ikke sett før. Ikke helt liten den der heller, ca 60x90x32 cm og 170 liter, og den må skaleres opp litt mer for å få plass til en 12", men det er en litt hendigere formfaktor enn den kvadratiske. Skal regne litt på den neste gang.

    Edit: Det smågeniale med den der er at antall løp i den brettede seksjonen er et partall. Det betyr at to av de innvendige skilleveggene kan være parallelle med ytterveggene, og at de tre andre kan stå i rett vinkel på endeveggen sin. Hele flatbrødpakken inni blir et rektangel som bare er rotert med 3-4 grader. Da er det også mulig å ha samme stigningstall hele veien i hornet, f eks konstant tre grader gjennom alle segmenter. Man lærer å sette pris på sånt etter å ha prøvd å finne ut av vinklene inni den Othorn-varianten. :)
     
    Sist redigert:

    muzak

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    503
    Antall liker
    16
    En mulighet er jo å bygge i nesten hele høyden i rommet, plassere hornene i hjørnet og male de i samme farge som veggen. Da viser de ikke så godt :)

    Jeg har bygget denne:

    TappaHorn3.jpg


    TappaHorn2.jpg


    TappaHorn1.jpg


    Kan ta bilde av det senere i dag.

    Her er en som har bygget det samme:

    HiFiForum.nu - 105db, 1 watt, 30hz - projekt klart!

    Nå viser dette hornet igjen p.g.a. at det er skrått på ene siden. Om du hadde valgt en modell som var helt rett, så ser det nesten ut som en del av veggkonstruksjonen :)

    Mvh
    Bjørn
     

    muzak

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    503
    Antall liker
    16
    Her er ett par bilder av mine som jeg linket til lenger oppe. På ene bildet er det to stk. De integrerer fint i hjørnet der :) Fin output helt til rett under 30 hz.



    tappa2.jpg


    tappa1.jpg


    Mvh
    Bjørn
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.535
    Antall liker
    35.441
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det ble fortsatt ganske mange sin, cos og tan for å regne ut sånn omtrent hvordan den der må bygges. Tydeligvis noen småfeil i regnearket mitt, for den ble litt skakk i veggtykkelsene noen steder. Godt nok for nå:

    PrtScr capture.jpg


    Hornresp - SPL Response.jpg


    Tre graders stigningsvinkel hele veien, 4x kompresjon ved elementet 20 cm fra starten på hornet, tuningfrekvens 30 Hz. Ganske jevne 100 dB følsomhet fra 30 - 90 Hz, deretter en peak ettersom det er en ganske kort blindvei ovenfor elementet i hornet. Den skaper kanselleringer ved høyere frekvenser, men greier ikke helt å lavpasse dette ved 100 Hz. Hvis man skyfler på med effekt greier dette å levere ~125 dB fra 27 Hz. Forsatt et svært beist på 208 liter, men det er tross alt mer kompakt enn forrige variant på 252 liter.

    Skal prøve en variant med litt mer hornlengde ovenfor elementet også, så har vi vel vært gjennom de fleste mulighetene her.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.535
    Antall liker
    35.441
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Noe sånt, tenkte jeg. Elementet nederst i det vertikale løpet.

    PrtScr capture.jpg


    PrtScr capture_2.jpg


    Resonansfrekvensen falt til 28 Hz, men fortsatt en svær peak ved 100 Hz, enda spissere enn før, og kassen vokste med nesten 30 liter. En litt krympet versjon med 30 Hz resonansfrekvens får omtrent samme frekvensgang, alt bare flyttet et par hertz oppover. Da er kassen omtrent 200 liter, 85x68x35 cm.

    OK, da var kanskje ikke det noen god idé likevel.
     
    Sist redigert:

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Du vil ikke heller gå for 2 stk bak? Du kan ha fasevendingen frekvensavhengig og la subbene jobbe som cardioid over denne frekvensen og gradvis over til monopol under. Fordelen er at du får tilført mest mulig kapasitet der du trenger det mest, samtidig som de to parene med 10"-ere jobber sammen om å kansellere av kassevibrasjoner.
     

    Makro

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    217
    Antall liker
    168
    Sted
    Vollen Asker
    Du vil ikke heller gå for 2 stk bak? Du kan ha fasevendingen frekvensavhengig og la subbene jobbe som cardioid over denne frekvensen og gradvis over til monopol under. Fordelen er at du får tilført mest mulig kapasitet der du trenger det mest, samtidig som de to parene med 10"-ere jobber sammen om å kansellere av kassevibrasjoner.
    Hei !
    Løs skisse og et regnestykke ?
    :cool:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.535
    Antall liker
    35.441
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hei
    Denne varianten ser jeg på om dagen
    2 x10" foran og en 10" bak med dsp, motfase og tidsforsinkelse
    http://www.visaton.de/vb/showthread.php?t=24503
    Jeg tror nok du må belage deg på DSP, ja. Jeg er litt skeptisk til løsningen på websiden med bare en kondensator som delefilter. Det vil gi inntil 90 graders fasedreining, så det blir noe helt annet enn en kardioide. Spedningsdiagrammet viser også det ganske tydelig. Dette blir noenslags komplisert dipol med litt svakere stråling bakover enn forover. En kardioide forutsetter 180 grader fasevending av signalet til bakre element og en tidsforsinkelse til bakre element som tilsvarer løpetiden for lydbølger fra fremre til bakre element. Det fikser man ikke i et passivt delefilter.

    Derimot ser det ikke så dumt ut med to elementer forover og ett bakover. Det gir 6 dB svakere signal bakover enn forover, og det kan være sånn passe. Klart, fire elementer er enda bedre enn tre, og du kan alltids dempe de bakoverfyrende i DSP hvis nødvendig, men det vil sikkert funke bra som skissert også.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Kassen er enkel, lik foran og bak med to element i høyden. Fasedreiningen fikser du i DSP med allpassfilter. Denne featuren finner du i flere DSP løsninger bla. MiniDSP og Hypex.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.535
    Antall liker
    35.441
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Spørsmålene og diskusjonen om ripoler i en annen tråd (https://www.hifisentralen.no/forume...-ripol-bass-konstruksjoner-4.html#post2784765) fikk meg til å ta frem denne igjen. Foldede horn er ekstremt effektive, men det blir litt digert og gruppeforsinkelsen ser ikke ut i måneskinn.

    Tilbake til rute ett, dvs åpningsinnlegget. Den grunnleggende ideen er en modifisert ripol med en ekstra omvei på baksiden av elementene, slik at lydbølgen der forsinkes i en slags transmisjonslinje før den kommer ut på baksiden. Gjentar prinsippskissen for enkelhets skyld:



    Forover går bølgefronten fra det akustiske senteret i hver membran og ut spalten på forsiden, ca 20-25 cm. Bakover går den først forover, så utover og bakover før den til slutt kommer ut på baksiden. Tilsammen er det ca 63 cm. Differansen i løpetid blir ca 1,3 ms. Det tilsvarer å sette et element på baksiden, fasevendt og forsinket med 1,3 ms i forhold til et element på forsiden.

    Hvis jeg plugger det og kassestørrelsen inn i regnearket mitt fra kardioidehøyttalerne får jeg dette spredningsmønsteret:

    Capture.jpg


    Det ser jo ikke så høggærnt ut, det. Positivt gain forover fra ca 60 Hz og opp, og ca +6 dB ved 200 Hz hvis den får lov til å spille så høyt i frekvens. Dipol-kanselleringene bøyes bakover og møtes nesten til en kardioide bakover. Eksakt spredningsmønster er rimelig følsomt for små endringer i løpetid, så dette kan man nok ikke beregne seg helt frem til. Hovedhøyttalerne mine viste seg også å låte best med litt andre tidsforsinkelser enn hva regnearket skulle tilsi.

    Her kan jeg eventuelt finjustere med litt stuffing i transmisjonslinjen for å sinke bølgefronten bakover litt mer hvis det skulle være ønskelig. I regnearket ser det ut til at 6 % ekstra forsinkelse (og det skal ikke mye vatt til for å få til det) fører til en nær perfekt kardioide-kansellering rett bakover.

    Capture.jpg
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.535
    Antall liker
    35.441
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Med det samme vi holder på: En simulering i BassBox av tingen som en sjetteordens båndpass med rektangulære porter tilsvarende hele slot'ene. Her har jeg krympet bredden på slot og transmisjonslinje til 5 cm, dvs spalteareal forover tilsvarende 1/3 av Sd for ett element. Disse elementene har litt motor og burde tåle det.

    Frekvensgang, rød kurve medregnet effekten av stående bølger i "portene", orange uten. Gul kurve samme to elementer i en 25 liter lukket kasse for sammenligningens del. Med 1 W pr element i stedet blir det ca 24 dB mindre, dvs ca 100 dB. Visse familielikheter med responsen av et foldet horn i hornresp, spesielt med stående bølger inkludert. Denne vil tydeligvis oppføre seg nokså likt med et foldet horn tunet til litt over 50 Hz.

    Capture1.jpg


    Utsving, samme farger. Beyma'ene går ut av kontrollert sone ved 30-40 Hz, men det er ingen fare for at noe går i stykker. De tåler +/- 30 mm før det smeller.

    Capture2.jpg


    Og gruppeforsinkelse. Ikke perfekt, men verken 28 ms @ 50 Hz eller 16 ms @ 100 Hz vil formodentlig være hørbare. En tommelfingerregel er at gruppeforsinkelsen skal være mindre enn to perioder av signalet, dvs mindre enn 40 ms ved 50 Hz og 20 ms ved 100 Hz. Rundkastet ved ca 300 Hz vil nok være hørbart. Denne bør definitivt ikke spille noe høyere i frekvens enn 200 Hz, helst ikke det engang.

    Capture3.jpg


    Porthastigheten når 18 m/s rundt 100 Hz, helt OK. Det er fortsatt en del "personlighet" her. Elementene er såpass stive i opphenget at det er vanskelig å få resonansfrekvensene veldig dypt, og det kan bli litt peaky respons, men ~123 dB lydtrykkskapabilitet gir jo litt rom for EQ i DSP. Kassene er ca 40x46x40 cm små, ca 74 liter, så dette er kompakte rakkere sammenlignet med foldede horn tunet til 20 eller 30 Hz. Men den går jo ikke veldig dypt.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.535
    Antall liker
    35.441
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kan forsøke i Hornresp også. Modellen er et compound horn med rett tut forover og bakover, og et lite bakkammer bak driveren før transmisjonslinjen. Jeg ser ikke helt hvordan jeg skal sette opp en modell av begge sider samtidig, så det blir bare en side. Antar at hver driver disponerer halve arealet i slot'en forover, dvs 100 cm2 eller så, og at kompresjonskammeret på forsiden er bare volumet i selve membranen. Da kan modellen se slik ut:

    Capture.jpg


    Kompresjonsforhold 5,5 : 1, hvilket er nokså høyt. Frekvensresponsen blir slik:

    Capture1.jpg


    Grå strek frekvensresponsen fra siste tapped horn-versjon. Det blir litt blekt i forhold.
    Kan forsøke med et vesentlig større bak-kammer, f eks 32 liter:

    Capture2.jpg


    Tja, da er det ihvertfall noenslags "useful response" ned til 30 Hz eller så, men dette er fortsatt ikke noe for de aller dypeste orgeltonene. Likevel, det bør bli 100 dB eller så med 1 W på hver av de to halvdelene, nokså flatt fra 40 til 200 Hz, så helt håpløst er det jo ikke.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.539
    Antall liker
    102.898
    Torget vurderinger
    23
    Prøv med spalteareal = 1/10 av Sd
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.539
    Antall liker
    102.898
    Torget vurderinger
    23
    No free lunch. Tingen er 10 x 15" med 100 dB hver - sluttvirkningsgraden blir ikke mye over den for ett element med 13:1 i komp. :cool:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.535
    Antall liker
    35.441
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    There Ain't No Such Thing As A Free Lunch, ja. Det er jo den gamle regelen om at dyp bass, høy effektivitet og liten kasse - velg hvilke to du vil, men du får ikke alle tre i samme høyttaler.

    Jeg forutsatte half space i simuleringen ovenfor. Det er vel riktigere å si quarter space i bassen, ettersom dette vil koble til både gulv og vegg. Med 300 W eller så blir det slik pr side:

    Capture.jpg


    Vi kan vel legge til 6 dB for begge elementer, og så 6 dB til for to slike subber med tilsammen fire elementer, så det bør jo kunne gjengi en stortromme ved 50 Hz med mer enn realistisk volum.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.539
    Antall liker
    102.898
    Torget vurderinger
    23
    Å.. det er snaut nok, det :rolleyes:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.535
    Antall liker
    35.441
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nøkkelen til å få den til å gå dypt ser ut til å være større bakkammer. Med 50 liter blir det slik pr side med 2,83 V inn:

    Capture1.jpg


    Det nærmer seg enslags hybrid av bassrefleks bakover og slot loading forover. Høyst "useful response" også ved 20 Hz, men tingen er ikke så kompakt lenger. Den greier ca 112 dB ved 20 Hz begrenset av lineær slaglengde på +/- 10 mm, og ca 122 dB ut ved 50 Hz. Pr element.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.539
    Antall liker
    102.898
    Torget vurderinger
    23
    FWIW, "bakkammeret" på mine slob's er på 55 l./element.. Fs på elementene er 27 Hz.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.535
    Antall liker
    35.441
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skisset litt mer, ut fra tanken om at dette nærmer seg en hybrid med slot loading forover og nesten-bassrefleks bakover. Slot'ene bakover kan krympes enda litt mer og nærme seg rektangulære bassrefleksrør på 50x70x510 mm. Da blir arealet der 35 cm2, mens slot'en forover fortsatt er 55 cm2. Ved å utnytte kassevolumet best mulig fikk jeg ca 43 liter bak hvert element. La oss si 40 liter, da motorer og oppheng vil ta en del av det volumet. Med kasse av 13 mm kryssfiner blir dette en forholdsvis kompakt boks på 515x575x425 mm utvendig. Omtrent slik:

    IMG_20180916_0002.jpg


    Mye av poenget her er å bruke kompresjon (slot loading) til å tvinge et element med høy Fs ved 45 Hz til å gi lyd fra seg ved lavere frekvenser uten at utsvingene blir altfor store. Elementet har brutalt sterk motor og tåler mye effekt, så det kan tåle en del slik juling. Hornresp ser det slik, gitt 2,83 V input:

    layout.jpg


    Capture.jpg


    Capture1.jpg


    Capture2.jpg


    Med nok effekt bør den kunne gi ca 110 dB SPL pr side ved 20 Hz uten å gå utenfor lineær slaglengde ved +/- 10 mm. Med fire elementer i sving burde det holde til drøyt 120 dB. Ved 100 Hz ligner det mer på 130 dB SPL, fortsatt "power limited".

    Nå blir omveien bakover litt i lengste laget for en "perfekt" kardioiderespons, men til gjengjeld blir det ikke fullt så mye dipol-aktig nivåtap ved 20-30 Hz heller:

    polar.jpg


    Dette ser ut til å nærme seg noe som kan fungere. En litt stor kompresjonsdriver. :)
     
    Sist redigert:

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    689
    Antall liker
    480
    Torget vurderinger
    5
    Dette er spennende! Skal du forsøke i praksis?

    Ser for meg modulbasert løsning, bygge høyre og venstre kasse for seg selv for å muliggjøre elementmontasje, med felles bunn og topp-plate som skrus på.
    Ville også testet div løsninger i slot'en for å redusere stående bølger.

    Har jeg forstått det riktig at perfekt kardoiderespons tilsier 0-punkt bak, og -6db på sidene?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.535
    Antall liker
    35.441
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Takk! Ja, hvis jeg kommer frem til en løsning som vil fungere og som er tilstrekkelig kompakt til at fruen ikke legger ned veto, så blir de bygget. Elementene har jeg jo liggende allerede. Enig i at en modulbasert løsning er tingen. Det kan jo tenkes at man må bytte et element en gang, og da må det være mulig å komme til de to baflene.

    Kardioideresponsen summerer de to elementene til +6 dB rett forover og kansellerer dem totalt rett bakover. Bølger i fase og motfase. Rett til sidene blir det +3-4 dB sammenlignet med ett element. Responsen passerer 0 dB (dvs samme nivå som ett element) ved +/- 120 grader fra aksen. Så er det noen grensefrekvenser oppover og nedover. Oppover blir polarresponsen bare rot over en viss grense, nedover blir det en gradvis avrulling i alle retninger som på en dipol.
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    689
    Antall liker
    480
    Torget vurderinger
    5
    Takk for redegjørelse. Hva er antatt øvre grensefrekvens ift. polarrespons?

    Såvidt jeg vet er det bredde og dybde som er bestemmende for slottresonanser og en bør i så måte ha et bedre utgangspunkt med en tolv- kontra femtentommer, hvis tanker er å la disse spille en del oppover, gitt samme kompressjonsgrad.

    Konseptet har vel en fot i flere leirer og kombinerer flere prinsipper. Uansett gjelder dipolpronsippet om at disse ikke kan settes opp tett på bak og sidevegg. "Gonzo nesten-dipol" er egentlig ganske beskrivende!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.535
    Antall liker
    35.441
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Øvre grensefrekvens for polarresponsen kommer an på baffelstørrelsen. Her ca 300-350 Hz, tipper jeg. Over det vil det dukke opp lober i alle retninger og kardioidemønsteret blir til noe som ligner mer på en hvitveisblomst (og deretter en tusenfryd).

    Eksempel: En nokså perfekt kardioide-respons, hvor man kan se at nivået begynner å falle fra et sted like over 100 Hz. Ved 35 Hz er det 3 dB mindre nivå rett fremover enn fra ett element alene, og ved 20 Hz er det 7 dB mindre. De kansellerer hverandre når bølgelengdene blir lange.

    Capture.jpg


    Eksakt samme polarrespons, men høyere i frekvens. Når det passerer 300 Hz faller alt i fisk og over det blir det bare verre.

    Capture1.jpg


    Slottresonansene er med i hornresp-simuleringen. Det første kritiske punktet er når dybden på slot'en er en kvartbølge. Her er slot'en ca 40 cm dyp, så kvartbølgeresonansen blir ved 160 cm bølgelengde. Det er ca 212 Hz. Simuleringen går ut fra en annen geometri, så den "ser" ikke hele lengden av slot'en. Den viser i stedet en resonans rundt 300 Hz, og du ser hvordan frekvens- og faserespons går bananas over det punktet. Jeg kan nok jage det litt lenger opp i frekvens ved å gjøre slot'en mer kompakt, men med en 12" blir det vanskelig å få det så mye høyere enn ca 270 Hz. Elementet bør heller ikke få slippe til noe særlig over 200 Hz, så jeg tror den beste løsningen er å lavpassfiltrere det nokså bratt like under 100 Hz.

    Forresten: Hele poenget med kardioideprinsippet er å få en null bakover mot bakveggen. Det betyr at det ikke er noe lyd å reflektere derfra, og derfor heller ingen kansellering midt i bassen når den reflekterte lyden kommer forover igjen i motfase. Høyttaleren kan selvsagt ikke trøkkes helt inntil veggen så det blir lufttett, men avstanden til vegg er mye mindre kritisk enn med en rundtstråler eller dipol. Erfaringen fra hovedhøyttalerne med kardioidebasser er at de ikke er spesielt plasseringsfølsomme.

    https://kimmosaunisto.net/CardSub/CARDSUB.html
    http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=12663
     
    Sist redigert:

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Interessant å følge med Asbjørn.
    Du har laget deg en bassrefleks/ripol bastard og bassrefleksdelen er som kjent en resonanskrets.
    For å få et mer nøyaktig bilde av spredningsmønsteret kan du separere responsen fra horn 1 og 2 og bruke disse som input til regnearket?
    Jeg mistenker nemlig du får et litt annet og frekvensavhengig spredningsmønster.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ja dette er morro å følge med på! :)
    Jeg håper du orker prøve å bygge og se hvordan det oppfører seg i praksis.

    Tekniske innspill har jeg desverre ikke, men tøft å få til simulering i hornresp!
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.394
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje du kan lure OB-BB utpå:) Han fikser det på et par timer.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.535
    Antall liker
    35.441
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Interessant å følge med Asbjørn.
    Du har laget deg en bassrefleks/ripol bastard og bassrefleksdelen er som kjent en resonanskrets.
    For å få et mer nøyaktig bilde av spredningsmønsteret kan du separere responsen fra horn 1 og 2 og bruke disse som input til regnearket?
    Jeg mistenker nemlig du får et litt annet og frekvensavhengig spredningsmønster.
    Ja, det er en god idé. Jeg regner med at luftvolumet i bakkammeret vil føre til en litt annen tidsforsinkelse enn raka vägen fra akustisk senter og ut. Når man først har tenkt tanken på en bassrefleksbastard er det også mulig å tenke på om bakkammeret burde være stuffet med såpass mye vatt at det fremstår som akustisk 25-30 % større enn det egentlig er. I så fall kan det fysiske volumet på bakkammeret kanskje være ca 30 liter pr side og yttermålene trimmes med noen centimeter hver vei. Det ser ikke ut som om det er noen direkte måte å simulere dette på i hornresp, bare akustisk fyll i selve rørene. Og det vil jeg jo ikke ha. :)

    Edit: Du hadde nok et poeng, ja. Her er bidraget fra hvert horn til samlet acoustical power. Bakover i grå, fremover i svart. Ved 80-100 Hz, hvor man trenger kardioidekarakteristikken mest, er porten bakover stort sett nullet ut. Fillern.

    Capture.jpg


    Lyd enten fra den ene tuten eller fra den andre, stort sett aldri fra begge samtidig. Uten resonanskammeret gikk den ikke på langt nær dypt nok. No Free Lunch. Jaja, men det ser ut til å kunne bli en bra rundstråler likevel. Desto mer grunn til å lavpasse den et stykke under 100 Hz.
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det ble vel en bassrefleks, portene minner om Onken, men bakovervendt.

    Om du øker volum og korter inn portene litt får du kanskje litt bedre treff med tuning?

    Om du ønsker kardiode spørs det om ikke det er greiest å åpne bak og forske litt med dempemateriale?
    Men det blir inneffektivt, og en må ha flere subber for å få nok nivå. Gjerne da en deler dem innbyrdes for å korrigere for fallende respons nedover?

    Men alt dette veit du nok :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.535
    Antall liker
    35.441
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, i prinsippet vet jeg nok det, men med den blandingen av prinsipper som finnes her (SLBR?) er det ikke helt lett å holde styr på hva som dominerer til enhver tid. Om jeg åpner opp nok til å få returbølgen rett ut bak blir det ikke mye bass å få under 100 Hz eller så. Og da er litt av poenget med en subwoofer borte.

    Med disse elementene og begrensninger på kassestørrelse ser det mørkt ut for å få til både dyp nok bass og noenslags kontroll på spredningen. Det er forsåvidt OK hvis de begrenses til å bare spille ved frekvenser under kanselleringsfrekvensen mot bakvegg. Behovet for og verdien av kardioidespredning faller nokså fort under 80 Hz eller så. Det er uansett en ganske naturlig øvre grense for en subwoofer, ettersom bass blir lokaliserbart fra rundt 100 Hz og disse får noen voldsomme resonanser og ringing fra 2-300 Hz og oppover. Da vil jeg helst lavpasse dem såpass at de resonansene ikke blir hørbare.

    Andre veien er det grenser for hvor hardt de kan eq'es for å lage lyd under resonansfrekvensen også. Dette blir sjetteordens dingser, så avrullingen nederst blir bratt og utsvingene enorme hvis de skal tvinges til å gi lyd under resonans. Så de må avstemmes akustisk til så lavt man har tenkt at de skal gå, og høypasses (subsonic-filter) like under det punktet.

    Men det kan bli ganske bra subwoofere likevel, og det er bedre å ha 4 x 12SW1300Nd i drift enn i en kasse i kjelleren.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Tenk deg at du monterer en plate midt i kassen som skiller de to elementenes membraner fra hverandre, men hvor du beholder kompresjonforholdet og bassreflekstuningen. Så snur du portene 180 grader for et av elementene, slik at direktelyden går bakover. Kan du da med tilgjengelig elektronikk styre GD, fase og nivå slik at du opprettholder så godt som cardioid spredning ned til f.eks. 70-80Hz og deretter dreier fasen på det bakre elementet gradvis slik at den spiller fullt ut rundstrålende ved f.eks. 30Hz?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.535
    Antall liker
    35.441
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Interessant tanke. Planen var å bruke Hypex FA502 som forsterker. Den har (så vidt jeg vet) IIR DSP med inntil 15 biquads pr kanal. Jeg tror det blir litt vanskelig å styre opp dette i DSP uten FIR, men det kan jo sjekkes.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Interessant tanke. Planen var å bruke Hypex FA502 som forsterker. Den har (så vidt jeg vet) IIR DSP med inntil 15 biquads pr kanal. Jeg tror det blir litt vanskelig å styre opp dette i DSP uten FIR, men det kan jo sjekkes.
    Du må ihvertfall, som minimum, ha tilgang på allpassfilter. Nivået kan du antakelig fikse med et shelf-filter sålenge du kompenserer for faseresponsen til filteret. For GD-korreksjon kommer vi ikke utenom FIR, men så spørs det da om det kan gjøres "godt nok" uten.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.535
    Antall liker
    35.441
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er kanskje litt mer DSP enn jeg hadde tenkt å bruke. Ikke noe galt med det, men litt omfattende. Derimot ville jeg sjekke ut om det ville bli enklere forhold for eq og annen DSP ved å gjøre kassen lukket (SLCB?) og i stedet dra på med eq boost i bassen. Her med 30 liter lukket og vattfylt kasse på hver side av slot'en i grå strek, mens svart strek er bassrefleksutgaven med 42 liter kasse:

    Capture.jpg


    Capture1.jpg


    Capture2.jpg


    Mister ca 8 dB ved 20 Hz, men med større utsving. Her kan man nok greie seg uten subsonic-filter, men det er først godt under 20 Hz at den lukkede kassen får mindre utsving enn bassreflekskassen. Gruppeforsinkelsen er penere, men der er den også "bare" 30 ms ved 20 Hz, og formodentlig ikke hørbar. Hornresp kan vise en hørbarhetskurve for group delay som tilskrives Claus Futtrup, SEAS. Han setter 30 ms ved 17 Hz som en grenseverdi. I så fall er denne såvidt over, men godt under andre grenseverdier. Uansett kommer man godt under Futtrups kriterie bare ved å gjøre bassreflekskassen litt mindre. Kanskje ikke så mye å vinne på å gå helt til lukket kasse her. Det er minst like mye headroom for eq i bassrefleksutgaven.

    Interessant artikkel, forresten: http://www.cfuttrup.com/blogspot/Book_05_Futtrup.pdf
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.535
    Antall liker
    35.441
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Bassrefleks på 33 liter avstemt til 23 Hz med et 50 cm langt og 35 cm2 stort resonansrør treffer Futtrups kriterie ganske bra. Da er det 85,5 dB acoustical power for 2,83 V inn ved 20 Hz, men tingen når fortsatt 110 dB før den går ut av linær slaglengde. Fire slike moduler med nok effekt bak hver burde fortsatt holde til husbruk.

    Capture.jpg


    Capture1.jpg


    Hornresp inneholder veldig mye greier, men mye av det er godt gjemt. Dette ble et ganske pent spektrogram av denne versjonen:

    Vis vedlegget 509557
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.539
    Antall liker
    102.898
    Torget vurderinger
    23
    - og du er tilbake i gjørma igjen med alskens rariteter som påvirker rommet. :( ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn