Gonzo nesten-dipol sub?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Ved å tilpasse kompresjonen i sloten så vil fs flyttes nedover samtidig som Qts øker. Prøving (og feiling?) må til for å finne optimal løsning med driverne
    Er litt spent på hvordan dette vil gi utslag med mine egne drivere og det skal definitivt sjekkes ut :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.512
    Antall liker
    102.800
    Torget vurderinger
    23
    Hmm... relativt høy Le på det elementet, Asbjørn.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.510
    Antall liker
    35.406
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja. Det er noen voldsomme spoler på det. Det er så overmotorisert at det er en fryd, men ikke be det elementet om å produsere mellomtone. Det får også økende tredjeordens forvrengning (= kompresjon) fra ca 200 Hz. Dette er virkelig optimalisert for å levere heidundrende partybass i området 50 - 150 Hz. Det er et problemområde i rommet hos meg, så tanken var opprinnelig å adressere det med brute force. Da jeg innså at jeg måtte drive bassene en god del høyere i frekvens, kanskje så høyt som 500 Hz, havnet disse på hylla igjen. Men de må da kunne brukes til noe, når man tross alt både har tenåringer i huset og sans for 70-talls rock. ;)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.512
    Antall liker
    102.800
    Torget vurderinger
    23
    Ja, men høy Le er gjerne også noe som går utover smekket i bassen obs obs.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.510
    Antall liker
    35.406
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det stemmer nok. Det var den andre grunnen til at disse ble henvist til andrefiolin. Etter å ha tenkt litt, tvilte jeg ganske sterkt på at disse ville matche de lynkjappe AMT-diskantene mht smekk og dynamikk i hovedhøyttalerne, men forhåpentligvis kan de gjøre en god jobb i det frekvensbåndet de er ment for. De Beyma 12P80Nd som får jobben i stedet er derimot kjent som elementer med god dynamikk, ser det ut til. Time will show.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.510
    Antall liker
    35.406
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tja, vet ikke helt. Jeg har disse fire elementene liggende og prøver å finne ut om jeg kan bruke dem til et eller annet. Den løsningen var ganske kompakt og enkel, bare 35x40x50 cm, ca. Man kunne tenke seg fire sånne, eller kanskje å klaske dem sammen to og to rundt et felles plenum.

    Ideen med denne kassen er helt enkelt å lede backwave en liten omvei inn i samme horn som frontwave, fortrinnsvis slik at de to bølgene kommer i fase ved en viss designfrekvens. Da trenger vi en avledningsmanøver på en halv bølgelengde, og ved f eks 100 Hz betyr det 344/100/2 = 1,7 meter. I den foreslåtte kassen er omveien for backwave kanskje 1-1,2 meter, så her kommer ting i fase ved litt høyere frekvens, kanskje 150 Hz. Under det punktet vil den vel rulle av omtrent som dipoler og kardioider. Denne kassen ser egentlig litt liten ut til å gå spesielt dypt, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal regne på noe slikt.
     
    Sist redigert:

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Er litt tricky den driveren ift. sub-bruk ja, men hva med bøse hjørnehorn for maks hjelp nedover? Ellers så var det en veldig spennende tanke du presenterte i første posten synes jeg, den kardiode SLOB-en... for egen del så er den lagret i minne for senere testing, men da med noe mer bestykning :)
    Hornresp burde klare å beregne et fornuftig resultat på Beymakonstruksjonen. Har du sett på om tegningen til Beyma er i skala slik at det er enkelt å finne målene?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.510
    Antall liker
    35.406
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.510
    Antall liker
    35.406
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Lagde en kopi av den hornresp-modellen fra diyAudio for å forstå litt bedre hva den gjør. Med 2,83 V (1 W) på terminalene spiller dette omtrent flatt med nesten 100 dB fra 55 til 150 Hz med bare ett element. Da er utsvinget mindre enn 0,4 mm fra ca 45 Hz og oppover. Derimot blir det en ganske stor gruppeforsinkelse på over 20 ms ved 50 Hz, og det vil være hørbart. Stortromma vil havne litt sent i takten. Men man har da DSP til sånt.

    th1 spl.jpg


    th1 x.jpg


    th1 gd.jpg


    Det bør ikke være spesielt vanskelig å sette opp dette for en lavere cutoff ved å øke lengden på det foldede hornet. Systemet vil bli vesentlig større enn den kompakte lille kuben jeg startet med. Det er nok enklest å lage det i en tårn-konfigurasjon med et smalt og kompakt fotavtrykk, og så la akustikken bestemme høyden. Jeg har 2,88 under taket hos meg. ;)

    Jeg ser forresten at Beyma-kabinettet også har et luftvolum bak driveren som også vil gjøre noe med fasen til bølgene som går inn i hornet. Mulig de har funnet på noe smart der for å gjøre et tapped horn enda mer kompakt?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.510
    Antall liker
    35.406
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Moro. Prøvde en litt annen hornprofil med fire segmenter, fortsatt én 12SW1300Nd med 2,83 V på terminalene, og da ble det slik hvis vi setter en sånn i et hjørne:

    th2 spl.jpg


    th2 x.jpg


    Systemeffektiviteten når nesten 75 % rett over 50 Hz, men impulsresponsen blir forutsigbart schtøgg:

    th2 impulse.jpg


    Hornresp er forresten et usannsynlig kraftfullt program, spesielt siden det er gratis.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.510
    Antall liker
    35.406
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå tror jeg det er nok i denne omgangen, men dette er konfigurasjonen jeg stoppet med:

    th3 - config.jpg


    th3 sample 36 Hz.jpg


    th3 spl.jpg


    Dette er fortsatt ett element og en watt (dvs 2,83 V @ 8 ohm). Gonzo, indeed.
     
    Sist redigert:

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Kan du oppdatere linken til vedleggene i siste post? De funker ikke.

    Ja, tegningen er målsatt i pdf'en, men nå tror jeg at jeg vet hvordan en slik driver bør brukes. Stikkordet er tapped horn, og jeg tror det er slik de Beyma-boksene må forstås også. Noen har prøvd i hornresp allerede:
    LIVE SOUND Specific Tapped Horn thread... - Page 68 - diyAudio

    143 dB ved 50 Hz...
    Jeg ser forresten at Beyma-kabinettet også har et luftvolum bak driveren som også vil gjøre noe med fasen til bølgene som går inn i hornet. Mulig de har funnet på noe smart der for å gjøre et tapped horn enda mer kompakt?
    Du, jeg så målene i Beyma sitt dokument altså :p Men for å modellere Beymakassen i hornresp så må selve hornprofilen målsettes. Derfor lurte jeg på om tegningen var i skala (og ikke bare målsatt). Kunne jo lempet den inn i et CAD verktøy og sjekket selv, men jeg er så ekstremt lat :rolleyes:.
    Den spalten mellom selve hornet og bakkameret kompliserer oppsettet til simuleringen litt, men jeg ble litt nyskjerrig på om Beyma hadde gjort noe veldig lurt der. Ved første øyekast så ser faseskiftet ut til å foregå ganske høyt i frekvens og er mindre egnet til sub enn en stor straight forward TH kasse.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.510
    Antall liker
    35.406
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror den er i skala. Beyma bruker det prinsippet der på alle sub-kassene sine, etslags tapped horn med et luftvolum bak driveren og en kraftig ekspansjon i hornet rett foran driveren. Det er ikke sikkert at hornresp kan modellere det, men det ser ganske lurt ut. Luftvolumet kan kanskje modelleres gjennom modifiserte T/S-parametre for driveren. Det er jo en masse og en fjærkonstant som kan slås sammen med egenskapene i driveren.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.510
    Antall liker
    35.406
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Bare for å ha et referansepunkt: Her er spektrumet av "hjerteslagene" i åpningen av Pink Floyd's "Dark Side of the Moon". De er sentrert på 32 Hz, ikke 16 eller 20. Økningen under 10 Hz er et artifakt av analyseverktøyet.

    breathe.jpg


    Da kan det kanskje være en tanke å tøye sub-greia ned til 30 Hz, sånn at porselenet hopper skikkelig når sånt som det der kommer på.

    Skjønt, selv med bare ett element, kabinett avstemt til 40 Hz og en brokoblet Hypex PSC2.400 bakpå blir det da en del lyd:

    th3 sample.jpg
     
    Sist redigert:

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Forsøkte å sette opp en fornuftig modell med Beyma. Har en jobb å gjøre med å sette meg bedre inn i hvordan modellere mer komplekse ting. Kraftig som f... og her er det brukeren som definitivt kommer til kort. Noen som ønsker å ta utfordringen med Beymakassen?

    Ned til 30Hz... begynner å lukte svære ting dette Asbjørn!
    Slike doble TH i hvert hjørne og du anses som en kjenning av politiet før du aner ordet av det :D

    Men tilgi gnålet mitt. Hvis du ønsker å gjøre noen med de driverne som er spesielt og ikke så mange har gjort, da er jeg tilbake til (hybrid dipol) kardiode basser og kanskje lukkede sådan. Dine plateamper er jo også velegnet til det - det eneste du mangler er jo bare en kjip dsp for fasestyring. To lukkede kasser a 50l med push-push SW1300Nd gir 114-115dB + rombidraget ved 30Hz innenfor xmax med 450W påtrykt hver av driverne. Totalt blir det bare 100l med kassevolum og er det vellykket så er det bare å lø på med flere kasser :cool: Det er mindre Gonzo, men til gjengjeld ekstremt fleksibelt og kompakt.
    Ok, da skal jeg slutte å mase mer om det, jeg lover :rolleyes:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.510
    Antall liker
    35.406
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror jeg skjønte hvordan de Beyma-kassene må modelleres. Det er noen bokser nederst på input-siden i hornresp for "throat chamber". Der er det mulig å legge til et kammer med et visst volum Vtc og tverrsnitt Atc, og en overgang til selve hornet med et visst areal Ap1 og lengde Lpt. Jeg prøvde å legge til en ti liters dunk mellom elementet og hornet, alt annet likt, for å se hva som skjer. Ikke så veldig mye, egentlig:

    th4 - inputs.jpg


    th4 - spl.jpg


    Tror ikke det der er så lurt likevel. Det virker som om den ene dimensjonen som er viktigere enn alt annet er avstanden L23, altså fra der hvor forsiden av elementet kobles til hornet (S2) og til der baksiden av elementet kobles til (S3). Det er den lange, foldede delen av hornet, og det bestemmer ved hvilken frekvens forside og bakside kommer i fase. Jeg ser ingen opplagt snarvei rundt det.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.510
    Antall liker
    35.406
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du ønsker å gjøre noen med de driverne som er spesielt og ikke så mange har gjort, da er jeg tilbake til (hybrid dipol) kardiode basser og kanskje lukkede sådan. Dine plateamper er jo også velegnet til det - det eneste du mangler er jo bare en kjip dsp for fasestyring. To lukkede kasser a 50l med push-push SW1300Nd gir 114-115dB + rombidraget ved 30Hz innenfor xmax med 450W påtrykt hver av driverne. Totalt blir det bare 100l med kassevolum og er det vellykket så er det bare å lø på med flere kasser :cool: Det er mindre Gonzo, men til gjengjeld ekstremt fleksibelt og kompakt.
    Ja, det er en glimrende idé, og det er kanskje derfor den nederste delen av hovedhøyttalerne blir satt opp på den måten. :) En Beyma 12P80Nd foran og en bak, med hver sin 15 liters lukkede kasse, effektforsterker og DSP-kanal. Tanken er å fasevende den bakerste og forsinke den med 1,2 ms eller så, og vips, der har vi en kardioide fra 350 Hz og nedover. Men det blir ikke veldig mye nivå ved 30 Hz på den måten, og det var altså disse 12SW1300Nd-elementene som ble til overs...
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Det var slik jeg så det for meg også, men ble veldig usikker.
    Lengden L12, er den så mye som 265,3cm?
    Ved å måle med linjal på skjermen kom jeg frem til 26l volum bak driveren med et gj.snittlig areal på i overkant 1200cm^2?
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er en glimrende idé, og det er kanskje derfor den nederste delen av hovedhøyttalerne blir satt opp på den måten. :) En Beyma 12P80Nd foran og en bak, med hver sin 15 liters lukkede kasse, effektforsterker og DSP-kanal. Tanken er å fasevende den bakerste og forsinke den med 1,2 ms eller så, og vips, der har vi en kardioide fra 350 Hz og nedover. Men det blir ikke veldig mye nivå ved 30 Hz på den måten, og det var altså disse 12SW1300Nd-elementene som ble til overs...
    Det er her jeg tenkte en ekstra fasevendig slik at bassene spiller i paralell i området godt under schroeder. Kapasiteten er da det maksimale av hva man kan tyne ut av en lukket kasse, samtidig som spredningen i overgangen mellom hovedhøyttaler og subber er like. Men som sagt, det krever en ekstra DSP-dings med mulighet for allpass filtrering. BTW... har du sjekket hvilke muligheter som ligger i siste SW-utgave fra Hypex?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.510
    Antall liker
    35.406
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kjenning av politiet, ja, eller ihvertfall naboene. Tingen er at jeg har fire sånne elementer liggende og gidder neppe snekre fire basshorn, så hvorfor ikke stappe to elementer inn i hvert horn? Da blir inngangspunktene midt i mellom de to driverne, og den lengre veien fra inngangspunktet S2 til enden av hornet gjør at det blir en kansellering oppe ved 150 Hz eller deromkring. Det er heller ikke så dumt, siden dette må lavpassfiltreres uansett, og en mega-peak rett over delefrekvensen er ikke så lett å hanskes med. Så trengs det fortsatt to-tre meter horn fra S2 til S3, men brettet dobbelt blir det da ikke så aller verst i størrelse til basshorn å være.

    Mon tro hvor høyt det kan spille?

    th5 spl max.jpg


    Power limited med 500 W på hvert element og 0,5 mm utsving ved 32 Hz, ja. Det lydtrykket er omtrent som å stå 15-20 meter fra en F16 som tar av med full etterbrenner. Og, forresten, jeg har deler til å bygge to av de tingestene, og da er det vel +6 dB som gjelder.

    Hvis det fortsatt skulle være i underkant, så er kilowatt billige om dagen. Det største tallet hornresp kan håndtere er 9999 W. Da er tingen fortsatt "power limited" ved 32 Hz, men den produserer 142 dB per stykk og har et utsving på 2,3 mm. To sånne med koherent signal ved så lave frekvenser og tre meters lytteavstand skulle bli noe sånt som 140 dB i lytteposisjon.

    Hjemme-alene-fester blir nok am strengsten verboten, trur eg. :cool:
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.510
    Antall liker
    35.406
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det var slik jeg så det for meg også, men ble veldig usikker.
    Lengden L12, er den så mye som 265,3cm?
    Ved å måle med linjal på skjermen kom jeg frem til 26l volum bak driveren med et gj.snittlig areal på i overkant 1200cm^2?
    Nei, det var ikke et forsøk på å modellere Beyma-kassen som sådan, bare å forstå litt bedre hva et sånt volum gjør. Beyma-kassen har mye kortere L23, kanskje halvparten av hva jeg har brukt her.

    Jeg bruker forresten DEQX på hovedhøyttalerne, og der er det fortsatt ingen allpass, så vidt jeg vet. Skal sjekke med produsent når jeg har noe som fungerer.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Det er det jeg sier, snart er det å lese om deg i avisene når de nærmeste naboene har anmeldt deg for knuste vindu. Bare en ting å gjøre, bytte ut ampene med fisle SET greier så guttehvalpen ikke får en sjanse til å ødelegge for fars forhold til naboene.
    To drivere i samme TH vil nok hjelpe betydelig. Du begynner jo å bli så dreven nå - har du en simulering av det også ;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.510
    Antall liker
    35.406
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, den i #102 var nettopp det. To drivere etter hverandre, den ene ca 40 cm fra enden på hornet og den andre ca 100 cm fra, slik at det akustiske sentrum for de to driverne havner 60 cm fra enden. Med 2,5 m horn brettet dobbelt oppå blir tingen ca 2 meter høy på sokkelesten. Litt fler grafer, nå tilbake på 2,83 V på terminalene og litt fikling med horn taper for å få flatere frekvensgang i det interessante båndet:

    th5 - spl.jpg


    th5 - x.jpg


    th5 - gd.jpg
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Begynner å ligne noe dette!
    Fant en Klippelmåling av driveren i aprilutgaven 2011 av Voice Coil Magazine. Min umiddelbare tanke etter å skummet gjennom testen er at TH nok kanskje gir de beste bestingelsene for denne driveren. Så det å holde vandringen til et minimum er sikkert et bedre kompromissvalg enn løsninger som krever mer av driveren.
    SW1300Nd BLx.PNG


    IMO blir det mer interessant da å heller vurdere kapasitet innenfor ~3mm enn xmax. Og selv det skulle kunne rive porselenet ned fra hyllene med det du has skissert. Resterende overkapasitet er til festlige lag :)
    Hadde forresten vært herlig å blir kvitt den voldsomme GD i 100Hz området.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.510
    Antall liker
    35.406
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, du er inne på noe der. Jeg ser at med 7 volt på terminalene holder den seg innenfor +/- 3 mm hele veien fra 20 Hz og opp. Da produserer den 112 dB ved 32 Hz. Det er høyt nok, så med litt mer realistiske 105 dB i hjerteslagene hos Pink Floyd trengs det 3 V og 2,8 W, og da er utsvinget omtrent 0,3 mm. Det er ikke så mye mer enn tykkelsen på den vertikale streken i grafen for Bl(x).

    GD ved 100 Hz forsvinner når disse lavpassfiltreres. Jeg er mer bekymret for GD ved 30 Hz, men antar at det går å rette den opp med DSP til slutt. Hvis disse blir bygget, vil de trenge hver sin DSP-kanal for både lav- og høypassfiltrering, litt eq, og utflating av GD. Det forutsetter riktignok FIR, men bokser som MiniDSP OpenDRC begynner å bli kraftfulle nok til å gjøre en slik jobb.

    Jeg tror vi fant ut hvordan disse driverne skal brukes. :)
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.510
    Antall liker
    35.406
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det behøver ikke være tower-format. Denne er et lite pakketeringsmirakel på 76 x 76 x 25 cm hentet fra instructables.com

    FR49AO6GZ8T31L2.LARGE.jpg


    Building a tapped horn

    Hvis vi tenker oss en stk Beyma 12SW1300Nd i den kassen, blir det omtrent sånn (den 2x12"-versjonen fra i går vist med grå strek):

    th6 spl.jpg


    OK, alle tverrsnittene må skaleres opp litt for å få plass til bredden av elementet, men dette kan gjøres ganske kompakt hvis man vil.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.510
    Antall liker
    35.406
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tapped horn er genialt. Hornresp også. Jeg fiklet litt mer med parametrene for en 1x12" tunet til 33 Hz, spesielt kompresjonen i hornhalsen (5:1), volumet foran driveren i overgangen til hornet, innslagspunktene for driveren i hornet og flare rates langs hornet. Da ble det slik med 2,83 V:

    th6 inputs.jpg


    th6 spl_2.jpg


    th6 eff.jpg


    Her ligger den fortsatt fint innenfor 0,6 mm utsving fra 30 Hz og opp. Hvis vi tar i litt mer, vil den også være i stand til å spille flatt ved 125 dB fra 30-100 Hz med hjelp av litt EQ og 5-600 W eller så i forsterkereffekt. Det er også litt morsomt hvordan man kan notch'e den ut ved 100 Hz ved å la innslagspunktet for elementet "skli" litt oppover hornet. Det er en kvartbølgeresonans fra innslagspunktet og ned til den smale enden av hornet som slår til.

    Nå er jeg lovet ny forsyning av aluminiumsplater i morgen, så det blir tilbake til høyttalerprosjektet, men jeg må se litt nærmere hvordan jeg kan pakke dette inn i en semi-akseptabel boks til stuebruk. To stykker, selvsagt, men fruen har begynt å snakke om behovet for et lydisolert rom igjen, eller kanskje hun egentlig mener polstret. :)
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.510
    Antall liker
    35.406
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, trådtittelen har blitt sterkt misvisende, selv om det fortsatt er ganske berserke greier, dette. Funderte på å starte en ny tråd da dette skiftet retning, men utgangspunktet er forsåvidt det samme: Mon tro hva disse 12SW1300Nd-elementene jeg har liggende i kjelleren kan brukes til, spesielt hvis vi ikke tar det så nøye med flat frekvensgang og sånt? Rive hus, for eksempel.

    Det finnes visst en tommelfingerregel på at 1-2 perioders gruppeforsinkelse ikke er spesielt hørbart ved en gitt frekvens. Da er det ikke all verdens problem med 30 ms ved 30 Hz, siden én periode er 1/30 = 0,033 s = 33 ms. (http://www.trueaudio.com/post_010.htm)

    Skjønt, det kan jo like gjerne rettes opp til +/- 0,5 ms og +/- 0,5 dB, det også.
     
    Sist redigert:

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Tøffe greier :cool: Til nå synes jeg best om dingsen i #105 og med litt fintuning av den så burde det bli opp mot det maksimale. To, tre, fire brettinger og den burde vel kunne gjøres "rimelig kompakt" den også.
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    No skal eg ikkje være nokon kjempeskeptiker, har ikkje hørt tapped horn sjølv, men ein konstruktør eg kjenner meiner på at dei mangler ein del, fordi du har tidsfosinkelse mellom det hornet gir og det elmentet gir.

    Eit argument eg absolutt kjøper. Det blir vel på sett og vis bassrefleks på steroider.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.510
    Antall liker
    35.406
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det blir noen tidsforskjeller, men jeg tror det er håndterbart. Det blir en betydelig peak i gruppeforsinkelse ved tuningfrekvensen, kanskje så mye som 30-40 ms, men det er omtrent en periode ved de frekvensene og antagelig ikke veldig hørbart. I resten av arbeidsområdet blir det ca 10 ms gd. Det vil også ha noe å si i transienter, ettersom første halvperiode bare blir fra baksiden av elementet mens vi venter på at resten skal finne veien rundt hornet. Tanken er jo å fikse opp det der i DSP til slutt, sånn at gruppeforsinkelsen blir flat og samme som resten av anlegget (dvs lineær fase).

    Ellers er dette en interessant sammenligning av lukket kasse, bassrefleks/slavebass og tapped horn når alle tre er eq'et til samme frekvensgang og spiller med samme volum: Data-Bass: Sealed vs Bass Reflex vs Tapped Horn
    Essentially, the tapped horns THD is well below 10% between 12Hz and 38Hz, which is a major improvement over the other two systems.

    The tapped horn maintains better overall distortion levels from 12-33Hz and 65-100Hz even when being driven 8dB harder.
    Sammenligning av total forvrengning. Legg merke til at tapped horn (rød kurve) er sveipet ved 119 dB, mens de andre to er ved 113 dB. Fordi det var mulig, antar jeg.
    T_H DISTORTION COMPARISON.PNG


    Forvrengningskomponentene fra lukket kasse, sveipet ved 113 dB:
    T_I H Sealed 113dB Sweep Distortion 548pix.PNG


    Samme driver i et tapped horn, men nå sveipet ved 119 dB:
    T_I J TH 119dB Sweep Distortion 548pix.PNG


    Det er ganske opplagt hørbare forskjeller her, men det er mindre opplagt hvordan det egentlig låter.

    En annen innfallsvinkel er å sammenligne modeller av det 12SW1300Nd-elementet i lukket kasse og basshorn. Hvis vi prøver å få til 103 dB ved 32 Hz i begge tilfeller, så trenger et sånt element 400 W i en 25 liters lukket kasse. Da har det et utsving på 8 mm og en gruppeforsinkelse på 3-4 ms.

    I et tapped horn avstemt til 30 Hz trengs det bare 1,2 W for å skape samme lydtrykk, og da vil utsvinget bare være 0,28 mm. Riktignok blir gruppeforsinkelsen 40 ms i stedet for 4 ms, men kanskje det er en rimelig tradeoff?
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.510
    Antall liker
    35.406
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det var en del hodebry å fatte hvordan et slikt horn best skulle foldes sammen uten å bli stort som en oppreist slagbjørn, men nå tror jeg at jeg har en løsning. Jeg satte sammen et Excel-ark som regner ut platestørrelser for et horn med et bestemt foldingsmønster og tar noen gitte parametre som et startpunkt. Deretter bruker jeg Solver i Excel for å drive en feilvariabel til null, dvs at foldingen passer sammen.

    Denne varianten er et 345 cm langt horn foldet inn i en boks på 52 x 86 cm, sånn ca. Da er hornmunningen 23,2 cm høy, eller 742 cm2 hvis vi går ut fra at hornet er 32 cm bredt innvendig. Flare rate er 6 cm pr meter i hele hornets lengde. Rød strek viser den flaten som ville vært nedre innside av hornet hvis det var brettet ut og lagt flatt bortover bakken. Konseptuelt er det lange hornet kuttet opp med et antall 45-graders snitt, bitene vridd i forhold til hverandre, og satt sammen igjen. Stiplede røde linjer viser snittflatene. De bidrar ikke til lengden på hornet, bare til foldingen.

    tapped horn.png


    Ifølge hornresp gir dette en resonansfrekvens ved 30 Hz. Ved 32 Hz gir hornet ca 99 dB ut for 1,3 W inn. Ikke de beste tallene, men det er i det minste fysisk realiserbart. Får prøve litt mer, kanskje.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.510
    Antall liker
    35.406
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En annen variant. Elementet er tenkt satt på baksiden av den skrå platen, slik at det blir et kammer der. Det skal visstnok fungere som et lavpassfilter og bidra til å temme frekvensgangen over passbåndet. Forsiden av elementet bidrar til tverrsnittet i den siste svingen. Jeg ser at Danley har noen sånne løsninger. Fortsatt avstemt til 30 Hz, men det ble ikke veldig imponerende frekvensgang:

    folded w chamber.jpg


    Hornresp - SPL Response.jpg



    Men det går an å pakke dette på andre måter også:
    Data-Bass: Othorn
    Data-Bass: Gjallerhorn
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Liker spesielt godt målingen til Danley TH-812. Åtte 12" drivere. Jevn over et bredt området og nok dypbass. Vurderte å kjøpe noe slikt til anlegget mitt, men ble pysete og gikk for bassrefleks tårn.

     

    Vedlegg

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.510
    Antall liker
    35.406
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En tommelfingerregel kan være at hvis du trenger traktor til å flytte på høyttalerne, så er WAF betenkelig lav. :)

    Regnet litt mer, denne gangen på foldingen som ble brukt i Othorn (Data-Bass). Litt nedskalert med en 12" i stedet for den 21" som ble brukt der, og litt langsommere utvidelse av hornet. Kassen ble likevel ganske stor for å få til tuning ved 30 Hz, 85x85x35 cm utvendig. Da er kompresjonen ved elementet 3,6 (Sd 550 cm2 og horntverrsnitt 155 cm2 ved elementet) og munningen er 961 cm2, 30x32 cm.

    othorn 85x85.jpg


    Hornresp - SPL Response_2.jpg


    Der er vi ihvertfall over 100 dB med 1,6 W (2,83 V) ved 30 Hz. Det burde røske. Største utsving er fortsatt 0,6 mm ved 40 Hz.

    En ytterligere krympet versjon på 63x63x35 cm får tuningfrekvens 40 Hz og mer enn 100 dB ved 2,83 V fra 40 - 110 Hz. Den er fortsatt i stand til å levere mer enn 120 dB fra 32 Hz og oppover. Forskjellen på 30 og 40 Hz tuning er 250 vs 140 liter kassevolum. Ikke helt i traktor-klassen, men likevel.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn