Godt poeng Erin!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    18.578
    Sted
    Østfold
    I en dac er det uhyre viktig med ren strøm, spesiellt til klokkene.
    Det er helt riktig, men ikke i konteksten "strømrenser på 230VAC". Man benytter lavimpedant avkobling på DC-siden av komponentene inni DAC-en for å oppnå den beste ytelsen. En DAC kan simpelthen ikke drives direkte av AC, og definitivt ikke av likerettet AC med over 200% THD som strekker seg helt opp i MHz-området. Å endre på sinuskurven på strømnettet har ingen ting for seg siden det ikke vil kunne trenge inn til de funksjonelle delene. Strømforsyningen er ikke bare laget for å hindre dette fra å skje, den er også laget for å hindre strømforbruket til hver enkelt komponent fra å bre seg rundt i produktet. For eksempel vil en klokke ikke bare levere en klokkepuls. Den vil også ha et strømforbruk som er modulert av den samme klokkepulsen. Dette er en langt større støykilde enn noe vi kan forestille oss på utsiden av produktet. Det finnes mange slike støykilder i en DAC, og selv i en DAC chip finnes det gjerne flere slike som skal skilles fra hverandre. I engineering guidelines til de beste chippene er dette svært nøye beskrevet. Her har man sittet og målt ikke bare på hva som kommer ut av det ferdige produktet, men på hvor man kan finne spor av en bestemt støykilde.

Ser vi for eksempel på reference design til ESS 9018, og en del av de ferdige 9018 som ble produsert i sin tid, klarer de fleste av disse ikke helt de samme dataene som reference designen. Det interessante her, selv om frekvensrespons og THD ikke er i nærheten av hva man trenger for å kunne beskrive ytelsen i et produkt, så er faktisk SINAD nok til å skille suksessraten på disse strømforsyningsimplementeringene. Vi kan med andre ord se det direkte på forvrengning og målt støy om de har fått bukt med alle forstyrrelser på strømforsyningen. Vi har konkrete eksisterende produkter med både produsentenes egne og tredjeparts målinger for å dokumentere nettopp dette. Til tross for dette er det sjelden man ser noen plukke disse forskjellene i lyttetester på de samme produktene. Vi kan med andre ord si følgende sikkert:

1: Det er forskjell på produktene, vi vet det ut fra både målinger og det faktum at de er bygget ulikt. På målingene kan ett produkt måle så mye som mer enn 10 ganger bedre enn et annet.

2: De som lyttetester produktene klarer sjelden å plukke disse forskjellene. Vi må anta at de i såfall ville nevnt dem i testene. Vi kan for eksempel kalle dette for noe som er så vanskelig å høre forskjell på at en del lyttere ikke vil høre noen forskjell.

Spørsmålet blir da; hva om vi kobler til en strømrenser? Det er jo nå en god del som har målt både på strømrensere og på produkter som er tilkoblet slike produkter. Så langt har vi ikke sett en forskjell i ytelsen på målinger. Argumentet "målinger sier ingen ting om lydkvalitet", om enn feil, så kan man argumentere for at noe som umiddelbart ser bedre ut på en forenklet måling kanskje er dårligere når man går i dybden.

Men at vi ikke ser en forskjell når vi fjerner støy før strømforsyningen, mens vi ser en umiddelbar og tydelig forskjell når vi gjør det samme på sekundærsiden taler ikke for at en strømrenser gjør noe nyttig for produktet. Hvis mange sliter med å høre en 10 ganger reduksjon av støy, hvordan kan en ikke målbar reduksjon i støy være en slags "kona fikk sjokk i naborommet" forskjell?

Dette er et tilfelle der det tar tid å koble om, kostnadene er betydelige og produktet er gjerne svært synlig med sine displayer og alt. Man formelig sparker bias-døra åpen. Hvis man ikke gjør tiltak for å fjerne bias er man simpelthen ikke interessert i å vite om man hører forskjell.

Forøvrig har jeg blitt feilsitert en del ganger nå. Jeg skrev at mange vil kalle slike tweaks for BS tweaks. Er man uenig i det så er det fritt frem å argumentere for nettopp dette.

Når det er sagt, det er nå en rekke tester der ute som avslører veldig mye rart om strømrens. De fleste produktene renser ikke noe som helst. Noen er flaskehals, noen tilfører støy og noen er potensielt faktisk bra produkter om man trenger stavilisert strøm til noe. Men hvorfor gjenspeiler ikke lyttetestene disse enorme forskjellene? Hvorfor hører en "gulløre audiofil" ikke mer støy når han har koblet til en strømrenser som tilfører støy?

Ellers, som mange har påpekt, jeg gidder ikke svare folk som spammer ned tråden. Spesielt ikke om de er selvutnevnte siperhelter som skal redde hifisentralen med personangrep.

Hvis noen er interessert i kontekst er det vel mye mer interessant hva jeg ville hatt om jeg hadde ubegrenset med midler, enn hva jeg faktisk har.

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    1.077
    En ting er nå at AT enkelte bruker såkalte bullshit-tweaks, en annen ting er HVORFOR de bruker dem? Mitt svar er at man prøver å løse et problem, men ikke der problemet eksisterer. Som tidligere nevnt tror jeg mange lydmessige svakheter i et Hifi-anlegg er tilknyttet høyttaler eller høyttaler/rom interaksjon. Sistnevnte kan ordnes med akustikkbehandling, men førstnevnte er ikke så enkelt å ordne uten skifte av høyttaler.

Spesielt øvre mellomtone/diskant hvor øret er mest følsom for hørbar forvrengning, tror jeg i mange tilfeller ikke er godt nok ivaretatt i mange av dagens høyttalerkonstruksjoner. Det kan løses med et enkelt element (bånd) som dekker over både diskant/mellomtone og således slipper man deling mellom to elementer i et kritisk område. Andre løsninger eksisterer sikkert også som å legge deling mellom bass/mellomtone og diskant til et frekvensområde hvor øret er mindre følsomt. Men det krever sikkert sitt av elementene.

Oppsummert tenker jeg at fokuset på elektronikken som er knyttet til det som skjer før signalet ankommer høyttaleren, gjerne kan skiftes mer over på sistnevnte.

flyer

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.05.2015
    Antall liker
    292
    Torget vurderinger
    5
    Slik som dette utviklersg så får jeg asosiasjoner til bilder fra første verdenskrig av mensker som kryper rundt i sine gjørme befengte skyttergraver.Hifi er en hobby /lek tulliball for forhåpendlig de fleste av oss.

Sist redigert:

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    6.259
    Torget vurderinger
    1
    Hele åpningsinlegget her handler om det motstridende «ikke mulig å høre forskjell når det byttes raskt mellom» og «hørte det tvert da jeg koblet opp, ikke tvil om forskjellen». Egentlig et grunnlag til å humre litt og tenke at, jojo det er et poeng.
    Selvsagt er det morsomt poeng, men bare hvis det kommer fra samme person(er). Hvis det ikke kommer fra samme person, så er det bare en søkt sammensetning av 2 ukontroversielle forhold:
    At hifientusiaster bruker store ord om små forskjeller.
    At blindtesting er en begrenset og upålielig testmetode, som praktisk talt ingen bruker.

Snickers-is skrev videre at ovennevnte sammenblanding forekommer svært hyppig av de samme personene.
    -Jeg har spurt han 7 ganger hvem disse personene er, men det kan han ikke svare på. Han har heller ikke pekt på om disse finnes på HFS.
    Jeg trekker da den logiske konklusjon, at dette er noe han har plukket opp på youtube og Facebook, og at saken har liten relevans for Hifisentralen. Samt at motivet hans er en kollektiv latterliggjøring av hifisentralens medlemmer. Ser ikke humoren i dette. Spesielt ikke fordi han har dette som spesiale; Å nedsnakke andres prioritering og opplevelser.

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    6.259
    Torget vurderinger
    1
    Og her har vi kryssningspunktet. For nå dytter du ditt svada over på andre. Om du ønsker å få surre med ditt i fred må du gjengjelde. Spar oss for din overtro og vås!
    Så, så. Pass på lille hjerte nu!

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    1.077
    Hvis Donald kan kidnappe en statsleder tenker jeg at det også burde være mulig for de to leirene å kidnappe lederen for den andre leiren og stille ham for Hifi-riksrett.

Tiltalen kan da bestå i overdreven bruk av objektivisme eller overdreven bruk av subjektivisme.

Straffen kan f.eks. være å sitte med bind foran øynene og lytte til ABX tester, eventuelt å måtte stå på kjøkkenet og lytte etter åpenbare forskjeller når det utføres testing av strømkabler.

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    6.259
    Torget vurderinger
    1
    DSP: ADAU1450
    ADC: AKM AK5554
    DAC: AKM AK4454

Forsterkermodul bass+mellomtone: NC252MP
    Forsterkermodul diskant: NC100HF
    Jeg vedder en flaske godt brennevin på at Hypex senest innen 5 år har kommet med en ny generasjon plateforsterkere, som måler og spiller bedre enn de du nå benytter. Ergo vil nåværende moduler ikke fremstå som så transparente som du skal ha det til. Forhåpentligvis har de samme innfestingsmål, slik at du kan tilby dine kunder en oppgradering. Vedder du imot?

Keroo

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.04.2016
    Antall liker
    53
    Sted
    Karmøy
    For å si det veldig mildt, å kalle dem barnehage barn er ett hån mot barn. Dette er tenåringsjenter i en voksen kropp attitude.

Flere av dere bør gå i dere selv og skammes.
    Makan til skittoppførsel.

Adjøss barnesentralen.

Ps, innspilling av utstyr er kun din tilvenning av noe annerledes.

Pps: vennligst lær dere om hjernen og dens måte å forstå noe den ikke forstår.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.429
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hva med å godta at det er to forskjellige hobbyer det snakkes om; den tekniske òg den opplevelsesbaserte? Følgen av det er jo at ingen av "sidene" kan formes og presses inn i den andre. Det er to ulike lekegrinder.

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    6.259
    Torget vurderinger
    1
    OK, da er det dags for meg å runde av i denne tråden. Jeg har med hensikt tråkket litt ekstra på gasspedalen og spisset budskapet. Som regel er det «objektivistene» som pisser på «subjektivistene», men jeg har vært litt offensiv og sparket ballen tilbake på deres egen banehalvdel. Ridd noen kjepphester og plantet litt hånflir-emoji her og der. Det har ikke falt i god jord, hvilket jeg anser som en suksess. Forhåpentligvis rimer de seg.

Motivet er at jeg ikke vil at Hifisentralen skal dras i retning mot AudioScienceReview, slik som Snickers og hans disipler ivrer for. På HFS må det være lov å legge ut lytteinntrykk av egne anskaffelser uten å bli arrestert eller latterliggjort med hånflir-emoji.

Thorbjørn har havnet litt i kryssilden, men har stått stødig i stormen. Det skal han ha.

Personlig er jeg en liberalist. Folk må få holde på med sitt, uten ufin innblanding. At Snickers-Is ikke har eget anlegg å skryte av opptar meg ikke i det hele tatt. Jeg pirket bare litt i dette, så han fikk smake sin egen medisin. Ønsker Sigberg Audio alt godt. Det er sikkert flotte produkter.

2 ukers juleferie i Vietnam kostet meg en del våkenetter, så kjekt å få tiden til å gå her i denne tråden. Men nå er jetlaget og ferien over. I morgen er arbeidsdag og virkelige problemer å bryne seg på.

Takk for meg :)

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.411
    Torget vurderinger
    18
    Jeg vedder en flaske godt brennevin på at Hypex senest innen 5 år har kommet med en ny generasjon plateforsterkere, som måler og spiller bedre enn de du nå benytter. Ergo vil nåværende moduler ikke fremstå som så transparente som du skal ha det til. Forhåpentligvis har de samme innfestingsmål, slik at du kan tilby dine kunder en oppgradering. Vedder du imot?
    Hva legger du i ordet transparent? For meg er det at en komponent har forvrengning og støy på et nivå som ikke er hørbart. Det kan derfor skje at en forsterkermodul er bedre enn forgjengeren, men at forbedringen ikke er hørbar. Den gamle modellen er ikke mindre transparent enn før, selvom ny versjon måler enda bedre.

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    1.077
    Det kan derfor skje at en forsterkermodul er bedre enn forgjengeren, men at forbedringen ikke er hørbar. Den gamle modellen er ikke mindre transparent enn før, selvom ny versjon måler enda bedre.
    Men hvorfor lansere en ny modell hvis man mener at forbedringen er ikke er hørbar? For meg fremstår det litt som en kontradiksjon. Ja, den er bedre, men nei den er ikke bedre likevel fordi det ikke er oppfattbart.

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    10.215
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det føles som du fortsatt ikke forstår poenget. Enten er det lydmessig transparent eller ikke. Det finnes allerede nyere forsterkermoduler fra Hypex (NCOREx). De måler bedre fra et SINAD-perspektiv, men forbedringen mtp opplevd lydkvalitet er nok i samme kategori som Benchmark DAC2 til DAC3, med andre ord umulig å høre forskjell på. Så det ligger jeg ikke våken om nettene over, og det burde ikke kundene heller.

La oss si man med høyttalerne ved moderat lyttenivå har en THD på 0.15%. Forsterkerne jeg benytter har THD på 0.001% Så la oss si den nye forsterkeren er ti ganger så bra og gir THD på 0.0001%. Da kan jeg gå fra å ha 0.15% THD ut av høyttalerne til å ha 0.1491% ut av høyttalerne. Jeg mistenker at du må ut av kjøkkenet og inn i stua for å høre forskjell, for å si det på den måten.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.707
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hva med å godta at det er to forskjellige hobbyer det snakkes om; den tekniske òg den opplevelsesbaserte? Følgen av det er jo at ingen av "sidene" kan formes og presses inn i den andre. Det er to ulike lekegrinder.
    Enig.
    Noe av «trøbbelet» oppstår når opplevelsene av en eller annen uforståelig grunn skal forklares teknisk.
    Som Putzey prøvde å si noe om i videoen så finnes det, dersom det faktisk er hørbart, et svar i allerede kjent vitenskap.

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    9.095
    Sted
    Kongsberg
    Enig.
    Heldigvis er det svært mange som har en teknisk tilnærming til hobbyen, og der er det som regel også svært god lyd. (Helt uten cryo-kabler og andre "tweaks").

For øvrig kan jeg melde at jeg har vært hos Snikkersen og lyttet på anlegget hans. Ja, han HAR anlegg, og det låter fett. 😁

Angående spørsmålet om vibrasjoner og elektronikk, så er ikke et problem så lenge de som har laget elektronikken vet hva de driver med. Man skal nesten gå inn for å velge komponenter som er følsomme for vibrasjoner. (Men det går an).

Angående strømrens og klokker i DAC så er dette også noe er tatt ut av kontekst (som vanlig). Man skal være særdeles langt ute på jordet hvis designet til DAC'en s strømforsyning er så dårlig at man må rense strømnettet først. Dette er ikke rørlikeretting, PI-filtre og digre spoler. Det er DC. Det er trivielt.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.411
    Torget vurderinger
    18
    Men hvorfor lansere en ny modell hvis man mener at forbedringen er ikke er hørbar? For meg fremstår det litt som en kontradiksjon. Ja, den er bedre, men nei den er ikke bedre likevel fordi det ikke er oppfattbart.
    For å konkurrere i markedet? Jeg mener RME har sagt at de ikke lenger forsøker å lage dac'er med bedre SINAD, men isteden fokuserer på funksjonalitet.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    12.539
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4

Hvorfor? Ny modell = høyere pris. Enklere blir det vel ikke.

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    1.077
    I lengden tenker jeg det ikke er holdbart å lansere produkter uten at forbedringen er over et visst nivå. Kanskje det kan fungere bedre med Hifi produkter siden forbedringen ofte bedømmes ut fra subjektive kriterier?

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    5.223
    Torget vurderinger
    1
    Nyere modeller på DAC kan jo være så enkelt som at de må bytte leverandør av DAC chipper, de blir jo også utgått og de blir da sluttet å produseres og man må ha inn en ny erstatter. Istedet for ny revisjon, så kan det være såpass mye endring at man rett og slett bare lager en ny versjon og kanskje slenger på noen nye funksjoner som man ser behov for men kanskje ikke var mulig med hardwaren til forrige versjon.

Mange grunner til at en produsent kommer med en ny versjon, ikke alltid at det er en nødvendig forskjell lydmessig til brukerne.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    5.234
    I lengden tenker jeg det ikke er holdbart å lansere produkter uten at forbedringen er over et visst nivå. Kanskje det kan fungere bedre med Hifi produkter siden forbedringen ofte bedømmes ut fra subjektive kriterier?
    Jeg kommer fra en bransje hvor produktene som ble utviklet ble designet for en teknologisk lifslengde på 5-7 år. Likevel rullet dem ut "nye" produkter hver 18 mnd. med kun mindre kosmetiske endringer og aktivering av programkode allerede utviklet da produktet først ble lansert. Nyheter selger ganske enkelt bedre når man behøver volumsalg og kjemper om en oppmerksomhet i markedsføring. Hvor kynisk produksjonselskaper kan være finne i historien om Phoebus cartel og i nyere tid tydeligjort hvordan industrigiganter motsetter seg retten til å reparere.

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    9.095
    Sted
    Kongsberg
    Jo, dette med AB i diskanten var jo også noe.
    klasse AB i diskanten klinger jo godt i mange ører fordi det er bedre og fordi klasse D er så dårlig osv.
    Greia er nok snarere at det er minst like billig (eller billigere) å lage en AB forsterker. I diskanten er det så lite energi at man trenger svært lite power, og det er så lite varmetap at man kan klare seg med mikroskopiske kjøleribber (De to tingene som koster noe). Produsentene som velger det ene drar selvfølgelig frem alle de eldgamle argumentene for at det er best. Sannheten er at folk hører ikke forskjell uansett. Og det hadde de skjønt hvis de hadde ABX-testet litt ;)

Jeg tror de fleste hadde hatt nytte av å finne ut av hva som betyr noe i stedet for å sluke rått det som blir presentert på fancy nettsider og "tester" på internett. Det er jo ingen grenser for vås, overtro, og regelrett jug i hele bransjen.

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    15.013
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    At placebo og/eller den innbildte syke eksisterer i beste velgående innen haifai er hevet over enhver tvil. Vi har hatt flere tilfeller hvor kabler og enheter blir geniforklart, uten å være tilkoblet ... Det artigste eksemplet er den beryktede CD-spilleren som ble ble til de grader lovprist som "Dette er omtrent nirvana... langt på vei det beste som noen gang er laget " - helt til noen tok av lokket og viste fram innmaten..... da var det plutselig ingen grenser for mye steinur og hoggorm det låt...men det var jo fortsatt samme apparatet ......?

Vi har gjennom flere år blitt presentert med magiske kabler.. tildels med fancye treklosser med og uten innhold.. noen har hatt ingenting, og noen en liten kondis tvertover, som naturlig nok gir en avrulling i diskanten og som nokså naturlig er hørbart... Hva var best??
    Raske kabler er selvfølgelig best - uten tvil.... de aller fleste audiokabler har en Vf på rundt 0,80-0,85... det betyr at transisjonstida er ca 3 ns pr. meter...
    Periodetida for 20 kHz er 50 us..... så oppi dette hører man altså en tidsforsinkelse på 10ns???? At alle frekvensene "forsinkes" like mye, betyr jo heller ikke noe...

Det er nokså klart bevist at flere produsenter av fantasikabler egentlig kjøper inn metervare fra andre produsenter, for så å pynte brura med div. bling og plugger av fantasurium.... de oppgir heller ikke normale parametre som ellers oppgies av vanlige produsenter... Noen sverger jo feks til Ølflex som nettkabler.. helt greit det, men alle vet at Ølflex er industrikabler... jeg har forøvrig brukt noen km av sorten til "normal" bruk....

Troen kan som kjent flytte bjerge... men merkelig nok står bjergene fortsatt på samme sted..... 😜

Sist redigert:

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.707
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    OK, da er det dags for meg å runde av i denne tråden. Jeg har med hensikt tråkket litt ekstra på gasspedalen og spisset budskapet. Som regel er det «objektivistene» som pisser på «subjektivistene», men jeg har vært litt offensiv og sparket ballen tilbake på deres egen banehalvdel. Ridd noen kjepphester og plantet litt hånflir-emoji her og der. Det har ikke falt i god jord, hvilket jeg anser som en suksess. Forhåpentligvis rimer de seg.
    Motivet er at jeg ikke vil at Hifisentralen skal dras i retning mot AudioScienceReview, slik som Snickers og hans disipler ivrer for.
    På HFS må det være lov å legge ut lytteinntrykk av egne anskaffelser uten å bli arrestert eller latterliggjort med hånflir-emoji.

Takk for meg :)
    Det var ikke mye å takke for. Rett og slett både flaut og lite konstruktivt IMO. Jeg klarer heller ikke å se at du legger ut så mye lytteinntrykk av egne anskaffelser at det monner for å skape din ønskede hifisentral. Hvis du leser litt rundt på HFS så ser du at det er veldig mye egne lytteinntrykk som får stå uimotsagt og med positive forsterkninger. Men nei, det er ikke i de typiske krangletrådene. Så det som har skjedd etter din innsats er sannsynligvis det motsatte av hva motivet ditt var. Føler meg som en faens nisse som trodde jeg kunne diskutere seriøst med deg, men får ta det som læring. Pakker ned nissen for denne gang. Nisselua godt ned så den skjuler gullørene.
    JUL7.jpg

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    20.732
    Sted
    Langesund
    Det var ikke mye å takke for. Rett og slett både flaut og lite konstruktivt IMO. Jeg klarer heller ikke å se at du legger ut så mye lytteinntrykk av egne anskaffelser at det monner for å skape din ønskede hifisentral. Hvis du leser litt rundt på HFS så ser du at det er veldig mye egne lytteinntrykk som får stå uimotsagt og med positive forsterkninger. Men nei, det er ikke i de typiske krangletrådene. Så det som har skjedd etter din innsats er sannsynligvis det motsatte av hva motivet ditt var. Føler meg som en faens nisse som trodde jeg kunne diskutere seriøst med deg, men får ta det som læring. Pakker ned nissen for denne gang. Nisselua godt ned så den skjuler gullørene.
    Vil vel si jeg har lagt hode på stabben noen ganger og har vel bare fått positive ting ut av det. Ble jo nylig dytta ned i søla, og da var det jo bare prøve dra det opp igjen. Sitter vel halvveis nedi der ennå, men er stort sett fornøyd. Og noen panegyriske selvopplevde lytteinntrykk om eget oppsett kan dere se langt etter.
    Ellers enig med deg i at pedal ikke nådde helt opp nå.... trodde kanskje det var noe sopp, men så var det så uskyldig som dårlig nattesøvn

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.845
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Dette var åpningsinnlegget.
    Er ikke blitt mye klokere av all krangelen.
    Bare mer irriterende av hva enkelte spyr ut av edder og galle.

Inspirert av dette innlegget: https://www.facebook.com/groups/eri...k/2055032981938540/?mibextid=rS40aB7S9Ucbxw6v

... hadde jeg lyst til å kaste lys på noe av argumentasjonen rundt det mange ser på om bullshit-tweaks. Påstander rundt alt mulig, men i særdeleshet kabler, strømrens og vibrasjonsdemping, pleier å følge visse mønstre. Logikken går som følger:

- Blindtest virker ikke, man må leve med produktet over tid, og man må ta bort stresset ved å skulle prestere. Ellers hører man ikke forskjell.

- Forskjellen er som natt og dag. Jeg hørte det umiddelbart. Det går ikke an å ikke høre dette. Kona ropte fra kjøkkenet og lurte på hva som skjedde.

Hvordan kan dette da ikke være hørbart i en blindtest?

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    29.516
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Det rare med nye produkter, er at de kan ha lavere produksjon kostnader enn forgjengeren, som aldri kommer kunden til gode. Tror prisen settes opp for å vise at ny modell er mer eksklusiv.
    Om noen er i tvil...........
    Så ta en titt på diagrammene til Gryphon Diablo, Diablo 300 & Diablo 333.
    Er det noen forskjell som i den grad skiller seg ut, så er det litt høyere sekundærspenning på trafo.
    Det var det.... mere eller mindre. De har pisket den hesten i mere enn 10 år nå.
    Men prisen da....... Avspeiler ikke i det hele tatt "forbedringer" på "ny" modell.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    30.649
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Om noen er i tvil...........
    Så ta en titt på diagrammene til Gryphon Diablo, Diablo 300 & Diablo 333.
    Er det noen forskjell som i den grad skiller seg ut, så er det litt høyere sekundærspenning på trafo.
    Det var det.... mere eller mindre. De har pisket den hesten i mere enn 10 år nå.
    Men prisen da....... Avspeiler ikke i det hele tatt "forbedringer" på "ny" modell.
    Nettopp. Det er nok for å løfte produktet opp i luksus klassen, uten at det nødvendigvis er blitt bedre. Kjenner jo på det selv når det er noe jeg liker. Når det kommer en ny modell så har jeg jo lyst på, selv om prisen er doblet. Om lyden er blitt bedre, er liksom bare noe en håper på.

alfegutt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.03.2015
    Antall liker
    1.881
    Sted
    Østfold
    Flere av dere bør gå i dere selv og skammes.
    Makan til skittoppførsel.
    Vet ikke helt, jeg synes det er bra med litt fart i diskusjoner, HFS har en liberal og åpen tilnærming der det meste går gjennom, unntatt direkte personangrep. Jeg tror det holder oss vitale, ok, kanskje jeg og andre tramper litt over i farta, men jeg setter pris på takhøyde.
    med andre ord umulig å høre forskjell på. Så det ligger jeg ikke våken om nettene over, og det burde ikke kundene heller.
    Helt enig, bare sov i vei, ingen grunn til uro, men jeg er nok ikke like sikker som deg at vi er ved endestasjonen for hørbar DAC og forsterkerutvikling i 2025. Det tror jeg oldebarna våre i 2125 vil kunne bekrefte. Det dukker som regel opp noe, vi vet bare ikke hva det er.
    Det er jo ingen grenser for vås, overtro, og regelrett jug i hele bransjen.
    Dette er et utfordrende tema, husk at det er bransjerepresentanter som er meget framtredende i denne tråden, hvis det er jug i hele bransjen, hvorfor skal vi da tro på de som deltar i denne tråden? Tror vi f.eks. at de gode forsterkerprodusenter Electrocompaniet og Hegel er enige med endgame hørbar Hypex konklusjonen?

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    15.013
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Forsterkerutvikling... kl D har jo kommet for fullt i de siste par tiår, og kan sikkert skvises enda mer... Øvrige forsterkerklasser stammer fra 50 år tilbake, og etter 80-årene er det vel knappast noe som kan kalles for utvikling i normal forstand - bortsett fra blomsterpåstandene til en rekke produsenter.... velkjent teknologi tillagt en masse bling og luftig påstander -ledsaget av vanvittig priser... Et større problem i dag er at mange av de beste komponentene er ute av produksjon , selv om en rekke produsenter sikkert fortsatt sitter på store lagre.. selv angrer jeg på at jeg ikke skuffa inn feks Toshiba JFETs mens de kunne kjøpes for under ei krone pr stk

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.906
    Torget vurderinger
    0
    Forsterkerutvikling...
    .. selv angrer jeg på at jeg ikke skuffa inn feks Toshiba JFETs mens de kunne kjøpes for under ei krone pr stk
    Har vel den gamle i drift her......og den nye "varianten" er 3255.....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn